Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Danmarks position i verden er styrket V

Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Danmarks position i verden er styrket V

Indlæg af Thomas Fre Nov 29, 2019 3:10 am

I forståelsen af amerikansk flådestrategi er det klogt at tage udgangspunkt i mellemkrigsårene, hvor der var to skoler af hvad der blev admiraler:

  1. De "aggressive", der mente det afgørende var at støde frem og tilintetgøre den japanske flåde så hurtigt som muligt. Den ideologi var typisk Halsey. Problemet med den skole var, at den strategien kun var holdbar så længe tabene (nedslidningen) på vej til kampen var til at bære.
  2. De "forsigtige" (Nimitz, Spruance), der ville dække flankerne så tabene i transit kunne holdes tålelige. Det betød så tab i forbindelse med kampe om øer.


Hvilken skole, der var fremherskende vekslede frem og tilbage med den teknologiske udvikling - rækkevidden af landbaserede fly, ubåde mm.

Fælles for dem var problemet omkring Philippinerne som var en stopklods for de forsyninger, som skulle fra Hollandsk Ostindien til japan - specielt olie.
Som det udspillede sig i praksis blev strategien under krigen hverken eller og både og.
Tanken om at Philippinerne skulle holde længe nok til, at den amerikanske flåde kunne nå frem og knuse den japanske holdt nogenlunde fra den landmilitære betragtning; men flåden kom ikke, fordi på invasionstidspunktet var slagskibene sænket i Pearl Harbor.
Forbindelsen fra Japan blev dog afskåret - for godt halvdelens vedkommende af ubåde - så den japanske handelsflåde blev reduceret til ca. 1/4 i løbet af de 3½ år krigen varede.

Tilsvarende betragtninger dur ikke i Atlanten, fordi afstandene er så meget mindre: Los Angeles - Tokyo er ca. 4.800 sømil; mens Whasington - Skotland er ca. 2.800 sømil. De 2.000 sømil er faktisk afgørende. Der kommer andre forhold: Øerne i Atlanten er større og ligger nogenlunde på den korteste afstand. Hvor støttepunkter mellem USA og Japan skal via Australien - ca. 10.000 sømil.

Når USA er så tæt på Europa, så er Rusland også tæt på USA! Dvs, uforholdsmæssigt beskedne midler kan nå USA og forvolde ødelæggelser - med mindre man garderer sig. USA kunne - måske - til nød klare sig uden allierede i Stillehavet; men det går helt enkelt ikke i Atlanten. Vi så det under 2. verdenskrig, hvor de tyske ubåde hærgede den amerikanske østkyst.

Som sådan kan USA ikke komme uden om at sikre Atlanten sammen med Danmark, Island og Norge - alle tre lande hører sammen. Man kan ikke vælge ét land og spille de andre ud mod dem.

Overfor dette står, at Danmarks sikkerhed afhænger af Europa og omvendt. Danmark kan ikke ignorere de Baltiske lande - hvorfor Tyskland heller ikke kan.

Amerikanerne er nu nået så langt, at de erkender, at det er i USA's vitale interesse, at have Danmark på sin side. Det er derfor stupidt ud over alle grænser at udøve åger overfor Danmark. Omkostningerne ved at gøre det er for USA alt for store.

Europa, dvs. inklusiv Storbritannien, er i samme situation: Det er ikke i Europas interesse, at udsuge Danmark, hvorfor realismen gerne må indfinde sig med værfternes prissætning og - flyindustriens.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty FE: Danmark i krydspres mellem stormagter?

Indlæg af Thomas Lør Nov 30, 2019 2:13 pm

Skal man være skeptisk?

Altid!


  1. Man ved ikke, hvad FE ved - og hvad de ikke ved. Specielt ved man ikke hvad de ikke fortæller. Vi har kun de åbne kilder, som til dels er direkte vildledende - med vilje.
  2. Vi har forrædere i vor midte: Nazi-Marie er et eksempel. Nazistisk Folkeparti er et andet nærliggende.
  3. Vi må forholde os alligevel.


Jeg mindes, at Jakob Hovgaard engang sagde:
Det sværeste ved at få socialhjælp er at holde masken - indtil man sidder nede i taxa'en.

Nu skal vi bare holde på roen overfor den hysteriske luder, som Trump har udnævnt til ambassadør. Vi har fat i den lange ende.

Der må jo blive åbnet for en dialog med vore EU-kolleger om også at få Typhoon - til en rimelig pris - og ordentlig efterservice.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Hvor står den amerikanske "ambassadør" i alt dette?

Indlæg af Thomas Lør Nov 30, 2019 4:03 pm

Thomas skrev:Skal man være skeptisk?

Altid!


  1. Man ved ikke, hvad FE ved - og hvad de ikke ved. Specielt ved man ikke hvad de ikke fortæller. Vi har kun de åbne kilder, som til dels er direkte vildledende - med vilje.
  2. Vi har forrædere i vor midte: Nazi-Marie er et eksempel. Nazistisk Folkeparti er et andet nærliggende.
  3. Vi må forholde os alligevel.


Jeg mindes, at Jakob Hovgaard engang sagde:
Det sværeste ved at få socialhjælp er at holde masken - indtil man sidder nede i taxa'en.

Det er lidt svært at vide, HVILKEN russisk ambassadør man skal tale med i øjeblikket: Trump lille luderdukke eller Vanin.....
Vanin er måske at foretrække? Han siger da noget andet end "Okker Gokker gummiklokker ....."

Nu skal vi bare holde på roen overfor den hysteriske luder, som Trump har udnævnt til ambassadør. Vi har fat i den lange ende.

Der må jo blive åbnet for en dialog med vore EU-kolleger om også at få Typhoon - til en rimelig pris - og ordentlig efterservice.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Til den lille skidtvigtige Grønlænder

Indlæg af Thomas Lør Nov 30, 2019 5:13 pm

Har jeg hamret det ud på staveplade.

Så alle - selv de åndeligt mindrebemidlede - kan følge med?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Det er en opgave at få et skidtvigtig pjok gjort opmærksom på

Indlæg af Thomas Søn Dec 01, 2019 10:16 pm

sagens sammenhæng.

Men det er stadig en illusion at tro, at man i den sammenhæng kan klare sig uden EU, hvad Storbritannien også har fundet ud af - eller har de?

Hidtil har vore EU-partnere nydt godt - i ordrer - af at USA overdriver deres egen betydning - og usårlighed.

Men det bliver så småt på tide, at vore gode Europæiske allierede griber i egen barm og finder ud af en rimelig prissætning af redskaberne til vores rolle.

Sverrig har - som sædvanlig - misforstået det hele! De tror, at fordi vi køber svenske lastbiler og formentlig kanoninstallationen på Piranha, så har vi i sinde at købe hele landet! Selvfølgelig har vi da ikke det! Vi skal da have penge for at overtage hver en stump af det galehus.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Politisk vil der være nogle talepunkter på mødet her i december:

Indlæg af Thomas Man Dec 02, 2019 9:47 am


  • Eftersom man fra USA's side ikke agter at deltage i forsvaret af Grønland og Island, så må man nødvendigvis tale om baseafgifter - alene den omstændighed, at USA benytter Keflavik og Sdr. Strøm til operationer, der ikke er omfattet af Nato samarbejdet - så som støtte til Saudi Arabien.
  • Der må således også blive tale om en ændret holdning til pris og betingelser i øvrigt for de våbensystemer, der skal leveres i øvrigt.
  • Vore Europæiske Allierede må også tage deres tilbud om våbensystemer op til fornyet overvejelse - bl.a. hele missiludrustningen til F-35 og fregatterne.
  • Det viser sig i praksis at snakken om "standardisering" ikke har de gunstige effekter for prisniveau'et, som postuleres.
    Som følge heraf kan udgiftsmålsætningen i Nato vel næppe tænkes at være seriøst ment?
  • Udgiftsmålsætningen bør formentlig tage udgangspunkt i de foreliggende planer, hvor de aftalte kapaciteter må forudsættes at være beregnet.
  • Klima-målsætningerne fremkommer som resultatet af en eksorbitant pris på olie, hvorfor man må efterleve dem - indtil prisen på olie er reduceret, så den bringer det Europæiske erhvervsliv i en mere konkurrencedygtig position.
    Det giver ingen mening at både alliere sig med Rusland i et internationalt oliekartel og samtidig forlange, at man forsvarer sig mod én af kartellets deltagere. Ruslands evne til at true USA og Europa er i højeste grad afhængig af olieprisen i det den russiske økonomi er omtrent udelukkende afhængig af en monopolistisk profit på olie.
  • Det bør aftales i hvilket omfang bestående infrastruktur skal medregnes i udgiftsmålsætningen.
    Hertil kommer, at man i EU må se hvilke investeringer i infrastruktur skal medregnes af hensyn til den strategiske og operative mobilitet.
  • USA's problem - og de dermed forbundne omkostninger - er ikke så meget et spørgsmål om Rusland; men om Kina. Stillehavet er betydeligt større og dermed er de forbundne omkostninger også større.
    F-35 er udviklet mhp. Stillehavet, derfor den afsindige rækkevidde på internt brændstof. F-35 passer så - tilfældigvis - på opgaven i Nordatlanten; men til Europæiske behov er Typhoon bedre egnet.
    Danmark har imidlertid et behov for BÅDE F-35 OG Typhoon.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Hvordan gik Nato topmødet for Danmark

Indlæg af Thomas Tors Dec 05, 2019 6:14 pm

Hmmm.... Underholdende i sig selv; men næppe det væsentlige:

  • Trump gjorde sig totalt til grin; men det er vi så vant til.
  • Om Trump rent faktisk holdt mødet med Mette Frederiksen er ikke klart for mig; men jeg tror, at Trump stak af inden. Jeg har ikke set nogen reaktion fra Mette Frederiksen.
    Trump havde nok ikke lyst til at snakke med et pigebarn, der karakteriserede ham som værende "absurd"?


  1. Så vidt jeg kan gennemskue det, så er ordningen for Nordatlanten blevet vedtaget og USA vil formentlig yde en rabat på våbenleverancer. Ikke bare til Danmark; men også til Norge og Canada.
    Island har formentlig fået en - for Island - gunstig lejeaftale med USA. Der bliver ikke tale om at stationere bombere; men tankningsfly til dem.
    Det slutter jeg på baggrund af den islandske statsministers forlegne grin ved modtagelsen. Både Boris Johnson's og Stoltenbergs holdning viste, at de slet ikke havde noget imod, at Island havde bukket begge ender sammen på USA.
    Jeg tror Canada har fået et meget bedre tilbud på F-35 - og jeg mener meget bedre. At Trudeau så noget taktløst gjorde grin med Trump tyder på, at han har fået hvad han end ikke har kunnet håbe på - jeg tror f.eks. ikke, at så erfaren en politiker som Trudeau ikke var klar over, at han snakkede til en "ladt" mikrofon - selvfølgelig var han da det - jeg tror også at NAFTA aftalen går hjem til Canada's fordel.
    Canada er bestemt ikke uvæsentlig med Gander, som ligger på skillevejen mellem den sydlige og nordlige luftrute over Atlanten. Man kan bruge Gander som en af flere sorteringslufthavne og USA så kan sende forsyninger mm. af sted fra hvor de nu måtte være i USA. Sdr. Strøm og Keflavik er andre tankningsstationer. Ikke alene vil transportflyene kunne flyve med fuld last; men de vil blive udnyttet meget mere effektivt. De vil starte efter tankning og vide, hvor de skal hen og at man i modtagelsen er klar til at tage imod. Man vil faktisk kunne skifte mening i sidste øjeblik. Det er en fordel, fordi når ingen véd, hvor de skal hen, så kan spioner ikke blive forfærdelig meget klogere. Det drejer sig om at modtage fly i Europa i flere jævne strømme mange forskellige steder.
  2. Jeg hæftede mig ved, at Macrón og Erdogan skældte hinanden ud for at være "hjernedøde", hvor Erdogan tilsyneladende tabte sit trumfkort med at sende ISIS-terrorister tilbage til Europa. De nærmere omstændigheder er mig uklare; men Erdogan så ved modtagelsen ud som om, han havde fået smæk - hvilket nok ikke er meget galt.
    Pointen er, at planen for forsvaret af Polen og de Baltiske Lande også lader til at være vedtaget med akklamation - ikke nødvendigvis med entusiasme fra alle; men uden indvendinger.
  3. Jeg tror så også, at den 1½ mia. som Mette havde med i mappen, den skal gå til anskaffelse af våbensystemer til Huitfeldt'erne (SM-2 IIIA og/eller Tomahawk) - det kan gøres ret hurtigt, hvis prisen er rigtig.
  4. Vi stiller så også med en flight F-16 i to år til Island, det kan vi da bare gøre - ikke noget problem. Det er luftforsvar mod en decideret usandsynlig modstander - jeg mener: Hvor meget "spunk" er der i en Bear efter at have vraltet fra Murmansk?
    Det er en udmærket og væsentlig opgave for nye piloter. Det betyder så også, at vi man er indstillet på at holde F-16 længere end forudset hidtil - der er ikke nogen grund til på kort sigt ikke at holde dem i drift.
  5. Jeg tror også, at man har fået en ordning med Tyskland, så deres værfter vil komme med realistiske tilbud og at Eurofighter tilsvarende er klar til at levere Typhoon - til en rimelig pris.
  6. Jeg tror så også, at Nationalbanken har afdækket sig i britiske statsobligationer - 5 årig løbetid (de giver en forholdsvis god rente på 2/3%) og hvis de er erhvervet til kurs 8 kr, hvor den nu er 9 kr, sååå.....
    Jeg gætter også på, at man har købt nogle af de misligholdte islandske fordringer - billigt. På Island rækker en milliard DKK meget langt.
  7. For Norge har scenariet hele tiden været at lave en "Pearl Harbor" på Murmansk. Her skal man så se på, at 2/3 af tabene ved Pearl Harbor var Arizona's og Oklahoma's totale forlis - begge de tab må i første omgang tilskrives amerikansk uduelighed. Med Murmansk gør noget tilsvarende sig gældende med den flydedok, der tilsyneladende er totalhavareret. Med russerne skal man altid bare vente lidt, så skal de nok fumle sig frem til en gunstig løsning - for os. Norge skal nok også få en mærkbar rabat på deres F-35. Den amerikanske "ambassadør" snakker som hun har forstand til - dvs. barnagtigt sludder.
  8. Vi har som sådan også reddet den divisionelle stab i hæren - den skal så til Riga; men fint nok. Det passer så også med 45 CV90, at de foruden de 30 vogne til Polen også har en eskadron til Estland og en til Letland. Passer også med udvidelsen af købet af artillerisystemer - svarer til 2 halvbatterier á 3 stk. til de bataljoner.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Jeg er nu blevet klogere.

Indlæg af Thomas Fre Dec 06, 2019 3:52 am

På mødet med Trump lovede Mette Frederiksen 4 F-16 fly - formentlig til Island - i to år.

Jeg var usikker på om mødet rent faktisk havde fundet sted; men det lader til, at det har det - inden Trump skyndte sig ud af døren: Mette Frederiksen er kendt for sine ukontrollerede og hysteriske grineflip. Det var ikke noget Trumps selvfølelse ville risikere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Nu rabler det!

Indlæg af Thomas Tirs Dec 10, 2019 11:35 pm

Jeg tror vi skal se tingene i sammenhæng: Mette Frederiksen tager til topmøde med en lammende lussing til Trump, der - forudsigeligt nok - ikke har nerver til en pressekonference med en Mette Frederiksen vridende sig i et hysterisk grineflip (sammen med den islandske statsminister).

Samtidig forbereder Forsvarsministeren at lade øksen falde: Beløbet, der er svindlet for i Hjørring er i sig selv en bagatel (men den major har ikke kunnet beholde 1½ mio. til sig selv! Når han nu stirrer på en længere fængselsdom, så skal han nok blive meddelsom - og så er der nogle med større stjerner, der skal komme med forklaringer.); men det er en udmærket anledning til at kappe hovedet af nogle i FKO og Forsvarsministeriet: Den bemærkning om ændret organisation er i sig selv sigende.

Hjorten var en mester i at henholde narrehovederne i FKO i uvidenhed og brugte kun den tidligere hærchefs budgetsvindel og luderanbringelse. Det er jo helt klart, at en "borgerlig" regering - med et Konservativt Folkeparti, der har alle sine stemmer i pensionsgiganternes valgkredse i Gentofte og Rudersdahl - ikke kan indlede et større blodbad dér. Det er en opgave for Socialdemokratiet.

Trine Bramsen har jo flere sager, som hun ikke kan gøres politisk ansvarlig for: Hun er på alle måder ny! Så er hun valgt på FYN!


  1. Sex-chikane-sager omkring en utålelig kulter i officerskorpset, som den lille dame er meget vred over.
  2. Sergent- og reserveofficers-skolen. Hvor der nogle anledninger i form af chikane af civile medarbejdere.
  3. Nu en korruptions- og svindelsag i Forsvarets Ejendomsstyrelse.


Der er en fordel ved nye koste. Selvfølgelig er Ellemann med på den - naturligvis ikke officielt; men ....
Det er han fordi det vil gavne venstres vælger: Det er ikke i Nordsjælland Venstre henter sine stemmer. Der derimod en del i Jylland.
Ellemann har sagt til Trine Bramsen: Stil Dig i spidsen for oprydningen i svindelsagerne. Det er en klar tilkendegivelse til Trine Bramsen og Mette Frederiksen: Du kan regne med Venstres stemmer - og vi vil skide de konservative i øjet!

Mette Frederiksen:

  • Har jo været meget aktiv med at binde grineoverfaldet af med Macrón - hun var for 14 dage siden nede at besøge ham. Jeg tror ikke ét sekund på, at Trudeau, Macrón og Mark Rutte ikke var klar over, at mikrofonen var "ladt" - de er simpelt hen alt for erfarne politikere til at de ikke véd det.
    Der er den indikation, at købet af artillerisystemer hos NEXTER har taget optionen på yderligere seks systemer.
  • Trumps aflyste besøg i Danmark falder sammen med Mike Pence ikke kan få foretræde med den islandske statsminister (så det forsøg på at splitte den nordiske sammensværgelse - kommer ingen vegne).
  • Den kinesiske ambassades trusler mod Færøerne er en tilsvarende arrogant misforståelse fra en arrogant stormagts side. Nu er truslen mod Færøerne til at overse. Færøerne kan da sagtens afsætte deres fisk og lammekød. Jeg har bemærket, at Lars Løkke har været på Færøerne og masseproduceret rullepølse. Det bliver så til bedre priser - prisen på lammekød er på vej op - helt op og fisk i den kvalitet kan altid finde afsætning til gode priser - selvom de ikke bliver landet på Færøerne. Sagt på en anden måde: Færøerne er da skide ligeglade om kineserne vil købe deres fisk, der er nok, der vil - til bedre priser.
  • Den amerikanske ambassadulle har gjort sig så ud til bens, at man må gå udenom hende.


Nu får vi se om vore europæiske allierede kan tage deres prispolitik op til fornyet overvejelse?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty B-52 fortæller russerne:

Indlæg af Thomas Tors Dec 19, 2019 6:35 pm

Jeres ubåde skal IKKE tilbage til Königsberg.

Man skal være mere end almindelig fatsvag for ikke at erkende, at B-52H's primære opgave i øjeblikket er minering af russiske flådehavne. Det ses af at de har fløjet tæt på Archangelsk, Skt. Petersborg og Sevastopol.
Hvis amerikanerne postulerer, at her er tale om klassificerede oplysninger, så må vi med rette kunne forespørge om den lille tabel nu også er blevet en militær hemmelighed?

Vi kan vist nok også blive enige om, at hovedanliggende for USA er/har været, at sikre Nordatlanten mod, at den russiske flåde står ud.
Med det totale kaos på værfterne i Murmansk gør hele områdets sømilitære relevans tvivlsom - overhovedet.

Hvis amerikanerne, som sidegevinst, får fjernet den Baltiskaya Flot's ubåde - eller smidt dem til Skt. Peterborg, så er Danmark dermed de facto indsat som Østersøens hersker.

Gevinsten for amerikanerne er, at så er den amerikanske flåde den bekymring mindre - og USNavy har altid haft store problemer med at operere troværdigt i Østersøen: Deres skibe er ganske enkelt for store og beregnet på åbent hav.

Gevinsten for russerne er, at man slipper for den personelmæssige katastrofe med flåden i Königsberg. Den russiske flåde er et hul i det økonomiske ozonlag, som skal fyldes med vestlig valuta i et tårepersende omfang og med en hastighed, der får valutareserven til at skrige.

Gevinsten for Danmark er, at vi kan dække luftforsvaret af Danmark fremskudt: Dvs. med et missilforsvar på fregatter og gamle Flyvefisk og jagere bagved, så bliver tilværelsen i Danmark på enklere og væsentlig mere sikker.
Efter mit skøn vil det betyde bygningen af 3-6 Huitfeldt'er til - lidt afhængig af om værfterne bliver udsat for grænsesættende adfærdsregulering.

Jeg mener så også - stadigvæk - at F-35 kun er del af svaret: Vi får også brug for Taifun. Det skulle afgjort være muligt at få to eskadriller til på Skrydstrup så de pile også kommer i koggeret. Det koster penge - javel - men her skal man tænke på den gavnlig effekt på handlen med de Baltiske Lande og Polen. Det er rigtigt, at der stadig tilbagestår Iskander-missilerne i Königsberg; men de bliver der alligevel indtil videre.

Pointen er, at Danmark ikke alene giver USA sikkerheden i Nordatlanten; men også i Østersøen for marginale udgifter. Den Danske Forsvarsminister har som bekendt svært ved at få udgifterne til at slå til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Danmarks position i verden er styrket V Empty Sv: Danmarks position i verden er styrket V

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum