Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Demografi bomben

+4
Marovingian
Plyds
Gorrion
SortKaffe
8 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Demografi bomben Empty Demografi bomben

Indlæg af SortKaffe Lør Jul 28, 2012 5:57 am

Vi har tidligere diskuteret demografiens indvirkning på boligpriserne.

Her er så en artikkel der beskriver problemerne i et alarmerende opsæt:

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4790875.ece

Blandt facebook kommentarerne til artiklen er jeg kommet til at holde særligt meget af denne:

"Man kan tilføre Stuttgart 1 million somaliere om året de næste 10 år, uden at få produceret eller udviklet så meget som en eneste ekstra Mercedes"

He he, så sandt så sandt. Indvandring skaber kun behov for flere boliger og flere sociale ydelser og mere politi.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Gorrion Lør Jul 28, 2012 11:02 am

HELT ENIG!

Den demografiske udfordring bliver snart et alvorligt problem, også i Danmark.
Denne enorme udfordring kommer i kølevandet, eller måske nok nærmere samtidig med en af de største finansielle og økonomiske nedsmeltninger i nyere tid.
Der er nok flere grunde til at der fødes så få børn, men en af de tungt vejende grunde tror jeg ligger i at kvinder i langt større grad er blevet en ligestillet del af arbejdsmarkedet, hvilket jeg jo egentlig syntes er fint, og sikkert også er noget der skal bevares og bygges mere på.
Men det går så nok desværre galt når det moderne stressede samfund har lagt billet på hendes arbejdskraft, og at husholdningen er blevet 110% afhængig af den fulde indtægt, ved siden af mandens...(og selv det forslår jo dårligt efterhånden).
Hvis der så samtidig skal et barn eller 2 på banen (for samfundets skyld på sigt gerne 3) så knækker mange familiers økonomi, eller dagligdagen bliver så stresset "især når barslen udløber" at konsekvenserne virker uoverskuelige.
Flere vælger at se tiden an....og at man ser flere og flere førstegangsfødende som er godt oppe i 30érne er et tydeligt bevis på dette. for dem kan det blive meget svært at få 3 børn, og kan enda blive et problem bare at få 2 børn)

Jeg tror der skal nogle store politiske beslutninger på bordet, der skaber Incitament for at folk vælger, og ikke mindst kan overskue at sætte børn til verden.
Det er nok både nødvendigt med økonomiske guldkorn, men også at løfte tidsbyrden for familierne....
Hvis ikke det sker, ja så vil den nuværende udvikling ikke ændre sig....og risikere ligefrem at blive forværret.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af SortKaffe Lør Jul 28, 2012 11:18 am

Meget enig med dig i dine betragtninger Gorrion.

Men jeg tror også vi bliver nødt til at betragte de manglende børn som et strukturelt problem, som kan beskrivews nogenlunde således:

1) Der er for få børn til at opretholde en fornuftig vækst på sigt

2) Der er for mange børn / unge mennesker til at samfundene kan skaffe dem alle et job / en indkomst

3) Arbejdsløse / underbeskæftige unge er ikke motiveret til at sætte børn i verden.

Når især de unge rammes af arbejdsløsheden skyldes det nok, at de ældre, via fagforeninger / politisk indflydelse, sidder for tungt på jobbene, til alt, alt for høje lønninger.

Offentligt anstatte kan næsten ikke fyres, uanset hvor uproduktive de end måtte være. Det samme gælder for privatansatte i en lang række sydeuropæiske lande. De høje lønninger til de ældre må absolut opretholdes, da de ellers ikke kan servicere de lån som de har optaget. De unge har endnu ikke optaget så store lån, så derfor er der ikke så stor interesse i at sikre dem beskæftigelse.

Altså en problematik der køre i ring uden konkrete løsningsmulæigheder.

Jo, løsningen er naturligvis liberalisering af arbejdsmarkedet og reduktion af den offentlige sektor, evt. ved at "lokke" ældre til tidlig pension. Men nåe nej, vi gør det modsatte, afskaffer efterløn ect.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Plyds Lør Jul 28, 2012 12:22 pm

Jeg har en lidt anden vinkel på tingene og årsagerne til de lave fødselsrater.

En grådig middelklasse, der i realiteten har gjort sig selv til gældsslaver.

Middelklassen har i den grad gældsat sig selv i et grådig forbrugsorgie som opfatter for store og dyre boliger, for mange og for dyre biler, et hav af forbrugerelektronik der løbende udskiftes, rejser, tøj, køkkener osv.

Denne forbrugsorgasme har de finansieret med billige lån med variabel rente, og til trods herfor levner overforbruget ikke plads til at afdrage på den enorme gæld.

For det første har de dårligt tid til at få børn - de skal nemlig knokle evigt og altid som de åndeligt forarmede gælds slaver det har gjort sig selv til

Dernæst, så har de ganske enkelt ikke råd til at få flere børn - de vil hellere bruge pengene på modetøj og dimser end på flere unger!

Jeg vil vove den udokumenterede påstand, at lav gæld giver plads / mulighed for flere børn og mere tid sammen som familie.

Så i bund og grund drejer dette sig om at værdisættet i dag er skredet væk fra børn og familie og over i forbrugsorgasmen og statussymboler. For det er ikke råd til begge dele.

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Marovingian Søn Jul 29, 2012 5:02 pm

årsagen er jo ganske enkel. kvinderne bruger for lang tid på uddannelse og arbejde. hvor svært kan det være?

løsningen er enkel - at de bruger mindre tid på uddannelse og arbejde. Kan kun gøres vha værdiændringer.

Bliver et langt sejt træk med at få rammet en pæl i feminismen, skilt dens hoved fra kroppen og pakket den ind i hvidløg. Men det kan sagtens lade sig gøre. Det er også i gang.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 5:04 pm

Marovingian skrev:årsagen er jo ganske enkel. kvinderne bruger for lang tid på uddannelse og arbejde. hvor svært kan det være?

løsningen er enkel - at de bruger mindre tid på uddannelse og arbejde. Kan kun gøres vha værdiændringer.

Bliver et langt sejt træk med at få rammet en pæl i feminismen, skilt dens hoved fra kroppen og pakket den ind i hvidløg. Men det kan sagtens lade sig gøre. Det er også i gang.

Det skrev Du og ikke jeg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Marovingian Søn Jul 29, 2012 5:09 pm

Gorrion skrev:
Der er nok flere grunde til at der fødes så få børn, men en af de tungt vejende grunde tror jeg ligger i at kvinder i langt større grad er blevet en ligestillet del af arbejdsmarkedet, hvilket jeg jo egentlig syntes er fint, og sikkert også er noget der skal bevares og bygges mere på.
Men det går så nok desværre galt når det moderne stressede samfund har lagt billet på hendes arbejdskraft
Det er selvmodsigende. Du kan vælge mellem a) ligestilling og demografisk uddøen, eller b) mere traditionelle værdier og demografisk stabilitet. Det er fint nok hvis du går ind for a) men c) kvinderne fyrer den max af på arbejdet samtidigt med de får en masse børn er en illusion.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Plyds Man Jul 30, 2012 2:10 am

Tjaa - jo flere lånefinansierede forbrugsgoder man skal have - hvad enten det er make-up eller tøj og sko, jo flere timer skal der arbejdes, og jo mindre tid er der til børn og familie i øvrigt.

Dette ses også af fødevareindustrien stigende mængder af usund preforarbejdet hel- eller halvfabrikata mad.

tingene hænger naturligvis sammen, men de seneste 10 - 12 år, er der sket et betydeligt skred væk fra de gamle værdier "elsk din næste" over til "jeg elsker mig selv" og min Iphone! samt mine fjæsbog-likes.

I takt med dette værdiskred har vi set en generel fordummelse af de yngre generationer, som med stadig ringere uddannelser forlader læreanstalterne i stadig større tal, mens erhverslivet generelt brokker sig over det lave vidensniveau på de ny uddannede.....

Vi står altså med en overforgældet middelklasse, der har gjort sig selv til gældsslaver, og som aldeles har forsømt at give deres fåtallige afkom ordentlige værdier med videre i livet.

Dimse-dutte- og kendsis-kultur har overhalet religion (kristendom) som fundamentalt værdigrundlag, hvilket ses af det hastigt faldende antal medlemmer af kirken.

Resultatet er, at vi står med en forvildet og fortabt befolkning/middelklasse, der ikke aner i hvilken retningen den skal tage i forhold til grundlæggende spørgsmål i samfundet og i livet, og det resulterer i en selvdestruktiv lemminge-effekt, hvor man gør som naboen (F-lån) i håb om i alt fald ikke at gøre det forkerte, i stedet for at tænke selv.

Det er efterhånden pinagtigt at være vidne til.....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Man Jul 30, 2012 10:08 am

Marovingian skrev:
Gorrion skrev:
Der er nok flere grunde til at der fødes så få børn, men en af de tungt vejende grunde tror jeg ligger i at kvinder i langt større grad er blevet en ligestillet del af arbejdsmarkedet, hvilket jeg jo egentlig syntes er fint, og sikkert også er noget der skal bevares og bygges mere på.
Men det går så nok desværre galt når det moderne stressede samfund har lagt billet på hendes arbejdskraft
Det er selvmodsigende. Du kan vælge mellem a) ligestilling og demografisk uddøen, eller b) mere traditionelle værdier og demografisk stabilitet. Det er fint nok hvis du går ind for a) men c) kvinderne fyrer den max af på arbejdet samtidigt med de får en masse børn er en illusion.

Eller, givet at kvinderne er på arbejdsmarkedet, så synes valget at stå mellem traditionelle familieværdier og demografisk uddøen (Tyskland, Italien), eller en model hvor man aktivt støtter op om den unge familie og kvinden, som man gør i DK (vist også frankrig). Fertilitetsraten i DK (og frankrig) er jo ikke alarmerende, børnetallet er lavt i øjeblikket, men det skyldes i høj grad at de unge mødre er fra den katastrofalt lille 80' generation.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Man Jul 30, 2012 10:42 am

Plyds skrev:
Dimse-dutte- og kendsis-kultur har overhalet religion (kristendom) som fundamentalt værdigrundlag, hvilket ses af det hastigt faldende antal medlemmer af kirken.

Ja, jeg har jo altid ment, at den vestlige kultur er karakteriseret af kombinationen mellem "fornuft" og "maskine". Uden kristendommen til at binde det sammen, ledes vi direkte ind i af-humanisering af individet og generel værdi-nihilisme.

Bemærk, at når et fly er faldet ned, så er det ikke 200 mennesker der er omkommet, nej, det er 200 passagerer. I det øjeblik du sætter dig ind i maskinen, er du mindre "menneske" og mere "bagage".
"Samfunds-borger" det er et gammelt ord - i dag hedder det forbruger: vi benævnes ikke længere ved "hvem vi er", men ved vores "funktion" - vores funktion i samfundsmaskinen.

Kristendommen tilføjede i 2000 år vores kultur den afgørende værdisætning at DU har værdi i kraft af dig-selv. Vi forsøger at fastholde denne via rettigheder og andet filosof-sludder, men det lykkes jo tydeligvis ikke.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Plyds Man Jul 30, 2012 12:33 pm

Jomsviking skrev:
Ja, jeg har jo altid ment, at den vestlige kultur er karakteriseret af kombinationen mellem "fornuft" og "maskine". Uden kristendommen til at binde det sammen, ledes vi direkte ind i af-humanisering af individet og generel værdi-nihilisme.

Kristendommen tilføjede i 2000 år vores kultur den afgørende værdisætning at DU har værdi i kraft af dig-selv. Vi forsøger at fastholde denne via rettigheder og andet filosof-sludder, men det lykkes jo tydeligvis ikke.

Nemlig - det er lykkedes, at fratage os selvbevidstheden som individer og reducere folk til forbruger. "Jer forbruger, altså ER jeg".

Samtidig har man via ringere uddannelser og ensretning frataget folk evnen til kritisk og selvstændig tankegang. Ingen "tør" mere (læs meget få) tænke anderledes og gå i mod hovedstrømmen, selv om de få anderledes tænkende faktisk oftest har ret.

Det er en skræmmende udvikling, som bl.a. er drevet af den konstante strøm af reklamer samt et manglende ståsted i forhold til ens selvbevidsthed, hvor det netop som du siger at man er / var noget i kraft af sig selv - dvs. respekten for individet og den selvstændige tanke.

Neoliberalismen og hyldesten at storkapitalen og de multinationale virksomheder har også en del af ansvaret for den udvikling.

I bund og grund, er det et kraftigt signal om, at samfundet er totalt i opløsning. Og dels er det et kæmpe problem, dels er det faktisk meget skræmmende, idet man så ikke længere kan regne med, at ret mange længere vil vedgå sig et ansvar for samfundet, som f.eks. ved at betale deres skatter osv.

Medvirkende er også den stadig stigende detaillovgivning fra folketinget, hvor de blander sig i lat, hvorved de fratager borgerne deres egen medbestemmlse og ansvar for selv at tænke og handle korrekt.

Jeg vil vove den påstand, at vi står på randen af en samfundsomvæltning af dimensioner som de færreste har fantasi til at forestille sig. Spm. er så hvad retning den går i. Kommer der en modreaktion på forbrugeridiotien (kasserollerevolution) eller tager forbrugeridiotien og egosimen over i en grad, så samfundet faldet sammen?

Hvis det f.eks. kommer dertil, hvor jeg skal betale for flextumbernes dumheder når de skal reddes af det offentlige - ja så melder jeg mig ud af samfundet, og skal ikke afvise, at jeg kommer til at gribe til revolutionære metoder for dels at modarbejde "samfundet" - omstyrte systemet, og dels lufte min utilfredshed, for betale for flextumbernes idiotiske forbrugerorgasme vil jeg fandme ikke under nogen omstændigheder.
De må selv slæbe gælden af til tid og evighed.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Man Jul 30, 2012 1:21 pm

JEg vil hellere sige at vi er i gang med at opløse rammefortællingen om vores nation/fællesskab og i sidste ende vort liv.

Jeg håber at vi kan vende tilbage, og tror på det. Ikke vende tilbage til naiv nationalisme eller naiv tro, men en avanceret forståelse af fællesskabet, historien og kristendommen.

Tro er, så langt jeg er interesseret, et personligt spørgsmål, men alle bør forholde sig til kristendommen og dens fortsatte betydning - og nødvendighed - i vores kultur.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Plyds Man Jul 30, 2012 1:39 pm

Jomsviking skrev:

Tro er, så langt jeg er interesseret, et personligt spørgsmål, men alle bør forholde sig til kristendommen og dens fortsatte betydning - og nødvendighed - i vores kultur.

Ja troen - den åndelige del er personlig, men det er det tilhørende værdisæt så sandelig ikke, idet det er det værdisæt, der definerer et samfunds sociale rammer og adfærdsmønstre. Hvad er ret og hvad er forkert ligger i værdisættet. Hvis der intet værdisæt er, så er der heler ingen rammer for ret og forket adfærd. Dvs. mord, tyveri og skatteundragelser er dagens orden, da et manglende værdisæt gør dette Ok i den forstand at i alt fald ikke er social uacceptabelt i henhold til at det ikke der defineret som sådan ihht. værdisættet.

Siden Harald Blåtand har værdisættet enklet set ligget i de 10 bud:


Du må ikke have andre guder end mig - (Den er død for længe siden)
Du må ikke lave dig noget gudebillede - (det er de heller ikke længere nogen der overholder)
Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn (Der lyves i herrens navn hver eneste dag i stor stil)
Husk sabbatsdagen og hold den hellig (står vel også for fald, efter som alt efterhånden er åbent 24/7)
Ær din far og din mor (Det gør de unge ikke længere - far og mor er håbløse tosser der lægger begrænsninger)
Du må ikke begå drab
Du må ikke bryde et ægteskab (Gælder ej hellere længere)
Du må ikke stjæle (Praktiseres ej heller længere. Der stjæles alle vegne, fra butikker og fra samfundet)
Du må ikke vidne falsk mod din næste (Folk lyver i retterne efter for godt befindende, i pressen og over for forvaltninger m.v.)
Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom (Begærligheden er allestedsnærværende som misundelse, der bl.a. gør at alle skal have det samme som naboen)

Da det eksisterende værdisæt er forladt, hvad er der så sat i stedet?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Man Jul 30, 2012 10:14 pm

Plyds skrev:
Jomsviking skrev:

Tro er, så langt jeg er interesseret, et personligt spørgsmål, men alle bør forholde sig til kristendommen og dens fortsatte betydning - og nødvendighed - i vores kultur.

Ja troen - den åndelige del er personlig, men det er det tilhørende værdisæt så sandelig ikke, idet det er det værdisæt, der definerer et samfunds sociale rammer og adfærdsmønstre. Hvad er ret og hvad er forkert ligger i værdisættet. Hvis der intet værdisæt er, så er der heler ingen rammer for ret og forket adfærd. Dvs. mord, tyveri og skatteundragelser er dagens orden, da et manglende værdisæt gør dette Ok i den forstand at i alt fald ikke er social uacceptabelt i henhold til at det ikke der defineret som sådan ihht. værdisættet.

Siden Harald Blåtand har værdisættet enklet set ligget i de 10 bud:


Du må ikke have andre guder end mig - (Den er død for længe siden)
Du må ikke lave dig noget gudebillede - (det er de heller ikke længere nogen der overholder)
Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn (Der lyves i herrens navn hver eneste dag i stor stil)
Husk sabbatsdagen og hold den hellig (står vel også for fald, efter som alt efterhånden er åbent 24/7)
Ær din far og din mor (Det gør de unge ikke længere - far og mor er håbløse tosser der lægger begrænsninger)
Du må ikke begå drab
Du må ikke bryde et ægteskab (Gælder ej hellere længere)
Du må ikke stjæle (Praktiseres ej heller længere. Der stjæles alle vegne, fra butikker og fra samfundet)
Du må ikke vidne falsk mod din næste (Folk lyver i retterne efter for godt befindende, i pressen og over for forvaltninger m.v.)
Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom (Begærligheden er allestedsnærværende som misundelse, der bl.a. gør at alle skal have det samme som naboen)

Da det eksisterende værdisæt er forladt, hvad er der så sat i stedet?

Jeg er meget enig.

Da det eksisterende værdisæt er forladt, hvad er der så sat i stedet?

Det tror jeg godt jeg kan svare på: Ingenting.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Cirb Tirs Jul 31, 2012 2:26 pm

Jomsviking skrev:

Det tror jeg godt jeg kan svare på: Ingenting.

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 2:49 pm

Cirb skrev:
Jomsviking skrev:

Det tror jeg godt jeg kan svare på: Ingenting.

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb

Den, som ikke kan føre sit Regnskab over 3000 Aar, lever kun fra Haanden og i Munden.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 3:49 pm

Cirb skrev:
Jomsviking skrev:

Det tror jeg godt jeg kan svare på: Ingenting.

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb

For os der ikke er så stive i den tyske grammatik, har
vi en meget smuk oversættelse af "Således talte Zarathustra" på dansk af G. Brandes, der kan anbefales. Nu har jeg desværre lånt min ud og aldrig fået den tilbage, men i starten har Friedrich N. et af sine flottere billeder: Z. lever på toppen af bjerget, men beslutter sig for at "stige ned" (som solen) til dalen hvor mennesket bor - (i tusmørket/skyggen) på halvvejen ned ad bjerget, møder han en anden eneboer, denne advarer ham mod mennesket (der har vendt sig fra Gud og lign.) Det lytter Z. ikke til men spørger sig selv om denne gamle mand, denne galning ikke har hørt det: At Gud er død. og fortsætter sin nedstigning.

Således træder overmennesket, der ikke er bundet af moralske vildfarelser, ned blandt menneskeheden. Bemærk analogien til N.T. særlig Johannes, som man jo godt kan læse der hen ad at Guddommen også træder ned (billedet er lys i mørket) til mennesket (folket i dalen), og erstatter den gamle pagt GT. (religion repræsenteret ved galning halvt oppe på bjerget) med den nye pagt NT. (overmennesket=Zarathustra)

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 4:06 pm

Personligt er min yngling fra "moralens genalogi" hvor det siges at fårene nok siger om ørnene at de er onde fordi de dræber lam(met), men hvor til ørnene svarer at de blot gør det de er bestemt til (muligvis kan vi driste os til: det de kan), og derfor ikke er onde.

Jeg tvivler ikke på at det er helt tilsigtet at N. tager et meget brugt billede fra kristendommen på svaghed/omsorg/nåde og erstatter det med et relativ brutal syn på "vilje" - at ørnen, dette stolte dyr, handler som det vil, og ikke er bundet af hensynet til det svage, og som ikke kan vurderes moralsk på et sådant hensyn - en opløsning af godt og ondt.

(Adler, tysk for ørn, Beslægtet med ordet "Adel" der har betydningen ophøjet, fornem slægt, ypperlig)




_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tirs Jul 31, 2012 4:46 pm

Cirb skrev:
Jomsviking skrev:

Det tror jeg godt jeg kan svare på: Ingenting.

Er den her diskussion ikke ca 130 år passe ?

Mvh
Cirb

Tjooo. Det har også slået mig, at det spørgsmål er noget passé.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Cirb Tirs Jul 31, 2012 4:50 pm

Jomsviking skrev:Personligt er min yngling fra "moralens genalogi" hvor det siges at fårene nok siger om ørnene at de er onde fordi de dræber lam(met), men hvor til ørnene svarer at de blot gør det de er bestemt til (muligvis kan vi driste os til: det de kan), og derfor ikke er onde.

Jeg tvivler ikke på at det er helt tilsigtet at N. tager et meget brugt billede fra kristendommen på svaghed/omsorg/nåde og erstatter det med et relativ brutal syn på "vilje" - at ørnen, dette stolte dyr, handler som det vil, og ikke er bundet af hensynet til det svage, og som ikke kan vurderes moralsk på et sådant hensyn - en opløsning af godt og ondt.

(Adler, tysk for ørn, Beslægtet med ordet "Adel" der har betydningen ophøjet, fornem slægt, ypperlig)



Jeg tror jeg har bevæget mig ind på et område, hvor du tydeligvis er bedre bevandret end mig. Den Nietzsche tekst jeg linkede til er den eneste jeg læst i helhed Wink

Når det er sagt har jeg aldrig været særskilt imponeret over Nietzsches overmenneske teorier. IMHO ligger hans væsentligste betydning som det modernes budbringer, den første, der præcist formulerer, at det religiøse verdenssyn er brudt sammen og som forstår de udfordringer, det indebærer for menneskets behov for at forklare en kaotisk verden ind i en sammenhængene fortælling. De udfordringer består fortsat, og Nietzsches bud på en løsning, var IMHO ikke særligt hjælpsomme (for nu at sige det pænt...).
Som ung læste jeg en del Sartre og Camus, og mens de (specielt Camus) er sympatiske og intellektuelt stimulerende bekendtskaber er de ikke lige frem velegnede som civilisationsbærende philosofier.

Reelt står vi vel stadig ved dit "ingenting" og måske er de rystelser som Nietzsches "Toller Mensch" forudser først lige begyndt.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tirs Jul 31, 2012 4:57 pm

Cirb skrev:
Jomsviking skrev:Personligt er min yngling fra "moralens genalogi" hvor det siges at fårene nok siger om ørnene at de er onde fordi de dræber lam(met), men hvor til ørnene svarer at de blot gør det de er bestemt til (muligvis kan vi driste os til: det de kan), og derfor ikke er onde.

Jeg tvivler ikke på at det er helt tilsigtet at N. tager et meget brugt billede fra kristendommen på svaghed/omsorg/nåde og erstatter det med et relativ brutal syn på "vilje" - at ørnen, dette stolte dyr, handler som det vil, og ikke er bundet af hensynet til det svage, og som ikke kan vurderes moralsk på et sådant hensyn - en opløsning af godt og ondt.

(Adler, tysk for ørn, Beslægtet med ordet "Adel" der har betydningen ophøjet, fornem slægt, ypperlig)




Jeg tror jeg har bevæget mig ind på et område, hvor du tydeligvis er bedre bevandret end mig. Den Nietzsche tekst jeg linkede til er den eneste jeg læst i helhed Wink

Når det er sagt har jeg aldrig været særskilt imponeret over Nietzsches overmenneske teorier. IMHO ligger hans væsentligste betydning som det modernes budbringer, den første, der præcist formulerer, at det religiøse verdenssyn er brudt sammen og som forstår de udfordringer, det indebærer for menneskets behov for at forklare en kaotisk verden ind i en sammenhængene fortælling. De udfordringer består fortsat, og Nietzsches bud på en løsning, var IMHO ikke særligt hjælpsomme (for nu at sige det pænt...).
Som ung læste jeg en del Sartre og Camus, og mens de (specielt Camus) er sympatiske og intellektuelt stimulerende bekendtskaber er de ikke lige frem velegnede som civilisationsbærende philosofier.

Reelt står vi vel stadig ved dit "ingenting" og måske er de rystelser som Nietzsches "Toller Mensch" forudser først lige begyndt.

Mvh
Cirb
Jeg må sige det eneste jeg kan huske om Nietzsche er grafittien:

Gud er død!
Nietzsche.

Nietzsche er død!
Gud.

Men lad nu det og eventuelle stavefejl ligge.

Det jeg ser er at investeringen med opdragelse og forsørgelse af næste generation er voldsomt forskubbet flere gange de sidste 100-150 år.

Kvindernes investering faldt jo voldsomt til 2 verdenskrig - ganske enkelt fordi børnedødeligheden faldt så voldsomt. Det gjorde jo så at kvinderne ikke var så afhængige af mændene. Det er så det, der ligger bag kvindefrigørelsen - efter min vurdering. Kvinderne havde ikke i samme grad brug for mændene.

Nu er vi så nået derhen, at mændene ikke har noget motiv til at bidrage overhovedet. Hvorfor skulle de det? Der jo er ikke nogen familie at forsørge - og slet ikke noget kvinderne ikke kan klare selv.

Vi kan jo se hvad der sker ved forskellige dyremodeller: Elefanthanners omgang med familien er stærkt begrænset.
Overstås fødslen for en elefantunge, så er den rimelig sikker:

Der er jo ikke rigtig rovdyr, der kan få et anstændigt liv ved at gå på elefantjagt! Vi ser jo, at mega-prædatorerne som sabeltigre (som udvikledes 4 gange i løbet af ret så kort tid) de uddør jo rimelig hurtigt: Det var jo ikke p.gr.a. manglende føde - den føde de kan få fat i, den uddør jo også. En passende frokost som en bisonokse - dels kommer de med uregelmæssige mellemrum (ikke hvad dietisten anbefaler), dels kommer de mange ad gangen - og de standser ikke, hvilket forstyrrer madroen.

Ideen med at slå unger af egen art ihjel som løver og bjørne gerne gør: Det er ikke rigtig en mulighed for elefanthanner. Sure kællinger er slemt; men når de optræder i flok?
Det kan i bedste resultere i at snablen bliver bliver bundet i sløjfe om stødtænderne! Meget ubehageligt.

Summa summarum er: Hvorfor skal hanelefanten dele sine grøntsager med den stridbare ko? Nej, vel?

Jeg går ud fra, at det kan beregnes forholdsvis let og præcist med spilteori. Hvorfor anvende en masse overflødige forudsætninger i filosofi, når den ønskede information kan fås meget enklere.
Hvad er behovet for et familiefællesskab - målt i kr. ? Nej vel?

Det der med at blive ved med at læsse forpligtigelser over på mændene? Tja, så ender de med at gøre - ingenting? Nu er løver som udgangspunkt alt andet end flittige - og hanløver er selv i den sammenhæng ualmindelig dovne! En stor del af en fertil hunløves tid går med at interessere ham i artens videreførelse. Det kræver så OGSÅ at han får maden serveret på regelmæssige tidspunkter.

Hanløvens største problem er andre hanløver, der vil have alfa-hannens sine cure job: Sovende og ædende.

Mænd gider da ikke blive ved med at opvarte de damer og deres skøre ideer! Hvorfor skulle de det?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 6:51 pm

Cirb skrev:
Jomsviking skrev:Personligt er min yngling fra "moralens genalogi" hvor det siges at fårene nok siger om ørnene at de er onde fordi de dræber lam(met), men hvor til ørnene svarer at de blot gør det de er bestemt til (muligvis kan vi driste os til: det de kan), og derfor ikke er onde.

Jeg tvivler ikke på at det er helt tilsigtet at N. tager et meget brugt billede fra kristendommen på svaghed/omsorg/nåde og erstatter det med et relativ brutal syn på "vilje" - at ørnen, dette stolte dyr, handler som det vil, og ikke er bundet af hensynet til det svage, og som ikke kan vurderes moralsk på et sådant hensyn - en opløsning af godt og ondt.

(Adler, tysk for ørn, Beslægtet med ordet "Adel" der har betydningen ophøjet, fornem slægt, ypperlig)



Jeg tror jeg har bevæget mig ind på et område, hvor du tydeligvis er bedre bevandret end mig. Den Nietzsche tekst jeg linkede til er den eneste jeg læst i helhed Wink

Når det er sagt har jeg aldrig været særskilt imponeret over Nietzsches overmenneske teorier. IMHO ligger hans væsentligste betydning som det modernes budbringer, den første, der præcist formulerer, at det religiøse verdenssyn er brudt sammen og som forstår de udfordringer, det indebærer for menneskets behov for at forklare en kaotisk verden ind i en sammenhængene fortælling. De udfordringer består fortsat, og Nietzsches bud på en løsning, var IMHO ikke særligt hjælpsomme (for nu at sige det pænt...).
Som ung læste jeg en del Sartre og Camus, og mens de (specielt Camus) er sympatiske og intellektuelt stimulerende bekendtskaber er de ikke lige frem velegnede som civilisationsbærende philosofier.

Reelt står vi vel stadig ved dit "ingenting" og måske er de rystelser som Nietzsches "Toller Mensch" forudser først lige begyndt.

Mvh
Cirb

Jeg kun amatør og lommefilosof, og Niet. kræver en større belæsthed end jeg besidder. Men jeg vil sige at Niet. er mange ting og måske frem for alt en stor litterat. På det eksistentialistiske plan er han ude i et opgør med en gammel tanke: At der eksisterer noget højere, noget bedre, noget retvisende, noget sandt. Men manden er jo ikke dum, og besvarer det åbenlyse spørgsmål med "selvet" og det er vel det man skal ligge i "overmennesket". Det samme leder ham vel ud i sit hadske opgør med kristendommen, hvis etik han ser som begrænsende for selvet (slaveopstanden i moralen).

Noget af det jeg, som ung mand, syntes var fascinerende ved ham, var den konsekvens han opererede med, en konsekvens man savner hos denne tids mindre begavelser i "humanistisk samfund" der jo på den ene side benægter, som Niet., det høje, men samtidigt fastholder en mystisk metafysisk værdisætning (man forstår jo at der er noget der er moralsk set godt, rigtigt,bedre end andet) og det synes jeg ikke man kan - jo det skulle da lige være "selvet" - men den konsekvens vil de jo ikke tage og flygter ind i alskens sekundær tankespin: De vil ikke "Der Götzen-Dämmerung".

Og om end han i min vurdering kommer længst så kan man jo spørge om han egentlig ændrer meget ved det svar Thomas fik, da han spurgte: "Hvordan kan vi kende vejen?"

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Thomas Tirs Jul 31, 2012 7:14 pm

Jomsviking skrev:

Og om end han i min vurdering kommer længst så kan man jo spørge om han egentlig ændrer meget ved det svar Thomas fik, da han spurgte: "Hvordan kan vi kende vejen?"

Hov, har jeg fået et svar - så må jeg have stillet det forkerte spørgsmål!

Men ellers link,tak.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 7:38 pm

Thomas skrev:
Jomsviking skrev:

Og om end han i min vurdering kommer længst så kan man jo spørge om han egentlig ændrer meget ved det svar Thomas fik, da han spurgte: "Hvordan kan vi kende vejen?"

Hov, har jeg fået et svar - så må jeg have stillet det forkerte spørgsmål!

Men ellers link,tak.

Undskyld Børnene skal lige bades - ellers Link: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx Johs. evang. Kap 14 (det er kort)

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 31, 2012 8:27 pm

Jomsviking skrev:
Thomas skrev:
Jomsviking skrev:

Og om end han i min vurdering kommer længst så kan man jo spørge om han egentlig ændrer meget ved det svar Thomas fik, da han spurgte: "Hvordan kan vi kende vejen?"

Hov, har jeg fået et svar - så må jeg have stillet det forkerte spørgsmål!

Men ellers link,tak.

Undskyld Børnene skal lige bades - ellers Link: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx Johs. evang. Kap 14 (det er kort)

Laughing

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Demografi bomben Empty Sv: Demografi bomben

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum