Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

+3
Overformynderiet
Baldrik
Gorrion
7 deltagere

Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af Gorrion Man Nov 10, 2008 2:47 pm

http://www.business.dk/article/20081110/okonomi/81110056/

Også Danske Bank skønner, at den danske inflation til næste år vil komme ned omkring 2 pct., og med en skønnet lønfremgang på 4,4 pct. plus skattelettelser næste år vil det betyde en pæn fremgang i reallønnen og den disponible indkomst.

Morsomt......
Fakta er at der går flere år før der er inflationsmæssig ligevægt på den front, derudover så skal de passe på med deres spådomme om fremtiden lige nu, da der kan komme nogle helt nye regel sæt på bordet efter det historiske topmøde i USA den 15 Nov, som kan sætte disse parameter helt eller delvist ud.
Som det sikkert er ved at gå op for flere og flere er inflation en skjult skat, og er fremavlet af en konstant devaluering af reele penge, tjænt på reelt arbejde, udelukkende fordi "nogen" opskriver værdier udfra en overbevisning om at dette kun kan stige og stige.
Jeg tror det er på tide med et opgør mod den tankegang. "Hvorfor og hvad" er reglerne som absolut siger at 10 kroner idag SKAL tabe sin værdi over år. Renter? Falskmønteri (FED)? Demografi? opsparing?........
Finanskrisen har efter min mening sat sit tydelige fingeraftryk, og det er at verdensvalutaen som verdenss samhandel er bundet op omkring ikke er det papir værd den er trykt på....uanset hvor mange decimaler og nuller der er sat på den.......
Amerikanske Dollars har udviklet sig til verdenshistoriens største falskmønteri.
(som med udgangspunkt i linket også rammer dansk inflation......en inflation der ikke behøvede at være der)

Også Danske Banks seniorøkonom, Frank Øland Hansen, stiller dog spørgsmålstegn ved, om det vil føre til en stor forbrugsfest. Han henviser til, at danskerne indtil videre har tabt 400 mia. kr. på aktierne og 170 mia. kr. på faldende boligpriser, så det kan få dem til at holde pengepungen i lommen.

Ja, jeg vil da også råde folt til kun at bruge det absolut mest nødvændige de næste par år, noget tyder også på at mange får mere end rigeligt at se til med at få afbetalt enorme beløb på blankolån, frem for at forbruge!.......Mange vil ikke engang kunne betale disse tilbage.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af Baldrik Man Nov 10, 2008 8:31 pm

Problemet med den tankegang er også, at man går ud fra at folk taber penge på boligen og aktier, men et aktiv, der svinger så meget i værdi, er kun det værd, det bliver solgt for.

Jeg kan ikke bruge det til meget, at mit hus sidste år var x kroner mere værd, for jeg hverken solgte det eller tog lån i det.

Denne ide om anticiperet værdi af ting og sager har været skyld i gigantiske tab rundt omkring, ikke kun i kriserne men også i 'fredstid'

Baldrik

Antal indlæg : 39
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af Overformynderiet Tirs Nov 11, 2008 11:28 am

Jeg kan godt lide han siger "indtil videre" man begynder jo ligefrem at tro at Danske Bank faktisk begynder at forstå problemet.

Også cheføkonom Jes Asmussen fra Handelsbank tror på markant lavere stigningstakter i forbrugerpriserne. Han advarer dog om, at forbrugerne bliver nødt til at korrigere for tidligere tiders overdrevne forbrug, så han venter at husholdningernes opsparing vil stige, i stedet for at en reallønsfremgang bliver brugt på øget forbrug.


Kan godt lide man faktisk begynder at se folk skal have en opsparing til dårlige tider også. Hvis alle havde 3x månedlig omkostninger til at ligge ville man kunne modstå "kriser" langt bedre med højere arbejdsløshed.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af oledebat Ons Nov 12, 2008 12:03 am

Inflation/deflation er ingen naturlov men den monetære økonomiske unions opfindelse. Dt er en skjult skat. Oven i gældsættelsen OG renten der skal betales. Til de privat ejede nationalbankers ejermænd.
Jeg tror ikke en meter på at det system afskaffes, heller ikke på det kommende verdens topmøde.
(Idet det er disse folk der mødes,-Bank of frence og Bank of England er verdens ældste privat ejede "national" banker)
Tværtiimod, vil jeg vædde på at vi ser de første reele tiltag til en regulær verdens valuta. Det er deres endelige mål. Og den eneste måde at realisere denne "hitler drøm" er at destabalisere hele verdens økomnomi, og derefter komme med løsningen.
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af peter777 Ons Nov 12, 2008 1:05 am

rimeligt enig oc. Jeg er også træt af ledere, som ikke laver andet end at destabilisere forholdene, for at få deres egne planer igennem. Ud med AFR og hans kumpaner !! RØD FRONT !!
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af oledebat Ons Nov 12, 2008 2:11 am

Nu er det ikke engang "rød" politik :-),-det er almindligt sund fornuft at gøre oprør mod en lille uffateligt dominerende magtelite,-der kyniskt har et mål,-selvberigelse,-og total kontrl-og som er af den opfattelse at resten af jordens befolkning,--i bedste fald,-kan betegnes som en slags tjenere.
Jeg er tilhænger af en form for A.Lincolm model,-nemlig at staten selv styrer sin seddelpresse,-og at den ikke engang behøver at være bundet op mod en "guldstandart" eller lign.(Ville forøvrigt være en skandale idet FED har stjålet alt guldet i F.Knox)
Jeg er stor tilhænger af et frit marked, sålænge helt basale behov som bolig og fødevare sikres rimelige forhold, disse burde være menneskeretigheder,-OG at min skat og mine renteudgifter faktiskt går til statens aktiver, og IKKE til et privat ejet monetært penge monopol. Dette virkede strålende i lange perioder i US historie, men de internationale bankfolk havde desværre succes med at smadre dette system.
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af Thomas Ons Nov 12, 2008 11:34 am

Gorrion - her er jeg desværre uenig med dig.

Jeg mener at faren for deflation er overhængende. For et halvt år siden mente jeg, at der ville gå en rum tid, nu er jeg ikke så sikker.....

Rentestigningen 3-6% har pillet noget der minder om 30 mia ud af forbruget - rentestigninger slår meget hurtigere igennem efter indførelsen af de ulyksalige flexlån.
Dernæst er det nok blevet sværere at belåne friværdier (som gik direkte ud i forbrug) - i øvrigt: Hvilke friværdier???

Efter den seneste boble omkring råvarer er - om ikke kollapset - så betydelig mere slatten (det er så forvirrende at skulle kikke på bensinpriser hele tiden), så ser omkostningsudviklingen betydeligt mere fornuftig ud.

Presset på arbejdsmarkedet vil aftage.

Den ulyksalige 1 % SP er opgivet.

Det reelle tab som pensionskasserne har lidt VIL gå ud over pensionisternes forbrug - specielt det i den dyre ende.

Når forbruget synker sammen, vil producenterne have overskudskapacitet, hvor aflønningen af kapitalen er ligegyldig for priserne. Fragtrater er på vej ned. Hvor dollaren befinder sig i afregningsøjeblikket - det er ikke til at sige.

Boligmarkedet i USA og Danmark vil få stadigt flere tvangsauktioner - heller ikke en forbrugsstimulans.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af paradigm Lør Nov 15, 2008 1:02 pm

Bankerne bliver ved med at henvise til deres 4,4% lønfremgang, sikkert fordi der ikke er så meget andet positivt. Men hvad er det for en lønfremgang? Det er vel den folk har opnået i år og den er vel allerede indregnet i økonomien. Jeg tvivler stærkt på det er den fremgang vi vil se i 2009. Visse grupper af ansatte i det offentlige har måske udsigt til en lønfremgang på 4% de næste par år, men nu er det jo ikke alle danskere der tilhører nævnte grupper. I det private bliver folk fyret alle vegne og der vælter jo også hele tiden nyuddannede unge ud. Før eller senere må der ophobe sig en boble af arbejdsløse, og det på et tidspunkt hvor der næppe slås mange nye stillinger op (jobindex er allerede faldet markant - sjovt nok er banker og realkredit fortsat i front med jobopslag, men det er vel de mange hjælpepakker og mulighed for billige lån i USA's FED der er forklaringen!). I et sådant miljø vil vi næppe se store lønstigninger. Dertil kommer at de arbejdsløse jo faktisk er gået ned i løn, nemlig 100%. Så selv en lille stigning i arbejdsløsheden kan æde stigningerne som alle de øvrige på arbejdsmarkedet måtte opleve.

Mht. fald i aktiver så tror jeg også dette vil føre til faldende forbrug. Dels pga. den klassiske "formueeffekt" (folk bruger mere når papirformuen vokser). Men også pga. de mange der går på pension disse år. Faldene i aktier og obligationer gør at de får mindre at gøre godt med og sikkert også vil holde mere igen med forbruget. I TV-avisen var der en forsker der var på vej på pension som havde måtte se sin opsparing halveres i det seneste år. Han havde tænkt sig at invitere hele familien til Carribien men nu blev det i stedet til en tur i sommerhuset => mindre forbrug.

paradigm

Antal indlæg : 1
Join date : 15/11/08

Tilbage til toppen Go down

Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det Empty Sv: Udsigt til markant faldende dansk inflation: Gorrion, Det er som man ser på det

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum