Sammenligning mellem F-15C og Typhoon
Side 1 af 1
Sammenligning mellem F-15C og Typhoon
Jeg har før fremsat betragtningen, at Typhoon er en Eagle, der har brugt tiden til at rette de fejl Eagle har. Ikke noget særligt i det: Eagle er lavet med udgangspunkt i den teknologi, der var til rådighed - dengang.
De minder i præstationer på mange måder om hinanden. Taifun er mindre - rent fysisk - end Eagle; men kan nogenlunde det samme.
Taifun har bare så afskyelig meget motorkraft, at den går snildt supersonisk over længere stræk - uden at gå i efterbrænder - det koster nemlig rigtigt med brændsel!
Taifun har så canard haleplan - dvs. foran. Det har den fordel, at det løfter i stedet for at trykke ned under normal flyvning.
Det betyder så også at "stealth" er lidt forbedret ifht. F-15, hvilket ikke siger så meget, da F-15 er noget nær den optimale radarreflektor.
Det er så typisk europæisk, at man venter med at udvikle spidskompetencerne. Tornado'en var jo også det, som F-111 skulle have været.
Det er så fornuftigt nok ikke at satse på en decideret kvalitativ fordel som med F-35. Der har jo ikke i løbet af 30 år vist sig nogen seriøs modstander til F-15.
F-35 har så (foruden stealth) den fordel, at den har alt brændslet indenbords. Det gør, at den har rækkevidden i luftforsvarsrollen til Nordatlanten. Det er det tal, jeg ikke kan finde. Det er nok ikke tilfældigt.
Det er der stupiditeten melder sig: Dansk forsvars opgave er ikke at forsvare Danmarks grænser. Det er at forhindre, at fjenden overhovedet kommer i nærheden af Danmarks grænser.
Det er heller ikke dansk forsvars opgave at forhindre flygtninge/indvandrere til landet: Opgaven er, at forhindre, at folk bliver drevet til at flygte i det hele taget.
Stelparametre___________ | Eagle F-15C________ | Typhoon______ | Eagle F-15E |
Tomvægt/tons | 12,7 | 11,0 | ... |
Vinge areal/m2 | 56,5 | 51,2 | ... |
Længde/m | 19,5 | 16,0 | ... |
højde/m | 5,63 | 5,28 | .... |
Indre brændsel/tons | 6,1 | 5,0 | ... |
Brændsel i % af total | 33,5% | 24% | ..... |
Motorparametre______ | . | . | . |
Motorkraft u efterbrænder/kN | 130 | 120 | .... |
Motorkraft m. efterbrænder/kN | 212 | 180+ | ... |
Thrust/weight | 1,07 | 1,15 | ... |
Motorvægt/ kg/stk | 990 | 1.467 | ... |
bypass forhold | 0,63 | 0,4 | ... |
brændselsøkonomi/ g/kNs | 21,5 | 21-23 | ... |
efterbrænder/ g/kNs | 55 | 47-49 | ... |
Rækkevidde/sømil | ... | 750 | 687 |
Forskydning m tanke/sømil | .... | 2350+ | 2400 |
De minder i præstationer på mange måder om hinanden. Taifun er mindre - rent fysisk - end Eagle; men kan nogenlunde det samme.
Taifun har bare så afskyelig meget motorkraft, at den går snildt supersonisk over længere stræk - uden at gå i efterbrænder - det koster nemlig rigtigt med brændsel!
Taifun har så canard haleplan - dvs. foran. Det har den fordel, at det løfter i stedet for at trykke ned under normal flyvning.
Det betyder så også at "stealth" er lidt forbedret ifht. F-15, hvilket ikke siger så meget, da F-15 er noget nær den optimale radarreflektor.
Det er så typisk europæisk, at man venter med at udvikle spidskompetencerne. Tornado'en var jo også det, som F-111 skulle have været.
Det er så fornuftigt nok ikke at satse på en decideret kvalitativ fordel som med F-35. Der har jo ikke i løbet af 30 år vist sig nogen seriøs modstander til F-15.
F-35 har så (foruden stealth) den fordel, at den har alt brændslet indenbords. Det gør, at den har rækkevidden i luftforsvarsrollen til Nordatlanten. Det er det tal, jeg ikke kan finde. Det er nok ikke tilfældigt.
Det er der stupiditeten melder sig: Dansk forsvars opgave er ikke at forsvare Danmarks grænser. Det er at forhindre, at fjenden overhovedet kommer i nærheden af Danmarks grænser.
Det er heller ikke dansk forsvars opgave at forhindre flygtninge/indvandrere til landet: Opgaven er, at forhindre, at folk bliver drevet til at flygte i det hele taget.
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Coronavirus i selvsving ?
» Taifun
» Typhoon til Ukraine?
» Hvorfor tror jeg på Typhoon til Flyvevåbnet?
» Taifun
» Typhoon til Ukraine?
» Hvorfor tror jeg på Typhoon til Flyvevåbnet?
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum