Typhoon til Ukraine?
Side 1 af 1
Typhoon til Ukraine?
Hmm... jeg tror det ikke.
Det den uddannelse i Storbritannien skal til for er ikke for at fortælle dem, hvor knapperne sidder i cockpittet. Det er spørgsmålet om at uddanne eskadrille-chefer og flight-ledere. Det er dem, der efter en kort efteruddannelse skal lede dem og planlægge, der skal flyve F-16.
Det danske perspektiv er, at noget skal erstatte de F-16 vi forærer Ukraine - noget som hollænderne tilsyneladende er helt med på. Det fly Danmark/Norge og Holland/Belgien har brug for er Typhoon. Vores fælles problem er, at det forudseelige indsatsområde ligger langt længere væk. Ikke at F-16 er dårlig; men den har ikke rækkevidden med nævneværdig last - subsidiert rækkevidden for fuld gas og luftkamp. Det, der skal til er at vi fra f.eks. Italien kan operere over Rumænien - uden at man skal være bundet til lufttankning. Fordi lufttankning er i sig selv afgjort en tillært færdighed og bestemt ikke risikofri. Desuden er det driftsmæssigt overordentligt kostbart.
De gamle historier om B-52 der tankede på KC-97 Stratotankere er noget, der kan forårsage et påtrængende behov for skift af undertøj. Det, man gjorde var at flyve B-52 så langsomt, det var muligt - man sænkede endog landingsstellet delvist for at bremse. Samtidigt dykkede Stratotankeren fladt med rødglødende stempelmotorer. En situation, hvor spørgsmålet: "Hvad kan tænkes at gå galt her??" Bliver til en rutinemæssig nervøs trækning.
Danmark skal langt hellere kunne sende en eskadrille til Gioia del Colle.
Den fordel Typhoon har i forhold til F-15 er flexibiliteten i opgaveløsningen: Den kan anvendes både som luftforsvarsfly og offensiv bomber (missil skyder med "luft-til-jord" missiler, alt er i dag styret - sigtning med fedtstiftsmærker på canopy, dur IKKE - man gjorde det på Tunderflash). F-15 kan også begge dele; men ikke med de fysisk samme fly. Der er behov for et par eskadriller med reservefly - dvs. 35-40 stykker. Hvis de også skal rydde luften for atombombere, så taler vi 50-60 fly. Det er så ud over at vi skal have flere F-35, når der bliver plads på produktionslinierne. Om det koster lidt mere eller mindre er ikke afgørende - ikke hvis det er materiel, der holder minimum de næste 30 år.
Generelt har man købt alt for lidt ind af materiel, fordi i krigstid har man brug for at kunne erstatte tab - og have fornuftige værksteds-reserver, der vil altid være en del af materiellet, der skal opgraderes og dermed ikke umiddelbart disponibelt.
Det den uddannelse i Storbritannien skal til for er ikke for at fortælle dem, hvor knapperne sidder i cockpittet. Det er spørgsmålet om at uddanne eskadrille-chefer og flight-ledere. Det er dem, der efter en kort efteruddannelse skal lede dem og planlægge, der skal flyve F-16.
Det danske perspektiv er, at noget skal erstatte de F-16 vi forærer Ukraine - noget som hollænderne tilsyneladende er helt med på. Det fly Danmark/Norge og Holland/Belgien har brug for er Typhoon. Vores fælles problem er, at det forudseelige indsatsområde ligger langt længere væk. Ikke at F-16 er dårlig; men den har ikke rækkevidden med nævneværdig last - subsidiert rækkevidden for fuld gas og luftkamp. Det, der skal til er at vi fra f.eks. Italien kan operere over Rumænien - uden at man skal være bundet til lufttankning. Fordi lufttankning er i sig selv afgjort en tillært færdighed og bestemt ikke risikofri. Desuden er det driftsmæssigt overordentligt kostbart.
De gamle historier om B-52 der tankede på KC-97 Stratotankere er noget, der kan forårsage et påtrængende behov for skift af undertøj. Det, man gjorde var at flyve B-52 så langsomt, det var muligt - man sænkede endog landingsstellet delvist for at bremse. Samtidigt dykkede Stratotankeren fladt med rødglødende stempelmotorer. En situation, hvor spørgsmålet: "Hvad kan tænkes at gå galt her??" Bliver til en rutinemæssig nervøs trækning.
Danmark skal langt hellere kunne sende en eskadrille til Gioia del Colle.
Den fordel Typhoon har i forhold til F-15 er flexibiliteten i opgaveløsningen: Den kan anvendes både som luftforsvarsfly og offensiv bomber (missil skyder med "luft-til-jord" missiler, alt er i dag styret - sigtning med fedtstiftsmærker på canopy, dur IKKE - man gjorde det på Tunderflash). F-15 kan også begge dele; men ikke med de fysisk samme fly. Der er behov for et par eskadriller med reservefly - dvs. 35-40 stykker. Hvis de også skal rydde luften for atombombere, så taler vi 50-60 fly. Det er så ud over at vi skal have flere F-35, når der bliver plads på produktionslinierne. Om det koster lidt mere eller mindre er ikke afgørende - ikke hvis det er materiel, der holder minimum de næste 30 år.
Generelt har man købt alt for lidt ind af materiel, fordi i krigstid har man brug for at kunne erstatte tab - og have fornuftige værksteds-reserver, der vil altid være en del af materiellet, der skal opgraderes og dermed ikke umiddelbart disponibelt.
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Nej. jeg tror nærmere, at de Typhoon skal til Danmark.
Det passer nærmere til behovet.
Noget skal afløse F-16 i Flyvevåbnet.
Så nu skal tyskerne og briterne overbevises om at komme med et rimeligt tilbud på en 40 Typhoon.
Desuden skal vi have en brugtpris på RAF Hercules?
Nå, vi får se!
Noget skal afløse F-16 i Flyvevåbnet.
Så nu skal tyskerne og briterne overbevises om at komme med et rimeligt tilbud på en 40 Typhoon.
Desuden skal vi have en brugtpris på RAF Hercules?
Nå, vi får se!
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Taifun
» Sammenligning mellem F-15C og Typhoon
» Hvorfor tror jeg på Typhoon til Flyvevåbnet?
» Rusland og EU
» Javelin
» Sammenligning mellem F-15C og Typhoon
» Hvorfor tror jeg på Typhoon til Flyvevåbnet?
» Rusland og EU
» Javelin
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum