Artilleri
Side 6 af 6
Side 6 af 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Derfor fik Ukraine ATACAMS
Der er opdateret version under vejs.
Det, jeg har set er: En ATACAMS har en lagerholdbarhed på 25 år, så de skulle have været destrueret (hvilket er kostbart at gøre betryggende).
Sandard ATACMS i dag har en max. rækkevidde på 300 km og den nye model små 500 km. Det er lidt pjattet at regne med maximum rækkevidde, fordi uanset hvad, så vil præcisionen falde med længere skudvidde. Det man har gjort med ATACMS er at sprænghovedet vejer flere hundrede kg, hvor den nye model har en vægt på ca. 100 kg.
Det er typisk, at når præcisionen er lille, så gøres sprænghovedet større, for at sikre den ønskede skadesvirkning.
Navigationssystemet er Inertielt og GPS. Fordelen ved Inertiel navigation er, at det ikke kan jammes - ulempen er så at fejl akkumulerer over tiden og dermed falder præcisionen. GPS bruges nok så meget til at opdatere det inertielle system, problemet er, at GPS kan jammes.
Nyskabelsen er, anvendelse af en ramjet, hvor man lader fartvinden komprimere luft - gerne i forbindelse med lydmuren. Det betyder, at man kan undlade kompressor i jetmotoren - og alt det, der koster penge i en jetmotor - tubine med højt belastede skovle (cntrifugal-kraften truer altid med at flå motoren i stykker). Ved at anvende en ramjet forøger man rækkevidden for samme vægt. Når præcisionen er bedre end forventet, så kan man reducere dels ladning, dels drivladning, fordi man kan bruge en ramjet, der - i modsætning til en raket - ikke skal fragte iltningsmidlet. Dermed bliver der plads til to missiler i laderammen på køretøjet.
Typisk er de GMLRS med kortere rækkevidde mindre, fordi de ikke skal have så stor en raketmotor. Det tyder på at GPS opdateringen nok nærmest er symbolsk. Sprænghovedet på 91 kg viser sig i praksis at være rigeligt. Hovedparten af den destruktive virkning er nok så meget fra sekundære eksplosioner af ammunitionsdepoter.
Det er udpræget tilfældet med de russiske tanks, hvor 60 granater, når vognen bliver ramt beslutter sig til at smide tårnet laaangt væk. Det er også noget, der indikerer en elendig forsyningstjeneste: Når vognen først er ladet op, så skal man ikke forvente genladning. Samtidig betyder det, at depoterne skal lægges meget langt frem (tæt på fjenden). Da ammunitionskøretøjer ikke er specielt godt pansrede, så er det noget man kan lade billige droner klare.
Fidusen ved Archer er, at den skal alligevel flytte sig hurtigst mulig efter en salve - så kan den lige så godt køre hjem efter en genladning.
Den nye russiske kanon monteret på et 8*8 chassis imponerer ikke ved første blik. Det kan så være afprøvning; men den skyder med en lille ladning, så rækkevidden er næppe mere end 20 km. Samtidig har den fuld længde kanon, så det bliver et langt køretøj, der bestemt ikke er beregnet på biveje gennem landsbyer.
Jeg formoder, at årsagen til, at man har haubitsere med kortere løb er muligvis, at når kvalitetskontrollen konstaterer fejl i udboringen af riffel løbet (det kan være støbefejl, fejl i selve udboringen), så skærer man den "syge" del fra og har dermed et kortere løb, som så bliver til en haubitser. Ikke, at der er noget i vejen; men man bør nok genoprette rækkevidden med "base bleed" og ikke bare skyde med større ladning: Nu er det nemlig rekylen, der sætter grænsen og den større ladning belaster stellet på pjecen og affjedringen på køretøjet. Vi kan se demonstrationen af CAESAR, der ryster køretøjet helt abnormt.
Det, jeg har set er: En ATACAMS har en lagerholdbarhed på 25 år, så de skulle have været destrueret (hvilket er kostbart at gøre betryggende).
Sandard ATACMS i dag har en max. rækkevidde på 300 km og den nye model små 500 km. Det er lidt pjattet at regne med maximum rækkevidde, fordi uanset hvad, så vil præcisionen falde med længere skudvidde. Det man har gjort med ATACMS er at sprænghovedet vejer flere hundrede kg, hvor den nye model har en vægt på ca. 100 kg.
Det er typisk, at når præcisionen er lille, så gøres sprænghovedet større, for at sikre den ønskede skadesvirkning.
Navigationssystemet er Inertielt og GPS. Fordelen ved Inertiel navigation er, at det ikke kan jammes - ulempen er så at fejl akkumulerer over tiden og dermed falder præcisionen. GPS bruges nok så meget til at opdatere det inertielle system, problemet er, at GPS kan jammes.
Nyskabelsen er, anvendelse af en ramjet, hvor man lader fartvinden komprimere luft - gerne i forbindelse med lydmuren. Det betyder, at man kan undlade kompressor i jetmotoren - og alt det, der koster penge i en jetmotor - tubine med højt belastede skovle (cntrifugal-kraften truer altid med at flå motoren i stykker). Ved at anvende en ramjet forøger man rækkevidden for samme vægt. Når præcisionen er bedre end forventet, så kan man reducere dels ladning, dels drivladning, fordi man kan bruge en ramjet, der - i modsætning til en raket - ikke skal fragte iltningsmidlet. Dermed bliver der plads til to missiler i laderammen på køretøjet.
Typisk er de GMLRS med kortere rækkevidde mindre, fordi de ikke skal have så stor en raketmotor. Det tyder på at GPS opdateringen nok nærmest er symbolsk. Sprænghovedet på 91 kg viser sig i praksis at være rigeligt. Hovedparten af den destruktive virkning er nok så meget fra sekundære eksplosioner af ammunitionsdepoter.
Det er udpræget tilfældet med de russiske tanks, hvor 60 granater, når vognen bliver ramt beslutter sig til at smide tårnet laaangt væk. Det er også noget, der indikerer en elendig forsyningstjeneste: Når vognen først er ladet op, så skal man ikke forvente genladning. Samtidig betyder det, at depoterne skal lægges meget langt frem (tæt på fjenden). Da ammunitionskøretøjer ikke er specielt godt pansrede, så er det noget man kan lade billige droner klare.
Fidusen ved Archer er, at den skal alligevel flytte sig hurtigst mulig efter en salve - så kan den lige så godt køre hjem efter en genladning.
Den nye russiske kanon monteret på et 8*8 chassis imponerer ikke ved første blik. Det kan så være afprøvning; men den skyder med en lille ladning, så rækkevidden er næppe mere end 20 km. Samtidig har den fuld længde kanon, så det bliver et langt køretøj, der bestemt ikke er beregnet på biveje gennem landsbyer.
Jeg formoder, at årsagen til, at man har haubitsere med kortere løb er muligvis, at når kvalitetskontrollen konstaterer fejl i udboringen af riffel løbet (det kan være støbefejl, fejl i selve udboringen), så skærer man den "syge" del fra og har dermed et kortere løb, som så bliver til en haubitser. Ikke, at der er noget i vejen; men man bør nok genoprette rækkevidden med "base bleed" og ikke bare skyde med større ladning: Nu er det nemlig rekylen, der sætter grænsen og den større ladning belaster stellet på pjecen og affjedringen på køretøjet. Vi kan se demonstrationen af CAESAR, der ryster køretøjet helt abnormt.
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Haubitzere
Det har været mig en gåde, hvorfor man har anvendt haubitzere - typisk i 40-45 kalibre når en kanon har sine 52.
Jeg tror det har noget at gøre med støbefejl, som er et problem siden bronzealderen - og det er stadig et problem. Kvalitetskontrollen (hvis en sådan haves) kan let finde dem med røntgenfotografering, der vil afsløre lunker og andre fejl. Hvis man saver det "syge sted" fra, så har man et udmærket løb. Det er derfor, pistoler findes i kortløbede versioner - den dyre del er næsten gratis, fordi det kommer fra en enkel opgradering af noget i brokkassen.
Under 2. verdenskrig lavede tyskerne på det aller sidste nogle geværer til Volkssturm. De havde alvorligt dårlig finish; men var egentlig ikke dårlige. Man havde en masse piber til overs fra det reelt nedlagte Luftwaffe, som man bare skulle sætte stel på - koster ikke noget at gøre.
Det er så kun M777, der går på titanium stel - om det er en god idé, det afhænger af om den trykbærende del er rammen eller i låsen. Jeg mener stadig, at man skulle sætte en haubitzer på en Eagle. Fjolserne skal så afholde sig fra at bruge en ladning 8. Jeg hæfter mig ved, at på CAESAR insisterede man på et åbent sigte. Det betyder, at man forudser at skulle skyde på 4 km afstand, på så klods hold er en ladning 3-4 stykker fuldt tilstrækkelig.
Problemet med haubitzere er rekylen, der skal absorberes af chassis'et. Korter man løbet ned, så bliver rekylen IKKE mindre: Projektilet har stort set samme mundingshastighed på over lydens hastighed (hvor lydmuren alligevel bremser ned meget hurtigt - jo mere over lydhastigheden, jo hurtigere bremses). Hertil kommer så den uforbrændte krudtgas, der giver en dejlig raketvirkning. Det er den ladning, der ikke bruges til projektilet. Det giver et stygt mundingsglimt og en masse larm; men tjener ellers ikke noget formål. Skær dog ned på den drivladning, når man skyder på 10-15-20 km. På kortere hold så bruger man morterer. Når man ser i Ukraine, at de anvender ekstra drivladning snoet omkring granaten inden styrefinnerne, så.... En 120 mm. angives officielt til at række 7 km. Yeps; men de rammer ikke noget, her bruger ukrainerne en drone med en håndgranat.
Jeg tror det har noget at gøre med støbefejl, som er et problem siden bronzealderen - og det er stadig et problem. Kvalitetskontrollen (hvis en sådan haves) kan let finde dem med røntgenfotografering, der vil afsløre lunker og andre fejl. Hvis man saver det "syge sted" fra, så har man et udmærket løb. Det er derfor, pistoler findes i kortløbede versioner - den dyre del er næsten gratis, fordi det kommer fra en enkel opgradering af noget i brokkassen.
Under 2. verdenskrig lavede tyskerne på det aller sidste nogle geværer til Volkssturm. De havde alvorligt dårlig finish; men var egentlig ikke dårlige. Man havde en masse piber til overs fra det reelt nedlagte Luftwaffe, som man bare skulle sætte stel på - koster ikke noget at gøre.
Det er så kun M777, der går på titanium stel - om det er en god idé, det afhænger af om den trykbærende del er rammen eller i låsen. Jeg mener stadig, at man skulle sætte en haubitzer på en Eagle. Fjolserne skal så afholde sig fra at bruge en ladning 8. Jeg hæfter mig ved, at på CAESAR insisterede man på et åbent sigte. Det betyder, at man forudser at skulle skyde på 4 km afstand, på så klods hold er en ladning 3-4 stykker fuldt tilstrækkelig.
Problemet med haubitzere er rekylen, der skal absorberes af chassis'et. Korter man løbet ned, så bliver rekylen IKKE mindre: Projektilet har stort set samme mundingshastighed på over lydens hastighed (hvor lydmuren alligevel bremser ned meget hurtigt - jo mere over lydhastigheden, jo hurtigere bremses). Hertil kommer så den uforbrændte krudtgas, der giver en dejlig raketvirkning. Det er den ladning, der ikke bruges til projektilet. Det giver et stygt mundingsglimt og en masse larm; men tjener ellers ikke noget formål. Skær dog ned på den drivladning, når man skyder på 10-15-20 km. På kortere hold så bruger man morterer. Når man ser i Ukraine, at de anvender ekstra drivladning snoet omkring granaten inden styrefinnerne, så.... En 120 mm. angives officielt til at række 7 km. Yeps; men de rammer ikke noget, her bruger ukrainerne en drone med en håndgranat.
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Bohdana 155 mm haubitzer
En klar forbedring ifht. CAESAR. og væsentligt billigere. Den er på et kraftigere chassis, men formentlig også 52 kalibre - at vurdere efter 8*8 versionen og den spade den har i måsen. Den er for tung til den lette brigade; men det kan man arbejde med.
Fidusen er, at den er i produktion og Danmark har købt 18 til Ukraine, der har brug for dem NU!
Når man så også hører, at Norge 10 dobler ammunitionsproduktionen - hvordan de så end regner det. Sverrig må kunne levere rørene, der nok er det svære i den fabrikation.
Her har Mutter Mette arbejdet. Når en furie møder frem på fabrikken med et velspækket Dankort, så plejer der at ske ting og sager - lige pludseligt. Mette gider ikke høre på barnagtige undskyldninger.
Fidusen er, at den er i produktion og Danmark har købt 18 til Ukraine, der har brug for dem NU!
Når man så også hører, at Norge 10 dobler ammunitionsproduktionen - hvordan de så end regner det. Sverrig må kunne levere rørene, der nok er det svære i den fabrikation.
Her har Mutter Mette arbejdet. Når en furie møder frem på fabrikken med et velspækket Dankort, så plejer der at ske ting og sager - lige pludseligt. Mette gider ikke høre på barnagtige undskyldninger.
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Bohdana 155 mm haubitzer fortsat.
Thomas skrev:En klar forbedring ifht. CAESAR. og væsentligt billigere. Den er på et kraftigere chassis, men formentlig også 52 kalibre - at vurdere efter 8*8 versionen og den spade den har i måsen. Den er for tung til den lette brigade; men det kan man arbejde med.
Fidusen er, at den er i produktion og Danmark har købt 18 til Ukraine, der har brug for dem NU!
Når man så også hører, at Norge 10 dobler ammunitionsproduktionen - hvordan de så end regner det. Sverrig må kunne levere rørene, der nok er det svære i den fabrikation.
Her har Mutter Mette arbejdet. Når en furie møder frem på fabrikken med et velspækket Dankort, så plejer der at ske ting og sager - lige pludseligt. Mette gider ikke høre på barnagtige undskyldninger.
Det er langt hen ad vejen som jeg har gættet på:
- Det er en sag, der er kørt helt udenom Forsvarskommandoen. Derfor skulle man have skvatnaglen Lentfer fjernet, fordi man kan ikke stole på ham.
- Det er en sag, der er kørt på statsminister-plan og politiske lokumsaftaler.
- Det er en kanon, der består af sammenbragte børn: Chassis'et er et tjekkisk Tatra chassis. Her tror jeg, at man har haft en fornuftig snak med Petr Pavel. Faktisk fra begyndelsen har CAESAR - chassis'et været utilstrækkeligt. Mon ikke svenske Bofors kan levere selve kanonløbene? Jeg tror det.
- Jeg tror så også. at man vil lave en selvkørende haubitz på hjul. Når det grundlæggende chassis er løst, så kan man bare have et løb på 39 kalibre.
- Årsagen til, at jeg tror det er: Når man støber kanonløb, så er der en ret høj kassationsprocent som følge af støbefejl - det kan så i en del tilfælde delvist reddes ved at save den "syge" del fra. Det giver en lettere pjece, der skal bruge mindre ladning. Rekylen med et afkortet løb giver stærkere rekyl, fordi der kommer et mundingsglimt af uforbrændt krudtladning og denne rekyl mærkes når pjecen bliver lettere. Rækkevidden skal man klare med base-bleed, fordi lydmuren er problemet og den supersoniske luftstrøm, der knalder sammen i agterenden af projektilet - det bremser. Om en titanium ramme kan lette pjecen yderligere (som på M777)? Aner det ikke.
- Det mest interessante er, at prisen er den halve af en CAESAR. Det betyder man skal af med de CAESAR og Ukraine SKAL bruge dem i går.
- Bohdana kan skyde med kanonen +/- 30o fra midteraksen og den har en solid spade i måsen. Man kan f.eks. ikke gå på 90o fra midteraksen, for så vælter lortet. Man kan ikke fjerne frihøjden, bla. fordi så bliver situationen ubehagelig.hvis man kører på en mine.
- Den har kun 20 granater i magasinet (som Archer); men da man alligevel skal flytte sig efter en salve, så kan man lige så godt køre det længere tilbage efter en genladning - nogen har sat hjul under dimsen.
- Jeg formoder - når man kommer så vidt, at man bestiller 3 gange så mange, som de 18 stk, man havde i ordre hos CAESAR. Vi har brug for en depotreserve og De baltiske lande skal kunne købe til vores fordelagtige pris.
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Bohdana fortsat.
Thomas skrev:En klar forbedring ifht. CAESAR. og væsentligt billigere. Den er på et kraftigere chassis, men formentlig også 52 kalibre - at vurdere efter 8*8 versionen og den spade den har i måsen. Den er for tung til den lette brigade; men det kan man arbejde med.
Fidusen er, at den er i produktion og Danmark har købt 18 til Ukraine, der har brug for dem NU!
Når man så også hører, at Norge 10 dobler ammunitionsproduktionen - hvordan de så end regner det. Sverrig må kunne levere rørene, der nok er det svære i den fabrikation.
Her har Mutter Mette arbejdet. Når en furie møder frem på fabrikken med et velspækket Dankort, så plejer der at ske ting og sager - lige pludseligt. Mette gider ikke høre på barnagtige undskyldninger.
Det forklarer nok, hvorfor vi skulle af med CAESAR - blæse være med omkotningerne. En fejlinvestering bliver først en belastning, når man prøver at genvinde noget af "sunk cost".
Skal vi antage, at vi vil modtage nogle stykker af dem i den nærmere fremtid???
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
RCH 155
Det måtte jo komme.
Det med at sætte en 52 calibret kanon på et beskyttet chassis er en idé, der er så umiddelbart iøjnefaldende, at selv jeg kan få den.
Nu skal man bare væk fra den fjollede idé med bare at bruge større drivladning. Den idé har man forladt - hvllket ses af fraværet af spader.
Ikke overraskende har Ukraine 54 systemer i ordre.
Alle fabrikanter er ved at falde over hinanden for at få dem til Ukraine og afprøvet under kampforhold. Det bruger Ukraine naturligvis. Fronten er så lang, at det er muligt at afprøve adskillige systemer samtidig.
Priserne:
Hvor meget er der at vælge imellem, hvorfor ikke købe 5 gange så mange Bohdana som RCH155 og få dem leveret med det samme?
Om den højere pris på Archer og RCH155 kan retfærdiggøres? Hmmm... det må komme an på en prøve under kampforhold.
Den egentlige besparelse ligger nok så meget i behovet for fremskudte depoter, der har en uheldig tendens til at sige KABOOM.
Som Ukraine slagter russiske artillerisystemer for tiden ca. 2 bataljoner om dagen, så melder problemet sig: Hvor meget er der behov for?
Lige nu foregår artilleri-kampen i Ukraine på fabrikationssiden og om at få volumen i produktionen for at opnå stordriftsfordele.
Som eg ser det, så lad os leve med at de billige går i stykker, bare vi har tilstrækkeligt med reserver.
CAESAR er egentligt ikke et mellemtungt system, som de andre; men skulle være et lufttransportabel let haubitzer med kortere rør og mindre drivladning - rækkevidden retableres så med base-bleed. Det er dyrere granater; men det kan langt hen ad vejen retfærdiggøres med billigere system.
Det med at sætte en 52 calibret kanon på et beskyttet chassis er en idé, der er så umiddelbart iøjnefaldende, at selv jeg kan få den.
Nu skal man bare væk fra den fjollede idé med bare at bruge større drivladning. Den idé har man forladt - hvllket ses af fraværet af spader.
Ikke overraskende har Ukraine 54 systemer i ordre.
Alle fabrikanter er ved at falde over hinanden for at få dem til Ukraine og afprøvet under kampforhold. Det bruger Ukraine naturligvis. Fronten er så lang, at det er muligt at afprøve adskillige systemer samtidig.
Priserne:
Bohdana | 2½ mio. USD |
CAESAR | 3-4 mio. EUR |
Zuzana-2____ | 5 3/4 mio. EUR |
Archer | 10 mio. USD |
RCH155 | 12 mio. EUR |
Om den højere pris på Archer og RCH155 kan retfærdiggøres? Hmmm... det må komme an på en prøve under kampforhold.
Den egentlige besparelse ligger nok så meget i behovet for fremskudte depoter, der har en uheldig tendens til at sige KABOOM.
Som Ukraine slagter russiske artillerisystemer for tiden ca. 2 bataljoner om dagen, så melder problemet sig: Hvor meget er der behov for?
Lige nu foregår artilleri-kampen i Ukraine på fabrikationssiden og om at få volumen i produktionen for at opnå stordriftsfordele.
Som eg ser det, så lad os leve med at de billige går i stykker, bare vi har tilstrækkeligt med reserver.
CAESAR er egentligt ikke et mellemtungt system, som de andre; men skulle være et lufttransportabel let haubitzer med kortere rør og mindre drivladning - rækkevidden retableres så med base-bleed. Det er dyrere granater; men det kan langt hen ad vejen retfærdiggøres med billigere system.
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Fiidusen er, at bruge droner til korrektion af ilden
Thomas skrev:Det måtte jo komme.
Det med at sætte en 52 calibret kanon på et beskyttet chassis er en idé, der er så umiddelbart iøjnefaldende, at selv jeg kan få den.
Nu skal man bare væk fra den fjollede idé med bare at bruge større drivladning. Den idé har man forladt - hvllket ses af fraværet af spader.
Ikke overraskende har Ukraine 54 systemer i ordre.
Alle fabrikanter er ved at falde over hinanden for at få dem til Ukraine og afprøvet under kampforhold. Det bruger Ukraine naturligvis. Fronten er så lang, at det er muligt at afprøve adskillige systemer samtidig.
Priserne:Hvor meget er der at vælge imellem, hvorfor ikke købe 5 gange så mange Bohdana som RCH155 og få dem leveret med det samme?
Bohdana 2½ mio. USD CAESAR 3-4 mio. EUR Zuzana-2____ 5 3/4 mio. EUR Archer 10 mio. USD RCH155 12 mio. EUR
Om den højere pris på Archer og RCH155 kan retfærdiggøres? Hmmm... det må komme an på en prøve under kampforhold.
Den egentlige besparelse ligger nok så meget i behovet for fremskudte depoter, der har en uheldig tendens til at sige KABOOM.
Som Ukraine slagter russiske artillerisystemer for tiden ca. 2 bataljoner om dagen, så melder problemet sig: Hvor meget er der behov for?
Lige nu foregår artilleri-kampen i Ukraine på fabrikationssiden og om at få volumen i produktionen for at opnå stordriftsfordele.
Som eg ser det, så lad os leve med at de billige går i stykker, bare vi har tilstrækkeligt med reserver.
CAESAR er egentligt ikke et mellemtungt system, som de andre; men skulle være et lufttransportabel let haubitzer med kortere rør og mindre drivladning - rækkevidden retableres så med base-bleed. Det er dyrere granater; men det kan langt hen ad vejen retfærdiggøres med billigere system.
Selve systemet er typisk for Georg Gearløs metoden: Den virker en tid.
Og den tid,der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage. Hvad kunne de gutter ikke udrette (eller rettere: udslette) med et moderne system?
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Broen over Seym floden
Jeg tror det var en feltafprøvning:
Inden man placerer de store ordrer.
Som skrevet andet steds:
Inden man placerer de store ordrer.
Som skrevet andet steds:
The bridge over the Seim river, that was brought down.
I surmise that it was first hit by GMLRS - and I noticed 4 holes in the bridge. To be honest: I suspect it was GMLRS - ER (Extended range). It has a range of up to 150 km. I suspect the range has been achieved by reducing the warhead size to about half.
The GMLRS were never supposed to take down the bridge. The job was to test the precision of the missile, because an inertial navigation system will drift over time. Now the inertial navigation does not care about jamming, but doubling the range will increase flight time. So that several missiles fired at the same spot should tell you something about the precision. As such it worked perfectly fine the four missiles landed within meters of each other.
Now bringing down a bridge is difficult, so something else was needed to smash that bridge - be it a Stormshadow or a JASSM ? My favourite for that job is the JASSM with its 1000 lb warhead. Simply because the US now say they will deliver JASSM.
What I think is: It was mainly a test.
The test of the JASSM was mainly a test if it could hit the target in an electronic warfare enviroment. It is a cruise missile that needs GPS update which is problematic in an EW enviroment.
It is allways nice to know if the stuff works before you land a big order - after all they cost about 1½ mio. USD a pop. With reequipment of Nato forces moving near the price might come down a bit.
The GMLRS is primarily intended to replace the 203 mm Howitzer that is a pain in the royal posterior. The M110 requires a crew of 13 (including support crew and cutting down on that will mean a lot. It is the question of the brigade level artillery. The cost is only 1/10 of a JASSM, but still a lot more than a 203 mm shell. It would be nice to know it can hit its intended target before starting production of a lot of 203 mm shells. Considering the personel and logistic cost of f.i. a M110 - it might pan out a lot cheaper with GMLRS - especially if the GMLRS can HIT.
Thomas- Antal indlæg : 34398
Join date : 27/10/08
Side 6 af 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lignende emner
» Artilleri
» 122 mm russisk artilleri
» Raket artilleri.
» Anskaffelse af artilleri.
» Hvad sker der omkring Ukraine?
» 122 mm russisk artilleri
» Raket artilleri.
» Anskaffelse af artilleri.
» Hvad sker der omkring Ukraine?
Side 6 af 6
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|