Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gode nyheder

2 deltagere

Go down

Gode nyheder Empty Gode nyheder

Indlæg af SortKaffe Ons Maj 09, 2012 10:04 pm

Jeg elsker at se noget fuldendt, noget unikt, noget perfekt.

Og jf. Dr. Doom får vi chancen allerede næste år:

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/232341/roubini_en_perfekt_storm_rammer_naeste_aar.html

Kan næsten ikke vente. Den kunstneriske værdi vil sikkert være stor.

Lisså stor som den kulturelle berigelse, mindst.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty Sv: Gode nyheder

Indlæg af Thomas Tors Maj 10, 2012 3:22 am

SortKaffe skrev:Jeg elsker at se noget fuldendt, noget unikt, noget perfekt.

Og jf. Dr. Doom får vi chancen allerede næste år:

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/232341/roubini_en_perfekt_storm_rammer_naeste_aar.html

Kan næsten ikke vente. Den kunstneriske værdi vil sikkert være stor.

Lisså stor som den kulturelle berigelse, mindst.

Jeg er meget enig med Roubini - den med Iran er jeg lidt på vippen med; men ellers.
Jeg tror så ikke at Grækenland forlader Eurozonen. De kan ikke fordi de kører med underskud, hvorfor de med egen valuta alligevel skal have internationale lån, hvilket de IKKE kan, idet de allerede én gang er gået fallit.

Den 15 marts skal den første rate i hjælpepakken falde - og som Westerwelle (udendørsministeren - og grækerne er til de grader uden for døren) siger, at det er langt fra sikkert, at den gør - hvis ikke Grækenland overholder aftalerne. En græsk omvalg rager EU mindre end ingenting.
Falder den betaling ikke, så kan Grækerne vinke farvel til turistsæsonen - de vil ikke kunne få leveret noget som helst - undtagen mod forudbetaling (det giver i sig selv et likviditetssug - når sådan en bølge slår tilbage).

Vil man lade Grækenland gå ned med flaget - ja.. de kendte betingelserne.
Den
Det er ellers Spanien jeg er mest nervøs ved - Rajoy smed den tidl. IMF chef ud som direktør for BANKIA som er en "god" bank i en god bank/dårlig bank konstruktion (med dårlig bank) 250 mia. DKK i dårlige byggelån på bogen.

Man bliver helt glad for Danske Bank i den sammenhæng.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty DK også på vej mod "perfect storm"

Indlæg af SortKaffe Tors Maj 10, 2012 5:04 am

Jeg synes også vi skal være opmærksomme på, at DK, og især vores boligmarked og bankerne, også viser tegn på at en "perfect storm" er på vej:

1) Renten er lav lige nu. Men det bliver den ikke ved med at være. På et eller andet tidspunkt vil den blive "normaliseret", dvs. lig inflationen + ca. 2 %

2) Den demografiske bombe er ved at gå af. I løbet af de næste 10 år vil boligmarkedet samlet set blive forladt af 100 til 150 tusinde flere end der kommer til. En effekt af store årgange i 30'erne og 40'erne, og små årgange i 90'erne og 00'erne

3) Den afdragsfri periode vil udløbe for rigtigt mange i løbet af de næste par år, startende allerede næste år. Det vil øge udbuddet og salgsvilligheden.

4) Med et statsunderskud på 75 til 80 milliarder i år, og forventet 60 til 70 milliarder de næste år, bliver staten nød til at se sig om efter nye indtægtskilder. Boligerne ligger desværre snublende nær som skatteobjekt efter at have været fredet i 10 år.

5) Efter HTS har skrevet under på EU's finanspagt er der ingen vej uden om at bringe balance i det offentliges indtægter og udgifter. Det betyder dels højere skatter, og færre offentligt ansatte, samt meget små lønstigninger til alle offentligt ansatte i det næste årti.

6) Oprydningen i finanssektoren kommer til at koste kassen for brugerne, dvs. forøgede låneomkostninger

7) Den aldersbetingede formuefordeling i landet forhindrer salg af boliger på det nuværende prisniveau

Jo, vi kommer også til at yde vores bidrag til skabelsen af det perfekte.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty Sv: Gode nyheder

Indlæg af Thomas Tors Maj 10, 2012 5:41 am

SortKaffe skrev:Jeg synes også vi skal være opmærksomme på, at DK, og især vores boligmarked og bankerne, også viser tegn på at en "perfect storm" er på vej:

1) Renten er lav lige nu. Men det bliver den ikke ved med at være. På et eller andet tidspunkt vil den blive "normaliseret", dvs. lig inflationen + ca. 2 %

2) Den demografiske bombe er ved at gå af. I løbet af de næste 10 år vil boligmarkedet samlet set blive forladt af 100 til 150 tusinde flere end der kommer til. En effekt af store årgange i 30'erne og 40'erne, og små årgange i 90'erne og 00'erne

3) Den afdragsfri periode vil udløbe for rigtigt mange i løbet af de næste par år, startende allerede næste år. Det vil øge udbuddet og salgsvilligheden.

4) Med et statsunderskud på 75 til 80 milliarder i år, og forventet 60 til 70 milliarder de næste år, bliver staten nød til at se sig om efter nye indtægtskilder. Boligerne ligger desværre snublende nær som skatteobjekt efter at have været fredet i 10 år.

5) Efter HTS har skrevet under på EU's finanspagt er der ingen vej uden om at bringe balance i det offentliges indtægter og udgifter. Det betyder dels højere skatter, og færre offentligt ansatte, samt meget små lønstigninger til alle offentligt ansatte i det næste årti.

6) Oprydningen i finanssektoren kommer til at koste kassen for brugerne, dvs. forøgede låneomkostninger

7) Den aldersbetingede formuefordeling i landet forhindrer salg af boliger på det nuværende prisniveau

Jo, vi kommer også til at yde vores bidrag til skabelsen af det perfekte.
Meget enig.

Hidtil har man skudt ejerboligmarkedet af hensyn til mere presserende problemer:

Først erhvervslivet, som faktisk har befundet sig i en konstant kreditklemme siden 2008.

Dernæst platugle spekulanterne, der har så stort et omfang, at de også måtte udskydes; men nu er påtrængende.

Endelig kommer landbruget ind og er virkelig påtrængende fordi småbankerne rasler ned fra en kant af p.gr.a. - ikke så meget insolvens (det kunne man endda klare); men illikviditet (der ligger en 150 mia. i Nationalbanken konstant i kontanter, fordi man ganske enkelt ikke tør låne pengene ud.)

Landbrugsbanken Her ser problemet ud til at være at skaffe tilstrækkelig ejendomsværdi til at obligationerne kan sælges: Belåning i Nationalbanken efter et "haircut" på 20-30-40% efterlader stadig et finansieringsproblem.

Så kom her midt i April måned Sydbank (hvis jeg ikke tager fejl - det kan man så selv vurdere, hvor sandsynligt det er: Skulle ikke være svært - kig på Frøsigs friluftsgebis: Dallarbaggerne er blevet noget løse i det! - men det forklarer nok 3½ af 19 mia. i pengepolitiske udlån - der er så MINDST en til på ca. 1 mia.

Om den sidste er fusionen mellem Vestjysk Bank og Aarhus Lokalbank - eller Spar Nord - det ved jeg ikke.
Mit gæt er, at der er tale om panikfusionen Vestjysk og Aarhus - det er helt tydeligt et likviditetsproblem.

Spar Nord er mere et soliditetsproblem - selv på 2010 regnskabstal.

Pointen er:
Problembanker er som boomeranger - man kan godt smide dem ad H. til; men de kommer sgu tilbage med appel.

Man har efterhånden skubbet så meget foran sig, at møgbunken tårner sig op: Vi kan se det samme fænomen på de spanske huspriser - en midlertidig stabilisering (ikke engang med en lille vækst) afløses af et fald, der ikke kan kontrolleres (i Spaniens tilfælde p.gr.a. stort overbyggeri: 1½ bolig pr. husholdning.) I Danmark p.gr.a. manglende evne til at betale ikke-renten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty Sv: Gode nyheder

Indlæg af SortKaffe Fre Jun 01, 2012 3:14 pm

SortKaffe skrev:Jeg synes også vi skal være opmærksomme på, at DK, og især vores boligmarked og bankerne, også viser tegn på at en "perfect storm" er på vej:

1) Renten er lav lige nu. Men det bliver den ikke ved med at være. På et eller andet tidspunkt vil den blive "normaliseret", dvs. lig inflationen + ca. 2 %

2) Den demografiske bombe er ved at gå af. I løbet af de næste 10 år vil boligmarkedet samlet set blive forladt af 100 til 150 tusinde flere end der kommer til. En effekt af store årgange i 30'erne og 40'erne, og små årgange i 90'erne og 00'erne

3) Den afdragsfri periode vil udløbe for rigtigt mange i løbet af de næste par år, startende allerede næste år. Det vil øge udbuddet og salgsvilligheden.

4) Med et statsunderskud på 75 til 80 milliarder i år, og forventet 60 til 70 milliarder de næste år, bliver staten nød til at se sig om efter nye indtægtskilder. Boligerne ligger desværre snublende nær som skatteobjekt efter at have været fredet i 10 år.

5) Efter HTS har skrevet under på EU's finanspagt er der ingen vej uden om at bringe balance i det offentliges indtægter og udgifter. Det betyder dels højere skatter, og færre offentligt ansatte, samt meget små lønstigninger til alle offentligt ansatte i det næste årti.

6) Oprydningen i finanssektoren kommer til at koste kassen for brugerne, dvs. forøgede låneomkostninger

7) Den aldersbetingede formuefordeling i landet forhindrer salg af boliger på det nuværende prisniveau

Jo, vi kommer også til at yde vores bidrag til skabelsen af det perfekte.


Selv Danske Bank er nu enig med mig i, at vi er på vej ud i den "perfekte krise":

http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/234084/danske_bank_vi_staar_med_en_perfekt_krisecocktail.html

SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty Sv: Gode nyheder

Indlæg af Thomas Fre Jun 01, 2012 4:31 pm

SortKaffe skrev:


Selv Danske Bank er nu enig med mig i, at vi er på vej ud i den "perfekte krise":

http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/234084/danske_bank_vi_staar_med_en_perfekt_krisecocktail.html


Perfekte krise: Ja for Danske Bank.
Læg også mærke til, at Nykredit sendte deres krybdyr herind - de har jo aldrig vist hverken hvad de selv foretog sig eller hvad der skete omkring dem.

Det bliver nu nok ikke så meget banker - selvom de også kommer under kloakvand, nej det er kridterne.
Man er i færd med at konvertere alle realkreditobligationerne til statsobligationer.
At pensionskasser og banker så i visse tilfælde er gået over åen efter vand:
Man er flygtet ud af danske flexlort til et eller andet snavs i udlandet, herefter sælges snavset og anbringes i Danske Stat - eller som indskud i Nationalbanken - det tager man jo naturligvis negativ rente for.

De 25 mia. indskuddene er sprunget op med er ENTEN den månedlige præsententation af kontanter i betalingsafviklingen eller en redning af Nykredit. Jeg hælder stadig til det sidste - nu får vi at se i den kommende uge.

En ting er sikkert - og det ved både Thorning og Vestager: EU gider ikke høre på mere vrøvl om de danske banker og kridter (Spanien giver rigelig morskab): Deal with it!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty Sv: Gode nyheder

Indlæg af Thomas Fre Jun 01, 2012 5:32 pm

Thomas skrev:
De 25 mia. indskuddene er sprunget op med er ENTEN den månedlige præsentation af kontanter i betalingsafviklingen eller en redning af Nykredit. Jeg hælder stadig til det sidste - nu får vi at se i den kommende uge.


Her kl. 1530 er indskuddene ned med 15 mia. så her taler vi månedsafslutning på ca. det beløb; men det efterlader stadig tvivlsomme 10 mia. Det beløb synes lidt lidt for en redning af Nykredit - evt Nykredit Bank?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode nyheder Empty Sv: Gode nyheder

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum