Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

The Perfect Storm 2.0 ?

+6
Uffe
dkguy66
doctor
Lars_HH
Thomas
Cirb
10 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Marovingian Tirs Sep 11, 2012 1:34 am

så vidt jeg kan bedømme på de tyske aviser, så går ECBs opkøb IGENNEM i Tyskland - overraskende for mig. Modvilligt, men det går igennem.

Og kløften mellem politikerne og befolkningen er blevet en del dybere.

Der er efterhånden rigtigt mange pinger der vil smide grækenland ud af euroen og den slags.

Mht. retssagen den 12 september er konseksus at de giver EFSF grønt lys, men det også er ved at være sidste gang det kan lade sig gøre juridisk.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af doctor Tirs Sep 11, 2012 7:35 am

Det er helt sikkert rigtigt, at jeg ikke forstår en pind af alle de transaktioner.

Men jeg har da i hvert fald fattet

http://m.epn.dk/okonomi2/global/europa/article4834940.ece

Otte tyskere kan på onsdag sende chokbølger gennem det danske aktie- og boligmarked

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Tirs Sep 11, 2012 10:26 am

doctor skrev:Det er helt sikkert rigtigt, at jeg ikke forstår en pind af alle de transaktioner.

Men jeg har da i hvert fald fattet

http://m.epn.dk/okonomi2/global/europa/article4834940.ece

Otte tyskere kan på onsdag sende chokbølger gennem det danske aktie- og boligmarked

Jeg har ikke helt overblik over hvordan man vil klare det, for så må man evt. gå en anden vej.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af doctor Ons Sep 12, 2012 8:34 am

Thomas skrev:
doctor skrev:
Thomas skrev:Du glemmer én ting doctor!
Hvor finder ECB pengene til at købe de obligationer for?

Hvis Du nu siger: Dem laver de da bare! - så tror jeg, at jeg kværker Dig!
......

Jeg tror nu, at vi er ovre i en helt anden gade end mordgaden Thomas.
Alle prøver at holde liv i hinanden.

Det er PLUDSELIGT gået op for de stærke EU-lande at de svage EU-lande VIL gå bankerot, hvis de fortsat kun tilbydes statsgældsrenter på 7-10 %.
Selv om de så fik gang i produktionen og ikke havde arbejdsløshed, så ville de gå bankerot, når man kender størrelsen på deres statsgæld, renteniveauet og inflationen.

Den situation Tyskland og de stærke fæller står i er en helt anden:
Hvordan vil de helst begå selvmord: Kvækning, skydning, drukning eller gift?

Det er selvmord for de stærke EURO lande, hvis EUROen går ned. De har ikke noget valg. Hvis de vil se nogle af deres tilgodehavender fra Sydeuropa, så må de holde liv i skidtet. Og det kan de kun gøre på en måde: Ved at holde liv i dem. Og det gør de kun på en måde: Ved at få statsgældsrenten ned.

Der er ikke noget valg. Hvor de vil hente sikkerhed fra eller om der overhovedet er nogen sikkerhed bortset fra navnet EUROPA. Det er sådan set underordnet. Det er gået op for tyskerne - at det i sidste ende er: En for alle og alle for en.

Kapitalen kunne jo også flygte til BRIK landene. OG - det er jo ikke alle kapitalstærke der er skatteunddragere vel?

Laughing

Der er bare det ved det: Der er nogle ting du skal holde adskilt. Det er netop det man kæmper for i øjeblikket!
Det var den, jeg troede Du havde fattet! Det havde Du så ikke; det er der så mange andre, der heller ikke har - f.eks. hovedparten af landets førende erhvervsjournalister.

Det ene er likviditetsflowet, hvor de "hysteriske kællinger" (som Lykketoft kaldte dem) flintrer rundt i panik.
Det er så forståeligt nok, for indskyderne i bankerne har ikke kontrol med bankerne og slet ikke med regeringerne.
For at bringe panikken til standsning, så er der kun en vej: Nemlig at føre den likviditet tilbage til Spanien. NB! med et fast tag i kraven på Spanien og de spanske banker.
Det er det greb Rajoy ikke er særlig glad for, at ECB får på ham!
Det vil nemlig betyde at tilsynet med de store spanske banker vil komme på ECB's hænder.

Den anden er realøkonomien! Altså om arbejdsmarkedsreformer, beskatning, boligpolitik og andet snask, der i øjeblikket kører med et underskud, der giver arbejdsløshed og andre ubehageligheder.
Det er spørgsmålet om at indskydernes panik ikke må rive erhvervslivet med sig i afgrunden.

BRIK-landene er IKKE nogen mulighed:

1) Du kan jo se, at de ikke har en banksektor, der kan håndtere sådanne transaktioner: Hvorfor tror Du, at russerne og sydamerikanerne bruger det Europæiske banksystem, der volder os så store kvaler?

2) BRIK landene har ikke noget sted at anbringe alle de penge! F.eks.:
Kina kunne godt udstede statsobligationer til alle disse "løse" penge; men det ville smadre Kinas politik med at styre valutaen - totalt.
BRIK landene har generelt overskud på deres betalingsbalancer og spekulativ indstrømning af kapital vil revaluere deres valuta - OMGÅENDE - og lægge deres eksport HELT ned.

Nej, det, der sker nu, er en konstatering af at EU-landene er hver især for små til at tumle bankerne - en problemstilling vi lige flygtigt har berørt tidligere.

Spanien har det ubehagelige valg: Enten overlader de kontrollen - i detaljer - af deres store banker til ECB - eller også lukker landet ned. Spanien har ikke mulighed for at sælge statsobligationer, der kan erstatte den likviditet, der er strømmet ud af Spanien i år. Det ENESTE sted, de kan låne pengene er i ECB (evt. i IMF; men det vil endegyldigt sætte regeringen på porten!) - og det sker på BETINGELSER.
ECB låner ikke penge ud til de store spanske banker, hvis de ikke har sikkerhed - og derfor et detaljeret indblik i deres forretning. Det var en opgave den spanske regering skulle have klaret for 10 år siden - og de vidste det!

Det uheldige for Spanien er, at deres store banker: Santander, BBVA, (en jeg aldrig kan huske) slæber rundt med ikke alene ubogførte tab fra Spanien; men også fra SYDAMERIKA (herunder Brasilien). De døde lån stammer fra den katastrofe for 25 år siden, som aldrig er blevet klaret efterfølgende.
Det er endnu en årsag til at Brasilien (og andre sydamerikanske lande) står med det ene ben i graven og det andet på en bananskrald. De har nemlig IKKE benyttet opsvinget til at sanere deres gæld! Nu er det for sent! Eksporten skrider efterhånden som Kina (og Indien) går i gulvet! Derfor HAR de ikke pengene til at sanere i deres gæld.

Endelig har Spanien i deres patetiske forsøg på at klare sig selv ud af det lort de selv har lavet fået en STATSLIG 4. største bank: Bankia!
Bankia er en fusion af ruinerede banker I Spanien, hvor man har fusioneret en 7-8 banker af Roskilde Bank/Amagerbank typen (bare værre og større), hvilket I SIG SELV har skabt en "systematisk vigtig" NATIONALISERET bank.
Bankia er et problem, der kun kan vokse sig større efterhånden som flere og flere regionale banker falder sammen fordi deres udlån til ejendomssektoren skal nedskrives til noget der blot har en fjern forbindelse med noget, der kan simulere virkelighed.

Altså et ECB finanstilsyn vil til de grader sætte Spanien under administration - og gennemtvinge den sanering af deres pensionsopsparing - og skattesvigere, som man IKKE vil. Man vil det ikke til de grader, at man er parat til at lade landet gå totalt ned - og her taler vi om et Gorrionsk kaos. Der kan ikke udbetales lønninger, ingen pensioner, ingen import - undtagen mod forudbetaling - ingen benzin - intet!
Det kommer nok ikke til at ske; men Spanien får 30-40 år som et ubetydeligt vedhæng til Europa under administration som en anden børnehave.

Danmark har så det problem, at Danske Bank (og Nordea) - forholdsmæssigt - er STØRRE end de spanske banker er i Spanien! Spørgsmålet er her om Nationalbanken (med Finanstilsynet) er opgaven voksen, at styre fallitboet Danske Bank med den tilstrækkelige sadistiske brutalitet?
Vurderet ud fra den ynkelige hylen, der har været i pressen den sidste uges tid, så er de køtere, der får tæsk nu: Kreditforeningerne!
Det spændende er om der sker noget på det område her inden Finansloven skal være vedtaget?
Udmeldingen fra Venstre er jo klart, at Finansloven IKKE er noget problem - der er altså noget andet, man lægger op til.

At Søvndal så spiller fransk klovn i skysovs på vej ud af regeringen - det er så bare lidt pausegymnastik - de snotnæser i SF har jo ikke begreb skabt om hvad de foretager sig.

Nå nu har jeg læst dit indlæg et par gange. Det er ret godt beskrevet, hvilken situation vi står i, og hvad der vil ske.

***

En helt anden ting er: Hvordan vil befolkningerne reagere.

Spaniolerne og de andre sydeuropæere vil give tyskerne skylden for, at de må opgive væsentlige punkter af deres uafhængighed, og at der bliver indført så strenge reformer og beskæring af pensionerne.
Tyskerne vil rase over, at "deres" penge går til Sydeuropa.

Mangler vi ikke at politikerne forklarer befolkningerne, at det er den eneste realistiske mulighed for at alt ikke ender i KAOS:
Ellers risikerer vi vel at alt alligevel ender i KAOS pga borgerenes frustration.

Du kan jo bare se her på debatten: Hvor mange synes, at Sydeuropa skal reddes for Nordeuropas penge.
Man taler om at Grækenland burde forlade euroen. Men det er jo hele Sydeuropa, der befinder sig i en græsk tragedie.

Tak fordi du skriver. Jeg bliver klogere - hver dag. Men bestemt ikke gladere.


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Gorrion Ons Sep 12, 2012 11:01 am

Mangler vi ikke at politikerne forklarer befolkningerne, at det er den eneste realistiske mulighed for at alt ikke ender i KAOS:
Ellers risikerer vi vel at alt alligevel ender i KAOS pga borgerenes frustration.

Det er ikke noget politikerne er i stand til at forklare.
Det er heller ikke længere et spørgsmål om at det risikere at ende i Kaos....
DET ER ALLEREDE KAOS!
Det er kun et spørgsmål om tid før det bryder ud i lys lue.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Ons Sep 12, 2012 11:07 am

doctor skrev:
Nå nu har jeg læst dit indlæg et par gange. Det er ret godt beskrevet, hvilken situation vi står i, og hvad der vil ske.

***
Der er sket noget her de sidste måneder, som JEG ikke havde forudset, som jeg faktisk ikke troede var muligt: At EU letter røven og kommer i omdrejninger! Det skal jeg lige love, at de har gjort!

En helt anden ting er: Hvordan vil befolkningerne reagere.

Spaniolerne og de andre sydeuropæere vil give tyskerne skylden for, at de må opgive væsentlige punkter af deres uafhængighed, og at der bliver indført så strenge reformer og beskæring af pensionerne.
Tyskerne vil rase over, at "deres" penge går til Sydeuropa.

Mangler vi ikke at politikerne forklarer befolkningerne, at det er den eneste realistiske mulighed for at alt ikke ender i KAOS:
Ellers risikerer vi vel at alt alligevel ender i KAOS pga borgerenes frustration.

Du kan jo bare se her på debatten: Hvor mange synes, at Sydeuropa skal reddes for Nordeuropas penge.
Man taler om at Grækenland burde forlade euroen. Men det er jo hele Sydeuropa, der befinder sig i en græsk tragedie.

Tak fordi du skriver. Jeg bliver klogere - hver dag. Men bestemt ikke gladere.

Hmmmm.

Jeg tror faktisk, den er ved at sive ind på lystavlen.
Det er jo ikke bare i Spanien, at folk er ved at blive smidt ud af deres bolig, at folk er ikke bare brødflove; men guddommeligt på røven, at folk bliver arbejdsløse.
Det sker sgu også i Tyskland! Er det 15%, jeg hørte, der nærmer sig fattigdom?

Det er faktisk nok ved at gå op for "folket", at det sgu' ikke er de andre EU borgere, der er fjenden: Det er bankerne! Og vi har ALLE det problem - der er ikke nogen, der kan tillade sig at pege fingre!
Jeg så, at Deutsche Bank nu også isolerer deres dårlige papirer mm. i en "ny" bank!

Det minder mig om Kaj Munks "Før Cannae", hvor Quintus Fabius Maximus siger til Hannibal: "Hvis Du indtager Rom, så vil Du se noget, Du ALDRIG har set før!"
"Hvad?"
"Du vil se en senator løbe!"

Hele EU diskussionen, som har kværnet al den tid, jeg kan huske - den er fuldstændig uaktuel!
Reformer som tog 20 år at diskutere til døde: De bliver fremsat i løbet af 3-4 måneder - og skal gennemføres INDEN årets udgang.
En ting er at embedsapparatet i EU kører i overdrive; men det gør det også i de enkelte medlemslande.

Jeg tror faktisk at det er gået op for de fleste i Sydeuropa, at hvis man ikke vil være med i redningsbåden - så er man MEGET velkommen til at drukne.
Tyskerne er BANGE.

Det er ligesom SF herhjemme! De har fået at vide, at enten er de med - eller også kan de passe sig selv noget så smukt. Jeg hæftede mig ved at iflg. seneste meningsmåling, så har S+V 94 mandater (radikale holder sig), ved valget havde de 91.
Der bliver flyttet lidt rundt; men ikke noget katastrofalt - der er ikke nogen egentlig bevægelse mod fløjene.

Den politiske forklaringsopgave bliver lettet en hel del af: "Hvad er alternativet?"
Alternativet til at gøre noget, det står efterhånden rimelig klart for befolkningerne.
En anden ting er, det er jo ikke bare i Danmark, at hele toppen i politik er udskiftet de sidste 3-4 år. Det er over hele Europa - undtagen Tyskland, hvor Merkel og Schäuble er faste holdepunkter - ikke bare for Tyskland; men for Europa.

I krisetider samles folk om faste holdepunkter. Og det er IKKE banker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Ons Sep 12, 2012 11:21 am

Gorrion skrev:
Mangler vi ikke at politikerne forklarer befolkningerne, at det er den eneste realistiske mulighed for at alt ikke ender i KAOS:
Ellers risikerer vi vel at alt alligevel ender i KAOS pga borgerenes frustration.

Det er ikke noget politikerne er i stand til at forklare.
Det er heller ikke længere et spørgsmål om at det risikere at ende i Kaos....
DET ER ALLEREDE KAOS!
Det er kun et spørgsmål om tid før det bryder ud i lys lue.

EU har overrasket overordentlig positivt!
De sidder ikke med hænderne i skødet og lader tingene falde sammen.
Bliver der begået fejl. Ja, men af den type, at man overser ting. (Italien fik ikke de lussinger, de skulle have haft, f.eks.)
Men da man får brudt sammenbruddet ned i en række mindre sammenbrud, som behandles hver for sig - så er der mulighed for at rette fejl.
Vi laver alle fejl; men lave den samme fejl to gange? Forskellen mellem handlekraft og dumhed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Cirb Ons Sep 12, 2012 4:36 pm

Det ved han så overhovedet ikke noget om.....
Men derfor er det alligevel "sjovt" at det ikke er en god nyhed...

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Ons Sep 12, 2012 5:27 pm

Cirb skrev:Det ved han så overhovedet ikke noget om.....
Men derfor er det alligevel "sjovt" at det ikke er en god nyhed...

Mvh
Cirb

Det undrer mig lidt, at Danske Bank overhovedet tillader sig at have en mening.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Marovingian Tors Sep 13, 2012 3:06 am

Lidt enig med thomas

En anden nyhed der overraskede mig, er valget i Holland. Ekstremisterne på begge fløje fik tæsk. Og Wilders anti-EU holdning skal angiveligt have SKADET ham ved valgtet. Det er en spændende udvikling! Tror det kan blive vigtigt i retning at at regeringerne godt tør træde på integrations-speederen.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Tors Sep 13, 2012 11:49 am

Marovingian skrev:Lidt enig med thomas

En anden nyhed der overraskede mig, er valget i Holland. Ekstremisterne på begge fløje fik tæsk. Og Wilders anti-EU holdning skal angiveligt have SKADET ham ved valgtet. Det er en spændende udvikling! Tror det kan blive vigtigt i retning at at regeringerne godt tør træde på integrations-speederen.

Jeg ved det ikke, men det kunne være at situationens alvor er gået op for folk - ikke bevidst; men den er der måske....

Altså folk ved godt, at de får for meget i løn, de "svage" får nok for meget - det kan vi så nok også klare - det bliver ikke specielt morsomt; men meget kan opnås ved "oprydning" hist og her.
Overordnet ser det jo ikke håbløst ud: Vi har overskud på betalingsbalancen - Holland har det jo heller ikke decideret skidt.

Den anden side er det, at de bedste indtægter hænger på kanten - de er insolvente. Folk kan sgu godt se, at Danske Bank og kreditforeningerne, det er ikke noget vi kan tumle alene. Den siver også lige så stille ind, at pensionisttilværelsen IKKE bliver den luksustilværelse man blev bildt ind - men mindre kan nok også gøre det.

Ser vi på de 4 EU forbehold:

Unionsborgerskabet - jamen det eksisterer ikke mere, fordi de andre "unionsborgere" har fået det samme "forbehold": Det forbehold er tomt og indholdsløst.

Forvarsforbeholdet, tjoo....
Men her er vi med i Nato og dér har vi det godt! Hvem er det de andre beder om hjælp? Det er sgu os og Nordmændene!
Kosovo, Libyen - for helvede, det burde have været noget Italien selv kunne klare, hvis de havde gidet tage hånden op af lommen! Frankrig har ikke bestilt andet en at være på tværs. Tyskland har lavet ABSOLUT ingenting. Det er lissom vi ved, hvad vi foretager os! Hvor de andre er langt fra overbevisende - herunder hollænderne!
De nye østeuropæiske lande? Hvem er det, der har fået dem med i folden? Hvem har sørget for at de ikke bare går bananas?
Hvis vi skal opgive det forbehold - og der skal være et reelt indhold i et Europæisk forsvarssamarbejde - så er det altså os, der skal lave planerne - og have generalsposterne! (nok mere admiralsposterne).
Det er jo faktisk omvendt: Det er Frankrig, England og Tyskland - der har forbeholdt sig ud af forsvarssamarbejdet.
Vi gider sgu da ikke betale for en ineffektiv og uduelig europæisk våbenindustris fejltagelser.
Vi vil gerne købe brugte Leoparder - de er udmærkede - og navnlig billige. Vi vil godt købe Merlin - selvom der godt nok er en fabrikant, der burde få samlet knoglerne og tage sig gevaldigt sammen!
Bygge skibe - altså det kan vi godt selv - ellers beder vi APM specificere de containerbåde vi skal bruge.
Nye jagerfly? Jamen altså! De europæiske kan jo ikke det vi skal bruge - vel? De er så også for dyre, selvom de kunne.

Politisamarbejdet? Ja det var godt nok en dumhed fra vores side - som vi er nød til at klippe og klistre os ud af i hverdagen.

Mønten? Jamen hør nu her - det er jo ikke dronning Margrethe på tyveren, der er sagen. En fast vekselkurs har vi jo kunnet klare - med alvorlige ulemper, fordi nogle banksvin troede de kunne lege.

Jeg er ved at sige, at forbeholdene er gået hen og blevet formalia - og kun formalia.
Ikke så meget fordi Danmark har omgået forbeholdene; men fordi den tekniske og organisatoriske udvikling har elimineret de store romantiske armbevægelser og vist dem som det, de hele tiden har været: Viften fluer væk.

Men ja, denne diskontinuitet tegner et klarere billede af hvad der virkelig er behov for.

Det umiddelbare behov er at bringe den finanssektor under kontrol. Så må vi bringe boligsektoren på plads over en årrække: Det er overordnede fælles problemer: Alle i Europa har bygget for meget og for dyrt!

Men bankerne og deres spillen fandango - altså banker er nødvendige; men slet ikke i den udstrækning, de mener, de er uundværlige. Det er altså ikke bankerne, der skal bestemme, hvad lønniveau og arbejdsløshed skal være!

Jeg tror man undervurderer den vrede og mistillid, der er til bankerne. En ting er at politikerne måske ikke er de mest pålidelige; men ved nærmere eftertanke, så véd folk også godt, at de havde gjort det samme. Men bankerne???
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Uffe Tors Sep 13, 2012 11:24 pm

Jeg forstår ikke Thomas' EU forherligelse.

Grækenland går bankerot i oktober 2012 hvis trojka'en ikke når frem til at de har gjort tilstrækkeligt for at reformere deres patetiske undskyldning for et samfund - og stikker dem et par tusinde mia kr yderligere.

Lad os se til oktober, når det viser sig at Grækerne igen har svindlet sig til nogle tal, om EU formår at sætte foden ned.

Jeg tvivler, med god grund, mener jeg selv!
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Jomsviking Tors Sep 13, 2012 11:44 pm

Så langt jeg kan se er det fuldstændigt lige gyldigt om Gr. går ned med eller uden Euroen - problemet er at når en alligevel ganske stor spiller går ned, så spreder det sig ud over grænserne.

Der er så nogen der mener at der aldrig var gået så galt for Gr. havde det ikke været for euroen, jeg må tilstå at jeg ikke kan forstå det argument - det har da aldrig været et problem for et land at køre sig selv i grøften?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Marovingian Søn Sep 16, 2012 7:16 am

Debatten om forbeholdene er jo udelukkende akademisk - det er umuligt at fjerne dem mindst de næste 10 år. Man ville tabe 60-40 til 70-30, uanset hvordan den var formuleret.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af dkguy66 Man Sep 17, 2012 1:46 am

Jomsviking skrev:Så langt jeg kan se er det fuldstændigt lige gyldigt om Gr. går ned med eller uden Euroen - problemet er at når en alligevel ganske stor spiller går ned, så spreder det sig ud over grænserne.

Der er så nogen der mener at der aldrig var gået så galt for Gr. havde det ikke været for euroen, jeg må tilstå at jeg ikke kan forstå det argument - det har da aldrig været et problem for et land at køre sig selv i grøften?

Sagen er at før euro'en kunne landene og finansmarkederne sørge for at landets valuta blev devalueret.

Dette sikrede at landets eksport blev styrket pga de billigere priser i udlandet. Det betød det var attraktivt at eks. rejse til landet som turist pga prisniveauet.

Dette sikrede beskæftigelse til befolkningen og skatter til staten.

Og landet kunne sikre sig et handelsoverskud, til betaling af div importprodukter.

Euroen har så massivt ødelagt europas økonomi, og politikerne er så forblændet af eu projektet at de hverken kan eller vil indrømme at de selv delvist er skyld i problemerne.

Og det er jo sjovt at de samme personer der er skyld i problemerne er de samme som så skal sidde og rage kastanierne ud af ilden. Det er politik af værste skuffe. Og et eksempel på at det sker hen over hovedet på befolkningerne.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Man Sep 17, 2012 4:17 am

Jomsviking skrev:Så langt jeg kan se er det fuldstændigt lige gyldigt om Gr. går ned med eller uden Euroen - problemet er at når en alligevel ganske stor spiller går ned, så spreder det sig ud over grænserne.

Der er så nogen der mener at der aldrig var gået så galt for Gr. havde det ikke været for euroen, jeg må tilstå at jeg ikke kan forstå det argument - det har da aldrig været et problem for et land at køre sig selv i grøften?

Meget enig! Det med at køre et land i sænk, det har hele Sydamerika gjort gentagne gange.

Det med spredningen, den er man særdeles opmærksom på! Når "markederne" vurdere at deres penge ikke er sikre - og så kommer statsobligarionsrenten op på 7% (et magisk tal i øjeblikket) - som den kritiske værdi. Her skrider man så ind med EU kreditter. Det er sådan set fornuftigt nok, for de EU kreditorer kan stille betingelser, som de kan håndhæve. Har man som kreditor den mulighed for at skride ind - hvilket en mellemamerikansk pensionskasse ikke har - så kan man bevilge kreditten det billigere.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af dkguy66 Ons Sep 19, 2012 8:15 am

Jomsviking skrev:Så langt jeg kan se er det fuldstændigt lige gyldigt om Gr. går ned med eller uden Euroen - problemet er at når en alligevel ganske stor spiller går ned, så spreder det sig ud over grænserne.

Der er så nogen der mener at der aldrig var gået så galt for Gr. havde det ikke været for euroen, jeg må tilstå at jeg ikke kan forstå det argument - det har da aldrig været et problem for et land at køre sig selv i grøften?

Jomsviking

Du begår jo præcis den eklatante fejl at forudsætte at den græske gældsætning havde været på samme niveau og i samme omfang, som tilfældet er med euro'en, havde de fortsat haft Drachmer.

Det er præcis den fejltagelse som alle økonomer og eu-teknokrater holder fast i når de skal forsvare euro'en.

Sagen er jo at hverken Grækenland, Spanien, Portugal eller Irland, havde kunnet optage så massiv en statsgæld, til så lav en rente, havde de haft sin egen valuta. Og skulle man betale 5-6 % i rente på statsgælden, i modsætning til euro renten på 1-2 % så havde verden set helt anderledes ud. Da det er euro'en og den lave rente, ( og kreditors sikkerhed i euro ) der har sikret disse lande mulighed for at optage lån med arme og ben.

Man kan altså ikke overføre forholdene i dag med euro'en til et scenario hvor landene har haft sin egen valuta. Og blot ligestille gældsætningen. Det er jo netop den tåbelighed som vi konstant bombarderes med fra EU, når man taler krise, og euro.

Alene risikoen for devaluering af valutaen, landets inflation i forhold til EU niveau, og statsgælden i forhold til BNP, er alle faktorer der vil påvirke renteniveauet ved statslån, og jeg kan da hilse og sige, at hverken Grækenland, Spanien og Portugal havde kunnet optage så billige statslån tidligere, undtagen de havde været garanteret af EU.

Så jo, det har netop haft en enorm betydning for hele dette statsgældscirkus, og finanskrisen, at disse lande har haft euro'en. Alt andet er jo naivt at tro.

Græsk inflation historisk: http://www.tradingeconomics.com/greece/inflation-cpi
indsæt 1990 til 2012.
Bemærk at den græske inflation var væsentlig højere pre EURO i forhold til post EURO. Hvilket uden tvivl ville være fortsat uden euro'en, og dermed betyde en væsentlig højere rente, der alt andet lige ville begrænse lånoptaget, og dermed gældsætningen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A6kenland#Euroen

-" Grækerne gik over til euro fra 1.januar 2001, selv om EUs krav om mindre end 3% underskud i statsbudgettet og mindre end 60% gæld af BNP langtfra var opfyldt. I Grækenland var forsvarsbudgettet hemmeligt pga det anspændte forhold til Tyrkiet, og holdt udenfor statsbudgettet. Den statsejede jernbane havde flere ansatte end rejsende, og en tidligere minister udtalte, at det ville være billigere at transportere de rejsende gratis i taxa. Men da udstedte statsbanerne aktier, som blev opkøbt af staten af et eget selskab, så opkøbet ikke kom ind i statsbudgettet som en udgift. I 2004 spurgte budgetministeren Peter Doukas sine økonomer om størrelsen på det virkelige underskud på statsbudgettet, vedtaget et par måneder tidligere med minus 1,5%. Svaret var: Minus 8,3%. Doukas foreslog besparelser, men økonomerne foreholdt ham, at Grækenland skulle afholde olympiske lege senere samme år, så man kunne ikke risikere strejker. "

Og det er jo præcis det samme - dog i lidt mindre forhold, vi ser i Danmark, med hensyn til boligboblen. Når man kan låne til 1-2 % er der jo ingen grænse for hvor meget man gældsætter sig, for det er ydelsen man kigger på, og forholdet er jo det samme med sydeuropa, de kunne pludselig låne mia af euro til en lav ECB rente, i stedet for at betale 5-8-10 % på statsgældsbeviser.

Bare se på renteniveauet i Grækenland før EURO'en. Da var indlånsrenten mellem 10-15 % på alm indlånskonti.

Og så vil du/ i påstå at div. kreditorer uden problemer ville låne Grækenland 100'vis af mia af euro til en lav rente, havde Grækenland stadigvæk haft Drachmer ????? Så er man for naiv, eller blot EU liderlig.

Og samme er naturligvis gældende for hhv. Spanien, Italien og Portugal.

Nej, Euro'en har smadret disse landes økonomier, uanset hvordan man vender og drejer det. Og det er netop derfor at EU har så stort et ansvar for krisen, fordi det pine død skulle være en succeshistorie, uanset de fremtidige konsekvenser. Og disse kender vi jo så idag.


dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Jomsviking Ons Sep 19, 2012 11:00 am

DKguy
Du mangler jo lidt at bevise at grækenland ikke havde opført sig uansvarligt med drachmer. Jeg er ikke overbevist om dit rente argument, havde renten været højere havde den muligvis mindre gæld blot været dyre. Når det havde gået op for kreditorene at: "Nej, Gr kan ikke betale", havde Gr gået fallit.

Hvad vi tilgengæld er sluppet for er konkurerende devalueringer, hvor Gr. havde devalueret (eksploderet sin udlandsgæld, målt i drachmer) men forsøgt at underbyde italienske tomater (dvs. eksportere sine problemer til italien) samt beskyttet hjemmemarkedet, med den forudsigelige konsekvens at dette blot blev endnu mere ineffektivt.

Olie og våben afregnes ikke i dracher, men i dollars

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Ons Sep 19, 2012 11:29 am

Jomsviking skrev:DKguy
Du mangler jo lidt at bevise at grækenland ikke havde opført sig uansvarligt med drachmer. Jeg er ikke overbevist om dit rente argument, havde renten været højere havde den muligvis mindre gæld blot været dyre. Når det havde gået op for kreditorene at: "Nej, Gr kan ikke betale", havde Gr gået fallit.

Hvad vi tilgengæld er sluppet for er konkurerende devalueringer, hvor Gr. havde devalueret (eksploderet sin udlandsgæld, målt i drachmer) men forsøgt at underbyde italienske tomater (dvs. eksportere sine problemer til italien) samt beskyttet hjemmemarkedet, med den forudsigelige konsekvens at dette blot blev endnu mere ineffektivt.

Olie og våben afregnes ikke i dracher, men i dollars
Så, så - lad nu Dkguy hvile, han har liget fundet ud af at han har ruineret sig selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Uffe Ons Sep 19, 2012 4:14 pm

Nej, fik Grækenland udsættelse?

De er vel nok kontante og hårde ved dem der svindler og fupper.

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/241174/graekenland_faar_gratis_gaeldsforlaengelse.html
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Ons Sep 19, 2012 6:05 pm

Uffe skrev:Nej, fik Grækenland udsættelse?

De er vel nok kontante og hårde ved dem der svindler og fupper.

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/241174/graekenland_faar_gratis_gaeldsforlaengelse.html

Nu giver jeg ikke meget for EkstraBladet - efter nogen tid kommer de væsentlige ting.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Uffe Tors Sep 20, 2012 7:02 am

Thomas skrev:

Nu giver jeg ikke meget for EkstraBladet - efter nogen tid kommer de væsentlige ting.

Ja, vi får se...
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Tors Sep 20, 2012 1:10 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Nu giver jeg ikke meget for EkstraBladet - efter nogen tid kommer de væsentlige ting.

Ja, vi får se...
Grækenland er sparket lidt ud til hjørnespark - det er Spanien, det drejer sig om nu.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? - Page 2 Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum