Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

+5
Iq
Cirb
KPE
Thomas
Nærigfryns
9 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af kss Ons Dec 11, 2013 11:35 am

\"Thomas skrev:
Javel; men vi taler faktisk ret megen strøm, der skal lagres, for at det ikke bare er en rullestol med kaleche!

Lagring af vindenergi kan gøres til udligning af vindens variation:
- i et fjernvarmenet.
- i vandsøen på et vandkraftværk.
som eksempler; men dels er det langt fra gratis, dels er afregningsprisen lav, dels er det ikke metoder, der er egnede til at medføre på Folkevognen. Vi taler ikke bare et teknologisk gennembrud, vi taler Kristi genkomst som minimum.

Og helt rigtigt: Vi har alle miljøidioterne, der spræller rundt med den ene mere vanvittige Georg Gearløs efter den anden.

De to danske gaslagre er også velegnede til lagring.

kss

Antal indlæg : 56
Join date : 28/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Thomas Ons Dec 11, 2013 11:52 am

kss skrev:
\"Thomas skrev:
Javel; men vi taler faktisk ret megen strøm, der skal lagres, for at det ikke bare er en rullestol med kaleche!

Lagring af vindenergi kan gøres til udligning af vindens variation:
- i et fjernvarmenet.
- i vandsøen på et vandkraftværk.
som eksempler; men dels er det langt fra gratis, dels er afregningsprisen lav, dels er det ikke metoder, der er egnede til at medføre på Folkevognen. Vi taler ikke bare et teknologisk gennembrud, vi taler Kristi genkomst som minimum.

Og helt rigtigt: Vi har alle miljøidioterne, der spræller rundt med den ene mere vanvittige Georg Gearløs efter den anden.

De to danske gaslagre er også velegnede til lagring.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Thomas Ons Dec 11, 2013 11:52 am

kss skrev:
\"Thomas skrev:
Javel; men vi taler faktisk ret megen strøm, der skal lagres, for at det ikke bare er en rullestol med kaleche!

Lagring af vindenergi kan gøres til udligning af vindens variation:
- i et fjernvarmenet.
- i vandsøen på et vandkraftværk.
som eksempler; men dels er det langt fra gratis, dels er afregningsprisen lav, dels er det ikke metoder, der er egnede til at medføre på Folkevognen. Vi taler ikke bare et teknologisk gennembrud, vi taler Kristi genkomst som minimum.

Og helt rigtigt: Vi har alle miljøidioterne, der spræller rundt med den ene mere vanvittige Georg Gearløs efter den anden.

De to danske gaslagre er også velegnede til lagring.
Javel; men det lagrer ikke strøm.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Jomsviking Ons Dec 11, 2013 12:33 pm

Tjaa "hvis vi opfinder et rigtig godt batteri".

Jeg tror at alle vil være tjent med at vi blot forholdt os til virkeligheden; Batterierne er ikke særlig gode, vind, bio og alt det andet hippi energi er ikke særligt godt.
Resultatet af den vedholdende fantaseren om "hvis bare...", " Almost done ...", "I fremtiden kunne man forestille sig at..." er at vi vedbliver med den nuværende løsning, som efter alt at dømme vil resultere i en alvorlig, verdensomspændende, økologisk katastrofe en 50-100 år ude i fremtiden.

Hvis EL-biler, og de er øjensynligt den eneste kandidat, skal erstatte den nuværende kritiske afhængighed af fossilt brændstof i transport sektoren, skal man have adgang til en billig og enorm elektrisk energikilde (begge punkter udelukker hver i sær forøvrigt bio, vind og sol).

Har man ikke en flod, med tilhørende unikke økosystem, som man kan ødelægge for bestandigt, er den eneste kendte ikke-fosile teknologi der kan levere denne energi (uden fantasifulde forestillinger om hvad morgendagens videnskabelige og teknologske landvindninger kan give) , Atomkraft. Men denne vælger man fra, med nøjagtig samme religiøse iver, som driver de tåbelige vind-, sol-, bio projekter.

Spillet er ude, de "gode" havde aldrig en chance for de satsede alle æg på en teknisk set uholdbar løsning.  

Der ud over, er det nok vigtigt at indse at argumentet "Det klarer fremtidens forskning/innovation" er et vaneargument, hentet enten fra en tid, eller et område, hvor vi vitterligt blev eller bliver klogere. Men maskiner og EL-lære er noget vi mennesker har en ganske god forståelse af, og sandsynligheden for et stort basis-videnskabeligt gennembrud på de områder er nok stort set lig nul - for vores forståelse er enten tæt på fuldstændig, eller det er helt "sci-fi", i det teknisk interessante genstandsdomæne.  

Rationelt tænkende mennesker bør derfor indrette sig på at de selv, eller deres børn, vil leve i et danmark med middelhavsklima, hvor vi ikke bruger energi til opvarmning, men til nedkøling.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af KPE Ons Dec 11, 2013 1:23 pm

Thomas skrev:
KPE skrev:...

Om 10 år skal det blive sjovt at se tilbage til dette indlæg. Vi får se hvad der er sket til den tid, men jeg vil tro at EL-bils markedet dækker min. 20%. Lige så snart vi kan lagre elektriciteten fornuftigt, er der ingen fremtid i brændstof biler.
Det er lige præcis dér, den går galt - hver gang. Alle bilfabrikanter forsøger atter og atter med elbiler; men hidtil er det ikke sket.

Det har man jo også sagt med alt muligt andet :-)

Som nævnt, så tror jeg slet ikke det er i miljø gevinsten at EL bilen vil overtage brændstof bilens dominans. EL bilen er simpelthen bare 100 gange smartere at have med at gøre på alle områder, både for producent og forbruger. Dens eneste problem hidtil er at man ikke har kunne lagre energi nok i batterierne - og det er selvfølgelig også det allermest væsentlige. Det tager for lang tid at lade dem op, og de kan ikke køre særlig langt når det endelig er sket (og så vejer batterierne stadig alt for meget, selv efter man har gjort rækkevidden kortere). Men det er lige netop dét, der bliver lavet om på snart - og det bliver det helt store vendepunkt. Rækkevidde og hurtig optankning er det eneste brændstof bilerne har tilbage som fordele - og det er så min overbevisning at det vil stå for fald indenfor relativt kort tid... lad os sige 20 år maks.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af guldimund Ons Dec 11, 2013 1:29 pm

Problemet er 400 kWh ( svarende til 40 liter benzin ) skal proppes ned i et batteri og lades op på 3 minutter og så køre videre. Der er vi ikke endnu. Langtfra.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Jomsviking Ons Dec 11, 2013 1:30 pm

KPE

Hvorfor tror du batterierne bliver væsentligt bedre?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af KPE Ons Dec 11, 2013 3:21 pm

guldimund skrev:Problemet er 400 kWh ( svarende til 40 liter benzin ) skal proppes ned i et batteri og lades op på 3 minutter og så køre videre. Der er vi ikke endnu. Langtfra.

Vi burde kunne klare os med mindre, da du kun udnytter de 30% af benzinen til fremdrift, kontra 90% af elektriciteten.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af KPE Ons Dec 11, 2013 3:26 pm

Jomsviking skrev:KPE

Hvorfor tror du batterierne bliver væsentligt bedre?

Jeg lagde et link til nogle interessante opdagelser i mit første indlæg, og jeg finder sådan set blot frem til det ved at følge lidt med på nogle videnskabelige sites og ind imellem via Google ;-)

Men forestil jer at følgende bliver til virkelighed - måske ikke i 2020, men lad os sige 2030 så:
http://ing.dk/artikel/elektrolyt-af-hemmeligt-materiale-100-dobler-batterikapacitet-125625
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Thomas Ons Dec 11, 2013 3:34 pm

KPE skrev:
Jomsviking skrev:KPE

Hvorfor tror du batterierne bliver væsentligt bedre?

Jeg lagde et link til nogle interessante opdagelser i mit første indlæg, og jeg finder sådan set blot frem til det ved at følge lidt med på nogle videnskabelige sites og ind imellem via Google ;-)

Men forestil jer at følgende bliver til virkelighed - måske ikke i 2020, men lad os sige 2030 så:
http://ing.dk/artikel/elektrolyt-af-hemmeligt-materiale-100-dobler-batterikapacitet-125625
Ja og samtidig løser det kræftens gåde, bankkrisen og er god ved dyr - specielt søslangen i Loch Ness.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af KPE Ons Dec 11, 2013 3:39 pm

Thomas skrev:
KPE skrev:
Jomsviking skrev:KPE

Hvorfor tror du batterierne bliver væsentligt bedre?

Jeg lagde et link til nogle interessante opdagelser i mit første indlæg, og jeg finder sådan set blot frem til det ved at følge lidt med på nogle videnskabelige sites og ind imellem via Google ;-)

Men forestil jer at følgende bliver til virkelighed - måske ikke i 2020, men lad os sige 2030 så:
http://ing.dk/artikel/elektrolyt-af-hemmeligt-materiale-100-dobler-batterikapacitet-125625
Ja og samtidig løser det kræftens gåde, bankkrisen og er god ved dyr - specielt søslangen i Loch Ness.

Er jorden stadig flad hjemme hos dig :-)
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Thomas Ons Dec 11, 2013 4:05 pm

KPE skrev:

Er jorden stadig flad hjemme hos dig :-)

De gamle grækere vidste da udmærket, at jorden var rund. Så kom der nogle miljøfolk og fortalte noget andet......

Nej, Du:

1) Jeg så at kommentarerne var et år gamle - med forudsigelser for 2013.
2) Sådan sker ting ikke: Hvis man får en forøgelse på 25% på 10 år, så skal man da vidst være glad.
3) Men jo, det er da den bedste nyhed siden kold fusion.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Cirb Ons Dec 11, 2013 5:34 pm

Selvfølgelig kommer der igen lige om lidt et teknologisk gennembrud der er en game changer - og med stor sandsynlighed sker det igen et andet sted end der hvor alle tror.

Som jeg har skrevet ovenfor er jeg enig i at et bedre batteri ville kunne revolutionere verden; men ligesom Thomas er jeg også ret skeptisk overfor videnskabsmænd der påstår at deres arbejde vil revolutionere verden - om en eller to dekader. Skepsis bliver ikke mindre når det undersøgte område har et tydeligt kommercielt sigte.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af KPE Ons Dec 11, 2013 6:43 pm

Nu skal i lige huske på at der er sket en kolossal udvikling indenfor området bare det seneste årti. Jeg tror heller ikke det er helt tilfældigt at man ser EL bilerne begynder at skyde frem hos diverse fabrikanter. De ved godt at det ikke er den 100% optimale EL bil der kommer på gaden i morgen, men de tager det alle sammen meget seriøst - ellers risikerer man pludseligt at sidde tilbage med sorteper. Jeg tror rent ud sagt at de "øver" sig lige nu... for der er mange ting de skal være gode til udover det at kunne sætte et batteri og en motor sammen.

Så i min verden er der meget som taler for at det ikke blot er tomme løfter fra en flok forskere der mangler noget at lave. Det virker temmelig seriøst.

Men nok om det - jeg er sikkert bare en evig optimist...
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Thomas Ons Dec 11, 2013 7:23 pm

KPE skrev:Nu skal i lige huske på at der er sket en kolossal udvikling indenfor området bare det seneste årti. Jeg tror heller ikke det er helt tilfældigt at man ser EL bilerne begynder at skyde frem hos diverse fabrikanter. De ved godt at det ikke er den 100% optimale EL bil der kommer på gaden i morgen, men de tager det alle sammen meget seriøst - ellers risikerer man pludseligt at sidde tilbage med sorteper. Jeg tror rent ud sagt at de "øver" sig lige nu... for der er mange ting de skal være gode til udover det at kunne sætte et batteri og en motor sammen.

Så i min verden er der meget som taler for at det ikke blot er tomme løfter fra en flok forskere der mangler noget at lave. Det virker temmelig seriøst.

Men nok om det - jeg er sikkert bare en evig optimist...
Den anden ting, Du glemmer at tage højde for, det er at eksplosionsmotoren, den udvikler sig også hele tiden. Jeg kan da ikke afvise, at der sker noget revolutionerende; men faktisk har man jo haft eldrift i transport som dominerende transportform: De hed sporvogne. Det var da et stort fremskridt frem for heste.

Forudseenhed er godt; men at forlænge horisonten med brædder...... det giver usikker færdsel. Indtil da har vi andre og større problemer at slås med. Det pudsige ved Starship Enterprise er jo, at stort set alt der var "opfundet" på det skib - det er nu rent faktisk blevet opfundet; men det Warp-drive, det volder sgu stadig problemer. Men beam me up Scotty!
Nu har man opdaget liv på Mars: Men det har været der og er gået igen.

Teknologisk udvikling er meget svær at forudsige retningen på - og hastigheden: Det er næsten lige så svært som at spå om samfundsudviklingen: Det ender måske endda med, at Pia K. bliver accepteret?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Gæst Ons Dec 11, 2013 8:17 pm

KPE skrev:Nu skal i lige huske på at der er sket en kolossal udvikling indenfor området bare det seneste årti. Jeg tror heller ikke det er helt tilfældigt at man ser EL bilerne begynder at skyde frem hos diverse fabrikanter. De ved godt at det ikke er den 100% optimale EL bil der kommer på gaden i morgen, men de tager det alle sammen meget seriøst - ellers risikerer man pludseligt at sidde tilbage med sorteper. Jeg tror rent ud sagt at de "øver" sig lige nu... for der er mange ting de skal være gode til udover det at kunne sætte et batteri og en motor sammen.

Så i min verden er der meget som taler for at det ikke blot er tomme løfter fra en flok forskere der mangler noget at lave. Det virker temmelig seriøst.

Men nok om det - jeg er sikkert bare en evig optimist...

Det batteri skal nok blive opfundet. Måske er det allerede i drift i militært udstyr eller i rummet.

Pointen er som altid, om hr. og fru Hansen vil have råd til at anvende det i et praktisk perspektiv i dette liv.

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Jomsviking Ons Dec 11, 2013 9:37 pm

Jeg vil nødigt spå om fremtiden, men har mine tvivl om at en game changer venter lige ned af vejen. Jeg skal da ikke udelukke at vi en dag får en "subspace generator" som de har på enhver ordentlig stjernekrydser, men indtil den dag foreslår jeg at man planlægger med og forsøger at afværge den forestående katastrofe med forhåndenværende midler, og ikke fantasi.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig? - Page 2 Empty Sv: Uha hvor skal de skatteindtægter komme fra, hvis denne teknologi bliver almindelig?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum