Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Super Hornet

Go down

Super Hornet Empty Super Hornet

Indlæg af Thomas Tirs Feb 04, 2020 3:35 pm

Jeg er ikke den eneste, der er inde på 2 type tankegangen.

Jeg mener stadig, at Danmark bør have to typer kampfly:

  1. F-35 Lightning II, der med sin afsindige rækkevidde, rimelige fart og store udholdenhed kan angribe uset og over lange strækninger med en begrænset tonmængde.
    Internt laster den 2½ tons. Argumentet mod at have udvendig bevæbning - nemlig at det ødelægger stealth egenskaberne - det giver jeg ikke meget for: Sagen er at ekstra tanke og udvendig bevæbning er principielt altid forbundet med stor luftmodstand, hvilket betyder noget, når man skal flyve lang og længe
  2. Typhoon med sin lasteevne på 9 tons og sin høje hastighed, der kan reagere på hurtigt opståede problemer - uden at skulle starte fra jorden.


Typhoon er på papiret en bedre løsning end Super Hornet: Tomvægten på en Super Hornet er 14½ tons (svarende til F-35); mens Typhoon er 11 tons; mens laste evnen er hhv. 9 tons for Typhoon og 8 tons for Super Hornet.

Et argument mod to typer til det danske flyvevåben er, at det skulle være billigere med kun én type. Jeg har min tvivl! Vedligeholdet er først og fremmest driftstime afhængigt og spørgsmålet er her nok så meget, at man kan have tilstrækkeligt med fly til at arbejdet kan tilrettelægges rationelt på værkstedet.

Prisen på flyene er først og fremmest afhængig af om de producerende nationer anser det for værende i deres interesse, at Danmark har et slagkraftigt flyvevåben, der kan tage affære hurtigt inden situationen går helt i Folkeskole.

Vi kommer under alle omstændigheder til at have 4 eskadriller, fordi den taktiske uddannelse er eskadrillens opgave. Værksteder mm. er flyvestationens opgave - så får de endelig noget fornuftigt at tage sig til.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum