Danmarks position i verden er styrket IV
Side 1 af 1
Danmarks position i verden er styrket IV
Trine Bramsens sætten Macrón på plads skal nok forstås i dette perspektiv.
Nordatlanten
Det véd vi nu er på plads med USA:
Norden
EU-landene, herunder navnlig Frankrig
Nordatlanten
- Nordatlanten er den afgørende lufttransportvej for militær fragtflyvning - og forskydning af kampfly.
- Man kan ikke holde russiske ubåde ude af Atlanten - med mindre, man har Danmarks, Norges og Islands samarbejde.
- Søtransporten over Atlanten hænger på at man holder russerne nord for polarcirklen.
- Thule er væsentlig for det amerikanske forsvar mod interkontinentale missiler.
Det véd vi nu er på plads med USA:
- Admiral Zukunft's (det hedder han virkelig) udtalelser sidste år - eller rettere: Den måde han snakkede udenom - godtgjorde, at USA ikke kan varetage sikkerheden i Nordatlanten alene. Slet ikke som en kommando under kystvagten, der skal skrappere midler til.
- Den ordning omkring infrastrukturen (dvs. lufthavne) på Grønland. Her tænker jeg specielt på Narsarsuaq og Sdr. Strøm. Dvs. på den måde, at Danmark investerer 3/4 i udbygningen af infrastrukturen og Grønlands Hjemmestyre 1/4. Dvs. Hjemmestyret får penge fra overskuddet på lufthavnsdriften (formentlig med en reduktion af bloktilskuddet til følge). Jeg formoder også, at personellet på lufthavnene får stemmeret til det grønlandske valg; men det er nu langt fra sikkert.
Sagen er, at de penge kommer ikke, hvis de skævbenede ikke retter ind.
Tag det helt roligt: Amerikanerne kommer til at betale for benyttelsen af lufthavnene også på Island. - Den hovedrystende afvisning af Trumps besøg i Danmark og tilsvarende latterkrampe hos den islandske statsminister over vicepræsident Mike Pence.
- Den "rabat" på ca. 1/3 på F-35 Lightning II. Alt andet lige skulle det betyde indkøb af yderligere 14 fly.
Nu tror jeg så ikke på alt andet lige. Jeg tror på et par stykker til - f.eks. 6; mens resten af besparelsen vil gå til at betale 30 Typhoon. Det egentlige spørgsmål er om en tilsvarende fremkommelighed vil ytre sig på SM-2 IIIA og evt. andre systemer, til bevæbning af fregatterne.
Norden
- Lars Løkke fik snedkereret et eller andet kompromis samme mellem USA på den ene side og Danmark, Norge, Island, Sverrig og Finland på den anden side: Det har han ikke gjort gratis! Der vil komme en amerikansk lufthavnsafgift på Keflavik, som gør at Island kan betale for dansk/norsk/hollandsk luftforsvar. Den tale som Lars Løkke holdt under festmiddagen hos Obama var jo ikke bare for sjov. Den subtile detalje var, at den islandske præsident svarede først. Det vil hjælpe Island ud af det kæmpehul, de befinder sig i - og samtidig gøre det driftsneutralt for andre Nato-lande at yde forsvaret af Island. Det er det eneste fornuftige, fordi Island kan ikke på anden måde leve op til sine Nato-forpligtigelser.
- Det koster også Sverrig en plads i bagsædet, fordi Danmark og Nato vil få fri rådighed over svensk luftrum - og dermed kan USA komme ud af problemet med den russiske "boble" omkring Königsberg. Tilsvarende vil Norge få overflyvningsrettigheder ikke bare over Sverrig; men også Finland.
En af baggrundene for at slutte mig til det er, at Forsvaret har bestilt et ganske betydeligt antal pansrede og terrængående lastbiler i Sverrig - foruden motorerne til Piranha V. Så glemmer vi det svenske svineri med købet af Draken - indtil videre. Det var jo under Palme, det ækle kommunistsvin.
Spørgmålet er for mig om forståelsen også omfatter en konsolidering af Danske Banks og Nordea's portefølger, så man kan foretage de fornødne rekonstruktioner af udlånskunderne? Aner det ikke! - En del af prisen fra dansk side er oprettelsen af den divisionelle kommando i Letland. Det passer os så udmærket, fordi det vil bibeholde muligheden for at kunne lave divisioner i hæren. Det er nok så meget en imødekommelse af Finland. For Finland kan forsvaret af Estland aldrig være ligegyldigt - det klemmer russerne så smukt.
EU-landene, herunder navnlig Frankrig
- Først skal vi lige se på, at man har forøget købet af artillerisystemer hos NEXTER. Det er nærmest symbolsk; men ikke uden betydning - man har jo også betydelige indkøb i Holland.
- Trine Bramsens spidse bemærkning om europæiske lande - også dem udenfor EU skal nok forstås nok så meget som et spark til Italien, fordi småstaterne på den anden side af Adriaterhavet er også medlem af klubben. Det var en uprovokeret udtalelse - dvs. en besked hun ønskede at afsende. Bemærkningen om 150 mand til de gamle franske kolonier var en i øjet på Macrón.
- Udenrigsministerens besøg i Tyskland skal nok også forstås i denne sammenhæng. Femarn-forbindelsen er essentiel for dansk sikkerhed, fordi vi skal have en mulighed for at få noget over Storebælt, som reserve - det bliver så et problem for Tyskland, fordi det betyder at Bundesbahn må oppe sig (hvilket de bestemt ikke er meget for). Det er så ikke alene forbindelsen til Holland; men også forbindelsen gennem Polen. Den er både kommerciel og militær.
Hvis det er rigtigt, så er der lykkedes Danmark at opnå noget Hitler ikke kunne: Nemlig få de tyske jernbaner gjort samarbejdsvillige - samtidig skal vi jo også have snakket HVDC-forbindelsen fra Norge. - Lad os se om vi ikke kan nå til en forståelse omkring Taifun - også. Evt. en forståelse med italienerne omkring C-27J Spartan, hvis USA fortsat gør knuder her?
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Nu er det ikke sådan, at jeg tror
At jeg har lavet hele opstillingen.
Det er nok som dengang med tidl. minister Torben Lund: Man kunne ikke fjerne Nyrup ved valget; men man kunne måske få savet et mandat eller to fra Socialdemokratiet - og lagt en bombe fint på plads under bøssesvinet.
Tilsvarende tror jeg ikke på, at jeg - ene mand - fik tværet Dansk Folkeparti ud; men da danske valg er så tætte, som de er, så skal der ikke meget til for at lave et alternativt flertal: Læg mærke til, at Socialdemokratiet og Venstre til sammen har 91 mandater. Det kan godt være, at de ikke bliver brugt; men det sætter Socialdemokratiet i en betydeligt stærkere magtposition overfor SF/Enhedslisten: Hvis de ikke er artige, så kan man måske blive enige med nogle andre?
Der skal ikke ret meget til for at vippe et dansk valg.
Jeg kræver ikke medvind på cykelstierne; men bruger den naturligvis, når den er der.
Det er nok som dengang med tidl. minister Torben Lund: Man kunne ikke fjerne Nyrup ved valget; men man kunne måske få savet et mandat eller to fra Socialdemokratiet - og lagt en bombe fint på plads under bøssesvinet.
Tilsvarende tror jeg ikke på, at jeg - ene mand - fik tværet Dansk Folkeparti ud; men da danske valg er så tætte, som de er, så skal der ikke meget til for at lave et alternativt flertal: Læg mærke til, at Socialdemokratiet og Venstre til sammen har 91 mandater. Det kan godt være, at de ikke bliver brugt; men det sætter Socialdemokratiet i en betydeligt stærkere magtposition overfor SF/Enhedslisten: Hvis de ikke er artige, så kan man måske blive enige med nogle andre?
Der skal ikke ret meget til for at vippe et dansk valg.
Jeg kræver ikke medvind på cykelstierne; men bruger den naturligvis, når den er der.
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Vi kan se, at det går fremad!
- Vi har en ny regering, der ikke er bundet af de forpligtigelser yderfløjene mener de er pålagt.
Det kan vi se af de sager om bankerne, der begynder at rulle. Langsomt; men dog. - Hvis man følger med i bevillingerne, så kan man se, at søværnet uddanner så de bliver marineblå i hovedet.
Flyvevåbnet opbygger kapacitet til at tage de piloter, der bliver arbejdsløse, fordi SAS er indrettet på at opsuge overflødige piloter. Det kan vi snildt gøre, fordi det, der i langt største grad er relevant i den krig, vi allerede er dybt inde i, er: Transport. Det med at flyve en Hercules og lande og starte den: Det er ikke det mest komplicerede på denne jord; men det er med moderne mobilitet af tropper en meget nødvendig aktivitet. Den vil ikke være så velbetalt, som det at være SAS-pilot er; men de er så overbetalte, at en justering af ambitionsniveauet er påkrævet. - Planen er at styrke robustheden i Søværnet i fire faser frem mod 2023.
[list=-] - I 2019-2020 tilføres to nye besætninger. Én besætning til Thetis-klassen baseret på den nuværende vedligeholdelsesbesætning og én besætning til Diana-klassen. Derudover styrkes Center for Maritim Uddannelse og Skibssikkerhed. 53 stillinger i alt.
- I 2020-2021 tilføres otte nye stillinger til hver af de seks besætninger i Thetis-klassen. 48 stillinger i alt.
- I 2020-2021 tilføres seks nye stillinger til hver af de tre besætninger i Iver Huitfeldt-klassen. 18 stillinger i alt.
- I 2022-2024 tilføres 12 nye stillinger med to officerer til hver besætning i Thetis-klassen.
Uddannelsen og øvelserne effektiviseres.
Hvis det gør, at man på samme tid kan opnå dobbelt så gode resultater med de samme folk, så vi kommer ud over det absurde tidsspilde en militær uddannelse eller er præget af, så er de millioner godt givet ud.”Det nye fartøj er på mange måder dobbelt så godt som det gamle. Dobbelt så hurtigt, dobbelt så meget plads og dobbelt så mange muligheder,” fortæller FMIs ansvarlige for maritime Systemer, kommandør Kim B. Meier.
Vi ser også med anskaffelsen af det nye maskingevær, at man kan nedskære gruppernes størrelse med en maskingeværhjælper. Det er en effektivisering på ca. 10%[*]Vi ser også, at der bruges de gamle Flyvefisken-klasse fartøjer til minerydning. Det er sømandsmæssigt ikke det sværeste i denne verden; men er en udmærket karrierestilling.
At jeg så tror, at de Flyvefisk skal opgraderes til at tage de gamle SeaSparrow missiler - det er så noget andet.
Flyvefisken stikker kun 2½ meter, hvor en Huitfeldt. rager 5-6 meter ned. En fjende vil næppe ofre en Flyvefisk, der er sejlet godt op af floden alt for megen opmærksomhed. Problemet bliver at holde den under fast kommando af fregatten, der ligger længere ude. Fordelen ved at have luftværnsmissilerne på skibe er, at 3 sømil fra kysten er der ikke noget under 2 meter, der rager over horisonten.[/list]
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Vi ser også, at det så småt begynder at dæmre
for vore kære allierede, at assistance er i deres egen helt selviske interesse.
Det bliver spændende at se, hvornår det går op for Frankrig, hvad de ligger og roder med.
Det bliver spændende at se, hvornår det går op for Frankrig, hvad de ligger og roder med.
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Nu skal vi være opmærksomme på:
Det er ikke et spørgsmål om penge!
Det er et sagforhold som admiral Zukunft har undersøgt! Ikke at det har taget særlig lang tid, fordi - som det fremgår af den ældre video fra Forsvaret - så tager det blot en fagmands hastige blik på situationen for at overbevise sig om, hvad der er muligt og hvad der absolut ikke er det.
Grønland kan ikke bare puttes ind som en underordnet opgave for US Coast Guard. Selvom man kunne købe Grønland, så ville de operative problemer (ganske som under 2. verdenskrig) være uløselige uden Danmark. Vi så også under 2. verdenskrig hvilken enorm skade en håndfuld tyske ubåde kunne foranstalte på den amerikanske østkyst.
Man kan ikke gøre det uden Danmark, fordi en løsning kræver alle tre lande: Danmark, Island og Norge - som absolut minimum. Alt andet er i strid med naturlovene - og her er der ikke nogle politiske undtagelser.
Når det er slået fast, så stiller sagen sig en hel del anderledes: Vi har brug for materiel, der imødekommer de operative krav. Vi skal nok betale for, hvad vi får; men vi vil ikke betale strafporto for privilegiet at få lov til at forsvare andres vitale interesser! Sådan spiller klaveret heller ikke!
Grønland giver kun mening som en del af Danmark! Bare se, hvordan den indiansk/eskimoiske befolkning klarer sig i Alaska. De får da bare lov til at krepere.
Som sådan indfinder eftertænksomheden sig - som sædvanligt - meget langsomt - også i USA. USA kommer til at betale for faciliteterne i rimeligt omfang. Det rimelige omfang er ret stort, fordi alternativerne (for så vidt som de eksisterer, hvilket admiral Zukunft uden tvivl har påvist, at de ikke gør) er så vanvittigt kostbare - også økonomisk. Vi samarbejder gerne, da vi har fælles og navnlig forenenlige interesser.
Vi har imidlertid som danskere også problemet omkring forsvaret af Østersøen!
Vi kan tilsvarende ikke være ligegyldige overfor trusler mod de baltiske lande og Polen - eller Sverrig (når de er skåret ned til den størrelse, de fortjener - hvilket er nogenlunde i samme størrelsesorden som de skævbenede grønlændere) for den sags skyld.
Selvfølgelig kan vi ikke opgive Østersøen.
Det har Tyskland fået at føle gennem deres ulækre lokumsaftale med Putin omkring Nord Stream 2.
Sagen er jo den, at naturligvis skal vi og Tyskland have russisk gas; men det skal være til konkurrencedygtige priser. Amerikanerne kommer aldrig til at levere betydende mængder gas - prisen vil være så lav, at den ikke kan betale transporten over Atlanten.
Når eftertænksomheden indfinder sig hos Tyskland og Frankrig, så må de se at få justeret rabatskalaen: Vi agter ingenlunde at betale for privilegiet at forsvare tyske og franske interesser; men i det omfang vi har fælles interesser, så betaler vi for hvad vi får; men ikke ågerpriser.
Nøgternheden er også så småt ved at indfinde sig hos Sverrig og Finland. Vi køber militære lastbiler og motorer i Sverrig - når prisen er rigtig.
Det er et sagforhold som admiral Zukunft har undersøgt! Ikke at det har taget særlig lang tid, fordi - som det fremgår af den ældre video fra Forsvaret - så tager det blot en fagmands hastige blik på situationen for at overbevise sig om, hvad der er muligt og hvad der absolut ikke er det.
Grønland kan ikke bare puttes ind som en underordnet opgave for US Coast Guard. Selvom man kunne købe Grønland, så ville de operative problemer (ganske som under 2. verdenskrig) være uløselige uden Danmark. Vi så også under 2. verdenskrig hvilken enorm skade en håndfuld tyske ubåde kunne foranstalte på den amerikanske østkyst.
Man kan ikke gøre det uden Danmark, fordi en løsning kræver alle tre lande: Danmark, Island og Norge - som absolut minimum. Alt andet er i strid med naturlovene - og her er der ikke nogle politiske undtagelser.
Når det er slået fast, så stiller sagen sig en hel del anderledes: Vi har brug for materiel, der imødekommer de operative krav. Vi skal nok betale for, hvad vi får; men vi vil ikke betale strafporto for privilegiet at få lov til at forsvare andres vitale interesser! Sådan spiller klaveret heller ikke!
Grønland giver kun mening som en del af Danmark! Bare se, hvordan den indiansk/eskimoiske befolkning klarer sig i Alaska. De får da bare lov til at krepere.
Som sådan indfinder eftertænksomheden sig - som sædvanligt - meget langsomt - også i USA. USA kommer til at betale for faciliteterne i rimeligt omfang. Det rimelige omfang er ret stort, fordi alternativerne (for så vidt som de eksisterer, hvilket admiral Zukunft uden tvivl har påvist, at de ikke gør) er så vanvittigt kostbare - også økonomisk. Vi samarbejder gerne, da vi har fælles og navnlig forenenlige interesser.
Vi har imidlertid som danskere også problemet omkring forsvaret af Østersøen!
Vi kan tilsvarende ikke være ligegyldige overfor trusler mod de baltiske lande og Polen - eller Sverrig (når de er skåret ned til den størrelse, de fortjener - hvilket er nogenlunde i samme størrelsesorden som de skævbenede grønlændere) for den sags skyld.
Selvfølgelig kan vi ikke opgive Østersøen.
Det har Tyskland fået at føle gennem deres ulækre lokumsaftale med Putin omkring Nord Stream 2.
Sagen er jo den, at naturligvis skal vi og Tyskland have russisk gas; men det skal være til konkurrencedygtige priser. Amerikanerne kommer aldrig til at levere betydende mængder gas - prisen vil være så lav, at den ikke kan betale transporten over Atlanten.
Når eftertænksomheden indfinder sig hos Tyskland og Frankrig, så må de se at få justeret rabatskalaen: Vi agter ingenlunde at betale for privilegiet at forsvare tyske og franske interesser; men i det omfang vi har fælles interesser, så betaler vi for hvad vi får; men ikke ågerpriser.
Nøgternheden er også så småt ved at indfinde sig hos Sverrig og Finland. Vi køber militære lastbiler og motorer i Sverrig - når prisen er rigtig.
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
I det mindste har russerne fattet, hvad der foregår!
Ellers havde de ikke forfalsket sådan en skrivelse.
Hmmm.... brevet er stilet til Tom Cotton - republikaner.
Brevet er dateret 23 oktober 2019.
Det jeg bare tænker på: Det er den perfekte lejlighed til at offentliggøre større indkøb (til rimelige priser i USA) og ordre på 6 Huitfeldt-/Absalon'er. Bare for at vise russerne, at de skal ikke tro, at de er noget.
Vi får at se; men der er i hvert fald skabt en lejlighed? Og jeg har også lagt mærke til, at det perverse bøssesvin til Torben Lund har været ude at skamrose Macrón.
Hmmm.... brevet er stilet til Tom Cotton - republikaner.
Brevet er dateret 23 oktober 2019.
Det jeg bare tænker på: Det er den perfekte lejlighed til at offentliggøre større indkøb (til rimelige priser i USA) og ordre på 6 Huitfeldt-/Absalon'er. Bare for at vise russerne, at de skal ikke tro, at de er noget.
Vi får at se; men der er i hvert fald skabt en lejlighed? Og jeg har også lagt mærke til, at det perverse bøssesvin til Torben Lund har været ude at skamrose Macrón.
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Nu skal bulerne udjævnes.
Udenrigsministeren og Anne Lone Bagger tager til Washington og mødes med Pompeo.
Noget tyder på, at man har kikket visse Grønlandske politikeres bankkonto efter?
Noget tyder på, at man har kikket visse Grønlandske politikeres bankkonto efter?
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Det er jo ikke fordi vi ikke bliver truet af russerne:
F.eks. Norge.
Vi har stadig ikke fået brændt landsforræderen Nazi-Marie Krarup på bålet på Blaagaards Plads, hvor de kriminelle indvandrerterrorister kan nyde stanken af branket nazi-so.
Ambassadør Carla Sands er en af dem, der har købt titlen.
Det er såmænd ikke det, der er det bemærkelsesværdige, sådan er det som oftest. Hvad man skal lægge mærke til er:
Hun modtages af hærkommandoens. flyvevåbenkommandoens og søværnskommandoens chefer. Bemærkelsesværdigt nok er ingen fra Forsvarskommandoen nævnt. Det må vel tolkes som om, man langsomt er ved at nedlægge FKO. Det er i disse detaljer, man skal se organisatoriske bevægelser.
Vi har stadig ikke fået brændt landsforræderen Nazi-Marie Krarup på bålet på Blaagaards Plads, hvor de kriminelle indvandrerterrorister kan nyde stanken af branket nazi-so.
Ambassadør Carla Sands er en af dem, der har købt titlen.
Det er såmænd ikke det, der er det bemærkelsesværdige, sådan er det som oftest. Hvad man skal lægge mærke til er:
Hun modtages af hærkommandoens. flyvevåbenkommandoens og søværnskommandoens chefer. Bemærkelsesværdigt nok er ingen fra Forsvarskommandoen nævnt. Det må vel tolkes som om, man langsomt er ved at nedlægge FKO. Det er i disse detaljer, man skal se organisatoriske bevægelser.
Thomas- Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Danmarks position i verden er styrket V
» Danmarks position i verden er styrket III
» Danmarks position i verden er styrket II
» Danmarks position i verden styrket. I
» Danmarks position er styrket VI
» Danmarks position i verden er styrket III
» Danmarks position i verden er styrket II
» Danmarks position i verden styrket. I
» Danmarks position er styrket VI
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum