Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Deflation, ...

+11
SimonJ
Regina
wh
moniulven
klogeaage 35
SortKaffe
doctor
Thomas
Plyds
Cirb
Storebror
15 deltagere

Side 3 af 6 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Cirb Man Feb 10, 2014 11:37 am

Lykketoft (og det her betyder ikke nødvendigvis at jeg ellers er enig med ham) har uden held prøvet at komme igennem med at økonomistyring er politiske valg - ikke økonomisk videnskab (hvis eksistens kan betvivles). Men Lykketoft skabte så også langt hen af vejen sit "opsving" i 90erne ved at slække på håndbremsen på boligmarkedet - noget som økonomisk "videnskab" måske kunne have advaret ham imod.

Der er rigtig mange niveauer i det her - men den bevistløse brug af økonomiske computer modeller er ikke kun tyrkertro, det er også en jammerlig politisk ansvars fraskrivelse. 
Desuden - i mit lille område af verden er det mere reglen end undtagelsen, at når et problem ("udfordring") og den politisk ønskede løsning ikke passer økonomisk sammen er der pludselig en embedsmand, der har regnet lidt ekstra på modellen (læs: ændret dens forudsætninger) og så passer det sammen alligevel - lige indtil den dag lortet skal i vandet.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af moniulven Man Feb 10, 2014 12:03 pm

jeres drømme om deflation ser ikke ud til at gå i opfyldelse

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/276393/inflationen_paa_vej_op_i_fart.html

moniulven

Antal indlæg : 126
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af klogeaage 35 Man Feb 10, 2014 12:30 pm

moniulvenjeres drømme om deflation ser ikke ud til at gå i opfyldelse



Hvad tror du
 Question
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 12:36 pm

moniulven skrev:jeres drømme om deflation ser ikke ud til at gå i opfyldelse

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/276393/inflationen_paa_vej_op_i_fart.html

En gang imellem er det smart at kikke på tallene inden man konkluderer.

Der er lidt korrektioner: men det er ovenpå et 2013 med en forholdsvis massiv nedgang i inflationen. Der er rent faktisk ikke noget at se.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 12:48 pm

klogeaage 35 skrev:moniulvenjeres drømme om deflation ser ikke ud til at gå i opfyldelse



Hvad tror du
 Question

Læg mærke til at boligudgifterne indgår med 1/3 vægt i prisindexet.

Stigende boligpriser? Når alment nyttigt byggeri har lidt problemer med udlejningen? Faldende boligpriser i verden udenfor København og de insolvente flextumper.

Det er jo Jylland/Fyn væksten kommer til at ske, der har boligpriserne hele tiden været lavere. På kort sigt er efterspørgslen på boliger stiv - på langt sigt er den meget lidt stiv. Kinesiske vækstrater er ikke i kikkerten; men det gør da heller ikke så meget, hvis der er udsigt til at udgiften på den tredjedel af budgettet, der hedder bolig bliver det halve. Hvor er det liiiiige de offentlige investeringer skal laves?

Småbilerne er ret så billige, hvor er det liiiige man har brug for bil?

Prøv at kikke ud af vinduet!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af SortKaffe Man Feb 10, 2014 12:55 pm

Nå, Moni. det ved jeg nu ikke rigtigt.

Forløblig ser det her da meget godt ud:

Op og ned

Og så er der jo alle dem der skal til at afdrage på boliggælden. Det skal nok sætte gang i omsætningen, og konkurrencen om at sælge noget overhovedet
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af moniulven Man Feb 10, 2014 1:00 pm

fint nok at i kan komme med eksempler på priskrig men det ændre ikke ved at den generelle trend siden sommer 2013 har været stigende inflation og mindre sandsynlighed for deflation... hvad bliver det næste isolerede eksempel i vil bruge louise nilsen briller til 100 kroner på tilbud...

moniulven

Antal indlæg : 126
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 1:07 pm

moniulven skrev:fint nok at i kan komme med eksempler på priskrig men det ændre ikke ved at den generelle trend siden sommer 2013 har været stigende inflation og mindre sandsynlighed for deflation...  hvad bliver det næste isolerede eksempel i vil bruge louise nilsen briller til 100 kroner på tilbud...

Nå, nå.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af SortKaffe Man Feb 10, 2014 1:18 pm

Moni: det her med bilpriserne er jo en meget langvarig trend, der til stadighed barberer en lille bid af priserne.

I 1999 købte jeg sådan en fin lille bil til min kone. Pris på gaden 115.400 kroner.

I dag kan man købe en væsentlig væsentlig mere moderne udgave af samme bil for 84.900 kroner.

Bilen er altså steget med minus 30.500 kroner på 15 år.

Og blevet lidt stærkere

Og lidt større

Og lidt mere benzin økonomisk

Og noget mere sikker, har fået ABS; ESP; m.m

Og nu også 4 års garanti.

Sikken en inflation, uhadada

Så måske Du skulle kikke forbi Louis Nielsen næste gang Du skal have ny bil. Priserne er jo ved at blive så små de kan være svære at få øje på
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af wh Man Feb 10, 2014 1:32 pm

SortKaffe

Hvorfor fa'n ventede du så ikke 15 år med at købe??

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af SortKaffe Man Feb 10, 2014 1:42 pm

Ja wh, det skulle jeg jo have gjort, hvis jeg fulgte de gængse teorien om alle deflationens ulyksaligheder.

Men sandheden er jo, at vi køber når behovet er der. Selv når det gælder forholdsvis store forbrugsgoder som f.eks. en bil. Det passer ganske enkelt ikke at forbrug udskydes på grund af forventninger om faldende priser.

Men det vil bankøkonomerne jo gerne have os til at tro. Fordi deflation er den rene gift for bankernes forretnings model.

Men deflationer rent faktisk godt for alle os andre.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 1:51 pm

SortKaffe skrev:Ja wh, det skulle jeg jo have gjort, hvis jeg fulgte de gængse teorien om alle deflationens ulyksaligheder.

Men sandheden er jo, at vi køber når behovet er der. Selv når det gælder forholdsvis store forbrugsgoder som f.eks. en bil. Det passer ganske enkelt ikke at forbrug udskydes på grund af forventninger om faldende priser.

Men det vil bankøkonomerne jo gerne have os til at tro. Fordi deflation er den rene gift for bankernes forretnings model.  

Men deflationer rent faktisk godt for alle os andre.

Tjaahh.... Det er jo den tyske model

Købe billigt sælge dyrt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af SortKaffe Man Feb 10, 2014 2:03 pm

Ja, Thomas. Det er jo forunderligt. På trods af at alle økonometriske modeller fortæller os at væksten stoppes når der ikke er nogen inflation, så stiger handelsoverskuddet støt selvom inflationen officielt kun har været på 0,4 %

Enten er der noget galt med virkligheden, eller også computermodellerne ikke gode nok. Det sidste må dog nok anses for usandsynligt  Twisted Evil 
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af wh Man Feb 10, 2014 2:04 pm

SortKaffe skrev:Men sandheden er jo, at vi køber når behovet er der. Selv når det gælder forholdsvis store forbrugsgoder som f.eks. en bil. Det passer ganske enkelt ikke at forbrug udskydes på grund af forventninger om faldende priser.

Men det vil bankøkonomerne jo gerne have os til at tro. Fordi deflation er den rene gift for bankernes forretnings model.

Nå?? Og mon det så også gælder for køb af .... boliger tror du ??

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af SortKaffe Man Feb 10, 2014 2:40 pm

Ja, wh, selvfølgelig vil vi også købe boliger selvom vi forventer de vil falde i pris.

Men spille reglerne vil blive noget anderledes.

Finansiering med afdragsfrie lån vil være en umulighed. Det vil blive umuligt at bruge sin bolig som dankortautomat. Boligen vil miste sin status som spekulations objekt.

Og det er jo alt sammen noget bankerne vil være forfærdeligt kede af.

For så skal man jo til at tænke sig om når man laver bankforretninger. Og alene tanken om at skulle til at arbejde for pengene kan jeg da godt forstå må forekomme enhver bankansat vederstyggelig.

Men for samfundet som sådan vil faldende boligpriser være en fordel.

Lønningerne kan reduceres fordi boligbyrden er jævnt faldende. Det vil bedre konkurrenceevnen og muligører tilbageerobring af nogle af de arbejdspladser som er blevet tabt i inflationsårene.

Flere i arbejde betyder mulighed for at sænke skatterne.

Lavere skatter vil betyde mere omsætning i butikkerne.

Øget detail omsætning vil igen betyde flere i arbejde.

Og således vil økonomien komme ind i en positiv spiral.

Helt modsætningsvis af hvad bank økonomerne prøver på prøver på at bilde os ind.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 3:18 pm

SortKaffe skrev:Ja, wh, selvfølgelig vil vi også købe boliger selvom vi forventer de vil falde i pris.

Men spille reglerne vil blive noget anderledes.

Finansiering med afdragsfrie lån vil være en umulighed. Det vil blive umuligt at bruge sin bolig som dankortautomat. Boligen vil miste sin status som spekulations objekt.

Og det er jo alt sammen noget bankerne vil være forfærdeligt kede af.

For så skal man jo til at tænke sig om når man laver bankforretninger. Og alene tanken om at skulle til at arbejde for pengene kan jeg da godt forstå må forekomme enhver bankansat vederstyggelig.

Men for samfundet som sådan vil faldende boligpriser være en fordel.

Lønningerne kan reduceres fordi boligbyrden er jævnt faldende. Det vil bedre konkurrenceevnen og muligører tilbageerobring af nogle af de arbejdspladser som er blevet tabt i inflationsårene.

Flere i arbejde betyder mulighed for at sænke skatterne.

Lavere skatter vil betyde mere omsætning i butikkerne.

Øget detail omsætning vil igen betyde flere i arbejde.

Og således vil økonomien komme ind i en positiv spiral.

Helt modsætningsvis af hvad bank økonomerne prøver på prøver på at bilde os ind.

Såmænd da. Man kan faktisk også leje sig ind. Der er jo masser af lejeboliger - og de bliver kun billigere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af klogeaage 35 Man Feb 10, 2014 3:26 pm

wh skrev:SortKaffe

Hvorfor fa'n ventede du så ikke 15 år med at købe??
Er lidt i tvivl om du vil være morsom
   Evil or Very Mad  eller bjørnejæger tap tap tap  Twisted Evil


Du har skudt ved siden af siden 2008,du ØNSKER ikke at ramme rigtigt
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af moniulven Man Feb 10, 2014 3:38 pm

tjah hvem er bjørnejæger her. DS statistik viser en stigende trend for inflationen siden i sommers og i snakker om deflation...

"Såmænd da. Man kan faktisk også leje sig ind. Der er jo masser af lejeboliger - og de bliver kun billigere."


du mener at der findes masser af parcelhuse man kan leje til familien... eller at der findes masser af lejligheder i kbh som man kan leje... hvilken verden lever du i?

moniulven

Antal indlæg : 126
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 3:40 pm

klogeaage 35 skrev:
wh skrev:SortKaffe

Hvorfor fa'n ventede du så ikke 15 år med at købe??
Er lidt i tvivl om du vil være morsom
   Evil or Very Mad  eller bjørnejæger tap tap tap  Twisted Evil


Du har skudt ved siden af siden 2008,du ØNSKER ikke at ramme rigtigt

Rent faktisk er jeg mest overrasket over, at banksvinet har tid til at belære os. Jeg troede faktisk, at så mange på Holmens Kanal var optaget af at forklare bedrageriafdelingen - SØIK - og hvad de nu hedder:

Tjaa... hvis jeg skal interessere mig for noget andet end Din svindel, så skal Du fortælle mig noget, der er meget mere interessant........

Men hvad ...... propangandister kommer nok ret langt nede på listen: De har aldrig sagt noget interessant......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 3:41 pm

moniulven skrev:tjah hvem er bjørnejæger her. DS statistik viser en stigende trend for inflationen siden i sommers og i snakker om deflation...

"Såmænd da. Man kan faktisk også leje sig ind. Der er jo masser af lejeboliger - og de bliver kun billigere."


du mener at der findes masser af parcelhuse man kan leje til familien... eller at der findes masser af lejligheder i kbh som man kan leje... hvilken verden lever du i?

Begge dele..... banksvin.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Regina Man Feb 10, 2014 3:45 pm

Ja der ER masser af lejeboliger. Vi har stort udbud her i trekantsområdet - især hvis man også spørger møglere så viser det sig at masser af sælgere også gerne vi leje ud. Vores eget lejemål er blevet forhandlet med fra 13.000 til 11.000 for 1½ år siden - nu bliver det sommer og så må vi igang igen!!!! Ja med stor tilfredshed er der renoveret gasfyr, skiftet fryser, vaskemaskine, tørretumbler det seneste år.
Der er fordele og ulemper ved at leje, men lige nu i det område hvor vi bor tror jeg man roligt kan vente - og så byde selvfølgelig på interessante huse.
Regina
Regina

Antal indlæg : 74
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Fyn, over bæltet

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af wh Man Feb 10, 2014 3:49 pm

Thomas skrev:Begge dele..... banksvin.

Jf. boligportal.dk så findes der lige nu hele 4 (fire!) villaer til leje i Kbh og omegn på ubegrænsede lejemål. Jeg ser bort fra de 0-2 årige lejemål fordi det ikke er noget en familie kan bruge til noget med tanke på skole, institution osv.

Er det dette marked du mener at tusindvis af familier skal begive sig ind på?? Ellers er du meget velkommen til at belære os og linke til de tusindvis af ledige villaer i Kbh.

men det kan du jo nok ikke...

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Thomas Man Feb 10, 2014 3:51 pm

Regina skrev:Ja der ER masser af lejeboliger. Vi har stort udbud her i trekantsområdet - især hvis man også spørger møglere så viser det sig at masser af sælgere også gerne vi leje ud. Vores eget lejemål er blevet forhandlet med fra 13.000 til 11.000 for 1½ år siden - nu bliver det sommer og så må vi igang igen!!!! Ja med stor tilfredshed er der renoveret gasfyr, skiftet fryser, vaskemaskine, tørretumbler det seneste år.
Der er fordele og ulemper ved at leje, men lige nu i det område hvor vi bor tror jeg man roligt kan vente - og så byde selvfølgelig på interessante huse.

Nu bliver trekantsområdet et vækstområde, så .....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34087
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af moniulven Man Feb 10, 2014 3:58 pm

tjah jeg ved ikke med trekantsområdet men nu tjekkede jeg i ikast hvor jeg bor og der er nul villaer til leje og en ledig lejligheder hos de forskellige boligselskaber der er, bevars så er der ledige lejligheder på det private marked og så snakker vi 4000 for en typisk 2 værelses på 60 m2  og her kan du købe samme lejlighed og sidde for 3000 inklusiv afdrag på lån og udgifter som skat og forsikring, renovation så jeg vil ikke ligefrem kalde de ledige lejligheder for billige, men ok fint at du bor i lejernes paradis i trekandtsområdet...

moniulven

Antal indlæg : 126
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af klogeaage 35 Man Feb 10, 2014 4:03 pm

Thomas skrev:
Regina skrev:Ja der ER masser af lejeboliger. Vi har stort udbud her i trekantsområdet - især hvis man også spørger møglere så viser det sig at masser af sælgere også gerne vi leje ud. Vores eget lejemål er blevet forhandlet med fra 13.000 til 11.000 for 1½ år siden - nu bliver det sommer og så må vi igang igen!!!! Ja med stor tilfredshed er der renoveret gasfyr, skiftet fryser, vaskemaskine, tørretumbler det seneste år.
Der er fordele og ulemper ved at leje, men lige nu i det område hvor vi bor tror jeg man roligt kan vente - og så byde selvfølgelig på interessante huse.

Nu bliver trekantsområdet et vækstområde, så .....
Her på Fyn har vi også fri lejemål i stor stil,man skal ikke mange hundrede meter ind i landet af kyst/havne byerne før man kan få en villa for  samme pris som en middelmådig lejlighed inde  i byerne.
Det ligner   Nyborg ,Langeskov,Odense og Middelfart der løber med jobbene .
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Deflation, ... - Page 3 Empty Sv: Deflation, ...

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 3 af 6 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum