Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nationalbanken: Huspriserne burde stige

+3
Uffe
Thomas
Shintai
7 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af Thomas Fre Mar 23, 2012 6:49 am

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Det Tobins Q siger er:
Når ejendomspriserne bliver spekuleret op som følge af det begrænsede udbud, så vil det på et tidspunkt kunne betale sig at bygge nyt.
Det fører naturligvis til et overbyggeri, der trykker prisen på huse generelt.

Problemet er bare, at man sætter ikke prisen på huse ned så længe banken er med på at finansiere insolvensen.

Min anke mod Tobin Q i den nuværende situation er, at overbyggeriet er så voldsomt og priserne er så høje, at huskøb ikke kan finansieres.

Der er reelt bygget 150-180.000 komplet overflødige boliger siden 2003 - der var ikke boligmangel dengang.
Samtidig er behovet p.gr.a. insolvens i ejerlejlighederne faldet (der kommer flere personer i boligen - børn) - folk kommer aldrig derfra og efterspørge parcelhuset i forstaden.

Så længe der er tvangssalg - dødsfald - der overstiger den efterspørgsel der kan finansieres, så vil priserne falde.

Nu skal man ikke vrøvle om bygningers levetid: 100 år er ikke nogen alder for et hus. Dronning Margrethe må dele min opfattelse.
Det dårlige byggeri, der er bygget før - det er faldet sammen. Jeg ved ikke om du kan huske "Den Sorte Firkant"? Den er revet ned for mange Herrens år siden.
Tingene var ikke bedre i gamle dage; men det fra "gamle dage", der har overlevet er nok en helt del bedre end gennemsnittet - i "gamle dage."

De huse der er bygget efter oliekriserne vil nok bestå i mange år fremover fordi de er isoleret bedre og dermed har de bedre komfort. Kvaliteten af livet der kan føres i huset er det der sælger husene, ikke energibesparelser og andet gøgl.

Jeg er rimelig tilhænger af den teori du fremfører her Thomas. Jeg skal lige læse lidt mere op på Tobins Q kan jeg se, det virker som en interessant teori.

Jeg tror du har ret i din pointe ang. gamle dages byggeri. De bygninger der stadig står fra gamle dage er af sådan en håndværksmæssig kvalitet at man godt kan prise dem højt, men der findes med garanti lige så meget skrammel dengang som blot ikke eksisterer i dag, så det eneste minde fra gamle dage er de ting der står for kvalitet og holdbarhed.

Tegl i muren og tegl på taget vil holde rigtig længe - og det har man da bygget de fleste solide huse af efter min opfattelse.

Den sorte firkant kender jeg ikke, hvad er det for en?

"Den Sorte Firkant" på Vesterbro var spekulationsbyggeri fra Gründer-tiden før 1.verdenskrig med den mest rædselsfulde bygge og boligkvalitet. De nuværende karreer havde bygget lejligheder inde i gårdene - evt. 2 gange: De såkaldte baggårde. De nuværende gårdmiljøer er i virkeligheden dér, hvor baghusene stod.

I mellemkrigsårene kunne man ikke gøre noget ved det, så de blev stående. Man skulle frem til 1960érne og 1970érne med udflytningen til Amager, Brøndby, og alle mulige andre steder før man kom problemet til livs.
Hvad man end synes om Socialdemokraterne, så fik de løst problemet - dyrt - med alment nyttigt boligbyggeri. Det har nok mere med de høje Københavnske boligpriser at gøre end så meget andet. Der har altid været bygget for dyrt i Hovedstaden.
Men pyt: Urban Olsen fik da skovlen under slummen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af Thomas Fre Mar 23, 2012 9:54 am

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Det Tobins Q siger er:
Når ejendomspriserne bliver spekuleret op som følge af det begrænsede udbud, så vil det på et tidspunkt kunne betale sig at bygge nyt.
Det fører naturligvis til et overbyggeri, der trykker prisen på huse generelt.

Problemet er bare, at man sætter ikke prisen på huse ned så længe banken er med på at finansiere insolvensen.

Min anke mod Tobin Q i den nuværende situation er, at overbyggeriet er så voldsomt og priserne er så høje, at huskøb ikke kan finansieres.

Der er reelt bygget 150-180.000 komplet overflødige boliger siden 2003 - der var ikke boligmangel dengang.
Samtidig er behovet p.gr.a. insolvens i ejerlejlighederne faldet (der kommer flere personer i boligen - børn) - folk kommer aldrig derfra og efterspørge parcelhuset i forstaden.

Så længe der er tvangssalg - dødsfald - der overstiger den efterspørgsel der kan finansieres, så vil priserne falde.

Nu skal man ikke vrøvle om bygningers levetid: 100 år er ikke nogen alder for et hus. Dronning Margrethe må dele min opfattelse.
Det dårlige byggeri, der er bygget før - det er faldet sammen. Jeg ved ikke om du kan huske "Den Sorte Firkant"? Den er revet ned for mange Herrens år siden.
Tingene var ikke bedre i gamle dage; men det fra "gamle dage", der har overlevet er nok en helt del bedre end gennemsnittet - i "gamle dage."

De huse der er bygget efter oliekriserne vil nok bestå i mange år fremover fordi de er isoleret bedre og dermed har de bedre komfort. Kvaliteten af livet der kan føres i huset er det der sælger husene, ikke energibesparelser og andet gøgl.

Jeg er rimelig tilhænger af den teori du fremfører her Thomas. Jeg skal lige læse lidt mere op på Tobins Q kan jeg se, det virker som en interessant teori.

Jeg tror du har ret i din pointe ang. gamle dages byggeri. De bygninger der stadig står fra gamle dage er af sådan en håndværksmæssig kvalitet at man godt kan prise dem højt, men der findes med garanti lige så meget skrammel dengang som blot ikke eksisterer i dag, så det eneste minde fra gamle dage er de ting der står for kvalitet og holdbarhed.

Tegl i muren og tegl på taget vil holde rigtig længe - og det har man da bygget de fleste solide huse af efter min opfattelse.

Den sorte firkant kender jeg ikke, hvad er det for en?
Slumlejligheder i København på Vesterbro frem til 1970'erne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af Lars_HH Fre Mar 23, 2012 10:33 am

Uenig, jeg mener den sorte firkant er indre Nørrebro, det som i dag er kendt som Blågårdsparken.

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_sorte_firkant

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af Thomas Fre Mar 23, 2012 10:47 am

Lars_HH skrev:Uenig, jeg mener den sorte firkant er indre Nørrebro, det som i dag er kendt som Blågårdsparken.

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_sorte_firkant
Rigtigt.
Undskyld fejltagelsen - jeg har altid prøvet at holde mig væk fra de områder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af klogeaage 35 Fre Mar 23, 2012 11:02 am

Thomas skrev:
Lars_HH skrev:Uenig, jeg mener den sorte firkant er indre Nørrebro, det som i dag er kendt som Blågårdsparken.

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_sorte_firkant
Rigtigt.
Undskyld fejltagelsen - jeg har altid prøvet at holde mig væk fra de områder.

Vil nødigt gå i for små sko,men Olsen ->Hansen

Hænger ovennævnte Urban og Urbanisering sammen Question Embarassed

Forstået sådan at Urbanisering er opkaldt worldwide af hans indsats


Sidst rettet af klogeaage 35 Fre Mar 23, 2012 11:11 am, rettet 1 gang
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af Thomas Fre Mar 23, 2012 11:10 am

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
Lars_HH skrev:Uenig, jeg mener den sorte firkant er indre Nørrebro, det som i dag er kendt som Blågårdsparken.

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_sorte_firkant
Rigtigt.
Undskyld fejltagelsen - jeg har altid prøvet at holde mig væk fra de områder.

Vil nødigt gå i for små sko,men Olsen ->Hansen

Hænger ovennævnte Urban og Urbanisering sammen Question Embarassed

Det var sgu det eneste den personlighed skulle huskes på.......

Som der stod i min gamle latinbog: "Ecce urbs venalis, et mox peritura si emptorem invenerit." Citeret efter hukommelsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Huspriserne burde stige - Page 2 Empty Sv: Nationalbanken: Huspriserne burde stige

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum