Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

+5
Uffe
Gorrion
Cirb
Plyds
Thomas
9 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Fre Dec 14, 2012 1:07 pm

Kan de kloge være uenige og alligevel have ret begge parter? Psykologi eller spin?

Jeg tror i øvrigt heller ikke på "vækst". Ej heller på den nye boble, som jeg selv er aktiv medspiller i: "Danmark som foregangsland indenfor Smart Grid teknologi hhv. anden grøn teknogi". Ikke hvis vi skal investere millioner i hver reel ny arbejdsplads, som efter investeringsfasen oven i købet daffer til udlandet grundet de absurd høje lønninger per leveret arbejdstime. Vi skal have styr på lønningerne først, ellers er investeringerne spildt. Sjovt nok siger fagforeningerne og politikerne det modsatte.

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4948389.ece

http://www.information.dk/319976

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Thomas Fre Dec 14, 2012 1:56 pm

BamsesFar skrev:Kan de kloge være uenige og alligevel have ret begge parter? Psykologi eller spin?

Jeg tror i øvrigt heller ikke på "vækst". Ej heller på den nye boble, som jeg selv er aktiv medspiller i: "Danmark som foregangsland indenfor Smart Grid teknologi hhv. anden grøn teknogi". Ikke hvis vi skal investere millioner i hver reel ny arbejdsplads, som efter investeringsfasen oven i købet daffer til udlandet grundet de absurd høje lønninger per leveret arbejdstime. Vi skal have styr på lønningerne først, ellers er investeringerne spildt. Sjovt nok siger fagforeningerne og politikerne det modsatte.

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4948389.ece

http://www.information.dk/319976

/BF


Nu er der ikke tale om fagfolk - der er tale om bankernes psykopatiske vaneforbrydere, der aldrig har bekymret sig det fjerneste om forskellen på sandt og falsk - den interesserer dem ikke.

De ondsindede bankfolk forsætter med at kalde det godt, hvis de ser dagen i morgen.

»Jeg har hele tiden sagt, at politikerne har undervurderet krisen. Derfor viser prognoserne det forkerte. Men jeg forstår ikke, hvorfor Vismændene kan gå så galt i deres skøn, ligesom også Nationalbanken har svigtet. Men medierne bærer også et ansvar for den her blinde tro på prognoserne, fordi vi er blevet stopfordret med bankernes økonomiske eksperter. Nu kommer regningen, og den bliver høj, for krisen kommer til at vare i mange år endnu,« spår Christen Sørensen.
Ganske enig.

»Det er ikke de økonomiske modeller, den er gal med. Det er brugen af modellerne. Jeg har siden september forsøgt at få fat i de tal, som regeringen baserer deres 2020-plan på. For jeg er ret sikker på, at der er fusket med grundlaget for beregningerne,« siger Christen Sørensen, der fortæller, at han ikke engang kan få et svar fra Finansministeriet på, hvornår de har tænkt sig at svare ham.
Den situation kender vi jo.

»Vi førte en helt vanvittig økonomisk politik i 2007-2008, men dengang var der stort set ingen, der pegede på, at det var forkert,« siger Christen Sørensen, der mener, at historien er vigtig – også fordi den betyder, at vi i dag ikke har samme tillid til politikernes håndtering af økonomien.
Hvornår var det boligdebatten startede med indsigtsfulde kommentarer?

»Det er altid godt at nytænke. Men står vi over for et nulvækst-scenarie, så får vi meget svært ved at bevare vores velfærdssystem. Derfor har Danmarks strategi over de seneste 20 år været baseret på højere produktivitet og vækst. Men jeg ser ikke, at vi er ved en grænse, hvor vi ikke længere skaber nye ideer,« siger Torben M. Andersen, der mener, at det er de nye ideer, der afgør om vi er i krise eller ej.
Som jeg sagde for år tilbage: Man kommer ud af en krise som et fundamentalt andet samfund.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Plyds Fre Dec 14, 2012 6:06 pm

BamsesFar skrev:Kan de kloge være uenige og alligevel have ret begge parter? Psykologi eller spin?

Jeg tror i øvrigt heller ikke på "vækst". Ej heller på den nye boble, som jeg selv er aktiv medspiller i: "Danmark som foregangsland indenfor Smart Grid teknologi hhv. anden grøn teknogi". Ikke hvis vi skal investere millioner i hver reel ny arbejdsplads, som efter investeringsfasen oven i købet daffer til udlandet grundet de absurd høje lønninger per leveret arbejdstime. Vi skal have styr på lønningerne først, ellers er investeringerne spildt. Sjovt nok siger fagforeningerne og politikerne det modsatte.

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4948389.ece

http://www.information.dk/319976

/BF


Jeg har vist skrevet det før. Det er åndsvagt, at så mange skal gå på job i 37 timer og hæve for menage penge, når der er så mange ledige.
Vi har i mange år høstet enorme rationaliseringsgevinster via digitalisering og internet, at der ikke længere er grund til at vi skal arbejde 37 timer om ugen. Sæt arbejdstiden ned til 30 timer om ugen, med samme timeløn.

Lavere lønninger er ikke det eneste saliggørende i et land som Danmark, og da bestemt ikke svaret på al ting. Se bare hvordan man nu begynder at hjemtage arbejde, fordi man har fundet ud af (efter flere år med underskud) at man i realiteten har tabt penge ved at flytte produktionen ud til lavtlønslande.

De der hele tiden skriver på lavere lønomkostninger er der der enten har det forkerte produkt, eller ikke kan lede/drive deres virksomhed rigtigt.

En million for en ny arbejdsplads er billigt, hvis den bliver der bare i 10 år.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Fre Dec 14, 2012 6:21 pm

Plyds skrev:
BamsesFar skrev:Kan de kloge være uenige og alligevel have ret begge parter? Psykologi eller spin?

Jeg tror i øvrigt heller ikke på "vækst". Ej heller på den nye boble, som jeg selv er aktiv medspiller i: "Danmark som foregangsland indenfor Smart Grid teknologi hhv. anden grøn teknogi". Ikke hvis vi skal investere millioner i hver reel ny arbejdsplads, som efter investeringsfasen oven i købet daffer til udlandet grundet de absurd høje lønninger per leveret arbejdstime. Vi skal have styr på lønningerne først, ellers er investeringerne spildt. Sjovt nok siger fagforeningerne og politikerne det modsatte.

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4948389.ece

http://www.information.dk/319976

/BF


Jeg har vist skrevet det før. Det er åndsvagt, at så mange skal gå på job i 37 timer og hæve for menage penge, når der er så mange ledige.
Vi har i mange år høstet enorme rationaliseringsgevinster via digitalisering og internet, at der ikke længere er grund til at vi skal arbejde 37 timer om ugen. Sæt arbejdstiden ned til 30 timer om ugen, med samme timeløn.

Lavere lønninger er ikke det eneste saliggørende i et land som Danmark, og da bestemt ikke svaret på al ting. Se bare hvordan man nu begynder at hjemtage arbejde, fordi man har fundet ud af (efter flere år med underskud) at man i realiteten har tabt penge ved at flytte produktionen ud til lavtlønslande.

De der hele tiden skriver på lavere lønomkostninger er der der enten har det forkerte produkt, eller ikke kan lede/drive deres virksomhed rigtigt.

En million for en ny arbejdsplads er billigt, hvis den bliver der bare i 10 år.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Fre Dec 14, 2012 6:27 pm

Plyds skrev:En million for en ny arbejdsplads er billigt, hvis den bliver der bare i 10 år.

Har du været i Nordkorea for nylig? Hvis det var en god forretning, så ville erhvervslivet da foretage investeringen helt af sig selv?

Du kan bestemt hverken regne med de nuværende lønningers eller det nuværende skatteniveaus holdbarhed over de næste 10 år? Så hvor ser du den positive business case?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Cirb Fre Dec 14, 2012 11:01 pm


»Det er ikke de økonomiske modeller, den er gal med. Det er brugen af modellerne. Jeg har siden september forsøgt at få fat i de tal, som regeringen baserer deres 2020-plan på. For jeg er ret sikker på, at der er fusket med grundlaget for beregningerne,« siger Christen Sørensen, der fortæller, at han ikke engang kan få et svar fra Finansministeriet på, hvornår de har tænkt sig at svare ham.

»Jeg er ikke sikker på, at politikerne selv ved, hvilke tal der er proppet ind i deres prognose, men jeg er næsten 100 procent sikker på, at der er lagt forudsætninger ind i modellen, som er pumpet urealistisk op,« siger Christen Sørensen, der samtidig ikke forstår, hvordan det danske finansministerium kan slippe for deres ansvar – både til at oplyse om grundlaget for de økonomiske beregninger og for deres medansvar for den førte politik, der ifølge Christen Sørensen har ført til den aktuelle krise.

»Ingen ved, hvad de bygger 2020-planen på – det er da uhørt i et demokrati, at vi ikke kan få oplyst de økonomiske beregninger for de prognoser, som politikerne stikker ud til os,« siger Christen Sørensen, der dog peger på, at vi ikke må glemme fortiden – grundlaget for hele krisen:

»Vi førte en helt vanvittig økonomisk politik i 2007-2008, men dengang var der stort set ingen, der pegede på, at det var forkert,« siger Christen Sørensen, der mener, at historien er vigtig – også fordi den betyder, at vi i dag ikke har samme tillid til politikernes håndtering af økonomien.

»Forhistorien betyder, at meget få i dag stoler på politikerne. De har gjort det modsatte af, hvad de burde. De skulle have strammet op under højkonjunkturen, så vi i dag ville være i stand til at lempe under lavkonjunkturen.«

– Men hvad er det, politikerne ikke forstår?

»De har andre interesser. De vil bare bevare magten. Derfor førte Anders Fogh Rasmussen en så vanvittig politik,« siger Christen Sørensen, der mener, at »hvis vi bliver ved at vælge så vanvittige politikere, så må vi også betale regningen.«

Og det er så en tidligere vismand.
Det der var man blevet bannet eller som minimum uhjælpeligt til grin for på boligdebatten for et par år siden.
Kan vist godt kaldes et paradigme skifte....

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gorrion Lør Dec 15, 2012 12:14 am

Hvornår var det boligdebatten startede med indsigtsfulde kommentarer?

Er det nu vi må række hånden op ?...... vink, vink....HALLO!

Ja Thomas.....vi burde invitere os selv på en bid smørrebrød og én lille en til sidebenet Wink
Måske der er nogle derude der har sparet nogle hundrede tusinder ved at lytte efter sunny
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Lør Dec 15, 2012 1:08 am

Gorrion skrev:
Hvornår var det boligdebatten startede med indsigtsfulde kommentarer?

Er det nu vi må række hånden op ?...... vink, vink....HALLO!

Ja Thomas.....vi burde invitere os selv på en bid smørrebrød og én lille en til sidebenet Wink
Måske der er nogle derude der har sparet nogle hundrede tusinder ved at lytte efter sunny

Ja, det er lidt mærkeligt, at det hele egentligt ikke er længere siden.

Grunden til at jeg i sin tid gik lidt mere aktivt ind i "Boligdebatten" var faktisk, at du trak dig. Jeg mente det ville være helt forkert at lade "optimisterne" forpeste debatten med deres spin - uimodsagt. Især når det kun krævede lidt tid + en god hukommelse, så de ikke løb om hjørner med en via skiftende påstande.

Jeg er personligt ligeglad med din eller andres politiske overbevisning, hvis det overhovedet giver mening mht. det nuværende verdensbillede. Din afgørende kvalitet var og er, at du reagerer på løgn og spin.

Jeg er på boligdebatten blevet kaldt for alt fra kommunist til nazist. Også det er jeg ligeglad med. Det afgørende er stadig at reagere på netop løgn og spin. Og evt. komme med konstruktive modforslag. Jeg er pt. ved at læse "Og Verden skælvede" (venligst skænket af Saxo Bank, som jeg i øvrigt intet har at gøre med). Til jul står Karl Marx på programmet. Sidste jul var det Steve Jobs officielle biografi.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Thomas Lør Dec 15, 2012 1:53 am

Gorrion skrev:
Hvornår var det boligdebatten startede med indsigtsfulde kommentarer?

Er det nu vi må række hånden op ?...... vink, vink....HALLO!

Ja Thomas.....vi burde invitere os selv på en bid smørrebrød og én lille en til sidebenet Wink
Måske der er nogle derude der har sparet nogle hundrede tusinder ved at lytte efter sunny

Ja, jeg vil nyde en julefrokost på restaurant for ritualets skyld.

Men fidusen er, at man ved at kunne sige: "Hvad sagde jeg!" Bliver regnet for totalt utålelig og nu undgår paphovederne én. Man bliver lidt småhæs af at skrige flextumpe med skoggerlatter.

Det er såmænd ikke fordi jeg vil have tak, hvis der skulle være en enkelt derude, der ved en fejltagelse er kommet til at høre efter - det er en ren sidegevinst.

Næ, det morsomme er at få dunket banksvindlerne ned under vandet - den eneste likviditet de har tilbage.

Ulempen er de plakatsøjler af dårlige undskyldninger som pr-folket generer den almene færdsel med.

Det værste af det hele er: Der var ikke noget avanceret i de forudsigelser. Det var jo bare at opregne selvmodsigelserne.

Hvad fremtiden indebærer - aner det ikke; men noget kommer der til at ske. Tavsheden er ildevarslende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Uffe Lør Dec 15, 2012 12:58 pm

BamsesFar skrev:Kan de kloge være uenige og alligevel have ret begge parter? Psykologi eller spin?

Jeg tror i øvrigt heller ikke på "vækst". Ej heller på den nye boble, som jeg selv er aktiv medspiller i: "Danmark som foregangsland indenfor Smart Grid teknologi hhv. anden grøn teknogi". Ikke hvis vi skal investere millioner i hver reel ny arbejdsplads, som efter investeringsfasen oven i købet daffer til udlandet grundet de absurd høje lønninger per leveret arbejdstime. Vi skal have styr på lønningerne først, ellers er investeringerne spildt. Sjovt nok siger fagforeningerne og politikerne det modsatte.

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4948389.ece

http://www.information.dk/319976

/BF


Jeg tror på vækst under den præmis at man dramatisk ændrer velfærdssystemet og skatte/afgiftsystemet i DK.

Sker der ingen ændring i skattetrykket og velfærdsgoderne så er det lige lukt i helvede med DK. Græske tilstande på 20 år allersenest.

Vi har været lullet i søvn af tryghed og stabilitet stjålet fra effektive folk der dybest set var glade for systemet, men med globaliseringen har det danske system spillet fallit. Så kan de stå og skrige "social dumping" så længe de har stemme til det - faktum er at VI er for dyre!

Vores aldrene befolkning er et gigantisk problem som politikerne IKKE tør gøre noget ved! De tør kun genere dem EFTER generation 68. Generationen der fik alt for få børn, og alt for mange penge mellem hænderne mens de arbejdede.

Jeg tror dog på skæbnen, og at generation 68 bliver pillet når huset skal sættes til salg. På det tidspunkt er det dog for sent at få dem til at yde noget.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Lars_HH Lør Dec 15, 2012 1:39 pm

Uffe skrev:

Jeg tror på vækst under den præmis at man dramatisk ændrer velfærdssystemet og skatte/afgiftsystemet i DK.

Sker der ingen ændring i skattetrykket og velfærdsgoderne så er det lige lukt i helvede med DK. Græske tilstande på 20 år allersenest.

Vi har været lullet i søvn af tryghed og stabilitet stjålet fra effektive folk der dybest set var glade for systemet, men med globaliseringen har det danske system spillet fallit. Så kan de stå og skrige "social dumping" så længe de har stemme til det - faktum er at VI er for dyre!

Vores aldrene befolkning er et gigantisk problem som politikerne IKKE tør gøre noget ved! De tør kun genere dem EFTER generation 68. Generationen der fik alt for få børn, og alt for mange penge mellem hænderne mens de arbejdede.

Jeg tror dog på skæbnen, og at generation 68 bliver pillet når huset skal sættes til salg. På det tidspunkt er det dog for sent at få dem til at yde noget.

Jaja, det sjove er at 68'erne er dem der mest glade for velfærdsstaten og tror de har lavet en "gaming the system"

Men det er jo når de bliver 70 - 90 år at problemet opstår (2030 - 2050). Her vil forholdet mellem arbejdsstyrken om dem være 1 - 1 i modsætning til da deres forældre skulle på hospitalet, hvor forholdet var en 3 -1 fra (1985 - 2005).

Det betyder at i 2012 kroner skal udgiften til sundhedsvæsenet stiger fra 150 milliarder til 450 milliarder. Det vil aldrig komme til at ske. De troede at staten garanterede deres alderdom for deres skat - de tog fejl staten garanterede den næste måned. Det er jo det som er den systemiske svaghed i den pyramidespilsfinansiering der hedder den universelle velfærdsstat.

Går jeg ind for lighed - ja tildels. Men velfærdsstaten handler i dag kun om at sikre en social sikring for middelklassen. Bemærk alle nedskæringer rammer underklassen for man på den måde kan servicere den velfærdshungrende middel - og overklasse.



Sidst rettet af Lars_HH Lør Dec 15, 2012 3:01 pm, rettet 1 gang

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Uffe Lør Dec 15, 2012 2:46 pm

Lars_HH skrev:

Jaja, det sjove er at 68'erne er dem der mest glade for velfærdsstaten og tror de har lavet en "gaming the system"

Men det er jo når de bliver 70 - 90 år at problemet opstår (2030 - 2050). Her vil forholdet mellem arbejdsstyrken om dem være 1 - 1 i modsætning til da deres forældre skulle på hospitalet, hvor forholdet var en 3 -1 fra (1985 - 2005).

Det betyder at i 2012 kroner skal udgiften til sundhedsvæsenet stiger fra 150 milliarder til 450 milliarder. Det vil aldrig komme til at ske. De troede at staten garanteret deres alderdom for deres skat - de tog fejl staten garanteret den næste måned. Det er jo det som er den systemiske svaghed i den pyramidespilsfinansiering der hedder den universelle velfærdsstat.

Går jeg ind for lighed - ja tildels. Men velfærdsstaten handler i dag kun om at sikre en social sikring for middelklassen. Bemærk alle nedskæringer rammer underklassen for man på den måde kan servicere den velfærdshungrende middel - og overklasse.

AMEN!

Med mindre modifikationer er jeg ganske enig i dit indlæg. Modifikationen kommer i at jeg også går ind for lighed i udgangspunktet, men ikke ind for økonomisk lighed per omfordeling. Man må sgu bruge sine evner så godt man kan og se hvordan man kan klaske et liv sammen. Hvis alle tilbud er åbne for en, og man stadig står som ufaglært og blokerer Vejlegården fordi man er arbejdsløs og har 3 børn, så er min sympati til at overse.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Lars_HH Lør Dec 15, 2012 3:02 pm

Og jeg har lavet fejl fordi jeg har tømmermænd Wink Der skulle stå garanterede.

Men pointen er jo den, at vi kun vil se nedskæringer på nedskæringer frem til 2040, medmindre der lander 500.000 højproduktive mennesker med en lang uddannelse i Danmark og arbejder løs

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Lør Dec 15, 2012 6:21 pm

Lars_HH skrev:Men velfærdsstaten handler i dag kun om at sikre en social sikring for middelklassen. Bemærk alle nedskæringer rammer underklassen for man på den måde kan servicere den velfærdshungrende middel - og overklasse.

Jeg er med på, at sådan siger medierne samt de venstreorienterede politikere / intellektuelle.

Jeg er bare ikke sikker på, at den objektive virkelighed er sådan. Altså som f.eks. opfattet af en marsmand samme dag, som han landede her. Jeg tror nærmere, at situationen er helt analog til snakken "skattelettelserne går kun til de rige". Her glemmer man helt at diskutere "baseline". Baseline for vort skattesystem er en fuldkommen uholdbar progression. Det er derfor helt logisk, at evt. fornødne skattelettelser vil ramme "skævt", da de netop rammer progressionen i kun den ene ende.

Det helt samme kunne siges om a-kassesystemet og bistandssystemet. Her dækker udbetalingerne meget bedre i lavtlønsenden - trods at disse mennesker slet ikke tilnærmelsesvis har foretaget tilsvarende "indbetalinger".

Så jeg er ikke sikker på, at præmise'en med den velfærdshungrende middelklasse holder? De får formodentligt mindst tilbage ift. deres "indbetalinger". Dette var dog den aftale, som fik dem med på "den nordiske velfærdsmodel" i sin tid. Derfor holder de fast i udbetalingsdelen, da de ved, at de under alle omstændigheder bliver hårdt beskattet.

Nettoforbrugerne af velfærd er underklassen (og vi taler ikke bare om de 3% allerfattigste her, det er nok nærmere 30%). De er junkierne i systemet. Bare sig "Karina".

Løsningen (som nok skal komme) er en model, hvor måske 80 til 90 % af befolkningen beholder de fleste af deres penge i egen lomme, og der foregår en mindre omfordeling fra de få i toppen til de lidt flere i bunden. Prisen for det nuværende uigennemskuelige system er, at folk simpelthen malker det ihjel.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Lør Dec 15, 2012 6:26 pm

Uffe skrev:Med mindre modifikationer er jeg ganske enig i dit indlæg. Modifikationen kommer i at jeg også går ind for lighed i udgangspunktet, men ikke ind for økonomisk lighed per omfordeling. Man må sgu bruge sine evner så godt man kan og se hvordan man kan klaske et liv sammen. Hvis alle tilbud er åbne for en, og man stadig står som ufaglært og blokerer Vejlegården fordi man er arbejdsløs og har 3 børn, så er min sympati til at overse.

Lige præcis min samfundsmodel: Lige chancer for alle via uddannelsessystemet. Derpå ligger man som udgangspunkt som man selv har redt.

Dette er i øvrigt den originale betydning af "lighed" i den amerikanske uafhængighedserklæring. Det er "lige chancer til at udnytte sine talenter" - ikke "ligemageri".

"Ligemageriet" ligger først og fremmestl i det franske "egality" hhv. den "nordiske model".

/BF



Sidst rettet af BamsesFar Lør Dec 15, 2012 8:06 pm, rettet 1 gang (Reason for editing : lige chancer til at udnytte sine talenter)

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Thomas Lør Dec 15, 2012 6:47 pm

BamsesFar skrev:
Uffe skrev:Med mindre modifikationer er jeg ganske enig i dit indlæg. Modifikationen kommer i at jeg også går ind for lighed i udgangspunktet, men ikke ind for økonomisk lighed per omfordeling. Man må sgu bruge sine evner så godt man kan og se hvordan man kan klaske et liv sammen. Hvis alle tilbud er åbne for en, og man stadig står som ufaglært og blokerer Vejlegården fordi man er arbejdsløs og har 3 børn, så er min sympati til at overse.

Lige præcis min samfundsmodel: Lige chancer for alle via uddannelsessystemet. Derpå ligger man som udgangspunkt som man selv har redt.

Dette er i øvrigt den originale betydning af "lighed" i den amerikanske uafhængighedserklæring. Det er "lige chancer" - ikke "ligemageri".

"Ligemageriet" ligger først og fremmestl i det franske "egality" hhv. den "nordiske model".

/BF

Liberte, Egalite, Ceylonthe!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Jomsviking Lør Dec 15, 2012 9:25 pm

@BF og Uffe

Påstanden om at lavere skatter medfører øget produktivitet har det tilfældes med påstanden om at mere personlig frihed skaber øget produktivitet: at begge er aldeles ubegrundet og mangler et hvert empirsk belæg.

I forhold til UK/USA er der ikke noget som helst galt i den måde vi sammen med svenskere, tyskere og hollændere har indrettet vores samfund på. Tværtimod er vi langt mere produktive målt per capita. DK har opbygget store problemer, men de er jo lige netop opstået i en periode hvor man deregulerede og lempede skatten i blind tro på ovenstående falsumer kombineret med den tredje store løgn: At mennesker opfører sig rationelt.

Ayn Randt og hendes makværk af en bog er velbeskrevet ved at de intellektuelle amøber i Saxo bank med snotklatten Kim Fornais i spidsen, har ophøjet den til deres nye idol.
Ayn Randt var en russisk immigrant jøde og talentløs filmmanuskriptforfatter (det er sikkert derfor persongalleriet er så karrikeret eller rettere teatralsk) i hollywood, der nærede et stort og uslukkeligt had til "socialister" hvor alle der mente noget andet end hende blev slået i hartkorn med de mest forbryderiske elementer i Stalin tiden. Vi har i C.F. Schallburg forøvrigt en hjemlig repræsentant for denne form for psykose, som plagede så mange russere i exil-miljøerne.
Jeg er helt sikker på at "the founding fathers" ville have betakkket sig for denne kvindes anprisninger, de var nemlig ikke hjernedøde lige som Ayn Randt og Kim fournais.


Sidst rettet af Jomsviking Lør Dec 15, 2012 10:40 pm, rettet i alt 2 gange

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Dybt Forundret Lør Dec 15, 2012 9:50 pm

Jeg er ok enig med Jomsviking. Der er fundamentalt set ikke noget galt med at dele lidt.

Dybt Forundret

Antal indlæg : 67
Join date : 04/07/12

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Jomsviking Lør Dec 15, 2012 11:22 pm

Dybt Forundret skrev:Jeg er ok enig med Jomsviking. Der er fundamentalt set ikke noget galt med at dele lidt.

Det er ikke engang et spørgsmål om at dele. Fællesskabet/Samfundet skaber mer-rigdommen, ikke individet; Det er en helt nødvendigt indsigt. vores art er social ikke fordi Marx/Jesus/Pio sagde at vi skulle være det, men fordi fællesskabet og vores arts avancerede kommunikative evner siden abe-stadiet har betydet en konkurrencefordel for vores art, fælleskab, reproduktive enhed og individet.
Individet profitterer af fællesskabet og folk som Kim Fournais med hans forskruede ideer har profitteret ekstraordinært. Derfor er det kun retfærdigt at samfundet tager sin del af indiviets fortjeneste afledt af samfundets iboende evne til at skabe mer-værdi. Hegel udtrykte sig således; "Der gives ikke et "jeg", uden et "vi" ": Det er en falsk præmis at sætte et "Palle alene i verden argument" til grund for sine liberalistiske vildfarelser, for sådan lever og fungerer mennesket ikke.




_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Thomas Lør Dec 15, 2012 11:37 pm

Dybt Forundret skrev:Jeg er ok enig med Jomsviking. Der er fundamentalt set ikke noget galt med at dele lidt.
Forøget beskatning kan give forøget produktivitet, hvis det går til produktive offentlige investeringer - infrastruktur f.eks.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Thomas Lør Dec 15, 2012 11:39 pm

Jomsviking skrev:
Dybt Forundret skrev:Jeg er ok enig med Jomsviking. Der er fundamentalt set ikke noget galt med at dele lidt.

Det er ikke engang et spørgsmål om at dele. Fællesskabet/Samfundet skaber mer-rigdommen, ikke individet; Det er en helt nødvendigt indsigt. vores art er social ikke fordi Marx/Jesus/Pio sagde at vi skulle være det, men fordi fællesskabet og vores arts avancerede kommunikative evner siden abe-stadiet har betydet en konkurrencefordel for vores art, fælleskab, reproduktive enhed og individet.
Individet profitterer af fællesskabet og folk som Kim Fournais med hans forskruede ideer har profitteret ekstraordinært. Derfor er det kun retfærdigt at samfundet tager sin del af indiviets fortjeneste afledt af samfundets iboende evne til at skabe mer-værdi. Hegel udtrykte sig således; "Der gives ikke et "jeg", uden et "vi" ": Det er en falsk præmis at sætte et "Palle alene i verden argument" til grund for sine liberalistiske vildfarelser, for sådan lever og fungerer mennesket ikke.




Det er så nok lidt af en misopfattelse af liberalisme som roder rundt i LA ......

Arbejdsdeling er helt fundamental siden Adam Smith
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Jomsviking Lør Dec 15, 2012 11:43 pm

Fejlen ligger ï at grønthandleren får bildt sig ind at han alene har skabt de penge der ligger i kasseapperatet, når dagen er omme.

LA er jo blot udtryk for åndelig tomgang, at vores uddannelsessystem får lært (nogle) unge mennesker at læse, skrive og regne, men ikke at tænke.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Cirb Søn Dec 16, 2012 12:12 am

Patent løsninger duer ikke.
Royalisme, socialisme, nazisme, liberalisme, Georgisme ect.I samme øjeblik folk begynder at tro de er blevet forsynet med en særlig guddommelig indsigt i verdens optimale indretning har de i virkeligheden placeret hovedet fast mellem egne baller.

Demokratiets to store fordele er at det er mindst ringe til at holde kleptokraterne stangen (i det mindste bare lidt), og sikre forholdsvis ublodige magtskifter.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Uffe Søn Dec 16, 2012 12:25 am

Jomsviking skrev:
Dybt Forundret skrev:Jeg er ok enig med Jomsviking. Der er fundamentalt set ikke noget galt med at dele lidt.

Det er ikke engang et spørgsmål om at dele. Fællesskabet/Samfundet skaber mer-rigdommen, ikke individet; Det er en helt nødvendigt indsigt. vores art er social ikke fordi Marx/Jesus/Pio sagde at vi skulle være det, men fordi fællesskabet og vores arts avancerede kommunikative evner siden abe-stadiet har betydet en konkurrencefordel for vores art, fælleskab, reproduktive enhed og individet.
Individet profitterer af fællesskabet og folk som Kim Fournais med hans forskruede ideer har profitteret ekstraordinært. Derfor er det kun retfærdigt at samfundet tager sin del af indiviets fortjeneste afledt af samfundets iboende evne til at skabe mer-værdi. Hegel udtrykte sig således; "Der gives ikke et "jeg", uden et "vi" ": Det er en falsk præmis at sætte et "Palle alene i verden argument" til grund for sine liberalistiske vildfarelser, for sådan lever og fungerer mennesket ikke.

For at undgå at hidse mig helt vildt op over dit indlæg, vil jeg nøjes med at sige at jeg er grundlæggende uenig i hvad du skriver her.

Dit person-fnidder er ikke til at holde ud.

Ud af dit indlæg kan jeg se at du ikke forstår kapitalismen, men forstår blot at angribe den med de sædvanlige menneskelige synspunkter, der ikke går i dybden med emnet, men bare kynisk konstaterer at folk der er blevet rige har udnyttet andre.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Gæst Søn Dec 16, 2012 2:00 am

Jomsviking skrev:Det er ikke engang et spørgsmål om at dele. Fællesskabet/Samfundet skaber mer-rigdommen, ikke individet;

Fællesskabet skaber intet. Der er alt for meget død ballast at trække rundt på.

Dygtige og ihærdige enkeltpersoner eller tilsvarende mindre grupper af individer gør.

Det kan også være en succession af individer, der bygger videre på hinandens ideer og derved skaber en aktuel succes. Men den store grå masse skaber absolut intet ekstraordinært. De agerer simpelthen for kortsigtet.

Se bare på dampmaskinen. Skabt af en håndfuld mænd. Ikke af en konge. Ikke af et off. undervisningssystem. Ikke med off. penge. Men uden den ville ufaglært arbejdskraft i dag stadig være lige så lidt værd som for 250 år siden.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af" Empty Sv: "Krise i årtier" eller "Krisen bøjer af"

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum