Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

The Perfect Storm 2.0 ?

+6
Uffe
dkguy66
doctor
Lars_HH
Thomas
Cirb
10 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Cirb Lør Sep 08, 2012 10:38 am

Nu har jeg vedvarende gjort mig til fortaler for at enhver, der påstår at kunne forudsige renteniveauer med nogen somhelst brugbar sikkerhed er fuld af løgn eller i besiddelse af viden, der kun udveksles i de absolutte indercirkler i FED og ECB.
Gruppe nummer 2 optræder sjældent i aviser, pengeinstitutterne markedsananlyser og på internet boards - gruppe nummer 1, ja døm selv...

Derfor er nedenstående alligevel interessant.

Er det nu slut med de billige boliglån?

Bemærk den underliggende panik.
Finansindustrien har ikke råd til det går skidt og slet ikke råd til at det går godt.
Det eneste scenario, der kan holde dem flydene, er at det går skidt i DK, men endnu værre i resten af verdenen. Det har så været situationen i et par år -før eller siden slutter, spørgsmålet er hvornår; og der er de helt tydeligt lige så usikre som alle andre.
Nu ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Ja et eller andet skal give efter snart!

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 12:23 pm

Cirb skrev:Nu har jeg vedvarende gjort mig til fortaler for at enhver, der påstår at kunne forudsige renteniveauer med nogen somhelst brugbar sikkerhed er fuld af løgn eller i besiddelse af viden, der kun udveksles i de absolutte indercirkler i FED og ECB.
Gruppe nummer 2 optræder sjældent i aviser, pengeinstitutterne markedsananlyser og på internet boards - gruppe nummer 1, ja døm selv...

Derfor er nedenstående alligevel interessant.

Er det nu slut med de billige boliglån?

Bemærk den underliggende panik.
Finansindustrien har ikke råd til det går skidt og slet ikke råd til at det går godt.
Det eneste scenario, der kan holde dem flydene, er at det går skidt i DK, men endnu værre i resten af verdenen. Det har så været situationen i et par år -før eller siden slutter, spørgsmålet er hvornår; og der er de helt tydeligt lige så usikre som alle andre.
Nu ?

Mvh
Cirb

Jeg hæfter mig nu ved, at Ane Arnth Jensen, den lille dorske Ulrikke og ny har Nykredit et "synspunkt" i Berlingske.

Det tyder på, at noget er ved at ske - og Realkredit Danmark og Nordea vil få en anden (og ikke nødvendigvis bedre) behandling.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Lars_HH Lør Sep 08, 2012 1:29 pm

Du skal nok holde øje med valutareserven, hvis der begynder at komme en flugt væk fra danske papirer så bryder det sammen. Jeg vil tro at en flexrente på 3% er nok.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 3:15 pm

Lars_HH skrev:Du skal nok holde øje med valutareserven, hvis der begynder at komme en flugt væk fra danske papirer så bryder det sammen. Jeg vil tro at en flexrente på 3% er nok.

Den tror jeg ikke på - netop IKKE den: Med 500 mia. er der rigeligt!
Hvis det er noget, der bekymrer, så er det flugt TIL! Men med den rente, så er det ikke sandsynligt.

Med de interventioner - eller rettere manglen på samme - så er det IKKE udlandet, der spiller i denne sammenhæng.
Det er noget man med stor omhu har undgået, fordi man skal ikke rodes ind i problemer omkring Euroen.

Onkel Nils har udvidet lånerammen med 100 mia. - sjovt nok samme beløb, som pensionskasserne har trukket ud af likviditeten i bankerne.
Det var noget af det, jeg ville gøre, hvis jeg ville nationalisere Danske Bank:

Sørge for at afdække afledte skader.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af doctor Lør Sep 08, 2012 3:26 pm

Fuldstændig enig med Lars_HH.

Torsdag lancerede Den Europæiske Centralbank (ECB) sit seneste våben i kampen mod gældskrisen: Ubegrænsede opkøb af kortfristede statsobligationer fra kriseramte eurolande

For første gang toner ECB rent flag og siger at de vil fortage UBEGRÆNSEDE opkøb af kortfristede statsobligationer.

Vi har nu i flere år set de sydeuropæiske lande kæmpe med stigende statsgæld og deraf afledte tårnhøje renter. Et renteniveau som enhver ved ville medføre statsbankerot før eller siden. Selvfølgelig måtte ECB nu endelig vælge side.
Ville de lade landene gå statsbankerot og opløse euroen og kaste det finansielle system ud i et krise lig den vi så i 2008, eller vil de forsøge at redde stumperne i Europa. Det overrasker overhovedet ikke mig, at det blev slutløsningen. Thomas har talt meget for Tyskland ville modsætte sig med succes, men det er altså ikke det vi ser. Vel Thomas?

Det er heller ikke overraskende, at "redningen" først kommer nu. De skulle lige ryste landene gevaldigt, så borgerne forstod at reformer var nødvendige.

I de sidste år har Nordeuropa været save haven for kapitalen.
Selvfølgelig vil vi få kapitalflugt fra Danmark med deraf stigende renteniveau.

At det benægtes fra ATP og andre pensionskasser er jo kun fordi de sidder med alt for mange lavtforrentede papirer.

Lars_HH: underret os endelig om valutareserven løbende.


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af doctor Lør Sep 08, 2012 4:10 pm

-vis mig den indlånskunde eller investor i 0 rente statsobligationer fra Danmark og Tyskland, der ikke higer efter en højere rente, hvis pengene er sikret?

Hvis jeg vidste, hvordan man købte sydeuropæiske statsobligationer, så ville jeg investere der NU.

Det ved jeg heldigvis ikke, så den "ekstremt lille risiko" for at jeg tager fejl, kan jeg af gode grunde ikke påtage mig. Wink

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 6:02 pm

doctor skrev:Fuldstændig enig med Lars_HH.

Torsdag lancerede Den Europæiske Centralbank (ECB) sit seneste våben i kampen mod gældskrisen: Ubegrænsede opkøb af kortfristede statsobligationer fra kriseramte eurolande

For første gang toner ECB rent flag og siger at de vil fortage UBEGRÆNSEDE opkøb af kortfristede statsobligationer.

Vi har nu i flere år set de sydeuropæiske lande kæmpe med stigende statsgæld og deraf afledte tårnhøje renter. Et renteniveau som enhver ved ville medføre statsbankerot før eller siden. Selvfølgelig måtte ECB nu endelig vælge side.
Ville de lade landene gå statsbankerot og opløse euroen og kaste det finansielle system ud i et krise lig den vi så i 2008, eller vil de forsøge at redde stumperne i Europa. Det overrasker overhovedet ikke mig, at det blev slutløsningen. Thomas har talt meget for Tyskland ville modsætte sig med succes, men det er altså ikke det vi ser. Vel Thomas?

Det er heller ikke overraskende, at "redningen" først kommer nu. De skulle lige ryste landene gevaldigt, så borgerne forstod at reformer var nødvendige.

I de sidste år har Nordeuropa været save haven for kapitalen.
Selvfølgelig vil vi få kapitalflugt fra Danmark med deraf stigende renteniveau.

At det benægtes fra ATP og andre pensionskasser er jo kun fordi de sidder med alt for mange lavtforrentede papirer.

Lars_HH: underret os endelig om valutareserven løbende.


Du glemmer én ting doctor!
Hvor finder ECB pengene til at købe de obligationer for?

Hvis Du nu siger: Dem laver de da bare! - så tror jeg, at jeg kværker Dig!

Næææh, ser Du modposten er indskud fra diverse euro centralbanker. Hvor har de pengene fra?

Jo, ser Du: Jeg vil regne med at f.eks. Bundesbank er ved at drukne i indskud fra deres nationale banker (eller også laver man nogle statsobligationer (igen til ingen rente) som disse indskud kan købe. Hvor har bankerne så alle de indskud fra?

Jo, ser De - lille De: De kommer jo fra spaniolere, der hævede dem i Spanien og sendte dem til Tyskland.

Så det er de penge, man køber spanske statsobligationer for.

Så kan den spanske stat låne pengene til de spanske banker.

Jamen, hvad nu hvis de spanske banker ikke betaler - jo, så må den spanske stat! Det kan den kun hvis de kan beskatte de penge, der er flygtet. Pensionsmidler mm.
Hvis de spanske banker bare fortsat låner uansvarligt ud, så tager ECB og dumper spanske statsobligationer - og lukker dermed effektivt ned for Spanien som om det var Grækenland.

Nej, ECB har fat i den lange ende. Lige så længe der er en ende at have fat i!

Man hopper evt. leddet med centralbankerne over og modtager deposita fra de store banker.

Men i sidste ende har man snor i hvilke bankkonti de flygtende penge kom fra. Revisionssporet er intakt.
Det skal vi nemlig bruge, NÅR Spanien skal til at gufle skattesnydere.

Læg mærke til, at SKAT har udsendt besked til potentielle skattesnydere i Danmark, at amnestien ikke gælder dem: De er nemlig allerede i søgelyset.

Tror Du ikke man har lært noget af Grækenland? Selvfølgelig har man det!

Hvad nu, hvis de flygtede midler vender tilbage til Spanien? Ja, så reduceres statslånene og obligationerne købes tilbage af ECB.

Nej, det er skam en lille elegant fælde, så skattesvigere og pensionsmidler i Spanien ikke har noget sted at gå hen!

Hvad nu hvis pengene overføres til schweiziske banker?
Jo, dels har det tyske skattevæsen fået et lille koket hold i de schweiziske banker - der vil skulle forklare, hvad der dog er sket med de penge, der er overført fra de tyske banker.......

Læg lige mærke til, at UBS - den største schweiziske bank - har en tidligere direktør for Bundesbank som direktør......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 6:05 pm

doctor skrev:-vis mig den indlånskunde eller investor i 0 rente statsobligationer fra Danmark og Tyskland, der ikke higer efter en højere rente, hvis pengene er sikret?

Hvis jeg vidste, hvordan man købte sydeuropæiske statsobligationer, så ville jeg investere der NU.

Det ved jeg heldigvis ikke, så den "ekstremt lille risiko" for at jeg tager fejl, kan jeg af gode grunde ikke påtage mig. Wink

Det skal du lade være med at gøre: Du kan nemlig ikke tvinge Spanien til at indkræve højere skatter - det kan ECB.

I tilfælde af misligholdelse kan tabet føres hele vejen tilbage til de banker, der har deponeret midlerne - og de enkelte konti de deponerede midler kommer fra.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af dkguy66 Lør Sep 08, 2012 6:06 pm

Nu er der stadig en masse usikkerheder forbundet med seneste udmelding fra ECB.

1. Hvordan stiller Tyskland sig reelt til denne beslutning ? Den tyske rep. i ECB's board, stemte som den eneste imod. ( Han ved jo hvem der kommer til at betael regningen. )

2. Onsdag afsiger den tyske forfatningsdomstol kendelse om det i det hele taget er indenfor tysk lov, at overdrage retten til gældsætning til en 3. part.

Og spørgsmålet er jo også lige hvad man reelt opnår ved at foretage disse opkøb af landes gæld, til en lav rente, når disse lande de næste 10 år sikkert vil opleve massive underskud på statsbudgetterne.

For mig at se handler dette mere om at beskytte EURO'en FOR ENHVER PRIS frem for at hjælpe landende og disses befolkninger, på en ordentlig måde.

Som Olle netop har udtalt, så er hans forventning at dette opkøb vil berolige finansmarkederne.

Bemærk, at det hele handler om markederne. Hverken om de +100 mio arbejdsløse i EU området, eller staternes konstante underskud.

Dette er blot en af de sidste krampetrækninger, for at redde euro'en fra at bryde sammen, problemet er dog blot, at sålænge euro'en er valuta i Grækenland, Spanien, Portugal og Italien, så vil disse lande for tid og evighed have både underskud på statsbudgetterne, massiv arbejdsløshed, og en armod der siger spar to til alt vi hidtil har set i europa, de sidste 50 år.

Grundlæggende er det ikke andet end en særdeles trængende frysende mand, der forsøger at sjat-pisse i bukserne for at holde varmen længere, problemet er blot, at til sidst løber han tør for vand, og så går det først galt.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 6:12 pm

dkguy66 skrev:Nu er der stadig en masse usikkerheder forbundet med seneste udmelding fra ECB.

1. Hvordan stiller Tyskland sig reelt til denne beslutning ? Den tyske rep. i ECB's board, stemte som den eneste imod. ( Han ved jo hvem der kommer til at betael regningen. )

2. Onsdag afsiger den tyske forfatningsdomstol kendelse om det i det hele taget er indenfor tysk lov, at overdrage retten til gældsætning til en 3. part.

Og spørgsmålet er jo også lige hvad man reelt opnår ved at foretage disse opkøb af landes gæld, til en lav rente, når disse lande de næste 10 år sikkert vil opleve massive underskud på statsbudgetterne.

For mig at se handler dette mere om at beskytte EURO'en FOR ENHVER PRIS frem for at hjælpe landende og disses befolkninger, på en ordentlig måde.

Som Olle netop har udtalt, så er hans forventning at dette opkøb vil berolige finansmarkederne.

Bemærk, at det hele handler om markederne. Hverken om de +100 mio arbejdsløse i EU området, eller staternes konstante underskud.

Dette er blot en af de sidste krampetrækninger, for at redde euro'en fra at bryde sammen, problemet er dog blot, at sålænge euro'en er valuta i Grækenland, Spanien, Portugal og Italien, så vil disse lande for tid og evighed have både underskud på statsbudgetterne, massiv arbejdsløshed, og en armod der siger spar to til alt vi hidtil har set i europa, de sidste 50 år.

Grundlæggende er det ikke andet end en særdeles trængende frysende mand, der forsøger at sjat-pisse i bukserne for at holde varmen længere, problemet er blot, at til sidst løber han tør for vand, og så går det først galt.

Offentlige underskud i de næste 10 år - jeps; men det er heller ikke det, det drejer sig om!
Det, det drejer sig om er at den Spanske stat skal beskatte deres pensionsordninger og finde skattesvigere - opkræve skat herfra og betale nedskrivningerne i de spanske banker hermed.

Men jeg ser, du har stadig ikke læst Din Ludwig Erhard!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af dkguy66 Lør Sep 08, 2012 6:15 pm

Og efterhånden virker det som om at hele EU og ECB, ikke består af andet en små drenge, der leger med ild, og gang på gang får besked på det er farligt, og de ikke må. Til sidst ophører forældrene med at advare, og ungerne ender med at futte hele hytten og dem selv af.

Og det er det, der er ved at ske med EU landene, på grund af deres legen med euro'en, i stedet for at indse at den eneste redning var at trække en lilie i sandet FOR LANG TID SIDEN, og droppe Grækenland, Spanien, Irland og Portugal. Og evt Italien. Make a clean cut. Og begræns skaderne.

Nu er man ved at satse hele EU's samlede økonomi de næste 50 år, pga et forfejlet politisk EURO projekt.

Se på de seneste jobtal fra USA. Krisen der, er så langt fra over, hvis den rigitgi er begyndt endnu. Se på Kina og deres vækst. Eller mangel på samme.

Når krisen kradser i disse lande, hvordan har man så forestillet sig at skaffe job til +100 mio EU borgere, der så kan betale skat og bidrage til en økonomisk bedring ? Det sker bare ikke.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 6:18 pm

dkguy66 skrev:Og efterhånden virker det som om at hele EU og ECB, ikke består af andet en små drenge, der leger med ild, og gang på gang får besked på det er farligt, og de ikke må. Til sidst ophører forældrene med at advare, og ungerne ender med at futte hele hytten og dem selv af.

Og det er det, der er ved at ske med EU landene, på grund af deres legen med euro'en, i stedet for at indse at den eneste redning var at trække en lilie i sandet FOR LANG TID SIDEN, og droppe Grækenland, Spanien, Irland og Portugal. Og evt Italien. Make a clean cut. Og begræns skaderne.

Nu er man ved at satse hele EU's samlede økonomi de næste 50 år, pga et forfejlet politisk EURO projekt.

Se på de seneste jobtal fra USA. Krisen der, er så langt fra over, hvis den rigitgi er begyndt endnu. Se på Kina og deres vækst. Eller mangel på samme.

Når krisen kradser i disse lande, hvordan har man så forestillet sig at skaffe job til +100 mio EU borgere, der så kan betale skat og bidrage til en økonomisk bedring ? Det sker bare ikke.

Du har stadig ikke forstået en brik af det hele!

Men det er Du så ikke ene om.

Hallo

Draghis betingelse for støtteprogrammet er, at modtagerlande underkaster sig centralt dikterede reformer og dermed yderligere suverænitetsafgivelse. Det har Mariano Rajoys konservative regering indtil for få uger siden blankt afvist, og selv om signalerne i løbet af sensommeren er blevet mere tvetydige, vægrer Rajoy sig fortsat ved at kaste håndklædet i ringen.


Sidst rettet af Thomas Lør Sep 08, 2012 6:25 pm, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af dkguy66 Lør Sep 08, 2012 6:21 pm

Thomas skrev:
dkguy66 skrev:Nu er der stadig en masse usikkerheder forbundet med seneste udmelding fra ECB.

1. Hvordan stiller Tyskland sig reelt til denne beslutning ? Den tyske rep. i ECB's board, stemte som den eneste imod. ( Han ved jo hvem der kommer til at betael regningen. )

2. Onsdag afsiger den tyske forfatningsdomstol kendelse om det i det hele taget er indenfor tysk lov, at overdrage retten til gældsætning til en 3. part.

Og spørgsmålet er jo også lige hvad man reelt opnår ved at foretage disse opkøb af landes gæld, til en lav rente, når disse lande de næste 10 år sikkert vil opleve massive underskud på statsbudgetterne.

For mig at se handler dette mere om at beskytte EURO'en FOR ENHVER PRIS frem for at hjælpe landende og disses befolkninger, på en ordentlig måde.

Som Olle netop har udtalt, så er hans forventning at dette opkøb vil berolige finansmarkederne.

Bemærk, at det hele handler om markederne. Hverken om de +100 mio arbejdsløse i EU området, eller staternes konstante underskud.

Dette er blot en af de sidste krampetrækninger, for at redde euro'en fra at bryde sammen, problemet er dog blot, at sålænge euro'en er valuta i Grækenland, Spanien, Portugal og Italien, så vil disse lande for tid og evighed have både underskud på statsbudgetterne, massiv arbejdsløshed, og en armod der siger spar to til alt vi hidtil har set i europa, de sidste 50 år.

Grundlæggende er det ikke andet end en særdeles trængende frysende mand, der forsøger at sjat-pisse i bukserne for at holde varmen længere, problemet er blot, at til sidst løber han tør for vand, og så går det først galt.

Offentlige underskud i de næste 10 år - jeps; men det er heller ikke det, det drejer sig om!
Det, det drejer sig om er at den Spanske stat skal beskatte deres pensionsordninger og finde skattesvigere - opkræve skat herfra og betale nedskrivningerne i de spanske banker hermed.

Men jeg ser, du har stadig ikke læst Din Ludwig Erhard!

Det hjælper jo bare ikke hverken på lang eller kort sigt.

Se på alle de penge der allerede er forsvundet fra Spanien. Og de eneste pensioner der bliver tilbage er jo de offentlige pensioner, da alle andre da nok skal sørge for at få sine sendt væk, om det så betyder at de rejser fra landet eller ej.

Så skal man jo virkelig til at beslaglægge pengene "overnight",

Og mht. statsunderskuddene, så er de jo en faktor man også skal tage i betragtning, da det ikke kun er et bank problem. Hvis det var tilfældet, så var der jo ingen grund til stramninger i de offentlige udgifter. Vel!

ECB's plan er møntet på de gældsplagede lande, ikke de nødlidende banker, alene.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af dkguy66 Lør Sep 08, 2012 6:37 pm

Problemet er måske, at jeg nok forstår det på den bredere palet, end en økonom.

En ubegrænset ret til opkøb af statsobligationer er udelukkende for at sikre en lavtforrentet lånoptagelse af de berørte lande. Men disse lande vil altså alt andet lige, ikke kunne sikre en vækst stigning, med mio af arbejdsløse borgere, på offentlig overførsel, hvor lille den så end er.

Og lige nu er vi ved at se et billed i Europa, der minder en del om den udvikling vi så i Tyskland i 30', hvor man havde massiv arbejdsløshed, og en ekstrem inflation.

Et ubegrænset opkøb af statsobl. skal jo financieres enten ved trykning af penge - tvivler jeg på Tyskland er interesseret i - eller ved at de sundere EU lande spytter i kassen. Men deres vilje til dette er jo nok også begrænset.

Sagen er at dette ikke handler om at "redde" en spansk bank eller 2. Det er meget større og meget alvorligere - når vi i EU ser hvordan +100 mio mennesker er arbejdsløse, og uden udsigt til at finde nogen form for beskæftigelse og underhold, eftersom der ganske enkelt ikke er afsætning til en øget produktion i verden, pt. med hhv Kina og USA i krise også.

Og derfor havde det fra starten været bedre at lade div. banker gå ned, lave et clean cut, sløjfe aktiekapital, og div. aktiver, og sikre indskud op til grænsen, og via den vej, sikre en kontrolleret afvikling af gælden.

At man kan tro at "bare vi venter længe nok, så skal værdierne nok stige til den tidligere høje pris" tvivler jeg på holder indenfor en periode på 30-40 år.

Så jeg tror faktisk at vi endnu har det værste tilgode i krisen, fordi man har pumpet ballonen for meget op. Derved skal der meget mindre til at den sprænger.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Lør Sep 08, 2012 6:55 pm

dkguy66 skrev:
Så skal man jo virkelig til at beslaglægge pengene "overnight",
Ja, det er en mulighed.

Men så længe du kender posten i den spanske bank, så kender du også modposten i f.eks. den tyske.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af doctor Lør Sep 08, 2012 8:18 pm

Thomas skrev:Du glemmer én ting doctor!
Hvor finder ECB pengene til at købe de obligationer for?

Hvis Du nu siger: Dem laver de da bare! - så tror jeg, at jeg kværker Dig!
......

Jeg tror nu, at vi er ovre i en helt anden gade end mordgaden Thomas.
Alle prøver at holde liv i hinanden.

Det er PLUDSELIGT gået op for de stærke EU-lande at de svage EU-lande VIL gå bankerot, hvis de fortsat kun tilbydes statsgældsrenter på 7-10 %.
Selv om de så fik gang i produktionen og ikke havde arbejdsløshed, så ville de gå bankerot, når man kender størrelsen på deres statsgæld, renteniveauet og inflationen.

Den situation Tyskland og de stærke fæller står i er en helt anden:
Hvordan vil de helst begå selvmord: Kvækning, skydning, drukning eller gift?

Det er selvmord for de stærke EURO lande, hvis EUROen går ned. De har ikke noget valg. Hvis de vil se nogle af deres tilgodehavender fra Sydeuropa, så må de holde liv i skidtet. Og det kan de kun gøre på en måde: Ved at holde liv i dem. Og det gør de kun på en måde: Ved at få statsgældsrenten ned.

Der er ikke noget valg. Hvor de vil hente sikkerhed fra eller om der overhovedet er nogen sikkerhed bortset fra navnet EUROPA. Det er sådan set underordnet. Det er gået op for tyskerne - at det i sidste ende er: En for alle og alle for en.

Kapitalen kunne jo også flygte til BRIK landene. OG - det er jo ikke alle kapitalstærke der er skatteunddragere vel?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Søn Sep 09, 2012 12:08 pm

doctor skrev:
Thomas skrev:Du glemmer én ting doctor!
Hvor finder ECB pengene til at købe de obligationer for?

Hvis Du nu siger: Dem laver de da bare! - så tror jeg, at jeg kværker Dig!
......

Jeg tror nu, at vi er ovre i en helt anden gade end mordgaden Thomas.
Alle prøver at holde liv i hinanden.

Det er PLUDSELIGT gået op for de stærke EU-lande at de svage EU-lande VIL gå bankerot, hvis de fortsat kun tilbydes statsgældsrenter på 7-10 %.
Selv om de så fik gang i produktionen og ikke havde arbejdsløshed, så ville de gå bankerot, når man kender størrelsen på deres statsgæld, renteniveauet og inflationen.

Den situation Tyskland og de stærke fæller står i er en helt anden:
Hvordan vil de helst begå selvmord: Kvækning, skydning, drukning eller gift?

Det er selvmord for de stærke EURO lande, hvis EUROen går ned. De har ikke noget valg. Hvis de vil se nogle af deres tilgodehavender fra Sydeuropa, så må de holde liv i skidtet. Og det kan de kun gøre på en måde: Ved at holde liv i dem. Og det gør de kun på en måde: Ved at få statsgældsrenten ned.

Der er ikke noget valg. Hvor de vil hente sikkerhed fra eller om der overhovedet er nogen sikkerhed bortset fra navnet EUROPA. Det er sådan set underordnet. Det er gået op for tyskerne - at det i sidste ende er: En for alle og alle for en.

Kapitalen kunne jo også flygte til BRIK landene. OG - det er jo ikke alle kapitalstærke der er skatteunddragere vel?

Laughing

Der er bare det ved det: Der er nogle ting du skal holde adskilt. Det er netop det man kæmper for i øjeblikket!
Det var den, jeg troede Du havde fattet! Det havde Du så ikke; det er der så mange andre, der heller ikke har - f.eks. hovedparten af landets førende erhvervsjournalister.

Det ene er likviditetsflowet, hvor de "hysteriske kællinger" (som Lykketoft kaldte dem) flintrer rundt i panik.
Det er så forståeligt nok, for indskyderne i bankerne har ikke kontrol med bankerne og slet ikke med regeringerne.
For at bringe panikken til standsning, så er der kun en vej: Nemlig at føre den likviditet tilbage til Spanien. NB! med et fast tag i kraven på Spanien og de spanske banker.
Det er det greb Rajoy ikke er særlig glad for, at ECB får på ham!
Det vil nemlig betyde at tilsynet med de store spanske banker vil komme på ECB's hænder.

Den anden er realøkonomien! Altså om arbejdsmarkedsreformer, beskatning, boligpolitik og andet snask, der i øjeblikket kører med et underskud, der giver arbejdsløshed og andre ubehageligheder.
Det er spørgsmålet om at indskydernes panik ikke må rive erhvervslivet med sig i afgrunden.

BRIK-landene er IKKE nogen mulighed:

1) Du kan jo se, at de ikke har en banksektor, der kan håndtere sådanne transaktioner: Hvorfor tror Du, at russerne og sydamerikanerne bruger det Europæiske banksystem, der volder os så store kvaler?

2) BRIK landene har ikke noget sted at anbringe alle de penge! F.eks.:
Kina kunne godt udstede statsobligationer til alle disse "løse" penge; men det ville smadre Kinas politik med at styre valutaen - totalt.
BRIK landene har generelt overskud på deres betalingsbalancer og spekulativ indstrømning af kapital vil revaluere deres valuta - OMGÅENDE - og lægge deres eksport HELT ned.

Nej, det, der sker nu, er en konstatering af at EU-landene er hver især for små til at tumle bankerne - en problemstilling vi lige flygtigt har berørt tidligere.

Spanien har det ubehagelige valg: Enten overlader de kontrollen - i detaljer - af deres store banker til ECB - eller også lukker landet ned. Spanien har ikke mulighed for at sælge statsobligationer, der kan erstatte den likviditet, der er strømmet ud af Spanien i år. Det ENESTE sted, de kan låne pengene er i ECB (evt. i IMF; men det vil endegyldigt sætte regeringen på porten!) - og det sker på BETINGELSER.
ECB låner ikke penge ud til de store spanske banker, hvis de ikke har sikkerhed - og derfor et detaljeret indblik i deres forretning. Det var en opgave den spanske regering skulle have klaret for 10 år siden - og de vidste det!

Det uheldige for Spanien er, at deres store banker: Santander, BBVA, (en jeg aldrig kan huske) slæber rundt med ikke alene ubogførte tab fra Spanien; men også fra SYDAMERIKA (herunder Brasilien). De døde lån stammer fra den katastrofe for 25 år siden, som aldrig er blevet klaret efterfølgende.
Det er endnu en årsag til at Brasilien (og andre sydamerikanske lande) står med det ene ben i graven og det andet på en bananskrald. De har nemlig IKKE benyttet opsvinget til at sanere deres gæld! Nu er det for sent! Eksporten skrider efterhånden som Kina (og Indien) går i gulvet! Derfor HAR de ikke pengene til at sanere i deres gæld.

Endelig har Spanien i deres patetiske forsøg på at klare sig selv ud af det lort de selv har lavet fået en STATSLIG 4. største bank: Bankia!
Bankia er en fusion af ruinerede banker I Spanien, hvor man har fusioneret en 7-8 banker af Roskilde Bank/Amagerbank typen (bare værre og større), hvilket I SIG SELV har skabt en "systematisk vigtig" NATIONALISERET bank.
Bankia er et problem, der kun kan vokse sig større efterhånden som flere og flere regionale banker falder sammen fordi deres udlån til ejendomssektoren skal nedskrives til noget der blot har en fjern forbindelse med noget, der kan simulere virkelighed.

Altså et ECB finanstilsyn vil til de grader sætte Spanien under administration - og gennemtvinge den sanering af deres pensionsopsparing - og skattesvigere, som man IKKE vil. Man vil det ikke til de grader, at man er parat til at lade landet gå totalt ned - og her taler vi om et Gorrionsk kaos. Der kan ikke udbetales lønninger, ingen pensioner, ingen import - undtagen mod forudbetaling - ingen benzin - intet!
Det kommer nok ikke til at ske; men Spanien får 30-40 år som et ubetydeligt vedhæng til Europa under administration som en anden børnehave.

Danmark har så det problem, at Danske Bank (og Nordea) - forholdsmæssigt - er STØRRE end de spanske banker er i Spanien! Spørgsmålet er her om Nationalbanken (med Finanstilsynet) er opgaven voksen, at styre fallitboet Danske Bank med den tilstrækkelige sadistiske brutalitet?
Vurderet ud fra den ynkelige hylen, der har været i pressen den sidste uges tid, så er de køtere, der får tæsk nu: Kreditforeningerne!
Det spændende er om der sker noget på det område her inden Finansloven skal være vedtaget?
Udmeldingen fra Venstre er jo klart, at Finansloven IKKE er noget problem - der er altså noget andet, man lægger op til.

At Søvndal så spiller fransk klovn i skysovs på vej ud af regeringen - det er så bare lidt pausegymnastik - de snotnæser i SF har jo ikke begreb skabt om hvad de foretager sig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Uffe Man Sep 10, 2012 9:18 am

Dette synspunkt synes jeg er mere realistisk end det Thomas fremsætter:

http://denkorteavis.dk/2012/den-europaeiske-centralbanks-umulige-redningsplan/



Hvis lande ikke overholder deres løfter, kan ECB stoppe långivningen. Problemet er, at den beslutning altid er et politisk anliggende, og jo sværere en økonomisk situation et land er i, jo sværere bliver det politisk at nægte landet ”hjælp” i form af yderligere lån. Dynamikken er alt for velkendt

Jeg er noget skeptisk over om det lader sig politisk gøre at nægte lån til de kriseramte lande når først det brænder på.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Man Sep 10, 2012 9:39 am

Uffe skrev:Dette synspunkt synes jeg er mere realistisk end det Thomas fremsætter:

http://denkorteavis.dk/2012/den-europaeiske-centralbanks-umulige-redningsplan/



Hvis lande ikke overholder deres løfter, kan ECB stoppe långivningen. Problemet er, at den beslutning altid er et politisk anliggende, og jo sværere en økonomisk situation et land er i, jo sværere bliver det politisk at nægte landet ”hjælp” i form af yderligere lån. Dynamikken er alt for velkendt

Jeg er noget skeptisk over om det lader sig politisk gøre at nægte lån til de kriseramte lande når først det brænder på.
Jeg tror lige du skal se på Grækenland. Her tror jeg ikke det bliver spor problematisk at nægte lån.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Storebror Man Sep 10, 2012 9:47 am

Thomas skrev:
doctor skrev:Fuldstændig enig med Lars_HH.

Torsdag lancerede Den Europæiske Centralbank (ECB) sit seneste våben i kampen mod gældskrisen: Ubegrænsede opkøb af kortfristede statsobligationer fra kriseramte eurolande

For første gang toner ECB rent flag og siger at de vil fortage UBEGRÆNSEDE opkøb af kortfristede statsobligationer.

Vi har nu i flere år set de sydeuropæiske lande kæmpe med stigende statsgæld og deraf afledte tårnhøje renter. Et renteniveau som enhver ved ville medføre statsbankerot før eller siden. Selvfølgelig måtte ECB nu endelig vælge side.
Ville de lade landene gå statsbankerot og opløse euroen og kaste det finansielle system ud i et krise lig den vi så i 2008, eller vil de forsøge at redde stumperne i Europa. Det overrasker overhovedet ikke mig, at det blev slutløsningen. Thomas har talt meget for Tyskland ville modsætte sig med succes, men det er altså ikke det vi ser. Vel Thomas?

Det er heller ikke overraskende, at "redningen" først kommer nu. De skulle lige ryste landene gevaldigt, så borgerne forstod at reformer var nødvendige.

I de sidste år har Nordeuropa været save haven for kapitalen.
Selvfølgelig vil vi få kapitalflugt fra Danmark med deraf stigende renteniveau.

At det benægtes fra ATP og andre pensionskasser er jo kun fordi de sidder med alt for mange lavtforrentede papirer.

Lars_HH: underret os endelig om valutareserven løbende.


Du glemmer én ting doctor!
Hvor finder ECB pengene til at købe de obligationer for?

Hvis Du nu siger: Dem laver de da bare! - så tror jeg, at jeg kværker Dig!

Næææh, ser Du modposten er indskud fra diverse euro centralbanker. Hvor har de pengene fra?

Jo, ser Du: Jeg vil regne med at f.eks. Bundesbank er ved at drukne i indskud fra deres nationale banker (eller også laver man nogle statsobligationer (igen til ingen rente) som disse indskud kan købe. Hvor har bankerne så alle de indskud fra?

Jo, ser De - lille De: De kommer jo fra spaniolere, der hævede dem i Spanien og sendte dem til Tyskland.


Så det er de penge, man køber spanske statsobligationer for.

Så kan den spanske stat låne pengene til de spanske banker.

Jamen, hvad nu hvis de spanske banker ikke betaler - jo, så må den spanske stat! Det kan den kun hvis de kan beskatte de penge, der er flygtet. Pensionsmidler mm.
Hvis de spanske banker bare fortsat låner uansvarligt ud, så tager ECB og dumper spanske statsobligationer - og lukker dermed effektivt ned for Spanien som om det var Grækenland.

Nej, ECB har fat i den lange ende. Lige så længe der er en ende at have fat i!

Man hopper evt. leddet med centralbankerne over og modtager deposita fra de store banker.

Men i sidste ende har man snor i hvilke bankkonti de flygtende penge kom fra. Revisionssporet er intakt.
Det skal vi nemlig bruge, NÅR Spanien skal til at gufle skattesnydere.

Læg mærke til, at SKAT har udsendt besked til potentielle skattesnydere i Danmark, at amnestien ikke gælder dem: De er nemlig allerede i søgelyset.

Tror Du ikke man har lært noget af Grækenland? Selvfølgelig har man det!

Hvad nu, hvis de flygtede midler vender tilbage til Spanien? Ja, så reduceres statslånene og obligationerne købes tilbage af ECB.

Nej, det er skam en lille elegant fælde, så skattesvigere og pensionsmidler i Spanien ikke har noget sted at gå hen!

Hvad nu hvis pengene overføres til schweiziske banker?
Jo, dels har det tyske skattevæsen fået et lille koket hold i de schweiziske banker - der vil skulle forklare, hvad der dog er sket med de penge, der er overført fra de tyske banker.......

Læg lige mærke til, at UBS - den største schweiziske bank - har en tidligere direktør for Bundesbank som direktør......

Så vidt jeg forstår, så bliver pengene spaniolerne hæver og sætter i tyske banker med det samme sendt retur. Det er det som target 2 balancen viser.

Det er skrevet en hel del om Target 2 her: http://en.wikipedia.org/wiki/TARGET2 (Men zerohedge.com har også fulgt ubalancen nøje, så du kan søge yderligere kommentarer der også).

Relation to European sovereign debt crisis
TARGET2 balancesTARGET2 provides "automatic central bank funding for EMU countries suffering capital outflows provided through it". In the context of the European sovereign debt crisis (2009- ), these TARGET2 balances have grown, and gained attention.

Det virker derfor som om du bruger pengene to gange.

Om pengene trykkes eller lånes er et fedt hvis der ikke er nogen betalingsevne fra låners side. I alle tilfælde vil beløbet skulle trækkes over skatten - enten direkte eller indirekte som inflation. At der ikke er nogen betalingsvilje fra låntagers side er allerede bevist, og så er der nok heller ikke en evne.


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Storebror Man Sep 10, 2012 9:53 am

doctor skrev:Fuldstændig enig med Lars_HH.

Torsdag lancerede Den Europæiske Centralbank (ECB) sit seneste våben i kampen mod gældskrisen: Ubegrænsede opkøb af kortfristede statsobligationer fra kriseramte eurolande

For første gang toner ECB rent flag og siger at de vil fortage UBEGRÆNSEDE opkøb af kortfristede statsobligationer.

Vi har nu i flere år set de sydeuropæiske lande kæmpe med stigende statsgæld og deraf afledte tårnhøje renter. Et renteniveau som enhver ved ville medføre statsbankerot før eller siden. Selvfølgelig måtte ECB nu endelig vælge side.
Ville de lade landene gå statsbankerot og opløse euroen og kaste det finansielle system ud i et krise lig den vi så i 2008, eller vil de forsøge at redde stumperne i Europa. Det overrasker overhovedet ikke mig, at det blev slutløsningen. Thomas har talt meget for Tyskland ville modsætte sig med succes, men det er altså ikke det vi ser. Vel Thomas?

Det er heller ikke overraskende, at "redningen" først kommer nu. De skulle lige ryste landene gevaldigt, så borgerne forstod at reformer var nødvendige.

I de sidste år har Nordeuropa været save haven for kapitalen.
Selvfølgelig vil vi få kapitalflugt fra Danmark med deraf stigende renteniveau.

At det benægtes fra ATP og andre pensionskasser er jo kun fordi de sidder med alt for mange lavtforrentede papirer.

Lars_HH: underret os endelig om valutareserven løbende.



Sidst ECB intervenerede så mener jeg at renterne faldt mens alle de store spillere på markedet kom ECB i forkøbet. De opkøbte spanske (ja også græske) obligationer foran næsen på ECB og solgte dem derpå, med stor fortjeneste, til ECB. Da ECB's opkøbs program var slut steg rente med det samme igen.

Det eneste ECB for ud at dette er at udskyde problemerne. Det løser ingenting for EU/EURO samarbejdet.



Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Uffe Man Sep 10, 2012 10:30 am

Thomas skrev:
Jeg tror lige du skal se på Grækenland. Her tror jeg ikke det bliver spor problematisk at nægte lån.

Hvor mange tusinde mia kr fik de ikke før der blev stillet krav? De kørte på IMF/ECB/ESFS lån i hele 2 år før de begyndte at gøre noget. Eller sådan opfattede jeg begivenhederne.

Det er så det du håber der er lektien mellem Grækenland og Spanien - jeg er så ikke så sikker på at der er sket nogen læring. Der er bl.a nye folk på ECB kontoret i mellemtiden.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af doctor Man Sep 10, 2012 11:17 am

Der var engang en bog der hed Rationel Klinik:

Hovedbudskabet var at man hele tiden skulle tænke på konsekvensen af de undersøgelser og behandlinger man ordinerede. Næsten lige som i skak: Hvad bliver de næste mange træk.

Så nu spørger jeg bare: Og hvad er konsekvensen af ikke at opkøbe statsobligationer? Bankerot af hele Sydeuropa.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Man Sep 10, 2012 12:10 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:
Jeg tror lige du skal se på Grækenland. Her tror jeg ikke det bliver spor problematisk at nægte lån.

Hvor mange tusinde mia kr fik de ikke før der blev stillet krav? De kørte på IMF/ECB/ESFS lån i hele 2 år før de begyndte at gøre noget. Eller sådan opfattede jeg begivenhederne.

Det er så det du håber der er lektien mellem Grækenland og Spanien - jeg er så ikke så sikker på at der er sket nogen læring. Der er bl.a nye folk på ECB kontoret i mellemtiden.

Du skal lige tage én ting i betragtning: Jörg Asmussen (ECB) har åbent sagt, at f.eks. redningen af italienerne sidste år - det var en fejltagelse, som ikke bliver gentaget - næste gang vil man holde hånd i hanke med spradebasser som Berlusconi.

Selvfølgelig sker der en læring: Dem, der dummede sig sidst er jo sat til andre opgaver.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Thomas Man Sep 10, 2012 12:16 pm

doctor skrev:Der var engang en bog der hed Rationel Klinik:

Hovedbudskabet var at man hele tiden skulle tænke på konsekvensen af de undersøgelser og behandlinger man ordinerede. Næsten lige som i skak: Hvad bliver de næste mange træk.

Så nu spørger jeg bare: Og hvad er konsekvensen af ikke at opkøbe statsobligationer? Bankerot af hele Sydeuropa.

Ja så kan Spanien ikke låne penge, folk kan ikke komme til deres bankkonti - leverancer til Spanien kun mod forudbetaling.

Men når nu Rajoy får tænkt sig om, så giver han sig. Han har ikke noget valg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

The Perfect Storm 2.0 ? Empty Sv: The Perfect Storm 2.0 ?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum