Verdi
2 deltagere
Side 1 af 1
Verdi
Se der er forskel på tutti og tutta.....
.. publikum smider billetterne væk, så kan de ikke få pengene tilbage.
...koret tuder.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Sv: Verdi
Den eneste jeg kan komme i tanker om lige nu er:
https://www.youtube.com/watch?v=xCFEk6Y8TmM
https://www.youtube.com/watch?v=xCFEk6Y8TmM
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Svaret?
Jeg har altid undret mig over, hvorfor han spilder orkestrets tid. De laver jo ikke noget.
Sopranerne slog Piave ihjel.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Sv: Verdi
https://www.youtube.com/watch?v=t54QhLAxcec&list=RDt54QhLAxcec#t=32
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Verdi
doctor skrev:https://www.youtube.com/watch?v=t54QhLAxcec&list=RDt54QhLAxcec#t=32
Ja det er bestemt ikke et kor, der er let at synge op imod - tenoren var ikke overbevisende.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Don Carlos: Ella giammai m'amo.
Som altid med Verdi:
I orkestret er det celloen man skal høre efter - også, når den ikke siger noget. Læg mærke til hvordan den lejlighedsvis slæber bratch'erne (som er stemt præcis en oktav højere) med så der kommer fylde (dvs. signalet bliver mere firkantet).
Her kan man så lade 1, 2, 3, 4, bratch'er spille med. Med 2 cello'er kan man så blande balancen i overtonerne, så det passer til stemme og lejlighed. Det er nok det, som Verdi kan bedre end alle andre - det er måske, måske derfor han er i blandt de helt store. Sangen, den er så vigtig; men læg mærke til detaljen - det er der, hvor mesteren viser. at han ikke blot skriver lejlighedsmusik.
Det er som om de store skal på en eller anden måde lave et gennembrud, lave noget, som ingen andre har gjort før - og som mange gør siden. Det er så en plathed; vanskeligheden består i at finde ud af HVAD en given komponist kan som de andre ikke kan! Hvordan udnytter han de tekniske fremskridt i instrumenterne og sætter dem til at lave noget, som de kan - uden at lyde mærkeligt (her undtager jeg naturligvis Gershwins anvendelse af fagotten - den er så tæske næsvis, at man tror det er løgn - overblæst så tårerne triller for at komme over klarinetten; men det virker).
I orkestret er det celloen man skal høre efter - også, når den ikke siger noget. Læg mærke til hvordan den lejlighedsvis slæber bratch'erne (som er stemt præcis en oktav højere) med så der kommer fylde (dvs. signalet bliver mere firkantet).
Her kan man så lade 1, 2, 3, 4, bratch'er spille med. Med 2 cello'er kan man så blande balancen i overtonerne, så det passer til stemme og lejlighed. Det er nok det, som Verdi kan bedre end alle andre - det er måske, måske derfor han er i blandt de helt store. Sangen, den er så vigtig; men læg mærke til detaljen - det er der, hvor mesteren viser. at han ikke blot skriver lejlighedsmusik.
Det er som om de store skal på en eller anden måde lave et gennembrud, lave noget, som ingen andre har gjort før - og som mange gør siden. Det er så en plathed; vanskeligheden består i at finde ud af HVAD en given komponist kan som de andre ikke kan! Hvordan udnytter han de tekniske fremskridt i instrumenterne og sætter dem til at lave noget, som de kan - uden at lyde mærkeligt (her undtager jeg naturligvis Gershwins anvendelse af fagotten - den er så tæske næsvis, at man tror det er løgn - overblæst så tårerne triller for at komme over klarinetten; men det virker).
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum