Lærere i lockout efter påske.
+21
guldimund
SortKaffe
abbaratet
Mn063970
klogeaage 35
clb
Esbjerg
Lars_HH
Merkur
oledebat
erikkp
Hugaffen
Nærigfryns
SimonJ
doctor
Jomsviking
Plyds
dkguy66
Thomas
peter777
Cirb
25 deltagere
Side 18 af 28
Side 18 af 28 • 1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 23 ... 28
Sv: Lærere i lockout efter påske.
Nu er alt jo relativt.
1: Ordningen blev indført, da en lærer havde 35 timers konfrontationstimer.
Nu har de 16t eller 25 t alt efter hvilket part man spørger.
Belastningen med uro fra børnene er altså ikke så stor, da de kan side i ro og mag ved computeren og forberede sig.
2: Hvis der er nogen der er belastede i dagens Danmark , så er det unge børnefamilier med en anstrengt økonomi, 2-3 børn i flere forskellige institutioner, hvorfra der skal hentes og bringes, samt madlavning, indkøb, passe børnene fritidsinteresser og lektielæsning.
Når man er 60 år har man al fritiden til SIG SELV, kan sove når man vil, og har en god økonomi, således at man selv burde kunne betale, hvis man vil gå ned i tid. Selvfølgelig er man lidt mere træt, men den totale arbejdsbelastning er langt mindre.
Så nej: jeg synes ikke det er rimeligt
Belastningen med uro fra børnene er altså ikke så stor, da de kan side i ro og mag ved computeren og forberede sig.
2: Hvis der er nogen der er belastede i dagens Danmark , så er det unge børnefamilier med en anstrengt økonomi, 2-3 børn i flere forskellige institutioner, hvorfra der skal hentes og bringes, samt madlavning, indkøb, passe børnene fritidsinteresser og lektielæsning.
Når man er 60 år har man al fritiden til SIG SELV, kan sove når man vil, og har en god økonomi, således at man selv burde kunne betale, hvis man vil gå ned i tid. Selvfølgelig er man lidt mere træt, men den totale arbejdsbelastning er langt mindre.
doctor- Antal indlæg : 1673
doctor skrev:Nu er alt jo relativt.
Nej, jeg tror faktisk ikke, der kommer noget lovindgreb. Alene den dejlig lange sommerferie uden løn.......
Thomas- Antal indlæg : 34544
doctor skrev:Nu er alt jo relativt.
Bortset fra at de fleste kvinder jo først begynder at få børn midt i 30'erne. Så din regel om 60 år og masser af fritid, holder vel ikke længere.
peter777- Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro
peter777 skrev:Hvordan har I det med "senior-ordningen"?
http://politiken.dk/uddannelse/ECE1939599/forsker-kl-krav-tvinger-laererguld-paa-pension/
Er det bare et udslag af dovenskab, når lærere over 60 skal have nedsat tid, eller er det virkelig rigtigt, at man bliver mere træt når man er over 60, og derfor har behov for den ordning?
Nordea har / havde helt den samme ordning. De andre banker formodentligt også.
Jeg kan sådan set sagtens se, at de skal have lov til at gå ned i tid, hvis de vil? Og hvis det ikke medføre meromkostninger for arbejdsgiver? De skal bare betale for det ud af egen lomme...
Det viser også, at hele ideen med anciennitetsløn i det off. er forfejlet. Grundet omfattende "regler" er det stort set umuligt at få dem med høj anciennitet til at levere det mere, som anciennitetslønnen er over startlønnen.
/BF
Gæst- Gæst
peter777 skrev:doctor skrev:Nu er alt jo relativt.
Bortset fra at de fleste kvinder jo først begynder at få børn midt i 30'erne. Så din regel om 60 år og masser af fritid, holder vel ikke længere.
Det er jo ens eget valg, hvornår i livet man vil have børn?
De bør alene af biologiske grunde for længst være ude af klappen, når man er 55 og opefter....
/BF
Gæst- Gæst
Der kan man bare se. Selv en matematiklærer kan lave en lille regnefejl.
Havde ikke troet det skulle ske, men her er en usentimental og skarp analyse af Pittelkow og Jespersen
http://denkorteavis.dk/2013/anders-bondo-trues-af-katastrofe/
Mvh
Cirb
http://denkorteavis.dk/2013/anders-bondo-trues-af-katastrofe/
Lærerne har opdaget, at der er én ting, som er værre end et regeringsindgreb. Det er, at regeringen ikke griber ind, sådan at konflikten får lov til at køre til den bitre ende.
For hvis den faglige konflikt får lov at køre helt igennem, vil lærerne være de sikre tabere. De har ikke styrken til at tvinge de offentlige arbejdsgivere i kommune og stat til større indrømmelser. Deres arbejdstid vil blive ændret, som KL og regeringen har krævet det.
Samtidig vil en lang konflikt tømme deres strejkekasse og koste medlemmerne ekstra kontingent bagefter. Og lærerne vil havne i et ydmygende nederlag, hvor de vil være nødt til at sluge modpartens krav.
Lærerne og mange andre har ikke regnet med, at Bjarne Corydon kunne finde på at lade konflikten køre i lang tid. Men nu er de blevet bange for, at det kan ske. Desperationen er ved at gribe Anders Bondo Christensen.
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
Cirb skrev:Havde ikke troet det skulle ske, men her er en usentimental og skarp analyse af Pittelkow og Jespersen
http://denkorteavis.dk/2013/anders-bondo-trues-af-katastrofe/Lærerne har opdaget, at der er én ting, som er værre end et regeringsindgreb. Det er, at regeringen ikke griber ind, sådan at konflikten får lov til at køre til den bitre ende.
For hvis den faglige konflikt får lov at køre helt igennem, vil lærerne være de sikre tabere. De har ikke styrken til at tvinge de offentlige arbejdsgivere i kommune og stat til større indrømmelser. Deres arbejdstid vil blive ændret, som KL og regeringen har krævet det.
Samtidig vil en lang konflikt tømme deres strejkekasse og koste medlemmerne ekstra kontingent bagefter. Og lærerne vil havne i et ydmygende nederlag, hvor de vil være nødt til at sluge modpartens krav.
Lærerne og mange andre har ikke regnet med, at Bjarne Corydon kunne finde på at lade konflikten køre i lang tid. Men nu er de blevet bange for, at det kan ske. Desperationen er ved at gribe Anders Bondo Christensen.
Mvh
Cirb
Meget enig:
De privatansatte kan ramme deres arbejdsgivere på pengepungen med en konflikt. Det kan de offentligt ansatte ikke. Tværtimod. Kommunerne sparer masser af penge på, at lærerne ikke er i arbejde.
Frustrationerne er gemt lige under overfladen:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/11/201712.htm#.UWf1XNBjDZ0.facebook
Gad ane hvad der foregår på hendes lærerværelse i forberedelsestimerne ?
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
SortKaffe skrev:Frustrationerne er gemt lige under overfladen:
Freud kunne nok få noget spændende ud af det
guldimund- Antal indlæg : 297
Håbefulde fantasier..... intet andet.....SortKaffe skrev:Frustrationerne er gemt lige under overfladen:
Nø... han var nok faldet i søvn......guldimund skrev:SortKaffe skrev:Frustrationerne er gemt lige under overfladen:
Freud kunne nok få noget spændende ud af det
Jeg synes også det lyder meget fantasiforladt.
Har vi ikke hørt de tomme fraser et utal af gange? (Godt nok normalt fra eleverne).
Til gengæld kan jeg da virkelig more mig over forargelsen, og personens og lærernes egen selvforståelse af at det var vovet. Så er der dog i det minste et lille håb om en gryende selverkendelse.
Der er ikke noget så dejligt som at blive bekræftet i sine fordomme.
Det lykkedes til gengæld formidabelt.
sig mig engang: hvad betyder det egentlig. Ja undskyld - men jeg har ikke lige adgang til en ordbog.
En af flere årsager til lærernes forkølede kampiver
Debat:
Jeg er på en skole hvor 15 lærer ud af 30 ikke er organiseret - dette er ganske ubehageligt - vi står en lille forkølet flok uden foran skolen, hvad kan vi gøre...? Føler det er helt uretfærdigt, hvor er mine kolleger? De er inde på skolen - Jeg kæmper vores fælles sag!!! Kom på banen!!
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Geografisk sted : Fyn
klogeaage 35 skrev:
Debat:
Jeg er på en skole hvor 15 lærer ud af 30 ikke er organiseret - dette er ganske ubehageligt - vi står en lille forkølet flok uden foran skolen, hvad kan vi gøre...? Føler det er helt uretfærdigt, hvor er mine kolleger? De er inde på skolen - Jeg kæmper vores fælles sag!!! Kom på banen!!
Jeg synes det er nok så interessant, at hun ikke kan skrive.
Det hedder lærere, det hedder organiserede, der er komma før hvor. Bare det udpluk, jeg gad.
Alene det burde være begrundelse nok til, at hun aldrig bør komme på en skole igen.
Men lad nu den faglige inkompetence ligge for nu - så længe, hun er i lockout, så kan hun ikke gøre skade.
Men det tyder ikke så lidt på, at det med den "fælles sag" er ikke så lidt af en overdrivelse.
Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:
Debat:
Jeg synes det er nok så interessant, at hun ikke kan skrive.
Det hedder lærere, det hedder organiserede, der er komma før hvor. Bare det udpluk, jeg gad.
Alene det burde være begrundelse nok til, at hun aldrig bør komme på en skole igen.
Men lad nu den faglige inkompetence ligge for nu - så længe, hun er i lockout, så kan hun ikke gøre skade.
Men det tyder ikke så lidt på, at det med den "fælles sag" er ikke så lidt af en overdrivelse.
Hun har sløjd og husgerning som fagligt/ pædagogisk område
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Geografisk sted : Fyn
klogeaage 35 skrev:
Hun har sløjd og husgerning som fagligt/ pædagogisk område
Ikke et ondt om fagforeninger som sådan; men det kræver altså et fag at forene - evt. at være ufaglært.
Altså arbejdsgiveren stille opgaven (leder og fordeler arbejdet) og fagforeningen finder ud af, hvad man skal have for det.
Det gøgl med at have fast forberedelsestid! Det næste bliver at fagforeningen skal bestemme, at man kun må bruge linksgevind og skruer skal slås i med en hammer - gerne så stor som muligt.
Kæreste venner den slags aftaler laver man lokalt med mester og aftaler en akkord - så kan man evt. få ufaglært assistance til at bære malingen op. Det er derfor ufaglærte bliver fyret først, når det kniber med ordrene, hvis man ikke kan sælge sagerne, så kan smeden sgu selv hente støbegodset.
Stk. omkostningen stiger, fordi det kan betale sig at hjælpe den faglærte til at tjene flere penge. Den faglærte får hverken mere eller mindre pr. stk; men han kan med hjælp nå at lave flere stk.
Vi er helt der nede i diskussionen om lærerne: Det er den lokale ledelse og fordeling af arbejdet, det drejer sig om. Peter777 snakkede om forsøgsopstillinger og indkøb af citroner: Det kunne være, at man havde pedellen eller en arbejdsmand til at gå til hånde. Hvorfor skal fysiklæreren rydde op efter forsøg? Det er åndssvagt at have en uddannet til det. Jeg kender personligt ufaglærte, der kunne være udmærkede til det.
Hvad bliver det næste? Skal læreren også male gelænderet i sommerferien - og selvfølgelig have fuld forberedelsestid?
Problemet er, at lærerne ikke har en opfattelse af, hvad en overenskomst er! Skal læreren også køre skulebussen?
Fænomenet er ikke ukendt: Sømændene lavede nogle overenskomster på færgerne, hvor antallet af folk blev skruet så vanvittigt op, at det IKKE var muligt at tænke på en situation, hvor halvdelen ikke var mere i vejen end til nytte: Man måtte direkte have kahytter så sømændene kunne holde sig i ro.
Man måtte bygge en Storebæltsbro for at komme uden om den tåbelige overenskomst. Jeg VÉD at beregningerne på Storebæltsbroen IKKE hang sammen, hvis antallet af besætningsmedlemmer blev reduceret til det overdådige.
Typograferne var ligeledes en faggruppe, der slog sig selv ihjel.
Det en fagforening skal snakke om til overenskomst forhandlinger er, hvad skal vi have for det?
Lokalt skal man snakke om hvordan faglærte kan arbejde mest effektivt så de tjener flest mulig penge - sikkerhedsmæssig forsvarligt. Det kan betyde at man skal ansætte en ufaglært til at feje spåner og lange værktøj. Det er IKKE gratis; men det gør at man kan udnytte dyre maskiner og lokaler mere effektivt.
Det er lokal ledelse og derfor man har værkstedsfunktionærer.
Og her er så en der hverken kan eller vil forstå.....
Mvh
Cirb
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
@Thomas
Udmærket indlæg og i princippet er jeg enig, i de tilfælde.
Der er dog et par problemer.
Lærernes arbejde består af flere komponenter, undervisning, møder, forberedelse m.m.
De er ikke lige krævende. Det er f.eks. krævende at undervise en klasse på 25-30 personer, det kan være krævende at holde nogle møder, mens andre íkke er m.m.
Det KL uden at give kompensation vil, er at en "leder" kan kræve at en underviser (det er det der allerede kommer til at gælde i gymnasieskolen, men overenskomsten som GL er tvunget ind i da statens andre AC'ere sjovt nok ikke så et problem) f.eks. skal undervise i Dansk ca 41t om ugen.
Det er en klar forringelse af lærerens ansættelsesvilkår, uden kompensation. Og forhold ingen andre lærere bliver udsat for i lande vi normalt sammenligner os med.
SELVFØLGELIG er lærerne og deres organisation i mod det - og med god ret.
Dernæst:
Den såkaldte danske model virker ikke på det offentlige område, det offentlige sparer penge på lockout, og har i øvrigt magten til at lovgive sig frem efter behov - det er i hvert fald det billede der tegner sig med vores autokratiske regering.
Dernæst:
Dette kan man med rette frygte er en total ødelæggelse af særlig folkeskolen, hvor den tid dygtige og engagerede lærere har brugt på at udvikle deres undervisning, og kunne levere differentieret undervisning skræddersyet til barnet (i ental) nu skal bruges på Antorinis "aktivitetstimer" hvor mine børn skal lave elefanter ud af papmache og andet pjat - for det tilfælde at jeg som forældre ikke magter at opdrage dem selv.
Afslutningsvist:
Jeg synes at man skal passe på med at sammenligne en kompleks og krævende arbejdssituation, med en simpel - så som at svejse eller slå søm i et præfabrikeret emne dagen lang.
Lærernes arbejde består af flere komponenter, undervisning, møder, forberedelse m.m.
De er ikke lige krævende. Det er f.eks. krævende at undervise en klasse på 25-30 personer, det kan være krævende at holde nogle møder, mens andre íkke er m.m.
Det KL uden at give kompensation vil, er at en "leder" kan kræve at en underviser (det er det der allerede kommer til at gælde i gymnasieskolen, men overenskomsten som GL er tvunget ind i da statens andre AC'ere sjovt nok ikke så et problem) f.eks. skal undervise i Dansk ca 41t om ugen.
Det er en klar forringelse af lærerens ansættelsesvilkår, uden kompensation. Og forhold ingen andre lærere bliver udsat for i lande vi normalt sammenligner os med.
Dernæst:
Den såkaldte danske model virker ikke på det offentlige område, det offentlige sparer penge på lockout, og har i øvrigt magten til at lovgive sig frem efter behov - det er i hvert fald det billede der tegner sig med vores autokratiske regering.
Dernæst:
Dette kan man med rette frygte er en total ødelæggelse af særlig folkeskolen, hvor den tid dygtige og engagerede lærere har brugt på at udvikle deres undervisning, og kunne levere differentieret undervisning skræddersyet til barnet (i ental) nu skal bruges på Antorinis "aktivitetstimer" hvor mine børn skal lave elefanter ud af papmache og andet pjat - for det tilfælde at jeg som forældre ikke magter at opdrage dem selv.
Afslutningsvist:
Jeg synes at man skal passe på med at sammenligne en kompleks og krævende arbejdssituation, med en simpel - så som at svejse eller slå søm i et præfabrikeret emne dagen lang.
Jomsviking skrev:@Thomas
Afslutningsvist:
Altså bortset fra at jeg i 1. klasse systematisk (men retfærdigt) blev slået blidt med en bog oven i hovedet, så kan jeg da godt se din pointe. For nu at være lidt samarbejdsvillig.
Undervisning er overhovedet ikke mere kompleks en enhver anden faglig uddannelse - alt det pladder om hvor svært det er at være lærer. Nonsens. En hvilken som helst værnepligtig sergent i Livgarden (for nu at tage et vilkårligt lavmål) kan klare det bedre. Gymnastiklærere var som oftest gamle underbefalingsmænd.- også i gymnasier.Jomsviking skrev:@Thomas
Dernæst:
Dernæst:
Afslutningsvist:
Som det udføres i praksis svarer det, at være folkeskolelærer til at være fangevogter. Ren anbringelse - det kommer vi ikke uden om; men vi KAN evt. få en lille smule indlæring.
Men ellers argumenterer Du på baggrund af overenskomsten, som jeg netop har påvist er FORKERT. Det er netop overenskomsten, der sætter nogle tudeforkerte kriterier og betragtninger op, fordi man har destrueret måling på resultater.
Det er ikke usædvanligt - og altid fatalt for faget.
Problemet er, at folkeskolelærere ikke har begreb skabt om undervisning; men pjatter rundt i en sødsuppe af egen selvforherligelse. Hvem pokker har bedt dem om at opdrage på børnene? Ikke at de ikke har forsøgt det - og forældrene også - min klasselærer i sin tid forsøgte det også (bla. med en katastrofal lejrskole) - med det resultat, at børn og forældre totalt afbrød samarbejdet. Jeg skal tilføje, der var ikke nogen resurse-svage forældre og børn som sådan - at to så døde i en tidlig alder, har nok ikke så meget med det at gøre.
Idioten forsøgte at holde på klassen efter hun havde begået overgrebet - hvilket igen resulterede i en mur af afvisning. Det var så slemt, at andre lærere tog det op med os - uden resultat. Det var ikke fordi vi var uartige som sådan - det var isnende fjendtlighed.
Thomas, nu forstår vi.
Her 90 år efter en traumatisk lejrskole, hvor en lille Thomas med kridtede hvide sko og vandkæmmet hår blev sendt i skammekrogen, men de andre lavede snobrød... Alt den vrede, al den bitterhed.
Her 90 år efter en traumatisk lejrskole, hvor en lille Thomas med kridtede hvide sko og vandkæmmet hår blev sendt i skammekrogen, men de andre lavede snobrød... Alt den vrede, al den bitterhed.
Jomsviking skrev:
Afslutningsvist:
Der er ingen faglærte i Danmark, der arbejder på det niveau. Så var jobbet for længst røget til Kina.
Smede- og maskinarbejderudd. er faktisk meget alsidige. Folk forventes også at kunne tænke selv, kommunikere og i rigtigt mange tilfælde skal engelske manualer også kunne bruges.
Hvis du endeligt skal sammenligne en dansk folkeskolelærers arbejde med noget, så kunne det være en politibetjents eller befalingsmands. Og jeg tænker bestemt ikke på ballademagerne her eller den "sorte skole".
/BF
Gæst- Gæst
Jomsviking skrev:Thomas, nu forstår vi.
Det er et nummer for primitivt fra Din side!
Problemet er netop IKKE mig, det er at den historie er TYPISK!
Det er den gang baljepis som skolelærerne brækker ud over befolkningen. "Enkelte uheldige episoder "bla, bla, bla....... "Men ellers er folkeskolen udmærket med gode og engagerede lærere".
NEJ, det er LIGE netop, hvad den IKKE er.
Skolen har aldrig kunnet løse opdragelses og socialiseringsopgaven - aldrig: Læs bare Hans Scherfig "Det forsømte Forår"! Det er nøjagtig de samme problemer.
Forskellen fra den gang til nu er, at efter 9 skoleår kan børn BEVISELIGT ikke læse og skrive - eller regne!
Det er pointen. For så vidt som folkeskolen kan fremvise resultater, så er det udelukkende negative.
Det var derfor jeg fremdrog lærerens ubehjælpsomme inkompetence.
Skolen har ALDRIG løst socialiseringsopgaven - og kommer heller ikke til det, hvad vi KAN opnå er en form for resultat på det indlæringsmæssige område.
Tro endelig ikke, at det bare er mig! Se bare hvordan den konflikt får lov til at løbe - ingen føler trang til at støtte lærerne, når det kommer til stykket.
Et ømt punkt?
Side 18 af 28 • 1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 23 ... 28
Side 18 af 28
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum