Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Demografi bomben

+4
Marovingian
Plyds
Gorrion
SortKaffe
8 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Holder mig nu til egen fremstilling.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 31, 2012 8:54 pm

Jomsviking skrev:
Jomsviking skrev:
Thomas skrev:
Jomsviking skrev:

Og om end han i min vurdering kommer længst så kan man jo spørge om han egentlig ændrer meget ved det svar Thomas fik, da han spurgte: "Hvordan kan vi kende vejen?"

Hov, har jeg fået et svar - så må jeg have stillet det forkerte spørgsmål!

Men ellers link,tak.

Undskyld Børnene skal lige bades - ellers Link: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx Johs. evang. Kap 14 (det er kort)

Laughing

Thomas evangeliet


Jesus sagde til sine disciple: "Sammenlign mig med nogen, og sig mig, hvem jeg ligner." Simon Peter sagde til ham: "Du ligner en retfærdig engel." Mattæus sagde til ham: "Du ligner en viis filosof." Thomas sagde til ham: "Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner." Jesus sagde: "Jeg er ikke din mester. Fordi du har drukket og er blevet beruset af den sprudlende kilde, som jeg har tilmålt." Og han tog ham og gik til side og fortalte ham tre ting. Da Thomas var kommet tilbage til sine fæller, spurgte de ham: "Hvad sagde Jesus til dig?" Thomas sagde til dem: "Hvis jeg fortæller jer en af de ting, som han fortalte mig, så vil I tage sten op og kaste dem på mig; og ild vil komme ud af stenene og brænde jer op. "
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Den vantro Thomas

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 10:02 pm

Thomas skrev:
Jomsviking skrev:
Jomsviking skrev:
Thomas skrev:
Jomsviking skrev:

Og om end han i min vurdering kommer længst så kan man jo spørge om han egentlig ændrer meget ved det svar Thomas fik, da han spurgte: "Hvordan kan vi kende vejen?"

Hov, har jeg fået et svar - så må jeg have stillet det forkerte spørgsmål!

Men ellers link,tak.

Undskyld Børnene skal lige bades - ellers Link: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx Johs. evang. Kap 14 (det er kort)

Laughing

Thomas evangeliet


Jesus sagde til sine disciple: "Sammenlign mig med nogen, og sig mig, hvem jeg ligner." Simon Peter sagde til ham: "Du ligner en retfærdig engel." Mattæus sagde til ham: "Du ligner en viis filosof." Thomas sagde til ham: "Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner." Jesus sagde: "Jeg er ikke din mester. Fordi du har drukket og er blevet beruset af den sprudlende kilde, som jeg har tilmålt." Og han tog ham og gik til side og fortalte ham tre ting. Da Thomas var kommet tilbage til sine fæller, spurgte de ham: "Hvad sagde Jesus til dig?" Thomas sagde til dem: "Hvis jeg fortæller jer en af de ting, som han fortalte mig, så vil I tage sten op og kaste dem på mig; og ild vil komme ud af stenene og brænde jer op. "

v24 Thomas, også kaldet Didymos, en af de tolv, havde ikke været sammen med dem, da Jesus kom. v25 De andre disciple sagde til ham: »Vi har set Herren.« Men Thomas sagde til dem: »Hvis jeg ikke ser naglemærkerne i hans hænder og stikker min finger i naglemærkerne og stikker min hånd i hans side, tror jeg det ikke.«

v26 Otte dage efter var hans disciple atter samlet, og Thomas var sammen med dem. Da kom Jesus, mens dørene var lukkede, og stod midt iblandt dem og sagde: »Fred være med jer!« v27 Derpå sagde han til Thomas: »Ræk din finger frem, her er mine hænder, og ræk din hånd frem og stik den i min side, og vær ikke vantro, men troende.« v28 Thomas svarede: »Min Herre og min Gud!« v29 Jesus sagde til ham: »Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.«

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 10:45 pm

Nu har du jo vækket min interesse:

I din passage er det kun Thomas der forstår Jesu' sande natur, Peter og Mattæus erkender det ikke.
Se også vers 12

(12) Disciplene sagde til Jesus: "Vi ved, at du vil gå bort fra os. Hvem skal så være vores leder?" Jesus sagde til dem: "Hvor I end er kommet til, så skal I gå til Jacob den Retfærdige, ham, for hvis skyld himlen og jorden blev til. "

Det er altså ikke (Simon) Peter der skal være lederen, men Jacob (Jesu' broder).

Vi er vidne til en 2000 år gammel kirkelig strid om hvem, der skulle være "kult" leder. Jerusalem (kredsen omkring Jacob visr i syrien på dette tidspunkt) eller Peter i Rom.

At Thomas evangeliet indeholder denne strid, tages af nogle som indikation på at Thomas er et meget gammelt skrift, måske et af de ældste evangelier.

At Jesu' sande natur ved bliver med at være hemmelig (Thomas vil jo ikke ud med det) fortolkes som et tydeligt gnostisk træk.

Johannes evangeliets, ikke censur, men skarpe irettesættelse af Thomas (Den vantro Thomas, den jeg har ovenfor) er et angreb på gnostikerne (men det er ikke sikkert at det er skriftet vi kender som Thomas evageliet, der angribes), der ikke anerkendte den kødlige genopstandelse (så vidt jeg har forstået kun den sjælelige genopstandelse af Jesus) men Johannes tvinger altså Thomas til at erkende genopstandelsen fysisk, og må lide den bet, at være den eneste af apostlene der betegnes som "Vantro".

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af SortKaffe Ons Aug 01, 2012 12:03 am

[quote="Cirb"]

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb[/quote

Næe, det synes jeg nu ikke.

Tværtimod synes jeg det er meget begavet af Plyds og Jomsviking at bringe spørgsmålet om normløsheden contra de kristne værdier ind i billedet.

Trådens emne er jo den demografiske udfordring Europa står overfor. Og grunden til dene udfordring blev jo netop lagt tilbage i 1970'erne da kirken (særligt den katolske), tabte slaget om prævension og abort med et brag.

Det er jo ikke til at komme uden om. Krigen om prævension var en krig mellem de gamle, etablerede normer, og normerne etableret af en ny, fremadstormende generation ( 68'erne), der satte sig selv og egne interesser i centrum.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af oledebat Ons Aug 01, 2012 1:43 am

[quote="SortKaffe"]
Cirb skrev:

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb[/quote

Næe, det synes jeg nu ikke.

Tværtimod synes jeg det er meget begavet af Plyds og Jomsviking at bringe spørgsmålet om normløsheden contra de kristne værdier ind i billedet.

Trådens emne er jo den demografiske udfordring Europa står overfor. Og grunden til dene udfordring blev jo netop lagt tilbage i 1970'erne da kirken (særligt den katolske), tabte slaget om prævension og abort med et brag.

Det er jo ikke til at komme uden om. Krigen om prævension var en krig mellem de gamle, etablerede normer, og normerne etableret af en ny, fremadstormende generation ( 68'erne), der satte sig selv og egne interesser i centrum.

Nu tror jeg næppe at vi kommer til at se en tilbagerulning til et mere kristent fundament med kernefamilien og patriarken i centrum, ligesom vi næppe får forbudt prævention Wink
Om vi vil det eller ej er vores samfund et konglomerat af alle disse 68'er tanker og ideer.
Peter Bastian udtrykker det sådan; Vi har gennemført en enestående positiv og nødvendig kulturudvikling, men vi er druknet i vores egen succes og vi skal videre.
Nu har jeg ikke fået læst den, men hørte et ret sjovt interview i andledning af; http://www.peterbastian.dk/boger/mesterlre-en-livsfortlling
hvor han netop kommer ind på den udvikling og forsøger at gøre status og kigge frem.
Men nu er han jo retoriker og sprøjter ord som "skidt fra en spædkalv" Very Happy

Konkret kunne man evt tænke sig at der måtte den normændring til at det er ok for kvinderne at få børn mens de læser,-altså vuggestuer på uni. (du får ikke Q hjem til kødgryderne)
Dernæst må den bløde underdrejede mand finde sine ben igen,--og det sker nok ikke på carl mar møller metoden.
Hvordan det sker er nok det store ? ,-vi ser jo en virkelighed med færre håndværksfag, hvorved du allerede har sorteret en lang række drenge fra.
Denne boglig-gørelse af samfundet passer Q's natur bedre og samtidigt har hun frigjort sig økomnomiskt, og for at gøre det endnu værre: Forskning viser at mænd takler idenditetskriser og tab dårligere end kvinder.(Tjek bænken med alkovrag)

Jeg har ikke det forkromede bud på "manderevulutionen" ,- men en ting er sikkert: Den sker ikke ved tilbageskuenhed.

oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Men nok så interessant

Indlæg af Thomas Ons Aug 01, 2012 5:37 am

Jomsviking skrev:Nu har du jo vækket min interesse:

I din passage er det kun Thomas der forstår Jesu' sande natur, Peter og Mattæus erkender det ikke.
Se også vers 12

(12) Disciplene sagde til Jesus: "Vi ved, at du vil gå bort fra os. Hvem skal så være vores leder?" Jesus sagde til dem: "Hvor I end er kommet til, så skal I gå til Jacob den Retfærdige, ham, for hvis skyld himlen og jorden blev til. "

Det er altså ikke (Simon) Peter der skal være lederen, men Jacob (Jesu' broder).

Vi er vidne til en 2000 år gammel kirkelig strid om hvem, der skulle være "kult" leder. Jerusalem (kredsen omkring Jacob visr i syrien på dette tidspunkt) eller Peter i Rom.

At Thomas evangeliet indeholder denne strid, tages af nogle som indikation på at Thomas er et meget gammelt skrift, måske et af de ældste evangelier.

At Jesu' sande natur ved bliver med at være hemmelig (Thomas vil jo ikke ud med det) fortolkes som et tydeligt gnostisk træk.

Johannes evangeliets, ikke censur, men skarpe irettesættelse af Thomas (Den vantro Thomas, den jeg har ovenfor) er et angreb på gnostikerne (men det er ikke sikkert at det er skriftet vi kender som Thomas evageliet, der angribes), der ikke anerkendte den kødlige genopstandelse (så vidt jeg har forstået kun den sjælelige genopstandelse af Jesus) men Johannes tvinger altså Thomas til at erkende genopstandelsen fysisk, og må lide den bet, at være den eneste af apostlene der betegnes som "Vantro".
er den betydning, han formentlig har i Kina og Indien - den kinesiske kirke - Lysets kirke - der uddør formentlig omkring 600-700.
Kina
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Ons Aug 01, 2012 11:33 am

[quote="SortKaffe"]
Cirb skrev:

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb[/quote

Næe, det synes jeg nu ikke.

Tværtimod synes jeg det er meget begavet af Plyds og Jomsviking at bringe spørgsmålet om normløsheden contra de kristne værdier ind i billedet.

Trådens emne er jo den demografiske udfordring Europa står overfor. Og grunden til dene udfordring blev jo netop lagt tilbage i 1970'erne da kirken (særligt den katolske), tabte slaget om prævension og abort med et brag.

Det er jo ikke til at komme uden om. Krigen om prævension var en krig mellem de gamle, etablerede normer, og normerne etableret af en ny, fremadstormende generation ( 68'erne), der satte sig selv og egne interesser i centrum.

En vækkelsesbølge har skyllet ind over vores kultur de sidste knap 100 år, som grundliggende trossætninger har denne bevægelse

  • Du skal ikke tro på, at noget er rigtigt

  • Du Skal ikke tro på, at noget er godt

  • Du skal ikke tro på, at noget er sandt


Som man ofte ser det, så er der ikke noget der opflammer det religiøse raseri mere hos den nye tros proselytter, end når de bliver konfronteret med den gamle tros "afgudsbilleder":

  • Fællesskabet i den korsfæstede frelser, der døde for vore synders skyld

  • Fællesskabet i familien

  • Fællesskabet om vores fædreland, Det Danske Kongerige


Men i og med at vi har erkendt dem, som det de er: En religion (dog en primitiv en af slagsen), kan vi også benytte religionens forestillingsverden og - sprog til præcist at karakterisere dem: Frafaldne, der som deres vranglære fremfører et intethedens evangelium.

Jeg mener, og lad det være en personlig holdning, at meget af det jeg ser som en mærkelig svaghed i den europæiske kultur: En art apati, Et fravær af livsbekræftende styrke og handlekraft, Et fravær af kreativitet og skabelyst, kan spores tilbage til denne forestilling om "intethed", der har vundet frem.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Ons Aug 01, 2012 12:08 pm

Thomas skrev:
Jomsviking skrev:Nu har du jo vækket min interesse:

I din passage er det kun Thomas der forstår Jesu' sande natur, Peter og Mattæus erkender det ikke.
Se også vers 12

(12) Disciplene sagde til Jesus: "Vi ved, at du vil gå bort fra os. Hvem skal så være vores leder?" Jesus sagde til dem: "Hvor I end er kommet til, så skal I gå til Jacob den Retfærdige, ham, for hvis skyld himlen og jorden blev til. "

Det er altså ikke (Simon) Peter der skal være lederen, men Jacob (Jesu' broder).

Vi er vidne til en 2000 år gammel kirkelig strid om hvem, der skulle være "kult" leder. Jerusalem (kredsen omkring Jacob visr i syrien på dette tidspunkt) eller Peter i Rom.

At Thomas evangeliet indeholder denne strid, tages af nogle som indikation på at Thomas er et meget gammelt skrift, måske et af de ældste evangelier.

At Jesu' sande natur ved bliver med at være hemmelig (Thomas vil jo ikke ud med det) fortolkes som et tydeligt gnostisk træk.

Johannes evangeliets, ikke censur, men skarpe irettesættelse af Thomas (Den vantro Thomas, den jeg har ovenfor) er et angreb på gnostikerne (men det er ikke sikkert at det er skriftet vi kender som Thomas evageliet, der angribes), der ikke anerkendte den kødlige genopstandelse (så vidt jeg har forstået kun den sjælelige genopstandelse af Jesus) men Johannes tvinger altså Thomas til at erkende genopstandelsen fysisk, og må lide den bet, at være den eneste af apostlene der betegnes som "Vantro".
er den betydning, han formentlig har i Kina og Indien - den kinesiske kirke - Lysets kirke - der uddør formentlig omkring 600-700.
Kina

Ja, men jeg ved ikke så meget om det. JEg mener at vide at Hinduer anerkender Jesus som en (stor) hellig mand (men ikke Muhammad, så vidt jeg er orienteret) men ved ikke hvor langt det strækker sig tilbage?

Der forgik synkreser (stavning?) i øst, særlig er gnosticismen fremtrædende (og blev fordømt hårdt og vedholdende af centrene i lille-asien og Italien) med sine lysbilleder (Se f.eks. Zorastinerne, Persiens gamle religion) og immaterielle forståelse af verden. Selvfølgelig også synkresen mellem jødedom og kristendom i de jødiske områder (Se islams fremstilling af kristendom, der antyder eksistensen af en speciel form for kristendom i Mekka-Medina området omkring år 600) . Af historiske grunde (Romerne gjorde som bekendt kort proces med jøderne i et par omgange og islam udslettede det meste af den østlige kristendom) har lidt af dette overlevet og det der står tilbage er den latinske katolske kirke (her af afledtes senere protestanter/evangelister) og den græsk-ortodokse kirke, plus nogle meget mindre men lige så gamle samfund (syrisk, Koptisk m.m.).

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Ons Aug 01, 2012 12:32 pm

[quote="Jomsviking"]
SortKaffe skrev:
Cirb skrev:

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb[/quote

Næe, det synes jeg nu ikke.

Tværtimod synes jeg det er meget begavet af Plyds og Jomsviking at bringe spørgsmålet om normløsheden contra de kristne værdier ind i billedet.

Trådens emne er jo den demografiske udfordring Europa står overfor. Og grunden til dene udfordring blev jo netop lagt tilbage i 1970'erne da kirken (særligt den katolske), tabte slaget om prævension og abort med et brag.

Det er jo ikke til at komme uden om. Krigen om prævension var en krig mellem de gamle, etablerede normer, og normerne etableret af en ny, fremadstormende generation ( 68'erne), der satte sig selv og egne interesser i centrum.

En vækkelsesbølge har skyllet ind over vores kultur de sidste knap 100 år, som grundliggende trossætninger har denne bevægelse

  • Du skal ikke tro på, at noget er rigtigt

  • Du Skal ikke tro på, at noget er godt

  • Du skal ikke tro på, at noget er sandt


Som man ofte ser det, så er der ikke noget der opflammer det religiøse raseri mere hos den nye tros proselytter, end når de bliver konfronteret med den gamle tros "afgudsbilleder":

  • Fællesskabet i den korsfæstede frelser, der døde for vore synders skyld

  • Fællesskabet i familien

  • Fællesskabet om vores fædreland, Det Danske Kongerige


Men i og med at vi har erkendt dem, som det de er: En religion (dog en primitiv en af slagsen), kan vi også benytte religionens forestillingsverden og - sprog til præcist at karakterisere dem: Frafaldne, der som deres vranglære fremfører et intethedens evangelium.

Jeg mener, og lad det være en personlig holdning, at meget af det jeg ser som en mærkelig svaghed i den europæiske kultur: En art apati, Et fravær af livsbekræftende styrke og handlekraft, Et fravær af kreativitet og skabelyst, kan spores tilbage til denne forestilling om "intethed", der har vundet frem.

Ikke helt enig.

Jeg ser noget mere i retning af en reformation.

Det kan godt være at den korsfæstede frelser måske ikke er moderne; men lad os sige det på den måde, at han påpegede en del forhold, som dels bestemt IKKE var i orden - og som man med enkle midler kunne gøre noget ved. Det er ikke et spørgsmål om at finde vejen til frelsen; men at undgå at køre i sumpen i første sving.
Biblen er måske ikke løsningen på pest og anden sygdom; men hvis det kan klares med lidt penicillin, så ....
Sult er en svøbe, der dog måske kan klares med lidt mindre ubehagelige midler - end ligefrem hårdt arbejde!
Krig er altså hundedyrt. Jo mere avanceret et samfund, jo mere har alle og tabe - jeg mener: Hvorfor skulle man dog erobre og plyndre russerne - og slæbe rundt på deres sager af sekunda kvalitet og i dårlig smag?
Dødsfald? Ja helt kan de nok ikke undgås; men arbejdstilsynet kan dog gøre sit.

Fællesskabet i familien er jo jævnfør nervemedicinforbruget nok ikke éntydigt en velsignelse, så hvis vi i vidt omfang kan klare os uden, så kan vi altid se om vi kan få plusserne uden at minusserne gør det hele tvivlsomt.

Danmark er måske ikke det mest fremragende - men bare kig på Sverrig: Dér har vi jo et afskrækkende eksempel lige for næsen.

Jeg er lidt skeptisk med hensyn til de åndelige pakkeløsninger - dermed ikke sagt at de ikke har deres gode sider.
Lidt ligesom Luther, der sagde: Hvorfor betale for syv sakramenter, når der ved nærmere eftersyn er brug for to - resten var reklame.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Ons Aug 01, 2012 1:00 pm

Jeg påstår egentligt ikke (hvor skulle jeg vide det fra) at frelsen, familien eller fædrelandet er hhv. sand, god, rigtigt - men jeg påstår at den gamle fortælling baserer sig på at frelsen, familien eller fædrelandet er hhv. sand, god, rigtigt

Det afgørende er at vi opererer (opererede) med begreberne sand, god, rigtig - vores kulturs kernebegreber.

Den nye tids tro er nihilistisk i sin grundvold, og derfor rummer den ikke disse vores kulturs kernebegreber. Den efter lader os med, lige præcis, ingenting - og det går bl.a. udover, med et moderne udtryk, motivationen.
Vi gider ikke få børn, vi gider ikke ofrer os for fællesskabet, vi gider faktisk slet ikke fællesskabet - det eneste der for alvor er tilbage er en allestedsnærværende frygt for vores egen tilintetgørelse, vores egen tilbagevendelse til intetheden, vores egen død - den ondskab, den frygter vi! Fordi vores død, jo, mere end antyder at vi selv er intet - ligegyldige: Et tilfældigt sammenrend af molekyler.
Med et religiøst udtryk: Der er ingen salighed i den tro.


Sidst rettet af Jomsviking Ons Aug 01, 2012 1:19 pm, rettet 1 gang

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Ons Aug 01, 2012 1:03 pm

Jomsviking skrev:
Thomas skrev:
Jomsviking skrev:Nu har du jo vækket min interesse:

I din passage er det kun Thomas der forstår Jesu' sande natur, Peter og Mattæus erkender det ikke.
Se også vers 12

(12) Disciplene sagde til Jesus: "Vi ved, at du vil gå bort fra os. Hvem skal så være vores leder?" Jesus sagde til dem: "Hvor I end er kommet til, så skal I gå til Jacob den Retfærdige, ham, for hvis skyld himlen og jorden blev til. "

Det er altså ikke (Simon) Peter der skal være lederen, men Jacob (Jesu' broder).

Vi er vidne til en 2000 år gammel kirkelig strid om hvem, der skulle være "kult" leder. Jerusalem (kredsen omkring Jacob visr i syrien på dette tidspunkt) eller Peter i Rom.

At Thomas evangeliet indeholder denne strid, tages af nogle som indikation på at Thomas er et meget gammelt skrift, måske et af de ældste evangelier.

At Jesu' sande natur ved bliver med at være hemmelig (Thomas vil jo ikke ud med det) fortolkes som et tydeligt gnostisk træk.

Johannes evangeliets, ikke censur, men skarpe irettesættelse af Thomas (Den vantro Thomas, den jeg har ovenfor) er et angreb på gnostikerne (men det er ikke sikkert at det er skriftet vi kender som Thomas evageliet, der angribes), der ikke anerkendte den kødlige genopstandelse (så vidt jeg har forstået kun den sjælelige genopstandelse af Jesus) men Johannes tvinger altså Thomas til at erkende genopstandelsen fysisk, og må lide den bet, at være den eneste af apostlene der betegnes som "Vantro".
er den betydning, han formentlig har i Kina og Indien - den kinesiske kirke - Lysets kirke - der uddør formentlig omkring 600-700.
Kina

Ja, men jeg ved ikke så meget om det. JEg mener at vide at Hinduer anerkender Jesus som en (stor) hellig mand (men ikke Muhammad, så vidt jeg er orienteret) men ved ikke hvor langt det strækker sig tilbage?

Der forgik synkreser (stavning?) i øst, særlig er gnosticismen fremtrædende (og blev fordømt hårdt og vedholdende af centrene i lille-asien og Italien) med sine lysbilleder (Se f.eks. Zorastinerne, Persiens gamle religion) og immaterielle forståelse af verden. Selvfølgelig også synkresen mellem jødedom og kristendom i de jødiske områder (Se islams fremstilling af kristendom, der antyder eksistensen af en speciel form for kristendom i Mekka-Medina området omkring år 600) . Af historiske grunde (Romerne gjorde som bekendt kort proces med jøderne i et par omgange og islam udslettede det meste af den østlige kristendom) har lidt af dette overlevet og det der står tilbage er den latinske katolske kirke (her af afledtes senere protestanter/evangelister) og den græsk-ortodokse kirke, plus nogle meget mindre men lige så gamle samfund (syrisk, Koptisk m.m.).

Jeg ved ikke så meget om det; men så vidt jeg ved så har den syriske kirke den dag i dag liturgi på aramæisk.
Jeg tror nok nærmere vi skal se den vestlige kirke som undtagelsen: Der var en centraladministration i romerriget, der løb tør for arbejdsopgaven med at administrere imperiet, så måtte man give sig til noget andet for at undgå hårdt arbejde. Hvad gør de så? Hvad en centraladministration altid gør: Laver regler, normer, klassifikationer og licenser.

Jeg mener at disciplen Thomas netop drog mod øst. Nu har vi mht. til østen - og den østlige del af det østlige romerrige en udpræget lys og sol kultur, som var nok så fremtrædende i romerriget - vi hører bla. om galliske legioner (jeg mener det var IV Alaudæ), hvor der var soltilbedere af orientalsk snit.

Det, der er det mest fremherskende ved kristendommen er dens tilpasningsevne - det interessante er at den uddør i Kina. Der, hvor jeg formoder hindringen var: Kinesere tror skam også på det evige liv; men det med at en frygtelig død kan være indgangen til et skønt liv efter døden - den KØBER de ALDRIG.

Uden at trække det for langt: Du kan se en lignende fundamental forskel i tankegang i den skandale badmintonkamp her ved OL. To fjernøstlige par står og vil ikke vinde, fordi hvis de vinder så taber de - og de vil vinde. Logisk nok. Det ligger dog ikke til dem, som det ligger til os at de holdninger (ikke regler, for det er ikke ulovligt at tabe en badmintonkamp) - med nu spiller vi altså badminton, så kører vi efter de normer: Fjollede, ja det kan vi da godt se; men vi tager skam vores vittigheder særdeles alvorligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Ons Aug 01, 2012 1:12 pm

Jomsviking skrev:Jeg påstår egentligt ikke (hvor skulle jeg vide det fra) at frelsen, familien eller fædrelandet er hhv. sand, god, rigtigt - men jeg påstår at den gamle fortælling baserer sig på at frelsen, familien eller fædrelandet er hhv. sand, god, rigtigt

Det afgørende er at vi opererer (opererede) med begreberne sand, god, rigtig - vores kulturs kernebegreber.

Den nye tids tro er nihilistisk i sin grundvold, og derfor rummer den ikke disse vores kulturs kernebegreber. Den efter lader os med, lige præcis, ingenting - og det går bl.a. udover, med et moderne udtryk, motivationen.
Vi gider ikke få børn, vi gider ikke ofrer os for fællesskabet, vi gider faktisk slet ikke fællesskabet - det eneste der for alvor er tilbage er en allestedsnærværende frygt for vores egen tilintetgørelse, vores egen tilbagevendelse til intetheden, vores egen død - den ondskab, den frygter vi! Fordi vores død, jo, mere en antyder at vi selv er intet - ligegyldige: Et tilfældigt sammenrend af molekyler.
Med et religiøst udtryk: Der er ingen saglighed i den tro.

Jeg er enig i, at der ikke er nogen salighed i den tro; men mon ikke mindre kan klare det.
Der vil jeg netop sige at de "gammeldags" - sand, god og rigtig - deres styrke ligger ikke så meget i det, de opnår; men idet de hjælper til at undgå.
Familiens begrundelse er jo nok så meget opfattelsen af en reserve - dvs. tryghed; men al stræben har jo gået på, at man skal kunne klare sig enten med mindre dyre reserver - eller med mindre reserver.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Ons Aug 01, 2012 2:24 pm

Jo, og tak for staveren Embarassed

Sådan synes jeg godt at man kan sige det.

Man kan sige at familien undgår destruktion, som følge af at individet naturligvis kan få andre gode ideer, da vi begrunder (måske rettere i datid: begrundede) familien ud fra nogle universelle absolutte værdier. Dels religiøse (den er helt tydelig i katolsk kristendom: Den hellige familie (Jesus, Josef, maria) korresponderer med den transcendentale treenige guddom: (Faderen, Sønnen og helligånden) men også mere jordiske værdier som at mandens ære var nært knyttet til hans evner som familiefar - eller rettere familie-beskytter.
(Jeg ved godt at det er helt sort og virker urimeligt at genkalde sig sådan noget - men sådan var det jo faktisk engang, for ikke så længe siden )

Man kan med lidt god vilje følge familiens udvikling i Danmark: Fra et klansamfund hvor mand-kvinde-børn var først og fremmest medlemmer i en løsere organiseret klan, dernæst en stærkt organiseret storfamilie eller husholdning og så, det der forekommer os, et løsere organiseret mand-kvinde-barn forhold, som under kristendommens indflydelse udvikler sig til et familie samfund hvor kernen i samfundet simpelthen er forholdet mellem far-mor-børn, en hellig ubrydelig enhed. (nogen vil nok fortsætte til at vi nu har et individualistisk samfund, hvor grundkernen er forholdet mellem borgeren-staten, og så er vi tilbage til hvorfor vi ikke får børn)


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Ons Aug 01, 2012 11:29 pm

Jomsviking skrev:Jo, og tak for staveren Embarassed

Sådan synes jeg godt at man kan sige det.

Man kan sige at familien undgår destruktion, som følge af at individet naturligvis kan få andre gode ideer, da vi begrunder (måske rettere i datid: begrundede) familien ud fra nogle universelle absolutte værdier. Dels religiøse (den er helt tydelig i katolsk kristendom: Den hellige familie (Jesus, Josef, maria) korresponderer med den transcendentale treenige guddom: (Faderen, Sønnen og helligånden) men også mere jordiske værdier som at mandens ære var nært knyttet til hans evner som familiefar - eller rettere familie-beskytter.
(Jeg ved godt at det er helt sort og virker urimeligt at genkalde sig sådan noget - men sådan var det jo faktisk engang, for ikke så længe siden )

Man kan med lidt god vilje følge familiens udvikling i Danmark: Fra et klansamfund hvor mand-kvinde-børn var først og fremmest medlemmer i en løsere organiseret klan, dernæst en stærkt organiseret storfamilie eller husholdning og så, det der forekommer os, et løsere organiseret mand-kvinde-barn forhold, som under kristendommens indflydelse udvikler sig til et familie samfund hvor kernen i samfundet simpelthen er forholdet mellem far-mor-børn, en hellig ubrydelig enhed. (nogen vil nok fortsætte til at vi nu har et individualistisk samfund, hvor grundkernen er forholdet mellem borgeren-staten, og så er vi tilbage til hvorfor vi ikke får børn)


Nu er religion med sine ritualer meget ofte erfaringsmæssige: Man ved egentlig ikke hvorfor, man gør tingene på en bestemt måde - man kan i hvert fald ikke logisk konsistent begrunde det i årsag-virkningssammenhæng - der er bare det, at det erfaringsmæssigt virker. Tidligere var gudstjenester om søndagen - ret beset - en udmærket lejlighed til at bekendtgøre til almenheden: Kommunikationsmidlerne var endog ringere end Danmarks Radio.

Et ritual har så også omkostninger fra al den viften om ørerne - om ikke andet, så tidsspilde. Når muslimer beder 5 gange om dagen, så er det rimelig praktisk for at holde mødetidspunkter og frokostpause - at få vasket syrekasserne er der heller ikke nogen, der er kommet alvorligt til skade ved. Du ser hvordan fredagsbønnen har været brugt under det arabiske forår, når alt andet svigter.
Kommer der andre måder - internet f.eks. - så kan nogle af forudsætningerne hæves.
Her udmærker kristendommen - generelt - sig ved at være tilpasningsduelig (med visse undtagelser som nogle af de halvgamle sekter i f.eks. USA - amish) i modsætning til f.eks. jøderne, der holder fast i nogle oldgamle ritualer, hvis praktiske betydning fortaber sig i det uvisse (med reference til skindebatten om omskæring - altså nu har jøderne de sidste 2000 år har større problemer end som så).

Det var sådan set også derfor jeg nævnte badminton udelukkelsen: Der er ikke nogen logisk begrundelse for ikke at tabe de kampe - medmindre de regler er der af en årsag; nemlig den, at man gider ikke have noget med dem at gøre, hvis de ikke holder sig til reglerne (skrevne som uskrevne).
Et vestligt forretningssystem er ikke vanskeligt at snyde - og det er en fordel at snyde, hvis man ikke skal lave forretninger i fremtiden.
Det er derfor LIBOR skandalen er så alvorlig, fordi den udelukker, at bankerne kan komme til at fungere igen!
De regler og konventioner er der af en grund - selvom man måske ikke kan forklare den - sådan en som Gorrion føler sig snydt og bedraget: Det er så tildels rigtigt, for noget af det, han betragter som svindel, det er det ikke; men der er helt klare gummemasserende tilfælde af svindel: Det gør at Gorrion kan de aldrig lave forretninger med igen: Det overlever de måske nok; men dem bankerne skal lave forretninger med - f.eks. central banker - de vil have en forhåndsformodning om ond tro.
Det mest skræmmende eksempel er jo, at der er ikke nogen ædruelige, der tror et bankregnskab over en dørtærskel. Tillid til et regnskab bygger på en tillid til, at tal massagen finder sted indenfor visse rammer.

Derfor ser man også, at folk reagerer meget skarpt på brud af tabuer.
De "pillesager" der har været meget omtalt med misbrug af egne børn. Udover den egentlige forbrydelse kommer så kompromitteringen af et tabu. (Forstå mig ikke galt - eksemplet er mig lige så modbydeligt som det er for de fleste andre).

Det andet er at ritualer (eller forestillinger) undergår ofte en "fortætning", som du nævner med faderen, sønnen og helligånden mv. Sålænge man ikke når til en logisk modstrid, så sker der ikke noget ved at drage de paralleller - tværtimod så kan man anvende en mere primitiv og robust hjernevirksomhed - meget mere rationelt.
Problemet kommer, når erfaringen drager det i tvivl om den elementære beskyttelse af egne forældre er effektiv - eller mere effektiv end alternativet. Derfor ser du også en Søren Krarup hamre i prædikestolen: I de fleste tilfælde har han jo ret; men "fortættede" rituelle regler kender ikke nogen nuancering og undtagelser - hvis de ikke er vist systematisk (om ikke generelt) forkerte - så er der ikke nogen grund til nuancering og undtagelser.

Nedbruddet i familieværdierne sker jo nok så meget fordi unge og gamle får modsat rettede interesser - og modsætningerne, der går ud over hvad man kan forstå som en "aftale" eller "kontrakt" med dertil hørende kompromis.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tors Aug 02, 2012 12:47 am

Jeg er ikke uenig, og misforstå mig ikke, mine værdi-betragtninger har ikke til hensigt at skulle forstås som operationelle forklaringer på de fænomener vi ser, men mere en del af den baggrund hvor på fænomenerne sker.

Dit udmærkede badminton eksempel, udover at den lige præcis siger noget om det du er inde på med skrevne og uskrevne regler (og så bør vi overveje hvorfor ærlighed er vigtig en dyd, for os), er i et sociologisk perspektiv en situationen der demonstrer værdiforskelle og hvor forskelligt man kan se, det der forekommer at være en ret simpel situation (der i virkeligheden slet ikke er så simpel).
Jeg vil påstå at for vesterlændinge ligger æren i (sports)handlingen, for kinesere ligger den i sejren.
For os er sport ritualiseret krig, for dem, er det krig.

Misforstå mig ikke, selvfølgelig vil man vinde - det er jo del af formålet! Når (herrer)landsholdet i fodbold møder Sverige, handler det selvfølge om at vinde! Men ikke vinde for enhver pris, det skal gå ordentlig til. For det sande formål er jo at vise: at vi er bedre end dem; at vi er mere mænd end dem - er der snyd involveret er intet blevet vist - udover upålidelighed og uærlighed (og det er jo ikke gode egenskaber for en kriger). Holdene mødes i en helt igennem rituel krigshandling, derfor er det helt nødvendigt at selv den mindste regel er overholdt - ellers gælder det ikke (sammenlign i øvrigt med religiøse ritualer, hvor pinelig punktlig er et træk der går igen over hele menneskeligheden, uden undtagelse).

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tors Aug 02, 2012 2:12 am

Jomsviking skrev:Jeg er ikke uenig, og misforstå mig ikke, mine værdi-betragtninger har ikke til hensigt at skulle forstås som operationelle forklaringer på de fænomener vi ser, men mere en del af den baggrund hvor på fænomenerne sker.

Dit udmærkede badminton eksempel, udover at den lige præcis siger noget om det du er inde på med skrevne og uskrevne regler (og så bør vi overveje hvorfor ærlighed er vigtig en dyd, for os), er i et sociologisk perspektiv en situationen der demonstrer værdiforskelle og hvor forskelligt man kan se, det der forekommer at være en ret simpel situation (der i virkeligheden slet ikke er så simpel).
Jeg vil påstå at for vesterlændinge ligger æren i (sports)handlingen, for kinesere ligger den i sejren.
For os er sport ritualiseret krig, for dem, er det krig.

Misforstå mig ikke, selvfølgelig vil man vinde - det er jo del af formålet! Når (herrer)landsholdet i fodbold møder Sverige, handler det selvfølge om at vinde! Men ikke vinde for enhver pris, det skal gå ordentlig til. For det sande formål er jo at vise: at vi er bedre end dem; at vi er mere mænd end dem - er der snyd involveret er intet blevet vist - udover upålidelighed og uærlighed (og det er jo ikke gode egenskaber for en kriger). Holdene mødes i en helt igennem rituel krigshandling, derfor er det helt nødvendigt at selv den mindste regel er overholdt - ellers gælder det ikke (sammenlign i øvrigt med religiøse ritualer, hvor pinelig punktlig er et træk der går igen over hele menneskeligheden, uden undtagelse).
Nu var det damedouble, så der halter den lidt...

Hvis vi er uenige - og det er jeg så ikke sikker på, vi er:
Så den med moralens forfald - jeg tror ikke rigtig på den.

Den åbne bekendelse til Gud, Konge og Fædreland - og konen - ikke at forglemme (hvilket er usandsynligt, al den stund, at hun uafladeligt kværner), den giver jeg ikke det store for. Men de underliggende implicite og integrerede normer - de er på plads.

Tag nu hende koreaneren/japaneren, der kvæster sig på badminton banen: Den interessante er Tine Baun bliver sat i en konflikt mellem Gud og Konge:

På den ene side har hun ikke noget at gøre med sagen, fordi Tine Baun

Tine Baun gik over for at trøste sin modstander, da ingen officials kom på banen.

- Jeg kunne ikke forstå, hvorfor der ikke kom nogen ind. Hun lå jo bare der, og jeg tænkte; så gør da noget.


- Jeg forstår ikke, hvorfor jeg skulle tage over som en anden mor. Og jeg forstår slet ikke, at hun prøvede at spille tre-fire bolde bagefter. Hvorfor smadre alt, siger den 33-årige dansker.

"Kongen" - dvs. autoriteten - griber IKKE ind. Men hun forudsætter at den er der - ellers holder al organisation jo op!
Gud: Det hun gør er dybt kristent - du kunne jo se at den slet ikke gled ind på lystavlen hos dem, der umiddelbart havde ansvaret.
Konen/familien: Tine har INGEN forpligtigelse i den forbindelse.
Fædrelandet - lad os nu lige holde proportionerne - nå ikke?

Alle værdierne er jo sådan set på plads og integrerede hos Tine. De andre står bare og ser dumme ud - de har IKKE det værdisæt!
Uden at kende hende, så ville Tine næppe udtykke sig sådan: Netop! Det er netop min pointe! Det ligger så dybt, at hun tænker ikke over det.

Den anden ting er, at værdisættet ikke kan bruges til noget positivt: Tine opnår ikke nogen fordel - tværtimod. Men hun har derimod evnen til at undgå nogle ulykker.

Så vidt jeg kan gennemskue, så er det pointen i kristendommen, nemlig hvis det ikke koster dig noget, så yder du hjælp på trods af, at der ikke er nogen gevinst for dig selv. Igen: "Giv kejseren, hvad kejserens er og Giv Gud, hvad Guds er.'' Når beløbene er så ubetydelige, så er økonomi irrelevant. Det betyder så ikke at økonomi generelt er irrelevant - man kan stadig gøre forretninger med japanere og kinesere; men det er mere besværligt.

Kristendommens gevinst er jo den, at nogen gange er en ubetydelig hjælp af uforholdsmæssig værdi, hvilket gør det sandsynligt at man selv - hvis man har modtaget en sådan hjælp - yder den igen.

Det er dér, jeg ser skillelinjen mellem vestlig kultur og asiatisk - nemlig i de træk, vi ikke tænker over.
Hvordan passer Tyrkiet så ind? Jo, der er altså et dybt kristent lag i tyrkerne - de vil nok fornægte det; men det er der. Selv i "kristne" lande virker den jo langt fra hver gang.

Værdierne er der såmænd nok; men at tale om f.eks. en Kristen Finanslov er rent vrøvl.

Dermed ikke sagt, at bibel mm. er overflødige - de giver nemlig et sæt symboler og forklaringsmodeller, der gør det personlige engagement mindre relevant.
Jeg kan f.eks. analysere ejerlejlighedsmarkedet rimelig lidenskabsløst, fordi jeg har symbolerne; men ikke engagementet - sammenbrud af ejerlejlighedsmarkedet kan gøres ud fra det modsatte af "Bare det var MIG" holdningen - nemlig "Godt det IKKE er MIG!"
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tors Aug 02, 2012 12:31 pm

@Thomas

I et religionssociologisk perspektiv: altså sådan her vil min gamle, muligvis tossede, religionslærer have udlagt teksten:

Først:
Nu var det damedouble, så der halter den lidt...
Nu skrev jeg udtrykkelig herrer-landsholdet i fodbold. Hvor jeg mener at det mytiske forlæg er ganske klart, hvis man er i tvivl kan man blot tage til en FCK-Brøndby kamp og indånde kamp-stemningen.
Pointen er dog at handlingen (altså den på banen, i tilfældet FCK-BIF) er ritualiseret. Gennem ritualiseringen (dvs. spillets regler, skrevne som uskrevne), repræsenteres noget andet, noget større - og det er helligbrøde at bryde reglerne, da man så ikke har repræsenteret det større: man mister formålet med handlingen.

De olympiske lege, er oprindeligt (altså i det gamle Grækenland) et ritualiseret (blod)offer til guderne (I særdeleshed Zeus). Mens man kan diskutere hvad det egentligt er de moderne Olympiske lege står for, så bevares denne ritualisering af handlingen - ritualet skal overholdes, ellers mister den sin mening.

Med et spadestik dybere i kulturens lag, ser vi måske det oprindelige formål med legen eller festivalen: Dødekult. Grækerne afholdt lege for den døde (se f.eks. Patroklos, illiaden) Eutruskerne afholdt kamp-lege (til døden) til ære for den afdøde, Romernes berømte gladiator-spil er sandsynligvis det samme blodoffer, oprindelig i forbindelse med dødekult (men senere bragt ud i offentligheden).
Med fejringen af døden (og det er måske fremmedartet for os) fejrede man også livet, da der i disse kulturer har været en dualisme mellem livet og døden (og ikke en modsætning, som vi har). Sammenlign i øvrigt med Jesu' dåb: (Dåbs)Vandet er både et symbol på liv og død. Jesus nedsænkes i døden (vandet), for at genopstå af døden (vandet), derfor døber vi vores børn i vand (liv), så at de skal have del i livet (jesus). (og bemærk lige at Markus indleder sit evangelium med at fortælle hele evangeliets rammefortælling i et enkelt billede! Gude-manden der døde for at du skal leve [liv-død-liv])

Så summa sumarum; Min gamle excentriske religionslærer vil have sagt: Når vi afholder de olympiske lege (flotte, smukke, stærke unge mennesker - bærerne af frugtbarheden) fejrer vi, på ritualiseret form, livet. Det har vores asiater i badmintonhallen slet ikke forstået, de tror det handler om at vinde, og bryder derfor ritualet, derved opløses handlingens virkelig formål (festligholdelse af livet) og det er helligbrøde - og derfor er de nu smidt ud.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tors Aug 02, 2012 12:46 pm

@Thomas
Så den med moralens forfald - jeg tror ikke rigtig på den.

Lige en præcisering; Jeg taler ikke om moral og slet ikke dens forfald (det må folk selv finde ud af!) , jeg taler om en ændring af værdier.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tors Aug 02, 2012 1:02 pm

Så vidt jeg kan gennemskue, så er det pointen i kristendommen, nemlig hvis det ikke koster dig noget, så yder du hjælp på trods af, at der ikke er nogen gevinst for dig selv. Igen: "Giv kejseren, hvad kejserens er og Giv Gud, hvad Guds er.'' Når beløbene er så ubetydelige, så er økonomi irrelevant.

Jeg vil hellere sige at det handler om at du giver det videre, som bliver givet til dig, gratis (Gratis: Gratie-, Grace-, nåde- gaven er gratis, den giver gud dig, det umulige består for mennesket i at give denne nådegave videre, ikke desto mindre er det kravet).

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tors Aug 02, 2012 1:30 pm

Jomsviking skrev:@Thomas

I et religionssociologisk perspektiv: altså sådan her vil min gamle, muligvis tossede, religionslærer have udlagt teksten:

Først:
Nu var det damedouble, så der halter den lidt...
Nu skrev jeg udtrykkelig herrer-landsholdet i fodbold. Hvor jeg mener at det mytiske forlæg er ganske klart, hvis man er i tvivl kan man blot tage til en FCK-Brøndby kamp og indånde kamp-stemningen.
Jeg ville nu mest indånde øldunst og sure cigarer....
Pointen er dog at handlingen (altså den på banen, i tilfældet FCK-BIF) er ritualiseret. Gennem ritualiseringen (dvs. spillets regler, skrevne som uskrevne), repræsenteres noget andet, noget større - og det er helligbrøde at bryde reglerne, da man så ikke har repræsenteret det større: man mister formålet med handlingen.
Det er vi så enige om. Som vel en Kirkegaard ville have sagt: Der er ikke noget højere formål - det ved vi godt - men HVIS nu vi lader som om, så kan vi betragte det egentlige.


De olympiske lege, er oprindeligt (altså i det gamle Grækenland) et ritualiseret (blod)offer til guderne (I særdeleshed Zeus). Mens man kan diskutere hvad det egentligt er de moderne Olympiske lege står for, så bevares denne ritualisering af handlingen - ritualet skal overholdes, ellers mister den sin mening.
Tjooo og njaarr: Formålet er en distancering. Altså vi er jo godt klar over at ritualet er til for ritualet skyld (undtagen blandt Brøndby fans - de har problem nok med at åbne øl), hvilket giver en distance: Det er jo kun en leg. Det er den Tine har fat i: En Olympisk medalje er altså ikke kvæstelserne værd - ikke de kvæstelser.


Med et spadestik dybere i kulturens lag, ser vi måske det oprindelige formål med legen eller festivalen: Dødekult. Grækerne afholdt lege for den døde (se f.eks. Patroklos, illiaden) Eutruskerne afholdt kamp-lege (til døden) til ære for den afdøde, Romernes berømte gladiator-spil er sandsynligvis det samme blodoffer, oprindelig i forbindelse med dødekult (men senere bragt ud i offentligheden).
Med fejringen af døden (og det er måske fremmedartet for os) fejrede man også livet, da der i disse kulturer har været en dualisme mellem livet og døden (og ikke en modsætning, som vi har). Sammenlign i øvrigt med Jesu' dåb: (Dåbs)Vandet er både et symbol på liv og død. Jesus nedsænkes i døden (vandet), for at genopstå af døden (vandet), derfor døber vi vores børn i vand (liv), så at de skal have del i livet (jesus). (og bemærk lige at Markus indleder sit evangelium med at fortælle hele evangeliets rammefortælling i et enkelt billede! Gude-manden der døde for at du skal leve [liv-død-liv])
Det er jo så fortætning i den anden dimension, nemlig at kunne rumme en logisk modstrid: Livets fortsættelse er uforeneligt med livets forsættelse.
Du kunne også have nævnt Orpheus myten, som vel oprindeligt var en del af baggrunden for en vis græsk ligegyldighed overfor Kristus og de dermed tilknyttede myter - man anså sig for velforsynet i med Orpheus


Så summa sumarum; Min gamle excentriske religionslærer vil have sagt: Når vi afholder de olympiske lege (flotte, smukke, stærke unge mennesker - bærerne af frugtbarheden) fejrer vi, på ritualiseret form, livet. Det har vores asiater i badmintonhallen slet ikke forstået, de tror det handler om at vinde, og bryder derfor ritualet, derved opløses handlingens virkelig formål (festligholdelse af livet) og det er helligbrøde - og derfor er de nu smidt ud.
Ja, ja - lad os nu lege; hvis du ikke gider lege, så gider du ikke lege - så lad dog være!
Det er det jeg mangler i Østen - nemlig den rette distance, som gør, at man kan holde noget ubærligt ud!
Det er lidt Otto Leisner evangeliet: Lad os tilbede det rene uforfalskede pjank! Som sådan har han jo lidt ret.

Nu er jeg så nok ikke den bedste at diskutere sport med, for personligt har jeg aldrig dyrket noget for alvor, med mindre, det var for alvor - altså at nogen skulle kunne komme ganske alvorligt til skade med det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tors Aug 02, 2012 1:41 pm

Jomsviking skrev:Så vidt jeg kan gennemskue, så er det pointen i kristendommen, nemlig hvis det ikke koster dig noget, så yder du hjælp på trods af, at der ikke er nogen gevinst for dig selv. Igen: "Giv kejseren, hvad kejserens er og Giv Gud, hvad Guds er.'' Når beløbene er så ubetydelige, så er økonomi irrelevant.

Jeg vil hellere sige at det handler om at du giver det videre, som bliver givet til dig, gratis (Gratis: Gratie-, Grace-, nåde- gaven er gratis, den giver gud dig, det umulige består for mennesket i at give denne nådegave videre, ikke desto mindre er det kravet).
Nu er jeg sådan lidt mere lavpraktisk.
I det øjeblik der ikke er nogen videre omkostning (symbolsk) forbundet med investeringen, så vil afkastet fra potentielle synergieffekter altid være mindst nul - muligvis større; men går jo ikke altid: Slangen man nærer ved sin barm.
Hvis folk ikke er i stand til at skade dig, så går der ikke noget fra dig - men der er muligvis en gevinst.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tors Aug 02, 2012 1:44 pm

Men det skal nok ikke forstås lavpraktisk - det er ikke en lovreligion.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tors Aug 02, 2012 1:50 pm

Jomsviking skrev:Men det skal nok ikke forstås lavpraktisk - det er ikke en lovreligion.

Den er jeg ikke sikker på, at jeg fangede - eller rettere sagt, den forstod jeg ikke.

Sportens værdier har kun værdi for sporten selv; men kommer der en sidegevinst derudover - f.eks. man kommer væk fra svigermor et par timer...
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af oledebat Tors Aug 02, 2012 3:12 pm

Thomas skrev:
Sportens værdier har kun værdi for sporten selv; men kommer der en sidegevinst derudover - f.eks. man kommer væk fra svigermor et par timer...

Ha ha Very Happy Men propro det normløse, og de tomme kirker så ser jeg klart en sammenhæng mellem det og nærmest religiøse fodboldfans.
Måske er det ikke sådan at summen af behov for noget at tro på er konstant, men det virker nu som om der er et tomt hul der forsøges erstattet af hysterisk tilbeden af sportsudøvere.

"alkohol har redet mange unge mennesker fra idrætten" Citat: Mig sunny
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tors Aug 02, 2012 3:50 pm

oledebat skrev:
Thomas skrev:
Sportens værdier har kun værdi for sporten selv; men kommer der en sidegevinst derudover - f.eks. man kommer væk fra svigermor et par timer...

Ha ha Very Happy Men propro det normløse, og de tomme kirker så ser jeg klart en sammenhæng mellem det og nærmest religiøse fodboldfans.
Måske er det ikke sådan at summen af behov for noget at tro på er konstant, men det virker nu som om der er et tomt hul der forsøges erstattet af hysterisk tilbeden af sportsudøvere.

"alkohol har redet mange unge mennesker fra idrætten" Citat: Mig sunny

Ingen tvivl: Folk har brug for en undskyldning for at lave - ingenting.

Sport har så oprindelig den rent praktiske funktion at træne i kampvæsentlige discipliner. Det er så fint nok at man øver på hinanden; men det må foregå inden for rammer - formålet er jo at gøre alle bedre mod en ydre fjende, hvorfor der skal være regler. I en kampsituation ved man så også hvilke byrder, der kan påhvile hvem.
Det er den omvendte funktion af proxy-krigsførelsen. Der er jo den ulempe ved krig, at man kommer sgu til skade!

I sport skal man kunne tabe uden at tabe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben - Page 2 Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum