Mærsk
3 deltagere
Side 3 af 4
Side 3 af 4 • 1, 2, 3, 4
Salg af olie og gas til Total.
Thomas skrev:Mærsk var ude efter.
Gennemføres.
Det er nok også mere interessant, at transportere gassen fra USA. På oliesiden er det raffinaderierne, der har fat i den lange ende i øjeblikket. Det passer også udmærket med, at man ikke vil have farligt gods gennem bælterne.
Det hænger så også sammen med udskiftningen af miljøskibene, hvis hovedopgave har været beredskabet i tilfældet af et større oliespild i danske farvande.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
EU-kommissionen godkender Mærsk salg af tankere
Det er temmelig typisk Mærsk.
Til det er der at sige:
Den nye ejer er 100 pct. ejet af A.P. Møller Holding, der er kontrollerende aktionær i Mærsk-koncernen.
Til det er der at sige:
- Tankerdivisionen skal man bruge, fordi fremtiden ligger på transport og handel med og af olie - evt. gas. Jeg er stadig ikke klar over, hvor de 6 gastankere endte. Er de i et eller andet selskab, der er 100% ejet af Mærsk Holding???
- Mærsk arbejder støt og roligt på at vikle sig ud af Danske Bank. De aktier Danske Bank ejer i APM har man ikke kunnet lirke ud af dem, fordi APM aktier er så uendelig meget mere værd end Danske Bank aktier. Derfor har man ikke kunnet lave et rent bytte.
- Derfor må man gå via holding selskabet, hvor man formentlig har APM aktierne også. Det minder mig mest af alt om den måde man viklede sig ud af Salling.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Jeg tror, jeg har læst rigtigt for år tilbage:
Isbrydende containerskib.
Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.
Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.
Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.
Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.
Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.
Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.
Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.
Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.
Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.
Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.
Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.
Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Mærsk
Thomas skrev:Isbrydende containerskib.
Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.
Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.
Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.
Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.
Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.
Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.
Tror du overser Kalundborg i din række af havne ???
Byen har jernbane og ny motorvej til København!!
REKLAME:
UD TIL T-RUTEN
Et af havnens allerstærkeste kort er dens centrale placering for søtrafikken ud til dybvandsruten i Storebælt, der forbinder Østersøen og Nordsøen. Dermed er den blå forbindelse mellem Kalundborg og centrale markeder optimal
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Mærsk
klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:Isbrydende containerskib.
Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.
Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.
Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.
Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.
Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.
Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.
Tror du overser Kalundborg i din række af havne ???
Byen har jernbane og ny motorvej til København!!
REKLAME:
UD TIL T-RUTEN
Et af havnens allerstærkeste kort er dens centrale placering for søtrafikken ud til dybvandsruten i Storebælt, der forbinder Østersøen og Nordsøen. Dermed er den blå forbindelse mellem Kalundborg og centrale markeder optimal
Tjoo... men APM har også undersøgt Göteborg - formentlig ud fra en betragtning om, at man ikke kunne udelukke, at der blev et land ud af Sverrig på et tidspunkt. Det kan vi jo så efterhånden udelukke: En bankejet galeanstalt - måske; men.....
Der er så det fine ved sådan en rutetrafik: Er havnene langs ruten ikke effektive, nå ja - så sejler man godset videre til den næste. Frederikshavn er også en mulighed.
Det andet er: Der kommer ikke tung transport til København. Vi kan jo se, hvor lidt København betyder rent søtransportmæssigt.
Vi taler jo massegods, som lande som Estland og Letland egentlig er for små til at have. Men med en fornuftig ordning af havnene så kan det også blive en mulighed. Her tænker jeg på tømmer og svinekød - der skal godt nok rationaliseres med installation af noget tidssvarende teknologi; men det er afgjort en mulighed.
Skovdriften har de sidste 70 år ikke være noget i Estland f.eks. - fordi savene kan altså ikke lide granatsplinter (specielt ikke de moderne hurtiggående). Det problem er vi så så småt ude over. Landet har så den fordel, at det er fladt og man kan bringe kævlerne frem uden at skulle kravle op efter dem.
Jeg tror så ikke på, at det bliver stammer, man fragter - fordi det vil være nemmere at skære det op til brædder i Estland - og læsse det på containere - evt. finer. Spånplader, papir og savsmuldstaper er også noget, der hører fortiden til: Savene er i dag hurtiggående og tyndere, så savsmuldet bliver for tyndt og fibrene for korte til de formål.
Der er så ikke nogen grund til, at tømmereksporten fra f.eks. Estland ikke skulle have en højere forædlingsgrad. Vi vil jo i meget høj grad tale om plantet skov, der har et hektarudbytte på ca. det dobbelte af naturskov - for slet ikke at tale om en højere kvalitet træ, fordi de træer gror under forhold, så de forbliver rette og uden de voldsomme knaster.
Som Du sikkert selv har set: Man kan nærmest på dato sige hvornår et gulv af pommersk fyr er lagt! Kommer Du hen omkring slutningen af 1930'erne, så er der flere knaster end ved. Helt naturligt med nedskovningen i 1. verdenskrig - jernbanesveller mm.
Det der så fryder mest er, at Sverrig så mister sit eksistensgrundlag: Tændstikfabrikation. Træerne gror godt nok noget langsommere; men det er et helvede at bringe dem til savværket.
En kævle mister ca. ½-delen af vægten, når den bliver forarbejdet.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Mærsk
Thomas skrev:....
En kævle mister ca. ½-delen af vægten, når den bliver forarbejdet.
Hvis vi endelig kan få træ i en ordentlig kvalitet til en anstændig penge, så er der jo ikke ret meget, der er bedre: Træ er let og stærkt - har gode brudegenskaber osv.
Man skal også tænke på én ting: At mange af de krummelurer og gesvejsninger, man ser på gamle møbler er rent faktisk håndværkernes arbejde på at komme udenom en elendig kvalitet træ. Jo bedre materiale, man har: Jo enklere bliver stilen!
Du ser det også indenfor musikken: Man tager et 200 år gammelt træ fra en bjergside, hvor ingen har gidet pille det ned. Så hugger man det i stykker - og ud kommer 1 violin, som man kan bruge.
Ingen tvivl om, at træblæserne har sin baggrund i disse alpeegne, hvor man sådan set levede udmærket; men havde en del fritid.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Hmmm....
Jeg tror ikke det kommer Mærsk særlig ubelejligt, at kursen falder.
Jeg tror stadig, at Mærsk vil ud af Danske Bank som primær målsætning. Det skal bare ske uden at sætte for mange penge til.
Indtjeningen lider naturligvis under at konkurrenterne går i knæ.
Det er nok også en bedre strategi, at opkøbe konkurrenterne når de er billige.
Specielt når man kan sælge fra til en god pris.
Jeg tror stadig, at Mærsk vil ud af Danske Bank som primær målsætning. Det skal bare ske uden at sætte for mange penge til.
Indtjeningen lider naturligvis under at konkurrenterne går i knæ.
Det er nok også en bedre strategi, at opkøbe konkurrenterne når de er billige.
Specielt når man kan sælge fra til en god pris.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Jeg tror Mærsk gør det rigtige!
Selvfølgelig sælger de sideaktiviteterne fra.
Man vil bare lade konkurrenterne gå fallit: Der er ikke nogen grund til at opkøbe fallitboer, der aldrig kan drives rentabelt.
Man vil bare lade konkurrenterne gå fallit: Der er ikke nogen grund til at opkøbe fallitboer, der aldrig kan drives rentabelt.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Geotermisk energi?
Jeg har min tvivl.
Det er nu nok nærmere et spørgsmål om naturgaslager.
Ja, det drejer sig om at få så meget væk fra Danske Banksvins kløer som vel muligt.
Det er nu nok nærmere et spørgsmål om naturgaslager.
Ud over stemmeflertallet i A.P. Møller - Mærsk ejer fonden også 20 pct. af aktierne i Danske Bank og har i forbindelse med en større strategisk forandring i A.P. Møller - Mærsk også overtaget tankrederiet Maersk Tankers.
Ja, det drejer sig om at få så meget væk fra Danske Banksvins kløer som vel muligt.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Mærsk indsætter ny bestyrelse.
Ikke overraskende.
Kreditvurderingen nedsættes til niveau over "junk".
Planen er tilsyneladende, at få kursen på APM ned, så man kan bytte med familiens Danske Bank aktier.
Kreditvurderingen nedsættes til niveau over "junk".
Planen er tilsyneladende, at få kursen på APM ned, så man kan bytte med familiens Danske Bank aktier.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Hmm... Peter Straarup
Det svin burde have været klynget op for længe siden.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Skibe på vej til ophugning
sank.
Ja, selvfølgelig! Det var da den billigste måde at slippe af med dem på! Trække dem ud på dybt vand og sænke dem. Jeg er ikke sikker på, at forsikringen er så forfærdelig glad for metoden.
Ja, selvfølgelig! Det var da den billigste måde at slippe af med dem på! Trække dem ud på dybt vand og sænke dem. Jeg er ikke sikker på, at forsikringen er så forfærdelig glad for metoden.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Mærsk køber
Alt andet end overraskende.
Den danske shippingkoncern har købt det amerikanske varehus- og logistikselskab Performance Team for 545 mio. dollars, svarende til 3,8 mia. kr. inklusiv gæld, oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Ikke mærkeligt!
Når alle konkurrenterne er lagt ned, så...
Det er blandt andet rekordhøje fragtrater og en stærk efterspørgsel efter containertransport, der får analytikere til at tro på en opjustering af Mærsks forventninger til hele 2020.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Mærsk
Så var de oplysninger, fra det arbejdende folk, jeg havde fra Kalundborg, valide nok
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Mærsk
klogeaage 35 skrev:Så var de oplysninger, fra det arbejdende folk, jeg havde fra Kalundborg, valide nok
Noget tyder på det!
Fidusen er bare, at de godstog skal ikke over Storebælt! Som jeg husker det, så er strækningen fra Kalundborg til Holbæk stadig enkeltsporet? Det betyder bare, at der ikke skal køre passagertog mellem Kalundborg og resten af landet.
Ved at bruge et Mærsk skib, sparer man en rangering: Man losser direkte fra skib til strækning - dvs. den strækning som toget skal køre fra Berlin! Det betyder så også, at man i det gamle Østtyskland får en Nord/Syd korridor gennem Prag, Wien og Budapest.
Da jeg var i DSB, så havde vi én årlig frirejse pr. bane - dvs. både én gennem Vesttyskland og én gennem Østtyskland.
Jeg tror så ikke at Mærsk kommer til at stå for færgetrafikken på Østersøen! Det bliver DFDS!
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Mærsk
Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Så var de oplysninger, fra det arbejdende folk, jeg havde fra Kalundborg, valide nok
Noget tyder på det!
Fidusen er bare, at de godstog skal ikke over Storebælt! Som jeg husker det, så er strækningen fra Kalundborg til Holbæk stadig enkeltsporet? Det betyder bare, at der ikke skal køre passagertog mellem Kalundborg og resten af landet.
Ved at bruge et Mærsk skib, sparer man en rangering: Man losser direkte fra skib til strækning - dvs. den strækning som toget skal køre fra Berlin! Det betyder så også, at man i det gamle Østtyskland får en Nord/Syd korridor gennem Prag, Wien og Budapest.
Da jeg var i DSB, så havde vi én årlig frirejse pr. bane - dvs. både én gennem Vesttyskland og én gennem Østtyskland.
Jeg tror så ikke at Mærsk kommer til at stå for færgetrafikken på Østersøen! Det bliver DFDS!
DFDS har på samme vis som Mærsk tænkt sig at blive langtidsholdbare!!!
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Mærsk
klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Så var de oplysninger, fra det arbejdende folk, jeg havde fra Kalundborg, valide nok
Noget tyder på det!
Fidusen er bare, at de godstog skal ikke over Storebælt! Som jeg husker det, så er strækningen fra Kalundborg til Holbæk stadig enkeltsporet? Det betyder bare, at der ikke skal køre passagertog mellem Kalundborg og resten af landet.
Ved at bruge et Mærsk skib, sparer man en rangering: Man losser direkte fra skib til strækning - dvs. den strækning som toget skal køre fra Berlin! Det betyder så også, at man i det gamle Østtyskland får en Nord/Syd korridor gennem Prag, Wien og Budapest.
Da jeg var i DSB, så havde vi én årlig frirejse pr. bane - dvs. både én gennem Vesttyskland og én gennem Østtyskland.
Jeg tror så ikke at Mærsk kommer til at stå for færgetrafikken på Østersøen! Det bliver DFDS!
DFDS har på samme vis som Mærsk tænkt sig at blive langtidsholdbare!!!
Jeg tror Du skal lægge mærke til, at de to færger fra Volkswerft i Stralsund til ARK-projektet er i langtidscharter hos DFDS og DFDS har formentligt været byggetilsyn på dem. Det tyder også på, at DFDS er dem bag bygningen af Huitfeldt'erne.
Det jeg venter på - noget utålmodigt - er bygningen af 5 Absalon-/Huitfeldt'er. Det er jo ikke fordi danske fregatter lumrer den af i havn.
Der skal fjernes nogle penge-/stillinger fra miljøfimserne. Det er antageligt derfor man tager balladen med Nato omkring forsvarsbudgettet - og ikke mindst omkring Grønland. Sagt på anden måde: Vi kan godt stille med større styrker - ikke noget problem; men vi vil ikke betale for at få lov til at give vore allierede markante besparelser på deres forsvar.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Mærsk var over 8% nede på et tidspunkt
Gad vide om Kina vælter nu?
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Hmm...
klogeaage 35 skrev:Gad vide om Kina vælter nu?
Mærsk er faktisk CO2 besparende - ganske enkelt fordi de bruger mindst olie pr. produceret ton,kilometer. Så logikken i artiklen halter også gevaldigt.
Her afslører Klogeaages en større indsigt end den samlede presse - ikke at det skal tages som en ros, for pressens indsigt i økonomisk/finansielle problemer er ikke alene lav; men decideret negativ.
Det jeg tror - og kan ikke vide det - men:
Danske værdipapirer (herunder aktier) har uden tvivl været anvendt som "sikker havn". At Pandora og Mærsk nævnes i samme åndedrag (to virksomheder, der ikke på nogen måde har anden fællesnævner end kronen).
Der har været er flere kinesiske banker (og guderne skal vide, de er store), der enten er eller er på vej til at vælte. Problemet er, at Kina ikke kan redde deres egne banker. Det ville betyde en enorm udstedelse af kinesiske statsobligationer, som ingen kan få sig selv til at købe. Danmark kan - hvis det skal være - dække Danske Banks konkurs. Kina kan ikke dække deres bankers konkurs - de kunne for 10 år siden (måske?); men ikke i dag.
Det er så slemt med Kina, at den australske eksport til Kina - trods de kinesiske hævntogter - har slået alle rekorder gennem de seneste par måneder. Det er ikke alvorligt - det er finansiel katastrofe.
Danske investorer skal formentlig bare vente til de aktier er faldet nok - og så samle de gode af dem op.
Den australske eksport består af korn, kul og jernmalm. Standser den kinesiske stålproduktion, så kollapser ikke alene anlægssektoren i Kina; men også stålindustrien (som altid har været et mareridt). Det er alvorligt, fordi det betyder at beskæftigelsen blandt industriarbejdere i Kina er i lokummet. Det er hvad en kommunist frygter mest af alt, for det giver revolution.
Der har bl.a. i den indiske presse været spekulationer om USA nu vil søge en ordning med Kina efter Trump ikke længere er præsident. Hangarskibene siger noget ganske andet: CVN-71 Roosevelt er gået ind i det Sydkinesiske Hav. CVN-70 Vinson har taget CVW-2 om bord, hvor der nu kun er to hangarskibe uden flyvende enheder. USA sover med støvlerne på! Undtagen CVN-73 Washington (der er på stort værftsophold) har alle enten taget fly om bord eller er i færd med at gøre det.
Klogeaages spørgsmål: Om Kina vælter nu? Hmm... ikke ganske overraskende: Noget tyder på det. Den generelle nedlukning fortsætter også.
I den forbindelse er det værd at fremhæve:
Nationalbanken skrev:IMF påbegynder arbejdet i januar 2021 og forventes at fremlægge sine resultater i midten af 2022. Analysen omfatter følgende otte lande: Danmark, Estland, Finland, Island, Letland, Litauen, Norge og Sverige.
STEDFORTRÆDER FOR DET NORDISK-BALTISKE BESTYRELSESMEDLEM I IMF (ALTERNATE EXECUTIVE DIRECTOR), WASHINGTON D.C., USA
Der er jo ikke nogen tvivl om, at Danske Statsobligationer er en efterspurgt vare - trods et (mildest talt) afsindigt dårligt afkast.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
klogeaage 35 synes godt om
Hmmmmm
Gad vide om det bliver et godt køb
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Aner det ikke.
klogeaage 35 skrev:Gad vide om det bliver et godt køb
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Mærsk
Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Gad vide om det bliver et godt køb
Har min tvivl
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Side 3 af 4 • 1, 2, 3, 4
Lignende emner
» Olie prisen.
» Mærsk
» Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER
» Emma Mærsk
» Se nu flytter Mærsk på sig.
» Mærsk
» Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER
» Emma Mærsk
» Se nu flytter Mærsk på sig.
Side 3 af 4
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum