Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lærere i lockout efter påske.

+21
guldimund
SortKaffe
abbaratet
Mn063970
klogeaage 35
clb
Esbjerg
Lars_HH
Merkur
oledebat
erikkp
Hugaffen
Nærigfryns
SimonJ
doctor
Jomsviking
Plyds
dkguy66
Thomas
peter777
Cirb
25 deltagere

Side 6 af 28 Forrige  1 ... 5, 6, 7 ... 17 ... 28  Næste

Go down

Lærere i lockout efter påske. - Page 6 Empty Sv: Lærere i lockout efter påske.

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 3:47 pm

Jomsviking skrev:BF

Jeg synes du argumenterer lidt ud fra en præmis om at lærer er dårlige, dovne og får for meget i løn. Det mener jeg ikke er rigtigt og jeg mener forøvrigt også at det er en både arogant og nedladende holdning til faggruppe der udfører et både vigtigt og ærværdigt arbejde.

Mens vi to nok hurtig kan blive uenige om pædagogiske metoder, kan vi da oplyse os selv om lønniveauet her, Det fremgår at en nyansat får ca. 25k (antageligvis plus pension) og efter 8 ansættelse opnås ca. 29k. Det er for folk der er uddannet på bachelore niveau (som f.eks. diplom ingeniører).
Tilsammenligning får en DJØF'ere med 5 års ancinnitet i staten ca. 40-45k.

Vi taler altså om ganske veluddannede mennesker (gym plus 4. års seminarium) der aflønnes på et niveau der vel svarer til en skraldemand eller håndværker. "Mine" skraldemænd kan ikke afhente skrald hvis de kan se sne, og hvis der er top på skraldeposen kan de desværre heller ikke bære den. Danske håndværkere er, hvad alle ved, både dyre, dovne og dårlige - det er derfor de ikke kan konkurrerer med polakker. Forsøger man at hyre en af disse danske håndværkere sort, bliver man mødt med løn krav op i mod 300-400kr i timen - det er mange penge for at lokke dem ud af sengen om morgenen!

Så før vi går amok på lærerne, skulle vi måske lige tage temperaturen på resten af samfundet.

Peter77
Lærerer har jo det sociale problem, at når de når 60'erne så er de "bedsteforældre", og det kan være svært at forholde sig til sine børns børn da generationsafstanden og heraf afledte værdier er blevet meget stor.

Uden at gøre mig alt for klog på det, så er det vist først for nylig, at folkeskolelærere overhovedet blev regnet for akademikere i det off. lønsystem? Rigtigt mange af de ældre lærere har i bedste fald en HF. Andre har hverken HF eller studentereksamen?

Det skyldes, at seminarier ikke er en del af universitetet som i udlandet. Det er nærmere en slags udvidede klassiske højskoler, hvor man kan (kunne) komme ind uden en studentereksamen? Niveauet ligger næppe heller på B.Sc. niveau?

Så du skal nok nærmere sammenligne lønnen med professionsbachelorer? Sådanne findes også i det off. på ingeniørsiden. Der er lønnen heller intet at komme efter. Endeligt er der selvfølgeligt værdien af pension og andre goder, som man ikke kender i det private erhvervsliv. F.eks. mystiske stedtillæg mv.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bachelor

/BF

Gæst
Gæst

Tilbage til toppen Go down

Indlæg af Jomsviking Fre Mar 29, 2013 3:54 pm

BamsesFar skrev:
Jomsviking skrev:BF

Jeg synes du argumenterer lidt ud fra en præmis om at lærer er dårlige, dovne og får for meget i løn. Det mener jeg ikke er rigtigt og jeg mener forøvrigt også at det er en både arogant og nedladende holdning til faggruppe der udfører et både vigtigt og ærværdigt arbejde.

Mens vi to nok hurtig kan blive uenige om pædagogiske metoder, kan vi da oplyse os selv om lønniveauet her, Det fremgår at en nyansat får ca. 25k (antageligvis plus pension) og efter 8 ansættelse opnås ca. 29k. Det er for folk der er uddannet på bachelore niveau (som f.eks. diplom ingeniører).
Tilsammenligning får en DJØF'ere med 5 års ancinnitet i staten ca. 40-45k.

Vi taler altså om ganske veluddannede mennesker (gym plus 4. års seminarium) der aflønnes på et niveau der vel svarer til en skraldemand eller håndværker. "Mine" skraldemænd kan ikke afhente skrald hvis de kan se sne, og hvis der er top på skraldeposen kan de desværre heller ikke bære den. Danske håndværkere er, hvad alle ved, både dyre, dovne og dårlige - det er derfor de ikke kan konkurrerer med polakker. Forsøger man at hyre en af disse danske håndværkere sort, bliver man mødt med løn krav op i mod 300-400kr i timen - det er mange penge for at lokke dem ud af sengen om morgenen!

Så før vi går amok på lærerne, skulle vi måske lige tage temperaturen på resten af samfundet.

Peter77
Lærerer har jo det sociale problem, at når de når 60'erne så er de "bedsteforældre", og det kan være svært at forholde sig til sine børns børn da generationsafstanden og heraf afledte værdier er blevet meget stor.

Uden at gøre mig alt for klog på det, så er det vist først for nylig, at folkeskolelærere overhovedet blev regnet for akademikere i det off. lønsystem? Rigtigt mange af de ældre lærere har i bedste fald en HF. Andre har hverken HF eller studentereksamen?

Det skyldes, at seminarier ikke er en del af universitetet som i udlandet. Det er nærmere en slags udvidede klassiske højskoler, hvor man kan (kunne) komme ind uden en studentereksamen? Niveauet ligger næppe heller på B.Sc. niveau?

Så du skal nok nærmere sammenligne lønnen med professionsbachelorer? Sådanne findes også i det off. på ingeniørsiden. Der er lønnen heller intet at komme efter. Endeligt er der selvfølgeligt værdien af pension og andre goder, som man ikke kender i det private erhvervsliv. F.eks. mystiske stedtillæg mv.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bachelor

/BF

De er ikke akademikkere, hvilket diplom ingeniørerer heller ikke er.

Rigtigt mange af de ældre lærere har i bedste fald en HF. Andre har hverken HF eller studentereksamen?
Hvad snakker du om? Ved du overhovedet noget som helst om den skole og de lærere du kritiserer?

Læreruddannelsen er i dag internationalt set formelt en bachelor uddannelse. punktum, slut.

Antal indlæg : 1771

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 3:57 pm

Jomsviking skrev:Det der diskuteres er hvor megen forberedelsestid det er rimeligt at der indregnes som arbejdstid.

Det er selvfølgeligt en central diskussion. Og man bør da have en ret stor mistro mht. hvordan KL fremover vil udnytte denne ret til lokal styring. Det ma man så tage løbende. Gerne med støtte fra Bondo og Co. Men selvfølgeligt skal ens arbejdsgiver da kunne fordele ressourcer efter de lokale forhold?

Omvendt så er langt de fleste danskere efterhånden ansat på jobløn. Dvs. ens chef kan dænge en til med opgaver døgnet rundt - uden at arbejdstiden på et eller andet tidspunkt skal gå op. Skal man i mundligt kontakt med folk fra Amerika, så må man pænt blive på pinden indtil de er stået op derovre etc. Man kan oven i købet i samme firma opleve, at to afdelingsledere ser helt forskelligt på "rimelig" arbejdstid.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Jomsviking Fre Mar 29, 2013 4:01 pm

BamsesFar skrev:
Jomsviking skrev:Det der diskuteres er hvor megen forberedelsestid det er rimeligt at der indregnes som arbejdstid.

Det er selvfølgeligt en central diskussion. Og man bør da have en ret stor mistro mht. hvordan KL fremover vil udnytte denne ret til lokal styring. Det ma man så tage løbende. Gerne med støtte fra Bondo og Co. Men selvfølgeligt skal ens arbejdsgiver da kunne fordele ressourcer efter de lokale forhold?

Omvendt så er langt de fleste danskere efterhånden ansat på jobløn. Dvs. ens chef kan dænge en til med opgaver døgnet rundt - uden at arbejdstiden på et eller andet tidspunkt skal gå op. Skal man i mundligt kontakt med folk fra Amerika, så må man pænt blive på pinden indtil de er stået op derovre etc. Man kan oven i købet i samme firma opleve, at to afdelingsledere ser helt forskelligt på "rimelig" arbejdstid.

/BF

Ja, og det er da også et særskilt problem. Jobløn er kort for "Nej det forbedrer sådan set ikke produktionen, tilgengæld slider det folk ned"

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 4:07 pm

Jomsviking skrev:
Læreruddannelsen er i dag internationalt set formelt en bachelor uddannelse. punktum, slut.

De skolelærere, der uddannes i dag er professionsbachelorer. Ikke bachelorer. Staten anerkender dog normalt ikke professionsbachelorer som akademikere. Det ses bl.a. på lønnen og de udeblevne mulighederne for lønfremgang via en såkaldt "Masteroverbygning" ovenpå lærerudd..

De ældre årgange er højskoleuddannede. Det er noget helt tredje. Måske svarende til en teknikerudd.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af doctor Fre Mar 29, 2013 4:07 pm

Jomsviking skrev:Doc

Tilgengæld aflønnes de helt ude af trit med kvalifikationer. Så dem behøves vi vist ikke have ondt af.

Er det den her forskel på 3000 kr pr måned i Region Hovedstaden, du mener er helt ude af trit med kvalifikationer?

En nyudklækket lærer tjener 26.000 kr.
En nyudklækket læge tjener 29.000 kr.

Bare lige for at have FAKTA up to date.

doctor

Antal indlæg : 1673

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 4:15 pm

Jomsviking skrev:,
De er ikke akademikere, hvilket diplom ingeniørerer heller ikke er.

Ingeniører med håndværksmæssig baggrund og en 3 til 3,5 årig ingeniørudd. (de tidligere Teknika) er professionsbachelorer. Disse har aldrig været anset som akademikere. I alt fald ved off. ansættelse.

Ingeniører med mat. fys. studentereksamen og en 3 til 3,5 årig ingeniørudd. (f.eks. det tidligere DIA) er bachelorer. Dette har traditionelt været anset som akademikere. I alt fald ved off. ansættelse.

Diplomingeniør er den titel som bruges i dag på begge dele. Niveauet på type 2 er dog stadig i dag højere og der kan derfor være situationer, hvor man ikke bare kan oversætte titlerne til det samme på f.eks. engelsk.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Cirb Fre Mar 29, 2013 4:19 pm

Ynkeligt

Desperation er aldrig kønt, men her er det helt patetisk.
Lærerne får 6-8 ugers lock out ,og ender tævede og med tomme kasser.
Bondo mister sit fede pamperben og skal ud og undervise igen.
KL og Corydon får deres vilje med enkelte symbolske krummer til lærerne i den endelige aftale.
Der kommer ikke noget regerings indgreb.

Mvh
Cirb

Antal indlæg : 2353
Geografisk sted : Aarhus

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 4:30 pm

Cirb skrev:Ynkeligt

KL og Corydon får deres vilje med enkelte symbolske krummer til lærerne i den endelige aftale.

Mvh
Cirb

Som jeg har nævnt før. Bondo kæmper den helt forkerte kamp. Centrale håndfæstninger er fortid. Løbende lokale aftaler er nutid.

Og fortidige ansættelsesvilkår baseret på årtiers knopskydning er også passe. Nu er det jobløn og kvalifikationer - ikke anciennitet, der tæller.

Tænk hvis lærerne på en privat folkeskole kørte så stift frem, som Bondo gerne så det. Så kunne man lukke alle privatskolerne.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Jomsviking Fre Mar 29, 2013 4:32 pm

@BF

Internationalt set skelnes der ikke mellem profesionsbachelore og akademiske bachelore.Og det var det jeg skrev.
Akademi-ingeniører og Diplom-ingeniører, er samme ting, omend DIA fokene altid har synes sig bedre end ballerup folkene.
Alle disse kan kaldes sig bachelore når de er ude af landet.

Doc.
Læger er den højest aflønnede gruppe på normallønsområdet. Jeg gider ikke diskutere deres løn, som jeg i øvrigt finder helt uanstændig, jeg kan dog oplyse dig om at man på det privatearbejdsmarked kun opnår læge lønninger under udvisning af stort personligt initiativ, noget læger ikke ligefrem er kendt for.

Indlæg af Jomsviking Fre Mar 29, 2013 4:34 pm

BamsesFar skrev:

Mvh
Cirb

Som jeg har nævnt før. Bondo kæmper den helt forkerte kamp. Centrale håndfæstninger er fortid. Løbende lokale aftaler er nutid.

Og fortidige ansættelsesvilkår baseret på årtiers knopskydning er også passe. Nu er det jobløn og kvalifikationer - ikke anciennitet, der tæller.

Tænk hvis lærerne på en privat folkeskole kørte så stift frem, som Bondo gerne så det. Så kunne man lukke alle privatskolerne.

/BF

??? Lærere på privatskoler er da ansat under samme overenskomst som folkeskolen. Tjek venligst fakta.

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 4:37 pm

Det virker lidt mærkeligt at indkalde canadierne. De (og finnerne, sydkoreanerne etc.) ved, hvordan man skruer god undervisning sammen.

Det er da meget vigtigt men har intet med lokal aftaleret eller ej at gøre?

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 4:41 pm

Jomsviking skrev:
BamsesFar skrev:

Mvh
Cirb

/BF

??? Lærere på privatskoler er da ansat under samme overenskomst som folkeskolen. Tjek venligst fakta.

Uden tvivl. I praksis kører det hele dog meget mere smidigt og "lokalt". Ikke så meget regelrytteri. Børnene og deres forældre er jo "kunder".

Det er i alt fald min oplevelse.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Cirb Fre Mar 29, 2013 4:44 pm

BamsesFar skrev:

Mvh
Cirb

/BF

Hvad der er ret og rimeligt var egentligt ikke mit formål med tråden. Jeg kan se der er skrevet en del om det ovenfor, men må indrømme at jeg er sprunget lidt hen over de indlæg.

Formålet med tråden var at prøve at analysere et sandsynligt forløb af konflikten. Mit bedste bud pt er det ovenfor. Det springende punkt er hvornår lærerne indser at de har tabt. Lærerforeningens ledelse er her ikke en del af løsningen, for de overlever det ikke.

Mvh
Cirb

Indlæg af peter777 Fre Mar 29, 2013 4:52 pm

doctor skrev:Her kommer undervisningsministeriets nye folkeskolereform så ind i billedet:
Hvad vil vi have?
http://www.uvm.dk/I-fokus/Goer-en-god-skole-bedre/Laes-udspillet-Goer-en-god-skole-bedre

Blev I klogere? Dækker den reform på nogen måde nogle af de ønsker forældrene måtte have til en mere struktureret undervisning, der følger målbeskrivelsen og opfylder kravene for de enkelte elever.

Mit svar: Elendigt arbejde fra UVM. Løst og uigennemsigtigt. Man hælder nogle flere timer i klassen - lukker øjnene og beder til Vor Herre om at målet vil blive nået. Den reform ligner mere en øget pasningsgaranti for børnene.

Altså:
+1 time i matematik, så man kommer op på 5. Mit svar: Ja, 4 timer er virkelig i underkanten, 5 er ok, man bør overveje 6.
+1 time i dansk, så man kommer op på 7. Mit svar: Ja, men på min skole kører de allerede med 8 !?

En oplevelse fra årsprøven sidste år: min skole kører 6-sporet, hvor A og B og C klasserne har været der hele vejen op, D starter i 6, og E og F starter i 7. I matematik årsprøven for 8 klasse går A og B klasserne efter 1½-2 timer, og F klassen sidder tiden ud. Dette skyldes simpelthen den ekstra matematiktime, som får færdighederne til at sidde fast, og som A og B klassen jo har haft hele vejen op.

I øvrigt er jeg enig med dig Doctor i, at det der "udspil" ikke ligner noget jeg ville føle mig godt tilpas med. Det er så uklart, især ideen om "aktivitetstimer". Endvidere konstaterer de nogle problemer med dagens skole, som de ikke anviser løsninger på. Bl.a. uroen i timerne. Med mindre løsningen altså er, at man overtager børnene fra forældrene. Det er det, det ligner at man vil gøre. Jeg skal da sige, at det kan være en god ide mht de indvandrerbørn, hvor forældrene slet ikke kan styre dem. Dem er der jo også en del af. De lever jo i et dansk samfund, med forældre som lever i et mellemøstligt samfund, og ikke kan tale dansk. Der har vi så lige en gruppe elever, som på en unik måde vil have gavn af det her udspil. Men ikke hr og fru Jensens små børn, som har brug for at komme hjem og være sig selv.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro

Indlæg af doctor Fre Mar 29, 2013 5:11 pm

Ja det er som prøve at gribe en våd håndsæbe i luften.

Det er umuligt.

KL kommer så med en fast jernhandske.

Hvis ikke lige det flyvende objekt havde været så uhåndgribeligt, så havde det været en del lettere for KL at komme med indrømmelser.

doctor

Antal indlæg : 1673

Indlæg af Thomas Fre Mar 29, 2013 5:24 pm

Cirb skrev:
BamsesFar skrev:

Mvh
Cirb

/BF

Hvad der er ret og rimeligt var egentligt ikke mit formål med tråden. Jeg kan se der er skrevet en del om det ovenfor, men må indrømme at jeg er sprunget lidt hen over de indlæg.

Formålet med tråden var at prøve at analysere et sandsynligt forløb af konflikten. Mit bedste bud pt er det ovenfor. Det springende punkt er hvornår lærerne indser at de har tabt. Lærerforeningens ledelse er her ikke en del af løsningen, for de overlever det ikke.

Mvh
Cirb
Jeg tror det egentlige formål er at knække de kommunistiske dele af fagbevægelsen, så den bliver rent socialdemokratisk.

Se socialdemokraterne kan man godt få med på en løntilbageholdenhed, mod skattelettelser - for at forbedre konkurrenceevnen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34544

Indlæg af Jomsviking Fre Mar 29, 2013 5:46 pm

@Thomas

Jeg tror det drejer sig om at financierer gudinden i undervisningsministeriets vådedrømme.

Indlæg af Thomas Fre Mar 29, 2013 5:56 pm

Thomas skrev:

Mvh
Cirb
Jeg tror det egentlige formål er at knække de kommunistiske dele af fagbevægelsen, så den bliver rent socialdemokratisk.

Se socialdemokraterne kan man godt få med på en løntilbageholdenhed, mod skattelettelser - for at forbedre konkurrenceevnen.[/quote]

Ligegyldig hvor mange gange, man gentager noget uacceptabelt vrøvl - forbliver det: Vrøvl!

Der skal da ikke forlig på de præmisser.

Åh, det er det, det drejer sig om: At redde FAGBEVÆGELSEN!

"den grundlæggende knast, der skiller os", nemlig fordelingen af arbejdstiden.
Nemlig den at lede og fordele arbejdet, herudover skal monopolet på seminarieuddannede brydes:
At gøre op med nogle utidssvarende privilegier, der udgør en afgørende barriere for at give vores børn og unge den bedst mulige uddannelse, siger Corydon til ministeriets hjemmeside.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Fre Mar 29, 2013 5:58 pm

Jomsviking skrev:@Thomas

Jeg tror det drejer sig om at financierer gudinden i undervisningsministeriets vådedrømme.

Penge er jo altid rart; men nej!

Det er kommunisterne, der skal smides ud af fagbevægelsen!
Ligesom Thatcher knækkede Scargill.
Thomas
Thomas

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 6:58 pm

Thomas skrev:
Jomsviking skrev:@Thomas

Penge er jo altid rart; men nej!

Det er kommunisterne, der skal smides ud af fagbevægelsen!
Ligesom Thatcher knækkede Scargill.

Jeg er faktisk enig. Det her drejer sig IKKE om finansiering af "skolereformen" / heldagsskolen etc.

Det drejer sig simpelthen om at få fjernet den sidste rest af off. ansatte med trang til regelrytteri. Regelrytteri, som spærrer for stort set alt andet end regelrytternes egne privilegier. Folkeskolelærerne er dog ikke de eneste tilbageværende.

Vi kender turen fra tjenestemændene, som også først forsvandt længe efter at den ansættelsesform havde givet mening. Vi kendte det fra diverse kommunale "virksomheder", som ofte havde bedre løn- og ansættelsesforhold end de private konkurrenter etc. Pamperiet fra boligforeninger. Osv., Osv.

Så længe at der var penge nok i kassen, så kunne det accepteres. Det er så ikke længere tilfældet.

Skolereformen giver jeg omvendt ikke en skid for. Kvalitet koster mange ressourcer løbende. Det er vist ikke rigtigt på dagsordenen her, selvom lærerne måske kan presses lidt. Dvs. de bedste lærere, efterudd., egnede lokaler, de bedste materialer, konkrete og målbare målsætninger, klassevis niveaudeling, ekstra ressourcer på skoler med ringe elevmateriel, etc. - samt vedholdenhed over måske eet årti.......

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Cirb Fre Mar 29, 2013 7:23 pm

Er der nogen der ved om den danske folkeskole stadig er verdens dyreste?

Mvh
Cirb

Indlæg af Jomsviking Fre Mar 29, 2013 8:26 pm

Thomas, der er sgu da ikke kommunister i DLF, og lærere slår mig ikke som maxistisk-leninistiske stødtropper.

"Er der nogen der ved om den danske folkeskole stadig er verdens dyreste?"

Det er vist (endnu) en påstand, fra lystløgner tiden under Fogh&venstreløgnhalsene.

Indlæg af Thomas Fre Mar 29, 2013 8:29 pm

Jomsviking skrev:Thomas, der er sgu da ikke kommunister i DLF, og lærere slår mig ikke som maxistisk-leninistiske stødtropper.

Det er vist (endnu) en påstand, fra lystløgner tiden under Fogh&venstreløgnhalsene.

Hold nu op med at pjatte.

Se på, hvad det er socialdemokraterne GØR. De gør som socialdemokrater - ikke som Du mener socialdemokrater er.
Thomas
Thomas

Indlæg af Gæst Fre Mar 29, 2013 8:57 pm

Jomsviking skrev:Thomas, der er sgu da ikke kommunister i DLF, og lærere slår mig ikke som maxistisk-leninistiske stødtropper.

Brug hellere betegnelsen "regelryttere" i stedet for beton-dit-og-dat (evt. "kommunister"). Det drejer sig simpelthen om at holde fast på privilegier, som tiden er løbet fra. Ligesom skraldefolkene engang, osv., osv.

Mht. prisen på folkeskolen, så er svaret "nej" og "måske".

Vi er ikke længere dyrest. Men vi er helt klart stadig i den dyre ende. Ikke mindst hvis der vægtes med resultatet af internationale færdighedstests. Finland (som Bondo jo gerne ville ligne denne gang) er 20% billigere og slås os vist rutinemæssigt i alle PISA-tests?

http://blog.politiken.dk/faktapatruljen/2011/09/04/faktatjek-har-vi-verdens-dyreste-folkeskole/

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 6 af 28 Forrige  1 ... 5, 6, 7 ... 17 ... 28  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum