El Condor pasa!
2 deltagere
Side 3 af 5
Side 3 af 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Ikke helt overraskende!
Forudsigeligt, forudset og forudsagt.
Det passer meget godt med 2 mia. €. 1,2 mia. for Mistral og 0,8 mia. for Condor. Passer meget godt med 133 mio. € for en Condor eller 1 mia. DKK/stk.
Lidt mere udførligt
Det passerer så naturligt Gazprom, der formentlig har fået lånet udbetalt til dækning af overforfaldne gasregninger. Det, er så bliver betalt tilbage er så det lån, som Condorflyene er lagt som sikkerhed for. Problemstillingen er nok den, at Gazprom skal betale mere end 1,2 mia. € for de Mistral-klasser, fordi der er med garanti bestikkelse i de beløb til Gazprom, som den russiske regering - naturligt nok - vil have tilbage: Ellers skal Gazproms direktør en tur i dacha'en og hænge op.
Prisen har hele tiden været et problem for Canada.
1,8 mia CAD er 0,78-0,85 mia. €, hvilket giver en indikation af hvor meget bestikkelse til Gazprom, der er i de 1,2 mia. € Mistral-klasserne har kostet russerne - 1/4 mia. € er og bliver et honnet beløb.
Canada har så sandelig ikke tænkt sig at betale for bestikkelse til russerne! Men en pris for de to skibe på 0,8 mia. EUR eller 6 mia. DKK.
En Huitfeldt-klasse koster i runde tal 1/3 mia. USD uden våben. Den deplacerer noget, der minder om 6600 tons. En Mistral-klasse deplacerer 3,2 gange så meget, så som ren overslagsberegning (og Mistral har ikke noget videre med våben ombord - de ligger i flyene, som ikke medregnes i værftsomkostninger). En Mistral skulle som sådan overslagsmæssig koste 1 mia. USD eller 2/3-4/5 mia. €. 2 stk. ligger så på noget mindre end 1 1/3 mia. EUR. Hvilket ikke er så langt fra de nævnte priser.
Pointen er imidlertid, at Canada har penge til de to Mistral-klasser - lidt efter, hvordan vekselkurserne bevæger sig - med CAD i top ifht. EUR kan det lade sig gøre.
Glem Protecteur-klassen, som bliver overflødig - specielt hvis Halifax-klassen skiftes med Huitfeldt-klasser, der koster det halve i drift og har dobbelt rækkevidde (hvorfor oilere er overflødige). Det vil så også give beskæftigelse til de canadiske værfter. Våbnene har man - efter en let modifikation - fra Halifaxerne.
Med valutakursudviklingen, så vil Gazprom kunne give den russiske regering et tilbud, den ikke kan afslå. Dermed har Gazprom noget som den kan erlægge i erstatning for den sikkerhed, der er for resten af lånet, som skal tilbageleveres, når lånet bliver betalt.
Så det skal såmænd nok ende, hvor jeg hele tiden har sagt det ender:
IMF/EU lånet til Ukraine bliver betalt med Condor og Mistral, som så tilbagebetaler Gazprom og den gæld slettes så.
Canada får de to Mistral-klasser, skrotter Protecteur-klassen (Gud er god!) og de får Huitfeldt-klasser i stedet for Halifax'er. Om Danmark får 6 Condor? Muligvis. Betalt med Huitfeldt-klasser bygget i Canada.
12 Huitfeldt vil koste 4 mia. USD, så der skal nok falde en 0,8 mia. af til Danmark netto. Det giver så lidt knæbøjninger i Finansloven; men det har vi folk til at klare. Vi har også Danzig, hvis de canadiske værfter bliver for næsvise.
Om jeg kan klare det? Aner det ikke, jeg er ikke blevet spurgt - og bliver det næppe heller. Men jeg tror de finder ud af det.
”Under dessa omständigheter är det mycket troligt att Ryssland kommer att tvingas att inom en nära framtid kräva en tidigt återbetalning från Ukraina av skulden på 3 miljarder dollar”, säger källan.
Det passer meget godt med 2 mia. €. 1,2 mia. for Mistral og 0,8 mia. for Condor. Passer meget godt med 133 mio. € for en Condor eller 1 mia. DKK/stk.
Lidt mere udførligt
Russland hatte das Darlehen im Dezember 2013 - nur wenige Monate vor dem Sturz des prorussischen Präsidenten der Ukraine, Viktor Janukowitsch - gewährt.
Det passerer så naturligt Gazprom, der formentlig har fået lånet udbetalt til dækning af overforfaldne gasregninger. Det, er så bliver betalt tilbage er så det lån, som Condorflyene er lagt som sikkerhed for. Problemstillingen er nok den, at Gazprom skal betale mere end 1,2 mia. € for de Mistral-klasser, fordi der er med garanti bestikkelse i de beløb til Gazprom, som den russiske regering - naturligt nok - vil have tilbage: Ellers skal Gazproms direktør en tur i dacha'en og hænge op.
Prisen har hele tiden været et problem for Canada.
“The net result is that rather than actually having $2.6 billion to spend on new ships, the erosion caused by various “charges” and “risk factors” mean that at best, only $1.8 billion is available for new ships close to a 30 per cent erosion of buying power,” the report concludes.
1,8 mia CAD er 0,78-0,85 mia. €, hvilket giver en indikation af hvor meget bestikkelse til Gazprom, der er i de 1,2 mia. € Mistral-klasserne har kostet russerne - 1/4 mia. € er og bliver et honnet beløb.
Canada har så sandelig ikke tænkt sig at betale for bestikkelse til russerne! Men en pris for de to skibe på 0,8 mia. EUR eller 6 mia. DKK.
En Huitfeldt-klasse koster i runde tal 1/3 mia. USD uden våben. Den deplacerer noget, der minder om 6600 tons. En Mistral-klasse deplacerer 3,2 gange så meget, så som ren overslagsberegning (og Mistral har ikke noget videre med våben ombord - de ligger i flyene, som ikke medregnes i værftsomkostninger). En Mistral skulle som sådan overslagsmæssig koste 1 mia. USD eller 2/3-4/5 mia. €. 2 stk. ligger så på noget mindre end 1 1/3 mia. EUR. Hvilket ikke er så langt fra de nævnte priser.
Pointen er imidlertid, at Canada har penge til de to Mistral-klasser - lidt efter, hvordan vekselkurserne bevæger sig - med CAD i top ifht. EUR kan det lade sig gøre.
Glem Protecteur-klassen, som bliver overflødig - specielt hvis Halifax-klassen skiftes med Huitfeldt-klasser, der koster det halve i drift og har dobbelt rækkevidde (hvorfor oilere er overflødige). Det vil så også give beskæftigelse til de canadiske værfter. Våbnene har man - efter en let modifikation - fra Halifaxerne.
Med valutakursudviklingen, så vil Gazprom kunne give den russiske regering et tilbud, den ikke kan afslå. Dermed har Gazprom noget som den kan erlægge i erstatning for den sikkerhed, der er for resten af lånet, som skal tilbageleveres, når lånet bliver betalt.
Så det skal såmænd nok ende, hvor jeg hele tiden har sagt det ender:
IMF/EU lånet til Ukraine bliver betalt med Condor og Mistral, som så tilbagebetaler Gazprom og den gæld slettes så.
Canada får de to Mistral-klasser, skrotter Protecteur-klassen (Gud er god!) og de får Huitfeldt-klasser i stedet for Halifax'er. Om Danmark får 6 Condor? Muligvis. Betalt med Huitfeldt-klasser bygget i Canada.
12 Huitfeldt vil koste 4 mia. USD, så der skal nok falde en 0,8 mia. af til Danmark netto. Det giver så lidt knæbøjninger i Finansloven; men det har vi folk til at klare. Vi har også Danzig, hvis de canadiske værfter bliver for næsvise.
Om jeg kan klare det? Aner det ikke, jeg er ikke blevet spurgt - og bliver det næppe heller. Men jeg tror de finder ud af det.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Ja et eller andet sker der! Ikke?
Polet Flight med 6 Condor Lukkede 24 NOV 14
Antonov Airlines er: Data last updated on May 31, 2014
Volga Dnjepr ikke opdateret siden 2011.
Russian Federation: Data last updated on Sep 9, 2014
Antonov Airlines er: Data last updated on May 31, 2014
Volga Dnjepr ikke opdateret siden 2011.
Russian Federation: Data last updated on Sep 9, 2014
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Sv: El Condor pasa!
Thomas skrev:Ja, så...20. september 2014 opsagde SAS kontrakten med Cimber, som derfor måtte opsige sine medarbejdere. Mandag d. 8. december kom nyheden imidlertid om, at SAS i stedet køber Cimber A/S for 20 mio. svenske kr.
Cimber bliver fremover et datterselskab i SAS, som primært skal operere regionale mellemlange flyruter til en række destinationer fra København.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad fidusen ved den konstruktion er. Kan evt. være at piloter kan overføres fra ansættelsesforhold i SAS til Cimber, hvorfor man kommer uden om SAS besynderlige overenskomststruktur, da Cimber må have sin egen overenskomst, der formentlig er mere end almindelig kompatibel med Flyvevåbnets krav - hviletidsbestemmelser bl.a.
Det må vel blive en eller anden form for charterselskab, som så kan sælges fra - opererende både Condor og Spartan. Prisen skulle jo være til at tale med. Man kommer så også uden om at operere med svenske piloter.
Det kan så måske også være en mulighed for den danske stat til at komme ud af SAS.
Så langt så rigtigtDet er dér SAS interesse ligger i sagen - overenskomsterne.SAS har købt resterne af Cimber og flytter sine små fly over i det nye selskab for at styrke forretningen på de regionale ruter. SAS overtager hverken Cimbers fly eller personale, men købet giver SAS mulighed for at ansætte eller flytte personale på nye, billigere overenskomster.
Men rutestrukturen:Giver jo god mening set ud fra et Nato/EU synspunkt (bortset fra Skt. Petersborg - sløring?) - dvs. nationalt danske interesser. Hvad svenskerne vil - det bliver så deres sag.Blandt de mulige destinationer i Nordeuropa er Skt. Petersborg, Warszawa, Gdansk, Poznan, Vilnius, Hamborg, Hannover, Bremen, Bruxelles, Luxembourg, Manchester, Edinburgh, Leeds og Birmingham.
Men det kunne tyde på, at Cimbers opsagte piloter går direkte i en eller anden ansættelsesform i Flyvevåbnet. Det er piloterne Flyvevåbnet er interesseret i. Evt. også fra SAS. Der skal jo én eller anden reserve til i mobiliseringstilfælde - evt. forhøjet beredskab.
Kabinepersonalet er ikke glade.
135 "desser" til 12 fly..... De bliver sgu glade, når de får at vide, at de skal flytte til Ålborg! Det giver dels mening fordi Challenger er stationeret på FSN Ålborg og motoren er stort set den samme. De teknikere i Ålborg: Dem flytter man ikke.
Men det vil give mening at have piloterne dér og reserveofficerer. Hvis vi bare kan komme af med svenskerne.
En anden pudsighed, jeg fandt ud af: Nemlig, at Sherpa'en er (Short 360) må være overtaget af Bombardier. USA har lige donere 2 Sherpa til Estland. Det kunne jo være, at Danmark fik nogle også..... Det ville i hvert fald give mening med "Den Flyvende Hjemmeværnsenhed", som har leaset to Britain Norman Islander.
Taler vi direkte et regionalt vedligeholdelsescenter (renset for svenskere) på FSN Ålborg?
Noget andet er, at man kunne tage flyvningerne (de civile altså) til Grønland fra Ålborg.
Nu får vi se! Det kommer ikke til at gå stille af!
Sjovt nok skulle både US Coast Guard og Canada være interesserede i Spartan.
Hvad det her ender med, det bliver sgu svært at sige.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Ja, så: Merkel i Ottowa.
Det var da sjovt, at hun har tid til det nu!
Hollande med et Mistral-problem, Gazprom med et bødeproblem......
Tja... Canada med et Iroquois-klasse problem (af egen indavl).....
Det kunne jo være, at vi kunne finde en mellemproportional.........
Canada får et gunstigt tilbud på brugsklare skibe, Rusland får noget valuta tilbage, Frankrig slipper for en kedelig sag, Amerika slipper for at rode med Arktis og sparer nogle milliarder - USD altså - om året, Danmark slipper for grønlændernes vrøvl, Island får lidt husleje....... England slipper for Shetland....
Hvor er ulemperne i den ordning?
Hollande med et Mistral-problem, Gazprom med et bødeproblem......
Ähnliche Kritik gibt es an der geplanten deutsch-amerikanischen Handelsvereinbarung TTIP. Merkel hatte auch das Abkommen zuvor bei ihrem Blitzbesuch in Washington verteidigt. „Es ist in ureigenstem deutschem und vor allem auch europäischem Interesse.“
Tja... Canada med et Iroquois-klasse problem (af egen indavl).....
Det kunne jo være, at vi kunne finde en mellemproportional.........
Canada får et gunstigt tilbud på brugsklare skibe, Rusland får noget valuta tilbage, Frankrig slipper for en kedelig sag, Amerika slipper for at rode med Arktis og sparer nogle milliarder - USD altså - om året, Danmark slipper for grønlændernes vrøvl, Island får lidt husleje....... England slipper for Shetland....
Hvor er ulemperne i den ordning?
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Bombardier
Endnu en canadisk hovedpine.
Tja.... både SAS .... øhhh .... Cimber og Flyvevåbnet flyver jo med dem.....
De passer nok SAS - dvs. excl. svenskerne udmærket. - Det er den størrelse og rækkevidde SAS altid har haft brug for: DC-9 f.eks.
Det er den størrelse, der skal til for at have et ordentligt rutenet i (Nord)europa - med en rimelig frekvens og belægning.
Det giver også en del jobs til piloter - danske altså - som kan være praktisk hvis man planlægger en større udvidelse af lufttransportkapaciteten, med reserveofficerer......
Vi skal jo også have solgt dem nogle Huitfeldt- og Knud Rasmussen-klasser. Der er noget, der hedder mageskifte, så vi kommer uden om alt det valutafis. Ingen grund til at blive uvenner? Nej, vel.
Gasledninger og CF6-motorer..... et andet område med muligheder for samarbejde.... ikk'?
Det der med banksvin og valutasvindel - det er ligesom med moms. Det er ikke noget, vi bruger i Jylland!
Tja.... både SAS .... øhhh .... Cimber og Flyvevåbnet flyver jo med dem.....
De passer nok SAS - dvs. excl. svenskerne udmærket. - Det er den størrelse og rækkevidde SAS altid har haft brug for: DC-9 f.eks.
Det er den størrelse, der skal til for at have et ordentligt rutenet i (Nord)europa - med en rimelig frekvens og belægning.
Det giver også en del jobs til piloter - danske altså - som kan være praktisk hvis man planlægger en større udvidelse af lufttransportkapaciteten, med reserveofficerer......
Vi skal jo også have solgt dem nogle Huitfeldt- og Knud Rasmussen-klasser. Der er noget, der hedder mageskifte, så vi kommer uden om alt det valutafis. Ingen grund til at blive uvenner? Nej, vel.
Gasledninger og CF6-motorer..... et andet område med muligheder for samarbejde.... ikk'?
Det der med banksvin og valutasvindel - det er ligesom med moms. Det er ikke noget, vi bruger i Jylland!
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Det er jo ikke ....
nogen ny teknologi.
Det har man kunnet de sidste 30 år. At kameraerne så blevet bedre så de vejer mindre - det er noget andet. Man har reelt kun brugt raketter, fordi man ville af med dem - og det var den nemmeste måde at gøre det på.
45 kg..... hvad er det nu:
34" = 34*2,54 ~ 86 cm.
95 lbs = 95 * 0,454 kg ~ 43,13 kg.
Hvis man kan bringe den i kredsløb, så kan man nok komme ud af det kredsløb igen - og lande så at sige, hvor man ønsker det - 2 kT er ikke meget; men... hvis man rammer, så er det rigeligt.
Jeg tror vi skal se denne pressemeddelelse i forbindelse med, at Putin har sagt, at der vil blive leveret 50 nye interkontinentale missiler allerede i år.
Det er lissom en tilkendegivelse af, at de missiler i siloer - Putin: Du kan godt spare Dig!
Vi har tænkt på den mulighed - for:
4 mio. USD/stk. Det er da til at komme i nærheden af - sådan rent økonomisk. Bragt ordentligt i kredsløb kan hele Rusland dækkes fra opsendelser i USA - med nuværende materiel.
tja... der er nok en grund til, at man ikke har købt flere!
Det var egentlig det svar, jeg har ventet på!
Kan man sige det pænere:
Du kan stampe lige så hård på wow-wow-pedalen Du vil - åndsdværg - Du er bagud og indhenter aldrig. Vi har været foran Dig i 25 år.
Der er kun ydmygelser og nederlag at hente for Rusland.
Det kan jo læses selv i JyllandsPosten - og googles.
Det har man kunnet de sidste 30 år. At kameraerne så blevet bedre så de vejer mindre - det er noget andet. Man har reelt kun brugt raketter, fordi man ville af med dem - og det var den nemmeste måde at gøre det på.
Derfra stiger ALASA-raketten ved egen hjælp det sidste stykke mod rummet, hvor en satellit på op til 45 kilo så frigives og kan gå i kredsløb.
45 kg..... hvad er det nu:
The eventual prototype round had a yield of 2 kilotons in a package 34 inches long and weighing 95 lbs,[1] which included the rocket-assisted portion of the shell. The unit cost of the weapon was estimated at $4 million.
34" = 34*2,54 ~ 86 cm.
95 lbs = 95 * 0,454 kg ~ 43,13 kg.
Hvis man kan bringe den i kredsløb, så kan man nok komme ud af det kredsløb igen - og lande så at sige, hvor man ønsker det - 2 kT er ikke meget; men... hvis man rammer, så er det rigeligt.
Jeg tror vi skal se denne pressemeddelelse i forbindelse med, at Putin har sagt, at der vil blive leveret 50 nye interkontinentale missiler allerede i år.
Det er lissom en tilkendegivelse af, at de missiler i siloer - Putin: Du kan godt spare Dig!
Vi har tænkt på den mulighed - for:
The program was finally cancelled in 1991 due to the end of the Cold war.
4 mio. USD/stk. Det er da til at komme i nærheden af - sådan rent økonomisk. Bragt ordentligt i kredsløb kan hele Rusland dækkes fra opsendelser i USA - med nuværende materiel.
tja... der er nok en grund til, at man ikke har købt flere!
Block 30 fully operational status, at a cost of nearly $500 million.
Det var egentlig det svar, jeg har ventet på!
Kan man sige det pænere:
Du kan stampe lige så hård på wow-wow-pedalen Du vil - åndsdværg - Du er bagud og indhenter aldrig. Vi har været foran Dig i 25 år.
Lad være!
Der er kun ydmygelser og nederlag at hente for Rusland.
Det kan jo læses selv i JyllandsPosten - og googles.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Sv: El Condor pasa!
Thomas skrev:....
Du kan stampe lige så hård på wow-wow-pedalen Du vil - åndsdværg - Du er bagud og indhenter aldrig. Vi har været foran Dig i 25 år.Lad være!
Der er kun ydmygelser og nederlag at hente for Rusland.
Det kan jo læses selv i JyllandsPosten - og googles.
Det her er jo kun første skridt - jeg ville ikke blive overrasket, hvis det viser sig at dette våben er operativt - i dag; men man har ikke fundet anledning til at fortælle russerne om det.
USA vil - naturligt nok - først og fremmest underbinde Ruslands planer om udvidelse (reetablering) af deres nukleare slagstyrke.
Der varmes op til det militære modtræk.
Det, der undrer mig, er: Som om man var ganske uforberedt på Putins tonsen rundt! Selvfølgelig har man planer - de skal så detaljeres og implementeres. Man skal jo give russerne tid til en af deres sædvanlige revolutioner. Det sker så ikke, for det har Putin tænkt på fra første færd.
Det, der kommer til at ske er en oprustning; men dels på et teknologisk andet plan, dels i begrænset omfang: Man skal lige have omfordelt de våben, man har. Der er jo ikke nogen grund til at bygge nye fly, så længe dem man har er udmærkede; men det betyder ikke, at man ikke bygger prototyper - dels af selve våbnene; men nok så meget af de bestanddele, der indgår i våbnene.
Udtalelserne omkring cyberkrig tyder for mig på en plan om at skifte hele signalstrukturen. Russerne skal såmænd nok have spioneret omkring den bestående, hvor koder kun holder en 24-48 timer - nok til taktisk brug. Drejer det sig om længere rækkende og tungere signalmidler og planer - så har man altid skuffeplaner (alt andet ville være dumt). Putins problem er: Efter den kolde krig er hans planer kompromitterede - det er der da ikke nogen grund til at fortælle ham - i utide altså. Er der én ting, der belaster et militært system, så er det en grundlæggende ændring af modstanderens forsvarsplan.
Jeg har tidligere antydet, at Danmarks grundlæggende forsvarsplan er ændret fra at være et forsvar mod invasion fra Tyskland til en version af middelalderens baltiske forsvar. Det vil komme som en ubehagelig overraskelse (forhåbentlig) for de russiske planlæggere: Så skal de begynde helt forfra. Det er nemlig ikke gjort med pjat som at forlænge en værnepligt el. lign. Det er ALT materiel, uddannelse osv.
Det planskifte tror jeg ikke Rusland magter at følge med i!
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Fra Litauen en væsentlig nyhed.
Cock og Coaler
An-22 Cock Er oldgammel (50 år). Det var formentlig den, der skulle transportere SS-20 missilerne rundt i Østeuropa. Nu anvendes den formentlig til Iskander-missilet med køretøj.
An-72 Coaler er formentlig det fly, der bringer poloniumtændsatsen til kernevåben frem. Ladning og tændsats sættes først sammen i sidste øjeblik og på et sted, hvor ingen af dem - eller deres fly opbevares/stationeres. Ikke noget mærkeligt i det, for det er basal militær sikkerhedsprocedure - ligesom med håndvåben: Våbnet opbevares under enkelt lås og en vital del (lås/bundstykke) under dobbelt lås. Først efter ordre sættes de sammen. Gamle værnepligtige kender til "bundstykkerummet" på gangen til belægningsstuerne.
Jeg havde lagt mærke til, at man havde fået gjort én Cock flyveklar fra Tver (Migalovo) - Google Earth reference: 56°50'9.93"N 35°44'51.46"Ø
På billedet 11/4 2014 står der én Cock i kamuflagebemaling i "knækket" på taxibanen helt oppe i det nordnordvestlige hjørne. På billedet fra 5/6 2014 er den væk (ligeledes på billedet en måneds tid senere 1/7 2014) er den væk.
Det skal formentlig ses i forbindelse med optagelser på Ivanovo - Google Earth reference: 57° 3'21.48"N 40°58'22.97"Ø
På optagelsen 9/5 2014 er der et hul i rækken af Candid. I dette hul står 7/6 2014 én Cock i kamuflagebemaling.
Nu flyver der ikke ret mange Cock mere - om overhovedet. Betydningen af observationen - viderebragt af den litauiske avis - er, at man kan have fremført et Iskander-missil med tændsats. Om man har gjort præcis det er ikke til at vide; men muligheden består.
Tilsvarende landede to F-15C på Ämari i Estland - så vidt jeg husker - viderebragt i en billedserie i en estisk on-line avis. Det var et par dage inden de danske F-16 ekstraordinært i sensommer/efterår 2014 sendte en flight F-16 til Ämari - annonceret af statsminister Helle Thorning-Schmidt.
Det var så ikke det interessante:
Vurdering:
Det sætter bevægelserne i Østersø-området med Bear og Coaler det forgangne lille års tid i perspektiv: Motoren på Baer og Cock er i princippet den samme - kontraroterende propeller på en turboprop motor - en unik teknisk løsning - at propellen så nok er en anden behøver ikke at vedrøre gearkassen.
Landingen på Ämari af USAF markerer, at Skt. Petersborg er under tilsvarende bevågenhed (selvom udenrigsminister Lavrov ikke havde fået detaljen, at der var tale om F-15C - og ikke F-15E fly med - da han beklagede sig over bombere).
Samtidigheden i de italienske Typhoon-jageres interception af de to flytyper (Cock og Coaler) efterlader en åbenhed i tolkningen af om der er stationeret kernevåben i Kaliningrad eller ej.
Man kunne evt. se en sammenhæng med anlægsarbejderne på Dmitrovo/Proveren flyvestationen i Kaliningradskaya Oblast. Google Earth reference: 54°46'11.21"N 20°23'32.36"Ø
De ses af billederne fra 25/7 2012, hvor der ikke er nogen anlægsarbejder.
21/7 2013 hvor der er byggematerialer i store bunker.
4/4 2014 hvor byggematerialer er under anvendelse.
30/7 2014 ligeledes, hvor der er foretaget støbninger.
"An-22 and An-72 planes were intercepted and identified, flying from mainland Russia to the region of Kaliningrad. The Russian planes were flying without a plan but with their transponders on and were in contact with the control center," Donatas Suchockis, a spokesman for the Lithuanian army, told BNS on Thursday.
An-22 Cock Er oldgammel (50 år). Det var formentlig den, der skulle transportere SS-20 missilerne rundt i Østeuropa. Nu anvendes den formentlig til Iskander-missilet med køretøj.
An-72 Coaler er formentlig det fly, der bringer poloniumtændsatsen til kernevåben frem. Ladning og tændsats sættes først sammen i sidste øjeblik og på et sted, hvor ingen af dem - eller deres fly opbevares/stationeres. Ikke noget mærkeligt i det, for det er basal militær sikkerhedsprocedure - ligesom med håndvåben: Våbnet opbevares under enkelt lås og en vital del (lås/bundstykke) under dobbelt lås. Først efter ordre sættes de sammen. Gamle værnepligtige kender til "bundstykkerummet" på gangen til belægningsstuerne.
Jeg havde lagt mærke til, at man havde fået gjort én Cock flyveklar fra Tver (Migalovo) - Google Earth reference: 56°50'9.93"N 35°44'51.46"Ø
På billedet 11/4 2014 står der én Cock i kamuflagebemaling i "knækket" på taxibanen helt oppe i det nordnordvestlige hjørne. På billedet fra 5/6 2014 er den væk (ligeledes på billedet en måneds tid senere 1/7 2014) er den væk.
Det skal formentlig ses i forbindelse med optagelser på Ivanovo - Google Earth reference: 57° 3'21.48"N 40°58'22.97"Ø
På optagelsen 9/5 2014 er der et hul i rækken af Candid. I dette hul står 7/6 2014 én Cock i kamuflagebemaling.
Nu flyver der ikke ret mange Cock mere - om overhovedet. Betydningen af observationen - viderebragt af den litauiske avis - er, at man kan have fremført et Iskander-missil med tændsats. Om man har gjort præcis det er ikke til at vide; men muligheden består.
Tilsvarende landede to F-15C på Ämari i Estland - så vidt jeg husker - viderebragt i en billedserie i en estisk on-line avis. Det var et par dage inden de danske F-16 ekstraordinært i sensommer/efterår 2014 sendte en flight F-16 til Ämari - annonceret af statsminister Helle Thorning-Schmidt.
Det var så ikke det interessante:
- De to F-15C landede ved anvendelse af halekrogen, hvilket er besynderligt, da Ämari har en meget lang landingsbane.
- Samtidig var der et billede, der under vingen af en C-27J Spartan viste denne landing - Spartan udfører formentlig samme opgave i USAF, som Coaler gør i det russiske flyvevåben - nemlig fremfører tændsatser.
Vurdering:
Det sætter bevægelserne i Østersø-området med Bear og Coaler det forgangne lille års tid i perspektiv: Motoren på Baer og Cock er i princippet den samme - kontraroterende propeller på en turboprop motor - en unik teknisk løsning - at propellen så nok er en anden behøver ikke at vedrøre gearkassen.
Landingen på Ämari af USAF markerer, at Skt. Petersborg er under tilsvarende bevågenhed (selvom udenrigsminister Lavrov ikke havde fået detaljen, at der var tale om F-15C - og ikke F-15E fly med - da han beklagede sig over bombere).
Samtidigheden i de italienske Typhoon-jageres interception af de to flytyper (Cock og Coaler) efterlader en åbenhed i tolkningen af om der er stationeret kernevåben i Kaliningrad eller ej.
Man kunne evt. se en sammenhæng med anlægsarbejderne på Dmitrovo/Proveren flyvestationen i Kaliningradskaya Oblast. Google Earth reference: 54°46'11.21"N 20°23'32.36"Ø
De ses af billederne fra 25/7 2012, hvor der ikke er nogen anlægsarbejder.
21/7 2013 hvor der er byggematerialer i store bunker.
4/4 2014 hvor byggematerialer er under anvendelse.
30/7 2014 ligeledes, hvor der er foretaget støbninger.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Velfortjent ros til Norge
Men jeg hæfter mig nu mere ved,
at Kerry besøger Svalbard.
at Kerry besøger Svalbard.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Tja....
Thomas skrev:Men jeg hæfter mig nu mere ved,
at Kerry besøger Svalbard.
Kabinepersonalet i SAS strejker.
Danske piloter i Norwegian strejker også.
Mon ikke vi er ved at have pilotproblemet omkring Condor og Spartan løst?
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Sv: El Condor pasa!
Thomas skrev:Thomas skrev:Men jeg hæfter mig nu mere ved,
at Kerry besøger Svalbard.
Kabinepersonalet i SAS strejker.
Danske piloter i Norwegian strejker også.
Mon ikke vi er ved at have pilotproblemet omkring Condor og Spartan løst?
Sådan slipper vi af med de overflødige svenskere. Der har været meget overbetalt!
Vi diskriminerer skam ikke svenskere eller kommunister - eller andre nasserøve: Her kører vi efter overenskomst!
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Banksvin analyserer.
Thomas skrev:Thomas skrev:Thomas skrev:Men jeg hæfter mig nu mere ved,
at Kerry besøger Svalbard.
Kabinepersonalet i SAS strejker.
Danske piloter i Norwegian strejker også.
Mon ikke vi er ved at have pilotproblemet omkring Condor og Spartan løst?
Sådan slipper vi af med de overflødige svenskere. Der har været meget overbetalt!
Vi diskriminerer skam ikke svenskere eller kommunister - eller andre nasserøve: Her kører vi efter overenskomst!
Det skal han lade være med! Det går jo galt - hver gang!
SAS skal afvikles - ikke overleve. Cimber skal ud af SAS og byttes mod Danmarks aktier i SAS. Norwegean skal også ud til Norge - og svenskerne skal have hele tabet og arbejdsløsheden: Svensk Alt Sammen.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Sv: El Condor pasa!
Thomas skrev:Thomas skrev:Thomas skrev:Thomas skrev:Men jeg hæfter mig nu mere ved,
at Kerry besøger Svalbard.
Kabinepersonalet i SAS strejker.
Danske piloter i Norwegian strejker også.
Mon ikke vi er ved at have pilotproblemet omkring Condor og Spartan løst?
Sådan slipper vi af med de overflødige svenskere. Der har været meget overbetalt!
Vi diskriminerer skam ikke svenskere eller kommunister - eller andre nasserøve: Her kører vi efter overenskomst!
Det skal han lade være med! Det går jo galt - hver gang!
SAS skal afvikles - ikke overleve. Cimber skal ud af SAS og byttes mod Danmarks aktier i SAS. Norwegean skal også ud til Norge - og svenskerne skal have hele tabet og arbejdsløsheden: Svensk Alt Sammen.
jeg tænker bare på, at det fly, som en russisk Coot var på vej til at ramle ind i, var fra Cimber...... tilfælde? Aner det ikke!
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Bundeswehr
Helikoptere
Ingen tvivl at Bundeswehr er blevet fanget på det gale ben.
Det, der nok er sagen er, at man er rodet ind i Airbus A400M Atlas, hvor ordren er reduceret til 40 fra 53.
En ting er, at Atlas hverken er fugl eller fisk - den falder også hastighedsmæssigt mellem C-130 Hercules og C-17 Globemaster.
Mere vigtigt er nok, at hvis det går som jeg tror: Nemlig, at der laves en ordning med Condor med nye motorer, så reduceres behovet nok med en wing på 2 eskadriller á 6 fly plus en værkstedsreserve. Svarende ca. til en let bataljon med oppakning. Der er som sådan i de 40 fly til 3 wings plus endnu en reserve.
Løftet i en eskadrille på 6 er på 6*37 tons=222 tons. Det er lige knap 2 Condor. Problemet er bare, at det Atlas kan have med er for let! Enhederne kan end ikke have materiel med der kan flytte sig under bare svag beskydning. Det kan så være fint nok at have tre luftbårne faldskærms bataljoner - hvis man kan evakuere dem igen uden for mange buler. De kan bare ikke flytte sig.
Let panser, som jeg forestiller mig det, kan sagtens enten køre igennem beskydning med lette håndvåben - eller køre udenom. Tyskerne er her ved at lave et Stalingrad til.
6 Condor har så et løft på 900 tons. Med en gennemsnitsvægt på køretøjer på 25 tons så får vi 36 køretøjer let til medium pansrede (fordi man får ikke tyskerne til at afflæske panser mere indenfor en overskuelig tid - det er netop problemet: Der er ikke nok ordentlige lette panserkøretøjer - formentlig fordi konventionel visdom ikke tager højde for at tilpasse taktikkerne.). Det er en bataljon. Den kræver så en landingsbane på et par kilometre, hvilket der ikke vil være, hvor køretøjerne skal bruges - en af grundene til, at man sætter hjul eller bælte under æskerne.
Det giver så et problem med at holde dem forsynet. Det vil man så bruge Atlas til, hvorfor vi taler medium panser.
Skal vi sige det sådan: Stabene kommer til at regne rigtig længe for at finde anvendeligheden og sammenhængen i planerne.
Netop forsyningsproblemet er det, jeg vil bruge Spartan til - den klarer sig med en startbane på 500 m. Landing endnu kortere. Igen, det kræver så, at vi virkelig taler let panser og ikke medium på skrump. Medium kan ikke køre dér, hvor det lette panser kan for at undgå beskydning. Medium kan heller ikke rigtigt sætte sig igennem svær beskydning. Så .....
Det, der skal til i en ny generation af let panser er formentlig noget relativt tyndt panser, der ikke imponeres af håndvåben og som indenunder har noget keramisk, der tager de billige pansernærkampvåben som Carl Gustav. Altså træffer fra en Javelin eller en kampvogn - det holder det ikke til; men fidusen er, at køre der, hvor sådant ikke forefindes. Der kan være nogle militsenheder eller faldskærmstropper; men de kan pr. definition ikke have tunge våben.
Ingen tvivl at Bundeswehr er blevet fanget på det gale ben.
Der Kauf ist ein Tauschgeschäft: Im Gegenzug reduziert die Bundeswehr wegen der Verkleinerung der Armee andere Orders bei Airbus. Direkt für den Einsatz nimmt sie nur noch 40 statt 80 Kampfhubschrauber des Typs Tiger und 80 statt 122 Transporthelikopter des Typs NH-90 ab. 22 weitere Tiger werden sofort stillgelegt und für Ersatzteile ausgeschlachtet, zwei zusätzliche NH-90 dienen der Ausbildung.
Det, der nok er sagen er, at man er rodet ind i Airbus A400M Atlas, hvor ordren er reduceret til 40 fra 53.
En ting er, at Atlas hverken er fugl eller fisk - den falder også hastighedsmæssigt mellem C-130 Hercules og C-17 Globemaster.
Mere vigtigt er nok, at hvis det går som jeg tror: Nemlig, at der laves en ordning med Condor med nye motorer, så reduceres behovet nok med en wing på 2 eskadriller á 6 fly plus en værkstedsreserve. Svarende ca. til en let bataljon med oppakning. Der er som sådan i de 40 fly til 3 wings plus endnu en reserve.
Løftet i en eskadrille på 6 er på 6*37 tons=222 tons. Det er lige knap 2 Condor. Problemet er bare, at det Atlas kan have med er for let! Enhederne kan end ikke have materiel med der kan flytte sig under bare svag beskydning. Det kan så være fint nok at have tre luftbårne faldskærms bataljoner - hvis man kan evakuere dem igen uden for mange buler. De kan bare ikke flytte sig.
Let panser, som jeg forestiller mig det, kan sagtens enten køre igennem beskydning med lette håndvåben - eller køre udenom. Tyskerne er her ved at lave et Stalingrad til.
6 Condor har så et løft på 900 tons. Med en gennemsnitsvægt på køretøjer på 25 tons så får vi 36 køretøjer let til medium pansrede (fordi man får ikke tyskerne til at afflæske panser mere indenfor en overskuelig tid - det er netop problemet: Der er ikke nok ordentlige lette panserkøretøjer - formentlig fordi konventionel visdom ikke tager højde for at tilpasse taktikkerne.). Det er en bataljon. Den kræver så en landingsbane på et par kilometre, hvilket der ikke vil være, hvor køretøjerne skal bruges - en af grundene til, at man sætter hjul eller bælte under æskerne.
Det giver så et problem med at holde dem forsynet. Det vil man så bruge Atlas til, hvorfor vi taler medium panser.
Skal vi sige det sådan: Stabene kommer til at regne rigtig længe for at finde anvendeligheden og sammenhængen i planerne.
Netop forsyningsproblemet er det, jeg vil bruge Spartan til - den klarer sig med en startbane på 500 m. Landing endnu kortere. Igen, det kræver så, at vi virkelig taler let panser og ikke medium på skrump. Medium kan ikke køre dér, hvor det lette panser kan for at undgå beskydning. Medium kan heller ikke rigtigt sætte sig igennem svær beskydning. Så .....
Det, der skal til i en ny generation af let panser er formentlig noget relativt tyndt panser, der ikke imponeres af håndvåben og som indenunder har noget keramisk, der tager de billige pansernærkampvåben som Carl Gustav. Altså træffer fra en Javelin eller en kampvogn - det holder det ikke til; men fidusen er, at køre der, hvor sådant ikke forefindes. Der kan være nogle militsenheder eller faldskærmstropper; men de kan pr. definition ikke have tunge våben.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Bombardier
Det lader til at hele opsplitningen af SAS er kommet ind i hele roderiet omkring Bombardier.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Det har så nok mere med Huitfeldt-klasserne at gøre
Billund lufthavn.
”Det forbedrer vores dækning af Øst- og Centraleuropa med byer som Prag i Tjekkiet, Gdansk i Polen og Vilnius i Litauen,”
Senest har lufthavnen i Billund givet jyderne og fynboerne ruter til Grønland, Barcelona, Island, Gdansk og Bornholm.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Nu snakker Stoltenberg
med Hellepigen.
Gad vide om det, man egentlig talte om var en fælles Arkisk Kommando? Måske F-35?
Russerne optrapper på Svalbard.
Sammenfald? Det kan da godt være. Men det kan så meget.
Både han og Thorning-Schmidt understregede på pressemødet deres nære, personlige forhold – de to er "to gamle venner," som Jens Stoltenberg udtrykte det. Han beskrev dagens møde med den danske statsminister som frugtbart.
"Danmark er en betydningsfuld allieret, som altid stiller op, når Nato kalder og når sikkerhedssituationen ude i verden kræver det" sagde han og takkede Danmark for den aktive rolle, vi spiller i verden.
Gad vide om det, man egentlig talte om var en fælles Arkisk Kommando? Måske F-35?
Russerne optrapper på Svalbard.
Sammenfald? Det kan da godt være. Men det kan så meget.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Ikke helt uventet af forums henslængte modarbejder:
Gazprom og Vestager.
Passer også med timingen - på så mange måder.
Som sagt: Mon ikke man får en løsning?
Tja... Putin Gazprom har jo ikke rigtigt med kontanter, for ellers ville olieprisen ikke falde sidst på måneden. Men så kan man jo gøre udlæg i pant. Desuden har Gazprom og Rusland ikke adgang til bankoverførsler af denne karakter p.t.
CAD står i 570 DKK/100 CAD mod 515 DKK for et år siden - eller 10% højere, hvilket skulle kunne bule visse dårligt udførte posteringer internt i Rusland ud.
Det er også 10% sjovt nok. Vestager kan godt regne.
Det passer også med at Stoltenberg er Danmark og snakke med Hellepigen - vi skal lige have noget Natovrøvl på plads med Nordatlanten og Norge/Canada. Hverken Norge eller Canada er medlemmer af EU.... så vidt jeg husker.
Nu er Sverrig ikke medlem af Nato.....så de er lidt opmærksom på hvad Norge foretager sig med Rusland.
Så kan man jo tage sagen med i mappen, når man taler om vigtigere ting.
Læg mærke til, at Tyskland sørger for at holde sig helt udenfor: Deres interesser roder rundt i Condor; men denne lille sag skal på plads først. Det hele er en større kabale, hvor pengene skal passe.
Gæt - helt vildt: Jeg tror vi skal have 30 Taifun og 30 F-35; men det kommer nok til at vente et par måneder med de F-35, fordi Danmark vil ikke have kvalificeret indflyvning før det.
Det lyder noget kringlet; men kan skam godt være rigtigt.
Passer også med timingen - på så mange måder.
Som sagt: Mon ikke man får en løsning?
Tja... Putin Gazprom har jo ikke rigtigt med kontanter, for ellers ville olieprisen ikke falde sidst på måneden. Men så kan man jo gøre udlæg i pant. Desuden har Gazprom og Rusland ikke adgang til bankoverførsler af denne karakter p.t.
CAD står i 570 DKK/100 CAD mod 515 DKK for et år siden - eller 10% højere, hvilket skulle kunne bule visse dårligt udførte posteringer internt i Rusland ud.
Det er også 10% sjovt nok. Vestager kan godt regne.
Falls Gazprom Verstöße gegen das europäische Recht nachgewiesen werden, sind die Strafen empfindlich. Dann drohen Geldbußen bis zur Höhe von zehn Prozent eines Jahresumsatzes - also im zweistelligen Milliardenbereich. Zu Jahresanfang hatte die EU-Kommission bereits eine Strategie angekündigt, die vorsieht, dass sich Europa in den nächsten Jahren von der Abhängigkeit russischer Gaslieferungen löst.
Det passer også med at Stoltenberg er Danmark og snakke med Hellepigen - vi skal lige have noget Natovrøvl på plads med Nordatlanten og Norge/Canada. Hverken Norge eller Canada er medlemmer af EU.... så vidt jeg husker.
Nu er Sverrig ikke medlem af Nato.....så de er lidt opmærksom på hvad Norge foretager sig med Rusland.
Så kan man jo tage sagen med i mappen, når man taler om vigtigere ting.
Læg mærke til, at Tyskland sørger for at holde sig helt udenfor: Deres interesser roder rundt i Condor; men denne lille sag skal på plads først. Det hele er en større kabale, hvor pengene skal passe.
Gæt - helt vildt: Jeg tror vi skal have 30 Taifun og 30 F-35; men det kommer nok til at vente et par måneder med de F-35, fordi Danmark vil ikke have kvalificeret indflyvning før det.
Det lyder noget kringlet; men kan skam godt være rigtigt.
Sidst rettet af Thomas Tirs Apr 21, 2015 10:00 pm, rettet 1 gang
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Så trækker Polen og Tjekkiet.
Gad vide, hvad det egentlig bliver, de køber hvor og af hvem.
EC-725 Caracal = ca. ½ Merlin. Polen har altid haft en tendens mod den mindre side og så til gengæld flere. Ca. 3000 mio. EUR og ca. 40 mio/stk (runde tal 75 stk) tyder på en luftbåren bataljon - plus det løse.
Patriot tyder på, at man er godt gammeldags sur over Iskander i Königsberg.
Tjekkiet
Forsvarsministeriet i Warszawa oplyser, at regeringen har godkendt at købe amerikanske Patriot-raketter fra våbenfabrikanten Raytheon.
...
To ud af otte Patriot-batterier skal være erhvervet inden tre år, og resten senest i 2025. Patriot-raketter er i stand til at nedskyde fjendtlige missiler.
Samtidig har Polen valgt at teste helikoptere af typen EC-725 Caracal fra Airbus og at droppe et tilbud fra det amerikanske selskab Sikorsky og det italienske AgustaWestland.
...
Ifølge avisen Gazeta Wyborcza er det 70 Airbus-helikoptere til en værdi af tre milliarder dollar (21 milliarder kroner), som man forhandler om.
Der kan være tale om de største forsvarskontrakter, som er indgået på europæisk jord siden afslutningen af Den Kolde Krig.
- Den polske regering vil tilfredsstille de største militære spillere på det polske marked: Amerikanerne og franskmændene, skriver Gazeta Wyborcza.
EC-725 Caracal = ca. ½ Merlin. Polen har altid haft en tendens mod den mindre side og så til gengæld flere. Ca. 3000 mio. EUR og ca. 40 mio/stk (runde tal 75 stk) tyder på en luftbåren bataljon - plus det løse.
Patriot tyder på, at man er godt gammeldags sur over Iskander i Königsberg.
Tjekkiet
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Merkel kommer også
til festen!
Bilaterale Fragen sowie außen- und europapolitische Themen stehen laut Staatsministerium auf der Tagesordnung.
Darüber hinaus ist die Kanzlerin Gast der Außenpolitischen Gesellschaft und wird in der Kopenhagener Universität mit Helle Thorning-Schmidt und Studenten diskutieren.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Taifun
Spørgsmålet er om det skal diskuteres med Merkel?
Hvis man lægger vægt på forbindelsen Canada, Grønland, Island, Færøerne og Norge - så er det F-35 og muligheden for at forskyde fra Alaska til Bodø. Det argument består og det tager formentlig en vis tid inden amerikanerne får spidset rabatblyanten.
Tilsvarende er der en akse fra Ålborg til Sicilien - og ja: 36o Stormo ligger på Gioia del Colle, som vi husker i forbindelse med Ex-Jugoslavien - og ja, 37o Stormo (der i øvrigt kun har én Gruppo ... ser man det?) er på Sicilien - godt nok ikke på Sigonella; men....
Sagen er jo så bare den, at det kunne måske også løse op for den lidt akavede situation, som USA har bragt sig i med C-27J Spartan og den italienske leverandør. USA påstår godt nok, at de Spartan er hugget op - jeg har min tvivl om det nu ikke er en massage af sandheden.
Det vil så godt nok betyde at Flyvevåbnet skal operere med to typer jagerfly - men det har man jo gjort før - introduktionen af F-35 må så vente 1-2 år. Man skal også lægge mærke til, at ordrebogen er ved at være tom for Eurofighter.
En dobbeltløsning kunne få mange ting til at glide på plads - man skal jo holde sig gode venner med alle der betaler til festen.
Hvis man lægger vægt på forbindelsen Canada, Grønland, Island, Færøerne og Norge - så er det F-35 og muligheden for at forskyde fra Alaska til Bodø. Det argument består og det tager formentlig en vis tid inden amerikanerne får spidset rabatblyanten.
Tilsvarende er der en akse fra Ålborg til Sicilien - og ja: 36o Stormo ligger på Gioia del Colle, som vi husker i forbindelse med Ex-Jugoslavien - og ja, 37o Stormo (der i øvrigt kun har én Gruppo ... ser man det?) er på Sicilien - godt nok ikke på Sigonella; men....
Sagen er jo så bare den, at det kunne måske også løse op for den lidt akavede situation, som USA har bragt sig i med C-27J Spartan og den italienske leverandør. USA påstår godt nok, at de Spartan er hugget op - jeg har min tvivl om det nu ikke er en massage af sandheden.
Det vil så godt nok betyde at Flyvevåbnet skal operere med to typer jagerfly - men det har man jo gjort før - introduktionen af F-35 må så vente 1-2 år. Man skal også lægge mærke til, at ordrebogen er ved at være tom for Eurofighter.
En dobbeltløsning kunne få mange ting til at glide på plads - man skal jo holde sig gode venner med alle der betaler til festen.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Sv: El Condor pasa!
Thomas skrev:
Læg mærke til, at Tyskland sørger for at holde sig helt udenfor: Deres interesser roder rundt i Condor; men denne lille sag skal på plads først. Det hele er en større kabale, hvor pengene skal passe.
Gæt - helt vildt: Jeg tror vi skal have 30 Taifun og 30 F-35; men det kommer nok til at vente et par måneder med de F-35, fordi Danmark vil ikke have kvalificeret indflyvning før det.
Det lyder noget kringlet; men kan skam godt være rigtigt.
Frede i Nelerit Inaat.
Ja, så begynder der at ske noget dér. Når Frede og Mary kommer med et påskud - så sker der gerne et eller andet en måned eller to senere.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Det er ikke bare i de Baltiske lande
at flyvestationer udbygges.
Pointen er, at lette styrker - hvis de kan flyttes ad luftvejen - kræver ikke noget videre infrastruktur. Vi taler jo ikke massive "hardned aircraft shelters" og "beskyttede værksteder" - i modsætning til for 30-40 år siden koster det ikke noget videre:
Hele fidusen er, at russerne ikke kan opbygge en invasionsstyrke, uden at man opdager det - ikke hvis ambitionen kræver 40.000 mand armekorps størrelse. Russerne kan da godt i et angreb bombe flyvestationerne; men hvilke? Der er masser af beton spredt ud over Europa i forvejen.
En ting er, at man vil stoppe en invasion - det vil kræve tungt panser; men det som russerne nok bør tænke lidt over er modangrebet.
Nato har i dag - til forskel fra den kolde krig - strategisk dybde, hvilket gør at man kan lade fjenden støde frem - og derefter omringe ham og afskære forsyningerne.
Der er så heller ikke nogen, der siger, at et angreb i Baltikum ikke vil afstedkomme et modangreb fra f.eks. Rumænien. Det kunne også være omvendt: Er først ét Nato-land blevet angrebet, så er det krig mod alle - og "alle" vil naturligvis forbeholde sig muligheden for at lave modangreb, hvor det kan anses for formålstjenligt.
Normalt vil man bruge mobilisable enheder med ældre materiel til at holde linjen de steder, man ikke selv angriber. Den går bare ikke, fordi det ældre russiske materiel er så ringe, at det ikke kan holde et angreb af bare medium styrker tilbage.
Den russiske linje bliver simpelt hen for lang.
Det kan godt være, at russerne vil bygge nogle nye tanks - og her er man vel stadig dér, at kvaliteten af dem er et postulat. Men russerne kan ikke bygge nok til ikke at have endog meget svage punkter.
Når man betænker, hvor sårbar Skt. Petersborg er, så skal den bruge ret så massive styrker i reserve - helt fint - bare den reserve bliver holdt ved Moskva, så kan den ikke bruges andet steds: Den kan heller ikke flyttes, fordi det vil man opdage.
Vi taler om, at Nato's operative bevægelighed overstiger Ruslands taktiske mobilitet.
Pointen er, at lette styrker - hvis de kan flyttes ad luftvejen - kræver ikke noget videre infrastruktur. Vi taler jo ikke massive "hardned aircraft shelters" og "beskyttede værksteder" - i modsætning til for 30-40 år siden koster det ikke noget videre:
Det med at flyve personel ind og bryde depoter op er ikke noget problem - der er masser af tanks i depot, masser - det er heller ikke sekunda våben.Modernization of the two air facilities will cost 15 million dollars and the investment comes mostly from NATO as it prepares to station in Romania heavy combat equipment, armored personnel carriers and tanks.
Hele fidusen er, at russerne ikke kan opbygge en invasionsstyrke, uden at man opdager det - ikke hvis ambitionen kræver 40.000 mand armekorps størrelse. Russerne kan da godt i et angreb bombe flyvestationerne; men hvilke? Der er masser af beton spredt ud over Europa i forvejen.
En ting er, at man vil stoppe en invasion - det vil kræve tungt panser; men det som russerne nok bør tænke lidt over er modangrebet.
Nato har i dag - til forskel fra den kolde krig - strategisk dybde, hvilket gør at man kan lade fjenden støde frem - og derefter omringe ham og afskære forsyningerne.
Der er så heller ikke nogen, der siger, at et angreb i Baltikum ikke vil afstedkomme et modangreb fra f.eks. Rumænien. Det kunne også være omvendt: Er først ét Nato-land blevet angrebet, så er det krig mod alle - og "alle" vil naturligvis forbeholde sig muligheden for at lave modangreb, hvor det kan anses for formålstjenligt.
Normalt vil man bruge mobilisable enheder med ældre materiel til at holde linjen de steder, man ikke selv angriber. Den går bare ikke, fordi det ældre russiske materiel er så ringe, at det ikke kan holde et angreb af bare medium styrker tilbage.
Den russiske linje bliver simpelt hen for lang.
Det kan godt være, at russerne vil bygge nogle nye tanks - og her er man vel stadig dér, at kvaliteten af dem er et postulat. Men russerne kan ikke bygge nok til ikke at have endog meget svage punkter.
Når man betænker, hvor sårbar Skt. Petersborg er, så skal den bruge ret så massive styrker i reserve - helt fint - bare den reserve bliver holdt ved Moskva, så kan den ikke bruges andet steds: Den kan heller ikke flyttes, fordi det vil man opdage.
Vi taler om, at Nato's operative bevægelighed overstiger Ruslands taktiske mobilitet.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Se denne har jeg ventet på!
An-22 Cock.
Jeg har set, at én Cock er blevet gjort flyveklar på Google Earth - indenfor det sidste års tid.
Går vi ud fra, at den skal bruges til at transportere Iskander, så går vi nok ikke galt i byen: Den blev i sin tid bygget til SS-20 missilerne, der skabte sådan en ballade herhjemme med fodnotepolitikken. Ellers har den henslæbt en lang tid i forfald.
Jeg havde ventet, at den ville flyve på Kaliningrad. Hvilket er så tæt på en officiel bekræftelse - eller matematisk bevis - for en hel række af mine teorier. Bl.a. er det et bevis for, at Condor er bygget ene og alene for at transportere Topol - missiler.
Basal videnskabelig metode: Hypotese - prognose - eksperiment og dermed teori.
Det peger også meget på, at mit gætværk omkring hele EU's håndtering af Ukraine-sagen (med de finurlige finansielle knæbøjninger) har en væsentlig begrundelse i, at man vil have Condor ud af kløerne på russerne - og at russerne ikke kan erstatte dem. Kæreste venner så meget ballade for en skide milliard euro.
Der er imidlertid nogle spørgsmål, der ikke er besvaret:
Vil man vide, hvad en leopard er ude på, så skal man kikke på halespidsen - ikke hovedet!
Jeg har set, at én Cock er blevet gjort flyveklar på Google Earth - indenfor det sidste års tid.
Går vi ud fra, at den skal bruges til at transportere Iskander, så går vi nok ikke galt i byen: Den blev i sin tid bygget til SS-20 missilerne, der skabte sådan en ballade herhjemme med fodnotepolitikken. Ellers har den henslæbt en lang tid i forfald.
Jeg havde ventet, at den ville flyve på Kaliningrad. Hvilket er så tæt på en officiel bekræftelse - eller matematisk bevis - for en hel række af mine teorier. Bl.a. er det et bevis for, at Condor er bygget ene og alene for at transportere Topol - missiler.
Basal videnskabelig metode: Hypotese - prognose - eksperiment og dermed teori.
Det peger også meget på, at mit gætværk omkring hele EU's håndtering af Ukraine-sagen (med de finurlige finansielle knæbøjninger) har en væsentlig begrundelse i, at man vil have Condor ud af kløerne på russerne - og at russerne ikke kan erstatte dem. Kæreste venner så meget ballade for en skide milliard euro.
Der er imidlertid nogle spørgsmål, der ikke er besvaret:
- Skal den Cock hente eller bringe Iskander til Kaliningrad?
- Hvornår Condor går i tjeneste i Nato og England - muligvis snart - det ville også passe tidsmæssigt: Det er ved at være temmelig præcist 6 måneder siden Boeing rykkede ind i hangar 243 i Kastrup?
- Det besvarer heller ikke spørgsmålet om valget af afløser til F-16 bliver både Taifun og F-35 - men det bliver stadig mere sandsynligt - forskudt med et par år. Der skulle være tid til at indflyve Condor inden Taifun inden F-35. Helikopterne er tilsyneladende kommet på plads - hvad man bruger Fennec til - reelt (aner det ikke!)?
- Mistral-klasserne skulle være til at levere til canadierne; men så kommer spørgsmålet om bygning af Huitfeldt klasser til dem også?
Vil man vide, hvad en leopard er ude på, så skal man kikke på halespidsen - ikke hovedet!
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Hvad er russernes plan med Condor?
For at komme med et begrundet skøn, må vi gå ud fra nogle regler.
De "civile" er 36, hvilket er 6 eskadriller uden reserver. Hertil kommer så de militære, hvilket bliver 56=7*8. Dvs. 8 eskadriller á 7 fly.
8*6=48, hvilket er 50 missiler inklusiv reserve på 2.
Se det tal passer nogenlunde med tallet, som Putin hvislede ud mellem tænderne, da han i sædvanlig selvovervurderende arrogance nævnte, da han fastholdt forsvarsbudgettet.
Det er selvfølgelig rent gætværk; men så kan vi altid bagefter - om vi skulle tage mere eller mindre fejl - få en indikation af, hvilke(n) af forudsætningerne, der er forkert. Jeg tipper på, at de bliver forhindret i at realisere planen af den "Store Satan", der altid ødelægger Rusland - virkeligheden.
Dvs. uanset oliepris vil de lige så godt kunne opgive deres ekspansionsprogram.
- En russisk Topol eskadrille er på 6 fly plus 1 reserve.
- Egentlige nybygninger fra en bunke aluminiumsplader er nok udelukket. Derimod er der ganske betydelige mængder mere eller mindre forfaldne eksemplarer rundt omkring.
- Der skal CF6-80 motorer på dem, fordi den motor de bruger i dag er håbløs: Marginal i thrust på start og ikke videre økonomisk under flyvning.
- Årsagen til at løfteevnen går fra 120-150 er ikke strukturel - skal vi sige det sådan: De er bygget som en, der bygger jernbanebroer gør: Nemlig, lortet skal kunne holde til overlæs mm. Det er sådan at brændslet kan skæres ned, hvis der kommer motorer på, der anvender ordentlige elastikker.
- Wikipedia, så kan det ikke blive mere åben kilde, som enhver marginalt interesset må forudsættes være bekendt med.
- Russerne planlægger som de altid har gjort - og får lov til det.
militære | Antal |
Rusland | 20 |
"civile" | |
Libyen | 2 |
Volga Dnjepr | 10+5=15 |
Polet | 6+5=11 |
Antonov | 7 |
Maximus | 1 |
--------------- | ---------------- |
Ialt | 56 |
De "civile" er 36, hvilket er 6 eskadriller uden reserver. Hertil kommer så de militære, hvilket bliver 56=7*8. Dvs. 8 eskadriller á 7 fly.
8*6=48, hvilket er 50 missiler inklusiv reserve på 2.
Se det tal passer nogenlunde med tallet, som Putin hvislede ud mellem tænderne, da han i sædvanlig selvovervurderende arrogance nævnte, da han fastholdt forsvarsbudgettet.
Det er selvfølgelig rent gætværk; men så kan vi altid bagefter - om vi skulle tage mere eller mindre fejl - få en indikation af, hvilke(n) af forudsætningerne, der er forkert. Jeg tipper på, at de bliver forhindret i at realisere planen af den "Store Satan", der altid ødelægger Rusland - virkeligheden.
- Det er ikke tiltænkt Topol missilerne at komme i siloer - det kan så blive løsningen, fordi flyplanerne ikke er realistiske. Jeg tror heller ikke på at de Halo-helikoptere holder så længe. De kan godt nok sætte rekorder; men ikke ret længe - og slet ikke under feltforhold.
- De sanktioner på "dual use" bliver aldrig hævet - ikke før Rusland er totalt afvæbnet: Tværtimod vil russerne være tvunget til at anvende de motorer de har fået fingre i til deres gasledninger - og så er kan det beregnes, hvor længe det varer inden lortet brænder sammen.
- At Rusland skulle kunne udvikle de relevante og tilstrækkelige motorer kan vi vidst godt udelukke, for ellers havde de gjort det. Russerne kommer aldrig til at få de motorer, fordi der vil komme kunstfiber kompressor-blade på de store jetmotorer, så det forældede skrammel slet ikke vil blive produceret. Til nød vil man fortsat lave den inderste spole, som bruges som pumpe. De kommer ikke til at flyve igen, for jeg tror ikke de kan lave de oprindelige motorer mere.
Dvs. uanset oliepris vil de lige så godt kunne opgive deres ekspansionsprogram.
Thomas- Antal indlæg : 34596
Join date : 27/10/08
Side 3 af 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Lignende emner
» Er Condor tanken helt opgivet?
» Cossack
» Så er Condor'en landet.
» Krim: Så er det tid til at hive nogle skuffeplaner ud!
» Cossack
» Så er Condor'en landet.
» Krim: Så er det tid til at hive nogle skuffeplaner ud!
Side 3 af 5
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum