Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

"Kernesunde" Danske Banker

+18
Nærigfryns
Lars_HH
doctor
iensn
[Censur]
Cirb
guldimund
dkniri
xwing99
SortKaffe
Shintai
dkguy66
Storebror
tommyjo
klogeaage 35
konsholm
peter777
Thomas
22 deltagere

Side 1 af 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Næste

Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 1:52 am

Jeg mener det var BamsesFar, der lavede den tråd i sin tid: Den har vist sin berettigelse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af peter777 Tirs Jul 26, 2011 1:58 am

Det ubehagelige er at man efterhånden ser, at hele samfundet er råddent. Og så kan man begynde at undersøge, hvordan i alverden er det hele kommet så langt ud.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 8:37 am

Sådan er det altid.
Men når det strammer til, så afsløres svaghederne.

Rådne træer knækker fortrinsvis i stormvejr.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty SparNord (udlån 2009 43 mia.)

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 8:45 am

Finanswatch havde en artikel om SparNord - som jeg ikke kan finde nu - hvor man sagde, at man ville slanke udlånet ved at skaffe sig af med leasing.

Ser man på filialstrukturen, så undrer man sig over at Spar Nord kan låne 43 mia ud. Til hvad?

Landbrug?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty MønsBank

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 9:14 am

Så et rygte, som jeg ikke kan genfinde, om Møns Bank der evt. bliver revet med af en hotelejer.

her var den:
Hotelfallent


Sidst rettet af Thomas Tirs Jul 26, 2011 10:59 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Max Bank

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 9:22 am

Tilsvarende satte rygtet, som jeg ikke kan genfinde, Max Bank i forbindelse med denne hotelejer.

også her:
Finan


Sidst rettet af Thomas Tirs Jul 26, 2011 11:34 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Hvad sker der lige nu?

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 10:04 am

Læg mærke til den geografiske spredning:
Midtfjords Bank
SparNord
MaxBank
MønsBank
Ryslinge Andelskasse/FaaborgSparekasse
(Vestjysk Bank?)

Det er ikke geografien, der betyder noget for sammenfaldet i tid.

Landbrug? Tjo, men hvorfor så nu?

Kunne det være Nykredits fallenttrilleri, der er den fælles faktor?
Jeg hæftede mig ved at Boris Frederiksen fik en måneds likviditetsforlængelse til konkursboet:

Finanstilsynet og Fjordbank Mors

Jeg begynder at tro, at jeg får ret i, at det hele skyldes Nykredits fallenttrilleri, som skal føres tilbage.
Nu skal man så til at glatte ud overfor de indskydere, der er kommet i klemme. Sidder man ved ringside, så risikere man at blive sprøjtet til i blod under en nedslagtning. Nu uddeles Kleenex.

Jeg tror også man skal hæfte dig ved, at der er rygter om SparNord, MaxBank og MønsBank lige p.t. (kan ikke genfinde dem).
Min vilde formodning er, at man fra Finansiel Stabilitets side - i tæt (formentlig så intimt, at det grænser til det sjofle) samarbejde med Finanstilsynet - er gået i gang med at vikle Nykredits nussede renommé ud af ganske respektable og ærbare konkurser.

Nykredit har fået en streng advarsel ved Amagerbankens konkurs - det hjalp ikke - de har formentlig lavet det samme nummer med Midtfjords Bank, nu er formaningerne ovre: Nu falder der lussinger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Oh my prophetic soul! Hamlet, da han hører genfærdets forklaring.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 26, 2011 12:13 pm

Ak ja, her kan vi da tale om et heldigt gæt!

Nykredit
Blandt de banker, der har udeståender med Henrik Schimming, er Max Bank og Møns Bank, men den kriseramte investor har også haft større engagementer med Nykredit og Amagerbanken.

En lidt speciel form for trebande carambole!

Morgenavisen Jyllands-Posten har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Henrik Schimming, ligesom det heller ikke har været muligt at træffe direktør i Max Bank Henrik Lund.

Nej, han har ikke været til at drive fra toilettet de sidste par dage - jamrende lyde derindefra har runget i de hellige haller og bestyrket formodningen om et kraftigt ildebefindende.
Et udsøgt arsenal af jagtvåben er dog efterladt på hans sommerresidens: Platuglegård - smukt beliggende med egen gylletank!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Thomas Ons Jul 27, 2011 3:34 am

Thomas skrev:Så et rygte, som jeg ikke kan genfinde, om Møns Bank der evt. bliver revet med af en hotelejer.

her var den:
Hotelfallent

Halløjsa!
hvordan dog det?

Jeg ser tegn på, at man er ved at vikle fallenttrilleri op.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Landets banker hænger på underdrejede ejendomme for 40 mia kr. Ingen udsigt til bedring

Indlæg af Gæst Ons Jul 27, 2011 9:57 am

[quote="Thomas"]Jeg mener det var BamsesFar, der lavede den tråd i sin tid: Den har vist sin berettigelse.



Banker tynget af kostbare mursten



Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af konsholm Ons Jul 27, 2011 11:17 am

http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2498603.ece

konsholm

Antal indlæg : 83
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Happiness

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af konsholm Ons Jul 27, 2011 11:26 am

http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2498603.ece

Så længe ejendommene giver overskud, kan bankerne godt forsvare at holde på dem. Problemet er, når de løbende skal putte nye penge i en ejendom og give henstand på renterne. Så er det en yderst risikabel forretning,« siger bankanalytiker Christian Hede, Jyske Bank

Hvorfra fra har han mon udledt denne visdom ??? Shocked

Senest har kreditorerne i det kriseramte jyske ejendomsselskab Essex med Danske Bank i spidsen forsøgt at sælge hele selskabet og dets mange ejendomme til amerikanske The Carlyle Group. Forsøget faldt til jorden, da Carlyle kun ville betale en pris, der svarede til godt 85 pct. af seniorgælden i Essex.

Altså - byggepris ca. 24.000 pr. m2 - En profesionel investor vil betale ca. 85% af dette - 20.000 pr. m2. Dette er for nybyggeri af bedre kvalitet, og formegentlig med en MEGET fornuftig finansieringsløsning oven i hatten.

Også de mange krak i den hjemlige banksektor er med til at besværliggøre den tiltrængte hovedrengøring, da de banker, der er overtaget af statens selskab Finansiel Stabilitet, ofte stiller langt skrappere krav for kreditoraftaler end andre

Ej øv altsååååå - Finansiel Stabilitet gider ikke være med til parkeringsaftale legen.

konsholm

Antal indlæg : 83
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Happiness

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Thomas Ons Jul 27, 2011 12:03 pm

Nu kan jeg ikke få linket til at virke; men pyt.

Mursten

Det, der var lagt op til den famøse weekend 23-24/6 2011 da Fjordbank Mors gik ned var (og det er min udlægning og formodning):

Hjortens team fra Danske Bank, Nordea, Ringkjøbing Landbobank og SparNord (jeg er vist kommet til andet steds at inddrage Jyske Bank - beklager) skulle skære Fjordbank Mors op mellem Ringkjøbing Landbobank og SparNord.
Det viste sig så (og det er mit gætværk), at Nykredit havde klasket så mange dødssejlere ind i Fjordbank Mors, at dels ville hverken Ringkjøbing Landbobank eller SparNord røre ved stadset.

Danske Bank og Nordea ville under ingen omstændigheder betale Nykredits tab (og det forstår jeg så inderligt) - de to skulle have dækket 60% formentlig: Noget tyder på, at Nykredit har hevet et betydeligt indskud hjem om fredagen - hvorfor skulle Finansiel Stabilitet ellers tilbagedatere konkursen til om fredagen?
Beløbsstørrelsen? Tja.. Nykredits ansvarlige indskud var på 100 mio. (og de penge er under alle omstændigheder tabt) hvilket giver et muligt udlån på 1 mia., som så skulle tværes af på de andre indskydere og Staten.
Dernæst så er der en del andre store engagementer - bla. et håbløst vindmølleprojekt, som kan få lov til at gå konkurs uden væsentlige afledte virkninger på hverken priserne på landbrugsjord eller boligpriserne.

Den egentlige hensigt - altså at lægge landbrugskunderne på køl i Ringkjøbing Landbobank og SparNord indtil en samlet plan kan vedtages i Folketinget gik altså fløjten i første omgang.
Problemet omkring boligkunderne og Fjordbank Mors skal så ordnes i Finansiel Stabilitet med en eventuel medgift til dækning af garantierne overfor Totalkredit.

SparNord er nok rejst hjem med røde øren, muligvis fordi afsløringerne i Fjordbank Mors vakte ubehagelige minder om egen balance.
I hvert fald kom det frem at SparNord vil "slanke" balancen for leasing arrangementer. Det formoder jeg kun er den halve sandhed - jeg tror også SparNord er rodet ind i Nykredits fallenttrilleri. Hvorfor tror jeg det?
a) SparNord udstedte nogle virksomhedsobligationer på kernekapital, som de fik solgt - jeg hævede på daværende tidspunkt øjenbrynet i dyb undren - spørgsmålet er: Til HVEM? Opfølgende spørgsmål: Det skulle vel aldrig være Nykredit? Jeg ved det ikke; men det ville følge mønstret fra Amagerbanken og Fjordbank Mors.
b) SparNord har et betydeligt udlånsoverskud - hvad den ikke skulle have rolle, placering og kundestruktur - det gør den sårbar overfor fallenttrilleri.

Det der gør linket interessant i denne forbindelse (og tak til KlogeAage for at gøre opmærksom på artiklen) er at Vestjysk Bank er nævnt.
Vestjysk Bank er i store vanskeligheder: Selv angiver de forholdene i landbrug og fiskeri. Igen en påstand af begrænset gyldighed.
Klart: Det hjælper ikke; men det er kendte problemer, som man forholder sig til.
Nu viser artiklen at Vestjysk Bank også er rodet ind i perverse ejendomspekulanters net - lur mig om de projekter ikke også er et produkt af Nykredits fallenttrilleri - bare en tanke.

Før der kan komme en ordning på landbrugets problemer i det Midt- og Nordjyske skal de tråde redes ud. Her tænker jeg igen på Bernsteins opfordring til at søge hjælp hos myndighederne i tide.
Her kan jeg ikke lade være med at tænke på om det er en fremstrakt hånd, fordi man via Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet så vil anvende den fornødne brutalitet overfor de store banker - i dette tilfælde vel fortrinsvis Nykredit - så man kan komme op af det hængedynd, som overlevelseskampen har ført disse banker ud i.

Jeg tror ikke Bernstein siger sådan noget uden at han har en fast - og bred - politisk opbakning til hvordan det problem skal løses.

Det var en lang smøre; men jeg tror det rammer centralt ned i den problemstilling, der er højest prioriteret lige nu.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Det tror jeg er rigtigt set.

Indlæg af Thomas Ons Jul 27, 2011 12:25 pm

konsholm skrev:http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2498603.ece

Så længe ejendommene giver overskud, kan bankerne godt forsvare at holde på dem. Problemet er, når de løbende skal putte nye penge i en ejendom og give henstand på renterne. Så er det en yderst risikabel forretning,« siger bankanalytiker Christian Hede, Jyske Bank

Hvorfra fra har han mon udledt denne visdom ??? Shocked

Senest har kreditorerne i det kriseramte jyske ejendomsselskab Essex med Danske Bank i spidsen forsøgt at sælge hele selskabet og dets mange ejendomme til amerikanske The Carlyle Group. Forsøget faldt til jorden, da Carlyle kun ville betale en pris, der svarede til godt 85 pct. af seniorgælden i Essex.

Altså - byggepris ca. 24.000 pr. m2 - En profesionel investor vil betale ca. 85% af dette - 20.000 pr. m2. Dette er for nybyggeri af bedre kvalitet, og formegentlig med en MEGET fornuftig finansieringsløsning oven i hatten.

Også de mange krak i den hjemlige banksektor er med til at besværliggøre den tiltrængte hovedrengøring, da de banker, der er overtaget af statens selskab Finansiel Stabilitet, ofte stiller langt skrappere krav for kreditoraftaler end andre

Ej øv altsååååå - Finansiel Stabilitet gider ikke være med til parkeringsaftale legen.

1) Vi kan så godt gå ud fra, at danske investorer kun vil give 10.000 kr/kvm pirat
Det vil få det til at hænge sammen med de bitre ord om, at tilbuddene nærmede sig "rent tyveri".
Øhhhh, hvor har vi ellers hørt tallet 10.000 kr/kvm på de bedste beliggenheder.....?.....

2) Det er sandsynligt, at Finansiel Stabilitet ikke vil være med til yderligere renteoprulning.
Det spændende bliver hvilken rolle Finansiel Stabilitet får i udredningen af disse gordiske knuder:
a) Der er tale om gigantiske tab.
b) Der er tale om komplicerede konstruktioner, hvor banker og kreditforeninger låser hinanden gensidigt.
c) Der skal en eller anden måde til at bytte gårde mellem hinanden så man kan stykke problemerne op i mindre portioner. Jeg tror det er det, der er problemet omkring Palm, hvor man erklærer Aps efter Aps konkurs.
Altså Blå Bank og Grøn Bank har begge lånt platuglen 10 mio. i både ejendom A og ejendom B: Hvis de nu bytter gårde, så Blå Bank har lånt 20 mio på ejendom A og Grøn Bank har lånt 20 mio på ejendom B.
Problemet er nok, at ingen af arrangementerne er så simple i virkeligheden og ejendommene er forkert prissatte med forskellig "optimisme procent".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Ministerens Amagerbank undersøgelse klar til august 2011

Indlæg af Thomas Ons Jul 27, 2011 1:48 pm

Redegørelse

Den har allerede været udskudt adskillige gange? Hvorfor mon?

Det skulle vel ikke være fordi, der var nogle forhold, der skulle trilles tilbage - så man ikke behøver at gå ind i de pinlige spørgsmål?
Twisted Evil

Der er noget der tyder på, at der bestandig dukker nye oplysninger op.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Gæst Ons Jul 27, 2011 6:56 pm

I må selv finde link på b.dk:

Moody's: Dyrere for danske banker

Internationale investorer vil kigge nøjere og med mere mistro på de danske banker, mener kreditvurderingsbureauet.

Der vil være banker der konsoliderer sig og banker der krakker.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af peter777 Ons Jul 27, 2011 7:35 pm

Moody's: Dyrere for danske banker

160 milliarder kroner ude at svømme allerede. Det er godt nok uhyggeligt.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Thomas Ons Jul 27, 2011 8:21 pm

peter777 skrev:Moody's: Dyrere for danske banker

160 milliarder kroner ude at svømme allerede. Det er godt nok uhyggeligt.

Det er skam værre end som så!
Vi taler jo ikke om 160 milliarder, der bare skal lånes - vi taler om 160 mia. der på den ene eller den anden måde er efterstillede.
Vi taler altså om kapital, der på en eller anden måde er ansvarlig.

Her piver Finansrådet allerede over den garantibetaling, bankerne skal betale til Staten: Det bliver ikke billigere at låne de penge uden statsgaranti.
Vi taler om lån, der skal have en forrentning på bob-bob 5-10% eller noget, der minder om halvdelen af indtjeningen før nedskrivninger mm.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Amagerbanken

Indlæg af Thomas Tors Jul 28, 2011 2:04 pm

Det var en dyr fornøjelse!

AV
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty En forudsigelse uden den heeeelt store værdi.

Indlæg af Thomas Fre Jul 29, 2011 6:32 am

15 kan krakke

Når man nu ikke vil nævne navne.

"Hvis man som udenlandsk investor har interesse for danske banker, så ved man godt i forvejen, at der er en risiko. Det er lidt som med Kejserens nye klæder; alle kunne se, at bankerne er nøgne, og nu gør ratingbureauerne det helt klart - som den lille dreng i eventyret - at de ingen tøj har på," siger Thomas Berngruber til epn.dk med henvisning til, at Moody's også har været fremme med lignende konklusioner.

Det er jeg så enig i, fordi betydningen af rating bureauerne højest er et udgangspunkt for en stor investor; men ikke noget de vil kaste penge efter - ikke ubeset.

"Når bankerne får højere omkostninger, er de flittige til at sende dem videre ud i systemet, fordi det æder af profitten, medmindre man hæver priserne. Den vej rundt kan det få betydning for den almindelige bankkunde, men det kræver, at der sker en eskalering af bankernes fundingomkostninger, og det har vi ikke set endnu," siger Thomas Berngruber.

Det er så heller ikke så mærkeligt, fordi fundingen af indlånsunderskud og egne udstedelser kun er et problem for hovedbankerne - resten betyder ikke noget kroner og øre - mæssigt.
De store banker har den implicitte "to big to fail"-garanti.
Dernæst er der tale om kortfristede lån, hvor investor egentlig ikke interesserer sig for, hvad der sker til jul; men om debitor betaler om 3 måneder.

S&P forventer samlede krak i den danske banksektor for mellem 6 og 12 mia. kr. over de næste tre år.
Det finder jeg meget svært at udtale sig om, fordi meget afhænger af i hvilket omfang Finansiel Stabilitet's og Finanstilsynets arbejde med at pille fallenttrilleriet op lykkes.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Standard & Poors

Indlæg af Thomas Fre Jul 29, 2011 10:15 am

S & P

Ja det er beklageligt for de sunde banker, at de ikke får lov til at trille fallenterne hen til de usunde, hvor staten og indskyderne kan få lov til at betale for de "sunde" bankers uduelighed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Relevant???

Indlæg af Thomas Søn Jul 31, 2011 7:41 am

Bankerne???

Måske, måske ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Overskudsregulatoren

Indlæg af Thomas Man Aug 01, 2011 1:14 pm

HSBC

Så hiver vi i overskudsregulatoren: Nedskrivningerne.
Færre ansatte: Det er da den sidste udvej frem til bedre indtjening.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty NAAAJ, hvor er det synd for dem!

Indlæg af Thomas Tirs Aug 02, 2011 3:09 pm

2400 bankansatte har oplevet et krak

Det værste er, at de ikke er blevet fyret - endnu!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty FS BANK

Indlæg af Thomas Tors Aug 04, 2011 5:25 pm

låst fast

Det forstår jeg godt, at Finansiel Stabilitet ikke vil: Hvis de lader folk redde sig ud, så har kundemassen negativ værdi.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

"Kernesunde" Danske Banker Empty Sv: "Kernesunde" Danske Banker

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum