Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Marts 2018

Go down

Marts 2018 Empty Marts 2018

Indlæg af Thomas Fre Mar 02, 2018 12:41 am

Gasprisen er konstant - målt i USD - ifht. 1 år siden.

Kursen på USD er derimod faldet med 20% ifht. EUR (og dermed DKK), hvorfor prisen på gas målt i EUR er faldet med tilsvarende 20%.

Nationalbankdirektørens tale tager kun delvis højde for kriminaliteten i Danske Bank og Nordea. Ikke med mindre man lægger mere vægt på bemærkningerne om afvikling af bankerne end umiddelbart er præsenteret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty 8/3 2018

Indlæg af Thomas Tors Mar 08, 2018 4:28 am

SEK vedbliver med at falde.

Det jeg tror, der også sker er, at forsvaret hjemkøber materiel fra Sverrig. Scania lastbilerne stod vel i ca.1½ mia, så vidt jeg husker. Det bliver så noget mere, fordi der er også indkøb af motorer til Piranha V.

Det sidste halve år er SEK faldet med ca. 10%. En rabat på 100-200 mio. kr. er også værd at tage med. Det bliver på kort sigt ikke så meget.

Jeg forstår nu, at svenskerne køber Patriot. Dvs. Riksbanken vil dække den position af og købe amerikanske statsobligationer nu mens dollaren er billig. Det betyder, der bliver billige svenske statsobligationer.

Stakkel Klaus Hjort Frederiksen! Han har så svært ved at få udgifterne til at slå til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty 9/3 2018

Indlæg af Thomas Fre Mar 09, 2018 11:12 am

Hmm.... Oliefondet smider sine Nordea og Danske Bank aktier.

Det er så nok en del af forklaringen på bevægelserne den senere tid.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty 14/3 2018

Indlæg af Thomas Ons Mar 14, 2018 7:43 pm

Auktionen over skatkammerbeviser lader til at være blevet aflyst.

Det kunne jo være fordi renten på skatkammerbeviser er helt i bund: -2/3%
Man kan jo lige så godt have dem på indskudsbeviser.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty Sv: Marts 2018

Indlæg af Thomas Ons Mar 14, 2018 8:21 pm

Thomas skrev:Auktionen over skatkammerbeviser lader til at være blevet aflyst.

Det kunne jo være fordi renten på skatkammerbeviser er helt i bund: -2/3%
Man kan jo lige så godt have dem på indskudsbeviser.

Jeg spekulerer på om man agter at indefryse russiske midler på spærrede konti i Nationalbanken. Der skulle jo være en mulighed, fordi Danske Bank bliver nødt til at hoste op med navnene på deres pengevask. Forhåbentlig kan vi også få knaldet nogle svenskere på den konto - og Tulletåben.

Det er jo for praktiske formål en konfiskation af illegale midler. Selvfølgelig skal russerne betale så meget som muligt af bankernes fallit.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty Hvad bliver svaret på russernes indblanding?

Indlæg af Thomas Tors Mar 15, 2018 6:30 am

Thomas skrev:
Thomas skrev:Auktionen over skatkammerbeviser lader til at være blevet aflyst.

Det kunne jo være fordi renten på skatkammerbeviser er helt i bund: -2/3%
Man kan jo lige så godt have dem på indskudsbeviser.

Jeg spekulerer på om man agter at indefryse russiske midler på spærrede konti i Nationalbanken. Der skulle jo være en mulighed, fordi Danske Bank bliver nødt til at hoste op med navnene på deres pengevask. Forhåbentlig kan vi også få knaldet nogle svenskere på den konto - og Tulletåben.

Det er jo for praktiske formål en konfiskation af illegale midler. Selvfølgelig skal russerne betale så meget som muligt af bankernes fallit.

Michael McFaul.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty 20/3 2018

Indlæg af Thomas Tirs Mar 20, 2018 9:58 pm

sker der noget? Tilsyneladende ikke - udover den sædvanlige gurglende lyd fra den svenske krone, der løber ud af badekarret efter proppen er blevet væk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty Det fik jeg sagt tidsnok.

Indlæg af Thomas Ons Mar 21, 2018 5:53 am

Thomas skrev:sker der noget? Tilsyneladende ikke - udover den sædvanlige gurglende lyd fra den svenske krone, der løber ud af badekarret efter proppen er blevet væk.

Nettostillingen er nede på 144,5 mia.

Der er en bevægelse med stigende NOK og SEK - ikke noget brat; men indeståendet i Nationalbanken flytter sig tilsyneladende mod NOK og SEK. Jeg har hidtil taget det som en naturlig modreaktion.

Men sagen er nok den, at Boris Johnson og den britiske regering har sat Brexit på "Vent". Det gæt er nok så godt som så mange andre.

Det er nok så interessant, fordi det rejser spørgsmålet omkring de britiske banker - og der er tonsvis af russiske penge i Storbritannien. Men der er ikke noget at se på GBP.
Den britiske regering har så et problem med at vikle den tåbelige folkeafstemning tilbage. Det samme er tilfældet i Danmark, hvor ledelsen af Dansk Folkeparti er så tydeligt kompromitteret.


Sidst rettet af Thomas Ons Mar 28, 2018 7:32 pm, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty 28/3 2018

Indlæg af Thomas Ons Mar 28, 2018 7:28 pm

Indestående i Nationalbanken er nede på 130 mia.; men, men, men: Der et udlån mod pant på 5½ mia. kr.

Et udlån af den størrelse er så stort, at det ikke bare er et tilfældigt provinspengeinstitut! Det er faktisk en ganske alvorlig kontantmanko et eller flere steder. Det er et udlån fra Nationalbanken, der er så stort, at det tyder på afviklingen af en større bank - evt. Nordea Danmark - i sin helhed.
Jeg tror det er Nordea, fordi Danske Bank er lagt så alvorligt i benlås af hvidvaskning, at direktionen i Danske Bank skal have en betjent med på lokum.

Samtidig indsætter PFA deres mand i Nykredit!
Dette kan have en sammenhæng med, at PFA vil have skolelærerne til at betale af på deres gæld, for når der kommer lock out, så vil skolelærerne IGEN belåne deres pensioner.

Netto er vi nede på 125 mia. kr. i indestående i Nationalbanken.

Spørgsmålet er, hvor de penge er vandret hen? Vi taler 100 mia. siden årsskiftet?

Der er udstedt for 18 mia. i statspapirer siden nytår og opkøbt for 13 mia. Der var så også temmelig store forfald i november, der også lader til at være "fordampede".
Forholdet til USD har ikke bevæget sig nævneværdigt siden årsskiftet. Det samme med DKK/EUR (hvilket heller ikke var at forvente).

Det er rigtigt, at SEK er nede i 72½ øre og NOK er i 77 øre. Javel! Men det skulle have betydet, at pengene strømmede IND i Danmark!!!

Der er rigtigt meget, jeg ikke fatter et muk af!

Jeg kan forstå med udvisningen af de russiske diplomater, at nogen så har travlt med at få skillingerne ud af Danmark - for der er ikke nogen tvivl om, at Danmark har været langt fremme i de sømbeslåede støvler - hvorfor oligakgakker må frygte for, at deres midler bliver indefrosset brutalt.

Det værste er næsten, at der ikke er nogen, der føler trang til at snakke højt om, hvad der sker - så det må være alvorligt.

Det bliver spændende at se om der er væsentlige bevægelser på valutareserven - for at holde valutaen stabil, så skal der sælge rigtig megen valuta. Jeg betvivler imidlertid, at det er tilfældet, fordi der er ikke sket noget på valutareserven i år af betydning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty 30/3 2018

Indlæg af Thomas Fre Mar 30, 2018 4:14 pm

Nu kan jeg slet ikke komme ind på Nationalbankens hjemmeside. Påsken er så en udmærket lejlighed til at lukke helt af.

SEK er i 72½ øre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2018 Empty Sv: Marts 2018

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum