Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nato 75 år.

Go down

Nato 75 år. Empty Nato 75 år.

Indlæg af Thomas Fre Jul 12, 2024 4:12 am

Lad mig prøve at pille tingene lidt fra hinanden.

Det bliver så min øjeblikkelige udlægning af begivenhederne. På et senere tidspunkt kan jeg revidere opfattelsen; men for mig ser det således ud:

  1. Leverancen af F-16 til Ukraine (og her er det nok væsentligt, at Blinken nævner både Danmark og Holland).
    Jeg tror baggrunden er, at leverancen af F-35 ikke netop har været prompte. Det kan så have mange årsager; men både Danmark og Holland: "Se så at få fingeren UD!"
    Det er svært at bruge penge, når leverandøren har tomme hylder.
    Det er formentlig også grunden til, at Canada nu også åbner for tegnebogen.
  2. Kaja Kallas bliver ikke generalsekretær - ikke fordi hun er en ung dulle; men fordi hendes besked er forstået højt og tydeligt. Letland er i færd med at opbygge hovedkvarteret for en rimelig permanent division. Det kommer ikke i Estland; det er erfaringsmæssigt åndssvagt at placere hovedkvarteret for tæt på fjenden.
  3. Det er så også klart, at logistikken skal koordineres fra Tyskland. Hvilket er det logiske sted, da både vej, jernbane og lufthavne tilsiger det. Ting har det med at komme hulter til bulter. En af årsagerne til at transportskibene gik tabt i Falklandskrigen var at man i hast havde stuvet Rapier luftværnsraketterne i BUNDEN.
    Det kan godt være at Ukraine er anledningen; men årsagen er formentlig generelt logistisk.
  4. Mette Frederiksens optræden på MSNBC var muligvis for at fortælle, at ham Trump, ham skulle hun nok "ordne". Man har noget på Trump. Desuden har Mette erfaring i håndteringen af perverse svin. Både Søren Pape Poulsen og tidl. minister Torben Lund.
  5. Danmark skal nok investere; men det bliver formentlig mestendels Europæisk.
  6. (Her tror jeg så, at årsagen til, at man også bruger haubitzere er: En kanon har en løbslængde på 52 kalibre, fordi så kan drivladningen brænde færdig. Problemet ligger nok i støbning, smedning og udboring af løbet - støbefejl er et problem vi ikke er kommet ud over efter 3-4.000 år. En M777 har en løbslængde på 39 kalibre. Dvs. hvis man laver et løb på 52 kalibre og der er en fejl i første og sidste fjerdel af løbet, så saver man den dumme ende af og redder til en haubitzer. - Nå det var et sidespring.)
  7. Jeg tror man i forbindelse med logistikcentret i Tyskland fik vedtaget, at Danmark anskaffer de Hercules, som England har fået "til overs" - til en pris, så England kan anskaffe et par Atlas mere. Det tror jeg fordi en middelsvær brigade vil bruge nord-syd gående veje i det østlige Tyskland og Polen, hvilket er faciliteter, som logistikkoordineringen i Tyskland ikke skal bruge.
  8. At man har fået Korea og Japan med kan betyde, at man bygger korvetterne på deres værfter, der ikke har for meget at lave. Jeg ved det ikke?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34382
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato 75 år. Empty Sv: Nato 75 år.

Indlæg af Thomas Fre Jul 12, 2024 3:34 pm

Thomas skrev:Lad mig prøve at pille tingene lidt fra hinanden.

Det bliver så min øjeblikkelige udlægning af begivenhederne. På et senere tidspunkt kan jeg revidere opfattelsen; men for mig ser det således ud:
.......

Der er temmelig sikkert, at invitationen af Sydkorea, Japan, Australien og New Zeeland - er nok så meget for åbent at fortælle Kina og Xi PingPong, at Nato godt véd, at Kina er støttepædagog for Rusland - og vi véd at de gule skævøjede lyver:

Det vil have konsekvenser for Kina, der står med det ene ben i graven og det andet på en bananskrald.

Det er en del af den overordnede strategi, at én ting er den militære hjælp og leverancer, den anden del er pengesystemet. Hvis Kina skal rammes fatalt, så skal de rammes på pengevask mm. Derfor skal de 4 lande med. Nato og EU er ikke det samme; men de taler så afgjort sammen, for statsministrene er i høj grad de samme.

I den sammenhæng er et lidet beagtet træk måske mere end væsentligt: Nemlig, at man i Danmark trækker Nordea i retten vedr. pengevask. Danske Bank var så forholdsvis fornuftig, at betale, hvad Nordea ikke er parat til - udover et symbolsk beløb. DEN GÅR NOK IKKE, GRANBERG! Her skal man være opmærksom på Belgiens clearing central for banker.
Lad os se konsekvenserne - om nogen?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34382
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum