Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta maj 14

2 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Valuta maj 14 Empty Valuta maj 14

Indlæg af Thomas Tors Maj 01, 2014 5:13 am

FED obligationskøb yderligere neddroslet til 45 mia USD/md

For nu at gentage: Det har ikke med realøkonomien at gøre som sådan! Med så lave renter er der ikke nogen påvirkning af væksten.

  • Valuta. Først og fremmest er USD nok trykket ifht. EUR; men det er ikke blevet væsentlig værre det sidste kvartal til halve år.
    Ifht. til YEN, INR, ZAR mv. er det gået den rigtige vej - sådan nogenlunde.
    Det er vel kun ifht. til NZD og AUD - at USD er hvad man kunne kalde faldet - SGD er frem for alt ikke videre påvirket.
    Der er altså ikke nogen væsentlig vekselkurs problemstilling at tage højde for.
  • Renten er forblevet lav - dvs. der er ikke et voldsomt udsalg af obligationer, der kunne trykke kursen (dvs. som følge af rentestigning). Dvs. investorerne - frem for alt Kina og Japan er ikke gået i panik, hvor kurstab vil føre til yderligere kurstab.
  • Rublen er faldet; men er så ubetydelig, at det ikke er opmærksomhed værd. Vi véd at Rusland er gået i en sort, der formentlig kun bliver mørkere; men tilsyneladende har man fået indefrosset de væsentlige indskud i bankerne - dem, der kunne have interesse i at vælte pengemarkedet.
  • Den væsentligste faktor er stigende fødevare priser! Kød: De forædlede fødevarer, som bøf (stabil), flæsk (meget stigende) og lam (jævnt stigende) forholder sig som de "skal" - kylling er undtagelsen; men den er forklarlig, fordi den skal forsvinde fra markedet i Kina for ikke at "tilte" det kinesiske forbrugerprisindex. Korn: Generelt stigende, kun majs halter bagud ifht. hvad det "skulle" - ris er faldende, hvilket også er helt forståelig - f.eks. må der være en vis eksport fra de thailandske interventionslagre, der dels vil trykke prisen, dels vil holde THB i ro. Kun soya stiger - og fortsætter med en unormal stigning efter de seneste markedsnoteringer.
    Det er - alt i alt - som det skal være!
  • Det er endnu for tidligt at sige definitivt, hvordan det slår ned i amerikansk landbrugs indtjening; men da CAD faldet er standset, så kunne noget tyde på at tilbagegangen i metalliske råvarer (mængder) er ved at blive opvejet af fremgangen i landbrugsvarer (priser) - altså at Kinas totale import målt i USD er ved at have forskudt sig fra import af metaller til fødevarer, således at den totale kinesiske import målt i USD kun tærer mådeligt på den kinesiske formue, hvilket også fremhæves ved at renten er uforandret.
  • De samlede energipriser udviser - målt i USD - et svagt fald for tiden (kun kul går voldsomt tilbage, hvilket formentlig hænger sammen med en mindre stålproduktion mm.). Målt i EUR er prisfaldet lidt større, hvilket ret beset er en stimulans til den Europæiske økonomi med en lidt større reallønsstigning end produktiviteten umiddelbart skulle give på indeværende tidspunkt - under hensyntagen til det lave investeringniveau; men igen ikke noget at ligge søvnløs over.

Der skal selvfølgelig være inflation; men den skal være i Kina.

Som sådan er der intet, der kan begrunde en ændring af politikken mht. til jævnt faldene obligationskøb. Intet overraskende i Yellens udmelding!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 1/5

Indlæg af Thomas Tors Maj 01, 2014 10:03 pm

Valuta

Tja, når der sker så lidt, så er det lige før at den tiltænkte ikke-begivenhed med en ganske svag styrkelse af DKK, NOK og SEK faktisk bliver en begivenhed.

Nationalbanken
Nu ved jeg så ikke, hvordan de repoforretninger af forskellig slags som kridterne anvender ser ud; men begivenheden var rent faktisk nedsættelsen af indlånsrammerne. At stigningen på indlånsrenten på indskudsbeviser har hjulpet til - fint nok - for der må have været en satans handel med de indlånsrammer for at undgå negativ rente - ikke befordrende for den finansielle stabilitet.

Gad vide om vi kommer ud af det forbandede fis omkring månedsafslutningerne?

Vi skal tilbage til marts 12 for at finde så lav en nettostilling som nu. Det spændende bliver at se om det påvirker flytningerne over Sundet frem og tilbage.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 1/5 senere. Råvarepriserne har kørt sidelæns i ca. 1 år

Indlæg af Thomas Fre Maj 02, 2014 12:25 am

Thomas skrev:Valuta

Tja, når der sker så lidt, så er det lige før at den tiltænkte ikke-begivenhed med en ganske svag styrkelse af DKK, NOK og SEK faktisk bliver en begivenhed.

Nationalbanken
Nu ved jeg så ikke, hvordan de repoforretninger af forskellig slags som kridterne anvender ser ud; men begivenheden var rent faktisk nedsættelsen af indlånsrammerne. At stigningen på indlånsrenten på indskudsbeviser har hjulpet til - fint nok - for der må have været en satans handel med de indlånsrammer for at undgå negativ rente - ikke befordrende for den finansielle stabilitet.

Gad vide om vi kommer ud af det forbandede fis omkring månedsafslutningerne?

Vi skal tilbage til marts 12 for at finde så lav en nettostilling som nu. Det spændende bliver at se om det påvirker flytningerne over Sundet frem og tilbage.

Nu er sølv nede i 19 USD/oz, kobber "prøver" også bunden bunden på 3 USD/lb. De andre har haft en opblomstring før døden. Jeg vil ikke sige man hopper på hovedet i bassinet; men man er nok ude over bare at soppe uden sko og sokker.

Det er spændende at se om bankerne kan holde til det. Der er lukket miner og det betyder at udvindingsomkostningerne er så lave mht. til det lave volumen, at producenterne kan lade spekulanter være spekulanter og lagre være lagre.

Det ser stærkt ustabilt ud! Den australske dollar falder, hvilket kunne tyde på at landbrugseksporten endnu ikke kan erstatte mineindustrien. ZAR og BRL er stigende, hvilket kunne tydes omvendt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 2/5

Indlæg af Thomas Fre Maj 02, 2014 9:36 pm

Valuta - ingen ting.

Nationalbanken

Tja, nedsættelsen af foliorammerne hjalp godt nok på nettostillingen. Gad vide, hvor den likviditet blev af?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 5/5

Indlæg af Thomas Tirs Maj 06, 2014 1:35 am

Dårlige svenske tal?
Jeg vil nu ikke glæde mig over Sverrigs problemer i denne sammenhæng - jeg tror nemlig kun, at det har en yderst marginal indflydelse.

Forklaringen er nok nærmere at svenske banker er nødt til at finansiere deres datterbankers misligholdte fordringer.

Det, der kan være sagen er, at Litauen nu ser ud til at blive optaget i EUR. Det kan have fået russiske indskydere - som i øvrigt ikke har noget videre omfang - til at trække pengene ud - de skal så erstattes.

Valuta

Det har nok mere med Nationalbanken, at gøre!

Der er et trykket leje i nettostillingen og den er så svippet op med de ca. 20 mia., som kunne være Nordea; men det er ret så svært at sige, fordi man netop har beskåret indlånsrammerne og vi ikke rigtig har kontinuitet bagud.

Men jeg kan ikke se, at der er nogen dækning for artiklens overskrift i selve artiklen. Ja, ikke udover det glædelige, at Sverrig har en forventelig elendig industriproduktion.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 6/5

Indlæg af Thomas Tirs Maj 06, 2014 4:23 pm

Valuta

Der sker såmænd ikke det store.

Det jeg så er en jævnt faldende USD siden 2012. Det vil formentlig holde ved. Den bagved liggende grund er formentlig, at Kina er begyndt at bruge af sin opsparede formue - det vil jo naturligvis trykke USD. Skal man håbe på en lavere EUR? Næ....

Folk køber da kun Europæiske varer, hvis de får noget for pengene. Det gør godt nok, at man i Europa ikke må falde tilbage i den selvtilfredshed, som fik så grimt i chok i 2008.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Faldende amerikansk handelsunderskud

Indlæg af Thomas Tirs Maj 06, 2014 5:37 pm

Jeg havde nu godt ville se, hvilke varer, det var på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Sv: Valuta maj 14

Indlæg af Thomas Ons Maj 07, 2014 7:37 pm

Valuta

Det har nok mere med Nationalbanken[/quote]

Jeg har altså meget svært ved at sige mig fri for at hæfte mig ved, at de svenske banker har gennemført en massiv og skadelig spekulation gennem et år mod - tja, alle andre.
En ting er Danske Bank; men deres svinerier havde man i 2012/13 fået muret inde med pengepolitiske udlån - og efterfølgende pille gode udlån for snart 50 mia. fra dem. Det har været ret så væsentligt for erhvervslivet, at den aktion blev gennemført.

Det sidste års tid er noget ganske andet! Det er svenskerne, det er så i særlig grad gået ud over den NOK. De baltiske lande og Finland - har været noget hårdere at bide skeer itu med, fordi de har været med i EUR - om ikke andet, så tvunget af den svenske spekulation og pilrådne finanssektor.
Her er Danmark så - som sædvanlig - luskefisen, der vil have alle fordelene ved EUR; men ikke rigtig vil melde hæderligt ud. Det er så lykkedes i rimelig grad; men det har da kostet nogle arbejdspladser - jeg tænker på SAS og Dong mm.

Jeg kan heller ikke sige mig fri for den mistanke, at den bagved liggende årsag til provokationen med at flyve en Blackjack mod Stockholm har været, at russerne ville have deres penge, som har været lukket inde de mærkeligste steder.
Altså russerne er gangstere - og de opfører sig som gangstere: Hvis man ikke betaler en gangster, hvad man skylder, ja - så kommer han anstigende iført artilleri i absolut imponerende størrelse. En eskorteret strategisk bomber må vel nok siges at være noget, der plejer at gøre et vist indtryk.
Vi kan se faktisk samme russiske handlemønster i Ukraine: Ingen tvivl om, at Ukraine har lavet svinerier overfor Rusland med enhver form for svindel omkring den gasledning. Men Rusland måde at inddrive overforfaldne regninger på hører ingen steder hjemme.

Det er alt sammen noget, der er svært til umuligt at dokumentere og bevise - og slet ikke med historiske og politologiske metoder - de lider nemlig af problemerne omkring, at dokumentationen er dels mangelfuld, dels forfalsket og endelig en konsensus i sidste ende om, hvad ingen - alt iberegnet - er interesseret i kommer frem.

Vi kan få en indikation i og med at Litauen har kundgjort, at de ikke i nævneværdig grad vil være berørt af situationen i Ukraine - den løse milliard EUR - javel; men ikke noget, der kan vælte noget i sig selv. Derimod er/var Litauen i allerhøjeste grad truet af russiske mellemdistance missiler i Kaliningradskaja Oblast. Der har også været tegn på de sædvanlige perfide kommunistiske provokationer, som indtil nu er blevet tilbagevist med ophøjet foragt.
Nu er Dalia Grybauskaité også alt andet end dum.
Hun minder på mange måder om Thorning og Merkel: Kender EU-systemet ud og ind og véd, hvad ikke kan lade sig gøre - og specielt hurtig til at se en mulighed som så afgjort kan lade sig gøre - sætter sig i vidt omfang ud over plat populisme: En virkelig mekaniker i det politiske maskinrum.
Det er så ikke bevis på noget, men peger på at hypotesen måske ikke er så tosset endda.

Hvis vi skal blive klogere må vi komme med nogle nogle forudsigelser, der kan be- eller afkræftes. Hypotesen vil ikke være 100% beskrivende og "korrekt"; men det kan forudsigelserne bringe os til at vurdere i et vist omfang.

1) Rusland vil fjerne Iskander-missilerne fra Königsberg.
2) Finland bliver medlem af Nato - tænderskærende opfordret af Rusland.
3) Sverrig bliver ikke medlem af Nato. Sverrig er kun problemer og hamrende illoyal - Nato vil ikke have dem - de vil ikke se Carl Bildt!
4) Sverrig vil blive pint til at betale tabene i deres banker i hele Østersøen - Danmark inkluderet. Ganske enkelt, fordi det er der så afgjort ingen andre, der har tænkt sig at gøre. Jeg kan forestille mig Gulland som overtaget af Danmark; men Skåne og Halland bliver et længere projekt - de norske besiddelser ligger måske heller ikke lige for.

Hvad har det med valuta og økonomi at gøre - faktisk temmelig meget.

a) Finsk medlemskab af Nato (om de får det Karelske Næs tilbage? Måske) er vel den eneste mulighed for at få amerikanerne væk fra Skt. Petersborgs forstæder! Nato er en nødvendighed for Rusland - ellers kan enhver bankansat og narrehat bore grimme huller i den olieledning som russerne har brugt så mange penge på at lave - og værre: Er en af deres få indtægtskilder.
Amerikanerne flytter sig heller ikke en tomme før russerne opgiver Königsberg! Atommissiler og strategiske bombere ??? - dem vil USA holde et vågent øje med - ligegyldigt hvor de måtte befinde sig.
Putin har for alvor gravet sig ned i et hul, han ikke kan komme op af.

b) Den eneste måde forsvaret i Østersøen kan bringes ned på det plan, det hører hjemme - som en let udvidet politiopgave med trafikregulering - er at få lavet en Nato-kommando - hvor Danmark i al ubeskedenhed vil være absolut dominerende. Det kan vi også godt; men betalingen kommer i form af et - for praktiske formål - absolut monopol på skibsfragt, hvor så selskabsbeskatningen vil finansiere forsvarsudgifterne (det er så en teknisk detalje). Jernbanedrift mellem Skt. Peterborg og Berlin er afgjort interessant; men virkelig tungt massegods, der skal langt - det kræver altså skibe. Rusland kommer aldrig til at levere smart forbrugerelektronik og sexet dameundertøj - men malm og tunge maskindele til videre forarbejdning - afgjort en mulighed.

c) Den svenske valuta vil holde op med at eksistere som CHF er holdt op. De svenske banker (og dermed Sverrig) vil sidde og glo på deres tabte fordringer i Østersøen, som vil blive afviklet i et pinagtigt langsomt tempo. Det svenske samfund vil blive jaget tilbage op i træerne, for der er ikke råd! Man vil brandskatte svenske virksomheder så meget at de ganske enkelt mister konkurrenceevnen. Det er lidt som her hjemme - Danmark er dog ikke helt så grotesk som Sverrig; men har problemer nok med den ineffektive offentlige sektor - det vil der så blive lavet om på - af nød.

d) Gulland vil komme tilbage til Danmark - om ikke andet så fordi svenskerne ikke har råd til den ø. Der er ikke noget videre erhvervsliv og kommer fiskeriet i gang i Østersøen igen, så er Sverrig ikke dem, der kan klare det. Samtidig får Sverrig aldrig råd til at forsvare den enklave.
Königsberg er noget lignende - området har altid været et problem og et groft roderi. På et eller andet tidspunkt har russerne ganske enkelt ikke råd!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 8/5

Indlæg af Thomas Tors Maj 08, 2014 4:00 pm

Renten forbliver på 1/4%

Der er jo ikke nogen sammenhæng mellem rente og investeringer, når renten er så lav.

Her er en forklaring på den lave inflation.
Det sidste år er USD faldet med 5-10% ifht. EUR - så der er ikke så meget at undre sig over.
Dels er der ikke nogen inflation i Europa - landbrugsvarer betyder så lidt i europæiske index - dels bliver Europas varer dyrere, hvilket ikke er vækstfremmende - her har et surt marked nok mere med tingene at gøre.

EUR stiger stabilt ifht. USD, hvilket ikke er mærkeligt, når Kina bruger flere penge end de tjener.

Det mest markante er den stigende NOK, der formentlig skyldes, at de svenske banker er nødt til at fylde likviditet i deres datterbanker - hvor Danske Bank er i det spil, ved jeg ikke.
Det er så bare et gæt - men nok mere kvalificeret end så mange andres.

Riksbanken har direktionsmøde på onsdag, mon de kommer uden om at øge renten?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 9/5

Indlæg af Thomas Fre Maj 09, 2014 7:56 pm

Valuta

Temmelig éntydigt et EUR fald - ifht alt andet. Hvad det skyldes - aner det ikke; men der er tale om et ret stort EUR salg i beløb netto. Der er ikke nogen tvivl om, at EUR p.t. er overvurderet, så derfor vil EUR falde - anledningen er sådan set ligegyldig: Det kan være revolution i Tibet - eller udsalg af gummestøvler i Aldi.
Mit gæt er, at et IMF lån er udbetalt til Ukraine til betaling af deres gas - det ryger så videre til Rusland - så i næste uge ser vi nok en tilbagebetaling af et russisk lån i EUR. Bare et vildt gæt.

Nu får vi se i den kommende uge, hvordan den falder ned.

Nationalbanken.
En mikrobank og formentlig en mellemstor virksomhed, der omlægger et lån på pengepolitiske udlån.

Fald i eksportoverskud marts 14, hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg, at der er tale om en efterregulering af gas/olie leverancer fra Rusland. De plejer gerne at komme på den tid af året - og Rusland har haft en valutarisk interesse i at den faldt tidligt og til tiden. Mere dramatisk tror jeg ikke det er og der er ikke de forniklede perspektiver i det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Ikke helt troværdig.

Indlæg af Thomas Fre Maj 09, 2014 8:26 pm

Den rigeste 1/5 har ½ af boliglånene.

Han oplyser, at huspriserne faldt 30 pct. mellem 2008 og 2013 efter "en kortvarig, men heftig, boble". Den forklarer han med skatteforhold (skattestoppet, red.) og en "frygtelig timing af afdragsfrie lån".

- Det første skal rettes ind, så man beskatter de nuværende ejendomsværdier og sidstnævnte skal nedskaleres noget, så der bliver mere støtte (cushion, red.), anbefaler Per Callesen.

Javel, men det betyder ikke at flextumperne kunne drømme om at betale renter og afdrag. Det uopklarede er, hvor meget af pensionen der kan inddrages til afbetaling af overforfalden gæld - den pensionsopsparing kan jo alligevel ikke anbringes så den giver et afkast svarende til gældens belastning: Renter, afdrag og administrationsbidrag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 11/5 Danske banker låner den Russiske stat penge

Indlæg af Thomas Man Maj 12, 2014 1:04 am

Jeg havde undret mig!

Det er mere end 6 mia.

Der mangler - bob-bob - 25 mia. i Nationalbankens nettostilling. Der er ikke tale om virksomhedsobligationer, her er de umiddelbare muligheder ved at være udtømt - og skal man først have omlagt små og mellemstore virksomheders lån, så tager det lang tid - og det er bankerne slet ikke gearet til.
Vi kan også se, at nettostillingen falder - trods højere indlånsrente - på grund af lavere foliorammer. DKK/EUR er forbedret men ikke ret meget.

Fidusen er nok så meget den, at RUB er faldet brutalt, så meget, at der er potentiel mulighed for en betydelig kursgevinst. Er kursen ikke steget ved udløb, ja så prolongerer man bare. Dernæst er kapitalflugten fra Rusland så massiv (Draghi siger 160 mia. € i første kvartal), at man vil betale stort set, hvad det skal være for fremmed valuta.

Mit skøn er 25 mia. kr. eller 3½ mia. € - men det er lige så hovedløst som alle andres!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 12/5 senere.

Indlæg af Thomas Man Maj 12, 2014 4:13 pm

Valuta.

Jeg tror faktisk, at det, der sker er, at nogle af de russiske penge, der strømmer ud, går ind i de svenske banker (ikke med i Nato, ikke med i Bankunionen), hvorefter de så bliver lånt ud til den russiske nationalbank - mod perfidt høje renter.

SEK ser generelt sørgmodig ud og EUR falder ifht. alt. Det er selvfølgelig et gæt; men...
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 13/5

Indlæg af Thomas Tirs Maj 13, 2014 4:43 pm

Nu falder EUR som den skal med 1½%

Og det er EUR, der falder: USD er f.eks. uforandret mod andre dollars. SEK stiger ikke - ikke noget videre.
Gad vide om dem, der fik pengene i klemme med sanktionerne virkelig havde så mange løse EUR obligationer, som de nu vil af med. Problemet med sådan en EUR obligation er jo.... når den udløber, så går pengene jo ind på den spærrede konto. 1½%! Det er faktisk ret meget.

Gad vide om de har fundet dem, der har fået bestikkelsen i Mistral-sagen.....?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 13/5 fortsat

Indlæg af Thomas Tirs Maj 13, 2014 6:39 pm

Thomas skrev:Nu falder EUR som den skal med 1½%

Og det er EUR, der falder: USD er f.eks. uforandret mod andre dollars. SEK stiger ikke - ikke noget videre.
Gad vide om dem, der fik pengene i klemme med sanktionerne virkelig havde så mange løse EUR obligationer, som de nu vil af med. Problemet med sådan en EUR obligation er jo.... når den udløber, så går pengene jo ind på den spærrede konto. 1½%! Det er faktisk ret meget.

Gad vide om de har fundet dem, der har fået bestikkelsen i Mistral-sagen.....?

Nationalbanken.

Nå, nu er folio-kontiene ved at være tilbage til, hvor de var i 2011. Det var også meningen.
Man skulle lige have pillet 50 mia. i erhvervsudlån fra Danske Bank - vi kan jo ikke have at Danske Bank trækker erhvervslivet med sig i dybet.

Nu er dagsordenen landbruget og de dertil knyttede arbejdspladser. Her er Danske Bank ligegyldig, fordi bønder ikke vil låne penge af Danske Bank - uanset, hvor meget jord de har i hovedet, så er de i almindelighed ikke dumme.

Flextumperne? Ja, de kan sgu få lov til at syde i eget fedt nogle år endnu - det sker der ikke det store ved. Men landbruget og de arbejdspladser, de kan ikke vente længere. Nu begynder priserne at stige, så nu er situationen langt mindre håbløs.

Investorerne? De kan tage det ganske roligt, for der kommer store investeringer i infrastruktur, som de kan investere i - enten i statsobligationer eller specielle obligationer - det kan så evt. være tyske eller polske infrastruktur obligationer. Jeg har hæftet mig ved, at det i de baltiske lande er ved at gå på plads med fortsættelsen af baner (standard europæisk sporvidde) og elnet mellem dem og Polen. Dér kan blive nogle interessante lange obligationer - elendigt afkast; men nok rimelig sikkert - at sætte pengene i.
Hvis jeg var ATP, så ville jeg da prøve at snakke lidt med de mennesker. Nu kommer de tyske virksomheder som Siemens nok lidt ned på jorden igen.
Men mig er der jo ikke nogen, der spørger. Visdomsord er gratis og ringeagtede; men værdien er det tab (stort og smerteligt) som er forbundet ved ikke at sande dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 14/5

Indlæg af Thomas Ons Maj 14, 2014 9:22 pm

At Nationalbanken har fået ny hjemmeside er formentlig kun relevant for så vidt som det adlyder generalen aksiom:

"Alle væsentlige militære begivenheder sker, hvor to kortblade støder sammen. Afgørende slag sker, hvor det er FIRE!"

Valuta.

Det er ikke de andre, der stiger, der EUR der falder (tiltrængt) en smule. Men jeg kunne godt forestille mig en minimal dansk renteforhøjelse.

Nationalbanken

Renteforhøjelsen på indlånsrenten og halveringen af foliorammerne har vel i store træk haft den ønskede effekt; men at man skulle have ramt den rigtige indlånsrente helt præcist - det ville nok have været mere svineheld end noget som helst andet.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 15/5

Indlæg af Thomas Tors Maj 15, 2014 5:13 pm

Valuta

€ fortsætter faldet. $ står i 545 DKK/100 $; men den skal nok op i 575 DKK/100 $ for at afspejle det reelle værdiforhold.

Mekanismen er, som jeg kan gennemskue det:


  1. FED køber/købte obligationer op for at undgå et kurstab til investorerne, der dels vil kunne blive selvforstærkende med de mængder $, der er ude, dels ville få renten til at stryge i vejret.
  2. Det er sådan set ikke kursen på $, der er forkert: Det er prisen på de varer USA eksporterer, der er for lav. Det vil vise sig, når indtægten fra disse varer kommer i lommerne på - i dette tilfælde - de amerikanske bønder, hvor mindre subsidier vil virke som en skatteforhøjelse, som vil ophæve de obligationer, der er købt, gennem et mindre statsligt finansieringsbehov i USA.
  3. "Flugten" fra $ vil naturligt trykke kursen på $ specielt ifht. €. Vi kan jo også se, at de bedre fødevarepriser medfører at landbrugsstøtten i EU så småt er ved at være et ondt minde. Dvs. de stigende fødevarepriser er allerede indregnet i € kursen på indeværende tidspunkt.
  4. Det tager imidlertid sin tid inden disse reelle prisforhøjelser på fødevarer - i forhold til energi specielt; men metaller i særdeleshed (her giver det relative prisfald sig udslag i mindre tonmæssig volumen) - når frem gennem markedssystemet til den amerikanske skatteyder. Det er dog på vej til at ske, hvilket vi kan se af, at de månedlige opkøb af obligationer aftager.
    Vi kan også se det af, at Boehner har fået styr på "Tea Party"-bevægelsen i det republikanske parti. Sagen er nemlig at bonderøvene i USA efterhånden ikke har så forfærdelig meget at brokke sig over reelt.


Nu minder bankfolk, der udtaler sig om økonomi mig en hel del om en ufrivillig parodi på - vel nok den mest underkendte komiker i danmarkshistorien - Gotha Andersen, der vel nok kun forlod Amager ved enkeltstående fejltagelser.
Jeg tænker her specielt på, når han som "lærer Andersen" læste højt af sin samling af nummererede vittigheder, hvis pointer uden undtagelse var så lavpandede, at de unddrog sig enhver form for forståelse. Efter at have afleveret en tåkrummende manglende spontanitet stirrede han strengt ud på tilskueren, hvorefter han spurte: "Og hvad kan vi så lære af det?"
Et retorisk spørgsmål han alvorligt selv besvarede med en belærende forklaring uden nogen indsigt eller relevans til noget.

Jeg indrømmer, at "bankøkonomer" i deres stupide og uhæderlige nedladenhed får det til at klø i fingre og tæer for at gribe det oversavede jagtgevær med svinehagl og med begge løb gøre en ende på lidelserne - vores altså - psykopater lider nemlig ikke: De er kun smittebærere!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Sv: Valuta maj 14

Indlæg af klogeaage 35 Fre Maj 16, 2014 9:26 am

Thomas skrev:Valuta

€ fortsætter faldet. $ står i 545 DKK/100 $; men den skal nok op i 575 DKK/100 $ for at afspejle det reelle værdiforhold.

Mekanismen er, som jeg kan gennemskue det:


  1. FED køber/købte obligationer op for at undgå et kurstab til investorerne, der dels vil kunne blive selvforstærkende med de mængder $, der er ude, dels ville få renten til at stryge i vejret.
  2. Det er sådan set ikke kursen på $, der er forkert: Det er prisen på de varer USA eksporterer, der er for lav. Det vil vise sig, når indtægten fra disse varer kommer i lommerne på - i dette tilfælde - de amerikanske bønder, hvor mindre subsidier vil virke som en skatteforhøjelse, som vil ophæve de obligationer, der er købt, gennem et mindre statsligt finansieringsbehov i USA.
  3. "Flugten" fra $ vil naturligt trykke kursen på $ specielt ifht. €. Vi kan jo også se, at de bedre fødevarepriser medfører at landbrugsstøtten i EU så småt er ved at være et ondt minde. Dvs. de stigende fødevarepriser er allerede indregnet i € kursen på indeværende tidspunkt.
  4. Det tager imidlertid sin tid inden disse reelle prisforhøjelser på fødevarer - i forhold til energi specielt; men metaller i særdeleshed (her giver det relative prisfald sig udslag i mindre tonmæssig volumen) - når frem gennem markedssystemet til den amerikanske skatteyder. Det er dog på vej til at ske, hvilket vi kan se af, at de månedlige opkøb af obligationer aftager.
    Vi kan også se det af, at Boehner har fået styr på "Tea Party"-bevægelsen i det republikanske parti. Sagen er nemlig at bonderøvene i USA efterhånden ikke har så forfærdelig meget at brokke sig over reelt.


Nu minder bankfolk, der udtaler sig om økonomi mig en hel del om en ufrivillig parodi på - vel nok den mest underkendte komiker i danmarkshistorien - Gotha Andersen, der vel nok kun forlod Amager ved enkeltstående fejltagelser.
Jeg tænker her specielt på, når han som "lærer Andersen" læste højt af sin samling af nummererede vittigheder, hvis pointer uden undtagelse var så lavpandede, at de unddrog sig enhver form for forståelse. Efter at have afleveret en tåkrummende manglende spontanitet stirrede han strengt ud på tilskueren, hvorefter han spurte: "Og hvad kan vi så lære af det?"
Et retorisk spørgsmål han alvorligt selv besvarede med en belærende forklaring uden nogen indsigt eller relevans til noget.

Jeg indrømmer, at "bankøkonomer" i deres stupide og uhæderlige nedladenhed får det til at klø i fingre og tæer for at gribe det oversavede jagtgevær med svinehagl og med begge løb gøre en ende på lidelserne - vores altså - psykopater lider nemlig ikke: De er kun smittebærere!

Gotha
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 17/5

Indlæg af Thomas Fre Maj 16, 2014 6:55 pm

Der er noget galt: Her kl. 1800 er kurserne for dd. ikke kommet endnu. Skal Nationalbanken også til at tale EDB-problemer?
Der er også klakører inde, så det er nok noget slemt - for bankerne altså.
Nordea lukker 2½% 20 år - Der er også en kurs til en negativ rente jævnfør rentekurven, når vi når ned på 1 års løbetid.

Det er ikke manglende interesse fra investorernes side - ellers var den ikke kravlet helt derop i kurs. Det må være manglende konverteringer. Dvs. flextumperne hverken kan eller vil betale rente - endsige afdrag. Det er udbuddet, der mangler.

Svenskerne vil lukke for dansk svinekød - tåbeligt, fordi man tilsyneladende har fået kineserne til at købe til en hæderlig pris.

Er det Sverrig, der er ved at bryde sammen? Skal vi gøre udlæg i Gulland?

Jeg ved ikke, hvad det er, der sker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Sv: Valuta maj 14

Indlæg af Thomas Fre Maj 16, 2014 10:12 pm

Thomas skrev:Der er noget galt: Her kl. 1800 er kurserne for dd. ikke kommet endnu. Skal Nationalbanken også til at tale EDB-problemer?
Der er også klakører inde, så det er nok noget slemt - for bankerne altså.
Nordea lukker 2½% 20 år - Der er også en kurs til en negativ rente jævnfør rentekurven, når vi når ned på 1 års løbetid.

Det er ikke manglende interesse fra investorernes side - ellers var den ikke kravlet helt derop i kurs. Det må være manglende konverteringer. Dvs. flextumperne hverken kan eller vil betale rente - endsige afdrag. Det er udbuddet, der mangler.

Svenskerne vil lukke for dansk svinekød - tåbeligt, fordi man tilsyneladende har fået kineserne til at købe til en hæderlig pris.

Er det Sverrig, der er ved at bryde sammen? Skal vi gøre udlæg i Gulland?

Jeg ved ikke, hvad det er, der sker.

Altså, når Nationalbanken ikke kan trække en balance kl. 1600 - og ikke rigtig kan finde ud af hvad vekselkurserne var for 2½ time siden, så er der sgu et eller andet galt! Der er noget, der tyder på weekend-arbejde.

Noget peger på, at det er Nordea, når både valutanoteringen og udlånskassen ikke stemmer - samtidig. Det er så ikke helt let, fordi det vil involvere Riksbanken, der åbenbart godt kan finde ud af at 100 SEK = 82,78 DKK. At svenskere så altid er fulde af løgn - johhh... - men alligevel kan de komme med en approksimation til virkeligheden.

Jeg tror altså ikke på, at Anne-Marie Mortensen er blevet ramt af et bommesislag og afhentning i børnehaven - samtidig! Heller ikke at både valutaafdelingen og udlånsafdelingen er ramt af samme atombombe - uden pressen har opdaget det. Godt nok er de sløve - i pressen altså - men en 50 kilotons bombe i Nationalbanken skulle kunne påkalde sig en vis opmærksomhed - selv på JyllandsPostens redaktion.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 17/5

Indlæg af Thomas Lør Maj 17, 2014 1:28 pm

Jeg tror nu ikke meget på den med at "snakke" kurserne.

Jeg holder på, at det, der er afgørende for USD kursen er de forskydninger i Kinas udenrigshandel, som giver udbuddet af USD fra den kinesiske formue (og japanske i øvrigt også) - det med Rusland har reelt ingen overordnet betydning - det er Rusland (økonomisk set) for lille til.
Endnu et russisk sammenbrud vil få hele resten af verden til at sige: Nå....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 18/7

Indlæg af Thomas Søn Maj 18, 2014 2:05 am

Thomas skrev:....

Hmmmmm....

Jeg tror humlen ligger i fordelingen mellem indskudsbeviser og folio. Det er overvejende sandsynligt at valutamanipulationer er årsagen til den absurd lave flexrente. Det er så manipulationer af - fortrinsvis svenske - banker.

Nu er indskudsbevisrenten kommet over foliorenten, så det bliver noget mere kostbart for bankerne at bedrive den overdrevne valutaspekulation.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 19/5 Stadig ingen kurser fra i fredags.

Indlæg af Thomas Man Maj 19, 2014 11:15 am

Et eller andet må der være sket i weekenden - har bare ikke p.t. nogen anelse om hvad. Men da både nettostilling og valutakurs er involveret, så er Nordea det nok også.
Men nøglen er nok Nykredit, som måske står for deres del af valutamanipulationen med SEB og Handelsbanken - jeg har heller ikke kunnet se, hvad de skulle i Danmark ellers.

Men ja, flexlortet skal op - om det hedder bidragssats eller rente - det kommer ud på ét - ellers vil man jo ikke få de få, der kan reddes over på fast forrentede annuiteter - og der bliver det mindre at tage tab af.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Sv: Valuta maj 14

Indlæg af Thomas Man Maj 19, 2014 7:40 pm

Thomas skrev:Et eller andet må der være sket i weekenden - har bare ikke p.t. nogen anelse om hvad. Men da både nettostilling og valutakurs er involveret, så er Nordea det nok også.
Men nøglen er nok Nykredit, som måske står for deres del af valutamanipulationen med SEB og Handelsbanken - jeg har heller ikke kunnet se, hvad de skulle i Danmark ellers.

Men ja, flexlortet skal op - om det hedder bidragssats eller rente - det kommer ud på ét - ellers vil man jo ikke få de få, der kan reddes over på fast forrentede annuiteter - og der bliver det mindre at tage tab af.

Nu ved jeg ikke om der er et eller andet, jeg ikke er opmærksom på - det kan gerne være.

Valuta.

I Østen, så falder USD - det er formentlig de handler på fødevarer, der er sket i USD, der nu omveksles til lokal valuta. Målet på AUD sker der ingenting. Jeg ved heller ikke om styrkelsen af TRY og RUB skyldes en renteforhøjelse; men ingen af deres centralbanker har for meget valuta at slås med.

Nationalbanken

Det væsentlige er nok, at det er år siden, at foliokontoen har været så langt nede. Da vi taler et beløb på 14 mia. og de 3 store (DDB, NOR, NYK) disponerer vel tilsammen over 15-17 mia. af de 38 1/4 mia. foliorammerne er på, så det er noget, der må involvere nogle omlægninger af flexlort - formentlig til fast forrentedede annuiteter - ellers kan de tre stor ikke samtidig have spaghetti i knæene.
Der er noget avisskriveri om at nu skal flextumper skynde, skynde sig at lægge om inden det går galt (det er sgu gået galt for dem). Derfor tror jeg de omlægninger vedrører noget mere praktisk som landbruget og udlejningsbyggeriet - ellers kan de næppe times så præcist.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty 20/5

Indlæg af Thomas Tirs Maj 20, 2014 4:44 am

Ja, et eller andet er da gået helt galt!

Danmarks Statistik har på indeværende tidspunkt ikke en nettostilling for Nationalbanken senere end onsdag i sidste uge. Der er ikke valutakurser i dst fra hverken fredag eller mandag.

Riksbanken siger - ingenting, som sædvanligt:

Sedan 1999 har Riksbanken en överenskommelse med andra centralbanker som reglerar försäljningen av guld, det så kallade Central Bank Gold Agreement (CBGA). De tidigare avtalen har varit framgångsrika och bidragit till en ökad transparens kring centralbankernas guldförsäljning. Deltagande centralbanker har därför kommit överens om en förlängning av avtalet som löper under fem år från och med den 27 september 2014.
At det skulle være en nyhed....  

Jeg tror ikke en pind på, at det har noget at gøre med at Nationalbanken ikke kan trække en balance i økonomisystemet. Det er sædvanligt centralbank hælden vand ud af ørerne. Rohde foretrækker så at holde sin kæft - helt i. Det har han skam rutine i: Ingen grund til at den undrende offentlighed skal bryde deres små hoveder med, at Nykredit-koncernen er gået konkurs, de har så rigelig at bruge deres få og små åndskræfter til med partilederes fodtøj, lidt borgerkrig i Syrien og måske/måske ikke i Ukraine. Giv nu tid til at Nykredits bankdirektører kan få hængt sig i sommerhuset, om de "hænger ud" en uge mere eller mindre - det er sgu lige meget! Så længe det ikke forstyrrer Valutabalancen!

Noget andet er så, at guldprisen er problematisk - og den INR (som er en indikator i denne sammenhæng) udviser en stigning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 14 Empty Sv: Valuta maj 14

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum