Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ikke lige dét, der sker.

Go down

Ikke lige dét, der sker. Empty Ikke lige dét, der sker.

Indlæg af Thomas Tirs Dec 16, 2014 1:59 pm

NYT

Det, der sker i øjeblikket er, at Rusland skal betale regninger og derfor sælger de olie - koste, hvad det vil. Det er dyrt, for lagrene er fyldt og efterspørgslen kommer ikke p.gr.a. det almindelige sammenbrud i Kina.

Formålet er at få USD og intet andet. De penge som kunne flygte fra Rusland er i vidt omfang flygtet.

Det man prøver på er at sælge de russiske aktier mv. så nogle af de USD/EUR som kan komme tilbage køber dem billigt. Men man skal sgu være idiot for at købe noget i Rusland - med mindre det er blevet så billigt, at der kun er én vej det kan gå. Det er der nu ikke noget af i Rusland, fordi russisk eksport kun er olie.

Alle de makroøkonomiske betragtninger er lissom lidt overflødige, for Rusland er gået fallit.

Jeg forventer næsten en yderligere rentestigning - ikke fordi det vil have nogen effekt; men fordi det er stort set det eneste Putin kan gøre.

Man kan også se, at renteforhøjelsen ikke har haft den fjerneste effekt. Ingen har nogen regninger i Rusland som ikke er betalt - ikke i RUB.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ikke lige dét, der sker. Empty Er Rusland på vej mod kollaps?

Indlæg af Thomas Tirs Dec 16, 2014 2:13 pm

Thomas skrev:NYT

Det, der sker i øjeblikket er, at Rusland skal betale regninger og derfor sælger de olie - koste, hvad det vil. Det er dyrt, for lagrene er fyldt og efterspørgslen kommer ikke p.gr.a. det almindelige sammenbrud i Kina.

Formålet er at få USD og intet andet. De penge som kunne flygte fra Rusland er i vidt omfang flygtet.

Det man prøver på er at sælge de russiske aktier mv. så nogle af de USD/EUR som kan komme tilbage køber dem billigt. Men man skal sgu være idiot for at købe noget i Rusland - med mindre det er blevet så billigt, at der kun er én vej det kan gå. Det er der nu ikke noget af i Rusland, fordi russisk eksport kun er olie.

Alle de makroøkonomiske betragtninger er lissom lidt overflødige, for Rusland er gået fallit.

Jeg forventer næsten en yderligere rentestigning - ikke fordi det vil have nogen effekt; men fordi det er stort set det eneste Putin kan gøre.

Man kan også se, at renteforhøjelsen ikke har haft den fjerneste effekt. Ingen har nogen regninger i Rusland som ikke er betalt - ikke i RUB.

Nej da, det er skam sket.

Altså når man sælger den eneste vare til brandudsalgspris, så eksisterer man fra hånden og i munden. En stor del af valutareserven kan man ikke komme til - en anden del er guld, som er usælgeligt.

Det betyder, at den bøde konkurrencekommissær Vestager vifter med skal betales i naturalier: Som Mistral-skibe og Condor-fly.

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at de seneste flådebevægelser og flyvninger har sin egentlige grund i, at man forsøger at gemme aktiver for kreditorerne. USA vil nok betale en lille sum for gamle fly - strategiske bombere mm. for at få dem hugget op. Tilsvarende går jeg ud fra, at disse "missil-afprøvninger" er et spørgsmål om at holde ubådene til søs, så kreditorerne ikke kan komme til dem.
Det var jo det, som USA lavede sidst. Købte og betalte for at få hugget op.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum