Danske Banks dødedans.
+35
abbaratet
SimonJ
guldimund
Dybt Forundret
Peter A/S
Merkur
BehnReady
wh
moniulven
doctor
runefrandsen
NewMay
Jomsviking
Crumar
SimpleMind
Malmöbo
Plyds
Storebror
hobbylandmanden
HenningK
mkof
Nærigfryns
konsholm
Merkurbank
Shintai
SortKaffe
tommyjo
klogeaage 35
dkguy66
Skizo
Cirb
peter777
[Censur]
Gorrion
Thomas
39 deltagere
Side 23 af 40
Side 23 af 40 • 1 ... 13 ... 22, 23, 24 ... 31 ... 40
Jeg tror faktisk at man fra Danske Banks side
er klar over at løbet ER kørt!
Det er ikke længere - heller ikke for direktion og bestyrelse i Danske Bank - et spørgsmål OM Danske Bank skal afvikles: Problemet er hvordan det gøres lempeligst muligt.
Under hele SAS sagen, så har jeg haft på fornemmelsen, at der er foregået et spil under overfladen.
At Nordea skal ud af Danmark - og specielt ud af realkreditten - det er nok rimelig tydeligt. Men jeg tror så at modydelsen i den sammenhæng er, at Danske Bank forlader svensk besat område. Sverrig kan jo til den berettigede kritik af at Nordea, som delvis statsejet svensk bank, fumler rundt med den danske valuta på sin side anføre: Hvor Dansk er Danske Bank? Eller rettere hvor statslig er Danske Bank.
Der er jo massive garantier i Danske Bank fra den danske stat.
Det er så nok baggrunden for den debat som Sass Larsen fik lov til at blæse op omkring bankpakkerne for efterhånden 4-5 år siden. Den ligner viderebringelsen af en perfid bemærkning. At Sass Larsen får lov til det vil jeg umiddelbart udlægge som en måde statsministeren kan sige, at det ikke skal tages alt for alvorligt. Hun har jo åbent demonstreret, at det er meget længe siden, hun har gidet høre på ham.
Sass Larsen er Socialdemokratiets pendant til Trolex, som jeg ser det.
Det er nok dér, jeg tror vi står. Næste skridt må afvente årsafslutningerne. DDB flex"auktioner" forløb ikke alene fredeligt; men direkte dræbende kedsommeligt.
Jeg kan tage fejl; men jeg tror ikke, at der sker yderligere inden Rohde er tiltrådt!
Det er ikke længere - heller ikke for direktion og bestyrelse i Danske Bank - et spørgsmål OM Danske Bank skal afvikles: Problemet er hvordan det gøres lempeligst muligt.
Under hele SAS sagen, så har jeg haft på fornemmelsen, at der er foregået et spil under overfladen.
At Nordea skal ud af Danmark - og specielt ud af realkreditten - det er nok rimelig tydeligt. Men jeg tror så at modydelsen i den sammenhæng er, at Danske Bank forlader svensk besat område. Sverrig kan jo til den berettigede kritik af at Nordea, som delvis statsejet svensk bank, fumler rundt med den danske valuta på sin side anføre: Hvor Dansk er Danske Bank? Eller rettere hvor statslig er Danske Bank.
Der er jo massive garantier i Danske Bank fra den danske stat.
Det er så nok baggrunden for den debat som Sass Larsen fik lov til at blæse op omkring bankpakkerne for efterhånden 4-5 år siden. Den ligner viderebringelsen af en perfid bemærkning. At Sass Larsen får lov til det vil jeg umiddelbart udlægge som en måde statsministeren kan sige, at det ikke skal tages alt for alvorligt. Hun har jo åbent demonstreret, at det er meget længe siden, hun har gidet høre på ham.
Sass Larsen er Socialdemokratiets pendant til Trolex, som jeg ser det.
Det er nok dér, jeg tror vi står. Næste skridt må afvente årsafslutningerne. DDB flex"auktioner" forløb ikke alene fredeligt; men direkte dræbende kedsommeligt.
Jeg kan tage fejl; men jeg tror ikke, at der sker yderligere inden Rohde er tiltrådt!
Thomas- Antal indlæg : 34541
Sv: Danske Banks dødedans.
Hvad kunne man tænke sig at hr. Rohde ville/ kunne gøre? - samt hvordan?
Merkur- Antal indlæg : 330
Nu har han ikke sagt ret meget offentligt - og han har af fuldstændig uforståelige årsager ikke spurgt mig efter detaljerede råd; MEN...Merkur skrev:Hvad kunne man tænke sig at hr. Rohde ville/ kunne gøre? - samt hvordan?
Han sagde til Ane Arnth Jensen på tv for temmelig præcis to år siden, at man var ved at ødelægge realkreditobligationen: "Det må ikke ske!"
Dermed sagde han også, at det for ham ikke var essentielt om bankerne eller realkreditinstitutterne overlevede.
Sammenholder vi det med Bersteins udtalelse om at realkreditten er systemisk vigtig, så kommer endnu en puslebrik.
En til kommer - og jeg har faktisk ledt efter den - at Nordea er blevet smidt ud af realkreditten ved at moderbanken formentlig i forbindelse med SAS opgøret har lånt Nordea Danmark formentlig 40 milliarder i - foreløbig 5 år til formentlig 1/2% p.a. Det vil balancere den støtte Danske Bank har fået via ECB - det er så på 3 år. Her forfalder bankpakke garantierne. Disse garantier, som Danske Bank har forsøgt at få indfriet før tid, hvilket ikke lykkedes.
Vi ser også et pengepolitisk lån på 15 mia. via Danske Bank - formentlig til BRF; men det kan også være til DLR til 1/4 %. Det kan så også være, at BRF har fået den portion på 20 mia. til 1/4%.
Den nuttede klakør til Mavse - og det kunne tyde på at "Mavse" sidder noget højere end løgnhalsene i propagandaafdelingen - var helt tydelig i vildrede med, hvad helvede, der foregår.
"Dybt forundret" fik ormet ud af Nationalbanken (og igen: Tak for det!), at en del af de 700 milliarder, der figurerer som indlån i kreditforeningerne er NYK/TOT der låner af og til hinanden. NYK/TOT har ca. 40% af realkreditudlånet hvilket gør at ca. 15% af realkreditudlånet på 2400 mia. er NYK/TOT afdragsfrit flexlort. Det redegør så for ca. 400 mia. hertil kommer så en sjat fra andet flexlort.
Situationen som afleveres til Rohde, som Bernstein offentlig har betegnet som "en fin fyr", er således rimelig stabiliseret med hensyn til den årlige refinansiering.
Vi ser også at med 2011 regnskabet har Danske Banks egenkapital fået lov til at spadsere op på små 130 mia. En del af det skal helt klart afleveres i nedskrivninger, når Danske Bank forlader Sverrig; men en yderligere del skal afleveres ved en udskilning af realkreditten (Danske Bank har den uvane at tælle egenkapital med to gange - og tydeligt IKKE eliminere in koncernkonsolideringen, hvilket nok var det, der fremkaldte bruddet med Moody's og Standard & Poors). Endnu en portion skal afleveres, når man forlader Finland.
Det følger i hvert fald mønstret fra Irland og andre lande i Europa, hvor banker lusker af med halen mellem benene.
Når det er på plads vil der ske en rekapitalisering af de udskilte stumper ved statskassens foranstaltning. Det vil betyde at filialer af udenlandske banker overlades til staterne uden egenkapital; men med rimelig nedskrevne fordringer - til videre foranstaltning.
Set specifikt i henhold til realkreditten, så er det troligt at Tyskland vil indføre den traditionelle realkredit med fast forrentede annuiteter - der er en hårrejsende mangel på lange statspapirer i Tyskland: Der er masser af Bundesanleihen; men de ligger faktisk mest under 10 års løbetid. Stående låns statsobligationer med lang løbetid er en rædsel uden lige, fordi de har en høj kupon, som knalder dem op i kurser over 150 efter 10-20 år, hvilket er et stensikkert tab for investorerne ved udløb. Det er potentielt livsfarligt, fordi på et tidspunkt holder investors nerver ikke længere - med et paniksalg til følge, der sender renten ad helvede til i vejret: Det tør man ikke.
(Til Jomsviking: Jeg har ikke glemt Din indvending vedrørende i=i(t) - tværtimod - har jeg tænkt over den et HELT kvarter - Du har ret: Varighedsbetragtningen er noget vrøvl! - Jeg skal nok komme tilbage til den på et tidspunkt)
Samtidig er det helt vedgået, at den tyske realkreditfinansiering konstant er en ulykke, der venter på at ske, fordi investeringforeningsbeviserne bliver illikvide i samme øjeblik, der er brug for likviditet. De skal nemlig udbetales, hvilket foreningen ikke kan uden at afhænde ejendomme i et paniksalg!
En på alle måder utilfredsstillende finansieringsform for boliger og pensionsopsparing.
Det er med garanti betragtninger, som Rohde er dybt inde i (eller burde være det - jeg har det med at regne ham for mere dybsindig end han selv mener, han er) som indehaver af "lettere brugte udlån" i FIH på det tyske ejendomsmarked (sjovt nok en ikke helt håbløs investering).
Det karakteristiske for lange realkreditobligationer er, at de aldrig når udløb. De bliver i kraft af deres konvertibilitet - netop konverteret efter 7-10-15 år af flere grunde, (som jeg også andetsteds vil komme ind på.) Det giver stabile lange papirer med et rentestrukturelt korrekt afkast og en indbygget likviditet og dermed en selvoprettende effekt ved renteforstyrrelser - hvilket statsobligationer IKKE gør p.gr.a. deres varighed: De er rent ud sagt pissehysteriske!
Jeg formoder at det bliver standard finansiering indenfor fast ejendom i Europa.
Det betyder IKKE at de nuværende kreditforeninger overlever; men at fast forrentede konvertible realkredit obligationer gør. På grund af deres meget ringe kapitalkrav vil de forholdsvis nemt kunne skilles ud fra realkreditforeningerne efter en statslig overtagelse af realkreditten.
Det vil så efterlade flextumperne, der i muligt omfang vil blive torteret til at konvertere til fast forrentede annuiteter. Det bliver ikke mange.
Hvis vi er optimister vil 1/4 af boligejerne kunne udskilles og reddes. Resten vil forblive insolvente og illikvide - resten af deres liv. Ejendomspriserne vil fortsat sivende falde og holde dem insolvente.
Jeg ved ikke om det besvarede Dit spørgsmål?
Det skal nok passe, sådan i grove træk.
Ellers kan man tygge lidt på dette: 4,2% har råd til at købe bolig:
http://www.agrocura.dk/Nyheder/Indkomst2012.htm
Ellers kan man tygge lidt på dette: 4,2% har råd til at købe bolig:
http://www.agrocura.dk/Nyheder/Indkomst2012.htm
Plyds- Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten
Thomas skrev:Nu har han ikke sagt ret meget offentligt - og han har af fuldstændig uforståelige årsager ikke spurgt mig efter detaljerede råd; MEN...Merkur skrev:Hvad kunne man tænke sig at hr. Rohde ville/ kunne gøre? - samt hvordan?
Han sagde til Ane Arnth Jensen på tv for temmelig præcis to år siden, at man var ved at ødelægge realkreditobligationen: "Det må ikke ske!"
Dermed sagde han også, at det for ham ikke var essentielt om bankerne eller realkreditinstitutterne overlevede.
Sammenholder vi det med Bersteins udtalelse om at realkreditten er systemisk vigtig, så kommer endnu en puslebrik.
En til kommer - og jeg har faktisk ledt efter den - at Nordea er blevet smidt ud af realkreditten ved at moderbanken formentlig i forbindelse med SAS opgøret har lånt Nordea Danmark formentlig 40 milliarder i - foreløbig 5 år til formentlig 1/2% p.a. Det vil balancere den støtte Danske Bank har fået via ECB - det er så på 3 år. Her forfalder bankpakke garantierne. Disse garantier, som Danske Bank har forsøgt at få indfriet før tid, hvilket ikke lykkedes.
Vi ser også et pengepolitisk lån på 15 mia. via Danske Bank - formentlig til BRF; men det kan også være til DLR til 1/4 %. Det kan så også være, at BRF har fået den portion på 20 mia. til 1/4%.
Den nuttede klakør til Mavse - og det kunne tyde på at "Mavse" sidder noget højere end løgnhalsene i propagandaafdelingen - var helt tydelig i vildrede med, hvad helvede, der foregår.
"Dybt forundret" fik ormet ud af Nationalbanken (og igen: Tak for det!), at en del af de 700 milliarder, der figurerer som indlån i kreditforeningerne er NYK/TOT der låner af og til hinanden. NYK/TOT har ca. 40% af realkreditudlånet hvilket gør at ca. 15% af realkreditudlånet på 2400 mia. er NYK/TOT afdragsfrit flexlort. Det redegør så for ca. 400 mia. hertil kommer så en sjat fra andet flexlort.
Situationen som afleveres til Rohde, som Bernstein offentlig har betegnet som "en fin fyr", er således rimelig stabiliseret med hensyn til den årlige refinansiering.
Vi ser også at med 2011 regnskabet har Danske Banks egenkapital fået lov til at spadsere op på små 130 mia. En del af det skal helt klart afleveres i nedskrivninger, når Danske Bank forlader Sverrig; men en yderligere del skal afleveres ved en udskilning af realkreditten (Danske Bank har den uvane at tælle egenkapital med to gange - og tydeligt IKKE eliminere in koncernkonsolideringen, hvilket nok var det, der fremkaldte bruddet med Moody's og Standard & Poors). Endnu en portion skal afleveres, når man forlader Finland.
Det følger i hvert fald mønstret fra Irland og andre lande i Europa, hvor banker lusker af med halen mellem benene.
Når det er på plads vil der ske en rekapitalisering af de udskilte stumper ved statskassens foranstaltning. Det vil betyde at filialer af udenlandske banker overlades til staterne uden egenkapital; men med rimelig nedskrevne fordringer - til videre foranstaltning.
Set specifikt i henhold til realkreditten, så er det troligt at Tyskland vil indføre den traditionelle realkredit med fast forrentede annuiteter - der er en hårrejsende mangel på lange statspapirer i Tyskland: Der er masser af Bundesanleihen; men de ligger faktisk mest under 10 års løbetid. Stående låns statsobligationer med lang løbetid er en rædsel uden lige, fordi de har en høj kupon, som knalder dem op i kurser over 150 efter 10-20 år, hvilket er et stensikkert tab for investorerne ved udløb. Det er potentielt livsfarligt, fordi på et tidspunkt holder investors nerver ikke længere - med et paniksalg til følge, der sender renten ad helvede til i vejret: Det tør man ikke.
(Til Jomsviking: Jeg har ikke glemt Din indvending vedrørende i=i(t) - tværtimod - har jeg tænkt over den et HELT kvarter - Du har ret: Varighedsbetragtningen er noget vrøvl! - Jeg skal nok komme tilbage til den på et tidspunkt)
Samtidig er det helt vedgået, at den tyske realkreditfinansiering konstant er en ulykke, der venter på at ske, fordi investeringforeningsbeviserne bliver illikvide i samme øjeblik, der er brug for likviditet. De skal nemlig udbetales, hvilket foreningen ikke kan uden at afhænde ejendomme i et paniksalg!
En på alle måder utilfredsstillende finansieringsform for boliger og pensionsopsparing.
Det er med garanti betragtninger, som Rohde er dybt inde i (eller burde være det - jeg har det med at regne ham for mere dybsindig end han selv mener, han er) som indehaver af "lettere brugte udlån" i FIH på det tyske ejendomsmarked (sjovt nok en ikke helt håbløs investering).
Det karakteristiske for lange realkreditobligationer er, at de aldrig når udløb. De bliver i kraft af deres konvertibilitet - netop konverteret efter 7-10-15 år af flere grunde, (som jeg også andetsteds vil komme ind på.) Det giver stabile lange papirer med et rentestrukturelt korrekt afkast og en indbygget likviditet og dermed en selvoprettende effekt ved renteforstyrrelser - hvilket statsobligationer IKKE gør p.gr.a. deres varighed: De er rent ud sagt pissehysteriske!
Jeg formoder at det bliver standard finansiering indenfor fast ejendom i Europa.
Det betyder IKKE at de nuværende kreditforeninger overlever; men at fast forrentede konvertible realkredit obligationer gør. På grund af deres meget ringe kapitalkrav vil de forholdsvis nemt kunne skilles ud fra realkreditforeningerne efter en statslig overtagelse af realkreditten.
Det vil så efterlade flextumperne, der i muligt omfang vil blive torteret til at konvertere til fast forrentede annuiteter. Det bliver ikke mange.
Hvis vi er optimister vil 1/4 af boligejerne kunne udskilles og reddes. Resten vil forblive insolvente og illikvide - resten af deres liv. Ejendomspriserne vil fortsat sivende falde og holde dem insolvente.
Jeg ved ikke om det besvarede Dit spørgsmål?
Jo tak - dejligt informativt. En tanke er bare, hvor lang tid der vil gå, sådan cirka, før denne nationalisering og efterfølgende udskillelse af gode papirer vil ske. Samt hvorledes en stats- kontrol med alle flexlånene, vil blive forvaltet. Nogle kan man naturligtvis tvinge i fastrente, men dem hvor man ikke kan, hvilken rente vil man tilbyde dem, eller rettere hvordan diffenrentierer man imellem flexlånerne.
Og sidst, men absolut ikke mindst, hvis dit skitsere scenarie er korrekt, så går jeg ud fra at toppen i de forskellige institutioner også godt kender vejen - men hvorfor gør de så ikke mere for at få deres nuværende kunder over i fast rente, fremfor nærmest at juble over den lave rente de opnår på deres påståede aktioner? Dette skisma kan jeg simpelthen ikke forstå.
Merkur- Antal indlæg : 330
Merkur skrev:
Jo tak - dejligt informativt. En tanke er bare, hvor lang tid der vil gå, sådan cirka, før denne nationalisering og efterfølgende udskillelse af gode papirer vil ske. Samt hvorledes en stats- kontrol med alle flexlånene, vil blive forvaltet. Nogle kan man naturligtvis tvinge i fastrente, men dem hvor man ikke kan, hvilken rente vil man tilbyde dem, eller rettere hvordan diffenrentierer man imellem flexlånerne.
Og sidst, men absolut ikke mindst, hvis dit skitsere scenarie er korrekt, så går jeg ud fra at toppen i de forskellige institutioner også godt kender vejen - men hvorfor gør de så ikke mere for at få deres nuværende kunder over i fast rente, frem for nærmest at juble over den lave rente de opnår på deres påståede aktioner? Dette skisma kan jeg simpelthen ikke forstå.
Det er en sej død!
Den første opgave har været at holde udlandet ude af dansk realkredit. I første omgang ved at knalde afkastet så langt ned at obligationerne er usælgelige. Det giver så et valutaproblem.
Derfor har man buret RD inde med lån fra ECB og til dels nationalbanken. Spørgsmålet er om de 15 + 20 mia. er BRF og DLR - eller om det er til Danske Banks brug?
Problembarnet har været Nordea, som i alt dette har ført en meget stille tilværelse. Her har moderbanken formentlig forstrukket den nødvendige - men stærkt labile - kredit. En fuldstændig uholdbar situation.
Nordea Sverige har jo også sine funding problemer. Så kom lejligheden med SAS.
SAS - i sig selv - er jo ikke specielt håbløs: Givet fornuftige overenskomster (det kommer så til at koste det højt besungne Nordiske Samarbejde livet) og en rationalisering af den svenske indenrigstrafik, som ma aldrig har villet foretage, så kan der godt blive økonomi i det. SAS bliver et europæisk luftfartsselskab med København som udgangspunkt med passagergrundlag i Øresundsregionen.
Nordea forsøgte så at kreditklemme SAS - og der tog man fejl: Man troede ikke, at man fra Dansk og Norsk side havde nosser til at lukke SAS. Det havde virkelig gjort ondt på Nordea og dermed den svenske stat, der stadig sidder med indkapslede tab fra sidste gang det gik galt - og tab i de baltiske lande. Hvis jeg ikke tager fejl, så har man klaret det med et rimelig permanent lån fra den svenske Nationalbank (hvilke omveje de så har brugt til det, det bliver deres problem) - det lån kan aldrig kaldes tilbage uden et massivt kurstab til følge.
Man har så, noget halvhjertet må man nok sige, hen over sommeren forsøgt at få folk over på - hvis ikke sælgelige lån - så lån af længere varighed (F5 f.eks.). Det har - forudsigeligt nok - ikke givet noget videre resultat - ikke udover at 5 års renten også er knaldet i bund. Det løser så det kvartalsvise refinansieringsproblem nogenlunde; men er stadig ikke en løsning på boligmarkedet en mm nærmere.
Der er ikke andet for end at nægte udstedelse af nye flexlån. Der kan være noget roderi mellem lånerne, hvor en fallent bytter med en anden fallent - men ikke noget med volumen i. Det klarer man ved at holde boligpriserne på deres stærkt overvurderede niveau.
Problemet er, som jeg for år tilbage påpegede, det massive overbyggeri. Det har to former:
a) Ejerboliger, hvor en stadig tilførsel fra dødsboer langsigtet ikke kan holde prisniveauet oppe. I det såkaldte "Udkantsdanmark" koster et parcelhus jo ikke ½ mio.; men det halve - hvis man kan finansiere det. Dér er et marked for fast forrentede annuiteter; men det bliver til stærkt reducerede priser. Om det bliver kridte finansieret eller gennem underlige pantebrevsinvestorer - svært at sige; men det er en boligmasse, der kan bære en høj rentebyrde - bare prisen er lav nok.
Den går ikke med ejerlejligheder, fordi ejerne er forholdsvis unge. Der ér ikke nogen videre tilførsel fra dødsboer.
b) Udlejningsbyggeriet (meget af det oprindelig tænkt som ejerlejligheder), hvor udlejer konstant vil blive trængt af huslejetabskontoen til at nedsætte huslejen. Det er trods alt begrænset hvor længe man kan blive ved med at lave renteoprulning fra bankerne side. Vi ser jo hvordan det konstant gnaver ind på bankernes resultater. Men man er nok allerede i den situation, at end ikke flexrenten kan betales af huslejerne.
Altså det er ikke på sigt muligt at holde boligpriserne oppe. Man vil så nok kunne holde prisfaldet sivende; men det kan gå galt hvert øjeblik det skal være. Se bare på Spanien.
DK og E
Lige pludselig, så brister digerne!
Tilsvarende med Danmark i 2.kv. 2011, hvor Danske Bank var tæt på et kollaps, hvilket jeg så og derfor blev banned - i den noget brutale diskussion der fulgte. Nu har man "stabiliseret" priserne - og realkreditten; men det er som at jonglere med nitroglycerin.
Man er nød til at få den forholdsvis sunde del af boliggælden væk fra bankerne.
Tidsperspektivet er vanskeligt, fordi det hænger på en opdeling mellem realkredit og banker. Lige nu er diskussionen muligvis: Hvor megen "egenkapital" skal med over i en statslig konstruktion: Dvs. hvor store nedskrivninger skal der være på udlejningbyggeriet fra alle platuglerne?
En ting er sikker: Danske Bank kan ikke overleve med den realkreditbombe tikkende i rygsækken.
http://www.business.dk/finans/atp-gav-milliardlaan-til-danske-bank
tommyjo- Antal indlæg : 377
Interessant
tommyjo skrev:http://www.business.dk/finans/atp-gav-milliardlaan-til-danske-bank
1) Det har ATP ikke gjort gratis.
2) Det er interessant med beløbet på 40 mia.
Selvom det er dårlig regnskabsskik at forfølge begivenheder gennem beløb og ikke gennem revisionsspor, så er det svært at lade være: Specielt, når man smider revisionssporet væk.
Danske Bank har lånt 41 mia. i ECB formentlig med flexlort som sikkerhed - og med Nationalbankgaranti.
Det er formentlig for at holde hånden under flextumperne.
Det bemærkelsesværdige er, at den oplysning kommer frem nu. Hvad er det, Danske Bank IKKE kan holde ude af regnskab 2012?
Det giver en sjov vinkel på Rohdes "respirator" - bemærkning.
Det forklarer vel også at indskuddene i Nationalbanken stiger med 40 mia.
Grunden kan være, at nu ophæves ordningen tilsyneladende, fordi Nordea åbenbart har fået mulighed for at låne et lignende beløb i den svenske Nationalbank.
3) Oplysningen stiller flere spørgsmål end den besvarer - hvorfor igen spørgsmålet om hvorfor oplysningen kommer netop nu. Der er et tidsmæssigt sammenfald med forhandlingerne om en Europæisk bankinspektion.
4) Som jeg husker det lånte man på daværende tidspunkt 5 mia $ og 5 mia € i nødforstrækning. Er de 40 mia. EUR delen eller USD delen? Noget har man skulle stille som sikkerhed for de lån. Det næste spørgsmål er: Hvis det er det ene elle det andet lån - hvad dælen så med anden eller den ene - hhv.
tommyjo skrev:http://www.business.dk/finans/atp-gav-milliardlaan-til-danske-bank
fra artiklen:
Oplysningerne om ATPs rolle i redningsaktionen af Danske Bank er væsentlig for eftertidens forståelse af krisen, påpeger bankekspert Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
»Situationen var rigtig slem, og politikerne og pensionsselskabet ATP har altså i virkeligheden sikret, at vi kom igennem en stor krise, uden vi egentlig opdagede det. Danskerne var nødt til at hjælpe bankerne for at hjælpe sig selv,« siger Lars Krull.
Der er et interessant navne sammenfald med nyeste registrerede bruger: http://www.økonomidebatten.dk/u287 (for tre dage siden)
Hvis det ikke bare er et tilfælde så kunne det være rart med en uddybing af denne udtalelse.
Danske Bank fik hemmelig milliardhjælp
http://epn.dk/brancher/finans/bank/article4944569.ece
Så hemmeligt var det nu heller ikke, og vi var da flere der dengang pointerede ATP som en mulig spiller i kulissen, selvom jeg var, og fortsat er lodret uenig i at banker skal reddes af pensionmidler og skattekroner/garantier, uanset om det så betyder et totalt finansielt amageddon.
Det sætter jo også Danske Bank i endnu mere dårligt lys, når man tænker på deres arrogance og uetiske opførsel efterfølgende.
Den bank er en skændsel for Danmark, en landsskadelig mastodont af historiske dimensioner!
Så hemmeligt var det nu heller ikke, og vi var da flere der dengang pointerede ATP som en mulig spiller i kulissen, selvom jeg var, og fortsat er lodret uenig i at banker skal reddes af pensionmidler og skattekroner/garantier, uanset om det så betyder et totalt finansielt amageddon.
Det sætter jo også Danske Bank i endnu mere dårligt lys, når man tænker på deres arrogance og uetiske opførsel efterfølgende.
Den bank er en skændsel for Danmark, en landsskadelig mastodont af historiske dimensioner!
Gorrion- Antal indlæg : 1449
Jeg har en lumsk mistanke om, at årsagen til dette pludselige anfald af ydmyghed kommer af, at der er en eksekvering af dødsdom undervejs.Gorrion skrev:Danske Bank fik hemmelig milliardhjælp
Thomas skrev:Jeg har en lumsk mistanke om, at årsagen til dette pludselige anfald af ydmyghed kommer af, at der er en eksekvering af dødsdom undervejs.Gorrion skrev:Danske Bank fik hemmelig milliardhjælp
Man kan jo håbe, jeg tror dog ikke på julemanden.
Thomas skrev:tommyjo skrev:http://www.business.dk/finans/atp-gav-milliardlaan-til-danske-bank
1) Det har ATP ikke gjort gratis.
2) Det er interessant med beløbet på 40 mia.
Selvom det er dårlig regnskabsskik at forfølge begivenheder gennem beløb og ikke gennem revisionsspor, så er det svært at lade være: Specielt, når man smider revisionssporet væk.
Danske Bank har lånt 41 mia. i ECB formentlig med flexlort som sikkerhed - og med Nationalbankgaranti.
Det er formentlig for at holde hånden under flextumperne.
Det bemærkelsesværdige er, at den oplysning kommer frem nu. Hvad er det, Danske Bank IKKE kan holde ude af regnskab 2012?
Det giver en sjov vinkel på Rohdes "respirator" - bemærkning.
Det forklarer vel også at indskuddene i Nationalbanken stiger med 40 mia.
Grunden kan være, at nu ophæves ordningen tilsyneladende, fordi Nordea åbenbart har fået mulighed for at låne et lignende beløb i den svenske Nationalbank.
3) Oplysningen stiller flere spørgsmål end den besvarer - hvorfor igen spørgsmålet om hvorfor oplysningen kommer netop nu. Der er et tidsmæssigt sammenfald med forhandlingerne om en Europæisk bankinspektion.
4) Som jeg husker det lånte man på daværende tidspunkt 5 mia $ og 5 mia € i nødforstrækning. Er de 40 mia. EUR delen eller USD delen? Noget har man skulle stille som sikkerhed for de lån. Det næste spørgsmål er: Hvis det er det ene elle det andet lån - hvad dælen så med anden eller den ene - hhv.
1. Næ det har de nok ikke men ryger DB hvad gør så værdien af nogle af deres egne aktiver?? tja ned måske så her er nok også tale om lidt sikring af egne aktiver
2. Igen egen interesse, bare hvor mange og hvorledes
3. hæhæ ja det er lige præcis, hvorfor nu, ser vi stigende renter i horisonten, så tror jeg at mange af spørgsmålene bliver besvaret i forhold til aktiver, flex, DB etc.
4. kan man muligvis ved at have et lån i hver af de store valutaer have en form for forsikring mod udsving og deraf tab i den ene valuta, og derved forhindre kurstabet i div. aktiver ??
Vh Tommy
Storebror skrev:tommyjo skrev:http://www.business.dk/finans/atp-gav-milliardlaan-til-danske-bank
fra artiklen:
Oplysningerne om ATPs rolle i redningsaktionen af Danske Bank er væsentlig for eftertidens forståelse af krisen, påpeger bankekspert Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
»Situationen var rigtig slem, og politikerne og pensionsselskabet ATP har altså i virkeligheden sikret, at vi kom igennem en stor krise, uden vi egentlig opdagede det. Danskerne var nødt til at hjælpe bankerne for at hjælpe sig selv,« siger Lars Krull.
Der er et interessant navne sammenfald med nyeste registrerede bruger: http://www.økonomidebatten.dk/u287 (for tre dage siden)
Hvis det ikke bare er et tilfælde så kunne det være rart med en uddybing af denne udtalelse.
Ja, enig
Der er nogen der lyver værre end en hest kan rende. Men med de her informationer om ATP's redningskrans, ekstraordinær kapitalhjælp fra FED på ca 100 mill kr, så prøv for sjov at sammenhold med DR's "Sikken en fest". Det var ikke alene slemt. Det var mere end rigtig slemt !. Men Thomas kan se på tallene fra NB, at problemet ikke er løst. Det er der stadig. Som jeg ser det, et fallitbo der er going concern. Hvorfor er den stadig going concern. Banker der tjener masser af penge, men som ikke har råd til et filial-net til at servicere deres kunder. Det stemmer ikke. Vi har vist desværre nogle overraskelser til gode endnu.
guldimund- Antal indlæg : 297
Der ligger en 70-80 mia. og slasker rundt - de ca. 40 er forklaret - hvad med resten? Altså lånene i valutaerne er til at forklare med at Nationalbanken blev fanget med en valutareserve på 150 mia. - fint nok: Min undren går på beløbet!tommyjo skrev:
1. Næ det har de nok ikke men ryger DB hvad gør så værdien af nogle af deres egne aktiver?? tja ned måske så her er nok også tale om lidt sikring af egne aktiver
2. Igen egen interesse, bare hvor mange og hvorledes
3. hæhæ ja det er lige præcis, hvorfor nu, ser vi stigende renter i horisonten, så tror jeg at mange af spørgsmålene bliver besvaret i forhold til aktiver, flex, DB etc.
4. kan man muligvis ved at have et lån i hver af de store valutaer have en form for forsikring mod udsving og deraf tab i den ene valuta, og derved forhindre kurstabet i div. aktiver ??
Vh Tommy
Mht. stigende renter.
Hvis vi tager de rimelig manipulerede ejendomsværdier i betragtning, så er sagen nok den, at man fra Danske Banks side skal efterlade så lidt som muligt i egenkapital og nedskrivninger, når RD overtages af staten. Spørgsmålet for Danske Bank er hvordan beholder de nok egenkapital til at drive banken - kraftigt beskåret - videre: De har jo allerede måtte bløde voldsomt på at trække sig ud af Irland.
http://www.business.dk/finans/bankekspert-atps-milliardlaan-var-ikke-stoette
Undskyld mig lige: Jeg havde udsendt mayday allerede fra 01.05.2008 (permalink 17) og Gorrion langt langt tidligere i 2007.
http://www.boligdebatten.dk/generelt/1857-redningsplan-nr-1-a-2.html
Og så siger han at der blev handlet hurtigt . Nej der blev handlet ekstremt langsomt fra alle sider - både det politikerne , nationalbanken og finanssektoren. Man gjorde absollut INTET for at imødegå de risici der var i finanssektoren, selv om Nationalbanken HAVDE risikoscenariet klar.
De handlede i panik i sidste øjeblik.
Forøvrigt enig i, at Rohde har brugt ATPs kapital på en yderst risikofyldt måde og at hans job som nationalbankdirektør formentlig er en anerkendelse af denne "dåd". Det interesssante er: Hvilken rente fik han for at låne de penge ud. 10 % , 20 %. Tog han sig ordentlig betalt,på ATPs vegne eller var det første eksempel på en socialisering af befolkningens opsparinger, som iflg Thomas og Rohde skal gå til at rekapitalisere bankerne.
"Det vi kan lære af det her, det er, at når vi ser en krise komme, så skal vi handle hurtigt. Så jeg vil godt rose de danske politikere for at være hurtigt ude. De har absolut bestået med bankpakke 1 og 2," siger Lars Krull, bankekspert og seniorrådgiver ved Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet.
Undskyld mig lige: Jeg havde udsendt mayday allerede fra 01.05.2008 (permalink 17) og Gorrion langt langt tidligere i 2007.
http://www.boligdebatten.dk/generelt/1857-redningsplan-nr-1-a-2.html
Og så siger han at der blev handlet hurtigt . Nej der blev handlet ekstremt langsomt fra alle sider - både det politikerne , nationalbanken og finanssektoren. Man gjorde absollut INTET for at imødegå de risici der var i finanssektoren, selv om Nationalbanken HAVDE risikoscenariet klar.
Forøvrigt enig i, at Rohde har brugt ATPs kapital på en yderst risikofyldt måde og at hans job som nationalbankdirektør formentlig er en anerkendelse af denne "dåd". Det interesssante er: Hvilken rente fik han for at låne de penge ud. 10 % , 20 %. Tog han sig ordentlig betalt,på ATPs vegne eller var det første eksempel på en socialisering af befolkningens opsparinger, som iflg Thomas og Rohde skal gå til at rekapitalisere bankerne.
doctor- Antal indlæg : 1673
guldimund skrev:Der er nogen der lyver værre end en hest kan rende. Men med de her informationer om ATP's redningskrans, ekstraordinær kapitalhjælp fra FED på ca 100 mill kr, så prøv for sjov at sammenhold med DR's "Sikken en fest". Det var ikke alene slemt. Det var mere end rigtig slemt !. Men Thomas kan se på tallene fra NB, at problemet ikke er løst. Det er der stadig. Som jeg ser det, et fallitbo der er going concern. Hvorfor er den stadig going concern. Banker der tjener masser af penge, men som ikke har råd til et filial-net til at servicere deres kunder. Det stemmer ikke. Vi har vist desværre nogle overraskelser til gode endnu.
Slemt? Ja gu var det slem - Danske Bank var de de dage reelt insolvente, og kunne ikke betale en skid!
Havde det været enhver anden bank, så hed de nu - Danske bank Finansiel Stabilitet!
Som der stod i en artikel - Man pantsatte reelt hele landet for at holde Danske Bank flydende - og DET er en SKANDALE!
Sidste gang de fjolser krakkede - var det ikke i 1922? Hvad har de lært? Ikke en skid! 80 år efter gik det så galt igen. Biksen børe afvikles så vi ALDRIG igen skal tumle med de fjolser. Der er en dårlig kultur og moral i den bank.
Sidst rettet af Plyds Tors Dec 13, 2012 12:39 am, rettet 1 gang
doctor skrev:
Det bliver da ikke ATP penge, der rekapitaliserer - tro endelig ikke det, hvorfor tror Du at man slap slanterne fra SP pengene?
Risikabel investering fra ATP's side - tvivler! Sagen var jo at man havde en ubegrænset statsgaranti og dermed sikkerhed i skattebetalingerne: Det kunne jo være at man i påkomne tilfælde skulle beskatte pensionerne - mon ikke ....
Risiko? Nix.
De har nu fundet et godt billede af Kolding
at lave fotomontage med.
Ja et eller andet skal man foretage sig mens man venter på kniven.
Nu har han vel siddet i bestyrelsen siden 2002 den gode Kolding.
Hold kæft hvor må den gamle reder have været sur på ham!
Barfoed går det HELLER ikke så godt for.
Det må sgu være nedslående at deltage i egen begravelse - og skulle se glad ud.... det lykkes så HELLER ikke - for nogen af dem.
Ja et eller andet skal man foretage sig mens man venter på kniven.
Nu har han vel siddet i bestyrelsen siden 2002 den gode Kolding.
Hold kæft hvor må den gamle reder have været sur på ham!
Barfoed går det HELLER ikke så godt for.
Det må sgu være nedslående at deltage i egen begravelse - og skulle se glad ud.... det lykkes så HELLER ikke - for nogen af dem.
Ak ja - det kan jo ikke undre nogen:
http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1845237/danske-bank-bloeder---de-smaa-konkurrenter-udvider/
Og mon ikke det er de solide kunder der har mulighed for at flytte, der gør det?
Hvad bliver der så tilbage? Tab, tab og atter tab. Danske Bank gør igen det de er bedst til: At tabe penge.....
Mon ikke det er på tide at trække støtten fra fallitboet?
De bruger jo bare skatteydernes penge på tåbelige reklamer.....
http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1845237/danske-bank-bloeder---de-smaa-konkurrenter-udvider/
Og mon ikke det er de solide kunder der har mulighed for at flytte, der gør det?
Hvad bliver der så tilbage? Tab, tab og atter tab. Danske Bank gør igen det de er bedst til: At tabe penge.....
Plyds skrev:Ak ja - det kan jo ikke undre nogen:
Det er en bank under afvikling. Det går bare MEGET langsomt.
http://politiken.dk/erhverv/ECE1848027/danske-bank-topchef--undskyld/
Diskuteres også her: http://www.økonomidebatten.dk/t2849-danske-bank-glemte-at-offentligheden-pa-de-sociale-medier-leder-efter-hyklere-skriver-brand-ekspert
Fartblinde??? ... det er da vist lidt af en underdrivelse.
Det ændrer dog ikke ved at banken skal splittes op ... så den kan afvikles.
Vi kan ikke have et system med private banker der ikke må gå konkurs. Hvis man ikke kan gå konkurs kan man heller ikke score gevinsterne når det går godt. De to ting hænger jo sammen, ellers er forretningskonceptet tyveri gennem spekulation.
I en opsigtsvækkende Kronik i Politiken i dag reagerer Danske Banks ordførende direktør, Eivind Kolding, på den massive kritik, der er haglet ned over banken de seneste måneder.
Eivind Kolding tager et klart medansvar for finanskrisen og beklager bankens overivrige og profithungrende kurs op til 2008:
»Under den lange optur i årene op til krisen, hvor det hele gik stærkt, blev de fleste danske banker også fartblinde. Det gjaldt også Danske Bank«, skriver han.
...
Eivind Kolding, er det her en regulær undskyldning?
»Ja, du kan godt tage det som en undskyldning. Undskyldningen er blandt andet for, at vi var en del af det system, som kom op i for høj fart inden finanskrisen. Vi skulle have stoppet tidligere; vi skulle have stoppet vores vækst, stoppet noget udlån og nogle produkter«.
Diskuteres også her: http://www.økonomidebatten.dk/t2849-danske-bank-glemte-at-offentligheden-pa-de-sociale-medier-leder-efter-hyklere-skriver-brand-ekspert
Vi kan ikke have et system med private banker der ikke må gå konkurs. Hvis man ikke kan gå konkurs kan man heller ikke score gevinsterne når det går godt. De to ting hænger jo sammen, ellers er forretningskonceptet tyveri gennem spekulation.
Man har jo lukket landet bankmæssigt til 2/1 13Storebror skrev:http://politiken.dk/erhverv/ECE1848027/danske-bank-topchef--undskyld/
I en opsigtsvækkende Kronik i Politiken i dag reagerer Danske Banks ordførende direktør, Eivind Kolding, på den massive kritik, der er haglet ned over banken de seneste måneder.
Eivind Kolding tager et klart medansvar for finanskrisen og beklager bankens overivrige og profithungrende kurs op til 2008:
»Under den lange optur i årene op til krisen, hvor det hele gik stærkt, blev de fleste danske banker også fartblinde. Det gjaldt også Danske Bank«, skriver han.
...
Eivind Kolding, er det her en regulær undskyldning?
»Ja, du kan godt tage det som en undskyldning. Undskyldningen er blandt andet for, at vi var en del af det system, som kom op i for høj fart inden finanskrisen. Vi skulle have stoppet tidligere; vi skulle have stoppet vores vækst, stoppet noget udlån og nogle produkter«.
Side 23 af 40 • 1 ... 13 ... 22, 23, 24 ... 31 ... 40
Lignende emner
» Danske Banks dødedans.
» Danske Banks kursmanipulationer.
» Danske Bank om stor hvidvasksag: Tiden vil vise, om der kommer flere sigtelser
» Danske Banks indlånsunderskud.
» Danske Banks dødsrallen.
» Danske Banks kursmanipulationer.
» Danske Bank om stor hvidvasksag: Tiden vil vise, om der kommer flere sigtelser
» Danske Banks indlånsunderskud.
» Danske Banks dødsrallen.
Side 23 af 40
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|