C-17 Globemaster på Bornholm.
Side 1 af 1
C-17 Globemaster på Bornholm.
Men den har SM-6 med sig......
Mit gæt er, at det er til de danske fregatter. Et sted skal de jo lades op.
Mit gæt er, at det er til de danske fregatter. Et sted skal de jo lades op.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Hvorfor lander en C-17 på Bornholm?
Det kunne have noget at gøre med at finde ud af Hvor meget man kan lande med uden lufttankning?
Nu er afstanden fra Dover AFB i Maryland til Rønne 3400 sømil.
Maksimal brændselskapaciteten er 109 tons; men ovennævnte rækkevidde og last er der "kun" 66 tons om bord. Det giver et brændselsforbrug på 66 tons/2,4 tusind sømil = 27½ tons/tusind sømil.
Med andre ord er maximallasten til Bornholm 71 tons - 27½ tons = 43½ tons.
Sammenholder vi det med det oprindelige krav til C-5 Galaxy (dengang i oldtiden, da det fly blev bygget), så skulle den fra Dover AFB nå Incirlik i Tyrkiet med 30 tons.
Det tyder på, at det man øver/afprøver er om man kan nå Bornholm med godt 40 tons uden lufttankning. Det er så gætværk fra min side; meeeeeen tallene ligger snært nok på, til at min formodning er mere end sandsynlig. (Landingsbanen på Bornholm er rigelig lang nok til også at kunne komme derfra).
Pointen er, at man kan komme fra Washington med 40 tons - uden at skulle rode eventuelle sladrehanke i stabe ind plidder-pladder og irriterende spørgsmål vedr. lufttankning og roden rundt med fremmede damer på Island. Det skal bemærkes, at der normalt i forsvarsudvalgene er repræsentanter, som er reserveofficerer i USAF (transportfly) - de er således bundet af ikke bare forsvarsudvalgenes tavshedskrav; men også deres militære sikkerhedsgodkendelse - de folkevalgte har det jo med at lade kæften løbe, når der evt. er stemmer i nærheden.
Man skal heller ikke mellemlande (praktisk nok).
Og så er der ikke en levende mors sjæl, der gider interessere sig for, hvad der sker på Bornholm - enkelte øer i Stillehavet er lige så kedelige; meeeen Bornholm holder ellers Europarekorden (eller er tæt på). Man kan altså flyve direkte til Danmark med C-17 Globemaster uden mellemlanding, pis og papir.
At der er SM6 om bord? Hmmm.. man lader ikke en så kostbar fugl som en Globemaster flyve tom, hvis man kan undgå det. Så behøver man heller ikke forklare det egentlige formål og undgår at lyve aaaalt for stærkt.
Wikipedia skrev:Range: 2,420 nmi (2,780 mi, 4,480 km) with 157,000 lb (71,214 kg) payload
Nu er afstanden fra Dover AFB i Maryland til Rønne 3400 sømil.
Maksimal brændselskapaciteten er 109 tons; men ovennævnte rækkevidde og last er der "kun" 66 tons om bord. Det giver et brændselsforbrug på 66 tons/2,4 tusind sømil = 27½ tons/tusind sømil.
Med andre ord er maximallasten til Bornholm 71 tons - 27½ tons = 43½ tons.
Sammenholder vi det med det oprindelige krav til C-5 Galaxy (dengang i oldtiden, da det fly blev bygget), så skulle den fra Dover AFB nå Incirlik i Tyrkiet med 30 tons.
Det tyder på, at det man øver/afprøver er om man kan nå Bornholm med godt 40 tons uden lufttankning. Det er så gætværk fra min side; meeeeeen tallene ligger snært nok på, til at min formodning er mere end sandsynlig. (Landingsbanen på Bornholm er rigelig lang nok til også at kunne komme derfra).
Pointen er, at man kan komme fra Washington med 40 tons - uden at skulle rode eventuelle sladrehanke i stabe ind plidder-pladder og irriterende spørgsmål vedr. lufttankning og roden rundt med fremmede damer på Island. Det skal bemærkes, at der normalt i forsvarsudvalgene er repræsentanter, som er reserveofficerer i USAF (transportfly) - de er således bundet af ikke bare forsvarsudvalgenes tavshedskrav; men også deres militære sikkerhedsgodkendelse - de folkevalgte har det jo med at lade kæften løbe, når der evt. er stemmer i nærheden.
Man skal heller ikke mellemlande (praktisk nok).
Og så er der ikke en levende mors sjæl, der gider interessere sig for, hvad der sker på Bornholm - enkelte øer i Stillehavet er lige så kedelige; meeeen Bornholm holder ellers Europarekorden (eller er tæt på). Man kan altså flyve direkte til Danmark med C-17 Globemaster uden mellemlanding, pis og papir.
At der er SM6 om bord? Hmmm.. man lader ikke en så kostbar fugl som en Globemaster flyve tom, hvis man kan undgå det. Så behøver man heller ikke forklare det egentlige formål og undgår at lyve aaaalt for stærkt.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Nogle gange skal man se på, hvad der går forud.
En video fra en øvelse i Estland - angivet til at være 1 år gammel.
Tidligere var der en video af pansrede mandsskabs vogne (PMV), der svømmede i lang på en baltisk kyst. Det var ikke nogen god idé. En meget lang sårbar periode, hvor de meget lidt beskyttede PMV plaskede rundt med fart på et par knob i godt vejr. Meget langt for at komme i land på den meget fladbundede kyst. Noget som med garanti ikke kunne lade sig gøre under krigsforhold. Vi ser i disse dage, hvor effektiv cluster-ammunition er mod slige styrker.
Her landsætter man med LCAC luftpude fartøjer på en kyst evt. sikret med helikopter landsatte marine infanterister. Bedre; men langt fra tilstrækkeligt:
Problemet er, at det tager for lang tid fra beslutning tages til de lette styrker er i land og i stilling. Det tager så lang tid, at infanteriet ikke kan være i stilling INDEN skyderiet begynder. Dvs. hvis russerne invaderer, så kan man ikke nå frem i tide til at gøre det til en invasion til en meget dårlig idé.
Lander man disse lette styrker med C-17 Globemaster på Bornholm, så ligger Rønne havn kun ca. 5 km fra lufthavnen. Fra havnen er der færger - enten normale bilfærger eller katamaraner. Dvs. fra transportflyet lander til infanteriet er i land med deres sager - og i stilling - går der vel 12 timer. Det kræver godt nok, at færge overfarten skal være beskyttet mod luftangreb - og her har vi forklaringen på den klasse korvetter, der skal bygges. Det er næppe nok for russerne til at gribe ind. Én ting er sikker, man risikerer ikke så kostbare og sårbare fly som C-17 i nærheden af fjendtlige jagere - det vil være at invitere en katastrofe.
På denne måde kan man have infanteri i forberedte stillinger indenfor 24 timer fra ordren til Pentagon. Det har så også den fordel, at præsidenten kan beordre det - og først efterfølgende underrette kongressen - vi får med andre ord ikke en Mayaguez-affaire (Nixon 1975).
Jo det er en begivenhed af stor sikkerhedspolitisk betydning, at en Globemaster lander på Bornholm.
Tidligere var der en video af pansrede mandsskabs vogne (PMV), der svømmede i lang på en baltisk kyst. Det var ikke nogen god idé. En meget lang sårbar periode, hvor de meget lidt beskyttede PMV plaskede rundt med fart på et par knob i godt vejr. Meget langt for at komme i land på den meget fladbundede kyst. Noget som med garanti ikke kunne lade sig gøre under krigsforhold. Vi ser i disse dage, hvor effektiv cluster-ammunition er mod slige styrker.
Her landsætter man med LCAC luftpude fartøjer på en kyst evt. sikret med helikopter landsatte marine infanterister. Bedre; men langt fra tilstrækkeligt:
- Det risikerer et (lille) hangarskib i et farvand, hvor den ikke har nogen manøvre.
- teDet er bedre med en LCAC luftpudefartøj, men ikke meget. De skal stadigvæk en lan vgej ind - og infanteristerne er stadig ubeskyttede i deres lette køretøjer. De kan ikke være mere beskyttede, fordi der er en vægtbegrænsning på LCAC på ca. 60 tons.
Problemet er, at det tager for lang tid fra beslutning tages til de lette styrker er i land og i stilling. Det tager så lang tid, at infanteriet ikke kan være i stilling INDEN skyderiet begynder. Dvs. hvis russerne invaderer, så kan man ikke nå frem i tide til at gøre det til en invasion til en meget dårlig idé.
Lander man disse lette styrker med C-17 Globemaster på Bornholm, så ligger Rønne havn kun ca. 5 km fra lufthavnen. Fra havnen er der færger - enten normale bilfærger eller katamaraner. Dvs. fra transportflyet lander til infanteriet er i land med deres sager - og i stilling - går der vel 12 timer. Det kræver godt nok, at færge overfarten skal være beskyttet mod luftangreb - og her har vi forklaringen på den klasse korvetter, der skal bygges. Det er næppe nok for russerne til at gribe ind. Én ting er sikker, man risikerer ikke så kostbare og sårbare fly som C-17 i nærheden af fjendtlige jagere - det vil være at invitere en katastrofe.
På denne måde kan man have infanteri i forberedte stillinger indenfor 24 timer fra ordren til Pentagon. Det har så også den fordel, at præsidenten kan beordre det - og først efterfølgende underrette kongressen - vi får med andre ord ikke en Mayaguez-affaire (Nixon 1975).
Jo det er en begivenhed af stor sikkerhedspolitisk betydning, at en Globemaster lander på Bornholm.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Man har accelereret produktionen af HIMARS
Hvilket ikke kan overraske læseren af dette forum.
En C-17 Globemaster med sådan en dims om bord - det sætter gang i konspirationsteorierne?? Ikk' sandt??
En C-17 Globemaster med sådan en dims om bord - det sætter gang i konspirationsteorierne?? Ikk' sandt??
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» C-17 Globemaster.
» Løkke overTrumper USA's præsident.
» Hvorfor tror jeg på C-17 Globemaster til Danmark?
» Ny lyttepost på Bornholm
» Bornholm og HIMARS
» Løkke overTrumper USA's præsident.
» Hvorfor tror jeg på C-17 Globemaster til Danmark?
» Ny lyttepost på Bornholm
» Bornholm og HIMARS
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum