Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed

3 deltagere

Go down

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed Empty Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed

Indlæg af Gorrion Fre Jan 02, 2015 3:49 am

http://politik.tv2.dk/2015-01-01-redaktoer-thorning-forspildte-en-unik-mulighed

Jeg er enig et lille stykke af vejen, men jeg syntes også at denne "Nytårstale" viser at Helle stadig er ret fjern fra virkeligheden, eller også så er det som man tidligere har påpeget at hun bare ikke vil indse at der er begået historiske politiske fejltagelser i hendes tid som "statsminister"
Selv i sin nytårstale hiver hun tvivlsomme tal ind om stigende beskæftigelse og vækst ind...det burde hun nok have ladet være med, også selvom hun antyder at man kunne ønske det var bedre.
Jeg tror dog ikke at Helle kunne have talt sig ud af problemerne for socialdemokratiet i sin Nytårstale, uanset hvordan den havde været formuleret...hun står ikke længere ved roret, men er kravlet op i masten og vinker til højre og venstre, alt imens skibet synker, og selv de garvede rotter om bord på skibet flyder rundt på drivtømmer, uden at kunne gøre noget som helst. Skaden er fatal....et nyt skib skal søsættes!.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed Empty Sv: Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed

Indlæg af HenningK Fre Jan 02, 2015 9:44 pm

Jeg synes hun klarede det fint. Jeg ved ikke hvad den tv-2 journalist havde tænkt sig? At hun skulle lancere et "man on the moon"-projekt? (Kattegat-bro?)

Synes faktisk at HTS leverede en mere politisk tale end Statsministre sædvanligvis bør gøre - men det er jo valgår.

Hun fik slået tonerne an: At økonomien går forsigtigt bedre, at Socialdemokraterne står for ordentlighed og økonomisk ansvarlighed - modsat Løkke, der mere operererer med store arm- og rors-bevægelser. At V+DF er det modsatte af tryghed og en stabil kurs.

Når en af de forholdsvis skarpt profilerede DF'ere (Peter Skaarup) så umiddelbart bagefter foreslår at man da bare ku' smide øst-arbejderne ud af landet og la' flygtningene ta' de lavtløns-jobs - og Tulletåben ønske sig at HTS proklamerede at hun var blevet EU-skeptiker, så må man vel bare konstatere at Løkke får sin sag for som statsminister.

De radikale er svækket med Vestagers farvel, så mon HTS ku' finde på at forsøge at sige "tak for sidst" ved at forhandle en dirkefri, gavmild dagpenge-reform med DF til vedtagelse i det nye folketing "hvis der er flertal for det"?

Jeg er stensikker på at der er mere uopdaget snavs på Løkke - at Blå Blok kan angribes på både hans personlige evner og troværdighed - på hele blokkens troværdighed og regeringsduelighed. Jeg tror også at det kan lykkes at gøre "Løftebrud" til en floskel uden indhold og gennemslagskraft inden krydset skal sættes.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed Empty Sv: Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed

Indlæg af Thomas Fre Jan 02, 2015 11:53 pm

HenningK skrev:Jeg synes hun klarede det fint. Jeg ved ikke hvad den tv-2 journalist havde tænkt sig? At hun skulle lancere et "man on the moon"-projekt? (Kattegat-bro?)

Synes faktisk at HTS leverede en mere politisk tale end Statsministre sædvanligvis bør gøre - men det er jo valgår.

Hun fik slået tonerne an: At økonomien går forsigtigt bedre, at Socialdemokraterne står for ordentlighed og økonomisk ansvarlighed - modsat Løkke, der mere operererer med store arm- og rors-bevægelser. At V+DF er det modsatte af tryghed og en stabil kurs.

Når en af de forholdsvis skarpt profilerede DF'ere (Peter Skaarup) så umiddelbart bagefter foreslår at man da bare ku' smide øst-arbejderne ud af landet og la' flygtningene ta' de lavtløns-jobs - og Tulletåben ønske sig at HTS proklamerede at hun var blevet EU-skeptiker, så må man vel bare konstatere at Løkke får sin sag for som statsminister.

De radikale er svækket med Vestagers farvel, så mon HTS ku' finde på at forsøge at sige "tak for sidst" ved at forhandle en dirkefri, gavmild dagpenge-reform med DF til vedtagelse i det nye folketing "hvis der er flertal for det"?

Jeg er stensikker på at der er mere uopdaget snavs på Løkke - at Blå Blok kan angribes på både hans personlige evner og troværdighed - på hele blokkens troværdighed og regeringsduelighed. Jeg tror også at det kan lykkes at gøre "Løftebrud" til en floskel uden indhold og gennemslagskraft inden krydset skal sættes.

Nu er sagen ikke så meget, at Løkke laver armsving. Det skal han sådan set heller ikke! Han skal forsøge at få mest muligt af Venstres politik igennem.

Men Du lider stadig af den tvangstanke, at Dansk Folkeparti kan være støtteparti for en borgerlig regering - den går ikke! Venstre vil da ikke på forhånd udelukke at Dansk Folkeparti kommer med i en regering - men de siger ikke noget om betingelserne! Hvis DF VIL have en borgerlig regering, så har de værsgo' og lægge sig fladt ned og gøre som der bliver sagt. Der bliver ikke noget til DF - intet! Vi er ude over symbolpolitikken: Der er ikke råd.

Det pudsige er jo, at Lars Løkke i indvandringsdebatten lige er trådt det skridt til side - og har forlangt lempelser - uden i øvrigt at være særlig specifik med hvad man kan gå med til.
Den åbning har Thorning set! Hun er hurtig på stilletterne!
Derfor får Dansk Folkeparti - og navnlig deres vælgere - valget mellem en lempeligere flygtningepolitik under en Lars Løkke eller tage Socialdemokratiets!

Endelig er Dansk Folkeparti slutspillet mht. EU. Hvis DF blokerer for Venstres EU politik, som er noget af det eneste, hvor Venstre har været klar i mælet, så vil Venstre trække på skuldrene og sige, så er det nok bedre med en Socialdemokratisk regering.

Det største problem er p.t., at Folkedanserne ganske enkelt ikke fatter en brik. Det er nu ikke noget nyt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed Empty HenningK

Indlæg af HenningK Lør Jan 03, 2015 2:53 am

Thomas skrev:Nu er sagen ikke så meget, at Løkke laver armsving. Det skal han sådan set heller ikke! Han skal forsøge at få mest muligt af Venstres politik igennem.

Hvis DF VIL have en borgerlig regering, så har de værsgo' og lægge sig fladt ned og gøre som der bliver sagt. Der bliver ikke noget til DF - intet! Vi er ude over symbolpolitikken: Der er ikke råd.

Når det kommer til de store forlig og reformer, så må man vel regne med at de stadig indgås med både Venstre og Soc. Dem.'s stemmer...

Min vurdering er at Lars Løkke skal levere nøglerne til statsministeriet - ellers er han en færdig mand i Venstre. Jeg tror hellere at han vil magten, end at han vil politikken. Nok har han været (pragmatisk) kommunalpolitiker, men han er vel i ligeså høj grad rundet ud af ungdomsorganisationerne hvor den slags "vindermentalitet" trives.

LLR's uheld er at DF'erne lige har set hvordan det gik med SF - som absolut ingenting fik igennem, og derfor grubler Tulle vel over hvordan det skal lykkes at manøvrere efter en kommende valgsejr. DF er jo så ekstremt topstyret og uden en opsætsig hovedbestyrelse, der højlydt fører tal over hvor mange kameler er blevet slugt, så mon ikke at der bliver ro på bagsmækken i partiet?

På den anden side, hvor attraktive er ministerbilerne så, hvis der følger et decideret fjendtligt ministerium propfyldt af DJØF'ere med? Hvordan er det at være formand og skulle udpege 5-8 ministre, hvoraf halvdelen knapt har kvalifikationerne - og fremstår aldeles overmatchet fra første dag. Vi har set hvordan det går med u-rutinerede ministre i sådan et minefelt.

Kanonvalget for Messerschmidt viser vel nærmest at DF's vælgere er totalt ligeglade med EU. Det er et område, hvor Tulle godt kan bespise hans vælgere med vindfrikadeller og luftsteg. En sang og en dans om hvordan Morten M. forsøger at af-bureaukratiserer systemet indefra...

Men på indvandrer-, velfærds- og dagpengeområdet skal der givetvis leveres af Løkke. Ikke mindst fordi DF jo sandsynligvis bli'r ligeså store (defacto) som Venstre efter valget.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed Empty Sv: Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed

Indlæg af Thomas Lør Jan 03, 2015 6:27 am

HenningK skrev:
Thomas skrev:Nu er sagen ikke så meget, at Løkke laver armsving. Det skal han sådan set heller ikke! Han skal forsøge at få mest muligt af Venstres politik igennem.

Hvis DF VIL have en borgerlig regering, så har de værsgo' og lægge sig fladt ned og gøre som der bliver sagt. Der bliver ikke noget til DF - intet! Vi er ude over symbolpolitikken: Der er ikke råd.

Når det kommer til de store forlig og reformer, så må man vel regne med at de stadig indgås med både Venstre og Soc. Dem.'s stemmer...

Min vurdering er at Lars Løkke skal levere nøglerne til statsministeriet - ellers er han en færdig mand i Venstre. Jeg tror hellere at han vil magten, end at han vil politikken. Nok har han været (pragmatisk) kommunalpolitiker, men han er vel i ligeså høj grad rundet ud af ungdomsorganisationerne hvor den slags "vindermentalitet" trives.

LLR's uheld er at DF'erne lige har set hvordan det gik med SF - som absolut ingenting fik igennem, og derfor grubler Tulle vel over hvordan det skal lykkes at manøvrere efter en kommende valgsejr. DF er jo så ekstremt topstyret og uden en opsætsig hovedbestyrelse, der højlydt fører tal over hvor mange kameler er blevet slugt, så mon ikke at der bliver ro på bagsmækken i partiet?

På den anden side, hvor attraktive er ministerbilerne så, hvis der følger et decideret fjendtligt ministerium propfyldt af DJØF'ere med? Hvordan er det at være formand og skulle udpege 5-8 ministre, hvoraf halvdelen knapt har kvalifikationerne - og fremstår aldeles overmatchet fra første dag. Vi har set hvordan det går med u-rutinerede ministre i sådan et minefelt.

Kanonvalget for Messerschmidt viser vel nærmest at DF's vælgere er totalt ligeglade med EU. Det er et område, hvor Tulle godt kan bespise hans vælgere med vindfrikadeller og luftsteg. En sang og en dans om hvordan Morten M. forsøger at af-bureaukratiserer systemet indefra...

Men på indvandrer-, velfærds- og dagpengeområdet skal der givetvis leveres af Løkke. Ikke mindst fordi DF jo sandsynligvis bli'r ligeså store (defacto) som Venstre efter valget.

Jeg tror, det med Løkkes udsatte position er Berlingske spin - og dermed Danske Bank: Jeg véd - efter attentatforsøget fra Kristian Jensen - at Løkke "har noget" på Kristian Jensen, som gør at Kristian Jensen vil blokere for endnu et attentat.
Det er Venstre og ikke LA eller konservative, så den med vindermentaliteten, den er nok mere en LA myte.

Men ja, jeg mener ikke, at Venstre kan stille med et hold ministre. Her kunne Lars Løkke finde på at håndplukke ministre udenfor Folketinget! Altså således, at det at være valgt til Folketinget er en decideret ulempe i en ministerudnævnelsessituation.

Du har nok ret i topstyringen af DF; men skal passe på Tulletåbens svagheder! Igen kommer jeg tilbage til hans bestyrelsespost i Nationalbanken. Her er han låst! Enig: Problemet er ikke så meget kamelslugningstællingen - DF har jo før overlevet en formand i fængsel. Derfor tror jeg også, at den manglende afvisning af DF som regeringsdeltagende fra Venstres side er at nagle Tulletåben til masten - for Tulletåben véd udmærket godt, at han ikke kan holde til at blive minister.
Og jo: Tulletåben er udmærket klar over sin prekære situation. Du har så også ret i, at ingen tager sig af, hvad Morten Messerschmidt skriger op om.

DF's størrelse ifht. Venstre er sådan set underordnet: Det afgørende er mandattallet til SRV til sammen.

Det interessante er, som Du lægger op til: Nemlig, at DF har større chance for indrømmelser hos Socialdemokraterne.

Det spændende er også om taktikeren i dette spil, nemlig Helle Thorning, vil lave et kombineret EU og Folketingsvalg, som hun lavede en folkeafstemning sammen med EU-valget. Aldrig undervurdere Helle Thorning og timing.
Et sådant kneb ville have en dobbelt effekt, nemlig: En folketingsbeslutning, en EU-afstemning og en fornyet folketingsbeslutning. Her kunne Bankunionen komme med på frakkeskøderne af en politiunion.

Jeg stiller mig tvivlende om overfor om Hellepigens profilering af "Danmark som Du kender det" overbeviser forfærdelig mange DF stemmer. Spørgsmålet er: Vil det kunne få DF'erne til at blive hjemme i forvirring?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed Empty Sv: Redaktør: Thorning forspildte en unik mulighed

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum