Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Guld, her har vi en del af svaret.

4 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Årsagen til

Indlæg af Thomas Lør Jan 24, 2015 1:24 pm

at jeg henleder opmærksomheden er:

En rentestigning vil sætte et nedad rettet tryk på guldprisen. Mao.: FED har startpistolen i hånden. Alle andre er i blokkene.

Til gengæld har jeg meget svært ved at tro på en bund på 1100 USD/oz. Et forsøg på at stabilisere kursen fra Kinas side vil betyde et USD-fald, som vil gøre nas. Det vil sætte en tilbagestrømning til EUR i gang - ikke at det i sig selv vil betyde det store.V

Situationen er stærkt ustabil - det bedste er at Vesten vil være temmelig ligeglad.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Her har vi bekræftigelsen:

Indlæg af Thomas Fre Jan 30, 2015 1:27 pm

Rusland har købt 152 tons guld i 2014.

Det har ikke det fjerneste med afhængigheden af USD at gøre!

Sagen er, at Rusland er nødt til at købe guld med arme og ben, fordi ellers så falder valutareserven med et hult drøn!

Det man gør - rent faktisk - er at veksle USD til guld: Velbekomme!

Desuden har man en hjemlig guldproduktion, som reelt er værdiløs, hvis den ikke købes af centralbanken. Russerne vil blive klogere! Russere kan ikke lave flere USD, det kan FED.

Der vil komme et kollaps af guldprisen, hvornår er ikke godt at vide; men jeg tipper stadig på, at det sker når Iran og Nordkorea skal ruineres - at så Rusland ryger med i den toilettønde er kun forudsigeligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Fre Mar 06, 2015 9:12 pm

Thomas skrev:Rusland har købt 152 tons guld i 2014.

Det har ikke det fjerneste med afhængigheden af USD at gøre!

Sagen er, at Rusland er nødt til at købe guld med arme og ben, fordi ellers så falder valutareserven med et hult drøn!

Det man gør - rent faktisk - er at veksle USD til guld: Velbekomme!

Desuden har man en hjemlig guldproduktion, som reelt er værdiløs, hvis den ikke købes af centralbanken. Russerne vil blive klogere! Russere kan ikke lave flere USD, det kan FED.

Der vil komme et kollaps af guldprisen, hvornår er ikke godt at vide; men jeg tipper stadig på, at det sker når Iran og Nordkorea skal ruineres - at så Rusland ryger med i den toilettønde er kun forudsigeligt.


Seriøst fald Exclamation Exclamation
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Fre Mar 06, 2015 9:13 pm

Thomas skrev:Rusland har købt 152 tons guld i 2014.

Det har ikke det fjerneste med afhængigheden af USD at gøre!

Sagen er, at Rusland er nødt til at købe guld med arme og ben, fordi ellers så falder valutareserven med et hult drøn!

Det man gør - rent faktisk - er at veksle USD til guld: Velbekomme!

Desuden har man en hjemlig guldproduktion, som reelt er værdiløs, hvis den ikke købes af centralbanken. Russerne vil blive klogere! Russere kan ikke lave flere USD, det kan FED.

Der vil komme et kollaps af guldprisen, hvornår er ikke godt at vide; men jeg tipper stadig på, at det sker når Iran og Nordkorea skal ruineres - at så Rusland ryger med i den toilettønde er kun forudsigeligt.


Seriøst fald Exclamation Exclamation    
Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 0-2-840-1-4-0
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af Thomas Fre Mar 06, 2015 11:09 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Rusland har købt 152 tons guld i 2014.

Det har ikke det fjerneste med afhængigheden af USD at gøre!

Sagen er, at Rusland er nødt til at købe guld med arme og ben, fordi ellers så falder valutareserven med et hult drøn!

Det man gør - rent faktisk - er at veksle USD til guld: Velbekomme!

Desuden har man en hjemlig guldproduktion, som reelt er værdiløs, hvis den ikke købes af centralbanken. Russerne vil blive klogere! Russere kan ikke lave flere USD, det kan FED.

Der vil komme et kollaps af guldprisen, hvornår er ikke godt at vide; men jeg tipper stadig på, at det sker når Iran og Nordkorea skal ruineres - at så Rusland ryger med i den toilettønde er kun forudsigeligt.


Seriøst fald Exclamation Exclamation

Tak for observationen - det skal der gives point for. Jeg havde egentlig regnet med at olien ville få hugget først; men ja... det er det rigtige svar på Ruslands fortsatte aggression i Ukraine og Kinas i det Sydkinesiske Hav. De skiderikker trænger til en lektion i hvem, der bestemmer.

Der er også noget i sølv.

Jeg havde også noteret mig at CVN-69 er 4 mdr. forsinket fra værft? Næppe. Den er ved at fitte til droner - bare et vildt gæt fra min side.
Og uSD er godt 10 øre op.

SEK er naturligvis også på vej op! Nu skal vi lige have trykket DKK her i weekenden.

Som Lars Rohde sagde: Det bliver dyrt!

Der er nok en grund til at Nets ikke virkede!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Som jeg har sagt gennem længere tid Putin manipulerer guldprisen op

Indlæg af Thomas Søn Jul 26, 2015 7:21 am

af hensyn til valutareserven.

Allerdings: Der Wert des Edelmetalls ist zuletzt eingebrochen. Der Unzenpreis fiel unter die Marke von 1100 Dollar und war damit so wenig wert wie im März 2010.

Für den russischen Goldschatz bedeutet das laut „Welt“, dass dieser mit 45 Milliarden Dollar nur noch so viel wert ist wie im Herbst 2011. Konkret: „Legt man den aktuellen Unzenpreis zugrunde, hätte der Kreml-Chef gut 15 Milliarden Dollar verplempert“, heißt es in dem Blatt. Der gesamte Staatsschatz ist damit nur noch 358 Milliarden Dollar wert.

Præcis den mekanisme mener jeg at have beskrevet.

Die Welt.

Russlands Präsident legte den Staatsschatz in Gold an. So wollte er sich von der Dollar-Herrschaft lösen – und vom Kursanstieg in Krisenzeiten profitieren. Wie sich zeigt, war das ein großer Fehler.

Han regner galt Kina vil da ikke hæve sin valuta overfor USD, så får de jo et kurstab på deres amerikanske obligationer.
Egentlig skulle Kina jo købe fødevarer i USA - det gør de ikke, fordi det vil prisen på f.eks. majs til at stige - det fik så endda være; men værre er at mængden af amerikanske statsobligationer vil trykke kursen på USD - og dermed opskrive RMB.

Sagen er den RMB er ikke penge - mere.

Der Euro als zweitwichtigste globale Devise kam spätestens mit Ausbruch der Krim-Krise nicht mehr als Anlagemedium für Moskau in Betracht. Die Währung des ehemaligen Bruderlandes China, der Renminbi, ist bis heute nicht frei konvertierbar und scheidet damit als Reservewährung ebenfalls aus.

Der er heller ikke nogen EUR at få fat i! Jooo.... man kan jo købe græske statsobligationer; men her ved man erfaringsmæssigt, at så kommer man til at betale for grækerne.

Seit 2007 hat das Land seine Goldbestände mehr als verdreifacht. Waren es vor acht Jahren erst 400 Tonnen, die die Russen in den Tresoren bunkerten, ist der "Schatz" bis heute auf 1275 Tonnen gestiegen. Allein im Juni sind noch einmal 24,2 Tonnen hinzugekommen. Russland hält nunmehr die sechstgrößten Reserven des Edelmetalls weltweit. Nur die USA, Deutschland, Italien, Frankreich und China horten noch mehr Gold.

Es sind die Launen des kapitalistischen Finanzmarktes, die Putins goldene Unabhängigkeits-Erklärung vom Westen zum teuren Abenteuer machen. Das Metall ist bei den Investoren aus der Mode gekommen und Putin muss mit ansehen, wie der russische Staatsschatz durch die Turbulenzen an den Rohstoff-Börsen kleiner und kleiner wurde.

Lunerne - pladder.
Det er investeringerne, der flygter ud af Kina mm. over i USD, derfor stiger USD. Dem der kan komme ud af guld gør det og køber USD, som naturligvis går op som følge heraf - også.
Det kan Putin ikke modvirke, fordi han netop ikke har USD. Han kan derfor ikke sælge USD mod guld, selvom han prøver. 25 tons er faktisk temmelig meget.

Seit Anfang 2014 hat der Goldpreis gut ein Fünftel verloren, das fällt just in die Zeit, da der russische Präsident wegen der Krim-Krise in einen regelrechten Kaufrausch geraten war.

Legt man den aktuellen Unzenpreis zugrunde, hätte der Kreml-Chef gut 15 Milliarden Dollar verplempert. Für hiesige Maßstäbe scheint die Summe verkraftbar. Schließlich soll das kleine Griechenland weitere 94 Milliarden Dollar (86 Milliarden Euro) an Hilfsgeld bekommen. Für russische Dimensionen sind die 15 Milliarden Dollar allerdings viel Geld. Der gesamte Staatsschatz ist gerade noch 358 Milliarden Dollar wert, der Goldschwund hat damit rund fünf Prozent ausgelöscht.

Jeg tror så at den russiske valutareserve her er overvurderet: Den er kun ca. 3 gange den (indrømmet høje) danske. Den flugt af investreringer ud af Rusland har givetvis kostet rigtig mange USD i valutareserven.
Hvis Rohde fik at vide at den danske valutareserve var reduceret med 100 mia. DKK, så ville han sige: Nå....

Dabei ist die russische Ökonomie zum guten Teil von ihren Rohstoffexporten abhängig. Selbst vor den verhängten Sanktionen machten Öl, Gas und Erze drei Viertel der Ausfuhren des Landes aus. Wenn diese Devisen-Quelle jetzt weniger stark sprudelt, ist Putin umso mehr auf seine Reserven angewiesen.

Lige præcis.

In den vergangenen 15 Monaten sah sich das Land einer Kapitalflucht im Volumen von gut 200 Milliarden Dollar gegenüber. Ein Teil des flüchtigen Kapitals konnte über die Einnahmen aus den Ölverkäufen gedeckt werden, ein anderer Teil nur durch die Auflösung der Devisenreserven. Ohne seinen wertvollen Schatz hätte das Land längst Bankrott anmelden müssen.
Selvom Rusland lukker af for al import, så er han tvunget til lidt, men væsentligt er at kombinationen af lavere råvarepriser og mindsket afsætning som følge af sanktioner - det er gift.
13 mia. om måneden i netto kapitaludvandring - det er meget. Det er så nok heller ikke tilfældet mere - jeg tror det meste er flygtet for længe siden.

Und es könnte noch schlimmer kommen. Die Investmentbank Goldman Sachs rechnet damit, dass Gold schon bald unter die Marke von 1000 Dollar rutschen wird. "Die Stärke des Dollar wird anhalten und damit schwindet die Bedeutung des Goldes als Ersatzwährung weiter", begründet Goldman-Analyst Jeffrey Curie seinen Pessimismus und macht damit auf das größte Dilemma für Putin aufmerksam. Denn dessen ursprünglicher Plan, sich von der wichtigsten Währung des Westens loszusagen, ist damit ganz offenbar gescheitert.

Nu giver jeg intet for bankernes "cheføkonomer" - det er en stillingsbetegnelse der borger for kriminel dumhed - det jeg tror sker er, at Holland MH17 in memoriam knalder 100 tons guld af på én gang. Det har de indtil videre nok undladt, fordi det vil ikke påføre permanent skade med mindre Tyskland, Frankrig er med på den (hver med ca. 2500 tons i reserve). Det er ikke så meget tabet på valutareserven, der bekymrer dem; men det vil få EUR til at stige. Vi véd jo, at der ikke er ordentlige EUR statsobligationer i omløb, så EUR vil selv for marginal forstyrrelse som guld ryge i vejret.

Dermed er vi tæt på, at Holland kan sætte sig ud over, hvad Tyskland kan finde på at måtte mene.

Doch ein Zurück gibt es für den Kreml nicht. Er ist regelrecht in der Gold-Falle gefangen. Die Milliarden sind nun im Edelmetall gebunden und lassen sich nicht so einfach für kurzfristige Hilfen mobilisieren. Müsste Putin einen Teil des Goldschatzes liquidieren, würde er den Goldpreis noch schneller auf Talfahrt schicken und damit sein Land weiter ruinieren. Das kann und wird er nicht tun.

Stattdessen muss er seiner anti-westlichen Linie treu bleiben, und hoffen, dass die russische Bevölkerung nicht merkt, dass die Ideologie ihres beliebten Präsidenten sie noch mehr Geld kostet.

Den anden ting er, at situationen er så kritisk for Putin, at man bliver nødt til at realisere aktiver i udlandet - og her er der vel kun Mistral-klasser og Condor-fly. Der er vel kun godt 3 mia. EUR, men så trængt som Putler er, så har også lidt ret.

Jeg tror sådan set den russiske befolkning er ligeglad - de er ikke mere intelligente end Tulletåben og Morten Messerschmidt (for nu at tage to certificerede idioter).
Vi taler om at en russisk guldreserve på 1275 tons á 1/4 mia kr/ton ~ 300 mia. kr. Det er ikke overvældende. Det er meget værre med resten 2000-2500 mia. kr i russisk valutareserve - og jeg tror også det tal er for højt.
Det vil knække RUB omgående og så hjælper ingen kære mor, så bryder det russiske pengesystem helt sammen. Varerne i butikkerne vil stige helt vildt og det vil arbejdsløseheden også, så kollapser Rusland.


Sidst rettet af Thomas Fre Sep 25, 2015 5:55 pm, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Polen

Indlæg af Thomas Fre Sep 25, 2015 5:53 pm

Hensigten er nu nok:

At gøre truslen om at ruinere Rusland gennem evt. at smide masser af guld på markedet så meget mindre kontrollabel for russerne: Man kunne evt. få en aftale med EU (Tyskland, Frankrig og Italien som til sammen nok har større guldreserver end USA), hvorefter Rusland kunne dingle videre.

Den går imidlertid ikke: Dels har Holland kaldt noget af sin betydelige guldreserve hjem, dels kommer så nu Polen med en ganske betydelig mængde - godt nok kun postuleret og uunderbygget. Læg mærke til, at der er tale om to lande, der har speciel grund til at hade russerne.

Om der virkelig er det gamle naziguld? Måske, måske ikke; men vi taler i alle tilfælde om mængder, der er tæt på at udradere guld som værdigrundlag.

Rusland har en 1200 tons. 1 ton er p.t. ~ 1/4 mia. DKK. Ville Polen og Holland (uden synderlige omkostninger for sig selv) kunne finde på, at tilføje Rusland et tab på 2-300 mia. DKK???

GÆT!

Det er en atombombe placeret lige midt i den russiske valutareserve. Mon ikke den trussel vil blive brugt?

Den er så perfid og ondskabsfuld, at jeg kunne have fundet på den. Så mon ikke Rusland fjerner de Iskander-missiler fra Königsberg? Det er så mit gæt...... så sker der ikke noget med guldprisen..... ikke lige med det samme.
Lad os så også lige sige, at Polen har jo en høne at plukke med sin gode allierede USA, som nok ikke har været alt for fremkommelig i deres våbensalg til polakkerne - tyskerne har heller ikke været specielt venlige i deres prissætning af våben - Italien slet ikke.....
Det gælder så også for Holland.....

Nu har Tyskland næsten halvt så meget guld som USA. Små 4000 tons - mon ikke Jens Weidmann ville blive lidt ked af at skulle afskrive 1.000 mia. DKK i årsregnskabet. Nå, så langt kommer det nok ikke - mon ikke man finder en mere "retfærdig" pris på den gang krudt og kugler???
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Svenskerne

Indlæg af Thomas Lør Okt 10, 2015 9:51 am

Checker også deres guldreserve.

126 tons.

Endnu en indikation af, at der kommer til at ske noget med guld.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Venezuela sælger guld.

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 2:55 am

Spørgsmålet er hvem, der køber. 2/3 af Venezuelas guldreserve er guld. Det er så ikke meget mere end Belgien.

Guldprisen er så gået op - formentlig fordi Rusland og Kina vil beskytte deres guldreserve. Det er så ikke fordi vi taler enorme mængder guld; men problemet for køberne er: Hvordan sikrer de sig guldet rent fysisk???

Nu er det forholdsvis begrænsede mængder vi taler, så den pris kan holdes. Problemet er bare, at guld dermed udgør en stadig større dels af valutareserverne - det er problematisk, fordi så er det ikke en reserve - prisen vil falde i det øjeblik en af de større guldreserver kommer på salgslisten.

Samtidig kan Venezuela ikke sælge sin olie - dvs. det kan de godt; men ikke til noget, der minder om "markedspris". Det vil igen sige, at valutaindtægten falder som følge af, at det, de sælger falder i pris.

Spørgsmålet er også: Hvordan vil man bringe "værdierne" ud af landet - jeg mener bare: Sådan rent fysisk??? Der næppe nogen, der vil risikere et skib eller et fly på at komme til Venezuela i disse dage.


At Fox-news ikke har en opfattelse af, hvad de taler om - det er rent Tulletåbe - ikke noget nyt.

Det interessante er, at hæren/nationalgarden gør: Ingenting.
Ingen vil da sende fødevarer til et marked, hvor ingen har penge og varerne bliver stjålet alligevel. Der er ikke noget at gøre, der kommer en sydamerikansk variant af Nordkorea - bare uden atomvåben.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Man Nov 14, 2016 10:53 am

Thomas skrev:Spørgsmålet er hvem, der køber. 2/3 af Venezuelas guldreserve er guld. Det er så ikke meget mere end Belgien.

Guldprisen er så gået op - formentlig fordi Rusland og Kina vil beskytte deres guldreserve. Det er så ikke fordi vi taler enorme mængder guld; men problemet for køberne er: Hvordan sikrer de sig guldet rent fysisk???

Nu er det forholdsvis begrænsede mængder vi taler, så den pris kan holdes. Problemet er bare, at guld dermed udgør en stadig større dels af valutareserverne -  det er problematisk, fordi så er det ikke en reserve - prisen vil falde i det øjeblik en af de større guldreserver kommer på salgslisten.

Samtidig kan Venezuela ikke sælge sin olie - dvs. det kan de godt; men ikke til noget, der minder om "markedspris". Det vil igen sige, at valutaindtægten falder som følge af, at det, de sælger falder i pris.

Spørgsmålet er også: Hvordan vil man bringe "værdierne" ud af landet - jeg mener bare: Sådan rent fysisk??? Der næppe nogen, der vil risikere et skib eller et fly på at komme til Venezuela i disse dage.


At Fox-news ikke har en opfattelse af, hvad de taler om - det er rent Tulletåbe - ikke noget nyt.

Det interessante er, at hæren/nationalgarden gør: Ingenting.
Ingen vil da sende fødevarer til et marked, hvor ingen har penge og varerne bliver stjålet alligevel. Der er ikke noget at gøre, der kommer en sydamerikansk variant af Nordkorea - bare uden atomvåben.

Og de fortsætter !!!!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af Thomas Man Nov 14, 2016 4:23 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Spørgsmålet er hvem, der køber. 2/3 af Venezuelas guldreserve er guld. Det er så ikke meget mere end Belgien.

Guldprisen er så gået op - formentlig fordi Rusland og Kina vil beskytte deres guldreserve. Det er så ikke fordi vi taler enorme mængder guld; men problemet for køberne er: Hvordan sikrer de sig guldet rent fysisk???

Nu er det forholdsvis begrænsede mængder vi taler, så den pris kan holdes. Problemet er bare, at guld dermed udgør en stadig større dels af valutareserverne -  det er problematisk, fordi så er det ikke en reserve - prisen vil falde i det øjeblik en af de større guldreserver kommer på salgslisten.

Samtidig kan Venezuela ikke sælge sin olie - dvs. det kan de godt; men ikke til noget, der minder om "markedspris". Det vil igen sige, at valutaindtægten falder som følge af, at det, de sælger falder i pris.

Spørgsmålet er også: Hvordan vil man bringe "værdierne" ud af landet - jeg mener bare: Sådan rent fysisk??? Der næppe nogen, der vil risikere et skib eller et fly på at komme til Venezuela i disse dage.


At Fox-news ikke har en opfattelse af, hvad de taler om - det er rent Tulletåbe - ikke noget nyt.

Det interessante er, at hæren/nationalgarden gør: Ingenting.
Ingen vil da sende fødevarer til et marked, hvor ingen har penge og varerne bliver stjålet alligevel. Der er ikke noget at gøre, der kommer en sydamerikansk variant af Nordkorea - bare uden atomvåben.

Og de fortsætter !!!!

Både og!

Guld ligger lige over de 1200 USD/oz og olien ligger lige over de 40 USD/brl. Det er ikke det, jeg kikker efter.
Det jeg kikker efter er en guldpris på 1000 USD/oz, som ved årsskiftet/april måned - hvilket formentlig var Venezuela, der knækkede.
Men det er rigtigt, at USD bevæger sig opad mod de 7 kr.

Der er nogen, der prøver at skaffe sig likviditet - en likviditet, der (for dem) ikke er til at opdrive: Det kan være Venezuela, der har nogle kinesiske lån, der forfalder. Hvilket er sandsynligt; men det kan også være, at Ungarn skal betale Rusland - der er nemlig et lån, som russerne formentlig kalder hjem.
Men når man krydslæser over til kobberprisen, så er det nu nok mest sandsynligt, at det er Venezuela.

Det er så ikke så fantastisk store summer, det drejer sig om - det behøver det heller ikke at være, når der er tale om fulde lagre hele vejen rundt.

Der er nogen, der har en grim mangel på USD; men det er verdenshandlen taget i betragtning ikke den, der kommer til at give sig - om Rusland eller Venezuela forsvinder aldeles fra verdenskortet - det betyder ikke det store - for andre end dem.

Der er på det helt korte pengemarked en selvregulerende mekanisme i det, at halveres f.eks. olieprisen, så frigøres en mængde dollar, som har været bundet i oliehandlen, hvilket igen vil trykke prisen på USD.

Men som det ser ud, så er der ikke nogen af de store aktører, som USA, Kina eller Indien (?), der er inde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af Thomas Man Nov 14, 2016 4:40 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:
Og de fortsætter !!!!

Både og!

Guld ligger lige over de 1200 USD/oz og olien ligger lige over de 40 USD/brl. Det er ikke det, jeg kikker efter.
Det jeg kikker efter er en guldpris på 1000 USD/oz, som ved årsskiftet/april måned - hvilket formentlig var Venezuela, der knækkede.
Men det er rigtigt, at USD bevæger sig opad mod de 7 kr.

Der er nogen, der prøver at skaffe sig likviditet - en likviditet, der (for dem) ikke er til at opdrive: Det kan være Venezuela, der har nogle kinesiske lån, der forfalder. Hvilket er sandsynligt; men det kan også være, at Ungarn skal betale Rusland - der er nemlig et lån, som russerne formentlig kalder hjem.
Men når man krydslæser over til kobberprisen, så er det nu nok mest sandsynligt, at det er Venezuela.

Det er så ikke så fantastisk store summer, det drejer sig om - det behøver det heller ikke at være, når der er tale om fulde lagre hele vejen rundt.

Der er nogen, der har en grim mangel på USD; men det er verdenshandlen taget i betragtning ikke den, der kommer til at give sig - om Rusland eller Venezuela forsvinder aldeles fra verdenskortet - det betyder ikke det store - for andre end dem.

Der er på det helt korte pengemarked en selvregulerende mekanisme i det, at halveres f.eks. olieprisen, så frigøres en mængde dollar, som har været bundet i oliehandlen, hvilket igen vil trykke prisen på USD.

Men som det ser ud, så er der ikke nogen af de store aktører, som USA, Kina eller Indien (?), der er inde.

Det, man nok skal vente at se er de [url=russiske guldreserver]russiske guldreserver[/url]. Rusland er i færd med at ombytte, hvad USD, de har med guld. Rusland kan ikke tåle, at guldprisen falder, fordi så falder hele valutareserven - derfor er Rusland nødt til at gå ind og støtteopkøbe guld - ellers.....

Jeg tror ikke, der sker noget den første uges tid - ikke af afgørende karakter - vi skal nok lidt længere hen efter årsskiftet; men jeg kan tage fejl.

Det man skal se er, at Tyskland støt og roligt afvikler deres guldreserve. Siden 2003-4 har Tyskland solgt ud af guldreserven - ikke meget - under 100 tons, hvilket er klogt nok, fordi guld er så absurd overvurderet; men det betyder ikke det store, fordi det overordnet set er så små mængder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Ons Nov 23, 2016 5:12 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:
Og de fortsætter !!!!

Både og!

Guld ligger lige over de 1200 USD/oz og olien ligger lige over de 40 USD/brl. Det er ikke det, jeg kikker efter.
Det jeg kikker efter er en guldpris på 1000 USD/oz, som ved årsskiftet/april måned - hvilket formentlig var Venezuela, der knækkede.
Men det er rigtigt, at USD bevæger sig opad mod de 7 kr.

Der er nogen, der prøver at skaffe sig likviditet - en likviditet, der (for dem) ikke er til at opdrive: Det kan være Venezuela, der har nogle kinesiske lån, der forfalder. Hvilket er sandsynligt; men det kan også være, at Ungarn skal betale Rusland - der er nemlig et lån, som russerne formentlig kalder hjem.
Men når man krydslæser over til kobberprisen, så er det nu nok mest sandsynligt, at det er Venezuela.

Det er så ikke så fantastisk store summer, det drejer sig om - det behøver det heller ikke at være, når der er tale om fulde lagre hele vejen rundt.

Der er nogen, der har en grim mangel på USD; men det er verdenshandlen taget i betragtning ikke den, der kommer til at give sig - om Rusland eller Venezuela forsvinder aldeles fra verdenskortet - det betyder ikke det store - for andre end dem.

Der er på det helt korte pengemarked en selvregulerende mekanisme i det, at halveres f.eks. olieprisen, så frigøres en mængde dollar, som har været bundet i oliehandlen, hvilket igen vil trykke prisen på USD.

Men som det ser ud, så er der ikke nogen af de store aktører, som USA, Kina eller Indien (?), der er inde.

Det, man nok skal vente at se er de [url=russiske guldreserver]russiske guldreserver[/url]. Rusland er i færd med at ombytte, hvad USD, de har med guld. Rusland kan ikke tåle, at guldprisen falder, fordi så falder hele valutareserven - derfor er Rusland nødt til at gå ind og støtteopkøbe guld - ellers.....

Jeg tror ikke, der sker noget den første uges tid - ikke af afgørende karakter - vi skal nok lidt længere hen efter årsskiftet; men jeg kan tage fejl.

Det man skal se er, at Tyskland støt og roligt afvikler deres guldreserve. Siden 2003-4 har Tyskland solgt ud af guldreserven - ikke meget - under 100 tons, hvilket er klogt nok, fordi guld er så absurd overvurderet; men det betyder ikke det store, fordi det overordnet set er så små mængder.
Så siger kursen lige pt 1190 !!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Man kan jo ikke tage sig en middagslur uden at lortet braser sammen!

Indlæg af Thomas Ons Nov 23, 2016 7:31 pm

klogeaage 35 skrev: .........Så siger kursen lige pt 1190 !!

Nå, det er godt set! Det kan være begyndelsen til enden på Rusland. Der er reelt ikke sket noget det sidste års tid. Der var et hug ned på 1050 USD/oz ved sidste årsskifte; men det tror jeg var, at Venezuela reelt brød sammen. Venezuela har en enorm gæld til Kina - og de kræver den bliver betalt.
Problemet er, at hverken olie eller guld er i stand til at holde prisen på et købers marked.

Årsagen til, at det ikke er knækket før er ordningen på Iran, som USA indgik!

Hvis jeg ellers har gennemskuet det rigtigt, så skete der det, at Rusland kom så gevaldigt i bekneb for håndører, at Rusland kaldte et lån på 1-2 mia. USD hjem fra Iran.
De penge kunne Iran kun skaffe ved at gå med til ikke at udvikle atomvåben - til gengæld blev sanktionen mod Iran så lempet, så nogle af deres egne penge blev frigjort.
Så vidt jeg har forstået betød det, at der blev fløjet kontanter ind i Iran, fordi russerne ville se rigtige penge. Guld havde russerne ingen interesse i, fordi det har de nok af selv - faktisk har de problemer med at spekulere guldprisen op, så de ikke går fallit.

Men prøv at lægge mærke til, at det er sidst på året, at det sker! Der er nogle lån, der forfalder. Der ligger også et russisk lån til Ungarn, hvor det er tvivlsomt om det bliver forlænget.

Læg også mærke til, at det er meget små beløb, det drejer sig om - set i international sammenhæng. 1-2 mia. USD er jo pebernødder - det danske BNP er på 200-250 mia. USD - ikke mere. Men, der skal heller ikke ret meget til i så ustabil en situation, som vi har.
Man har så skullet leve med en forholdsvis høj oliepris et års tid længere; man har skulle leve med lidt flygtninge i Europa; men reelt er det noget pjat at snakke om de tal. Det er så ikke noget, der betyder noget set i det store billede.

Det problematiske er såmænd ikke Rusland, fordi de har fået lov til at leve finansielt et halvt år mere.
Problemet er Kina!
Venezuela kan IKKE betale sin gæld til Kina - Kina vil nemlig se rigtige penge. Venezuela kan ikke sælge sin olie - eller rettere: Det kan de såmænd nok; men de kan ikke få den op af jorden - olieudvinding kræver nemlig, at man vedligeholder anlæggene, hvilket man naturligvis ikke har gjort. Ingen vil jo investere i Venezuela - oliefirmaer som Schlumberger vil se penge inden de flytter røven - kontant og på forhånd.

Om Venezuela producerer olie eller ej? Verden er ligeglad.
Det er rigtigt, at Venezuela har en pæn valutareserve i guld; men guld kan ikke sælges uden at blive værdiløs. Vi skal nok ned på 2-300 USD/oz før der melder sig seriøse købere. Vi skal ned på 1/10 af bogført værdi.

Kinas guldreserve stiger støt og roligt - men problemet for Kina er som i myten om Kong Midas: Man kan ikke spise guld!

Rusland udvinder guld i ret store mængder; men er nødt til at lægge dem på lager. Alene i år har man lagt 165 tons mere på lager - man kan ikke sælge guld! Slet ikke i de mængder, fordi det vil få prisen til at falde, så lageret bliver værdiløst - det er samme princip som med "sjældne jordarter".
Danmark har IKKE en nævneværdig guldreserve, så vi er sådan set ligeglade med guldprisen. Vores valutareserve - som er stor - ligger formentlig i USD, som stiger i værdi hver dag! Og Svenske Bank låner Nationalbanken penge til at spekulere mod den svenske krone - ikke uden held!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Skulle det være svaret på Klogeaages spørgsmål

Indlæg af Thomas Tors Nov 24, 2016 10:21 am

Som prisen er, så kan selv 10-20 tons trykke guldprisen.

Jeg mener: Hvem i alverden kunne finde på at flyve med en oldgammel Cub - lavt og uden tilladelser?

Men hold kæft, hvor bliver Putin sur! Der skal ingenting til, så forsvinder værdien af guldreserven i Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Ons Nov 30, 2016 7:30 pm

1171 og i dag ingen "hånd" under, som d 28-29 /11
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af Thomas Ons Nov 30, 2016 9:32 pm

klogeaage 35 skrev:1171 og i dag ingen "hånd" under, som d 28-29 /11

Det er svært at sige, fordi guld har kørt sidelæns siden medio 2013. Så vidt, jeg kan se sælges der ikke ret meget olie, så Rusland må skaffe USD et sted fra.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Det lader til, at klogeaage fik ret!

Indlæg af Thomas Man Dec 12, 2016 1:22 am

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:1171 og i dag ingen "hånd" under, som d 28-29 /11

Det er svært at sige, fordi guld har kørt sidelæns siden medio 2013. Så vidt, jeg kan se sælges der ikke ret meget olie, så Rusland må skaffe USD et sted fra.

Prisen p.t. er på 1150 USD/oz. Der er nogen, der ikke kan sælge nok olie. Det kan da godt være, at produktionen er blevet begrænset; men det betyder ikke så meget, når der ikke er nogen, der har behov for at købe til prisen.

Så må man jo se om man ikke kan sælge ud af valutareserven. Jeg tror så bare ikke, at Rusland er i stand til at holde hånden under guldprisen. Der skal ikke ret mange tons til for at det hele skrider.
Det er så ikke overraskende med den ustabilitet:

Fra sommer 2013 til årsskiftet 2015/16, så faldt guldprisen jævnt fra 1400 USD/oz til 1050 USD/oz på topnoteringen. Der kommer så en modreaktion - formentlig i forbindelse med Iran-aftalen, hvor Rusland hjemkalder et lån.
Iran har formentlig forsøgt at betale med guld, hvilket russerne så afgjort ikke var interesseret i - forstået på den måde, at deres valutareserve har haft de største vanskeligheder ved at holde guldandelen nede.
Derfor var der kun for Iran at gå bodsgang og afstå fra udvikling af atomvåben, hvilket var betingelsen for, at USA ville frigøre nogle båndlagte midler og udbetale dem i kontanter.
Det har så lettet på Ruslands likviditetsmæssige situation nok til at guldprisen ikke styrtdykkede. Men nu har man i 3-4 uger været under 1200 USD/oz.

Det må være surt show for Iran, at man end ikke kan sælge olie og tage imod guld som betaling. Det kan ramle for alvor, når det skal være. Der skal bare én spekulant til, så siger det KAPOUWWW.
Tilsyneladende har Venezuela også opgivet at betale kineserne lånene tilbage med guld: Kineserne vil se rigtige penge. Venezuela bevæger sig stadig længere ud i kaos og borgerkrig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Ons Dec 14, 2016 11:11 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:1171 og i dag ingen "hånd" under, som d 28-29 /11

Det er svært at sige, fordi guld har kørt sidelæns siden medio 2013. Så vidt, jeg kan se sælges der ikke ret meget olie, så Rusland må skaffe USD et sted fra.

Prisen p.t. er på 1150 USD/oz. Der er nogen, der ikke kan sælge nok olie. Det kan da godt være, at produktionen er blevet begrænset; men det betyder ikke så meget, når der ikke er nogen, der har behov for at købe til prisen.

Så må man jo se om man ikke kan sælge ud af valutareserven. Jeg tror så bare ikke, at Rusland er i stand til at holde hånden under guldprisen. Der skal ikke ret mange tons til for at det hele skrider.
Det er så ikke overraskende med den ustabilitet:

Fra sommer 2013 til årsskiftet 2015/16, så faldt guldprisen jævnt fra 1400 USD/oz til 1050 USD/oz på topnoteringen. Der kommer så en modreaktion - formentlig i forbindelse med Iran-aftalen, hvor Rusland hjemkalder et lån.
Iran har formentlig forsøgt at betale med guld, hvilket russerne så afgjort ikke var interesseret i - forstået på den måde, at deres valutareserve har haft de største vanskeligheder ved at holde guldandelen nede.
Derfor var der kun for Iran at gå bodsgang og afstå fra udvikling af atomvåben, hvilket var betingelsen for, at USA ville frigøre nogle båndlagte midler og udbetale dem i kontanter.
Det har så lettet på Ruslands likviditetsmæssige situation nok til at guldprisen ikke styrtdykkede. Men nu har man i 3-4 uger været under 1200 USD/oz.

Det må være surt show for Iran, at man end ikke kan sælge olie og tage imod guld som betaling. Det kan ramle for alvor, når det skal være. Der skal bare én spekulant til, så siger det KAPOUWWW.
Tilsyneladende har Venezuela også opgivet at betale kineserne lånene tilbage med guld: Kineserne vil se rigtige penge. Venezuela bevæger sig stadig længere ud i kaos og borgerkrig.


Durk ned i 1146 !!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Har set det!

Indlæg af Thomas Ons Dec 14, 2016 11:45 pm

klogeaage 35 skrev:....

Durk ned i 1146 !!

Ikke overraskende.

Olie ned fra 54 USD/brl til 51 USD/brl. Investering i olielagre er en dårlig idé. Prisen på olie stiger målt i lokal mønt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af klogeaage 35 Tors Dec 29, 2016 10:40 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:....

Durk ned i 1146 !!

Ikke overraskende.

Olie ned fra 54 USD/brl til 51 USD/brl. Investering i olielagre er en dårlig idé. Prisen på olie stiger målt i lokal mønt.


Vilde udsving !!!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af Thomas Fre Dec 30, 2016 1:37 am

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:....

Durk ned i 1146 !!

Ikke overraskende.

Olie ned fra 54 USD/brl til 51 USD/brl. Investering i olielagre er en dårlig idé. Prisen på olie stiger målt i lokal mønt.


Vilde udsving !!!

Ja, jeg har set det. Men Du har ret, jeg skulle have set det før.

Jeg har også set, at de kinesiske guldreserver er steget. Det kan også have den grund, at Kinas centralbank har købt guld op på hjemmemarkedet. Det store spring i andet kvartal kunne tyde på, at Centralbanken har ydet lån mod fysisk sikkerhed i guld.

Og dollaren falder. Ikke meget; men noget.

Jeg tror det, der sker er, at Kina enten ikke vil betale med guld, for det er Rusland bestemt ikke interesseret i. Iran er heller ikke interesseret - dem kunne Kina ellers betale med guld. Derfor har USD ligget højt de sidste par måneder. Altså Rusland og Iran har givet en bedre pris, hvis man har betalt i USD.
Jeg tror så ikke at Venezuela har noget særligt at gøre med det. Venezuela og Kina bruger formentlig kun USD som en intern afregningsenhed.

USA udviser russiske diplomater.

Det er en symbolpolitik, som kommer lige før det egentlige angreb sættes ind.

USA beskylder Rusland for at have foretaget en række cyberangreb og dermed have blandet sig i det amerikanske valg. Det antydes, at angrebene kan have tippet valget til Trumps fordel.

Det har reelt ikke haft nogen indflydelse al den stund, at Hillary havde flere stemmer end Trump. Det havde hun, fordi hun brugte røven ud af bukserne på reklamer. Det har naturligvis haft en indflydelse på dem, der stoler på og regner med aviserne.
Hvad Hillary ikke gjorde var at møde op i stater som Wisconsin og Illinois, hvor fagbevægelsen traditionelt står stærkt - de stemte på Trump. Det er så også stater med forholdsvis få indvandrere - og de er temmelig ligeglade med Hillary indvandrerdagsorden.
Hvad både hun (og formentlig Putin) har overset er, at den amerikanske forfatning NETOP tager højde for en massiv populisme.
I valgmandskollegiet er der stemmer dels efter kongrespladser (hvor hver stat altid har 2), dels efter (befolkning; men her har hver stat altid 1 valgmand - uanset hvor tyndt befolket og lille den er).
Så nej, den russiske indblanding har ikke haft indflydelse - hvorfor man også tidligt har meldt ud med hackernes aktiviteter - hvilket skulle have gavnet Clinton (fordi det ville være synd for hende). Nej, det valg tabte Clinton og demokraterne helt af sig selv.

Obama siger i sin udtalelse torsdag aften, at der er flere tiltag undervejs.

Ja det er dem jeg venter på.

Det hele ligger i, at hverken Rusland eller Kina kan brødføde sig selv. Kina kan godt importere andre steder fra; men på et eller andet tidspunkt vil det passere USD. Thailand sælger formentlig ikke til favørpris, f.eks.? Det Rusland er interesseret i er korn - og her har Kina ikke så meget, at de kan sælge af det.

Spørgsmålet er om ikke guldprisen får et ordentligt hak nedad, så der bliver ryddet op i guldbeholdningerne i fallentstaterne. Selv i Europa har man opgivet at komme efter skattesvigere, der har sat pengene i guld - så ruinerer man dem på anden måde.

Selv med al verden guld i omløb, så er der ikke nok likvider i guld til at dække transaktionsbehovet - det kan kun USD og lign.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty For mig at se, så forbereder Tyskland

Indlæg af Thomas Lør Feb 11, 2017 11:23 am

sig på at vælte guldprisen.

Det kan man snildt med halvdelen af den tyske guldreserve.

Det vil knække Rusland, hvor guld bliver en stadig større del af valutareserven.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty tja... vi har endnu ikke guldreserven for Rusland 4.kvartal 2016

Indlæg af Thomas Fre Mar 10, 2017 9:58 am

Men som den reserve vokser, så er det rimelig klart, at Putin med alle midler forsøger at pumpe valutareserven.

Det er ikke helt overraskende at guldprisen nu falder siden månedsskiftet.

Men når man køber ½% 2027 Danske Stat til kurs pari, så er man i bekneb for fremmed valuta.

Man kan da godt få fat i statsobligationerne - ikke noget problem; men det er sgu dyrt - nu får vi ombytningsoperationerne at se i næste uge. Spørgsmålet er om Tulletåben slipper levende ud af Rusland - eller Nazi-Marie gør - for ikke at tale om Kommunist-Espersen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Meget enig i at Rusland og Kina er de eneste interessante at følge i guldmarkedet.

Indlæg af Thomas Søn Nov 12, 2017 10:13 pm

Det er et hold USA har over Kina.

USA har ikke noget imod, at Kina betaler Rusland med guld. Men det betyder, at man har hold på Kina, så de lukker Nordkorea ned.

Kina har lige nu chancen for at købe noget for deres guldreserve. Når den er tømt, så vil man kunne smadre guldprisen og Rusland - uden problemer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Guld, her har vi en del af svaret. - Page 2 Empty Sv: Guld, her har vi en del af svaret.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum