Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Trump og atomaftalen med Iran.

Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty Trump og atomaftalen med Iran.

Indlæg af Thomas Ons Maj 09, 2018 11:18 am

Jeg tror vi skal kikke et helt andet sted!

Vi skal se på afvæbningen af Nordkorea. Kineserne har endnu ikke leveret på en total og inspicerende atomafvæbning af Nordkorea. Derfor stiger olieprisen, så kineserne har lejlighed til at betale russerne i guld - alt for at fylde Ruslands valutareserve til gællerne med guld inden man smadrer guldprisen.

Når man så har fået pillet hele atomprogrammet fra Flæskedrengen, så kommer der et olieprisfald. Europa holdes hen med leverancer af LNG, så olieprisen er af mindre betydning. Indtil videre er der sket absolut ingenting på gasprisen - udover at dollaren er faldet.
Genopretningen af handelsbalancen mellem USA og EU skal nok komme via gasleverancer, der trykker den russiske gaspris, så det aspekt af en handelskrig bekymrer mig ikke specielt meget.

På sigt skal de russiske olieleverancer jo nok erstattes af leverancer fra Nordafrika, når man får installeret noget, der minder om regeringer dér; men det kommer til at tage tid.

Man skal se, hvad Israel gjorde i 1981.

Israel ødelagde den irakiske atomreaktor.
Dengang var F-16 også splinterny. Nevatim: 140'ende fik deres første F-35 i 2017.
Strækningen til Iran er noget længere; men dels er F-35 et større fly, dels er det stealth, hvorfor det kan flyve i en anden og mere brændselsbesparende højde.

Denne formodning fra min side vil forklare, hvorfor USA i de to straffeaktioner gav russerne sådan et par lussinger. Selv om det naturligvis ikke bliver indrømmet, så fik russerne fjernet deres missiler her tidligere på året.
Problemet har været, at overbevise israelerne om, at risikoen ved et gentaget angreb ikke er specielt stor: Ganske enkelt fordi de russiske missiler ikke kan se F-35. Her vil jeg så formode, at man skal bruge Kongsbergs JSF-missil. Et modificeret Harpoon er også en mulighed.
Problemet er, at der ikke vil være overraskelsesmomentet.

Baggrunden for Netanyahu's teatralske forestilling til ære for Donald Trump var først og fremmest vel, at fortælle, at Israel udmærket ved, hvad man foretager sig.

Mere lokalt mener jeg bare, at det må være et spørgsmål om tid inden SF's jødehadende nazistiske skolelærere få deres bekomst? Det må være svært for Israel at forstå, at man holder hånden over nazisterne.

Men som sådan har USA (og Europa) intet at tabe ved, at rive den aftale Obama lavede itu.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty I denne sag tror jeg faktisk

Indlæg af Thomas Ons Maj 09, 2018 9:14 pm

at Khader har ret!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty Israel: Iran har afskudt missiler mod Israel.

Indlæg af Thomas Tors Maj 10, 2018 7:11 am

Kan ikke siges at være overraskende.

Det, der har undret mig er så forholdsvis åbenmundede israelerne har været.

Begge slagene mod Assad har for Israel været en afprøvning af russisk luftforsvar. I 1981 gik det godt, fordi man havde overraskelseselementet; men mere vigtigt: Inkompetencen i luftforsvaret (de F-16 havde intet elektronisk forsvar) og udstyrets tvivlsomme kvalitet (de fik ikke varmet radarne op før israelerne var på vej hjem - og der var ikke noget seriøst forsøg på at hente dem på hjemvejen i 40.000' - ikke efter, hvad israelerne siger - "ikke hvad vi lagde mærke til!") - de to ting reddede dengang operationen.

Der har jo ikke - endnu - været nogen officiel bekræftelse på min formodning om, at det russiske luftforsvar ved begge lejligheder blev fjernet. Jeg betragter det imidlertid som værende bevist.
F-35 fungerer bedre end omtalen. Det er så ikke usædvanligt. Jeg er så gammel, at jeg erindrer al balladen omkring købet af F-16 i sin tid.

Det, jeg tror man har konstateret er: Russisk luftforsvar er for indeværende ude af stand til at virke mod F-35 (kan formentligt ikke se den); men nok så afgørende: Det virker ikke i lav højde. Det er derfor krydsermissiler er så effektive. Man måtte provokere med en Prowler for overhovedet at få dem til at skyde.

Vi kan forvente et israelsk angreb på Irans atomanlæg - og israelerne ønsker faktisk, at det skal fremgå.
At Israel har bombet den Iranske Revolutionsgarde inde i Syrien er heller ikke overraskende - tværtimod. Problemet er om skaderne er så omfattende, at det vil skabe splittelse i Iran. Det farligste for et diktatur er deres egen livgarde.
Er livgarden først fjernet, så kunne andre dele af det iranske militær måske overveje om styret var alle de prygl værd?

Det, der adskiller situationen fra Iraq i 1981 er en teknologisk afgrund, hvor Israel systematisk vil pille atomanlæg fra iranerne.

Det mere interessante - lokalt set - er: Hvis man virkelig kan pille luftforsvaret væk fra Königsberg (og Skt. Petersborg), så er det de mest åndssvage steder at opstille kernevåbenbærende missiler. Det er en direkte opfordring til et kommandoraid i bataljonsstørrelse med helikopter Vi taler om, at man flyver ind og tager atomvåbnet fra russerne.

Nu er russerne ikke dummere, end at de også kan regne ud, at et sådant angreb - det kan vi bare gøre!

Det billede, vi ser, er: Alle Ruslands fremskudte baser bliver rippet for militær værdi!

Latakya er det mest fremtrædende eksempel. Det, der formentlig er tilbage, er afløb for pengestrømmen. Russerne mister materiel, som de ikke har råd til at erstatte. De syriske luftforsvarsmissiler er ringere end værdiløse: De skal nemlig erstattes - og de skal tages et sted fra.
Det minder mig mest om Lawrence of Arabia, der under 1. verdenskrig angreb jernbanelinjen fra Tyrkiet til Jerusalem gentagne gange - problemet var ikke at det ikke blev repareret; men tyrkerne løb tør for reparationsmateriel, hvorfor de så nødvendigvis måtte tage skinner mm. fra lavere prioriterede spor.
Det blev særdeles kostbart for Tyrkiet at holde Jerusalem. Han fremkaldte faktisk en strategisk overforstrækning - selve Jerusalem kunne de da godt få lov til at beholde, fordi det var en stadig belastning for tyrkerne.

Det næste, der kommer bliver Nordkorea, hvor Vladivostok bliver stadig mere isoleret. Hvis det kommer til at smælde det ringeste, så vil Vladivostoks militære anlæg ved "en beklagelig fejltagelse" fra Nordkoreansk side (???) blive omdannet til en losseplads.

I den sammenhæng skal man se på, at både Danmark og Norge har piloter under uddannelse til F-35 i USA. Det betyder, at russernes Anti Access/Area Denial nok ikke kan opretholdes.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty Israelsk minister leverer huskekage til Iran.

Indlæg af Thomas Tors Maj 10, 2018 12:32 pm

Overrasket??

Det er i hvert fald ikke tilfælde for den jævnlige læser af dette forum (ok, så begge to). Bare rolig det skal nok alt sammen blive pillet ned.

Det er alene et spørgsmål om tid inden Irans atominstallationer bliver ramt.

Vi kan vist også se frem til at Tico'erne sejler i rutefart til den Persiske Golf og piller Iran fra hinanden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty Man skal huske hvad USA's fundamentale interesse er!

Indlæg af Thomas Søn Maj 13, 2018 1:38 am

USA topprioritet er at fratage Rusland muligheden for at angribe USA.
Europa og Nato er et middel til at undgå, at Europa under et russisk overherredømme rotter sig sammen mod USA.

Der er 4 måder der kan leveres atomvåben mod USA:

  1. Via bombefly, hvilket er noget nær umuligt for indeværende, fordi det vil kræve, at bombefly skal igennem et ganske udmærket luftforsvar.
    Det er så et problem, der er på vej til at løse sig selv: Rusland får ikke råd til at bygge nye strategiske bombere. Dem, de har benytter forældet teknologi: Så forældet, at Rusland i dag næppe vil kunne lave de motorer, der sidder på de eksisterende fly.
    Rusland har ikke teknologien til at lave de turbiner, der skal til for at brændselsøkonomien giver interkontinental rækkevidde.
  2. Missiler på ubåde. De nye missiler er demonstrativt ikke særlig pålidelige. Det kunne så opvejes ved et større antal af dem; men selv de gigantiske russiske ubåde er ikke nok.
    Dernæst er ubåde afsindigt kostbare - ikke alene i bygning; men også i drift. Russiske ubåde har ikke så med problemer med at dykke; men med at komme op igen.
    Det er et problem, der løser sig selv hen ad vejen: Rusland har IKKE penge til at holde ubådene permanent på patrulje. Dernæst er disse ubåde sårbare, fordi USA kan finde dem.
  3. Missiler i siloer, der har den ulempe, at man véd hvor de er.
  4. Missiler på "lastbil", som transporteres med tunge transportfly.
    Problemet er igen flymotorerne, fordi intet luftfartsselskab har kunnet få økonomi i at flyve med russiske fly - det har været prøvet et utal af gange. Flyene i sig selv koster ingenting; men deres vedligehold er bogstaveligt ubetaleligt.


Man har på sæt og vis opgivet, at kontrollere fabrikationen af selve bomberne - det har man så ikke, fordi man vil bare ikke have at enhver underlødig diktator får bomben.
Men kontrollen af Rusland (og vel også Kina for den sags skyld) går på andre dele af teknologien: I det aktuelle tilfælde taler vi motorteknologien.

Her giver USA sig aldrig!

Det skyldes, at USA har uheldige erfaringer med Europa - og i det hele taget.
USA har ikke glemt, at Rusland erhvervede atomteknologien gennem spionage i USA.
USA har ikke glemt, at Ruslands MiG-15 de facto fløj med Rolls-Royce Nene motorer.

USA kan ikke stole på, at deres teknologi ikke falder i fjendens hænder.
Man tvang i sin tid Canada til at opgive produktionen af Arrow-jageren (der til opgaven var en hel del bedre end de amerikanske). Man fik også spændt ben for TSR-2.

At Rusland så via Irans atomprogram forsøger at få fingre i vestlig teknologi - tja... det er dumt af Iran.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty Atomaftalen genoplives.

Indlæg af Thomas Tors Feb 17, 2022 1:24 am

Det nytter ikke noget med høje oliepriser, når man ikke kan eksportere.

Skolelærerne i SF er også kommet på andre tanker.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Trump og atomaftalen med Iran. Empty Sv: Trump og atomaftalen med Iran.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum