Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Euroens endeligt?

+13
guldimund
Skizo
dkguy66
klogeaage 35
Jomsviking
Hugaffen
Polemides
ny køber
Cirb
Thomas
SortKaffe
Plyds
Marovingian
17 deltagere

Side 6 af 11 Forrige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Næste

Go down

Euroens endeligt? - Page 6 Empty Sv: Euroens endeligt?

Indlæg af Skizo Man Mar 18, 2013 9:19 pm

Cirb skrev:Hvis du læser Sort Kaffes Indlæg på økonomi forummet vil du se at det såmænd er en væsentlig del af EU`s (=Merkel) hensigt.
Mvh
Cirb

Har læst det, og det kan da godt være de er så udspekulerede. Detaljen er bare at hvis de starter et bank run i cypern, så detonere de cypriotiske banker omgående, og da præcedens er sat (man kan bare nuppe en del af folks indskud), så skal der ikke meget til før du har runs i diverse andre lande, som så igen prompte detonere en masse banker.

Så set fra mit synspunkt så leger det med noget de på ingen måde kan gøre sig håb om at kontrollere.

Men alt held og lykke til dem med at stjæle fra borgerne, historien viser jo med al tydelighed at den slags altid går fabelagtigt godt Very Happy

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Indlæg af Cirb Man Mar 18, 2013 10:36 pm

Skizo skrev:
Cirb skrev:Hvis du læser Sort Kaffes Indlæg på økonomi forummet vil du se at det såmænd er en væsentlig del af EU`s (=Merkel) hensigt.
Mvh
Cirb

Har læst det, og det kan da godt være de er så udspekulerede. Detaljen er bare at hvis de starter et bank run i cypern, så detonere de cypriotiske banker omgående, og da præcedens er sat (man kan bare nuppe en del af folks indskud), så skal der ikke meget til før du har runs i diverse andre lande, som så igen prompte detonere en masse banker.

Så set fra mit synspunkt så leger det med noget de på ingen måde kan gøre sig håb om at kontrollere.

Men alt held og lykke til dem med at stjæle fra borgerne, historien viser jo med al tydelighed at den slags altid går fabelagtigt godt Very Happy

Jeg tror at hvis de russiske oligarker kunne trække deres penge ud havde de gjort det for længe siden. Pointen er jo at uden EU`S hjælp er der ingen penge at trække ud, og det ved de aldeles udmærket.
Jeg er helt enig med Sort Kaffe her - skandalen er ikke haircuttet, men at EU overhovedet redder Cyperns bankvæsen.

Mvh
Cirb

Antal indlæg : 2353
Geografisk sted : Aarhus

Indlæg af Thomas Man Mar 18, 2013 10:58 pm

Cirb skrev:
Skizo skrev:
Mvh
Cirb

Jeg tror at hvis de russiske oligarker kunne trække deres penge ud havde de gjort det for længe siden. Pointen er jo at uden EU`S hjælp er der ingen penge at trække ud, og det ved de aldeles udmærket.
Jeg er helt enig med Sort Kaffe her - skandalen er ikke haircuttet, men at EU overhovedet redder Cyperns bankvæsen.

Mvh
Cirb
Lad os nu se om den ikke ender dér, hvor den skal? Nemlig at kun de store indskud får lov til at betale? Den med at sprede på mange konti går nok ikke, fordi der må være et revisionsspor.

Og jeg forstår ikke, at det undrer nogen! Jeg har jo sagt, hvad det var Ludwig Erhard gjorde ved indførelsen af D-marken.

I ViIDSTE på forhånd, at noget i den retning ville ske!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34595

Indlæg af Plyds Man Mar 18, 2013 11:08 pm

Tjaa - det kan jo på sin vis minde om tidligere tider pengeombytninger, sådan som vi også så i DK efter krigen.

Det var noget af et Haircut for en del.....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Thomas Man Mar 18, 2013 11:14 pm

Plyds skrev:Tjaa - det kan jo på sin vis minde om tidligere tider pengeombytninger, sådan som vi også så i DK efter krigen.

Det var noget af et Haircut for en del.....
Erhard lavede en 90% beskatning af alle indeståender over et vist beløb.

Men det væsentlige er her:

Tror i så virkelig ikke på, at pensionssparerne kommer til at betale for flextumperne - eller rettere, det, der ikke kan suges ud af flextumperne?
Thomas
Thomas

Indlæg af Skizo Man Mar 18, 2013 11:42 pm

Cirb skrev:Jeg tror at hvis de russiske oligarker kunne trække deres penge ud havde de gjort det for længe siden. Pointen er jo at uden EU`S hjælp er der ingen penge at trække ud, og det ved de aldeles udmærket.
Ved ikke om jeg vil kalde den en skandale, der er jo sådan det er (altså at EU/ECB/IMF etc redder alt - så hvorfor ikke også Cypern).

Og hvad angår Russerne penge, så er jeg som sådan hamrende, for min skyld kan de tage det hele (at der så vil være en masse burekurater der skal ha' beskyttelse 24/7 resten af deres dage er så en anden sag...og ikke mit problem).

Der hvorr filmen knækker for mig, er at der er en €100K garanti og den har man så bare tænkte sig at løbe fra.

Der er jo ikke noget overraskende i at de cypriotiske banker er på skideren, eller at indlånerne ville komme til at stå for skud. Men det har så samtidigt været slået fast med syv tommer søm at der var en indskudsgaranti for de første €100K.

Men nu må vi se hvad der sker, de sidste "nyheder" er at den cypriotiske regering vil stemme nej og at det kun bliver vedtaget hvis iindskud under €100K holdes fri (det betyder så bare at dem over €100K skal betale 15-16%, og det er jeg sikker på de bliver vældigt glade for).

Skizo
Skizo

Indlæg af Cirb Man Mar 18, 2013 11:53 pm

@skizo,igen- læs Sort Kaffes indlæg. Det var ikke EU`s ide at blande indskud under 100 000 euro ind i miseren. Det var Cyperns eget valg.

Mvh
Cirb

Indlæg af Plyds Man Mar 18, 2013 11:59 pm

Skizo skrev:
Thomas skrev:
Plyds skrev:
Skizo skrev:
If this is successful then it will be used in the future," said the dejected official, predicting Spanish and Italian banks could face similar levies.
Herfra: Cypriot Authorities in Revised Deal Talks

Så planen er åbenbart at det skal gøres andre steder.

De må ha jord i hovedet hvis de tror det går godt, i bedste fald så udløser de en bank run der vælter det cypriotiske banker, og i værste fald så udløser det en sydeuropæisk bank run der vælter hele skidtet.

Personligt så kan jeg ikke se nogen rationel begrundelse for at ha' penge i en bank inden for EU regionen.
Der bli'r ikke bankrum, for det laves med tilbagevirkende kraft.....

Men det er sq da konfiskation så det vil noget. Mon ikke vi snart ser, at Cypern melder sig ud af EU, og hele øen overgår til Tyrkiet. Så er vi jo også af med det problem.

Grækenland kan efterfølgende sendes samme vej.
Hold nu op med det pjat: De kan jo ikke melde sig ud! Enhver leverance vil kun blive mod kontant forudbetaling. Hvis man har overskud på handelsbalancen, kan det håndteres; men det er nok ikke ligefrem det, der plager Cypern.

Vil du virkeligt ha dine penge stående i en bank, når de til hver end tid kan tvangs beskatte dem?

Jeg er godt klar over at de ikke kan få dem ud nu uden at de bliver beskattet, men derfra og så til at lade dem stå så de kan beskattes en gang mere -du må da være komplet idiot.

Tjaa - jeg har ikke dem alle i en bank....

Men hvad tror du egentlig, der kommer til at ske med folks pensioner, som er opbygget bl.a. ud af solide skattefradrag. Der bliver sq da også bare "grønthøstet" før siden....
Hvordan vil du sikre dig mod det?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Skizo Tirs Mar 19, 2013 12:02 am

Cirb skrev:@skizo,igen- læs Sort Kaffes indlæg. Det var ikke EU`s ide at blande indskud under 100 000 euro ind i miseren. Det var Cyperns eget valg.
I dont give a shit.

Det er da fuldstændig ligegyldigt hvis idé det er, du kan sgu da ikke ha' en klar aftale om at indskud under €100K er garanteret, og så bare ændre det fredag efter bankens lukketid.

Og en helt anden sag er så at det harmonere ikke med det der kommer ud af Reuters (hvor historien er at den Cypriotiske regering kun vil gøre det her hvis dem med under €100K ikke rammes).

Det jeg har læst mig frem til at er russerne har "accepteret" at betale ikke over 10% - så det blev til 9,9%, men for så at nå de ca €5,4Milliarder så var man tvungen til at involvere dem med under €100K.

Men igen, det er bedøvende ligegyldigt, du kan ikke sige vi garantere op til €100K og så komme efter fucking banken er lukket og så tage folks penge. Det er og bliver rent tyveri (uanset hvad du ellers gerne vil kalde det, hvilke motiver du smider bag, eller hvor mange farlige russiske mafia gutter penge du så gerne vil ramme - og hvad har vi af syge forklaringer).

Statement by the Eurogroup President on Cyprus

I reiterate that the stability levy on deposits is a one-off measure.
og
The Eurogroup continues to be of the view that small depositors should be treated differently from large depositors and reaffirms the importance of fully guaranteeing deposits below EUR 100.000

Så der er en garanti på 100K euro, men lige den her den ene gang så nupper vi lige lidt skat.

Fint nok at blive narret første gang, men man skal fandem være en idiot hvis man ikke tror det kan ske igen.

Sidst rettet af Skizo Tirs Mar 19, 2013 12:18 am, rettet i alt 2 gange

Skizo
Skizo

Indlæg af Skizo Tirs Mar 19, 2013 12:10 am

Plyds skrev:Tjaa - jeg har ikke dem alle i en bank....

Hvordan er det relevant? Hvad gør du hvis vi kommer til påsken, og regeringen beslutter at rekapitalisere banksektoren ved at tvangsbeskatte alle indståender med 6%?

6% af 1Million på en gang, er sjovt nok det samme som 6% af 6x100K

Plyds skrev:Men hvad tror du egentlig, der kommer til at ske med folks pensioner, som er opbygget bl.a. ud af solide skattefradrag. Der bliver sq da også bare "grønthøstet" før siden....

Det har intet med indskyder garantien at gøre. Og jeg er personligt bedøvende ligeglad, i og med jeg har valgt en strategi der involvere at jeg ikke er en del af det spil.

Plyds skrev:Hvordan vil du sikre dig mod det?

Du kan ikke tage noget der ikke er der - så for min skyld kan de tage 100% af folks pensions opsparinger.

Skizo
Skizo

Indlæg af guldimund Tirs Mar 19, 2013 12:16 am

Thomas skrev:Erhard lavede en 90% beskatning af alle indeståender over et vist beløb.

Men det væsentlige er her:

Tror i så virkelig ikke på, at pensionssparerne kommer til at betale for flextumperne - eller rettere, det, der ikke kan suges ud af flextumperne?

Erhards "beskatning" skete jo på grundlag af en pengeombytning fra en krigsøkonomi. Der har vi ikke været endnu, så vidt jeg lige har noteret mig.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297

Indlæg af Cirb Tirs Mar 19, 2013 12:19 am

Sidste svar i den her tråd (sort kaffe har svaret på alle dine indlæg indtil nu for timer siden og jeg begynder at blive træt af at henvise til ham ).100 000 euro garantien er statslig, ikke EU . At inddrage småsparerne, og at overhovedet bede EU om hjælp er Cyperns eget valg. De er et frit land,det står dem frit for at ordne deres rod selv hvis de ikke kan lide betingelserne for hjælp.

Mvh
Cirb

Indlæg af Skizo Tirs Mar 19, 2013 12:26 am

Cirb skrev:Sidste svar i den her tråd (sort kaffe har svaret på alle dine indlæg indtil nu for timer siden og jeg begynder at blive træt af at henvise til ham ).100 000 euro garantien er statslig, ikke EU . At inddrage småsparerne, og at overhovedet bede EU om hjælp er Cyperns eget valg. De er et frit land,det står dem frit for at ordne deres rod selv hvis de ikke kan lide betingelserne for hjælp.
Med den holdning så har du fortjent det når de kommer og tager dine penge.

Skizo
Skizo

Indlæg af Cirb Tirs Mar 19, 2013 12:34 am

Skizo skrev:
Cirb skrev:Sidste svar i den her tråd (sort kaffe har svaret på alle dine indlæg indtil nu for timer siden og jeg begynder at blive træt af at henvise til ham ).100 000 euro garantien er statslig, ikke EU . At inddrage småsparerne, og at overhovedet bede EU om hjælp er Cyperns eget valg. De er et frit land,det står dem frit for at ordne deres rod selv hvis de ikke kan lide betingelserne for hjælp.
Med den holdning så har du fortjent det når de kommer og tager dine penge.

Måske

Mvh
Cirb

Indlæg af Skizo Tirs Mar 19, 2013 12:39 am

Cirb skrev:Måske
Så sandt Wink

Skizo
Skizo

Indlæg af Thomas Tirs Mar 19, 2013 1:49 am

Mvh
Cirb
Præcis! Hvorfor skulle tyskerne betale for græske flextumper? Det sker IKKE.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Tirs Mar 19, 2013 1:52 am

Skizo skrev:
Cirb skrev:Måske
Så sandt Wink
Hvor skulle man betale for de uansvarlige flextumper?
Thomas
Thomas

Indlæg af Jomsviking Tirs Mar 19, 2013 2:46 pm

Nu skal man ikke begå den fejl at tro at grækere (inkl dem der bor på cypern) er dumme!

Alle grækere med lidt på kistebunden har da forlængst ført deres surt indkradsede (sikkert primært af EU midler) penge udenlandsk.
Så kan godtroende germanere jo hælde nok penge ned i falitboet til det klarer sig og når det er gjort kan den snu græker jo hente sine penge hjem og fortsætte livet på 1. klasse.
Det svarer jo lidt til når pensionisterne sendte formuen hen til børnebørnene hver den 31/12 - så de kunne være værdigt trængende til flere af ordentlige menenskers udkommanderede penge.

Jeg går udfra at det er denne græske fiflighed som Frau Merkel ikke gider længere.

Antal indlæg : 1771

Indlæg af Marovingian Tirs Mar 19, 2013 3:11 pm

Mvh
Cirb

Well - det POLITISKE problem er at folk kan ikke skelne når det bliver s indviklet. De vil vide om deres penge er sikre eller ej - hvis det fortaber sig i at forskellige instanser udsteder forskellige garantier der gælder under forskellige forhold - så er det meget naturligt at man tænker "OK det her pjat kan jeg ikke stole på"

Det ser nu ikke ud til der kommer et stort bank run - selv om der sker det normale med at der er en masse penge der gerne vil til Tyskland (og DK?)

http://www.bloomberg.com/news/2013-03-19/german-investor-confidence-unexpectedly-rises-to-three-year-high.html

Meen man har opnået det at man har ødelagt enhver form for loyalitet overfor EU i Cyperns befolkning. Og det er sådan noget der er skadeligt for et imperium. Til sidst skal man bruge al sin tid på at banke folk på plads.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Geografisk sted : Her

Indlæg af SortKaffe Tirs Mar 19, 2013 3:12 pm

En græsk folkemelodi lyder angiveligt således:

Rumpegang, rumpegang
Tante Merkel redder sikkert dem på rumpen
endnu engang
Rumpegang, rumpegang
Vi går alle på rumpen endnu engang
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København

Indlæg af Marovingian Tirs Mar 19, 2013 3:17 pm

De forhandler stadig på livet løs i den cypriotiske parlament - mens bankerne er lukkede og tæt på fallit Slå i hovedet

http://www.cyprus-mail.com/anastasiades/new-cypriot-draft-bill-drops-levy-deposits-below-20000-euros/20130319

Det ku godt være det er en manøvre fra Cyperns side? At de tager deres egen befolkning og tilliden til hele eurolands banksystem som "gidsel" - for at få EU til at spytte i kassen og redde russernes penge?

Marovingian

Indlæg af Marovingian Tirs Mar 19, 2013 3:30 pm

glimrende eksempel på hvorfor jeg er bekymret for om tyskland smutter fra euroen

Die Angst unter den Bürgern ist groß, am Ende für die Euro-Rettung direkt einstehen zu müssen. "Die Angst vor zusätzlichen Belastungen und Inflation ist hierzulande noch immer ein starker Treiber für Unsicherheit in der Bevölkerung", sagt Alexander Hoffmann von Genworth. Die historische begründete Furcht vor Inflation ist in der deutschen Volksseele tief verankert.
http://www.welt.de/wirtschaft/article114572401/Euro-Krise-schlaegt-den-Deutschen-aufs-Gemuet.html

tyskerne har dårligere forventninger til fremtiden end de har i UK og Frankrig.

Marovingian

Indlæg af Jomsviking Tirs Mar 19, 2013 3:33 pm

Marovingian

Mon ikke at det man ser er, at visse lande tvinges til at modernisere og blive markedskonforme i en global betydning?

Hvis vi ser bort fra Cypern som jo blot er et lille ligegyldigt land, så er det græske tilfælde vel blot at den måde man ind til videre har drevet biksen på, simpelthen ikke fungerer. Det der sparker stolen væk under den hængende mand er en stigende globalisering hvor man ikke længere kan gemme sig bagved handelsforhindringer og stormagts politiske forhold (som jo nok gjorde sig gældende f.eks. i Grækenland). Det italienske eksempel er vel også slående, Skomageren der lavede fem par sko om ugen i værkstedet under "privaten" er udkonkurreret af kinesere, der laver både bedre og i særdeleshed, billigere sko. Hvis Italien vil forsvare denne ineffektive skomager, ja så kan de kun gøre det ved, på den ene eller anden måde, at straffe de kinesiske eksportører, men det skader jo hele den italienske økonomi, da man derved ikke får gælde af at handle med de højeffektive kinesere til en ordentlig pris.
Det kan jo godt være at man kan holde skomageren kørende ved at tvinge forbrugeren til at købe hans sko (f,eks, ved devalueringer), men resultatet er at forbrugeren har få og dårlige sko - og det var jo ikke meningen med skomageren, han skulle jo sørge for at folk havde gode sko.

Det har ikke noget at gøre med euroen, det har ikke noget at gøre med EU, det har noget at gøre med at disse lande har nogle højest ineffektive sektore, og nu er dæningen brudt sammen.

Antal indlæg : 1771

Indlæg af Thomas Tirs Mar 19, 2013 7:22 pm

Marovingian skrev:De forhandler stadig på livet løs i den cypriotiske parlament - mens bankerne er lukkede og tæt på fallit Slå i hovedet

http://www.cyprus-mail.com/anastasiades/new-cypriot-draft-bill-drops-levy-deposits-below-20000-euros/20130319

Det ku godt være det er en manøvre fra Cyperns side? At de tager deres egen befolkning og tilliden til hele eurolands banksystem som "gidsel" - for at få EU til at spytte i kassen og redde russernes penge?

Jeg tror faktisk man er ude over "tillid" til banksystemet. Der er ikke nogen tillid at miste. Der er jo ikke noget interbankudlån! Vel?

Den ender dér, hvor Jörg Asmussen hele tiden har sagt, at den skal ende: Indskydere under 100.000 EUR går fri og dem over får et haircut på 20%. Så tager de russiske spekulanter pengene ud af banken - og hva' så? Hvor vil de anbringe dem?
Man prøvede at tage Island som gidsler - det lykkedes mindre end fremragende.

Storbritannien vil garantere deres småsparere; men ikke mere.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Tirs Mar 19, 2013 7:27 pm

Jomsviking skrev:

Det har ikke noget at gøre med euroen, det har ikke noget at gøre med EU, det har noget at gøre med at disse lande har nogle højest ineffektive sektorer, og nu er dæmningen brudt sammen.
Det har noget at gøre med EU for så vidt, at Cypern ikke har noget alternativ. Det har vi i øvrigt heller ikke. Sverrig har slet ikke.

Indskyderne heller ikke: Enten betaler de haircut eller også mister de alle deres penge, fordi bankerne går fallit.
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 6 af 11 Forrige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum