Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

+2
Newfido
Thomas
6 deltagere

Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Thomas Tors Nov 17, 2011 4:41 pm

renter

panik

Tomorrow/next renten bevæger sig ned mod indskudsbevisrenten - det er som det skal være.

Statsobligationsrenten fortsætter nedturen som blev afbrudt ultimo september - det er også til at forstå - Danske Stat er jo stadig flugtpapir.

De korte kreditter er også, hvor de skal være - nemlig på den 5 årige statsobligation.

MEN
Der er røget 40 MILLIARDER ind på indskudsbeviser i Nationalbanken, tirsdag.

Der er ikke nogen tvivl om at de større kreditforeninger samler likviditet til indfrielse af flexobligationer.
Det er altså lykkedes at skaffe betydelige kreditter - skal vi sige 40 mia. - på 3 måneder, som så skal rulles over midt i februar.
De penge bliver så placeret som indskudsbeviser.

Det gør jo udmeldingerne fra Danske Bank om, at flexrenten vil være lav det næste års tid, fuldt forståelig.

Det væsentlige er, at der er et konstant finanisieringsbehov på 40 mia. fra hånden og i munden hos banker/kreditforeninger. Det ER jo ikke små provinsbanker, der knalder rundt med de beløb i kontanter!!
At prognosticere på flexrenten udfra at man skam har lånt penge til på næste fredag - det viser noget om hvor skrøbeligt og hazarderet det Danske Banksystem er.

Følg med her på kanalen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Newfido Tors Nov 17, 2011 5:16 pm

Til stor gavn for os kloge flekslånere, som har gennemskuet systemet og nu får endnu lavere renter og afdraget endnu mere.

Jeg tror, det bliver en dejlig jul i år.

Newfido

Antal indlæg : 68
Join date : 12/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Thomas Tors Nov 17, 2011 7:02 pm

Newfido skrev:Til stor gavn for os kloge flekslånere, som har gennemskuet systemet og nu får endnu lavere renter og afdraget endnu mere.

Jeg tror, det bliver en dejlig jul i år.

Du får ikke noget ud af en nationalisering af realkreditterne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Gæst Tors Nov 17, 2011 10:59 pm

Thomas skrev:Det væsentlige er, at der er et konstant finanisieringsbehov på 40 mia. fra hånden og i munden hos banker/kreditforeninger. Det ER jo ikke små provinsbanker, der knalder rundt med de beløb i kontanter!!
'

Det lyder lidt skræmmende, men er det ikke noget i omegnen af 600 mia der skal refinansieres her inden for kort tid? 40 mia rækker ikke langt, så ved du hvor resten kommer fra?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af tommyjo Tors Nov 17, 2011 11:11 pm

EvigLejer skrev:
Thomas skrev:Det væsentlige er, at der er et konstant finanisieringsbehov på 40 mia. fra hånden og i munden hos banker/kreditforeninger. Det ER jo ikke små provinsbanker, der knalder rundt med de beløb i kontanter!!
'

Det lyder lidt skræmmende, men er det ikke noget i omegnen af 600 mia der skal refinansieres her inden for kort tid? 40 mia rækker ikke langt, så ved du hvor resten kommer fra?
Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Thomas Fre Nov 18, 2011 1:33 am

tommyjo skrev:
EvigLejer skrev:
Thomas skrev:Det væsentlige er, at der er et konstant finanisieringsbehov på 40 mia. fra hånden og i munden hos banker/kreditforeninger. Det ER jo ikke små provinsbanker, der knalder rundt med de beløb i kontanter!!
'

Det lyder lidt skræmmende, men er det ikke noget i omegnen af 600 mia der skal refinansieres her inden for kort tid? 40 mia rækker ikke langt, så ved du hvor resten kommer fra?
Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect

Ja én ting er sikkert: De kommer ikke fra de pengepolitiske udlån - ikke medmindre Onkel Nils forfalsker sit bogholderi.
Det, der er problemet med at finde ud af hvor den finansiering er, er at det er måneder siden man har kunnet få tal for egenbeholdningerne - endnu længere siden man har kunnet stole på dem.

Hvis en bank har finansieret f.eks. 1 mia., ja så er der tale om dage fra det ene flexlån afløser det andet.
Det er såmænd ikke det, der bekymrer mig.
Det er, at pensionskasserne ikke vil røre ved flexobligationer - undtagen (muligvis) som sikkerhed i en repoforretning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Gæst Fre Nov 18, 2011 1:41 pm

Er sagen ikke bare den, at investorerne (både danske og udenlandske) køber danske realkreditobligationer fordi de i øjeblikket er forholdsvis sikre? Altså i forhold til at købe statsobligationer i Sydeuropa og nu også i flere vestlige lande. Jeg forstår ikke helt hvad Thomas mener med at bankerne skulle købe egne obligationer. 40 mia rækker ikke langt i december måned. Hvordan skulle det egentlig være muligt for bankerne at gemme et 3-cifret miabeløb?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Thomas Fre Nov 18, 2011 5:29 pm

EvigLejer skrev:Er sagen ikke bare den, at investorerne (både danske og udenlandske) køber danske realkreditobligationer fordi de i øjeblikket er forholdsvis sikre? Altså i forhold til at købe statsobligationer i Sydeuropa og nu også i flere vestlige lande. Jeg forstår ikke helt hvad Thomas mener med at bankerne skulle købe egne obligationer. 40 mia rækker ikke langt i december måned. Hvordan skulle det egentlig være muligt for bankerne at gemme et 3-cifret miabeløb?

I 2009 gjorde det meget nemt ved at misbruge de pengepolitiske udlån - var 250 mia. det drejede sig om?

I dag foregår det formentlig gennem underlige repoaftaler, som Nationalbanken ikke har kommet med tal for siden juni måned - ikke det, jeg har kunnet finde.
obligationsejerne

Som det ser ud i øjeblikket, så bliver egenbeholdningerne - også i deres banker - belånt i 3 mdr. ad gangen.
Det kan du blandt andet se af de besynderlige forskelle, der er mellem den sikrede og den usikrede 3 mdr. kredit.

Men jeg forstår egentlig ikke, hvad din dagsorden er.

Det er jo ikke ukendt for banker, at sende klakører ind med stråmandsargumenter og flaming
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Gæst Lør Nov 19, 2011 11:44 am

Undskyld?? På døren til dette forum står "Stedet for fri økonomisk debat".

Har jeg misforstået noget? Må man ikke sætte spørgsmålstegn ved andre debattørers argumenter eller er dette dit personlige sted hvor ingen må anfægte dine meninger? Det er da fint for mig, så er jeg hermed ude igen af dette forum og du vil ikke høre mere fra denne "klakør".

Noget helt andet er, at der lige i dette øjeblik er 18 brugere på sitet. Hvor stor indflydelse tror du lige at man kan have her? Jesus for et storhedsvanvid.

Farvel

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Påtaget fornærmethed

Indlæg af klogeaage 35 Lør Nov 19, 2011 12:05 pm

EvigLejer skrev:Undskyld?? På døren til dette forum står "Stedet for fri økonomisk debat".

Har jeg misforstået noget?

Farvel


Ja det har Du helt klart.

Hvorfor skal noget der er belyst ned til mindste komma ,slæbes frem igen ?
Hvis Du havde været en kende seriøs,havde Du uden besvær kunne få belyst dine spørgsmål,bare ved at læse tilbage til Juni, her og på det lille sites BD.

Smæk ikke med døren,læs lidt tilbage og Du vil blive oplyst cheers
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Gæst Lør Nov 19, 2011 3:56 pm

Hej klogeaage 35

Jeg har ikke læst samtlige indlæg igennem herinde så jeg har da sikkert misset noget.

Kan du forklare mig hvor bankerne får de knap 600 mia fra? Thomas har noteret de 40 mia så hvor kommer de resterende 560 mia fra??

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Thomas Lør Nov 19, 2011 4:40 pm

EvigLejer skrev:Hej klogeaage 35

Jeg har ikke læst samtlige indlæg igennem herinde så jeg har da sikkert misset noget.

Kan du forklare mig hvor bankerne får de knap 600 mia fra? Thomas har noteret de 40 mia så hvor kommer de resterende 560 mia fra??

Nå, jeg troede ellers du var skredet?
Hvad bilder du dig ind?
Farvel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Larsen Lør Nov 19, 2011 5:31 pm

Thomas skrev:

Nå, jeg troede ellers du var skredet?
Hvad bilder du dig ind?
Farvel.

Ha ha ha mer mer mer ! Very Happy Very Happy Det er ved at blive lige så godt som HCGN det her. Og sygt.

Larsen

Antal indlæg : 1
Join date : 19/11/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Shintai Lør Nov 19, 2011 6:04 pm

Jeg tror misforståelsen ligger i den ekstra dækning der er nødvendigt på flex. Obligationerne har naturligvis en værdi. Det er blot dækningsgraden der er problemer med. Hvilket man så laver repoforretninger osv for at skyde fiktive værdier op.

Korthuset vælter når køberne ikke vil købe det. Og var det ikke for problemerne sydpå var det sket. I det tilfælde finder man ud af, at man mangler endnu flere penge end man først havde antaget. Det er jo ikke anderledes end CDS metoden osv. Deviater er og forbliver et problem.

Thomas og jeg er dybt enige om at vi sælger hinanden en god kop kaffe til 5000kr. Og så opskriver vi vores kaffeværdi til det. Problemet er når andre skal til at købe kaffen til den pris.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Thomas Lør Nov 19, 2011 6:59 pm

Larsen skrev:
Thomas skrev:

Nå, jeg troede ellers du var skredet?
Hvad bilder du dig ind?
Farvel.

Ha ha ha mer mer mer ! Very Happy Very Happy Det er ved at blive lige så godt som HCGN det her. Og sygt.

Tjaa....
Det undrer mig bare, at nogle henvender sig i familiære toner med spørgsmål, der allerede er besvaret grundigt - hvorefter man så undskylder sig med at man ikke har læst, hvad der allerede er skrevet.

Altså jeg mener: Enten er man ny og får derfor en kortere sammenfatning - eller også har man fulgt med gennem længere tid og spørger ind til detaljer.
"EvigLejer" er en selvmodsigelse! Hvad er hans dagsorden?
Det giver ikke rigtig mening at spørge om vej til toilettet, når man ikke kan finde ud af at lyne bukserne op.

Bare rolig Larsen: Jeg skal nok lade være med at reklamere for Torm aktier!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu? Empty Sv: Hvad fanden er det nu der sker? Lige her og nu?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum