Ford-klassen
Side 1 af 1
Ford-klassen
Meget af det er, hvad man skulle forvente med skibe senere i klassen.
Det er helt normale prisfald som følge af et højere produktionsvolumen.
Det interessante er den introduktion af F-35C på CVN-70 Vinson. Flåden vil ikke blive større som resultat af Ford-klassen. Alene den omstændighed at besætningen på en Nimitz-klasse er ca. 6.000 mand og på en Ford-klasse ca. 4.300 mand, dvs. ca. 25% færre, hvilket omvendt betyder, at 12 hangarskibe (ifht. 10) netto kan bemandes med det samme antal mand.
Jeg hæfter mig også ved at værftet omtaler 12 aktive hangarskibe. Det har længe været et spørgsmål, hvor mange hangarskibe, man skal have - og det lader til, at der er et lokalt omkostningsminimum ved 12 skibe, fordi der altid er ét til stort eftersyn og ét til lille eftersyn. 12 gange 4 år er 58 år hangarskibsår, ca. det samme som 2 små eftersyn des foruden i et skibs levetid. Regner vi så med en levetid på 60 år, så er der konstant 2 skibe på værft.
Nu er 60 år udpræget langtidsplanlægning - og ingen af os aner, hvordan verden ser ud om 60 år; men det er som det ser ud nu. Nimitz gik i tjeneste i 1975 og planlægges oplagt i 2025, hvilket er 50 år. Jeg tror så ikke, at man vil flytte den dato, for Nimitz er den første i klassen og har givetvis nogle opdateringer, som den ikke har fået. CVN-70 Vinson er så ikke interessant i sig selv. Det er CVN-74 Stennis!
CVN-74 lader til at være oplagt for tiden. Nu får vi så se, hvor meget introduktionen af F-35C og dronerne betyder på det grundlæggende Nimitz design. Dertil kommer så problemstillingen med det nye katapult system, så det kan være, at det, man egentlig afventer er: En afklaring af de moderniseringer. Om det tager et år - mere eller mindre - det er ikke afgørende.
Med de facto bortfaldet af den russiske flåde, så indspares ét aktivt hangarskib. Hvis man så tilmed får ét skib som følge af en bedre værftsplanlægning, så bliver der i praksis 2-3 kampgrupper mere til slå kinøjserne med. Så langt når vi næppe, for Kina er relativt i en langt værre position end Japan var i 1941/42 - der er ikke det "vindue" i tid, som Yamamoto så for japanerne - dengang.
Det er helt normale prisfald som følge af et højere produktionsvolumen.
Det interessante er den introduktion af F-35C på CVN-70 Vinson. Flåden vil ikke blive større som resultat af Ford-klassen. Alene den omstændighed at besætningen på en Nimitz-klasse er ca. 6.000 mand og på en Ford-klasse ca. 4.300 mand, dvs. ca. 25% færre, hvilket omvendt betyder, at 12 hangarskibe (ifht. 10) netto kan bemandes med det samme antal mand.
Jeg hæfter mig også ved at værftet omtaler 12 aktive hangarskibe. Det har længe været et spørgsmål, hvor mange hangarskibe, man skal have - og det lader til, at der er et lokalt omkostningsminimum ved 12 skibe, fordi der altid er ét til stort eftersyn og ét til lille eftersyn. 12 gange 4 år er 58 år hangarskibsår, ca. det samme som 2 små eftersyn des foruden i et skibs levetid. Regner vi så med en levetid på 60 år, så er der konstant 2 skibe på værft.
Nu er 60 år udpræget langtidsplanlægning - og ingen af os aner, hvordan verden ser ud om 60 år; men det er som det ser ud nu. Nimitz gik i tjeneste i 1975 og planlægges oplagt i 2025, hvilket er 50 år. Jeg tror så ikke, at man vil flytte den dato, for Nimitz er den første i klassen og har givetvis nogle opdateringer, som den ikke har fået. CVN-70 Vinson er så ikke interessant i sig selv. Det er CVN-74 Stennis!
CVN-74 lader til at være oplagt for tiden. Nu får vi så se, hvor meget introduktionen af F-35C og dronerne betyder på det grundlæggende Nimitz design. Dertil kommer så problemstillingen med det nye katapult system, så det kan være, at det, man egentlig afventer er: En afklaring af de moderniseringer. Om det tager et år - mere eller mindre - det er ikke afgørende.
Med de facto bortfaldet af den russiske flåde, så indspares ét aktivt hangarskib. Hvis man så tilmed får ét skib som følge af en bedre værftsplanlægning, så bliver der i praksis 2-3 kampgrupper mere til slå kinøjserne med. Så langt når vi næppe, for Kina er relativt i en langt værre position end Japan var i 1941/42 - der er ikke det "vindue" i tid, som Yamamoto så for japanerne - dengang.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Ford-klassen
» 3. Knud Rasmussen klasse bestilt - selvfølgelig på Karstensens.
» CVN78 Gerald R. Ford på vej til Norge ud for Esbjerg.
» Flyvefisken-klassen
» Ticonderoga - klassen
» 3. Knud Rasmussen klasse bestilt - selvfølgelig på Karstensens.
» CVN78 Gerald R. Ford på vej til Norge ud for Esbjerg.
» Flyvefisken-klassen
» Ticonderoga - klassen
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum