Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Frankrig og Mistral

Go down

Frankrig og Mistral Empty Frankrig og Mistral

Indlæg af Thomas Tors Sep 04, 2014 12:43 am

Levering standset.

De skal nemlig til Canada, hvis jeg ikke tager fejl. Jeg tvivler også på, at den anden er betalt.

Så kan vi glemme Iroquios-klassen ret hurtigt. Det er godt nok en destroyer; men er mindre end en Huitfeldt-klasse; men har 100 mand mere om bord. Det har nok første prioritet! Anden prioritet er at slippe af med den tilsvarende rædselsfulde Halifax-klasse. Det bliver nok Huitfeldt klasser, hvor et Canadisk værft så klapper et dusin af dem sammen.

Jeg tror faktisk, at man skal genbruge Phalanx....

Det er nok dér, den lander.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Handlen er naturligvis forsikret

Indlæg af Thomas Tors Sep 04, 2014 8:25 am

alt andet havde været dumt.

DCNS’s Mistral contract with Russia is insured by Compagnie Francaise d’Assurance pour le Commerce Exterieur SA, better known as Coface, the body that insures the French state’s exports and conducts risk assessments.

Coface issued credit insurance for DCNS that covers the risk of breach of contract for several reasons, including an arms embargo, Maria Krellenstein, who heads media relations for Coface, said in a Sept. 2 e-mail. In such an instance, Coface would assess the compensation to be paid to DCNS, she said.

If the Mistral contract were canceled, DCNS with the help of Coface would study “the possibilities to reallocate the ships,” Krellenstein said. She stressed that the state was the decision maker and that Coface was insuring on its behalf.

“the possibilities to reallocate the ships”

Det er liiiige dér, den ligger!
Det eneste sted de skibe giver mening (nu ved jeg så ikke hvordan de ligger i søen i Nordatlanten) er i Canadisk tjeneste, hvilket vil passe ind i den planskitse Anders Fogh har - i øvrigt sammen med Huitfeldt-klasser til den canadiske flåde (så de kan komme af med de rædselsfulde Halifax'er).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty EU vil da ikke købe de skibe.

Indlæg af Thomas Lør Okt 18, 2014 4:35 am

Selvfølgelig vil de da ikke det!

Man kan evt. finde en køber - f.eks. Canada; men den pris de vil betale ligger nok en hel del under det, som russerne har givet for skibene.

Det er jo en almindelig måde at formidle bestikkelse på:

Betale 1½ mia. for noget, der kun er 1 mia. værd, hvorefter Frankrig så betaler returkommission til udpegede personer/virksomheder i Rusland, Tro mig: Det har canadierne ikke tænkt sig at betale for!

Beløbet ud over den pris som canadierne vil give, det er så et residualt problem mellem Frankrig og Rusland.

Der var i årene efter 6-dageskrigen både krigsskibe og flyvemaskiner i Frankrig, som Israel havde købt og betalt; men som de ikke ville udlevere aht. araberne. Mossad var så inde og luske skibene ud. Flyene (Mirage V) var ikke sådan at få til at "forsvinde". Jeg mener sagen endte med, at Frankrig måtte betale Israel pengene tilbage - hvem, der så betalte returkommissionen i sidste ende, véd jeg ikke; men Israel har jævnlige regeringsskandaler. Flyene dannede - så vidt jeg husker - en ny eskadrille i det franske flyvevåben.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Frankrig: Rusland får ikke Mistral i november.

Indlæg af Thomas Tors Okt 30, 2014 12:01 pm

Selvfølgelig gør de da ikke!

Dem skal Canada have - med rabat.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Andre toner?

Indlæg af Thomas Ons Nov 26, 2014 2:04 am

Der er noget, der tyder på, at man har fat i en ende af tovet!


On Tuesday, Yuri Borisov, Russia’s deputy defence minister, rowed back from this hard line. He told the state news agency Ria Novosti that Russia would hold off from any international legal action “for the moment”.
Borisov said Russia would “wait with patience”. “Everything is specified in the contract, and we will act under that contract, just like all civilised people do,” he said.

Det tyder på, at man fra regeringen side har solgt de to til Gazprom, så bestikkelsen er pillet ud.

Nu er det så en sag mellem EU-kommissionen og Gazprom, som Rusland er principielt ligeglad med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Igen vader russerne lige i fælden

Indlæg af Thomas Ons Dec 24, 2014 7:05 pm

Alvorlige konsekvenser!

Rusland siger ifølge nyhedsbureauet Interfax, at Frankrig enten må leve op til en kontrakt om at levere Mistral krigsskibe eller give penge tilbage til Moskva.

Njaarhh... sådan spiller klaveret heller ikke! De skibe skal sælges til anden side for den pris man nu kan få for det!

Det man lige skal påtænke er, at Gazprom står til en ganske alvorlig EU bøde for deres konkurrenceforvridende adfærd. Den bøde står til omgående betaling (dvs. indenfor den måneds kredittid som Gazprom kan tegne lån for). Det kan Gazprom ikke, hvorfor der må gøres udlæg - enten i betalingerne for gasleverancer eller i ikke nagelfast inventar, som Condorfly og Mistral-klasser.
Til hvilken pris Gazprom agter og kan købe skibene af den russiske stat - det må jo blive et spørgsmål mellem Gazprom og den russiske stat.
Rusland har et "aktiv" i de Mistral-klasser, som Rusland så udmærket véd, de ikke kan få leveret. Et tilbagesalg til Frankrig for den betaling russerne allerede er kommet med. Ikke specielt sandsynligt.

Frankrig kan derimod anvise en anden køber! Den pris som denne anden - fransktalende - nation tilbyder (med skibet behagelig rengjort for - ikke af - russere) vil nok være en anden end den 1,2 mia. € som russerne mener at have betalt - at der så er en del bestikkelse i den pris til russiske "forretningsfolk" - det er skam Frankrig ganske uvedkommende.

Her må Rusland se på om man kan sælge skibene selv til en acceptabel køber - f.eks. Gazprom. Det står i hvert fald fast, at Gazprom har en betydelig bøde at betale i €, hvilket de ikke kan, da man - desværre - ikke kan give kredit til Gazprom henset til de sanktioner, som firmaet er belagt med. Hvilken pris Gazprom, så skal give for skibene - igen: Det er et problem, der er Frankrig og EU ganske uvedkommende; men man vil tilbyde Gazprom at anvise en køber med afgivet tilbud, som har et legitimt formål at bruge disse skibe til. Og NEJ, denne køber er IKKE et EU-land.

Jeg har altså svært ved at lade være med at grine! Rusland finansierer en Nato-oprustning til Canada, så oprustningsomkostningerne er til at bære for Canada. Canada vil endog betale i USD, som naturligvis skal omveksles til dagskurs til de  €, som Gazprom er idømt bøden i!

At betale 1 mia. € i USD er ligesom lidt lettere, når 1 € er 1,2 $ værd end i sommer, hvor man også kunne have sluttet handlen - med et vist samarbejde med Rusland, hvor 1 € var 1,4 $ værd; men sådan ønskede man jo ikke sagen afgjort fra Ruslands side. Se dengang var 1 mia. € det samme som 1,4 mia. $. Se nu er $/€ foranderet til fordel for $, så nu kan den milliard € erhverves for 1,2 mia. $.
Meeeen, vi kan da også udskyde handlen til $ står lidt højere, så bliver det lidt lettere for køber at betale prisen.......

Men, Frankrig må not sige, at man virkelig har bestræbt sig på at give Rusland det bedst mulige tilbud - f.eks. er køber gået med til at al dokumentation og certifikater kan accepteres på fransk, så Rusland slet ikke behøver at betale for at få dem oversat..... til engelsk altså....

rofl

Hvad er der nu galt? Hr. Putin? Slet ingen humoristisk sans? Vi forstår: Vanskelige tider....

Den er fand'me smart: Rusland kommer til at betale for, at Canada får skibene, som det hele tiden har været meningen.

Ikke nok med, at Rusland ikke får skibene; men de betaler også for, at deres værste fjende får dem - var det ikke det en statsleder kaldte at "shirtfronte" Putin - nårrh... nej, det var australierne...... tjo... de var måske også tænkelige købere; men vil nok ikke helt give den samme pris..... i € altså......
Canadierne er skam høflige mennesker, som vi i EU ser frem til at samarbejde meget mere med!

Song of the Mounties.

Han havde skam også andre strenge på balaleika'en

Den russiske udtale skulle være udmærket - alt for kunderne!

I anledning af julen....

I have da ikke forestillet Jer, at I slap for lidt vammel julehygge? Vel?





Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Det haster lidt

Indlæg af Thomas Tors Feb 26, 2015 2:04 am

for Frankrig.

Se så at host op med de spande!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Nu skal Rusland og Frankrig snakke penge.

Indlæg af Thomas Man Apr 20, 2015 5:05 pm

Mon ikke, man finder en løsning?

Hvilket utfall striden får, er fortsatt uklart. Dersom Frankrike leverer de to hangarskipene, vil de få massiv kritikk fra EU og USA. Dersom de bryter kontrakten, vil de trolig måtte betale en stor bot for kontraktsbrudd.

Mon ikke Hollande har nogle andre ubehageligheder med i mappen, som nok kompenserer..
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Optøning på vej?

Indlæg af Thomas Man Apr 27, 2015 8:52 pm

Det kunne tyde på, at sagen omkring Mistral-klasserne er ved at finde en løsning - så er der den sten mindre i fodtøjet.
CAD er steget ifht. EUR med 5-6% de seneste 14 dage - den kan være det, der skal til for at få tilbagebetalingen til at glide på plads. Der er i hvert fald et sammenfald af omstændigheder.
Mistral-klasserne fejler jo - som sådan - ikke noget: De er ikke forfærdelig svært bevæbnede; men... hvad er det realistisk, de kommer ud for?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Nu snakker Rusland og Frankrig penge.

Indlæg af Thomas Søn Maj 17, 2015 5:11 am

Stadig en del, der hænger udenfor.

Tilbud 0,8 mia. EUR, krav 1,2 mia. EUR.

Der er tale om - i praksis - en ret så stor intern pengeoverførsel i Rusland fra regeringen til Gazprom. Den betaler Frankrig da ikke.

Det tilbud om kompensation på 0,4 mia. EUR, som er afstanden. er kun hentet med (785 mio € * 1,15)= 0,9 mia. EUR.
Her er problemet nu nok, at der foruden store bestikkelser i Rusland nok også er ganske betydelige poster i Frankrig. Hverken russerne eller canadierne har tænkt sig at betale dem.

Der er noget, der tyder på, at trykket er på Frankrig nok så meget som på Rusland.

Det er jo ikke tysk erhvervsliv, der har noget i klemme i Rusland: De ved jo godt, at det marked er tabt - tabt i den forstand, at det forsvinder for altid.

Det her kan fortsætte en rum tid. Rusland har sådan set ikke travlt - tror de. Det kunne blive den udløsende faktor i et guldprisfald. Rusland kommer til at indse, at de ikke kan skaffe hård valuta på den måde.

Vejen ud er nok, at Vestager klasker differencebeløbet på, så Gazprom er nødt til at rykke ud med bestikkelsespengene. So oder so.

Sagen er jo den, at det første skib hedder Vladivostok, så det er i hovedsagen en kinesisk bekymring, at russerne ønsker at besætte øer og bevogte deres gasledning.
Ingen tvivl om, at det vil være belejligt for USA, hvis det bliver muligt at få afvæbnet Rusland. Kina er jo reelt ikke særlig interesseret i de Spratly øer. De er kun et pristryk på russerne mht. gasprisen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Det er sgu nok som jeg troede!

Indlæg af Thomas Lør Jun 13, 2015 2:54 pm

Frankrigs ambassadør til Folkemødet.

Det er selvfølgelig kun et vildt gæt!

Altså: For at Frankrig kan komme ud af Mistral-klemmen, som de så elegant har anbragt sig i, så skal de have solgt de Mistral til Canada.
Canada har kun brug for de Mistral-klasser, hvis der kommer en ordning på forsvaret/overvågningen af Nordatlanten - hvilket interesserer Frankrig mindre end ingenting.
Nordatlanten kan kun komme på plads, hvis USA, Canada, Storbritannien, Danmark og Norge finder et fodslag.

Hermed er Danmark placeret i centrum!
Jeg har svært ved at se andre i den mæglerrolle!
Danmark på vores side skal have Nordatlanten til at hænge sammen med Østersøen.

Får Canada også Huitfeldt- og Knud Rasmussen - klasser, så taler vi virkelig en massiv flådestyrke i Østersøen.
Danmark, Holland, Tyskland har vel til sammen 10 fregatter, der kan operere både i Atlanten og Baltikum. Der burde være 12; men Holland og Tyskland har bygget for dyrt.
Canada har 12! De har besætningerne, fordi de p.t. er voldsomt overbemandet.

Der er masser af penge at spare - og samtidig opnå en voldsomt større slagkraft; men det kræver altså, at man kan få kabalen til at gå op!

Amerikanerne dur ikke: Der er ikke PLADS til hangarskibe i Østersøen. Det er så også overflødigt, fordi der er umådelige mængder startbaner fra Ålborg til Tallinn!
Det traditionelle problem med fjendens hangarskibe er at finde dem: Det vil ikke være et problem i Østersøen.
Det drejer sig om at gemme flyene!
Vi taler om 10 flyvestationer, der hver for sig kan holde en wing på 4 operative eskadriller. Vi taler 8 flights, der kan operere kontinuert så længe det skal være - på hver flyvestation - svarende til et hangarskibs slagstyrke.
Det er så afsindig en slagkraft med rækkevidde, der kan forskydes på timer! Russerne vil aldrig vide, hvor de er!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Hmm.... Canada.

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 1:07 pm

Ude i tankespindet:

Se, det irriterer mig noget, når bogholderiet ikke stemmer.
En eskadrille Condor vil være på 6 fly. Eller 1000 tons løfteevne med transatlantisk rækkevidde.
Indtil videre tæller jeg 13 stk. 6 til England, 6 til et Nato-infrastrukturprogram.

Det giver én i overskud.
Men nu står der - så vidt jeg har ladet mig fortælle - 2 i Libyen og 1 i Abu Dubai: Det er ikke sandsynligt, de får lov til at stå dér og blomstre - hvor russerne kan komme til dem. Man er nok knotten nok over den enlige gamle Cock, som det tilsyneladende er lykkedes at få i luften.
Det bliver så 4 stk.

Nu har Canada købt én ekstra Globemaster III, så de nu har 5. Hmm.... den officiøse forklaring var, at men havde fået penge "til overs".
Kæreste venner: Penge er ikke noget, man får "til overs".

Det er så et vildt gæt:

Man kunne få den tanke, at de 4 overskydende Condor skal til Canada. Noget længere nede i prioriteringen.
Det kommer til at tage lidt tid, for ikke nok med, at de skal have nye motorer og elektronik - det er så til at overkomme - de skal med garanti også skilles helt ad og sættes sammen igen: Nok er de fysisk robuste; men efter en menneskealder med russisk vedligehold, så kan enhver føle trang til et længere rekreationsophold. Det er ikke så voldsomt kostbart; men det tager tid.

Jeg tror planen er den, at USA køber de 5 canadiske Globemaster tilbage (samt de 8 engelske. I alt 13 hvilket vil formere 2 ekstra eskadriller - der er tilsyneladende 7 Globemaster III i en amerikansk eskadrille), det kunne fylde 445 Airlift Wing i Ohio op til fuld styrke på 21 fly.
En eller anden måde skal amerikanerne jo betale - uden for megen valutafis - for indsatsen diverse steder, det kan de lige så godt gøre ved at købe deres egne fly tilbage.

Når vi nu er i gang med at gætte, hvad planerne går ud på, så er det nok værd at hæfte sig ved, at Canada har godt 100 opdaterede (for en 15 år siden) Leopard 1. Nu er jeg så af den opfattelse, at når jeg kan komme på en god idé, så er der nok også andre, der kan.
Problemet er generelt, at USA mangler en mellemsvær kampvogn - forsøget med at anvende helikoptere (Apache) til det i Iraq var ikke nogen ubetinget succes - mobiliteten havde de (sådan da); men beskyttelsen lod tilbage at ønske.

Jeg tror simpelthen planen er den, at Canada skal stille med en brigade til lufttransport. Det er nemlig lige akkurat realistisk at flyve en panserdeling med Leopard 1 med en Condor: Jeg tror, når man får regnet på det, kikket efter i de private dele og lavet en ordentlig lasteplan, at man kommer op på en lasteevne på noget mere end Wikipedia's 150 tons - russere har aldrig bygget spinkelt.

Fidusen er nemlig, at middelsvære brigader med Leopard 1, som der er masser af - masser - er nemme at bygge op, når infanteriet får Boxer el. lign.. Den realistiske modstander på kamppladsen er den russiske T-72 - alene vurderet ud fra antallet. De er så mere eller mindre moderniserede (og her har man sin tvivl, når man snakker russere).

Det er ikke så meget angrebet fra russernes side, jeg tror volder planlæggerne problemer. Det er ikke realistisk eller fysisk muligt, at Rusland indenfor en rimelig årrække kan få produceret T-90 eller Armata (hvis de kan få den til at virke) nok til mere end et korps - det har man (USA) masser af tunge vogne til (Ok en opdatering af nogle af dem; men det skulle være til at klare).
Næh, jeg tror det er modangrebet man kloger i for øjeblikket.
Hvis man kan opstille 1-2 korps med mellemsvære kampvogne og moderne artilleri, så vil man kunne true enhver russisk koncentration med modangreb - alle andre steder end hvor russerne koncentrerer deres hovedstyrke. Det vil uvægerligt gøre bemandingen tynd alle de mange andre steder - russiske lokalforsvarsenheder er langt fra imponerende.

Det er et spil russerne ikke kan vinde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Nå ... nu vil Frankrig beslutte sig?

Indlæg af Thomas Lør Aug 01, 2015 5:45 am

Det er ligesom de har sagt det før.

Paris would pay Moscow 1.2 billion euros (1.31 billion U. S. dollars) for going back on the two warships order, initially scheduled to be delivered on November 2014.

Så er det lissom vi ved hvad vi ved, hvilken bestikkelse Russerne har givet i Frankrig.

1,37 mia €

On 24 December 2010, after eight months of talks, Russian President Dmitry Medvedev approved the purchase by Rosoboronexport of two ships of the Mistral class (and an option for two more) from France for €1.37 billion (€720 million for the 1st ship; €650 million for the second).

Der er nok tale om 10% i bestikkelse til både Frankrig og Rusland - så vi taler nok en rund milliard €, som Canada får den tilbudt til. Men, hvad Canada kommer til at betale? Ja det foreligger ikke oplyst.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Sarkozy snakker med Putin

Indlæg af Thomas Fre Okt 30, 2015 5:43 pm

Men om hvad?

Det kunne jo eventuelt være om noget de begge har været rodet grimt ind i.

At Egypten skulle have interesse i Mistral er lige så mystisk som den egyptiske præsidents besøg i Kina. Hverken Egypten eller Kina er interesseret i at russerne får de skibe - specielt ikke, da russerne vil holde fast i deres eneste tilbageværende base i Middelhavet. (skibene er døbt Sevastopol og Vladivostok - så det er ikke Østersøen)

Nu er Sarkozy så måske i færd med at fortælle Putin, at man har en køber i Canada; men ikke til den pris Putin forlanger; men da Putin - svagt antydet - er i forlegenhed for kontanter, så kan et salg (selv med rabat) måske være fordelagtigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34593
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Frankrig og Mistral Empty Sv: Frankrig og Mistral

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum