Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valg 15. september

+2
Shintai
SortKaffe
6 deltagere

Go down

Valg 15. september Empty Valg 15. september

Indlæg af SortKaffe Fre Aug 26, 2011 12:15 pm

Så er det nu det er nu.

Vi skal tage stilling til om ansvarlighed er:

1) At tillade vil overbelåning af fast ejendom
2) At udlåne 100 milliarder til konkurs truede banker (bankpakke II)
3) At lade skatteyderne tage ansvar for et yderligere stort antal milliarder i finanssektoren
4) At lokke boligkøbere til at købe for dyrt ved at tilbyde skattelettelser til de uansvarlige
5) At lade statsgælden stige med næsten 300 milliarder på få år, så vores bøærn og børnebørn får lidt (mere) gæld og gnave af på.
6) At budgetterer med et underskud på 85 milliarder i 2012
7) For derfor at foretage en kraftig opbremsning i 2013 for at overholde Euro reglerne
Cool At stille milliardgarantier til Grækenland, Irland, Portugal m.v


Samtidig med man

1) Beskærer dagpengeperioden fra 4 til 2 år, så mange der bliver ramt af arbejdsløshed bliver tvunget fra hus og hjem

2) Afskaffe efterlønnen og hæve pensionsalderen, så nedslidte tvinges til at arbejde videre, eller gå konkurs

Tja, det er svært at se ansvarligheden
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af Shintai Fre Aug 26, 2011 1:14 pm

Jeg stemmer i hvert fald ikke borgerligt. Om jeg så fik en pistol for panden!
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af Gæst Fre Aug 26, 2011 1:41 pm

SortKaffe skrev:Så er det nu det er nu.

Vi skal tage stilling til om ansvarlighed er:

1) At tillade vil overbelåning af fast ejendom
2) At udlåne 100 milliarder til konkurs truede banker (bankpakke II)
3) At lade skatteyderne tage ansvar for et yderligere stort antal milliarder i finanssektoren
4) At lokke boligkøbere til at købe for dyrt ved at tilbyde skattelettelser til de uansvarlige
5) At lade statsgælden stige med næsten 300 milliarder på få år, så vores bøærn og børnebørn får lidt (mere) gæld og gnave af på.
6) At budgetterer med et underskud på 85 milliarder i 2012
7) For derfor at foretage en kraftig opbremsning i 2013 for at overholde Euro reglerne
Cool At stille milliardgarantier til Grækenland, Irland, Portugal m.v


Samtidig med man

1) Beskærer dagpengeperioden fra 4 til 2 år, så mange der bliver ramt af arbejdsløshed bliver tvunget fra hus og hjem

2) Afskaffe efterlønnen og hæve pensionsalderen, så nedslidte tvinges til at arbejde videre, eller gå konkurs

Tja, det er svært at se ansvarligheden


Jeg bryder mig heller ikke om de første 1-8 punkter. Det er totalt uansvarligt på den lange bane. Nærmest omvendt Robin Hood.


De sidste 1-2 er omvendt en del af en nødvendighed. Dog suppleret med tilsvarende stramninger overfor hele befolkningen.

Jeg vil uden tøven tilføje et tredje:

Øjeblikkelig nedskæring og fastlåsning af alle off. lønninger (alt inkl.), overførselsindkomster mv. med 10%. Det opnåede råderum udnyttes derpå til en komplet restrukturering af hele det off. system. Især skal alle mulige tilskud / fradrag etc. aldrig kunne overstige et vist maksbeløb per normalfamilie på far + mor + 2 børn. Dernæst skal man være bedre til at definere, hvilken udd. baggrund og dermed løn, der skal til at bestride et bestemt job - pt. virker det som om hele middelgruppen skal erstattes af ufaglærte i den nedre ende og DJØF'ere i den øvre ende. Måske skal vi satse på middelgruppen i stedet.

Jeg under dem bestemt de off. ansatte deres løn. Vi må bare konstatere, at alternativet med f.eks. 10% fyringer efter plæneklippermetoden dels fordeler købekraft over færre (uheldigt lige nu) dels skal opgaverne jo løses indtil omstruktureringen er fuldt gennemført. Derudover ville der jo skulle fyres langt over de 10%, da man i sagens natur ikke kan fyre folk på overførselsindkomst.


Pt. ser det udelukkende ud til, at De Radikale og Liberal Alliance tør sætte taburetterne på spil for at opnå en fornuftig økonomi på kort og langt sigt i dette land. Så man skal nok til at nærlæse disse to partiers programmer over de næste par dage.


/BF






Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Det passer meget godt mht til et Sammenbrud af Danske Bank 30/09

Indlæg af Thomas Fre Aug 26, 2011 2:23 pm

Det sjove er, at udskrivelsen af valget - og datoen - faktisk er meget ansvarlig af Lars Løkke.
Den parlamentariske situation ER afklaret. Det vil sige størrelsen af byggeklodserne er kendt.

JP

Han slutter med ordene:

"Venstre og De Konservative går til valg med et ønske om et bredt samarbejde over midten i dansk politik. Det er afgørende for Danmark. Det er afgørende for den enkelte familie. Jeg ønsker alle danskere et godt valg."

Dvs. en opfordring til en samlingsregering. For her sætter han for alvor Dansk Folkeparti af - jeg kan ikke se, hvordan det samarbejde kan fortsætte. Det er en håndsrækning til Socialdemokratiet.
Det er også en af grundene til at jeg ikke tror på at Helle T's skattesag er opfundet af de borgerlige.

Boligpakken - et eller andet skulle han lave, så Dansk Folkeparti sagde nej og gav et veltimet påskud.

Hvad der er mere relevant: Den knagen i tømmeret, jeg hørte omkring 20 jun 11 - og frem - var virkelig et tegn på kollapset af Danske Bank - og realkreditten. (det skal siges, at jeg ledte efter den lyd - eller planker, der faldt ned).

Spørgsmålet er om Danske Bank bliver nationaliseret INDEN 30 SEP 11.

Læg mærke til, at de ikke har snakket en skid om gældssanering i landbruget.



Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 26, 2011 6:09 pm

Problemet er at de fleste partier er enige i at fortsætte den uansvarlige foræring af skattekroner, til boligejerne.

Regningen skal betales af alle andre ansvarlige borgere.

Forskellen på V,K og S er ikke til at få øje på. De er nemlig lige akademisk og elitære i sine holdninger. Der er jo snart ikke en "ægte" arbejder tilbage i S. Og dermed er det også scient.pol lærebøgerne der bliver afgørende for politikken.

Helle T vil have folk til at arbejde mere, hvilket jo ikke er til gavn for de ledige. Har man så været ledig i 2 år, og ryger på kontanthjælkp, ja så skal man åbenbart arbejde for kontanthjælpen, der er 37,5 % mindre end dagpengene.

Altså større arbejdsløshed, tvangsarbejde, og en fortsættelse af de uansvarlige hjælpepakker til de velstillede, og de grådige banker og kreditter.

Jeg har svært ved at se at der er nogle partier man kan stemme på, efterhånden.

Det skulle da lige være enhedslisten, for at sikre at rød stue tvinges til at samarbejde med blå stue, eftersom EL i mange sager vil stemme imod. Så mere et taktisk valg end ideologi.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af [Censur] Fre Aug 26, 2011 7:41 pm

Jeg stemmer blankt som sædvanligt. Men jeg håber på en S-SF-V-K regering. Alt er bedre end 51% massevælde. Det ødelægger mere end det skaber.

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af Shintai Fre Aug 26, 2011 8:01 pm

Experimentality skrev:Jeg stemmer blankt som sædvanligt. Men jeg håber på en S-SF-V-K regering. Alt er bedre end 51% massevælde. Det ødelægger mere end det skaber.

Hvis det endeligt skal være. Kan vi så ikke nøjes med SF+S+V? K er jo spejlblanke folk. Og det eneste de kan sige er skattelettelser.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 26, 2011 8:13 pm

Jeg håber ikke at dagen i dag i medierne er gældende for resten af valgkampen. Det er da ulideligt at se hvordan tv-kanalerne svælger i at et valg er udskrevet.

Er de i gang med at smiske for politikerne for at sikre sig et godt job som spin-doktor efter valget?


dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 26, 2011 8:17 pm

Iøvrigt er jeg efterhånden fløjtende ligegald med, hvem der vinder valget. De er alle lige "korrupte" plejer egne grådige interesser, og er 2 alen ud af et stykke. Efterhånden er begge fløje jo uddannet de samme steder, og har blot valgt side, efter hvor de lettest kan "lyve" for egen vindings skyld, og ikke mindst opfylde egne magt-ambitioner.

Idealisme, vision og politiske synspunkter for fremtiden er blot historie.
I dag handler det kun om at lefle for den største vælgergruppe, uanset hvem det så end er, i jagten på magten.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af [Censur] Fre Aug 26, 2011 8:39 pm

Shintai skrev:

Hvis det endeligt skal være. Kan vi så ikke nøjes med SF+S+V? K er jo spejlblanke folk. Og det eneste de kan sige er skattelettelser.

Altså, nu kan jeg heller ikke personligt lide de konservative. Det eneste jeg har hørt dem tale om er topskattelettelser, som tilgodeser en bestemt højindkomst gruppe. Men måske har de nogle gode ideer. Man kunne jo feks. forhøje arbejdsmarkedsfradraget og give skattelettelser af den vej, for at øge forbruget for flertallet. Det kommer jo alle i arbejde til gode, høj og lavindkomster.

Et bredt samarbejde betyder også, at man snakker med dem man ikke er enige med - så kan man tage nogle dårlige ideer, og gøre dem bedre. Derfor jeg er så forargelig modstander af 50/50 demokratiet. Man kan smide kritikerne udenfor døren og bare tale hinanden efter munden.

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af Shintai Fre Aug 26, 2011 8:46 pm

Nu ligger K jo på 5% elelr derunder. Potentielt kan de enda ryge ud. Sååå... Wink

Hvis du endeligt snakker om demokrati skulle du have skiftet K ud med DF mht antal vælgere.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af [Censur] Fre Aug 26, 2011 8:50 pm

DF? Så hellere få en silketråd af kejseren. Hvis du forstår.

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af doctor Lør Aug 27, 2011 11:48 am

Hva` stemmer du SortKaffe?

Jeg har taget den her test:
http://www.valg-politiken.dk/folketingsvalg/spoergeskema/koebenhavns-storkreds

og jeg kan stemme på Enhedslisten, Konservative, Radikale, Liberal Alliance, SF, Venstre og nogle få Socialdemokrater. bounce

Det er nøjagtigt ligeså mudret, som før jeg tog testen.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af SortKaffe Lør Aug 27, 2011 12:03 pm

Doctor: Jeg ved det ikke. Af hjerte føler jeg mig borgerlig, ja endda konservativ. Men regeringen har , efter min ringe mening, hverken ført borgerlig eller konservativ politik de sidste mange år.

Basalt set finder jeg det umoralsk at lade samfundets svageste grupper, de syge og de ældre betale for finanssektorens eskapader, hvorfor jeg er imod beskæringen af dagpengeperioden og delvist imod afskaffelsen af efterlønnen.'

Jeg er også så liberalt indstillet at jeg finder de mange hjælpepakker forkastelige. Specielt dem der med rund hånd uddeles til finanssektoret. Efter min mening er udsagnet "To big to fail" vor tids største poltiske løgn. Hvad pokker, romerriget gik under, og det eneste der skete ved det var at det blev erstattet af noget bedre. Mon ikke også en stor dansk bank ville blive erstattet af noget bedre hvis den fik lov til at afgå ved døden ?
Bankpakkerne er på lang sigt ekstremt skadelige for vores samfund og økonomi. Den efterlader en kæmperegning til betaling af de kommende generationer. Og den økonomiske langtidsprognose er i forvejen ikke for gunstig for Danmark. Når først olien slipper op, så bliver der for alvor smalhals og velfærdsnedgang på menuen.

Jeg er derfor i den særprægede situation, at jeg anser den siddende regering / blå blok for at være mindre økonomisk ansvarlig end rød blok. Og det er ikke fordi jeg synes de "røde" er specielt ansvarlige, tvært imod.

Lars'erne er ved at føre os alle ud i ragnarok ved at satse alt på kortigtede hovsaløsninger, hvor jeg ikke tror han har styr på de langsigtede konsekvenser af hvad han foretager sig. For Lars'erne er det åbenbart vigtigere at redde de mægtige venner her og nu end at tænke på samfundets velbefindende også efter 15. september
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Valg 15. september Empty Sv: Valg 15. september

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum