Lærere i lockout efter påske.
+21
guldimund
SortKaffe
abbaratet
Mn063970
klogeaage 35
clb
Esbjerg
Lars_HH
Merkur
oledebat
erikkp
Hugaffen
Nærigfryns
SimonJ
doctor
Jomsviking
Plyds
dkguy66
Thomas
peter777
Cirb
25 deltagere
Side 22 af 28
Side 22 af 28 • 1 ... 12 ... 21, 22, 23 ... 28
Sv: Lærere i lockout efter påske.
Egelund er uddannet lærer fra Odense Seminarium i 1968, mag.art. i psykologi i 1976, ph.d. (lic.pæd.) i 1982 og dr.pæd. i 1990. Han har arbejdet som lærer ved Heden Skole i Ringe Kommune 1970–1971, som klinisk psykolog ved Albertslund Kommune 1977–1979. Siden da har han været tilknyttet Danmarks Lærerhøjskole; fra 2000 kaldet Danmarks Pædagogiske Universitet – først som adjunkt (1979–1982), siden som lektor (1982–1987), docent (1987–1988), forskningslektor (1994–1995) inden han i 1996 blev udnævnt til professor i specialpædagogik. I perioden 1977 til 2000 var han leder af DLH's Institut for Psykologi og Specialpædagogik, fra 2000 til 2008 af DPU's Institut for Pædagogisk Psykologi og fra 2008 til 2010 leder af Center for Grundskoleforskning på DPU.
En psykolog med EEETTTT års erfaring fra en skole.
Det godt at dette land ledes mod afgrunden af så kompetente mennesker med så stor indsigt i den virkelighed der agerer i.
Kunne man forestille sig en "chefingeniør" hos siemens med et års erfaring fra "produktionshallen"? - nej, vel?
Jomsviking skrev:Egelund er uddannet lærer fra Odense Seminarium i 1968, mag.art. i psykologi i 1976, ph.d. (lic.pæd.) i 1982 og dr.pæd. i 1990. Han har arbejdet som lærer ved Heden Skole i Ringe Kommune 1970–1971, som klinisk psykolog ved Albertslund Kommune 1977–1979. Siden da har han været tilknyttet Danmarks Lærerhøjskole; fra 2000 kaldet Danmarks Pædagogiske Universitet – først som adjunkt (1979–1982), siden som lektor (1982–1987), docent (1987–1988), forskningslektor (1994–1995) inden han i 1996 blev udnævnt til professor i specialpædagogik. I perioden 1977 til 2000 var han leder af DLH's Institut for Psykologi og Specialpædagogik, fra 2000 til 2008 af DPU's Institut for Pædagogisk Psykologi og fra 2008 til 2010 leder af Center for Grundskoleforskning på DPU.
En psykolog med EEETTTT års erfaring fra en skole.
Det godt at dette land ledes mod afgrunden af så kompetente mennesker med så stor indsigt i den virkelighed der agerer i.
Kunne man forestille sig en "chefingeniør" hos siemens med et års erfaring fra "produktionshallen"? - nej, vel?
Jeg tager det at du er enig i min betragtning af hans skadelige indflydelse på skolen, så ?
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus
Ja da, Når partiet tager magten, er han en af dem der bliver hentet først.
Jomsviking skrev:Ja da, Når partiet tager magten, er han en af dem der bliver hentet først.
Nå det var godt. Ville bare lige være sikker i min sag.
For mig står han nemlig som den alt ødelæggede faktor for skolen, med hans konstante omvæltninger udi pædagogiske eksperimenter.
Bemærk hans baggrund - hvad er egentlig hans akademiske "credentials" for hele tiden at udtale sig om den skole han sidst satte ben i for 40 år siden?
Som sådan er han symptomatisk for et af folkeskolens helt store problemer, ingen vil lytte til dem med praktisk indsigt, dem med "Know how". I stedet skal skolen trækkes rundt i manegen af alle mulige med forskellige agendaer, men alle har det til fælles at de ikke har know-how om skolen, og derfor ikke aner et pip om virkeligheden.
Det er jo fint og godt at teoretisere. det kan være inspirerende og udstikke linjer for udvikling m.m. - men vi agerer og lever i virkeligheden.
Som sådan er han symptomatisk for et af folkeskolens helt store problemer, ingen vil lytte til dem med praktisk indsigt, dem med "Know how". I stedet skal skolen trækkes rundt i manegen af alle mulige med forskellige agendaer, men alle har det til fælles at de ikke har know-how om skolen, og derfor ikke aner et pip om virkeligheden.
Det er jo fint og godt at teoretisere. det kan være inspirerende og udstikke linjer for udvikling m.m. - men vi agerer og lever i virkeligheden.
Jomsviking: Har du selv praktiseret som skolelærer?
Og hvor mange år?
Og hvor mange år?
doctor- Antal indlæg : 1673
Nu er jeg forvirret. Lige et øjeblik. Joms : Vendte du lige på en tallerken dér ?
guldimund- Antal indlæg : 297
Jomsviking skrev:Bemærk hans baggrund - hvad er egentlig hans akademiske "credentials" for hele tiden at udtale sig om den skole han sidst satte ben i for 40 år siden?
Hvorfor tænker jeg altid det samme, når jeg hører miljø- og energiministeren tale...
Og Doctor tænker sikkert det samme, når sundhedsministeren taler...
/BF
Gæst- Gæst
guldimund skrev:Nu er jeg forvirret. Lige et øjeblik. Joms : Vendte du lige på en tallerken dér ?
Som Wilhelm Buhl sagde: "En gang kommernist, altid kommernist".
Dette har ikke noget med en faglig kamp at gøre. Det er et kupforsøg - noget ynkeligt, må jeg nok sige.
Thomas- Antal indlæg : 34542
Bondo
Thomas skrev:guldimund skrev:Nu er jeg forvirret. Lige et øjeblik. Joms : Vendte du lige på en tallerken dér ?
Dette har ikke noget med en faglig kamp at gøre. Det er et kupforsøg - noget ynkeligt, må jeg nok sige.
"Vi har ingen krav".
Vi har en glimrende aftale nu, men KL vil ændre den, og vi har forsøgt at finde et kompromis.
Rettelse: Der ER ikke nogen aftale nu, overenskomsten er opsagt og bortfaldet.
Der er ikke noget kompromis at finde.
Kommentar: Der er ikke nogen tvivl om, at KL har ventet på at Bondo skulle dumme sig offentligt - det prøver han nu at bortforklare med en "privat fest".
Med 2000 deltagere? Ih, hvor intimt!
»Hvis det nu bare var en løs fortalelse, så ville jeg ikke bide mærke i det. Men citatet er lige præcis det, som vi har mødt gennem fire måneders forhandlinger. De mener, at fagforeningen skal bestemme over skolen, ikke lederen på skolen. Du kan på klippet se, at han væmmes ved den tanke, at lederen skal lede på skolen. Det er derfor, jeg bider fast i den udtalelse«, siger Michael Ziegler.
Var det det Du mente guldimund? Altså med at vende på en tallerken?
Han er skam ikke vendt: "En gang kommernist, altid kommernist!"
Jomsviking skrev:Ja da, Når partiet tager magten, er han en af dem der bliver hentet først.
Hvor har jeg nu hørt den før? Altså hvæset til mig?
Jooo, det er en 35 år siden plus minus. Om jeg tog den alvorligt? Jeg tager skam trusler på livet alvorligt. - og træffer mine forholdsregler.
Kære Thomas
"Partiets" æresmedlemmer er jo gode statsmænd som Franco, Pinochet, Galtieri, Benito, Putin, Silvio m.fl. Ingen af dem kan vel beskyldes for at være venstresnoede?
(For at undgå videre misforståelser; "Partiet" er en spøg)
"Partiets" æresmedlemmer er jo gode statsmænd som Franco, Pinochet, Galtieri, Benito, Putin, Silvio m.fl. Ingen af dem kan vel beskyldes for at være venstresnoede?
(For at undgå videre misforståelser; "Partiet" er en spøg)
Det troede jeg var Clint Eastwood i "Elite soldaten"!
guldimund skrev:Nu er jeg forvirret. Lige et øjeblik. Joms : Vendte du lige på en tallerken dér ?
Hvad mener du?
BamsesFar skrev:Jomsviking skrev:Bemærk hans baggrund - hvad er egentlig hans akademiske "credentials" for hele tiden at udtale sig om den skole han sidst satte ben i for 40 år siden?
Hvorfor tænker jeg altid det samme, når jeg hører miljø- og energiministeren tale...
Og Doctor tænker sikkert det samme, når sundhedsministeren taler...
/BF
Ja sundhedsministeren er jo en faglig kapacitet! Er det pædagogmedhjælper eller bistandsklient der i DST sprog er "højeste gennemførte uddannelse"
Sidst rettet af Jomsviking Ons Apr 17, 2013 10:56 pm, rettet 1 gang
doctor skrev:Jomsviking: Har du selv praktiseret som skolelærer?
Og hvor mange år?
Nej da. Det er derfor jeg lytter til hvad lærerne siger.
Dansk byg
Jomsviking skrev:Dansk byg
For at genvinde prestigen bør vi stille krav til det at blive folkeskolelærer ved at hæve adgangsbarrieren eller ved at gøre det til en universitetsuddannelse. Det er for mig uforståeligt, at der i dag nærmest ingen adgangsbarrierer er til et så vigtigt erhverv, der lægger grundstenene for hele samfundet
Tjaa i betragtning af at der reelt set har været fri adgang til økonomistudiet de sidste 30 år, må tilsvarende vel også gælde alle økonomer.
Men det er fortsat ikke bevist at et højt adgangskrav sikrer kvaliteten og evnerne.
Der er altså bare jobs, hvor et gym.eksamens snit ikke siger en disse om dine evner, endsige kvalifikationer til at blive en god lærer, læge, økonom, jurist etc.
Adgangskravene er udelukkende et prioriteringssystem, i stedet for at bruge oceaner af tid på optagelsessamtaler, endsige stopprøver.
dkguy66 skrev:Jomsviking skrev:Dansk bygFor at genvinde prestigen bør vi stille krav til det at blive folkeskolelærer ved at hæve adgangsbarrieren eller ved at gøre det til en universitetsuddannelse. Det er for mig uforståeligt, at der i dag nærmest ingen adgangsbarrierer er til et så vigtigt erhverv, der lægger grundstenene for hele samfundet
Tjaa i betragtning af at der reelt set har været fri adgang til økonomistudiet de sidste 30 år, må tilsvarende vel også gælde alle økonomer.
Men det er fortsat ikke bevist at et højt adgangskrav sikrer kvaliteten og evnerne.
Der er altså bare jobs, hvor et gym.eksamens snit ikke siger en disse om dine evner, endsige kvalifikationer til at blive en god lærer, læge, økonom, jurist etc.
Adgangskravene er udelukkende et prioriteringssystem, i stedet for at bruge oceaner af tid på optagelsessamtaler, endsige stopprøver.
Adgangskrav lægger et objektivt bundniveau. Omvendt - for nu at tale studentereksamen - så kendte jeg meget professionelle folk, der havde årtiers erfaring i at udvælge "talenter" på baggrund af studentereksaminer.
Deres helt klare konklusion var, at der ingen forskel var på kvaliteten af folk med en god matematisk, klassisk eller nysproglig studentereksamen, hvis bare de havde klaret sig rigtigt godt. Pointen var, at hvis folk var rigtigt gode til en af delene, så kunne de også sagtens lære de andre hurtigt. Dvs. en god sproglig kunne og så blive en god matematiker og omvendt, hvis de var dygtige og motiverede - og selvfølgeligt blev undervist af rigtigt gode folk i deres "nye" retning også.
Lidt af en øjenåbner.
/BF
Gæst- Gæst
BamsesFar skrev:dkguy66 skrev:Jomsviking skrev:Dansk bygFor at genvinde prestigen bør vi stille krav til det at blive folkeskolelærer ved at hæve adgangsbarrieren eller ved at gøre det til en universitetsuddannelse. Det er for mig uforståeligt, at der i dag nærmest ingen adgangsbarrierer er til et så vigtigt erhverv, der lægger grundstenene for hele samfundet
Adgangskrav lægger et objektivt bundniveau. Omvendt - for nu at tale studentereksamen - så kendte jeg meget professionelle folk, der havde årtiers erfaring i at udvælge "talenter" på baggrund af studentereksaminer.
Deres helt klare konklusion var, at der ingen forskel var på kvaliteten af folk med en god matematisk, klassisk eller nysproglig studentereksamen, hvis bare de havde klaret sig rigtigt godt. Pointen var, at hvis folk var rigtigt gode til en af delene, så kunne de også sagtens lære de andre hurtigt. Dvs. en god sproglig kunne og så blive en god matematiker og omvendt, hvis de var dygtige og motiverede - og selvfølgeligt blev undervist af rigtigt gode folk i deres "nye" retning også.
Lidt af en øjenåbner.
/BF
Hvilket jo er præciust hvad jeg skriver. Adgangskrav er et prioriteringssystem, der enkelt bestemmer hvem der skal have adgang til de begrænsede studiepladser, uden at tage højde for den enkeltes kvalifikationer udi det enkelte studium. Hverken mere eller mindre.
Det er jo grundlæggende interessant, at på trods af at der - som jeg nævnte - har været fri adgang til økonomistudiet de sidste 30 år, og dermed ikke stilles særlige krav til disse studerende, ja så ligger samfundet jo åbenbart på knæ for disse. Men med deres "trackrecord" mht til at forudsige boligboble, finanskrise etc., ja så viser det sig jo at der måske er en grund til at revl og krat kan læse økonomi !!!!
Jomsviking skrev:Hvad mener du?
Undskyld. Jeg overså man sagtens kan være enig om vejen herhen, men ikke vejen derfra !
guldimund- Antal indlæg : 297
Så har gymnasielærerne gjort sig til grin.
guldimund skrev:Jomsviking skrev:Hvad mener du?
Undskyld. Jeg overså man sagtens kan være enig om vejen herhen, men ikke vejen derfra !
AC siger ja.
Så kan GL danse alt det fandango, de vil.
jeg forstår intetguldimund skrev:Jomsviking skrev:Hvad mener du?
Cirb skrev:Arbejdsmarkedsforsker: Lærer-lockout bliver ikke udsat
Nogen bud på længden ? Jeg tror den får lov at løbe linen ud. Lærerne skal knækkes en gang for alle og deres strejke kasse tømmes.
Mvh
Cirb
Så gik der 3 uger.
Mon de tænker på at strække det til efter sommerferien? 4 mdrs sparet løn?
Det er helt sikkert nu - KL giver sig ikke på punktet om, at det er skolelederen der leder og fordeler arbejdet.
Take it or leave it.
Kan iøvrigt berette at jeg fik uventet visit idag af en patient, som kom med en helsides annonce, hvor praktiserende læge på samme vis som skolelærerne medindrager befolkningen som gidsler.
Hun ville gerne udtrykke sin sympati for vores situation og høre om hun kunne skrive under på en evt. sympatierklæring.
Jeg måtte berolige hende og sige at hun ikke skulle bekymre sig om, at stå uden lægehjælp, og at jeg iøvrigt ikke gik ind for at medindrage patienterne i en overenskomstkonflikt/strejke.
OG DET MENER JEG.
Det eneste jeg er ked af er, at fagbevægelserne er lidt gumpetunge at danse med - eller skal vi sige langsomme i opfattelsen.
Denne øgede kontrol/effektivitet/kvalitetsforbedring/ har ligget i kortene i mange år.
Hun ville gerne udtrykke sin sympati for vores situation og høre om hun kunne skrive under på en evt. sympatierklæring.
Jeg måtte berolige hende og sige at hun ikke skulle bekymre sig om, at stå uden lægehjælp, og at jeg iøvrigt ikke gik ind for at medindrage patienterne i en overenskomstkonflikt/strejke.
OG DET MENER JEG.
Det eneste jeg er ked af er, at fagbevægelserne er lidt gumpetunge at danse med - eller skal vi sige langsomme i opfattelsen.
Denne øgede kontrol/effektivitet/kvalitetsforbedring/ har ligget i kortene i mange år.
Side 22 af 28 • 1 ... 12 ... 21, 22, 23 ... 28
Side 22 af 28
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum