Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Trump, Løkke, forsvarsforlig.

2 deltagere

Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Trump, Løkke, forsvarsforlig.

Indlæg af Thomas Søn Apr 09, 2017 6:18 am

Jeg tror mere og mere på, at mit gæt om, at den russiske luftbase i Latakya er blevet "demonteret":

1) Når jeg tæller antal missiler, så har der været sendt 24 mod den syriske, hvor der med stor omhu kun er ødelagt det, der koster penge: Fly, missiler, brændsel - altså at forårsage maksimal økonomisk skade. De resterende 36 er gået mod Latakya. (Ét har fejlet i starten og tæller ikke med). De har haft samme formål: Maksimal materiel skade.
Jeg gætter på 20% nedskydning af det russiske luftforsvar; men det er et gæt. Et gæt baseret på, at en tredobbelt opdækning vil give 1% risiko for IKKE at ramme 12 mål og 2½% for ikke at ramme samtlige mål.
Beskeden er: "Putler"! Det her har du IKKE råd til!

2) Rusland opsiger den gensidige advisering! USA har ringet i sidste øjeblik og fortalt russerne, at de skal lette røven, hvis de ikke vil blive til jordbærmarmelade på friturestegt Camembert. Valget er Jeres.

3) Russerne sender en fregat, som de pointerer har krydsermissiler. Det har man fra amerikansk side selvfølgelig tænkt på som en mulighed. Ganske rigtigt: Den Ticonderoga-klasse, jeg har formodet er CG-55 Leyte Gulf. Skal vi sige det sådan: Jeg tror ikke på krudtmangel foreløbig.
Men en fregat er det man fra russisk side har kunnet frigøre, for den skal forsynes fra Latakya.

4) Alle de velbriefede amerikanske politikere har udtrykt håbet, at ingen russere er kommet noget til - helt eksplicit og med eftertryk. USA har gjort, hvad de kunne for at undgå tab af russiske liv. Er der død nogen, så skal Putin NOK holde sin kæft - ellers kommer den ydmygende historie frem!

Spørgmålet er, hvad er relevansen til Danmark? Sådan umiddelbart politisk?
Her er mit gæt:

A) Løkke har kunnet give tilsagn om:
1) En medium brigade i Nato-sammenhæng til Polen. Balanceret og velforsynet (noget skal 7-900 lastbiler bruges til).
2) Oprettelse af en svær transporteskadrille med renoverede An-124 (det ville hjælpe gevaldigt på dem med motorer på og et navigationssystem bare en anelse mere moderne end i vikingetiden) - den er usikker; men da det har været et problem med den tunge lufttransport i 20 år, så er det på tide at finde en løsning.
3) Sikring af luftkorridoren over Atlanten i samarbejde med Island, Norge, Grønland og Canada (?).
4) Mod at modtage 12 af de Spartan, der keder sig i ørkenen og køb af 2 Hercules så den eskadrille kommer op på 6 fly. Det gæt er baseret på:
i) Hvad vi kan klare rent organisatorisk og infrastrukturelt.
ii) Hvad, der er meningsfuldt, fordi alt det grej, der bliver landet i Danmark skal altså videre - og det skal ske uden at belaste den bestående infrastruktur!
iii) Det kan lade sig gøre på 3-4-5 år.
iv) Det kan lade sig gøre uden alt det administrative fis med udskrevne køretøjer og bryggerheste. Der er altså smartere måder at gøre det på i dag. Så slipper vi også for en masse cabotage.
5) a. Bygning af en Huitfeldt-klasse til, så vi altid disponerer over tre.
... b. Indkøb af "brugte" Tomahawk. Evt. rekonditionerede med konventionelle sprænghoveder.
... c. Indkøb på tilsvarende vis af SM-2A block III til Huitfeldt.
... d. Bygning af 4. Knud Rasmussen-klasse og bemanding heraf.

Jeg er så specifik - ikke for at få ret; men for at se præcis, hvor og hvor meget jeg tager fejl. Det med at komme bagefter og sige: "Jamen, jamen......." Det er INTET værd. Det bliver ingen klogere af - mindst af alle mig.

Men et eller andet har Løkke smørrede grin og håndklask sgu betydet. Det er en plan og et tilsagn, som Mattis kan bruge til noget - og det koster ikke USA en rød reje! Det hjælper derimod ganske gevaldigt på det amerikanske forsvars bemandingsproblemer.
Det koster lidt; men ikke noget, der bringer forsvarsbudgettet op i nærheden af de 2% - vi KAN altså ikke få udgifterne til at slå til!

Det vil passe med aktionen i Syrien. Det vil være et tindrende klart signal til Putin, at han skal fjerne alt fra Königsberg af Iskander og luftværnsmissiler - ellers bliver han ydmyget, så det bliver klart for enhver! Det er DET, Putin frygter mest af alt.
Når han så er i gang, så har han bare at flytte ALT væk fra de baltiske landegrænser - Putin véd godt, hvad vi mener.

Jeg ser også på, hvad Trump kan få igennem kongressen, så projekter for herreløse vovser ikke beskæres og ældre damer får varm mad hver dag.

Der er nogle arbejdspladser i dette - fortrinsvis i kredse, der stemmer Venstre - alternativt Socialdemokratisk. Man kan sige meget om Løkke; men idiot er han ikke!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Løkke har læst Trump og Trump har læst Putin.

Indlæg af Thomas Søn Apr 09, 2017 9:20 am

Der en anden faktor, som vi nok ikke skal overse: Nemlig den, at Trump har læst Putin bedre end diplomater og pladderhumanisterne.
Det burde ellers være klart på indeværende tidspunkt, at Putin og Assad er inderligt ligeglade med menneskeliv - når det vel at mærke er andres. Er det deres eget, så er de ynkelige kujoner, der som Saddam Hussein ikke tør sove i samme hus to gange i træk.
Begge ved UDMÆRKET, at de helt personligt er på alle muliges målliste og de har truffet deres forholdsregler! Assad transporteres i helikopter f.eks.
Putins landsted er rimelig beskyttet og til at bevogte - og så flytter han sig hele tiden. På et tidspunkt skulle han optræde i TV og så fisede jagerne rundt i luften hele tiden, så ingen skulle få den brilliante idé at smide et missil ind i TV-studiet.
Saddam Hussein gravede sig ned i et hul - men havde rigeligt med kontanter til at betale/bestikke evt. kidnappere i hård valuta - på forkant.

Med andre ord: Trump KENDER de skiderikker og VÉD, hvordan de tænker. Alt det diplomatiske blablabla og argumenter er de ligeglad med. Det er ikke fordi Putin og Assad ikke kender forskel på løgn og sandhed - det gør de udmærket; men den interesserer dem ikke. Vi kan se typen her: Klakørerne kolportere den historie - sand eller løgn - der passer dem lige i øjeblikket. Se typen blandt bankdirektørerne: De kommer med lodrette løgne og har en nyt parat, når de bliver taget i direkte usandheder.

Det, som derimod IKKE er dem ligegyldigt er penge! Penge i den mest banale og primitive forstand. Dollars, guld, olie. Det har intet med økonomi at gøre! Rusland kan gå fallit og Putin er da ligeglad - bortset fra at der skal plaffes nogen ned - og det gør han gerne.

Læg mærke til, at dem, der er blevet myrdet er folk, der har skyldt ham penge og som er sluppet for at betale. Andre har siddet buret inde - indtil de hostede op med skillingerne.
Borosovski "hængte sig" - skyldte Putin penge - bare for at tage et eksempel.

Angrebet i Syrien har kostet Assad noget, der minder om 1 mia. USD efter mit løse skøn. Det vil sige, at Assad skal ud og købe nyt; men det tror jeg ikke er muligt! De eneste, der vil sælge Assad noget er russerne - alene af den banale grund, at han ikke har nogen penge mere.
Hvis Assad skal have flere våben, så skal han ikke alene betale sin gæld; men også betale kontant på forhånd - det kan Assad ikke.

Derfor tror jeg også, at man har smasket russerne ved Latakya. Der er blevet destrueret materiel for mindst 1 mia. USD - evt. EUR (som er den eneste valuta Putin regner i - rubler er spillemærker - Putin er RUSSER).
Det har reelt ikke kostet USA en rød reje: Der er tale om gamle missiler, som alligevel skal udskiftes. Det er en bogholder-betragtning at tilskrive de missiler nogen som helst værdi. Når B-52 glider ud om nogle år, så er det fordi vedligeholdet bliver for dyrt - indtil videre kan den leve af reservedele, som er hugget fra vrag ude i ørkenen. Hvad er de værd? Enten alt eller intet. Er der ikke nogen B-52, så skal de laves til cola-dåser. Kan de holde en B-52 flyvende, så koster de det, det koster at få en mekaniker til at fjerne den og sende den med posten.
Her har vi et problem med Mattis! Mattis er historiker og historikere er erfaringsmæssigt totalt blanke, når det drejer sig om økonomi! Jeg mangler endnu at høre en historiker, der har begrebet den komparative fordel! Konceptet er ham totalt fremmed. De sidder med åben mund og polypper - og glor meget dumt.

Det samme er McMaster - historiker altså. Det var Kohl også - fattede aldrig økonomi. Merkel er en helt anden type! Helt, helt anden. Hun har nemlig fattet hele fundamentet i konservativ tysk politik: Ludwig Erhard! Erhard var økonomiprofessor - og fortrinlig micro-økonom. Erhard vidste, at på sigt får han altid ret - spørgsmålet er: Hvornår er sigt!
Problemet med Lars Løkke og Claus Hjort er, at de er jurister - og jeg har aldrig hørt om en advokats klientkonto, der ikke altid var i totalt kaos.

Det de imidlertid har forstået er, at Nationalbanken har "bøffet" Putin helt personligt for en milliard dollars. Der er p.t. 18½ mia. kroner i ½% 2027 statsobligationer - der er blevet solgt til pari. Om 10 år, når de skal indfries, så har de penge været anbragt i papirer, der giver et afkast på 5% - i fremmed valuta - altså. Dvs. det er det afkast som investorerne i de danske obligationer går glib af! De obligationer tilbydes købt tilbage - afhængig af dagskursen - til kurs 50 af Nationalbanken. Sagt med andre ord: Putin har købt papirer, der kun er det halve værd! Nu er Putin en baggårdsbølle, så så langt rækker hans hovedregning ikke til - i det hele taget forstår han med ordet "hovedregning" noget helt andet.

Trump vil fatte, at Putin er blevet snydt så vodkaen driver af ham. Det er LIGE Trumps humoristiske sans. Ham Lars Løkke - han er en mand, man kan snakke forretning med!
Trump har læst Putin og Løkke har læst Trump!
Løkke har læst kongressen for så vidt, han véd at Trump står med et mega-budgetproblem, hvor hver en dollar tæller. Trump vil sælge Løkke hvad det skal være med et rente og afdragsfrit lån og 10-20 års løbetid. Afdragene kommer nogenlunde i den takt ½% 10 år bliver købt tilbage. Dermed realiseres gevinsten for Nationalbanken nemlig - så er det rigtige penge.
Prisen på grejet er ligegyldig, så længe Putin betaler - dog: Som ansvarlig statsminister, så skal Putins penge ikke bruges på tant og fjas, så man vil have noget for pengene. Hvad vil materielanskaffelserne koste de danske skatteydere? Ikke en rød reje! Det er Putin, der betaler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Den overordnede strategi mod Putin og Rusland lader til at være:

Indlæg af Thomas Tors Apr 20, 2017 8:11 am

At gøre dem grundigt til grin!
Påstanden er skam dybt seriøst ment!

Er der én ting en diktator som Putin ikke kan tåle, så er det at være latterlig og ynkelig.

Hele angrebet i Syrien har (og jeg tror stadig, at der har været tilsvarende skader på de russiske fly) været af sådan en karakter, at Putin ikke kan indrømme, at han har lidt et tab. Be- eller afkræftelse skal snarere ses på valutaerne end på pressen og sjove propaganda-film.

Tilsyneladende er det nemmeste mål den russiske flåde:

Flåden er spredt ud over fire hovedbaser:
  1. Archangelsk for Ishavsflåden.
    Ishavsflåden er klart den farligste, fordi den har de strategiske missilubåde. Overflade-flåden er centreret omkring "hangarskibet",
    som er i sådan en forfatning, at det ikke kan tages seriøst. Det véd vi, fordi RAF har nedlagt XV Sqn og fundet en flight Typhoon til Rumænien. Uden hangarskib er Ishavsflåden reduceret til en kystvagt, som Norge kan tage sig af.
  2. Sebastopol for Sortehavsflåden.
    Der er ikke ét punkt i Sortehavet, der ikke kan nås med Tomahawk fra Cypern - hvis Tyrkiet gør knuder, så er der muligheder både fra det Ægæiske Hav og Adriaterhavet. Luftforsvaret af de russiske baser har mildest talt ikke imponeret. Det er ikke noget, der ikke kan gøres noget ved; men det koster alt sammen penge. Penge Putin ikke har.
  3. Königsberg for den Baltiske flåde.
    Det er nok ikke tilfældigt, at man fyrede hele toppen på den Baltiske Flåde.
  4. Vladivostok for Stillehavsflåden.
    Nu er turen med Nordkorea kommet til Stillehavsflåden.
  5. Den Kaspiske Flotille fyrede nok krydsermissiler af; men hvor mange, der ramte deres tilsigtede mål ved vi endnu ikke. Alene det, at vi ikke ved, hvad russerne regner for en træffer!


Det nemmeste sparemål i budgettet er flåden. Det vil frigøre midler til hæren og de strategiske atom-styrker. Men, hvor meget der egentlig kan spares er endnu uklart.

Vi ser, at russernes lange rekognoscering med Bear er under pres. Tilsyneladende kan man ikke holde sig orienteret om både Nordatlanten og Stillehavet - samtidig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Det lader til, at trykket mod Nordkorea

Indlæg af Thomas Tors Apr 20, 2017 4:32 pm

er nok så meget et tryk mod russerne og basen i Vladivostok.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Sv: Trump, Løkke, forsvarsforlig.

Indlæg af Nærigfryns Tors Apr 20, 2017 5:48 pm

Det kunne også være en måde at sige til Putin, at han skulle slappe lidt af i Syrien. Nummeret med at skabe flygtningestrømme det kan repliceres

Nærigfryns

Antal indlæg : 182
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Sv: Trump, Løkke, forsvarsforlig.

Indlæg af Thomas Tors Apr 20, 2017 6:15 pm

Nærigfryns skrev:Det kunne også være en måde at sige til Putin, at han skulle slappe lidt af i Syrien. Nummeret med at skabe flygtningestrømme det kan repliceres

Lige præcis - og det kommer til at koste Putin Stillehavs flåden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Steny Hoyer

Indlæg af Thomas Søn Maj 28, 2017 7:10 pm

Valgt for Marylands 3. kongresdistrikt

Valgt for demokraterne og er indpiskeren hos oppositionen i Huset.
Måske ikke så kendt i offentligheden; men afgjort en central figur, når der skal stemmes.

Er på besøg på Marienborg. Kunne jo være godt at vide, hvordan holdningen til Trump var andre steder end i pressen.......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Donald, Donald, Donald....

Indlæg af Thomas Søn Jun 25, 2017 12:41 am

Lars Løkke ved godt hvordan man ondulerer proprietæren i sognerådet!

Lad mig sige det på den måde: Der var nok en grund til, at Løkke kunne klaske et så hjerteligt håndtryk af på Trump.
Kontrasten til de andre (europæiske) ledere er slående.

Det får mig til at spekulere på om man har kunnet følge nogle af de russiske transaktioner med ham gennem Nationalbanken.

Det ville være noget, der kunne sætte Trump på plads: En halvkvædet vise om ulemperne ved at være i lommen på én kreditor.

Der er jo ikke nogen tvivl om, at der for alvor er nogen, der det sidste halve år har tabt så grusomt med penge ved at spekulere mod den danske krone. At Løkke kaldte Danske Banks manipulationer for "noget svineri" er måske kun den halve historie - der hænger nok noget Sverrig ved de undersøgelser og afsløringer.

Det er vist det, man kalder et svedent grin.

Trump er ikke avanceret!

Det var Fanden tordne mig en kold omgang. Søreides fnisen overfor forsvarsminister Mattis har nok haft en baggrund?
Noget tyder på, at den øvelse, hvor marines fodmarcherede i snesko måske ikke var den mest fremragende fodbeklædning efter forholdene. Alle i Norge véd jo, at man bruger ski!
Jeg tvivler på, at nogen véd så meget om arktisk krigsførelse i Nato som nordmændene.
Skal USA kunne dække deres arktisk røv, så kommer de ikke uden om Danmark og Norge.

Jeg mindes historien om, at man ville indføre en generel alarmering for alle Nato-tropper en halv time før solopgang - ud fra den betragtning, at det er et yndet angrebstidspunkt for at opnå et overraskelsesmoment. Her rakte nordmanden fingeren i vejret med spørgsmålet: "Hvad gør vi så nord for polarcirklen, når solen slet ikke står op?"

Der er et finurligt spil i gang omkring Grønland/Island/Norge - som Løkke (med god opbakning fra forgængerne) har poterne dybt begravet i!

Når Løkke så også har udtalt, at man nok skal anlægge et mere nuanceret synspunkt på Trump.....

Trump er ilter; men ikke hurtig i hovedet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Sv: Trump, Løkke, forsvarsforlig.

Indlæg af Thomas Søn Jun 25, 2017 1:13 am

Thomas skrev:.....
Noget tyder på, at den øvelse, hvor marines fodmarcherede i snesko måske ikke var den mest fremragende fodbeklædning efter forholdene. Alle i Norge véd jo, at man bruger ski!
Jeg tvivler på, at nogen véd så meget om arktisk krigsførelse i Nato som nordmændene.
Skal USA kunne dække deres arktisk røv, så kommer de ikke uden om Danmark og Norge.

Jeg mindes historien om, at man ville indføre en generel alarmering for alle Nato-tropper en halv time før solopgang - ud fra den betragtning, at det er et yndet angrebstidspunkt for at opnå et overraskelsesmoment. Her rakte nordmanden fingeren i vejret med spørgsmålet: "Hvad gør vi så nord for polarcirklen, når solen slet ikke står op?"

Der er et finurligt spil i gang omkring Grønland/Island/Norge - som Løkke (med god opbakning fra forgængerne) har poterne dybt begravet i!

Når Løkke så også har udtalt, at man nok skal anlægge et mere nuanceret synspunkt på Trump.....

Trump er ilter; men ikke hurtig i hovedet.
Læg mærke til denne Chinook på en Red Flag øvelse i Alaska: Den har snesko på!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Hmm... den med Lars Løkke, der sætter Trump på plads.

Indlæg af Thomas Søn Jun 25, 2017 8:43 pm

Jeg tror, man skal se på hvordan Lars Løkke plejer at køre tingene:

Løkke spiller alt fra baglinjen. Han venter til modstanderen - rød i hovedet af arrigskab - stormer frem fægtende med arme og ben: Så med et ganske lille puf - så går de på røven.

Løkke har på en eller anden måde Trump under kontrol. Løkke har en teknik, der tvinger folk til at gøre, hvad de nødigst vil.

Man kunne se det med Kristian Jensens attentatforsøg. Løkke trækker folk til side: "Jeg tror lige, vi skal snakke sammen et øjeblik....." Bagefter kommer de ud som små lam. Han smed så også Kristian Jensen under toget, da han gjorde sig totalt til grin overfor Joe Biden - og Frederica Mogherini måtte redde ham ud af den pinlige situation, han havde rodet sig ind i. Kristian Jensen skal nok opføre sig ordentligt fremover.

Jeg havde undret mig over hvorfor han lader Tulletåben blive siddende som medlem af Nationalbankens bestyrelse. Tulletåben kan vippes så let som ingenting. Men det er måske slet ikke så dumt endda, at have Tulletåben siddende dér!
Se på, hvad der rent faktisk er sket!
Nordea kommer til at trække sig styrtblødende ud af Danmark. Landbruget (og det er der man prioriterer - Nordea har halvdelen af landbrugsudlånene - læg også mærke til de underlige fusionerede provinsielle mikrobanker, der er under afvikling) vil blive finansieret med statsobligationer - efter at bankerne har brugt egenkapital på at tage tabene.
Det er så den rigtige måde, at redde et erhverv! Staten køber reelt fordringerne; men til stærkt reduceret pris. Landbruget får nogle meget billige lån, som de kan betale og bankerne slipper ud af engagementerne ét blødende sår ad gangen.
Faktisk betyder det, at Tulletåben sidder i Nationalbankens bestyrelse, at Nordea bliver nødt til at tage tabene, de har på landbruget. Slagterier mm. vil også blive finansieret med statslån.

Løkke ved da alt om, at Tulletåben er Nordea's ejendom. Tulletåben er fanget i, at han som fuldtidsidiot ønsker at fastholde kronen. Den krone vil blive forsvaret med alvorlige skader på Tulletåbens ejer. At Danmark ikke kom med i bankunionen, fordi det ville Tulletåbens ejer ikke - det var igen snydedumt, af Nordea! Nu er man fra Nationalbankens side nødt til at gå ud fra de værst tænkelige forudsætninger i håndteringen af Nordea. Det er Nordeas indskydere, der skal tage tabene.

Lars Løkke er da også fuldt klar over, at Marie Krarup og Søren Espersen er Putins lydige og villige redskaber - de må "mene", hvad de vil; men hvis de ikke makker ret, så kan man jo ikke beskytte dem mod Putin!

Jeg tror faktisk efterhånden, at Løkke har et ganske godt overblik over forholdet mellem Putin og Trump - rent pengemæssigt. Det har han/"man" fordi Putin rent faktisk bruger Nordea til at flytte sine penge omkring, så tror jeg, at man også har "slutbruger" på transaktionerne - obligationerne har jo kupon, hvorfor, man én gang om året er klar over, hvor de rent fysiske befinder sig. Selvfølgelig sladrer Tulletåben af skole og viderebringer de oplysninger fra Nordea, som nu Nationalbanken kan have interesse i......

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Mike Pence i Estland.

Indlæg af Thomas Søn Jul 02, 2017 10:13 am

Det er i sig selv interessant.

Midt under en større øvelse og med Zapad, der skal til at begynde.

Det jeg har lagt mærke til er, at danskerne kun i ringe omfang deltager i øvelsen - officielt.
Jeg tror, man har en luftbåren bataljon klar, hvis russerne skulle finde på noget "morsomt". Den bataljon har vi ikke hørt om før? Nej, nemlig.

Sagen er nok, at vi ikke ved hvor russerne evt. vil prøve noget: Letland kunne være et godt bud?

Længere sydpå i Litauen er det nok så meget Iskander, der har opmærksomheden.
Trumps eskapader i Washington er så en udmærket afledning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Lad os lige se, hvor vi står!

Indlæg af Thomas Fre Jul 21, 2017 2:47 am

  1. Lad os regne det som givet, at Rusland er færdig i Syrien. Det, der er problemet, er, at i Syrien Irak og Afghanistan er der masser af tilsvarende bevægelser, som ingen har nogen egentlig interesse i at de kommer til magten. Al Qaida, kurderne og andre: Alle vil til fadet, fordi de tror at de nuværende oliepriser kommer til at holde sig.
  2. Olieprisen er for Danmark som sådan temmelig ligegyldig: Import minus eksport går stort set i nul. Norge skal så have deres strøm koblet på det europæiske net; men det er et forhold der vil tage nogen tid; men det skal nok komme.
  3. Jeg hæftede mig i forbifarten ved en sidebemærkning fra Trump i hans selvmedlidende rablerier: Nemlig, at Rusland besejrede Napoleon, fordi det var koldt (hvad Macrón så har fået ud af det er ikke godt at vide). Det tyder på, at spørgsmålet omkring Murmansk ikke kan løses uden norsk medvirken - ikke, at det nødvendigvis er specielt kostbart,
    men USA har ikke know-how til at håndtere kamp i arktisk terræn. Om russerne så har, når det kommer til stykket svæver også i himmelblået.
    Med Norge med F-35, så er sagen, at man kan tage og folde den russiske nordlige flåde sammen, når det er belejligt - og russerne véd det.
  4. Om Trump ryger for en rigsret eller ej er temmelig ligegyldigt, fordi der sker intet i amerikansk indenrigspolitik andet end den sædvanlige energiske skrigen og hoppen på stedet.
    Trump slipper imidlertid ikke ud af den klemme, han har bragt sig i ved privat at låne penge af Putin. Trumps forsøg på at feje det ind under gulvtæppet kan nok ikke lykkes. Alene den omstændighed, at Trumps hovedkreditor - Deutsche Bank - vil være nødt til at være meget meddelsom overfor Bundesnachrichtendienst, Det er ikke troeligt, at Merkel og den øvrige tyske regering kan henholdes i uvidenhed.
    Hvad der tilsyneladende så også er sket er, at Macrón er kommet under vejr med tilsvarende transaktioner via franske banker - ellers havde Trump ikke fjollet rundt som en skoledreng i en slikbutik.
  5. Jeg regner det også som rimelig sikkert, at Danmark har en luftbåren kampgruppe klar, hvis russerne skulle finde på at gøre noget dumt indenfor den nærmere fremtid.
  6. At Marie Krarup er landsforræder og i Putins sold er også sikkert. Det er der ikke noget nyt i. Danmark har altid haft fjenden siddende i forsvarsudvalget. Af kommunister er der i dag kun nogle forsuttede og kriminelle rester i Enhedslisten, som ikke er nogen sikkerhedspolitisk risiko - der er tale om gemene politisager om narkohandel og bandekrig.
  7. Carl Bildt har så også ment, at han skulle have en mening om de baltiske lande. Den svenske mangel på situationsfornemmelse fornægter sig ikke.
  8. Rusland er - så vidt, jeg kan observere - ved at nedlægge sin flåde. Det er så ikke overraskende: Ét sted må der spares og det er nok dér, det gør mindst ondt. Jeg vurderer dem kinesiske interesse for Østersøen som, dels ganske naturlig, fordi naturligvis vil Kina gerne vide om de skal forholde sig til en missilkrydser og atomubåd ved Vladivostok, dels et ønske om at vurdere i hvilket reelt omfang Rusland har mulighed for at have adgang til det europæiske gasmarked. Det er en ustabil situation, at tvinge russerne til at modtage betaling for energileverancerne i de gyldne spillemønter.
  9. Tulletåben er nok ikke nogen faktor mere,
    fordi Nordea mister kunder - dvs. dem, der kan stikker af - resten er dem, der ikke har anden mulighed. Tulletåben er blot en af Nordea's tåbelige investeringer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Senator Tom Cottons fordrag hos CSIS

Indlæg af Thomas Tirs Jul 25, 2017 6:04 am

Var nævnt som forsvarsminister, men det blev Mattis. Er kørt i stilling af republikanerne som afløser for senator McCain, når han falder fra - jeg tvivler på, at med en aggressiv hjernecancer, at han holder ret meget længere.

INF traktaten var den som de ondsindede og perverse skolelærere i SF/Enhedslisten med deres sovjetrussiske støtte gjorde så meget for at sabotere dengang Uffe var udenrigsminister. Går hovedsaglig på krydsermissiler; men også missiler som Pershing 2.
Vi ved at russerne overtræder traktaten med mindst to bataljoner (formentlig en til Østersøen/Polen og en til Rumænien/Ungarn). Der er følgende interessante punkter i den traktat:


  1. Traktaten er kun mellem USA og Rusland. Resten af Nato er ikke bundet af den.
  2. Traktaten forbyder ikke USA at udvikle disse våben - ej heller at sælge dem videre; man må godt iht. traktaten hjælpe allierede.
  3. Traktaten omhandler kun landbaserede missiler og ikke Tomahawk på skibe.
  4. Rusland samlede økonomi er kun på størrelse med de 5 nordiske lande tilsammen, som Tom Cotton bemærkede. Det er så værd at hæfte sig ved, at han på den måde specifikt nævner Island.
    Det betyder imidlertid, at russerne næppe har råd til samme propagandakrig, som man havde i Uffe's tid.
  5. Der er et spørgsmål, der drager Trumps pålidelighed i tvivl. Svaret er, at Cotton påpeger de områder, hvor Trump (ved sine ministre) har været ret meget mere "håndfast" overfor russerne.
    Det andet er, at senatet efter Cottons vurdering vil se det som sin opgave at påse, at USA's og Europas sikkerhed ikke bliver "forsømt".


Jeg tror så, at senator Cottons betragtninger er mere retningsgivende for USA's sikkerhedspolitik end Trumps forvirrede tweets.
Indlægget kalder derimod på at blive bragt ind i en sammenhæng.


  1. De bevilgede penge, som Cotton påpeger, gør imidlertid at mine "gætterier" omkring Huitfeldt'erne får fornyet støtte. Jeg tror faktisk, der bliver bygget en 4. Huitfeldt-klasse til søværnet. Her hæfter jeg mig ved, at der faktisk er bevilget penge til en 3. besætning. Her er mit gæt så, at denne -
    som dette skrives - er under uddannelse på både Tomahawk og SM2-IIIA (luftværnsmissiler).
  2. Jeg tror faktisk, jeg har ret i, at man har en kampgruppe af bataljonsstørrelse klar til at blive indsat med helikoptere, så man kan fjerne Iskander-missilerne.
  3. Man er opmærksom på, at der er landsforrædere i Forsvarsudvalget. Det ses af, at Dansk Folkeparti er meget aktive i debatten - bare ikke om det væsentlige - jeg tror ganske enkelt ikke, at man har fundet tidspunktet inde til at indvie Dansk Folkeparti i planernes detaljer. Man ser også, at Uffe har lukket for bloggen på Berlingske de sidste 14 dage -
    ingen grund til at give russerne informationer før vi har behov for, at de får dem.
  4. Hele situationen omkring Tyskland er speget: Dels er der ikke nogen tvivl om, at en væsentlig del af Putins bestikkelse er gået gennem Deutsche Bank (i form af "lån" til hans bordeller i ørkenerne). Dels er man fra tysk side opmærksom på, at NSA har rodet med de tyske datasystemer. Der har så nok været tale om passiv informationsindhentning og ikke aktiv valgmanipulation. Der er valg i Tyskland og Merkels bemærkning om, at man på det bestemteste frabeder sig amerikansk "hjælp" er ikke til at tage fejl af.
    Merkel er da udmærket klar over, at der fra russisk side bliver bestukket og manipuleret (hvilken ét af ekstrempunkterne i tysk politik er det nok lidt svært at afgøre). Men det er jo ikke bare det amerikanske valg, der har været russisk indblanding i men også det franske, det hollandske og det britiske.
    Det ville være underligt om der ikke også var det i det tyske. Lars Løkkes regering lader til at holde perioden ud, så vi er ikke så påvirkelige. Det sidste kan vi være rimeligt sikre på, for Berlingske og Thomas Larsen er i gang med jammerklagerne, så derfor er situationen nok mere stabil end man ellers umiddelbart kunne antage.


Endelig skal vi også være opmærksom på, som Mattis har bemærket for nylig: Det er ikke i vores interesse, at Rusland bryder katastrofalt sammen lige med det samme. Der er ikke hold på ret meget i Rusland - og slet ikke med deres atomvåben (at tro det er at hæfte alt for megen lid til at Putin véd, hvad han foretager sig), der ligger og flyder - og der er ret mange. En russisk borgerkrig med fundamentalistiske muslimer og et utal af gale hunde, der kun venter på at få sig en kanon og begynde for sig selv - det er en alt andet end hyggelig tanke: Det kunne komme til at gå slemt ud over vores vasketøj på tørresnoren.
At Rusland er færdig er (om ikke af anden grund, så demografien) alene et spørgsmål om høkerregning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump, Løkke, forsvarsforlig. Empty Sv: Trump, Løkke, forsvarsforlig.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum