Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

+7
Cirb
Lars_HH
Plyds
Thomas
Gorrion
Uffe
Storebror
11 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Thomas Fre Sep 21, 2012 11:40 am

moniulven skrev:jeg kender sommen godt til anedotisk viden og jeg hsr da også stort af det samme selv. og ville jeg manipulere så kunne jeg depressivt bruge hende af min arbejdskollega, som som første gangs køber og uden opsparing købte på toppen i 2008 og nu hvor priserne er droppet 20 % er insolvent over begge øre. hun betaler tilmed 10 % i boligrente i banken og for det ikke engang skal være løgn er hun i vestjysk bank, men kan ikke flytte ingen vil have hende og familie. det skal dog sige at de ikke er presset økonomisk, så de kan bare blive boende(nok de næste 15 år før priserne er tilbage til 2008 niveu.jeg kender også flere som har købt på eller tæt på toppen i 2007 og 2008 og ingen af dem er mere presset økonomisk uf over at de er insolvent. den ene vil dog gerne sælge men da priserne er droppet 12% siden december 2008 og hun har lavet nyt badeværelse til 80.000 kan hun ikke sætte prisen ned til markedsniveau, da hendes tab bliver for stort. men igen hun er ikke presset økonomisk og må bare blive boende og afdrage gæld- ikke noget problem. så kender jeg mange som i dag er midt-slutningen af 30 erne som købte hus 2001-2004. de vælter rundt i penge men forbruger dog alligevel mindre en de gjorde for få år tilbage
så summa sumarum så kan jeg komme med anekdotisk information som er det stik modsatte af klogeaage, så hvem har ret... derfor er den information intet væærd

Jo, fordi den holder du op mod tallene, hvordan er mekanismen bag ved?

Bankerne har jo hele tiden påstået at folk sagtens kunne betale. Det en anekdote kan angive er så, hvad der rent faktisk sker i banken, når de ubehagelige ting diskuteres med kunden.

I alle dine fine modeller, skal du nemlig have mekanismen present! Hvis du ikke har det, så ender du i bankøkonomernes plidder pladder om "markederne". Markedet er ret primitive beslutningstagere, der er hundeangst for at tabe deres penge.

Jeg husker for år tilbage, hvor Kinas trussel om at ville sælge de amerikanske statsobligationer.
Modspørgsmålet var så: Og kineserne vil således gladeligt ruinere sig selv?

Nå, ikke???

Det er dér, der er kommet en helt anden fasthed efter at tyskerne kører markedet. Grækenland har været RIGTIG dyr for bankerne. De blev kørt på plads ved at lade dem svæve i usikkerhed om der forelå en kreditbegivenhed eller ej.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Plyds Fre Sep 21, 2012 4:21 pm

Moniulv - du skal huske på, at rigtig mange af de der som de siger er tekniske insolvente, men endnu ikke er pressede, sider enten med flexlån til uhørt lave renter (I historisk perspektiv) eller med afdragsfri.
De med afdragsfri kommer i problemer, når de skal til at afdrage, og begge grupper kommer i problemer, når renten stiger. Bare 1 - 2% er nok - så vælter læsset.

Hvor ved vi så det fra? Jo - den samlede gæld er nemlig ikke faldet - den er steget. Dvs. folk afdrager ikke nævneværdigt på deres gæld, men man har i stort stil konverteret banklån til realkreditlån.

Lige så snart vi kommer tilbage i normale renteniveauer, dvs. 4 - 5%, så får vi en mangedobling af konkurser og tvangsauktioner, fordi forbrug så som badeværelser og biler er finansieret ind over realkreditlån med variabel rente.

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Thomas Fre Sep 21, 2012 6:18 pm

Plyds skrev:Moniulv - du skal huske på, at rigtig mange af de der som de siger er tekniske insolvente, men endnu ikke er pressede, sider enten med flexlån til uhørt lave renter (I historisk perspektiv) eller med afdragsfri.
De med afdragsfri kommer i problemer, når de skal til at afdrage, og begge grupper kommer i problemer, når renten stiger. Bare 1 - 2% er nok - så vælter læsset.

Hvor ved vi så det fra? Jo - den samlede gæld er nemlig ikke faldet - den er steget. Dvs. folk afdrager ikke nævneværdigt på deres gæld, men man har i stort stil konverteret banklån til realkreditlån.

Lige så snart vi kommer tilbage i normale renteniveauer, dvs. 4 - 5%, så får vi en mangedobling af konkurser og tvangsauktioner, fordi forbrug så som badeværelser og biler er finansieret ind over realkreditlån med variabel rente.

Jeg snakkede i dag med en taxachauffør, der havde omlagt sit lån til 30 år 3½% fast annuitet. En af de små solstrålehistorier.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Lars_HH Fre Sep 21, 2012 8:45 pm

Plyds: Inflationen er højere, fordi man måler det på en dynamisk indkomstkurv. Og ikke når man øger pengemængden.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af abbaratet Fre Sep 21, 2012 8:57 pm

Thomas skrev:
Plyds skrev:Moniulv - du skal huske på, at rigtig mange af de der som de siger er tekniske insolvente, men endnu ikke er pressede, sider enten med flexlån til uhørt lave renter (I historisk perspektiv) eller med afdragsfri.
De med afdragsfri kommer i problemer, når de skal til at afdrage, og begge grupper kommer i problemer, når renten stiger. Bare 1 - 2% er nok - så vælter læsset.

Hvor ved vi så det fra? Jo - den samlede gæld er nemlig ikke faldet - den er steget. Dvs. folk afdrager ikke nævneværdigt på deres gæld, men man har i stort stil konverteret banklån til realkreditlån.

Lige så snart vi kommer tilbage i normale renteniveauer, dvs. 4 - 5%, så får vi en mangedobling af konkurser og tvangsauktioner, fordi forbrug så som badeværelser og biler er finansieret ind over realkreditlån med variabel rente.

Jeg snakkede i dag med en taxachauffør, der havde omlagt sit lån til 30 år 3½% fast annuitet. En af de små solstrålehistorier.

Og jeg fik en af mine kolleger talt fra at købe et hus han kun lige akkurat kunne financiere med flexlån - Det der med at ydelsen steg hvis(når) renten steg og at han dermed ikke i så fald havde råd til at sidde i huset var der ikke nogen der havde fortalt ham. Nu har han fået lavet en beregning ud fra en fastforrentet annuitet istedet og kigger efter boliger i en mindre hamper prisklasse.
Små sejre. De findes.
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Thomas Fre Sep 21, 2012 9:55 pm

abbaratet skrev:
Thomas skrev:
Plyds skrev:Moniulv - du skal huske på, at rigtig mange af de der som de siger er tekniske insolvente, men endnu ikke er pressede, sider enten med flexlån til uhørt lave renter (I historisk perspektiv) eller med afdragsfri.
De med afdragsfri kommer i problemer, når de skal til at afdrage, og begge grupper kommer i problemer, når renten stiger. Bare 1 - 2% er nok - så vælter læsset.

Hvor ved vi så det fra? Jo - den samlede gæld er nemlig ikke faldet - den er steget. Dvs. folk afdrager ikke nævneværdigt på deres gæld, men man har i stort stil konverteret banklån til realkreditlån.

Lige så snart vi kommer tilbage i normale renteniveauer, dvs. 4 - 5%, så får vi en mangedobling af konkurser og tvangsauktioner, fordi forbrug så som badeværelser og biler er finansieret ind over realkreditlån med variabel rente.

Jeg snakkede i dag med en taxachauffør, der havde omlagt sit lån til 30 år 3½% fast annuitet. En af de små solstrålehistorier.

Og jeg fik en af mine kolleger talt fra at købe et hus han kun lige akkurat kunne financiere med flexlån - Det der med at ydelsen steg hvis(når) renten steg og at han dermed ikke i så fald havde råd til at sidde i huset var der ikke nogen der havde fortalt ham. Nu har han fået lavet en beregning ud fra en fastforrentet annuitet istedet og kigger efter boliger i en mindre hamper prisklasse.
Små sejre. De findes.

Hvor er det sjovest at sidde? I helikopteren der hiver folk op ad vandet - eller i vandet.
I vindstyrke 10 om vinteren er det lidt svært at overbevise sig selv om, at den svømmetur var en specielt god idé.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af dkguy66 Lør Sep 22, 2012 10:14 am

abbaratet skrev:

Jeg snakkede i dag med en taxachauffør, der havde omlagt sit lån til 30 år 3½% fast annuitet. En af de små solstrålehistorier.

Og jeg fik en af mine kolleger talt fra at købe et hus han kun lige akkurat kunne financiere med flexlån - Det der med at ydelsen steg hvis(når) renten steg og at han dermed ikke i så fald havde råd til at sidde i huset var der ikke nogen der havde fortalt ham. Nu har han fået lavet en beregning ud fra en fastforrentet annuitet istedet og kigger efter boliger i en mindre hamper prisklasse.
Små sejre. De findes.

HAHA ja de små sejre er altid dejlige.

Jeg fik hevet +30.000 kr ud af SKAT for en ny klient, og sløjfet en af SKAT påstået gæld på +60.000 kr. fra indkomståret 2008, der ellers var forældet pr 1. maj.
Så nu hvor pengene var blevet udbetalt, og vedkommende ikke skyldte det offentlige en krone mere, kom der et par flasker god rødvin forbi til en hyggelig weekend, som ekstra påskønnelse. Very Happy

Så ja de små sejre er dejlige.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af klogeaage 35 Lør Sep 22, 2012 10:40 am

dkguy66 skrev:
abbaratet skrev:

Jeg snakkede i dag med en taxachauffør, der havde omlagt sit lån til 30 år 3½% fast annuitet. En af de små solstrålehistorier.

Og jeg fik en af mine kolleger talt fra at købe et hus han kun lige akkurat kunne financiere med flexlån - Det der med at ydelsen steg hvis(når) renten steg og at han dermed ikke i så fald havde råd til at sidde i huset var der ikke nogen der havde fortalt ham. Nu har han fået lavet en beregning ud fra en fastforrentet annuitet istedet og kigger efter boliger i en mindre hamper prisklasse.
Små sejre. De findes.

HAHA ja de små sejre er altid dejlige.

Jeg fik hevet +30.000 kr ud af SKAT for en ny klient, og sløjfet en af SKAT påstået gæld på +60.000 kr. fra indkomståret 2008, der ellers var forældet pr 1. maj.
Så nu hvor pengene var blevet udbetalt, og vedkommende ikke skyldte det offentlige en krone mere, kom der et par flasker god rødvin forbi til en hyggelig weekend, som ekstra påskønnelse. Very Happy

Så ja de små sejre er dejlige.

Super Very Happy

Taler dunder til unge kollegaer, omgangskreds og venner om at vente med at købe bolig til der sker en synlig vending i hele økonomien= aku arbejdsløhedstallene for alvor går i den rigtige retning.
Sluttende af med ,at de gerne må give deres bank.... råd....giver, lov til at rette henvendelse til mig.
Der er forbavsende ro fra den kant af. Razz
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Thomas Lør Sep 22, 2012 1:07 pm

klogeaage 35 skrev:
Super Very Happy

Taler dunder til unge kollegaer, omgangskreds og venner om at vente med at købe bolig til der sker en synlig vending i hele økonomien= aku arbejdsløhedstallene for alvor går i den rigtige retning.
Sluttende af med ,at de gerne må give deres bank.... råd....giver, lov til at rette henvendelse til mig.
Der er forbavsende ro fra den kant af. Razz

Ja det er min yndlingsbeskæftigelse: Fortælle folk, at de er komplet idioter, blive hadet intenst, hvorefter bevise, at de faktisk ER idioter - det er den letteste del af det.

Der kommer en længere varende stor arbejdsløshed, fordi vi skal have omstillet arbejdskraften; men det er jo konsekvensen når idioterne insisterer på at stemme SF og Enhedslisten, der burde have gravet sig selv ned for 20 år siden - og skubbet jorden i over sig. Det er jo et dogme, at man ikke kan have deflation og vækst samtidig. Jeg synes nu ellers, at det er gået udmærket for Tyskland! Bare nogenlunde!
Det afgørende er ikke, hvad vi får i løn, det er, hvad vi får for den.

Dine unge kolleger, de skal nok - med lidt tålmodighed - få en billig og god bolig.

Det sker også længe inden arbejdsløshedstallene vender. Sagen er jo, at folk stadig dør - en uvane, de har meget svært ved at aflægge sig. Der skal såmænd nok være 20 års forbrug i tvangsauktionskøen. 100-200.000 boliger, der kun venter på, at auktionshammeren får tid.

Det er jo det, der er så problematisk for bankerne! Der kommer jo masser ud på arbejdsmarkedet i de kommende år, der vil være glade for en mindre løn - fordi deres boligudgifter vil være til at overse.
Dine unge kolleger kan nok allerede finde noget 100 kvm til 1/4-½ mio. Der skal måske bruges lidt på at renovere; men håndværkerpriserne skal nok blive til at tale med. Det varer nok ikke længe - Du kan se allerede nu at i region Sjælland så falder priserne i kv 1 2012.
Det kan godt være, at Polo'en skal køre en 50 km. om dagen til og fra arbejde; men der er masser af gode og billige boliger, der venter på at blive plukket. Jeg har også meget svært ved at se at biler skal blive dyrere på sigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Arbejdsvogn

Indlæg af klogeaage 35 Lør Sep 22, 2012 1:25 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:
Super Very Happy

Taler dunder til unge kollegaer, omgangskreds og venner om at vente med at købe bolig til der sker en synlig vending i hele økonomien= aku arbejdsløhedstallene for alvor går i den rigtige retning.
Sluttende af med ,at de gerne må give deres bank.... råd....giver, lov til at rette henvendelse til mig.
Der er forbavsende ro fra den kant af. Razz

Ja det er min yndlingsbeskæftigelse: Fortælle folk, at de er komplet idioter, blive hadet intenst, hvorefter bevise, at de faktisk ER idioter - det er den letteste del af det.

Der kommer en længere varende stor arbejdsløshed, fordi vi skal have omstillet arbejdskraften; men det er jo konsekvensen når idioterne insisterer på at stemme SF og Enhedslisten, der burde have gravet sig selv ned for 20 år siden - og skubbet jorden i over sig. Det er jo et dogme, at man ikke kan have deflation og vækst samtidig. Jeg synes nu ellers, at det er gået udmærket for Tyskland! Bare nogenlunde!
Det afgørende er ikke, hvad vi får i løn, det er, hvad vi får for den.

Dine unge kolleger, de skal nok - med lidt tålmodighed - få en billig og god bolig.

Det sker også længe inden arbejdsløshedstallene vender. Sagen er jo, at folk stadig dør - en uvane, de har meget svært ved at aflægge sig. Der skal såmænd nok være 20 års forbrug i tvangsauktionskøen. 100-200.000 boliger, der kun venter på, at auktionshammeren får tid.

Det er jo det, der er så problematisk for bankerne! Der kommer jo masser ud på arbejdsmarkedet i de kommende år, der vil være glade for en mindre løn - fordi deres boligudgifter vil være til at overse.
Dine unge kolleger kan nok allerede finde noget 100 kvm til 1/4-½ mio. Der skal måske bruges lidt på at renovere; men håndværkerpriserne skal nok blive til at tale med. Det varer nok ikke længe - Du kan se allerede nu at i region Sjælland så falder priserne i kv 1 2012.
Det kan godt være, at Polo'en skal køre en 50 km. om dagen til og fra arbejde; men der er masser af gode og billige boliger, der venter på at blive plukket. Jeg har også meget svært ved at se at biler skal blive dyrere på sigt.


Polo'en er udskiftet med en lille 日産. Cool
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Thomas Lør Sep 22, 2012 3:02 pm

klogeaage 35 skrev:

Polo'en er udskiftet med en lille 日産. Cool
Det er jeg så ikke så sikker på! Der laves stadig biler i Europa selvom det er 20 år siden, at f.eks. Toyota kvalitets og prismæssigt kom op blandt de bedste.
Indtil videre har kineserne ikke kunnet lave en billig bil, der ikke rustede sammen i løbet af et halvt år.

Bare man dog lærte tysk i skolen!

Udtrykket på tysk er PREISWERT.

Nu er Tyskland jo så også gået på røven og tigger Grækenland om økonomisk hjælp......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af klogeaage 35 Man Sep 24, 2012 10:38 am

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:

Polo'en er udskiftet med en lille 日産. Cool
Det er jeg så ikke så sikker på! Der laves stadig biler i Europa selvom det er 20 år siden, at f.eks. Toyota kvalitets og prismæssigt kom op blandt de bedste.
Indtil videre har kineserne ikke kunnet lave en billig bil, der ikke rustede sammen i løbet af et halvt år.

Bare man dog lærte tysk i skolen!

Udtrykket på tysk er PREISWERT.

Nu er Tyskland jo så også gået på røven og tigger Grækenland om økonomisk hjælp......


Ja nu troede Vi lige....... Razz
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Thomas Man Sep 24, 2012 3:23 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:

Polo'en er udskiftet med en lille 日産. Cool
Det er jeg så ikke så sikker på! Der laves stadig biler i Europa selvom det er 20 år siden, at f.eks. Toyota kvalitets og prismæssigt kom op blandt de bedste.
Indtil videre har kineserne ikke kunnet lave en billig bil, der ikke rustede sammen i løbet af et halvt år.

Bare man dog lærte tysk i skolen!

Udtrykket på tysk er PREISWERT.

Nu er Tyskland jo så også gået på røven og tigger Grækenland om økonomisk hjælp......


Ja nu troede Vi lige....... Razz
Jaaaa, når vi har fået Skåne, Halland og Gulland tilbage.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af klogeaage 35 Man Sep 24, 2012 6:37 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:

Polo'en er udskiftet med en lille 日産. Cool
Det er jeg så ikke så sikker på! Der laves stadig biler i Europa selvom det er 20 år siden, at f.eks. Toyota kvalitets og prismæssigt kom op blandt de bedste.
Indtil videre har kineserne ikke kunnet lave en billig bil, der ikke rustede sammen i løbet af et halvt år.

Bare man dog lærte tysk i skolen!

Udtrykket på tysk er PREISWERT.

Nu er Tyskland jo så også gået på røven og tigger Grækenland om økonomisk hjælp......


Ja nu troede Vi lige....... Razz
Jaaaa, når vi har fået Skåne, Halland og Gulland tilbage.....

Nu må Du snart bestemme dig,bliver det i vores tid Question



Det næste bliver, at vi tager Skåne, Halland og Gulland som brugelig pant! Tanken er helt tiltalende!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Klogeaage

Indlæg af Thomas Man Sep 24, 2012 7:00 pm

Det ved jeg godt nok ikke, hvor længe har Du tænkt dig at leve?

Men med den fart tingene har på i øjeblikket, så er det svært at sige.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ... - Page 2 Empty Sv: Forbrugerne overforbruger, men det er ikke nok ...

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum