Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nødlidende udlån stiger i Spanien.

4 deltagere

Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Ons Aug 21, 2013 6:01 am

Selvfølgelig gør de det!

Man er jo endnu ikke begyndt at beskatte pensionerne i noget videre omfang - og skattesnyderne er ikke dem, der tager telefonen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af SortKaffe Lør Nov 16, 2013 4:38 am

Er lige kommet tilbage fra en "studietur" til Madrid.

Jeg ville ned og se hvordan en økonomi i frit fald opleves i praksis. Hvor meget kan man egenlig se / fornemme af krisen som helt almindelig turist.

Og oplevelsen af krise i Spanien er massiv. På overfladen ses naturligvis intet, men man skal ikke bruge øjnene ret meget før håbløsheden viser sit sande ansigt.

Første krisetegn var selve prisen for rejsen derned. 1000 kroner pr. person for fly og hotel i tre dage. Det er jo i sig selv helt urimeligt billigt. Og flyet var ikke engang fyldt helt op. Kun ca. 2/3 af pladserne var besat.

Næste krisetegn kunne opleves på turen fra lufthavnen til centrum. Den foregik godt nok i et meget flot og moderne tog. Men turen, der er på ca. 12 kilometer, tog over 30 minutter. Toget sneglede sig af sted. Så selvom metro og togsystemet ser ultra moderne ud, så er det åbenlyst at der ikke er penge til at vedligeholde det.

Tredje tegn på krisen er mængden af affald i Madrids gader. Det flyder simpelthen med skidt og l... overalt. En spanioler forklarede mig, at ingen ønsker at udfører renovationsarbejdet, da betalingen er for ringe. Så hellere være arbejdsløs.

Og arbejdsløse er der mange af. Der festes løs til langt ud på de små timer hver eneste nat. Mange værtshuse er fyldt op med unge mennesker. Og der bliver drukket igennem.
Prisen for at gå på druk er også urimeligt lav. En værtshuskæde tilbyder en isspand fyldt med 5 flasker øl for bare 3 euro ! En anden kæde tilbyder en fadøl for bare 40 eurocent. Bliver man sulten af alt det øl, kan en tallerken tapas fås for bare 2 euro.

Når man har fået tømt den første spand med øl er det rimeligt nemt at tale med dem ved nabo bordet, selvom jeg ikke kan et ord på spansk, og de ikke taler andet. Så jeg spørger hvordan det dog kan være der er så mange der sidder og bæller øl på en høj hellig tirsdag aften ? Det må da være svært og komme op næste dag og passe sit arbejde / studie. Og så kommer det; Der er ingen af de unge mennesker som skal op næste dag ! Tragisk nok udspilles samme scene på hver eneste af Madrids mange tusinde værtshuse, hver eneste aften / nat.

Femte krisetegn er butikkernes udstillingsruder. Her en god måned før jul er stort set samtlige udstyret med udsalgsskilte. Minus 20, 30, 40 eller helt op til 50 %. Jeg havde medbragt min egen lille modeekspert i form af min yngste datter. Og hun kunne oplyse mig om, at varerne i modebutikkerne var præcis de samme som modekæderne udbød i København. Blot var listepriserne på kludene 20 til 25 % billigere. Og når man så scorer f.eks 30 % rabat derudover, så begynder det jo at være besparelser som man kan få øje på. Alligevel er butikkerne næste mennesketomme. Men flotte, det er butikkerne. Rene palæer i forhold til de samme kæders butikker i København. Men de ansatte, de bliver ikke overanstrengte. det er sikkert. Heller ikke ude i de rigtigt fine butikker i den fashionable del af Madrid. Også her hærger udsalgsfeberen. Dog ikke så tydeligt. Men bevæger man sig ind i et af modetemplerne går der ikke lang tid før man tilbydes endog meget store rabatter. Dog vil ekspeditricen lige se lidt billede legitimation før betaling med mastercard'et accepteres.

Det mest uhyggelige krisetegn i Madrid er dog antallet af purunge piger som udbyder deres "tjenester" i gaderne omkring Puerto del Sol. Helt fra om morgenen traver de i hundrede vis rundt på fliserne. Ekstremt tragisk. Flere af dem var næppe mere end et år eller to ældre end min egen lille, medbragte mode ekspert. Flotte, søde og kønne unge piger, som burde sidde på skolebænken, men som nu forsøger sig i verdens ældste erhverv. Pigerne er nok det tydeligste tegn på et samfund der befinder sig på kanten af opløsning.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Lør Nov 16, 2013 6:19 am

SortKaffe skrev:Er lige kommet tilbage fra en "studietur" til Madrid.

Jeg ville ned og se hvordan en økonomi i frit fald opleves i praksis. Hvor meget kan man egenlig se / fornemme af krisen som helt almindelig turist.

Og oplevelsen af krise i Spanien er massiv. På overfladen ses naturligvis intet, men man skal ikke bruge øjnene ret meget før håbløsheden viser sit sande ansigt.

Første krisetegn var selve prisen for rejsen derned. 1000 kroner pr. person for fly og hotel i tre dage. Det er jo i sig selv helt urimeligt billigt. Og flyet var ikke engang fyldt helt op. Kun ca. 2/3 af pladserne var besat.

Næste krisetegn kunne opleves på turen fra lufthavnen til centrum. Den foregik godt nok i et meget flot og moderne tog. Men turen, der er på ca. 12 kilometer, tog over 30 minutter. Toget sneglede sig af sted. Så selvom metro og togsystemet ser ultra moderne ud, så er det åbenlyst at der ikke er penge til at vedligeholde det.

Tredje tegn på krisen er mængden af affald i Madrids gader. Det flyder simpelthen med skidt og l... overalt. En spanioler forklarede mig, at ingen ønsker at udfører renovationsarbejdet, da betalingen er for ringe. Så hellere være arbejdsløs.

Og arbejdsløse er der mange af. Der festes løs til langt ud på de små timer hver eneste nat. Mange værtshuse er fyldt op med unge mennesker. Og der bliver drukket igennem.
Prisen for at gå på druk er også urimeligt lav. En værtshuskæde tilbyder en isspand fyldt med 5 flasker øl for bare 3 euro ! En anden kæde tilbyder en fadøl for bare 40 eurocent. Bliver man sulten af alt det øl, kan en tallerken tapas fås for bare 2 euro.

Når man har fået tømt den første spand med øl er det rimeligt nemt at tale med dem ved nabo bordet, selvom jeg ikke kan et ord på spansk, og de ikke taler andet. Så jeg spørger hvordan det dog kan være der er så mange der sidder og bæller øl på en høj hellig tirsdag aften ? Det må da være svært og komme op næste dag og passe sit arbejde / studie. Og så kommer det; Der er ingen af de unge mennesker som skal op næste dag ! Tragisk nok udspilles samme scene på hver eneste af Madrids mange tusinde værtshuse, hver eneste aften / nat.

Femte krisetegn er butikkernes udstillingsruder. Her en god måned før jul er stort set samtlige udstyret med udsalgsskilte. Minus 20, 30, 40 eller helt op til 50 %. Jeg havde medbragt min egen lille modeekspert i form af min yngste datter. Og hun kunne oplyse mig om, at varerne i modebutikkerne var præcis de samme som modekæderne udbød i København. Blot var listepriserne på kludene 20 til 25 % billigere. Og når man så scorer f.eks 30 % rabat derudover, så begynder det jo at være besparelser som man kan få øje på. Alligevel er butikkerne næste mennesketomme. Men flotte, det er butikkerne. Rene palæer i forhold til de samme kæders butikker i København. Men de ansatte, de bliver ikke overanstrengte. det er sikkert. Heller ikke ude i de rigtigt fine butikker i den fashionable del af Madrid. Også her hærger udsalgsfeberen. Dog ikke så tydeligt. Men bevæger man sig ind i et af modetemplerne går der ikke lang tid før man tilbydes endog meget store rabatter. Dog vil ekspeditricen lige se lidt billede legitimation før betaling med mastercard'et accepteres.

Det mest uhyggelige krisetegn i Madrid er dog antallet af purunge piger som udbyder deres "tjenester" i gaderne omkring Puerto del Sol. Helt fra om morgenen traver de i hundrede vis rundt på fliserne.  Ekstremt tragisk. Flere af dem var næppe mere end et år eller to ældre end min egen lille, medbragte mode ekspert.  Flotte, søde og kønne unge piger, som burde sidde på skolebænken, men som nu forsøger sig i verdens ældste erhverv. Pigerne er nok det tydeligste tegn på et samfund der befinder sig på kanten af opløsning.
Det er da helt klart, at det er de unge, der bruger penge. Lad os sige det sådan: Den spanske model holder ikke.
Det var heller ikke forventeligt.
Der er kun en vej, fjernelse af pensionerne og det som bekæmpelse af skattesvig kan give (det bliver ikke meget). Tanken om at man kan beskatte og spare sig ud af ulykken, den er for primitiv. Sagen er, at man i Spanien har bestukket de gamle generationer for at holde freden mellem kommunisterne og fascisterne.

Der er tegn på det samme herhjemme, nemlig at man kunne vækste sig ud af gamle opgør - og lade folkepensionen klare resten. Det går ikke. Krige glemmes aldrig - heller ikke kolde. Taberne vil altid have revanche.

Det er jo først nu, man begynder at tage opgøret med kommunisterne. Men jo, man skulle nok bruge den tid til at lave en ny generation før man har noget at arbejde med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Plyds Lør Nov 16, 2013 9:25 am

@sortkaffe - jeg ville sq også gå på druk, hvis jeg levede i et land med 50% ungdomsarbejdsløshed. Flisen er ikke rigtig en mulighed for mig....

Det er umådeligt trist med tilstanden i visse lande. At man ikke får likvideret de banker og de forbrydere der har raget pengene til sig.

Når det bliver så slemt som i spanien, så er man meget tæt på forhold der kan udløse revolutionære tilstande.

Jeg læse om spanierer, som besatte tomme landbrug og tog bygninger og jord i besiddelse for at kunne dyrke føde varer og have et sted at bo. Det er vel i sig selv udtryk for hvor langt det er kommet i Spanien.

Politikkerne har fejlet - som i DK - og bør smides på porten, og så skal vi have konfiskeret de internationele bankers overskud, samt alle de penge der er sendt i skattely.

Hvad fanden skal enkeltpersoner og firmaer med 10 milliarder i skattely?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Lør Nov 16, 2013 9:39 am

Plyds skrev:@sortkaffe - jeg ville sq også gå på druk, hvis jeg levede i et land med 50% ungdomsarbejdsløshed. Flisen er ikke rigtig en mulighed for mig....

Det er umådeligt trist med tilstanden i visse lande. At man ikke får likvideret de banker og de forbrydere der har raget pengene til sig.

Når det bliver så slemt som i spanien, så er man meget tæt på forhold der kan udløse revolutionære tilstande.

Jeg læse om spanierer, som besatte tomme landbrug og tog bygninger og jord i besiddelse for at kunne dyrke føde varer og have et sted at bo. Det er vel i sig selv udtryk for hvor langt det er kommet i Spanien.

Politikkerne har fejlet - som i DK - og bør smides på porten, og så skal vi have konfiskeret de internationele bankers overskud, samt alle de penge der er sendt i skattely.

Hvad fanden skal enkeltpersoner og firmaer med 10 milliarder i skattely?
Det hjælper ikke en hujende fis. Du har jo skiftet hele den politiske top ud i Europa. Det er det ikke blevet bedre af.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Plyds Lør Nov 16, 2013 10:01 am

Nej - men nu lader vi de røde komme til, og så kan vi få klynget forbryderne (bankfolke og politikkere) og i lygtepælene. (der skal få først opsættes flere af disse, eller har vi ikke nok) og få ryddet op.

Vi må erkende, at også danske politikkere - som f.eks. MV - er købte, og regerer for egen vindings skyld og ikke folket. Mangsyge og magtbegær er dagens uorden, og det bliver ikke bedre før end at vi smider disse landsforræddere ud og straffer dem.

Et skridt må være, at alle tilskud til politiske partier skal offentligtgøres.

Der er kun et parti, der går ind for det. Stem på dem! (Tip: Ø)
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Lør Nov 16, 2013 10:33 am

Plyds skrev:Nej - men nu lader vi de røde komme til, og så kan vi få klynget forbryderne (bankfolke og politikkere) og i lygtepælene. (der skal få først opsættes flere af disse, eller har vi ikke nok) og få ryddet op.

Vi må erkende, at også danske politikkere - som f.eks. MV - er købte, og regerer for egen vindings skyld og ikke folket. Mangsyge og magtbegær er dagens uorden, og det bliver ikke bedre før end at vi smider disse landsforræddere ud og straffer dem.

Et skridt må være, at alle tilskud til politiske partier skal offentligtgøres.

Der er kun et parti, der går ind for det. Stem på dem! (Tip: Ø)
Er der nogen, der har taget fejl, er det den bande kommunistiske torturbødler, der har allieret sig med terroristiske narkokriminelle.

Prøver at forene Hitlers modbydelighed med Stalins afskyelighed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Plyds Lør Nov 16, 2013 11:07 am

Man kan med fuldt ret, betege de bankkriminelle svindlere som Facister. Det oplever vi lige nu. Hvad er bedre til at smide dem på porten end en god gang Marx og Engels?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Cirb Lør Nov 16, 2013 11:19 am

Plyds skrev:Man kan med fuldt ret, betege de bankkriminelle svindlere som Facister. Det oplever vi lige nu. Hvad er bedre til at smide dem på porten end en god gang Marx og Engels?
Du mener hvis vi får en Ebola epidemi ophører HIV med at være en relevant bekymring ?
 Ja, det kan du måske have ret i.......

Tyskerne har længere erfaring end alle andre i at håndtere begge slags skiderrikker og de er godt i gang. 
Lad dem nu bare ordne det. 
Det kommer til at tage lidt tid, men projektet har også været nogle tusinde år undervejs, så giv det nu de sidste 10-20 år.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Lør Nov 16, 2013 11:42 am

Plyds skrev:Man kan med fuldt ret, betege de bankkriminelle svindlere som fascister. Det oplever vi lige nu. Hvad er bedre til at smide dem på porten end en god gang Marx og Engels?
Kommunisterne har mistet enhver ret til at rode med andres liv og forhold.

Marx og Engels er nonsens - det var nonsens dengang, det er nonsens nu og fremover. Marxismen er udelukkende et røgslør over afskyeligheder.

Beviste fejltagelser giver aldrig anledning til revurdering hos dem, der har begået dem.

Et eksempel er Georgisterne, der så er harmløse, fordi de aldrig har været voldelige. Men der er - Gud hjælpe mig - stadig nogen der bliver véd med at aflire det nonsens om at jorden er flad.

Jeg så revanchister i Tyskland for år tilbage: Ingen af dem havde fortrudt noget - og de var klar til at lave Hitlers nummer igen, hvis de fik muligheden - det gjorde de så ikke: De var for godt "pakket ind." Der var et årstid omkring Kurt Georg Kiesinger; men det forsvandt.
I dag er fascisterne i Tyskland fra det kommunistiske DDR, hvor man aldrig havde et opgør med nazisterne - Sovjet overtog bare.

Herhjemme fik vi aldrig gjort op med kommunisterne, der fik lov til at vrikke rundt i kloakken - den de nu stikker hovedet op af ved mindste anledning.

Herhjemme havde vi efter krigen et uskønt opgør med nazisterne; men det er aldrig kommet frem, hvor meget der egentlig blev gjort op INDEN befrielsen. Vi har heller ikke rigtigt nogen tal for, hvor mange, der blev slagtet på østfronten. Frikorps Danmark blev jo reelt udraderet som militær enhed - og stumperne fordelt andre steder hen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Plyds Lør Nov 16, 2013 3:21 pm

Facisterne (nasisterne) plyndrede jøderne under WW2. Facisterne i bankerne plyndrer alle i dag. Forskellen er bare at uniformen er en anden. Sorte Hugo Boss jakkesæt og ingen nazi emblemer. Men det er sq da samme surdej alligevel.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Lør Nov 16, 2013 4:02 pm

Cirb skrev:
Plyds skrev:Man kan med fuldt ret, betege de bankkriminelle svindlere som Facister. Det oplever vi lige nu. Hvad er bedre til at smide dem på porten end en god gang Marx og Engels?
Du mener hvis vi får en Ebola epidemi ophører HIV med at være en relevant bekymring ?
 Ja, det kan du måske have ret i.......

Tyskerne har længere erfaring end alle andre i at håndtere begge slags skiderrikker og de er godt i gang. 
Lad dem nu bare ordne det. 
Det kommer til at tage lidt tid, men projektet har også været nogle tusinde år undervejs, så giv det nu de sidste 10-20 år.

Mvh
Cirb
;-)
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af SortKaffe Tirs Nov 19, 2013 1:14 am

Her er lidt syn for sagen med hensyn til de nødlidende udlån i Spanien.


http://search.globalpropertyguide.com/property/new_apartments/spain/

Der er udelukkende tale om nybyggede lejligheder, som er overtaget af bankerne, og som nu sælges med op til 70 % rabat. Ja, nybygget og nybygget er måske så meget sagt, da de har været færdige i op til 6 til 7 år. Men de har aldrig været solgt eller beboede.

Man kan rent faktisk købe en ganske nydelig 3 værelses lejlighed for 50.000 euro. Førprisen har ofte været langt over 100.000.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Plyds Tirs Nov 19, 2013 1:28 am

Det forklarer jo hvorfor krisen trækker ud. De priser er stadig alt for høje. En treværelses ferielejlighed i spanien - tjaaa - den skal sq ikke koste mange basseører før end den er for dyr. Jeg tror ikke at de i overskuelig fremtid for dem solgt. Det ender som udlejnings getto'er.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Thomas Tirs Nov 19, 2013 4:55 am

Plyds skrev:Det forklarer jo hvorfor krisen trækker ud. De priser er stadig alt for høje. En treværelses ferielejlighed i spanien - tjaaa - den skal sq ikke koste mange basseører før end den er for dyr. Jeg tror ikke at de i overskuelig fremtid for dem solgt. Det ender som udlejnings getto'er.
Det kommer an på prisen. Man skal ikke tage fejl: Turisterhvervet er meget stort i Spanien. Da de lejligheder er tilnærmelsesvis værdiløse, så må man stille sig tilfreds med at få indtægterne fra turisterne på restaurant og prostitution.

Ydermere er dem, der bliver ruineret ved de meget lave priser slet ikke spaniere; men udlændinge, der købte på toppen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nødlidende udlån stiger i Spanien. Empty Sv: Nødlidende udlån stiger i Spanien.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum