Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

EC225 Super Puma.

Go down

EC225 Super Puma. Empty EC225 Super Puma.

Indlæg af Thomas Lør Feb 13, 2021 11:32 pm

Der er tilsyneladende 2 i ordre.

Med en tomvægt på godt 5 tons eller temmelig præcist halvdelen af hvad en Merlin har i tomvægt. Nu er der så også et prisspørgsmål! De priser, jeg har set:


Helikopter_________Merlin_____Super Puma__Super Puma/Merlin
Pris/USD53mio18mio33%
Motorkraft/MW4,73,5575%
Rækkevidde/sømil450463100% +
Fart/knob15014093%
Max extern vægt/tons5,54,7585%

Nu har franske helikoptere altid haft en afsindig motorkraft - fordi de skal kunne flyve i den tynde luft i Alperne.

Jeg formoder, at man også snakker med leverandøren om yderligere 6 stk. Forstået på den måde, at en eskadrille på 8 stk så kun koster 1 mia. kr, hvor en esk. Merlin koster ca. 3 mia.

Nu har man hos Grønlandsfly piloterne og pilotproblemet er nok så meget at holde rutinen - fordi redningshelikoptere ikke flyver ret mange timer. Der er desuden masser af små heliports på Grønland.

Jeg vil formode, at Grønlandsfly vil lade et eller andet finansieringsselskab finansiere. Finansiere på baggrund af en fast charter kontrakt.

Det vil give fornuft, fordi Danmark aldrig må blive afhængig af én leverandør.

Skal vi sige det sådan? Der var ikke ubetinget tilfredshed med service og reservedele til Merlin.

Det har Trump lært os: Aldrig være afhængig af én leverandør til Rigets sikkerhed.

Nu får vi se, hvordan Eurofighter lærer at opføre sig - så vi kan få Taifun til en hæderlig pris - med ordentlig service.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

EC225 Super Puma. Empty Nu giver Super Puma for alvor mening.

Indlæg af Thomas Ons Feb 17, 2021 1:07 am

Om ikke andet, så kan Sikorsky komme med en hæderlig pris - og Airbus Helicopters kunne måske give et godt tilbud på en større forsamling af Super Puma.

Helicopter fleet

An Air Greenland Eurocopter AS350 on operation, departing at Uunartoq (2007)
The Bell 212 is the primary helicopter used for flights to district villages. The older Sikorsky S-61N machines are stationed in Ilulissat Airport and Qaqortoq Heliport. With a capacity to seat 25 passengers,[30] the S-61 based in southern Greenland was used to shuttle passengers arriving from Copenhagen at Narsarsuaq Airport. The sale of the Boeing 757 in April 2010 contributed to the long-term decline of the airport, with the airline planning to remove the old helicopter from the fleet. Three of the Bell 222 helicopters are taken out of active service and remain stationed in Kangerlussuaq Airport having been put up for sale.

The Air Greenland helicopter fleet consists of the following aircraft (as of December 2020)

Jeg tror så også, at man vil bruge Air Greenland til at vikle sig ud af SAS. En del af SAS flyvningerne udføres af andre med CRJ-900, som er en Challenger.
Dermed kommer en sikkerhedspolitisk vigtig luftfart ud af de svenske klør.

Nå vi får se?

Jeg hæfter mig også ved at man vil af med Bell 212; men tilsyneladende beholder Fennec/Eurocopter AS350 Écureuil. Det har altid været mig lidt af en gåde, hvorfor man beholdt Fennec i Flyvevåbnet - her er måske en forklaring.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

EC225 Super Puma. Empty Sammenlign med CH-53K

Indlæg af Thomas Tirs Mar 02, 2021 4:31 pm

152 mio. USD STYKKET!!

En Super Puma ligger på 22 mio. USD. Man kan få 7 Super Puma - en eskadrille - for de samme penge. Foruden, at man får noget, der er kommercielt med reservedele - så den kan vedligeholdes.

Men hvor det ligner amerikanerne: Altid vælge den dyrest tænkelige løsning.

Hvis man bruger Super Puma, så skal man måske tænke på at bruge en 105 mm trukken kanon i stedet for en 155 mm til luftlandetropper.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

EC225 Super Puma. Empty Hmmm....

Indlæg af Thomas Lør Jun 05, 2021 11:03 pm

Da RAF udfaser deres Super Puma, så må man kunne købe deres reservedelslager for en rimelig pris.

Så mon ikke man kan se frem til en betydelig flåde af Super Puma på Grønland?????

Reservedele er en betydelig del af omkostningerne ved at flyve med helikopter. Brændsel og piloter er ikke gratis; men jeg kan garantere for, at det er reservedele HELLER ikke - til de grader. Vi taler dækningsgrad ifht. fabrikationspris på 80%. Helikoptere bruger MASSER af reservedele.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

EC225 Super Puma. Empty Sv: EC225 Super Puma.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum