Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

3 deltagere

Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

Indlæg af Thomas Ons Aug 29, 2012 3:44 am

HA

Negativ boligrente? Så har repo forretningerne til november godt nok været dyre.
Dem til september bliver værre!

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Sv: Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

Indlæg af tfalke Ons Aug 29, 2012 11:28 am

Thomas, vil du ikke prøve at forklare sammenhængen ?

1) Banker mangler likviditet så de udlåner deres flexobligationer til pensionskasserne (ATP?) og får pålydende værdi, mod at købe dem tilbage til en højere værdi x-antal måneder senere? = repo forretning. Pensionskasserne tjener dermed penge på dette lille nummer, og bliver vel ved fordi de altid har sikkerhed i form af obligationerne.


2) Bankerne skal så tilbagekøbe obligationerne og skal bruge likviditet. Hvor får de den fra? og hvorfor resulterer det i en negativ boligrente?

3) Når indskud på folio skyder i vejret, er stigningen så udtryk for de penge som bankerne overfører til pensionskasserne for repo-forretningen?


tfalke

Antal indlæg : 10
Join date : 14/09/11

Tilbage til toppen Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Sv: Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

Indlæg af Thomas Ons Aug 29, 2012 12:20 pm

tfalke skrev:Thomas, vil du ikke prøve at forklare sammenhængen ?

1) Banker mangler likviditet så de udlåner deres flexobligationer til pensionskasserne (ATP?) og får pålydende værdi, mod at købe dem tilbage til en højere værdi x-antal måneder senere? = repo forretning. Pensionskasserne tjener dermed penge på dette lille nummer, og bliver vel ved fordi de altid har sikkerhed i form af obligationerne.


2) Bankerne skal så tilbagekøbe obligationerne og skal bruge likviditet. Hvor får de den fra? og hvorfor resulterer det i en negativ boligrente?

3) Når indskud på folio skyder i vejret, er stigningen så udtryk for de penge som bankerne overfører til pensionskasserne for repo-forretningen?


ad 1) Lige præcis - de ejer obligationerne. Jeg tror Nykredit/Totalkredit laver nummeret med deres banker (inspirationen skyldes et privat spørgsmål - jo, jeg bliver klogere hver dag - og mere kynisk). Altså der er mange små banker der har tabt stort set alle pengene; men de har masser af indlån, så mon ikke de siger til Totalkredit, at de godt vil lave en repo (og dermed købe deres flexlort i f.eks. 3 mdr.); men så skal kridte købe tilbage til købskurs+rente til kunden.

ad 2) Lad os sige at renten på en flexobligation er 1% på 12 mdr.: Dvs. køber giver 100 kr for den og får kurs 100 plus 1 i rente om et år. Men repo forretningen siger: Jeg køber på kurs 100; men jeg vil have kurs 102 om 3 mdr.
Fint så beholder kridte - eller bank - når de har købt tilbage værdien på kurs 102; men når obligationen udløber, så får de kun kurs 101 incl. rente: Dvs. renten har været -1/102 - eller ca.-1%.
Du skal ikke være ked af det - det tog mig lang tid inden jeg så nummeret!

ad 3) Nej sagen er at folio-renten er 0%; mens indskudsbevisrenten er -0,2%. Derfor holder man alt, hvad man kan på folio.
Når bankerne så betaler pensionskassen, så går beløbet ind på en indlånskonto i banken (dag 1) til næste dag (dag 2) - den såkaldte valør dag. Dermed indlåner pensionskassen i én dag - og så falder Tomorrow/next fra 0% til -0,4% den dag - hvis man ikke kan blive enige om en ny repo samme dag, hvilket man nok ikke kan.

Dernæst overfører banken næste dag (dag 3) pengene til pensionskassens foliokonto i Nationalbanken.
I løbet af dag 3 køber pensionskassen statsobligationer - uanset kurs. Så laver man repo forretning det bedste man har lært - og alt efter hvor pengetrængende banken er.
Ved afslutningen af dag 3 overfører Nationalbanken alt over foliorammen for pensionskassen til indskudsbeviser, som holder én uge.
Dukker der så efterfølgende en sælger af statsobligationer op (kan evt. være Nationalbanken) og der købes med indestående på folio - alt hvad remmer og tøj kan holde.
Det kan også være at Nykredit er blevet mør og tilbyder en fordelagtig repo forretning på f.eks. 3 måneder. Den hæves så på folio.

Det er sådan jeg gætter mig til at det foregår - og jeg tager nok ikke fejl på noget væsentligt område.

Jeg ved ikke, hvad det var, der skete i går. Det kan have været statsobligationer, der kom til salg eller en fornuftig repo. men 16 mia. forsvandt.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Til supplement

Indlæg af Thomas Ons Aug 29, 2012 1:48 pm

Nykredit er ved at gå i knæ.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Sv: Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

Indlæg af Plyds Ons Aug 29, 2012 6:46 pm

Hold da kæft et cirkus!

En dag går det sku galt, når en eller anden får trykket på den forkerte knap / konto!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Sv: Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

Indlæg af Thomas Ons Aug 29, 2012 7:35 pm

Plyds skrev:Hold da kæft et cirkus!

En dag går det sku galt, når en eller anden får trykket på den forkerte knap / konto!
Ork det sker flere gange om året 30 december 11 og udgangen af marts 12.

Det er ikke dér, det går galt!

Problemet kommer til november, når Danske Bank skal indfri repo forretningerne - NYK kommer lidt senere.
Med de rentenedsættelser som kommer igennem i bankerne nu (specielt dem Totalkreditflokken), så har de ikke likviditet til det til november/december.
Pensionskasserne er ikke noget problem - enten laver man statsobligationer til dem - eller også så sælger man dem tyske stat fra valutareserven (der er med garanti nok af dem).

Der er vel en 7-800 mia. i flexlort (og F3/F5, der udløber).
RD har 1/3 af markedet - ganger vi 41 mia. med 3 så får vi et kritisk marked på 120 mia., der som minimum skal væltes rundt i kvartalet. Det bliver så minimum 2-300 mia. til november/december.
Det er derfor kridterne er så desperate:
Danske Bank knalder boligrenten hårdt ned.
NYK er ved at gå i spåner over den negative rente.

Når årsafslutningen kommer skal tab på 2-300 mia. gange 1-2% realiseres. Ja, oveni alt det andet. Det bliver vel i omegnen af 5 mia. og så kan pengene ikke skaffes til refinansieringen.
Nationalbanken har intet problem med de 2 årige eller skatkammerbeviserne - der er penge nok i valutakassen.

Det er netop fidusen: Nationalbanken skal IKKE i klemme!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud Empty Sv: Så ved vi hvordan de repo aftaler ser ud

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum