Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer

+28
Marovingian
Slettet profil
Merkur
Nærigfryns
Dybt Forundret
Hugaffen
moniulven
Bondeknolden
abbaratet
Schopenhauer
tommyjo
Jomsviking
Skizo
guldimund
Storebror
Uffe
klogeaage 35
peter777
mkof
dkguy66
SortKaffe
Plyds
hobbylandmanden
Gorrion
Thomas
Shintai
Cirb
Lars_HH
32 deltagere

Side 12 af 32 Forrige  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 22 ... 32  Næste

Go down

Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer - Page 12 Empty Sv: Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer

Indlæg af Thomas Man Sep 10, 2012 12:07 pm

Lars_HH skrev:Kronen svækkes kraftigt mod Euro'en: http://www.valutakurser.dk/currency/showgraph.aspx?valutaid=233058

Det er da ikke så mærkeligt! Pensionskasserne har jo - næsten tydeligt - sagt, at de vil i tyske statobligationer. Det manglede sådan set også bare, fordi Danske Banks fjollerier har jo presset kronen op mod en revaluering de sidste par år - at Nykredit så ikke er bedre er nok en anden sag.

Så nu må Onkel Nils få fingeren ud og sælge nogle lange statsobligationer - det er fuldstændig hul i hovedet, at pensionskasserne skal finansiere langsigtede forpligtigelser med 3 mdr. repoforretninger!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Tilbage til toppen Go down

Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer - Page 12 Empty Sv: Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer

Indlæg af Lars_HH Man Sep 10, 2012 5:12 pm

Tror du vi får en rentestigning fra Bernstein?

Lars_HH

Antal indlæg : 954

Indlæg af Thomas Man Sep 10, 2012 6:04 pm

Lars_HH skrev:Tror du vi får en rentestigning fra Bernstein?

Det vil jeg ikke udelukke!

Panik

Alle statsobligationerne viser jo en stigende rente - hvis man kan kalde det det.

Du kan se på indskudsbeviserne, at det IKKE er lykkedes at overbevise likviditeten om at søge over i bankerne.
Den eneste måde du kan fjerne dem på er ved at udstede statsobligationer .

Det har man så gjort siden udgangen af 5 måned, hvor man sagde 1% på 10 årig. Derefter tilførte man lidt og kursen faldt - LIGE indtil nogle af de kortfristede anbringelser udløb, så blev rub og stub snappet op.
Den faldt således ENDNU længere ned i rente udgangen af juli.
Så sjatsælger man igen for at kursen skal falde - det gør den så også - lidt - indtil hen imod udgangen af august. Så skulle man lige pludselig til at smide en portion ud på markedet fordi skidtet igen bevægede sig mod 1%.

Man skal have de likvider ud af indskudsbeviserne - men UDEN at fremkalde en lavine af køb fra udlandet: Det er ligesom valutakassen er rigelig fuld.

Nu lader man til at have lirket - så småt - den 2 årige statsobligation op på 0%.

Når den kommer derop, så er der jo ikke nogen grund til at holde indlånsrenten så langt nede (eller udlånsrenten for den sags skyld.) Man skal have de nervøse penge buret inde i lange (længere) statsobligationer.
Det, der er tilbage på indskudsbeviser er vel efterhånden investeringsmidler, der er arbejdsløse.

Nu begynder det også at trække op til at spekulanterne skal til at miste nogle penge, og det gøres bedst og enklest med en renteforhøjelse til ECB niveau.

Så jo, jeg kunne godt have Onkel Nils mistænkt for ved første givne lejlighed at bringe Nationalbanken i takt med ECB.
Thomas
Thomas

Indlæg af Lars_HH Tors Sep 13, 2012 9:51 pm

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/241036/saa_fik_amerikanerne_deres_qe3-fix.html

Lars_HH

Indlæg af Plyds Tors Sep 13, 2012 10:28 pm

Så er vi vist ved at være ude i de økonomiske teoretikeres overdrev. Jeg tror ikke, at de får andet ud af det, end at aktierne stiger nok engang, og så en pæn gang inflation.

Nå - men jeg har siden 2007 påstået at amerikanerne ville forsøge at inflatere sig ud af deres gæld - det her er da et kæmpe skridt i den retning.

Nok en gang pissen i ikke bare bukserne med badekarret - vandet bliver dog hurtigt koldt igen. De underliggende fundamentale problemer (for meget gæld) skal fjernes før vi går mod bedre tider.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Uffe Tors Sep 13, 2012 11:17 pm

Plyds skrev:Så er vi vist ved at være ude i de økonomiske teoretikeres overdrev. Jeg tror ikke, at de får andet ud af det, end at aktierne stiger nok engang, og så en pæn gang inflation.

Nå - men jeg har siden 2007 påstået at amerikanerne ville forsøge at inflatere sig ud af deres gæld - det her er da et kæmpe skridt i den retning.

Nok en gang pissen i ikke bare bukserne med badekarret - vandet bliver dog hurtigt koldt igen. De underliggende fundamentale problemer (for meget gæld) skal fjernes før vi går mod bedre tider.

Hver gang FED laver en gang QE så står de kinesiske arbejdere til betydelig lønfremgang Wink
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Indlæg af Lars_HH Fre Sep 14, 2012 2:46 pm

Bemærk aktivbobler forgylder og straffer altid de velhavende: http://stateofworkingamerica.org/who-gains/#/?start=1921&end=1980

Lars_HH

Indlæg af Lars_HH Lør Sep 15, 2012 11:40 am

http://www.tinsa.es/en/4860/press-area/press-releases/press-release-year-2012/imie-august-2012.html

Nyt fra det spanske boligmarked (hvorfor poster han det tænker i). Det gør jeg fordi i de spanske boliger ligger det pant som bankerne skal nedskrive/afskrive, så det er et pejlemærke på hvordan de spanske banker vil klare sig det næste års tid. Og det ser IKKE godt ud.

Lars_HH

Indlæg af tommyjo Lør Sep 15, 2012 11:49 am

Lars_HH skrev:http://www.tinsa.es/en/4860/press-area/press-releases/press-release-year-2012/imie-august-2012.html

Nyt fra det spanske boligmarked (hvorfor poster han det tænker i). Det gør jeg fordi i de spanske boliger ligger det pant som bankerne skal nedskrive/afskrive, så det er et pejlemærke på hvordan de spanske banker vil klare sig det næste års tid. Og det ser IKKE godt ud.
tja med en skilling eller to er der udsigt til et godt køb på et realistisk og normalt spirende boligmarked, altså efter næste fald og om 1-2 års tid study santa

tommyjo

Antal indlæg : 377

Indlæg af Thomas Lør Sep 15, 2012 12:02 pm

Lars_HH skrev:http://www.tinsa.es/en/4860/press-area/press-releases/press-release-year-2012/imie-august-2012.html

De spanske banker er afgået ved døden. Man måtte godt nok lave en bankunion i EU for at afvikle dem - fint nok, så er det instrument blevet lavet - dem bliver der nok at lave for.
Det interessante er, at overbyggeriet har haft et større omfang i Spanien - og nu viser det sig at man kan IKKE holde priserne, så bankerne er nød til at nedskrive.
Det kan de ikke; men nu kommer de pø om pø ind under statens kvælergreb. Fint nok. De tab skal tages - og så er det staten og i sidste ende parlamentet, der beslutter, hvem, der skal lide dem - gennem skatterne.
Rajoy slår sig godt nok i tøjret - hvilket var forventeligt.
Thomas
Thomas

Indlæg af Lars_HH Lør Sep 15, 2012 12:52 pm

tja med en skilling eller to er der udsigt til et godt køb på et realistisk og normalt spirende boligmarked, altså efter næste fald og om 1-2 års tid study santa

Jep, tror også jeg skal en tur på en tvangsauktion i 2015, tror ikke du vil se bedring dernede det næste årti.

Lars_HH

Indlæg af tommyjo Lør Sep 15, 2012 2:19 pm

Lars_HH skrev:

Jep, tror også jeg skal en tur på en tvangsauktion i 2015, tror ikke du vil se bedring dernede det næste årti.
ja, enig har set nogle særdeles skræmmende billeder af spandevis af tomme og mere eller mindre færdiggjort hytter. Vi i vesten skal bare til at arbejde reelt og skabe værdi gennem den vej frem for gældsætning etc. ;-)

tommyjo

Indlæg af Thomas Lør Sep 15, 2012 3:08 pm

Lars_HH skrev:

Danmark er p.t. langt mindre afklaret. Når Vestager går ind og siger at markedet har stabiliseret sig, så er det nok for at have et udgangspunkt, når man skal lukke realkreditten, som vi kender den, ned.

Totalt realkreditudlån

En ting er Danske Bank - som jo ikke kan finde en ulykke uden at være dybt involveret; men jeg tror faktisk, at det, der står på plakaten nu er realkreditten.
Det samlede realkreditudlån er på 2500 mia kr. og BNP er 1800 mia. kr. altså 1 1/3 gang BNP!

Af det lort kan 1/4 klare sig selv - de gamle fast forrentede annuiteter plus (evig optimist, som jeg er) de fast forrentede uden afdrag. Så er der 2500 mia. kr minus 625 mia. kr. = 1875 mia. kr.
Nu har man så - godt hjulpet - knaldet renten så langt ned som muligt for at se om man kan få skovlet nogen boligejere mm. over på det, man ikke skal gøre mere ved: Fast forrentede annuiteter. Septembertallene på realkreditudlånet bliver interessante: Dels er der tale om den årlige revision, der pusler repo og andet snask på plads, dels er det udgangspunktet for efterårets bankreform I - nu ligger finansloven jo, hvor den skal ligge - før reform. Mit tip er, at realkreditproblemet er i ret tæt på BNP.

Så skal man have klemt de idioter ud, der foruden opsparing også har realkreditgæld - jo, jeg har faktisk ladet mig fortælle at den slags jubelidioter rent faktisk eksisterer - endnu??? Tænk sig: Betale for at låne sine egne penge???
Men jeg tror så ikke at der er noget videre volumen i det - bla. fordi den gunstige rente har fristet en del til at hjemtage gevinsten i en konvertering.......
Næste træk, som måske har lidt mere kød på er, at få opsagt de pensionsordninger i banker (og beskattet pengene), der er finansieret med huslån.
Det ordnes elegant ved at de må se at deres ordninger i bankerne latterliggjort i aviserne - samtidig med en heftig renteforhøjelse til flextumperne, hvorimod de fast forrentede annuiteter ikke stiger det store i rente: Pensionskasserne skal nok være der for at købe dem - en rente på 1-1½% på en 10 årig stat er ikke noget rart fænomen. (risikoen er jo reelt ikke større på en fast forrentet annuitet).

Skattesvigerne skal vi nok få knaldet - om ikke andet, så når de opdager, at deres schweiziske bankkonti er ALT andet end hemmelige. Det provenu kan passende glide ind i bankreform II, når vi kommer så langt, at vi for alvor tager fat på de platugler i hovedbankerne - det afventer så den europæiske bankreform.

Vi kommer så til at stå med et langsigtet problem på - i bedst jubeloptimistiske stil - 80-90% af BNP.
Det skal så omlægges til statsobligationer - lange - vi taler nok 20 årige. Der ryger så en 2-300 mia. ud i statslånsordninger til landbruget, som nok samlet set kan klare sig med de forbedrede afsætningspriser, som kineserne velvilligst stiller til rådighed - det går såmænd nok - men er noget andet - reelt er de penge sikre nok.
Så netto er der tale om 13-1400 mia.

Problemet er imidlertid F1'erne, der alle skal refinansieres inden nytår - enten direkte eller i repo'er. DET er en bombe på 800 mia.! Heraf har husejerne godt 400 mia. og udlejningsbyggeriet (formentlig andelsboliger) 50 mia. Landbruget godt 100 mia. (derfor småhaster det med at få en løsning på landbrugets finansiering!)

Dvs. MINIMUM halvdelen af det samlede reelle problem er mindre stabilt end nitroglycerin!

Den gæld på 13-1400 mia. skal så refinansieres med statsobligationer - dem kan pensionskasserne og til dels forsikringsselskaberne så få at gumle på, når de skal ud og fortælle deres livegne kunder, at der skal skæres ned på forventningerne - meget.

Det er vist i store træk planen som den ser ud i øjeblikket - for realkreditten.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Lør Sep 15, 2012 3:14 pm

tommyjo skrev:
Lars_HH skrev:

ja, enig har set nogle særdeles skræmmende billeder af spandevis af tomme og mere eller mindre færdiggjort hytter. Vi i vesten skal bare til at arbejde reelt og skabe værdi gennem den vej frem for gældsætning etc. ;-)

Det kan vi så samlet set også godt - flextumperne ER solgt til stanglakrids; men det er der ikke noget at gøre ved.
Vi kan jo sagtens gå ned i løn, hvis boligudgiften også falder. Fjernøsten kan ikke blive ved med at sælge til priser under råvareomkostningerne. Man glemmer f.eks. helt den afsindigt urentable kinesiske sværindustri - noget, der aldrig er fremme - på trods af at den suuuuuger malm og kul til sig - og er subsidieret, så man tror det er løgn. Det fortsætter så ikke.
Thomas
Thomas

Indlæg af tommyjo Lør Sep 15, 2012 3:40 pm

@ alien
Man glemmer f.eks. helt den afsindigt urentable kinesiske sværindustri - noget, der aldrig er fremme - på trods af at den suuuuuger malm og kul til sig - og er subsidieret, så man tror det er løgn. Det fortsætter så ikke.

Det er vist 3 år siden jeg begyndte at få øjnene op for at kineserne stå til store smæk, hvem fa.. var det No nu der op den den dør der,der har så været flere mere eller mindre kendte økonomer ude at udtale sig om det samme på det seneste, så mon ikke der også er ved at brede sig opfattelse af at der kan være noget om snakken der bom

tommyjo

Indlæg af Thomas Lør Sep 15, 2012 5:25 pm

tommyjo skrev:@ alien
Man glemmer f.eks. helt den afsindigt urentable kinesiske sværindustri - noget, der aldrig er fremme - på trods af at den suuuuuger malm og kul til sig - og er subsidieret, så man tror det er løgn. Det fortsætter så ikke.

Det er vist 3 år siden jeg begyndte at få øjnene op for at kineserne stå til store smæk, hvem fa.. var det No nu der op den den dør der,der har så været flere mere eller mindre kendte økonomer ude at udtale sig om det samme på det seneste, så mon ikke der også er ved at brede sig opfattelse af at der kan være noget om snakken der bom
Jeg håber bare ikke, at jeg får ret i at 4.verdenskrig kommer som et internt kinesisk opgør - jeg frygter det desværre.
Thomas
Thomas

Indlæg af guldimund Lør Sep 15, 2012 6:28 pm

Thomas skrev:

Jeg håber bare ikke, at jeg får ret i at 4.verdenskrig kommer som et internt kinesisk opgør - jeg frygter det desværre.

Tre gange har realrenten været som nu : Syd havs boblen, 1. verdenskrig og 2. verdenskrig. Så statistikken er med dig, hvis du vil have en dyster forudsigelse. Se side 8. Men min erfaring siger mig, at kan jeg regne den ud på den måde, så er det ikke det der kommer til at ske. Men det vi er vidner til er en kolossal ubalance som har potentiale til noget slemt !.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297

Indlæg af Thomas Lør Sep 15, 2012 7:55 pm

guldimund skrev:
Thomas skrev:

Tre gange har realrenten været som nu : Syd havs boblen, 1. verdenskrig og 2. verdenskrig. Så statistikken er med dig, hvis du vil have en dyster forudsigelse. Se side 8. Men min erfaring siger mig, at kan jeg regne den ud på den måde, så er det ikke det der kommer til at ske. Men det vi er vidner til er en kolossal ubalance som har potentiale til noget slemt !.

Jeps, der er ubogførte tab - og negativ rente er den længste og mest pinefulde måde at afvikle dem på!
Thomas
Thomas

Indlæg af Lars_HH Lør Sep 15, 2012 9:54 pm

http://epn.dk/okonomi2/global/usa/article4841705.ece

Kæmpe lager. Europa er altså i en langt vanskeligere situation end USA, grundet vores demografi og indvandring af lavtuddannet arbejdskraft.

Lars_HH

Indlæg af Lars_HH Lør Sep 15, 2012 10:06 pm

Jørn Astrup: http://jornastruphansen.blogs.business.dk/2012/09/15/en-staerk-krone-men-i-forhold-til-hvad/

Lars_HH

Indlæg af Lars_HH Søn Sep 16, 2012 12:18 pm

Og nu til det mere eksotiske indslag, huspriserne i Japan, der er faldet i pris siden H2 1991 : http://www.lij.jp/html/lij_english/monthly_data_of_real_estate_economy/201208.pdf

Men noget helt andet, jeg tror at det japanske boligmarked kan overraske på opsiden de næste 10 år. Målt i realværdi er det verdens mest undervurderede og der er ikke meget plads i Tokyo-Yokohama.

Målt i Euro/Dkr. har huse i Tokyo været en god investering de sidste 3 år.

Lars_HH

Indlæg af Lars_HH Søn Sep 16, 2012 1:58 pm

Marc Faber kommenterer på QE3: https://www.youtube.com/watch?v=IBsiHVyaT9Y

Lars_HH

Indlæg af Thomas Søn Sep 16, 2012 2:06 pm

Lars_HH skrev:Og nu til det mere eksotiske indslag, huspriserne i Japan, der er faldet i pris siden H2 1991 : http://www.lij.jp/html/lij_english/monthly_data_of_real_estate_economy/201208.pdf

Men noget helt andet, jeg tror at det japanske boligmarked kan overraske på opsiden de næste 10 år. Målt i realværdi er det verdens mest undervurderede og der er ikke meget plads i Tokyo-Yokohama.

Målt i Euro/Dkr. har huse i Tokyo været en god investering de sidste 3 år.

Nej, nej, nej. Det er priserne slet ikke faldet nok til! Slet ikke. Stort set ikke faldet de sidste 10 år.

Det er EUR, der er faldet.
Er Du ved at lave en Anders Dam?
Thomas
Thomas

Indlæg af Lars_HH Søn Sep 16, 2012 2:10 pm

Men Thomas, det er det der er min pointe, det at Euro/Dkr. falder hurtigere end ejendomme i Tokyo (selvom de også falder målt i Yen)

Lars_HH

Indlæg af Thomas Søn Sep 16, 2012 6:23 pm

Lars_HH skrev:Men Thomas, det er det der er min pointe, det at Euro/Dkr. falder hurtigere end ejendomme i Tokyo (selvom de også falder målt i Yen)

Det kan du ikke bruge til noget, for Kineserne tonser rundt med euroen.
De har blandt andet købt stort ind af spanske statsobligationer - så det vil være meget ustabilt.
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 12 af 32 Forrige  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 22 ... 32  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum