Ole Sohn vil have lavere lønninger og sænke skatten
+3
SortKaffe
Cirb
Thomas
7 deltagere
Side 1 af 2
Side 1 af 2 • 1, 2
Ole Sohn vil have lavere lønninger og sænke skatten
Tja, hvad sagde jeg.
Selvfølgeligt har "man" da set skriften på væggen for længst.
http://politiken.dk/politik/ECE1813745/ole-sohn-vil-have-lavere-loenninger-og-saenke-skatten/
http://politiken.dk/politik/ECE1813992/regeringspartier-tager-afstand-fra-sohns-loen-udmelding/
http://politiken.dk/politik/ECE1814254/el-sohns-loenforslag-kvaeler-venstrefloejen/
Jeg skynder mig lige over på Boligdebatten med den samme gode udmelding. Alle "positivisternes" modeller er jo latterlige, så længe at ikke een kan argumentere rationelt, at priserne ikke længere skulle falde. Vi har jo ikke bare en boligboble. Vi har kreditbobler, lønbobler, produktivitetsbobler, DJØF-bobler (fiktive og unødvendige off. akademikerjob), overuddannelsesbobler, osv. osv.
Alt det der fiktive, som skulle fylde hullet ud efter vores hedengangne industri, slutter nu.
/BF
http://politiken.dk/politik/ECE1813745/ole-sohn-vil-have-lavere-loenninger-og-saenke-skatten/
http://politiken.dk/politik/ECE1813992/regeringspartier-tager-afstand-fra-sohns-loen-udmelding/
http://politiken.dk/politik/ECE1814254/el-sohns-loenforslag-kvaeler-venstrefloejen/
Jeg skynder mig lige over på Boligdebatten med den samme gode udmelding. Alle "positivisternes" modeller er jo latterlige, så længe at ikke een kan argumentere rationelt, at priserne ikke længere skulle falde. Vi har jo ikke bare en boligboble. Vi har kreditbobler, lønbobler, produktivitetsbobler, DJØF-bobler (fiktive og unødvendige off. akademikerjob), overuddannelsesbobler, osv. osv.
Alt det der fiktive, som skulle fylde hullet ud efter vores hedengangne industri, slutter nu.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Ole Sohn vil have lavere lønninger og sænke skatten
Det er meget almindeligt i en omstillingsprocess.BamsesFar skrev:Tja, hvad sagde jeg.
/BF
Beskæftigelsen i Roskilde - bla. blandt altertavlepolerere - faldt drastisk med reformationen.
Mere interessant er nu, at nok fik hvalrosskæggene dolket Sohn; men det interessante bliver nu, at han åbenbart vil til at fyre bedredskabsammunitionen af.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Tror at det er nu vi ser hvilken vej ud af krisen det politiske establishment håber på.
Sohn og Hjort er på vej på retræte og derfor budbringere.
Det bliver altså som Thomas har foreslået en Ludvig Erhardt - intern devaluering med deflation. Fornuftigt nok, men det gør det imperativt at der ryddes op i tabene. Inflation kommer ikke til at gøre det. Problematisk....
Mvh
Cirb
Sohn og Hjort er på vej på retræte og derfor budbringere.
Det bliver altså som Thomas har foreslået en Ludvig Erhardt - intern devaluering med deflation. Fornuftigt nok, men det gør det imperativt at der ryddes op i tabene. Inflation kommer ikke til at gøre det. Problematisk....
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
"Alt det der fiktive, som skulle fylde hullet ud efter vores hedengangne industri, slutter nu."
Der er nu ingen som kan formulere problemstillingen så præcist som Du, BamsesFar
Der er nu ingen som kan formulere problemstillingen så præcist som Du, BamsesFar
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
SortKaffe skrev:"Alt det der fiktive, som skulle fylde hullet ud efter vores hedengangne industri, slutter nu."
Der er nu ingen som kan formulere problemstillingen så præcist som du, BamsesFar
Nå, den oprindelige formulering var nu mest, at den "naturlige" industridrevne vækst i den Vestlige Verden ubønhørligt gik mod "0" omkring 1970. Derpå ville man prøve at sætte "gang i væksten" via noget helt nyt: diverse økonomiske tryllemidler som pengetrykkeri, lave renter og løs kredit.
Den periode slutter nu.
Ja, så var der også den med at opgradere regnskabsassistenten til HD'er, den tekniske assistent til ingeniør etc. - selvom jobindholdet forblev det samme. Den virkede heller ikke.
Ja, så er der lige den grønne / medicinske boble. Den vil jeg dog gerne have mig frabedt kritik af. Det er nemlig virkelighed, da jeg selv og mine børn arbejder der. Så jeg forventer sådan set, at I andre betaler en masse høje skatter til kunstige subsidier, så mit vellønnede arbejde kan foregå i fred og ro....
/BF
Gæst- Gæst
Jeg er 100 % enig.
Manglen på naturlige vækstdrivere er markant i de vestlige økonomier.
I stedet har vi fået fiktive vækstdrivere der går ud på at komplicere og problematisere omfordelings mekanismerne i samfundet.
Et eksempel herpå er antallet af love og cirkulærer der udstedes af folketinget.
Fra 1849, hvor folkestyret blev indført, og til 1982 blev der udstedt ca. 18.000 af slagsen. Fra 1982 indtil nu er der udstedt yderligere ca. 65.000.
Og det er jo klart, at administrationen af så mange love og regler kræver en hel hær af højtlønnede akademikere, der dybest set ikke laver andet end at snakke med sig selv og hinanden.
I stedet har vi fået fiktive vækstdrivere der går ud på at komplicere og problematisere omfordelings mekanismerne i samfundet.
Et eksempel herpå er antallet af love og cirkulærer der udstedes af folketinget.
Fra 1849, hvor folkestyret blev indført, og til 1982 blev der udstedt ca. 18.000 af slagsen. Fra 1982 indtil nu er der udstedt yderligere ca. 65.000.
Og det er jo klart, at administrationen af så mange love og regler kræver en hel hær af højtlønnede akademikere, der dybest set ikke laver andet end at snakke med sig selv og hinanden.
SortKaffe skrev:Jeg er 100 % enig.
Det er faktisk på alle områder:
Mindre forbrug af råvarer.
Fødevarer, der springer ind i munden af sig selv.
Industrivarer.
Ingen egentlige krige i sigte.
Mht. til den stigende administrative struktur - så vil den nok aftage. Den er typisk for en administration under afvikling. Min gamle distriktsleder sad i 5-10 efter besættelsen og afviklede modstandsbevægelsen.
Der VAR ingen modstandsbevægelse; men man fik masser af arbejde ud af at sende skrivelser til hinanden - det kørte helt fint gennem lang tid.
Charmen ved at lave absolut ingenting er aldrig rigtig gået op for folk.
SortKaffe skrev:Jeg er 100 % enig.
100 % enig i det - manglen på vækstdrivere skyldes efter min mening at folk stort set har de produkter de vil have. der er kommet så få nye produkter de sidste 10 år. selv min gamle mor kan følge med!
vi har nok plukket alle de lavthængende frugter - vores fysiske behov (nem mad (køleskab + køkkengrej), hygiejne (træk/slip, bad), transport har været dækket i laang tid. de sidste 30 år er der stort set kun kommet underholdningsgadgets, og de nye produkter har mestendels bare erstattet andre, så jeg ved ikke hvor mange ekstra jobs der kommer ud af det. computere fortrænger brætspil, TV, video, pladespillere+LPer, ugeblade - ved ikke om vi har mistet eller vundet jobs på det? smartphones erstatter kameraer, film, telefoner, båndoptagere ... er der RIGTIGT mange flere jobs i det?
her har man også ramt nogen grænser, og det de lever af er egl. at sælge det samme produkt i en opgraderet version hvert andet år ca.
til det med lov-boomet - jeg så en teori et sted om at de skyldtes TV. altså at TV har presset politikerne til at virke konstant aktive og det har gjort de producerer love i et væk.
Marovingian- Antal indlæg : 633
Geografisk sted : Her
Marovingian skrev:
100 % enig i det - manglen på vækstdrivere skyldes efter min mening at folk stort set har de produkter de vil have. der er kommet så få nye produkter de sidste 10 år. selv min gamle mor kan følge med!
vi har nok plukket alle de lavthængende frugter - vores fysiske behov (nem mad (køleskab + køkkengrej), hygiejne (træk/slip, bad), transport har været dækket i laang tid. de sidste 30 år er der stort set kun kommet underholdningsgadgets, og de nye produkter har mestendels bare erstattet andre, så jeg ved ikke hvor mange ekstra jobs der kommer ud af det. computere fortrænger brætspil, TV, video, pladespillere+LPer, ugeblade - ved ikke om vi har mistet eller vundet jobs på det? smartphones erstatter kameraer, film, telefoner, båndoptagere ... er der RIGTIGT mange flere jobs i det?
her har man også ramt nogen grænser, og det de lever af er egl. at sælge det samme produkt i en opgraderet version hvert andet år ca.
til det med lov-boomet - jeg så en teori et sted om at de skyldtes TV. altså at TV har presset politikerne til at virke konstant aktive og det har gjort de producerer love i et væk.
Velstand er når produkterne er blevet så billige at selv underklassen har råd til fladskærms TV, smartphones og et nyt køkken med kogende vand i hanen og induktionskomfur.
Økonomisk vækst er når folk har råd til at lægge til side for at skabe kapital der kan investeres og yderligere reducere omkostningerne vha. ny teknologi i produktion og udvikling.
Uffe- Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede
Et lille eksempel på "alt det fiktive":
http://borsen.dk/nyheder/medier/artikel/1/246055/koebenhavn_vil_skille_sig_af_med_25_kommunikationsfolk.html.
Selvfølgeligt positivt at 25 af de totalt overflødige fyres, men helt ærligt, hvis man gav alle 122 sparket var der ikke en eneste borger der ville opdage at den kommunale "service" var blevet forringet.
I stedet sparer man så på hjemmehjælpere og busdrift. Og "kummunicerer" som ind i helvede for at "oplyse" borgerne om hvorfor de kommunale opgaver løses stadig dårligere og dårligere.
Fyr dog alle "kommunikatorerne" og ansat hjemmehjælpere i stedet.
http://borsen.dk/nyheder/medier/artikel/1/246055/koebenhavn_vil_skille_sig_af_med_25_kommunikationsfolk.html.
Selvfølgeligt positivt at 25 af de totalt overflødige fyres, men helt ærligt, hvis man gav alle 122 sparket var der ikke en eneste borger der ville opdage at den kommunale "service" var blevet forringet.
I stedet sparer man så på hjemmehjælpere og busdrift. Og "kummunicerer" som ind i helvede for at "oplyse" borgerne om hvorfor de kommunale opgaver løses stadig dårligere og dårligere.
Sidst rettet af SortKaffe Fre Nov 16, 2012 7:41 pm, rettet 1 gang (Reason for editing : Mangel på kommunikationsrådgiver til at kontrollerer stavefejl)
Klap lige hesten, SortKaffe. Vil du f.eks. gerne have en kommune uden en hjemmeside? Det tror jeg på en måde ikke, du vil...
Dybt Forundret- Antal indlæg : 67
"Hjemmesider" kan i princippet laves af it-folk og de ansvarlige ledere / sekretærer uden "hjælp" fra kommunikatorer. Og skulle opgaven vise sig at være for svær, kan der da købes lejlighedsvis hjælp ude i byen.
Man kunne så ved samme lejlighed overveje at købe hjælp til at finde nogle nye chefer der kunne magte opgaven.
Man kunne så ved samme lejlighed overveje at købe hjælp til at finde nogle nye chefer der kunne magte opgaven.
Åhh, hvor er det dejligt at være her nede i maskinrummet igen, hvor Bamsesfar og SortKaffe trykker på knapper, drejer på håndtag og åbner og lukker for haner. Compliment.
Der har lissom bare ikke været nogen forbindelse fra maskinrummet og op i de højrere statossphærer - indtil nu.
SOHN og HJORTEN er kommet på banen.
Og undskyld mig - jeg forlader straks maskinrummet - jeg har travlt - for lige netop i øjeblikket peger flaskehalsen på MIG og mine.
Måske skulle jeg alligevel gå ind for omfattende strejker - måske endda generalstrejker for ikke at gå ned i løn.
Indtil videre forholder jeg mig musestille.
Og sådan er det jo med os alle: Det er fint at alle de andre rammes - bare ikke os selv og vores egne.
Der har lissom bare ikke været nogen forbindelse fra maskinrummet og op i de højrere statossphærer - indtil nu.
Og undskyld mig - jeg forlader straks maskinrummet - jeg har travlt - for lige netop i øjeblikket peger flaskehalsen på MIG og mine.
Måske skulle jeg alligevel gå ind for omfattende strejker - måske endda generalstrejker for ikke at gå ned i løn.
Og sådan er det jo med os alle: Det er fint at alle de andre rammes - bare ikke os selv og vores egne.
doctor- Antal indlæg : 1673
Lavere løn? I forhold til HVAD?doctor skrev:Åhh, hvor er det dejligt at være her nede i maskinrummet igen, hvor Bamsesfar og SortKaffe trykker på knapper, drejer på håndtag og åbner og lukker for haner. Compliment.
SortKaffe skrev:Et lille eksempel på "alt der fiktive:
Jeg må sige, at jeg tænkte HELT DET SAMME, da jeg læste artiklen.
Hvis man undersøger medarbejdergruppens formelle uddannelse, så vil man formodentligt finde op til flere, der IKKE bare skal kunne sætte en hjemmeside op uden alt for mange stavefejl, men som har en phd. i Nordindiske stammedanse eller lignende. Disse folk skal selvfølgeligt aflønnes efter deres formelle udd., selvom ingen i praksis har brug for den?
Hvorfor kan man ikke bare finde et par kontorassistenter, som kan stave og sætte en hjemmeside op?
Selvfølgeligt skal der også være een enkelt kommunikationschef til at redde trådene ud, når noget afsindigt vigtigt indtræffer een gang om året. Der kan man retfærdigvis ikke bruge en kontorassistent, som sikker bare ville plapre ud med sandheden.
/BF
Gæst- Gæst
Ja, det er meget muligt, at I er kloge på økonomi herinde, men det gælder edderrådeme ikke kommunikation. Men det skal nu ikke skille os. Jeg tager ikke tingene så nært
Til gengæld har jeg altid haft lidt svært ved at glæde mig over fyringer, og jeg synes faktisk at kommunikationsfolkene i Københavns Kommune gør det rimelig godt...
Til gengæld har jeg altid haft lidt svært ved at glæde mig over fyringer, og jeg synes faktisk at kommunikationsfolkene i Københavns Kommune gør det rimelig godt...
Dybt Forundret skrev:Ja, det er meget muligt, at I er kloge på økonomi herinde, men det gælder edderrådeme ikke kommunikation. Men det skal nu ikke skille os. Jeg tager ikke tingene så nært
Tja, det synes Du jo nok. Så som "kunde i butikken" = skatteyder i Københavns Kommune vil jeg lade det komme an på en prøve.
Jeg har i løbet af den seneste måned kunne læse en del om Københavns Kommunes aflønnings praksis overfor de kommunale chefer.
Efter ca. 10 sekunders "googling" fandt jeg lige følgende interessante og oplysende artikler:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/01/071528.htm
http://www.bt.dk/danmark/kommune-giver-topjob-og-gyldne-haandtryk
http://www.180grader.dk/Politik/kbenhavns-kommunes-gavebod-chefer-fr-nye-topjob-og-gyldent-hndtryk
Bemærk, alle er skrevet af journalister der ikke arbejder for KK.
Men klart, tænkte jeg som tvungen kunde i jeres butik, Københavns Kommune informerer, eller kommunikerer om Du vil, naturligvis åbent og ærligt om emnet overfor sine borgere, der jo betaler for gildet.
Efter 10 minutters roden rundt på kommunens hjemmeside ( ærligt erkendt mit første besøg nogensinde), lykkedes det mig at finde frem til flg. om emnet:
http://www.kk.dk/eDoc/%C3%98konomiudvalget/16-06-2009%2015.15.00/Referat/19-06-2009%2013.10.40/4620370.PDF
Alle andre søgninger, f.eks. på søgeordene "bonusløn", "åremålsansættelse", "gyldne håndtryk", "antal chefer", "åremåls ansatte chefer" endte resultatløse,
Og så spørgsmålet til dig: Synes Du virkelig de 122 Kommunikations eksperter med dette skriv, der tydeligvis er et bureaukratisk referat leverer mig en ydelse jeg kan være tilfreds med. Giver det mig indblik i om kommunen forvalter de mange tusinde kroner jeg hver måned betaler i kommuneskat "hæderligt og redeligt" ?
Venlig hilsen
Sort Kaffe
Nu var det jo ikke Københavns Kommunes samlede personalepolitik jeg forsvarede, Men det kommer nu ikke bag på mig, at kommunikationsfolk ansat i kommunen ikke også arbejder på BT eller i DR - og sandsynligvis er det bestemt på politisk niveau, hvordan der skal kommunikeres på et område som dette.
Indrøm nu bare, at du ikke ved en pind om, hvad og hvordan der bedst kommunikeres i en kommune - og hvor mange personer det kræver. Det er der ikke noget pinligt ved
Jeg er sikker på, at du ved en masse om andre ting, selv om jeg bliver lidt i tvivl, når du henviser til 180grader.dk - men hver sin smag og god weekend. Jeg stopper her.
Indrøm nu bare, at du ikke ved en pind om, hvad og hvordan der bedst kommunikeres i en kommune - og hvor mange personer det kræver. Det er der ikke noget pinligt ved
Jeg er sikker på, at du ved en masse om andre ting, selv om jeg bliver lidt i tvivl, når du henviser til 180grader.dk - men hver sin smag og god weekend. Jeg stopper her.
Nu er det ikke min opgave at vide noget om "hvad og hvordan der bedst kommunikeres i en kommune". Jeg behøver, som kunde i butikken, udelukkende at beskæftige mig med, om jeg er tilfreds med jeres produkt eller ej. Ude i virkeligheden betyder det, at hvis jeg er utilfreds, så handler jeg et andet sted. Desværre gælder den regel ikke når det handler om kommunale leverancer. Der er jeg tvunget til at købe, og betale, uanset hvor elendigt produktet er.
Jeg har ikke bedt dig forholde dig til Københavns Kommunes personalepolitik, men alene til, om Du synes Kommune informerer sine borgere ordentligt om emnet. Om jeg som skatteyder i kommunen får den ydelse jeg betaler for.
Det svarer Du ikke på.
180 grader, ja det var bare det 3. link der dukkede op, da jeg googlede. der var snesevis andre, men ikke et eneste fra kk.dk
Indholdet på 180 grader afviger dog ikke væsentligt fra hvad DR.dk og andre skriver om emnet.
Jeg har ikke bedt dig forholde dig til Københavns Kommunes personalepolitik, men alene til, om Du synes Kommune informerer sine borgere ordentligt om emnet. Om jeg som skatteyder i kommunen får den ydelse jeg betaler for.
Det svarer Du ikke på.
180 grader, ja det var bare det 3. link der dukkede op, da jeg googlede. der var snesevis andre, men ikke et eneste fra kk.dk
Indholdet på 180 grader afviger dog ikke væsentligt fra hvad DR.dk og andre skriver om emnet.
doctor skrev:Åhh, hvor er det dejligt at være her nede i maskinrummet igen, hvor Bamsesfar og SortKaffe trykker på knapper, drejer på håndtag og åbner og lukker for haner. Compliment.
Doctor, din kommentar minder mig om en gammel historie: en russisk soldat i Berlin, 1945, har erobret et armbåndsur fra den onde fjende. Men det går ikke. Med trukket pistol går han hen til en urmager; Hvorfor virker det ikke ? Urmageren åbner angst uret, og mellem tandhjulene sidder en død lus. Russeren lyser op: Davai, maskiniski kaputski !
SortKaffe skrev:doctor skrev:Åhh, hvor er det dejligt at være her nede i maskinrummet igen, hvor Bamsesfar og SortKaffe trykker på knapper, drejer på håndtag og åbner og lukker for haner. Compliment.
Doctor, din kommentar minder mig om en gammel historie: en russisk soldat i Berlin, 1945, har erobret et armbåndsur fra den onde fjende. Men det går ikke. Med trukket pistol går han hen til en urmager; Hvorfor virker det ikke ? Urmageren åbner angst uret, og mellem tandhjulene sidder en død lus. Russeren lyser op: Davai, maskiniski kaputski !
Der er ikke nogen tvivl om at Københavns Kommune er overadministreret i særklasse. Det viser alle målinger.SortKaffe skrev:Nu er det ikke min opgave at vide noget om "hvad og hvordan der bedst kommunikeres i en kommune". Jeg behøver, som kunde i butikken, udelukkende at beskæftige mig med, om jeg er tilfreds med jeres produkt eller ej. Ude i virkeligheden betyder det, at hvis jeg er utilfreds, så handler jeg et andet sted. Desværre gælder den regel ikke når det handler om kommunale leverancer. Der er jeg tvunget til at købe, og betale, uanset hvor elendigt produktet er.
Det svarer Du ikke på.
Thomas skrev:SortKaffe skrev:doctor skrev:Åhh, hvor er det dejligt at være her nede i maskinrummet igen, hvor Bamsesfar og SortKaffe trykker på knapper, drejer på håndtag og åbner og lukker for haner. Compliment.
Ja jeg føler mig også som en lus i maskineriet, eller måske nærmere som en lus mellem to negle.
Men hvis vi lige kommer til det helt konkrete med at alle lønninger skal 20 % ned, så får det konsekvenser nedad i rækkerne med nedsat vækst, recession, faldende BNP og endnu flere fyringer, fordi man ovenfra vil fyre nedad. Faldende BNP vil medføre at produktet mellem gæld og BNP stiger, hvilket vi ramme vores "rating" i statsobligationer og medføre stigende rente. Vi vil se nøjagatig samme hastigt nedadgående spiral, som udspiller sig i Sydeuropa. Hele mekanikken er fint skruet sammen, og piller man ved tandhjulenes størrelse et sted, ja så må tandhjulene jo tilpasses alle andre steder.
Så 20 % lønnedgang på en gang vil give "makinis"kaputskii".
Det bliver en langvarig 10-20 års løntilbageholdendehed og manglende vækst, men øget produktivitet.
Lidt forundret over at Hjorten kan komme med så drastiske udtalelser.
SOHN kan man vel forvente revolutionært indhold fra.
doctor- Antal indlæg : 1673
Der er to muligheder.
1)Tage tabene nu og acceptere betydelige lønnedgang nu - en smertefuld ende.
2) Sprede lønnedgangen og tabene ud på de næste 10-20 år - smerter uden ende.
Løsning to favoriserer de ældre og midaldrende, der er inde på arbejdsmarkedet og har 'værdier'. Løsning et ville tilbyde et håb til de unge.
Børsen fra igår mod en ny lavet othello lagkage på at det er løsning to der er målet.
Mvh
Cirb
Løsning to favoriserer de ældre og midaldrende, der er inde på arbejdsmarkedet og har 'værdier'. Løsning et ville tilbyde et håb til de unge.
Børsen fra igår mod en ny lavet othello lagkage på at det er løsning to der er målet.
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
Ja. Det bliver resultatet.Cirb skrev:Der er to muligheder.
Mvh
Cirb
Sidst rettet af Thomas Lør Nov 17, 2012 11:32 am, rettet 1 gang
Side 1 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Konkurrenceevnen tynges af høje lønninger
» Kina i dybe problemer.
» Trump
» Venstre vil sænke danskernes lønniveau
» Venstre vil sænke danskernes lønniveau
» Kina i dybe problemer.