Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Irans olieeksport

Go down

Irans olieeksport Empty Irans olieeksport

Indlæg af Thomas Lør Mar 24, 2012 6:18 am

Nu er historien nok en lidt anden. Jeg så det et sted - kan ikke huske hvor.

Der er jo ikke nogen tvivl om, at Kina vil købe al den olie Iran kan pumpe. Der er bare det lille problem, at Iran næppe vil modtage USD, som er valuta. Det vil nemlig p.gr.a. sanktioner betyde et helvedes problem for Iran at sælge de statsobligationer - de vil nemlig omgående blive erklæret ugyldige af USA. Eller rettere hvis de kommer forbi en vestlig bank, så vil de blive indefrosset - så vidt jeg ved, så har sådan nogle dimser (statsobligationer) et såkaldt nummer - sådan bare for at man kan have en ide om hvor mange der nu ligger ude.......

Den lille finte prøvede kineserne så at komme uden om ved at tilbyde guld. FIIIIIINT sagde Iranerne,

Så løb vi lige ind i næste lille problem: Hvad er bytteforholdet egentlig mellem guld og olie? Her har kineserne haft én opfattelse, der formentlig bygger på hvad Kina har givet for det guld. Hvis man har fulgt guldpriserne - bare en lille smule - så ved man at kineserne er lige så økonomisk uvidende som hcgn: De tror nemlig at guld er noget særligt - det er det ikke.
Denne lavprimitive kinesiske opfattelse har gjort at kineserne har budt guld op i en helt urealistisk værdi (guld er blevet illikvidt!).
Kinesernes småt begavede, hovne og nedladende holdning er så blevet konfronteret med iranernes ditto, hvorefter man så IKKE har kunnet blive enige om bytteforholdet.

Det gør så at kineserne lige pludselig IKKE får de mængder olie, som de skal bruge: Kineserne må så ud på markedet og byde olie op i pris. Her kan man tale om at skyde sig selv i foden efter at have taget omhyggelig sigte.

Hvordan ved jeg det? Tjo - jeg så at kineserne ville til at betale olie med guld - resten er logik for perlehøns. Det burde være kendt stof for enhver gymnasieelev; men nu er en studentereksamen jo noget man trækker i et taxameter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum