Stoltenberg og de 2%
2 deltagere
Side 2 af 2
Side 2 af 2 • 1, 2
Så fik vi en forklaring på:
Hvorfor det går så langsomt med introduktionen F-35 i Danmark.
Sagen er at der skal være nok fly i hollandske farver på Klene Brogel til at have tilstrækkeligt med taktisk atomslagkraft. Holland vil have 1-2 ekstra eskadriller af F-35. De vil i krigstid blive fløjet af USAF piloter; men de skal være klare og vedligeholdte, så det bare er at flyve piloter og teknikere ind. Det er i hvert fald den gamle model. Derfor!
Tanken er naturligvis, at holde atomvåbnene så langt væk fra russerne som muligt. Derfor skal der være fly med tilstrækkelig rækkevidde. Det er en klar reaktion på Putins psykopatiske trusler om anvendelse af atomvåben. Danmark kommer som sådan længere nede i prioriteringen.
Tanken er også - på sikker vis - at sprede atomvåbnene, så det bliver uoverskueligt for russerne at slå først. Der kommer antageligt også et nyt køb af F-35 i Danmark. Ikke at våbnene skal oplagres i Danmark; men at de skal i påkomne tilfælde føres frem.
Det er så også årsagen til infrastruktur-arbejderne på FSN KAR.
Det var så her, at jeg havde en minimal rolle som værnepligtig. Klart at demonstrere, hvor elendig sikkerheden på flyvestationen var. Den går ikke, hvis man skal fjolle rundt med atomvåben. Det var jo ikke fordi, der ikke var blevet rejst kritik tidligere.
Det er meget almindeligt, at man har ét hemmeligt projekt, der bruges til at dække et endnu mere hemmeligt projekt.
Det forklarer også, hvorfor Mark Rutte har været så fremtrædende. Man var i færd med at forberede Klene Brogel og det hollandske flyvevåben på kommende sager.
Sagen er at der skal være nok fly i hollandske farver på Klene Brogel til at have tilstrækkeligt med taktisk atomslagkraft. Holland vil have 1-2 ekstra eskadriller af F-35. De vil i krigstid blive fløjet af USAF piloter; men de skal være klare og vedligeholdte, så det bare er at flyve piloter og teknikere ind. Det er i hvert fald den gamle model. Derfor!
Tanken er naturligvis, at holde atomvåbnene så langt væk fra russerne som muligt. Derfor skal der være fly med tilstrækkelig rækkevidde. Det er en klar reaktion på Putins psykopatiske trusler om anvendelse af atomvåben. Danmark kommer som sådan længere nede i prioriteringen.
Tanken er også - på sikker vis - at sprede atomvåbnene, så det bliver uoverskueligt for russerne at slå først. Der kommer antageligt også et nyt køb af F-35 i Danmark. Ikke at våbnene skal oplagres i Danmark; men at de skal i påkomne tilfælde føres frem.
Det er så også årsagen til infrastruktur-arbejderne på FSN KAR.
Det var så her, at jeg havde en minimal rolle som værnepligtig. Klart at demonstrere, hvor elendig sikkerheden på flyvestationen var. Den går ikke, hvis man skal fjolle rundt med atomvåben. Det var jo ikke fordi, der ikke var blevet rejst kritik tidligere.
Det er meget almindeligt, at man har ét hemmeligt projekt, der bruges til at dække et endnu mere hemmeligt projekt.
Det forklarer også, hvorfor Mark Rutte har været så fremtrædende. Man var i færd med at forberede Klene Brogel og det hollandske flyvevåben på kommende sager.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Nato kapacitetsmål.
Det væsentlige ved topmødet er HVILKE kapaciteter skal Danmark have?
En ting er sikkert: Værnepligtige skal smides væk: De er alene spild af penge.
Vil man benytte de faciliteter, Danmark allerede har for transport og - med Sverrig med på holdet - et ordentligt lagdelt luftforsvar. Det vil så betyde, at Stockholm i krigstilfælde bliver udslettet (som om det var en dårlig ting?). Finland er allerede én stor bunker.
Hæren bør koncentrere sig om enheder med stor mobilitet. Det vil kræve flere Hercules, at holde dem forsynet og ikke bare flyttet. Generelt har det været en god idé med "granattørken" i Ukraine. Man placerer ikke våben, ammunition og personel under snuden på fjenden, hvor fjenden kan enten ødelægge dem eller erobre.
Ser vi på den tyske Ardenner-offensiv, så var ammunition og drivmidler planlagt erobret, så det ikke skulle bringes frem. Resultatet var, at de tyske kampvogne kørte fra forsyningerne og måtte destrueres under tilbagetrækningen.
Man skal også bruge Hjemmeværnet mere offensivt i støttefunktioner i andre lande.
Materielmæssigt er det spørgsmålet - ikke om vi skal have nyt materiel (det er givet, fordi vi forærer Ukraine det hele).
ta
Men alt i alt er det en kæmpeopgave, fordi al planlægning skal laves om. Det skal koordineres med de lande, der skal modtage støtten med minimalt varsel. Hvilke faciliteter kan vi bruge og hvad skal vi selv slæbe med os. Det er en dimension, som ikke har været nævnt i det omfang, at Ukraines personel skal uddannes i Nato og materiellet vedligeholdes udenfor Ukraine (fra et vist niveau).
En ting er sikkert: Værnepligtige skal smides væk: De er alene spild af penge.
Vil man benytte de faciliteter, Danmark allerede har for transport og - med Sverrig med på holdet - et ordentligt lagdelt luftforsvar. Det vil så betyde, at Stockholm i krigstilfælde bliver udslettet (som om det var en dårlig ting?). Finland er allerede én stor bunker.
Hæren bør koncentrere sig om enheder med stor mobilitet. Det vil kræve flere Hercules, at holde dem forsynet og ikke bare flyttet. Generelt har det været en god idé med "granattørken" i Ukraine. Man placerer ikke våben, ammunition og personel under snuden på fjenden, hvor fjenden kan enten ødelægge dem eller erobre.
Ser vi på den tyske Ardenner-offensiv, så var ammunition og drivmidler planlagt erobret, så det ikke skulle bringes frem. Resultatet var, at de tyske kampvogne kørte fra forsyningerne og måtte destrueres under tilbagetrækningen.
Man skal også bruge Hjemmeværnet mere offensivt i støttefunktioner i andre lande.
Materielmæssigt er det spørgsmålet - ikke om vi skal have nyt materiel (det er givet, fordi vi forærer Ukraine det hele).
ta
Men alt i alt er det en kæmpeopgave, fordi al planlægning skal laves om. Det skal koordineres med de lande, der skal modtage støtten med minimalt varsel. Hvilke faciliteter kan vi bruge og hvad skal vi selv slæbe med os. Det er en dimension, som ikke har været nævnt i det omfang, at Ukraines personel skal uddannes i Nato og materiellet vedligeholdes udenfor Ukraine (fra et vist niveau).
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Efter snak med Biden og inden 75 år festen.
Usædvanligt direkte:
- 2% målet er ved at være nået. Problemstillingen har været finansieringen. Trump havde idéen omkring, at der skulle udbetales bestikkelse til USA. Den tanke havde jo ingen gang på jord. Hovedproblemet har jo været finansieringen. Med de russiske aktiver på over en trilliard DKK, så har pengene været der. Europa havde pengene låst fast og USA har den militære styrke (og samtidigt - som sædvanligt - to problemer ét i Atlanten og et andet i Stillehavet (som i 2. verdenskrig) - hvilket problem skal løses først?
Nu er finansieringen i hovedsagen løst ved dannelsen af et de facto fideikommis. De betyder, at fabrikationen kan ske hensigtsmæssigt placeret - og samtidig kan hovedstolen låses fast i solide statsobligationer (efterhånden som de eksisterende obligationer skal reinvesteres). Det skal forløbe uden panisk inflationspres. Blev al produktionen lagt i USA, så ville USA se en kraftig løn dreven inflation og balancen mellem USD og EUR ville være i fare - hvad GBP laver er nok reelt ikke det store problem, fordi Storbritannien er olieproducerende. Tyskland stod overfor en grim deflation idet det russiske marked er forsvundet.
Typisk nok er Ursula von der Leyen blevet forlænget på posten.
Løsningen gør at ikke EU-medlemmer kan kobles på. - Koordinering af støtten til Ukraine - herunder uddannelsen af Ukrainere (det er uhensigtsmæssigt, at den slags faciliteter placeres lige foran næsen på russerne - og russerne har fået en lang sådan - næse altså. Det er også et koordineringsproblem - rent logistisks. Typisk nok vil den trafik- og forsyningskoordinering blive placeret i Tyskland. Det kan man så lide eller lade være; men Tyskland er dem, der har flest naboer. Det har historisk været et problem, nu bliver det så en del af løsningen.
- Putins skrigeri er til de grader hældt ned af brædtet.
- Bemærkningerne omkring kernevåben burde ikke være nogen overraskelse for læseren af dette forum. Hvor man i sin tid tilpassede F-15 til at blive en bomber, så er man med F-35 gået den modsatte vej: Nemlig at tage bomberen og give den jager rolle og dermed udnytte den lange rækkevidde som stealth giver ved at bære våbnene internt og have en tidssvarende og økotnomisk motor.
Helt klart har prioriteringen været, at få atomslagkraften på plads primært. At Klene Brogel er centret for atomvåben i Europa - sammen med Lakenheath ligger lige til højrebenet. Men samtidig skal problemet omkring spredning løses (og jeg ser også stationeringen af amerikanere på Karup i den sammenhæng. I den kolde krig, så vidste russerne alt om missilernes mulige affyrings positioner. Det, der knækkede de russiske planer var ANTALLET af mulige affyringspositioner. Russerne kunne ganske enkelt ikke ramme nok af dem med en rimelig sikkerhed. - Pointen ved udskiftningen af F-15 og F-16 som bomber med atomvåben med F-35 er, at det er en løsning, som russerne ikke rigtigt kan gøre noget ved. Det russiske luftforsvar har vist sig at være udpræget til at tale med. Når man har problemer dybt inde i Rusland med propeldrevne ukrainske droner, så skal de oppe sig gevaldigt for at imødegå deciderede bombere. Det er nok ikke muligt - specielt ikke indenfor en rimelig tid. Fidusen ved at bruge (i princippet) det samme fly til langt rækkende atomslag og som langt rækkende luftforsvarsfly er, at man på den måde får et produktionsvolumen, der kan gøre stykprisen overkommelig.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Mark Rutte næste generalsekretær.
Det er nok den bedste mand til jobbet.
Spørgsmålet er, hvad man gør med Jakob Ellemann?
Vi kan godt konstatere, at Rutte er den bedste for de baltiske lande og Ukraine. Bl.a. fordi de Nordiske lande vil pege på ham - og han er lydhør i sjælden grad overfor vore bekymringer. En dansk kandidat har det enorme problem, at Forsvarskommandoen er ikke alene svag, den er organiseret pligtforsømmelse. Den eneste løsning er at pille enhver kommando fra Forsvarskommandoen og lægge den i Nato-regi, hvilket er det, der sker.
Kaja Kallas forsøgte at spille "fisse-kortet" - og den virker IKKE, fordi det er lidt for alvorlig en opgave. Vi har jo set, at en hærchef røg i fængsel, fordi hans luder (og formentlig landsforræder) ikke kunne infiltrere, hvor Nato-hemmeligheder blev diskuteret.
"Fisse-kortet" virker i USA; men ikke i Europa. Mette Frederiksen har jo klart med sine handlinger afvist, at det er en kvindesag.
Katastrofen under Corona-farcen, hvor massevis af mink blev myrdet - og man havde ikke noget sted at deponere kadaverne. Det viste hvor uduelig Forsvarskommandoens planlæggere er. Tilsvarende viste værnepligtige sig at være direkte skadelige i selv de enkleste opgaver. Lad os håbe, at idioterne i Forsvarkommandoen hopper ud fra Øresundsbroen - det plejer den slags jo gerne at gøre.
Det betyder, at Danmark skal omdannes til en konstabel-hær med støttefunktioner centreret omkring Hjemmeværnet. De narkohandlende, miljøfimsende, pædofile, homoseksuelle forbrydere i SF/Enhedslisten er en politiopgave - ikke et militært problem! At politiet så heller ikke er den opgave voksen, det er så noget andet.
Påstanden om, at vi bruger for få penge på forsvaret: Det er RENT nonsens. Ingen tvivl om, at problemet er at få defineret de operative roller - og så få forhandlet nogle overenskomster. Penge har vi nok af - og får flere efterhånden som fideikommis skal genanbringe midlerne. En langfristet obligationsserie på 20-30 milliarder kr. er jo ikke noget problem; man kunne også lave flere serier med forskellig kupon - og prisen på dem (kursen) er den værdi de har. Det skulle heller ikke være noget problem at udstede danske statsobligationer i EUR. Nationalbanken låner lejlighedsvis EUR, når det skal til for profylaksisk at stabilisere valutaen. Om man låner af banker eller ved obligationer på børserne, det er jo principielt rævnende ligegyldigt.
Det væsentlige er, at disse obligationer er omsættelige - i den forstand, at Nationalbanken altid er parat til at købe dem tilbage eller ombytte dem.
Det pjat med indlåsning af serier er jo nonsens. Nationalbanken kan bare lave en liste over hvad tilbagekøbs værdien er og den liste er samtidig også salgsliste.
Spørgsmålet er, hvad man gør med Jakob Ellemann?
Vi kan godt konstatere, at Rutte er den bedste for de baltiske lande og Ukraine. Bl.a. fordi de Nordiske lande vil pege på ham - og han er lydhør i sjælden grad overfor vore bekymringer. En dansk kandidat har det enorme problem, at Forsvarskommandoen er ikke alene svag, den er organiseret pligtforsømmelse. Den eneste løsning er at pille enhver kommando fra Forsvarskommandoen og lægge den i Nato-regi, hvilket er det, der sker.
Kaja Kallas forsøgte at spille "fisse-kortet" - og den virker IKKE, fordi det er lidt for alvorlig en opgave. Vi har jo set, at en hærchef røg i fængsel, fordi hans luder (og formentlig landsforræder) ikke kunne infiltrere, hvor Nato-hemmeligheder blev diskuteret.
"Fisse-kortet" virker i USA; men ikke i Europa. Mette Frederiksen har jo klart med sine handlinger afvist, at det er en kvindesag.
Katastrofen under Corona-farcen, hvor massevis af mink blev myrdet - og man havde ikke noget sted at deponere kadaverne. Det viste hvor uduelig Forsvarskommandoens planlæggere er. Tilsvarende viste værnepligtige sig at være direkte skadelige i selv de enkleste opgaver. Lad os håbe, at idioterne i Forsvarkommandoen hopper ud fra Øresundsbroen - det plejer den slags jo gerne at gøre.
Det betyder, at Danmark skal omdannes til en konstabel-hær med støttefunktioner centreret omkring Hjemmeværnet. De narkohandlende, miljøfimsende, pædofile, homoseksuelle forbrydere i SF/Enhedslisten er en politiopgave - ikke et militært problem! At politiet så heller ikke er den opgave voksen, det er så noget andet.
Påstanden om, at vi bruger for få penge på forsvaret: Det er RENT nonsens. Ingen tvivl om, at problemet er at få defineret de operative roller - og så få forhandlet nogle overenskomster. Penge har vi nok af - og får flere efterhånden som fideikommis skal genanbringe midlerne. En langfristet obligationsserie på 20-30 milliarder kr. er jo ikke noget problem; man kunne også lave flere serier med forskellig kupon - og prisen på dem (kursen) er den værdi de har. Det skulle heller ikke være noget problem at udstede danske statsobligationer i EUR. Nationalbanken låner lejlighedsvis EUR, når det skal til for profylaksisk at stabilisere valutaen. Om man låner af banker eller ved obligationer på børserne, det er jo principielt rævnende ligegyldigt.
Det væsentlige er, at disse obligationer er omsættelige - i den forstand, at Nationalbanken altid er parat til at købe dem tilbage eller ombytte dem.
Det pjat med indlåsning af serier er jo nonsens. Nationalbanken kan bare lave en liste over hvad tilbagekøbs værdien er og den liste er samtidig også salgsliste.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Topmødet 2024
Indeholder en advarsel til Kina!
Man kan udmærket ramme Kina med sanktioner, hvis de ikke holder op med at hjælpe Rusland.
Man kan udmærket ramme Kina med sanktioner, hvis de ikke holder op med at hjælpe Rusland.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Side 2 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Mette Frederiksen
» EU og Nato..... Dansk Folkeparti og Schengen.
» Trump og Putin
» Island
» Stoltenberg 12/1-22 og senere.
» EU og Nato..... Dansk Folkeparti og Schengen.
» Trump og Putin
» Island
» Stoltenberg 12/1-22 og senere.
Side 2 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum