Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kina i dybe problemer.

+15
Anders
Nærigfryns
Schopenhauer
francoVona
Jomsviking
tommyjo
doctor
litl_big_chickn
Marovingian
dkguy66
Shintai
klogeaage 35
Plyds
Gorrion
Thomas
19 deltagere

Side 3 af 12 Forrige  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Næste

Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af klogeaage 35 Fre Jun 29, 2012 10:22 am

Aftagende vækst i efterspørgslen fra den kinesiske stålindustri
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Fre Jun 29, 2012 12:43 pm

klogeaage 35 skrev:Aftagende vækst i efterspørgslen fra den kinesiske stålindustri
Det overrasker dig næppe?

Du har kunnet se det på jernmalmspriserne længe - det sidste halve år.

Men netop på stålområdet sætter kineserne alle tiders rekord i idioti.

1) Den kinesiske stål industri leverer et produkt, der ikke er brug for - hovedråvaren til stål - alle andre steder end i Kina er: Skrot. Det kan jo næsten ikke betale sig at skrotte en bil.

2) Den bruger en knap ressource - nemlig kul - og kul er dyrt at udvinde i Kina.

3) Man bruger stålet til broer der forbinder to punkter i ingenting.

Nu ved jeg ikke hvor meget stål man udvinder i Tyskland - jeg går ud fra, at det er til at overse: Tysk arbejdskraft er alt, alt for kostbar.

4) Man transporterer malm og kul fra hver sin ende af verden, brænder lortet af og bygger i mekano.

Den kinesiske sværindustri har altid været en katastrofe.

Man mindes Sovjets fascination af Stål - heraf Stalin. Aldrig så snart man havde bygget de største stålværker - så var behovet dækket. Det er jo lige før Danmark kunne lave en stålindustri ved at hæve alle de skibe, der ligger på bunden i danske farvande - specielt dem af svensk tilvirkning.

Tag de amerikanske slagskibe: De kan ganske enkelt ikke laves i dag! Der er ikke støberier, der kan håndtere så store emner. Det er formentlig derfor man bevarer dem: Hvad skal man gøre af dem - de er upraktiske i de fleste smagfulde fuglebassiner. Det, der er deres død er, at krudtet er så gammelt, at det bliver ustabilt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Jomsviking Fre Jun 29, 2012 12:59 pm

Jeg mistænker Kina, for samme praksis som i USSR. Man igangsætter kæmpe projekter med øje på at forøge produktionen m.m. (kanal byggerier, værker, togbaner m.m. i det gamle sovjet, Nu: højhastighedstog, højhuse, værker m.m. i Kina) og det ser altsammen flot og imponerende ud - MEN, aldrig har man overvejet om det kan betale sig....

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Fre Jun 29, 2012 1:22 pm

Jomsviking skrev:Jeg mistænker Kina, for samme praksis som i USSR. Man igangsætter kæmpe projekter med øje på at forøge produktionen m.m. (kanal byggerier, værker, togbaner m.m. i det gamle sovjet, Nu: højhastighedstog, højhuse, værker m.m. i Kina) og det ser altsammen flot og imponerende ud - MEN, aldrig har man overvejet om det kan betale sig....

Det har de givetvis ikke.
Men det kan så store omlægninger ikke - alene det at resultatet medfører en situation, der er usammenlignelig med udgangspunktet.

Da Eisenhower blev præsident, så brugte han udbygningen af vejnettet i USA - det var i øvrigt en plan, han selv havde lavet som oberst.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Jomsviking Lør Jul 07, 2012 12:46 pm

Der er vel forskel på at man bygger motorveje, for at møde et stigende antal biler - og så bygger højhastighedstoge til en generelt set fattig befolkning - toge der lige netop kan betale sig i lande der er langt rigere. Det lugter langt væk af en central beslutning om at:" Siden de kan i Japan/Europa, så kan vi også"

Den store glæde ved at bygge højhuse, der bringer minder om skylinen i Manhatten, og leder igen tankerne hen på:"Når Manhattan ser sådan ud, skal Changsha også se sådan ud!"

Det hele virker grandiøst designet og planlagt, og ikke naturligt, afbalanceret.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Lør Jul 07, 2012 7:40 pm

Jomsviking skrev:Jeg mistænker Kina, for samme praksis som i USSR. Man igangsætter kæmpe projekter med øje på at forøge produktionen m.m. (kanal byggerier, værker, togbaner m.m. i det gamle sovjet, Nu: højhastighedstog, højhuse, værker m.m. i Kina) og det ser altsammen flot og imponerende ud - MEN, aldrig har man overvejet om det kan betale sig....

Selvfølgelig har de aldrig overvejet det - lad nu være med at blande økonomi ind i selvforherligelse!

Det pudsige er bare at en civilisations succeser de forsvinder; men tåbelighederne huskes til evig tid. Intet er så permanent som gennemført idioti!
F.eks. så ser du ikke noget af romerriget imponerende vejnet. Hvorfor? Jo de veje blev nemlig slidt ned og nye bygget ovenpå dem!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Import skuffer

Indlæg af Thomas Tirs Jul 10, 2012 1:07 pm

Import af HVAD?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Kinas regeringschef advarer om barsk arbejdsmarked

Indlæg af klogeaage 35 Ons Jul 18, 2012 11:10 am

Presset på arbejdsmarkedet bliver ifølge Wen Jiabao "mere komplekst," og det kræver øget opmærksomhed blandt myndigheder på alle niveauer omkring vigtigheden af at øge beskæftigelsen.

Eller:
Den kinesiske beskæftigelse skal øges, understreger Wen Jiabao,så de fattige og sultne med flag,våben og fælles front fjernes fra gaderne Question
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Ons Jul 18, 2012 11:53 am

klogeaage 35 skrev:Presset på arbejdsmarkedet bliver ifølge Wen Jiabao "mere komplekst," og det kræver øget opmærksomhed blandt myndigheder på alle niveauer omkring vigtigheden af at øge beskæftigelsen.

Eller:
Den kinesiske beskæftigelse skal øges, understreger Wen Jiabao,så de fattige og sultne med flag,våben og fælles front fjernes fra gaderne Question

Problemet er at Kineserne ikke er den ris værd, de selv fortærer!

Og DET er et problem! Det er der næsten ikke noget at gøre ved.

Man kan ikke rulle tiden tilbage og sende dem ud på landet igen, hvor en beskeden rationalisering har gjort dem totalt overflødige.

Øge beskæftigelsen? MED HVAD? Mere polering af altertavler?
Det er jo ligesom Nordkorea, hvor man bygger pragtfulde byer og motorveje - ikke engang til trædecykler; men til fodgængere.

Hvad fanden skal man sætte de stakkels mennesker til?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af klogeaage 35 Søn Jul 29, 2012 1:27 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Presset på arbejdsmarkedet bliver ifølge Wen Jiabao "mere komplekst," og det kræver øget opmærksomhed blandt myndigheder på alle niveauer omkring vigtigheden af at øge beskæftigelsen.

Eller:
Den kinesiske beskæftigelse skal øges, understreger Wen Jiabao,så de fattige og sultne med flag,våben og fælles front fjernes fra gaderne Question

Problemet er at Kineserne ikke er den ris værd, de selv fortærer!

Og DET er et problem! Det er der næsten ikke noget at gøre ved.

Man kan ikke rulle tiden tilbage og sende dem ud på landet igen, hvor en beskeden rationalisering har gjort dem totalt overflødige.

Øge beskæftigelsen? MED HVAD? Mere polering af altertavler?
Det er jo ligesom Nordkorea, hvor man bygger pragtfulde byer og motorveje - ikke engang til trædecykler; men til fodgængere.

Hvad fanden skal man sætte de stakkels mennesker til?


Fortæl Du det til kineserne Very Happy
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 2:06 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Presset på arbejdsmarkedet bliver ifølge Wen Jiabao "mere komplekst," og det kræver øget opmærksomhed blandt myndigheder på alle niveauer omkring vigtigheden af at øge beskæftigelsen.

Eller:
Den kinesiske beskæftigelse skal øges, understreger Wen Jiabao,så de fattige og sultne med flag,våben og fælles front fjernes fra gaderne Question

Problemet er at Kineserne ikke er den ris værd, de selv fortærer!

Og DET er et problem! Det er der næsten ikke noget at gøre ved.

Man kan ikke rulle tiden tilbage og sende dem ud på landet igen, hvor en beskeden rationalisering har gjort dem totalt overflødige.

Øge beskæftigelsen? MED HVAD? Mere polering af altertavler?
Det er jo ligesom Nordkorea, hvor man bygger pragtfulde byer og motorveje - ikke engang til trædecykler; men til fodgængere.

Hvad fanden skal man sætte de stakkels mennesker til?


Fortæl Du det til kineserne Very Happy

Selvfølgelig gør jeg det! Hvad havde du egentlig forestillet dig?
De sender så straks klakører ind: Kendes på den hidsige sprutten inden de futter af!

Jeg erindrer på et militært forum, hvor jeg for et par år siden omtalte den nyeste kinesiske jager som en fin efterligning af en Phantom II fra 1958! Det udartede, så jeg endte med at blive banned. Beskrivelsen var såmænd god nok: Et kig på det luftindtag og det kunne udelukkes, at der kom rimelig med luft gennem den motor - de havde endda retoucheret pedalerne og propellen væk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af klogeaage 35 Søn Jul 29, 2012 2:13 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Presset på arbejdsmarkedet bliver ifølge Wen Jiabao "mere komplekst," og det kræver øget opmærksomhed blandt myndigheder på alle niveauer omkring vigtigheden af at øge beskæftigelsen.

Eller:
Den kinesiske beskæftigelse skal øges, understreger Wen Jiabao,så de fattige og sultne med flag,våben og fælles front fjernes fra gaderne Question

Problemet er at Kineserne ikke er den ris værd, de selv fortærer!

Og DET er et problem! Det er der næsten ikke noget at gøre ved.

Man kan ikke rulle tiden tilbage og sende dem ud på landet igen, hvor en beskeden rationalisering har gjort dem totalt overflødige.

Øge beskæftigelsen? MED HVAD? Mere polering af altertavler?
Det er jo ligesom Nordkorea, hvor man bygger pragtfulde byer og motorveje - ikke engang til trædecykler; men til fodgængere.

Hvad fanden skal man sætte de stakkels mennesker til?


Fortæl Du det til kineserne Very Happy

Selvfølgelig gør jeg det! Hvad havde du egentlig forestillet dig?
De sender så straks klakører ind: Kendes på den hidsige sprutten inden de futter af!


Jeg erindrer på et militært forum, hvor jeg for et par år siden omtalte den nyeste kinesiske jager som en fin efterligning af en Phantom II fra 1958! Det udartede, så jeg endte med at blive banned. Beskrivelsen var såmænd god nok: Et kig på det luftindtag og det kunne udelukkes, at der kom rimelig med luft gennem den motor - de havde endda retoucheret pedalerne og propellen væk.


Jeg har tænkt,,,,, længe,,,,, og lige netop på den vinkel Twisted Evil
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 9:52 pm

klogeaage 35 skrev:
Jeg har tænkt,,,,, længe,,,,, og lige netop på den vinkel Twisted Evil

Der er jo det ved det, at der kan være noget omvendt information.

Når en bankklakør kommer ind på dette ydmyge værtshus, så har det gerne en grund - hvilket næste kvartalsregnskab plejer at afsløre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af francoVona Lør Aug 04, 2012 4:13 pm

Problemet er faktisk ikke fabrikkerne og arbejderne endnu, det er alle mellemhandlerne der har tjent en fed profit, på at handle vare fra Kina til vesten. DET ER VED AT VÆRE SLUT for en dels vedkommende, eller profitten kommer ned under guldbrædderne.

Hvad de så skal bruge deres palæ kontorer til i de store byer, er så en anden sag. Arbejdsløsheden begynder at stige, jeg har kendskab til en virksomhed der søgte medarbejdere, og det væltede ind med ansøgere især fra medarbejdere hvor kontorerne blev nedlagt eller flyttet til billigere placeringer.

Fabrikkerne sætter priserne ned for nærværende, for blot at holde noget af omsætningen, fleksibiliteten bliver også større generelt det tæller på plus siden.

Det virker til at at fødevare priserne har stabiliseret sig lidt i de store byer, hvordan de gør det er jeg ikke klar over, men det virker sådan.


francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Lør Aug 04, 2012 6:47 pm

francoVona skrev:Problemet er faktisk ikke fabrikkerne og arbejderne endnu, det er alle mellemhandlerne der har tjent en fed profit, på at handle varer fra Kina til Vesten. DET ER VED AT VÆRE SLUT for en dels vedkommende, eller profitten kommer ned under guldbrædderne.

Hvad de så skal bruge deres palæ kontorer til i de store byer, er så en anden sag. Arbejdsløsheden begynder at stige, jeg har kendskab til en virksomhed der søgte medarbejdere, og det væltede ind med ansøgere især fra medarbejdere, hvor kontorerne blev nedlagt eller flyttet til billigere placeringer.

Fabrikkerne sætter priserne ned for nærværende, for blot at holde noget af omsætningen, fleksibiliteten bliver også større generelt, det tæller på plus siden.

Det virker til at at fødevare priserne har stabiliseret sig lidt i de store byer, hvordan de gør det er jeg ikke klar over, men det virker sådan.

Der er ikke nogen tvivl om at mellemhandlerne kommer til at brænde inde med store lagre - specielt på råvarer.

Kinesiske ejendomspriser:
mht.
En artikelserie som jeg glæder mig til at genlæse, når den er færdig - ganske god, fordi den tager "basic principles".

Nu er både fødevarepriser og energipriser voldsomt subsidierede: Det bider sig jo i halen, for det betyder at f.eks. sådan noget som stål - og dermed byggeri - er subsidierede.

Men jeg forstår godt, at du har problemer med at gennemskue prisdannelsen: Du kan jo bare se, hvor hyle vanskeligt, det er at få ordentlige tal i Vesten på områder, hvor bankerne er rodet ind i sagerne. Når man så tænker på at Kina er større end Amerika, Europa og Rusland - tilsammen - så taler vi om et kaos i adskillige dimensioner.

Det er jo fuldstændig afgørende at stabilisere fødevarepriserne - koste, hvad det koste vil - for med arbejdsløshed: Ingen forsikringer og ingen opsparing (jooo i fast ejendom, hvor der kun er tab at hente) - så er vi ikke langt fra et sult scenarie i en bybefolkning, der pr. definition er velorganiseret.

Det man skulle have gjort var en stigende fødevarepriser i opgangstiderne, så der kom nogen forbrugsevne til landbefolkningen; men man gjorde (som altid) det modsatte: Subsidierede fødevarerne og undertrykte bønderne.

Den måde man får billigere fødevarer er at lade bønderne investere sig til døde - så får man rationaliseringen.

At situationen som udgangspunkt - dvs. efter formand Mao - var rimelig håbløs, det er én ting; men man har med flid hver gang taget ved lære af andres dårlige erfaringer - og gjort endnu dårligere.

Men tak for indlægget.

Fabrikkerne sætter priserne ned, siger du: Det er meget tydeligt på solcelle området, hvor man helt tydeligt har spekuleret i stigende EUR kurs til at hive omkostningerne hjem - problem: Euroen falder! Så ikke nok med, at man har ydet en heftig rabat; man har også tabt værst muligt på valutaspekulation.

En anden detalje er "de sjældne jordarter" som bruges i elektronik af forskellig karakter. Problemet med dem er jo ikke, at de er specielt sjældne (ikke dem alle); men de er så afsindig vanskelige at udvinde - ikke fra malm; men fra de metaller, de findes i.

Der er et par stykker af dem, der i hyppighed ligger mellem kobber og sølv; men de metaller har man kunnet udvinde rent de sidste par tusinde år - faktisk noget nær HELT rent. Nogle af de sjældne skal altså ringsmeltes ud under et kraftigt magnetfelt. De er ikke til at skille ad kemisk - de minder alt for meget om noget andet.
Det er rasende dyrt - bla. energi.

Det er et af de produkter, hvor det er rimelig let at opnå verdensmonopol - bare man sætter prisen lavt nok.
Russerne lavede det sammen nummer med titanium: På et tidspunkt for 30 år siden stod Sovjet for stort set hele verdens forsyning med titanium - hvilket var lidt underligt: Den vingekasse, hvor de stilbare planer på Tornadoen er fastgjort - er rent titanium.
I dag er der jo ikke mangel på titanium - alene skrotningen af "guldfiskene" (som jeg mener Akula-klassen blev kaldt) skulle forsyne verden en rum tid frem over.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Lør Aug 04, 2012 6:50 pm

francoVona skrev:Problemet er faktisk ikke fabrikkerne og arbejderne endnu, det er alle mellemhandlerne der har tjent en fed profit, på at handle vare fra Kina til vesten. DET ER VED AT VÆRE SLUT for en dels vedkommende, eller profitten kommer ned under guldbrædderne.

Hvad de så skal bruge deres palæ kontorer til i de store byer, er så en anden sag. Arbejdsløsheden begynder at stige, jeg har kendskab til en virksomhed der søgte medarbejdere, og det væltede ind med ansøgere især fra medarbejdere hvor kontorerne blev nedlagt eller flyttet til billigere placeringer.

Fabrikkerne sætter priserne ned for nærværende, for blot at holde noget af omsætningen, fleksibiliteten bliver også større generelt det tæller på plus siden.

Det virker til at at fødevare priserne har stabiliseret sig lidt i de store byer, hvordan de gør det er jeg ikke klar over, men det virker sådan.


Men som sagt rart med lidt frisk blod og nye vinkler.

Et spørgsmål: Følger du med i franske aviser? Jeg gætter på Dit nick!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af francoVona Søn Aug 05, 2012 10:36 am

Thomas skrev:
francoVona skrev:Problemet er faktisk ikke fabrikkerne og arbejderne endnu, det er alle mellemhandlerne der har tjent en fed profit, på at handle vare fra Kina til vesten. DET ER VED AT VÆRE SLUT for en dels vedkommende, eller profitten kommer ned under guldbrædderne.

Hvad de så skal bruge deres palæ kontorer til i de store byer, er så en anden sag. Arbejdsløsheden begynder at stige, jeg har kendskab til en virksomhed der søgte medarbejdere, og det væltede ind med ansøgere især fra medarbejdere hvor kontorerne blev nedlagt eller flyttet til billigere placeringer.

Fabrikkerne sætter priserne ned for nærværende, for blot at holde noget af omsætningen, fleksibiliteten bliver også større generelt det tæller på plus siden.

Det virker til at at fødevare priserne har stabiliseret sig lidt i de store byer, hvordan de gør det er jeg ikke klar over, men det virker sådan.


Men som sagt rart med lidt frisk blod og nye vinkler.

Et spørgsmål: Følger du med i franske aviser? Jeg gætter på Dit nick!


Jeg vil meget gerne i det omfang min tid tillader, bidrage med den viden jeg nu engang har på enkelte områder herunder Kina og international handel, jeg er af den opfattelse at dette forum har en god blanding af forskellige kompetencer i debatten, og selv om det er en åben debat, så er den kommet til at virke rigtigt fornuftigt efter min bedste vurdering.

Jeg har selv været meget aktiv i en helt lukket debat på 5 personer i en årrække, hvor vi havde helt forskellige kompetencer, men videns delte på rigtigt mange områder. Jeg ser dette forum værende meget lige dette, og hvis udgangspunktet er at de enkelte kompetencer anerkendes, og videns deler ud fra dette, så er vi rigtigt godt på vej.

Jeg har boet i Belgien i en årrække, derfor mit nick, mit franske er bestemt ikke hvad det har været ;o), jeg har en del netværk i belgien, jeg mødes med ca. en gang i kvartalet, den ene sidder en stærk position, ved en af verdens rigeste familier, hvor de varetager dennes interesser. Jeg har fået en del interessant information strategisk herfra, vel nærmest på niveau med efterretninger, som jeg har draget megen nytte af. Deres opfattelse af Kina er meget op ad dine analyser Thomas, de satser meget i latin america og faktisk også vedvarende energi, men det er en anden snak.

Arbejdsmæssigt er jeg ved at lukke alt ned mht. til Kina her i 2012, jeg opfatter Indonesien , Tunesien og Marokko som værende meget interessant for min branche og sandsynligtvis flytter jeg til USA i en periode på 6-9 måender i 2013.

Tak for en god debat kultur, jeg vil gerne birdrage positivt hertil i det omfang jeg kan og har tid til.

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af francoVona Søn Aug 05, 2012 11:01 am


Jeg kan ikke gennemskue hvordan de Subsidierede fødevarerne og andre væsentlige råvare i praksis?
Jeg ved godt de køber ikke kødet og andre fødevare direkte i USA, men via andre kanaler bla. Brasilien, er der tal for hvordan de gør det i praksis, eller regulere de det med interne afgifter på andre varegrupper??

Alt data siger selv Kineserne, er det rene manipulation, jeg har en lidt sjov anekdote da jeg på et tidspunkt spurgte hvad de gravhøj lignende bakker var ude på markerne?? Tørt fik jeg svaret fra en Kineser, det er bøndernes "gravsted" alene den omstændighed gør at det bliver umanerligt svært at ligge landbrug sammen rigtigt mange steder.

Nuvel en fabrik jeg har arbejdet med i 14 år, der altid har tjent penge, og har drevet den flittigt og flot, en kone og mand fabrik med ca. 300 medarbejdere. For første gang informerede de at de havde underskud i første halve år af 2012 og en del af dette bla. var nedsættelse af priser, for at holde fabrikken kørende. En anden fabrik der producere for G-star havde nedgang på 50% her i 2012 på lavere priser. Det er efterspørgslen der mangler, der slår igennem og mange produktioner bliver flyttet til nærmarkederne i mindre antal efter min opfattelse. Der hvor der er rigtigt mange stk. bliver for elektroniks vedkommende bla. flyttet til Indonesien eller er principielt altid i udbud til ny leverandør der kan gøre det billigere.
Jeg er lidt nervøs da fabrikkerne ikke kan blive ved med at give underskud, jeg ser mellemhandlerne som dem der står først for og fabrikkerne går mere direkte. Om alle omstændigheder er Kina inde i en meget ond cirkel og kollapset kommer sammen med et markant råvarefald som jeg ser det.

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Søn Aug 05, 2012 3:19 pm

francoVona skrev:
Jeg kan ikke gennemskue hvordan de Subsidierede fødevarerne og andre væsentlige råvare i praksis?
Jeg ved godt de køber ikke kødet og andre fødevare direkte i USA, men via andre kanaler bla. Brasilien, er der tal for hvordan de gør det i praksis, eller regulere de det med interne afgifter på andre varegrupper??

Alt data siger selv Kineserne, er det rene manipulation, jeg har en lidt sjov anekdote da jeg på et tidspunkt spurgte hvad de gravhøj lignende bakker var ude på markerne?? Tørt fik jeg svaret fra en Kineser, det er bøndernes "gravsted" alene den omstændighed gør at det bliver umanerligt svært at ligge landbrug sammen rigtigt mange steder.

Nuvel en fabrik jeg har arbejdet med i 14 år, der altid har tjent penge, og har drevet den flittigt og flot, en kone og mand fabrik med ca. 300 medarbejdere. For første gang informerede de at de havde underskud i første halve år af 2012 og en del af dette bla. var nedsættelse af priser, for at holde fabrikken kørende. En anden fabrik der producere for G-star havde nedgang på 50% her i 2012 på lavere priser. Det er efterspørgslen der mangler, der slår igennem og mange produktioner bliver flyttet til nærmarkederne i mindre antal efter min opfattelse. Der hvor der er rigtigt mange stk. bliver for elektroniks vedkommende bla. flyttet til Indonesien eller er principielt altid i udbud til ny leverandør der kan gøre det billigere.
Jeg er lidt nervøs da fabrikkerne ikke kan blive ved med at give underskud, jeg ser mellemhandlerne som dem der står først for og fabrikkerne går mere direkte. Om alle omstændigheder er Kina inde i en meget ond cirkel og kollapset kommer sammen med et markant råvarefald som jeg ser det.

Der er dels den udvikling vi altid har set med udflytning af arbejdspladser - i et givet land er det noget, der har sin tid - inden de sande omkostninger dukker op og afspejles i lønninger og råvarer. Jeg erindrer da Ecco sko for mange år siden flyttede produktionen til Portugal - det havde sin tid.

Mht. til at gennemskue Kinesiske tal - det har jeg opgivet; man må betragte det som en "black box" og se, hvad der kommer ind og ud. Det er ikke for ingenting, at man kalder uigennemskuelige og indviklede systemer for "Kinesiske æsker".
Det man kan gøre udefra er at forholde sig om den kinesiske ledelse ved, hvad den foretager sig - og her er jeg mere end skeptisk. Min store bekymring er ikke at Kina kan bryde sammen; men hvordan det bryder sammen - som så mange gange før i historien - for det bliver aldrig kønt og formentlig svært voldeligt.

Problemet med brugssammenlægningerne i Kina er ikke så meget produktiviteten, den kan sagtens forbedres; men det er den totale produktion, selv om det marginale produkt er ringe, så er der formentlig en lille produktion bag selv den yderste arbejdstime.

Din observation om mellemhandlerne er udmærket, fordi de er dem, der mærker det først: Kombinationen af faldende priser og stigende volumen giver rationaliseringer i distributionskanalen. Hvis først fabrikanten får emailen på kunden, der aftager varer containervis, så går der ikke længe før ingen har brug for agenten.

Latinamerika skal man passe på: En stor del af deres vækst skyldes eksport af råvarer til Kina. Så vidt jeg forstår er en stor del af handlen med soyabønner (når vi taler landbrugsvarer) fra Brasilien; men generelt vil jeg være skeptisk mht. Latinamerikansk landbrug, for jeg tror ikke på, at de sådan uden videre kan komme uden om latifundo systemet med de meget store brug og den rimelig ekstensive drift. Altså de store godsejere, der ejer landet og politikerne.

Nu hører det til sjældenhederne, at debatkulturen herinde bliver rost.......
Styrken er også efter min opfattelse de forskellige indgange - ikke at der ikke bliver skrevet meget sludder; men modenyt for sølvpapirshatte har også sin charme - og nogle af de bidrag, der har lært mig mest kommer fra folk, der kommer med en henkastet bemærkning.
Nu er de længste bidrag ikke nødvendigvis de bedste; men det er svært at formulere sig kort.

Mht. til fransk, så kan jeg garantere, at dit er bedre end mit.

Men velkommen til - kik ind når du har lyst.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Plyds Søn Aug 05, 2012 11:14 pm

Jeg mener faktisk, at en af Kinas største fejltagelser var - og fortsat er, at de har forsømt at udvikle deres landbrug, dels bedre mekanisering af landbruget, dels bedre forhold for bønderne generelt, herunder levestandard, huse osv.
Der er sket en stor vandring fra land til by, uden at produktiviteten er fulgt med op i tilstrækkelig grad, og det betyder så nu øget import, hvilket vil lægge et ekstra pres på Kina. Når / hvis de for alvor kommer i krise i Kina, så vil sult blive det helt store problem.
Mætte bønder og industriarbejdere gør ikke oprør - men det gør de når maven skriger på mad.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Det er generelt en dårlig idé

Indlæg af Thomas Fre Aug 10, 2012 1:04 pm

ikke overraskende

at sælge varer til under indkøbspris.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Schopenhauer Lør Aug 11, 2012 1:56 am

Pardon my French
Men som bekendt gider katten jo heller ikke fange mus når flødeskålen bare står frit fremme.


Herlig tråd på og qua ? (fredag aften drunken) flere niveauer. cheers
alt godt.

Schopenhauer
Schopenhauer

Antal indlæg : 49
Join date : 29/07/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Lør Aug 11, 2012 7:13 am

Schopenhauer skrev:Pardon my French
Men som bekendt gider katten jo heller ikke fange mus når flødeskålen bare står frit fremme.


Herlig tråd på og qua ? (fredag aften drunken) flere niveauer. cheers
alt godt.


Problemet ligger (som en også bemærkede) i, at Kina har forsøgt at løse sine interne problemer via eksport - som altid.
Det kan kun et lille land, som Danmark.
Vi gjorde det i sin tid ved at eksportere landbrugsvarer til gode priser til England. Det gjorde jo at brugssammenlægninger og produktivitetsforbedrende teknologi kunne betales - de fleste gange. Der var penge at tjene i landbruget. De penge gik til indkøb af maskiner og forbrugsvarer, som skabte beskæftigelse i byerhvervene - der så til gengæld fik fødevarer til priser, der kunne betales og i en kvalitet sikret af eksportkravene. Det gjorde at vi kunne klare omstillingen fra landbrugssamfund til industrisamfund uden andre sværdslag end hadske bemærkninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af francoVona Lør Aug 11, 2012 11:27 am

Jeg er enig i at vi er nød til at se Kina som en "Black Box" jeg har nu nogle helt lokale signaler jeg ser efter, omend de kan kritiseres for validiteten og om det kun gælder helt lokale forhold.

Der er så mange små og store ting der viser at den er gruelig gal i Kina.

Alene den omstændighed at den lokale DVD pusher i Kina for 2 år siden, ikke selv gad at passe butikken, fordi at det var sjovere at handle aktier.
Et lille hint der viser at forbruget/købekraften er under pres. DVD prisen på en film er faldet fra ca. 11 RMB til omkring 8 RMB på 1 ÅR. Det har de foregående 5 år været steget fra 5 RMB til ca. 11RMB.

ca. 75 % af de nybyggede huse i Hanan er ikke udlejet eller står til sal og de bygger STADIG.

Apples regnskab viste at salget af enheder var under pres i Kina, og salget af terminaler er nede med over 10 % for hele mobil sektoren på det kinesiske marked.

Bilsalget er stagneret i Kina, en af mine Tyske kunder der levere komponenter til bilindustrien og sælger stort til Kina, har haft meget kraftig tilbagegang på det kinesiske marked her i 2012.
Hvad er det de skal stimulere der kan holde en vækstrate over 8%??? Jeg kan slet ikke forstå hvor de7- 8 % vækst kommer fra i øjeblikket og henholder mig til at vi er ved starten af et Kinesisk krak lige nu.

Der er allerede en helt enorm overkapacitet i Kina, og de kan ikke udbygge ret meget mere, kapacitetsudnyttelsen er lige rapporteret under 60 % fra IMF. ALTSÅ PRISERNE SKAL NED FOR AT UDNYTTE KACITETEN. Sagen er at der skal tages nogle gevaldige tab på råvarene, jeg VED at lagerne er ved at springes ved rigtigt mange grosister.

Der går rygter om en vækstpakke på 300 MIA USD i Kina meget snart, men er det vækst af EKSPORTEN eller vækst af intern forbrug?

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Thomas Lør Aug 11, 2012 4:01 pm

francoVona skrev:Jeg er enig i at vi er nød til at se Kina som en "Black Box" jeg har nu nogle helt lokale signaler jeg ser efter, omend de kan kritiseres for validiteten og om det kun gælder helt lokale forhold.

Der er så mange små og store ting der viser at den er gruelig gal i Kina.

Alene den omstændighed at den lokale DVD pusher i Kina for 2 år siden, ikke selv gad at passe butikken, fordi at det var sjovere at handle aktier.
Et lille hint der viser at forbruget/købekraften er under pres. DVD prisen på en film er faldet fra ca. 11 RMB til omkring 8 RMB på 1 ÅR. Det har de foregående 5 år været steget fra 5 RMB til ca. 11RMB.

ca. 75 % af de nybyggede huse i Hanan er ikke udlejet eller står til sal og de bygger STADIG.

Apples regnskab viste at salget af enheder var under pres i Kina, og salget af terminaler er nede med over 10 % for hele mobil sektoren på det kinesiske marked.

Bilsalget er stagneret i Kina, en af mine Tyske kunder der leverer komponenter til bilindustrien og sælger stort til Kina, har haft meget kraftig tilbagegang på det kinesiske marked her i 2012.
Hvad er det de skal stimulere der kan holde en vækstrate over 8%??? Jeg kan slet ikke forstå hvor de7- 8 % vækst kommer fra i øjeblikket og henholder mig til at vi er ved starten af et Kinesisk krak lige nu.

Der er allerede en helt enorm overkapacitet i Kina, og de kan ikke udbygge ret meget mere, kapacitetsudnyttelsen er lige rapporteret under 60 % fra IMF. ALTSÅ PRISERNE SKAL NED FOR AT UDNYTTE KACITETEN. Sagen er at der skal tages nogle gevaldige tab på råvarerne, jeg VED at lagerne er ved at springes ved rigtigt mange grossister.

Der går rygter om en vækstpakke på 300 MIA USD i Kina meget snart, men er det vækst af EKSPORTEN eller vækst af intern forbrug?

Det er nogenlunde samme metode, jeg bruger. Hele tiden krydschecke over mellem virkelighed og teori og postulat. Der skal ikke ret meget til at afkræfte en forkert teori.

Når man véd, hvor svært det er, at skaffe og lave retvisende tal - og her laver vi alle fejl hele tiden (jeg er bestemt ingen undtagelse) - Danmarks Statistik laver dem hele tiden og retter dem. Så er det noget nær umuligt at svindle tal - og gøre det konsistent!
Alle der har lavet regnskab og statistik ved hvilket helvede rettelser er - og KONSEKVENSrettelser.

Det er ulige lettere at sige sandheden end at lyve overbevisende - fundamentet i alt politiarbejde. Problemet er ikke at folk lyver; men HVORFOR de lyver - det er et vanskeligt spørgsmål, fordi det mest ubehagelige motiv er altid det sandsynligste.

Det andet med økonomer er, at det er muligt - mere eller mindre overbevisende - at spille dummere end man er; men at foregive at være klogere end man er - det er endog MEGET svært.

Mere praktisk:

Sagen er at der skal tages nogle gevaldige tab på råvarerne, jeg VED at lagerne er ved at springes ved rigtigt mange grossister.
og
Bilsalget er stagneret i Kina, en af mine Tyske kunder der leverer komponenter til bilindustrien og sælger stort til Kina, har haft meget kraftig tilbagegang på det kinesiske marked her i 2012.
og
Et lille hint der viser at forbruget/købekraften er under pres. DVD prisen på en film er faldet fra ca. 11 RMB til omkring 8 RMB på 1 ÅR. Det har de foregående 5 år været steget fra 5 RMB til ca. 11RMB.

Altså detailleddet har tab, grossister har tab, underleverandører har tab, råvarer har tab: Det er hele distributionskanalen, der er fyldt med potentielle tab, der skal realiseres på et tidspunkt.
Det er et massivt deflatorisk pres.

Hvem kommer til at tjene på det: Her tænker jeg på Folkevogn - et rimeligt design, der kunne bruge alt det, der kom på ophørsudsalg: Fra industriarbejdere til bremsebelægninger og overflødige produktionsfaciliteter. Der skulle så investeres hist og her; men....
Problemet med Kina er, at de har ikke nogle særlig gode forbrugere - om man er forarmet bonde eller forarmet ufaglært industriarbejder: Det kommer ud på ét. Der ér rige mennesker i Kina - javel - men de kan jo også kun have ét sæt tøj på ad gangen - til nød to.

Som SortKaffe engang sagde: Alle indikationer er på deflation.
Her vil jeg så sige: Undtagen på fødevarer.

Men mit egentlige problem er, hvordan sammenbruddet kommer til at ske: Kina har bestemt ikke nogen tradition for at klare den slags situationer på en elegant måde (Europa med to verdenskrige har så ikke haft noget at lade nogen høre).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina i dybe problemer. - Page 3 Empty Sv: Kina i dybe problemer.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 3 af 12 Forrige  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum