Kurssikring af Lightning F-35
Side 1 af 1
Kurssikring af Lightning F-35
3,7 mia. USD
Spørgsmålet er så hvilken kurs de blev kurssikret til.
Kursen har ligget på ca. 6 DKK/USD- Det bliver noget, der minder om 22,2 mia. Som kan regnes som en forudbetaling - hvilket nok er fornuftigt nok, da renten ikke er den største herhjemme. Tilsyneladende har man også fået slæbt alt, hvad der kan trækkes ind under det beløb - specielt reservedelene er nok den største elastik i regningen. Finanslovens overslag angav 20 mia.; men det var et overslag.
Tilsyneladende regner Nationalbanken ikke med, at USD kursen holder sig på nuværende lave niveau. Leveringen i 2021 til 2026 forekommer lidt sen - eller rettere meget sen. Men mon ikke man kommer på andre tanker fra fabrikantens side?
Spørgsmålet er så hvilken kurs de blev kurssikret til.
Kursen har ligget på ca. 6 DKK/USD- Det bliver noget, der minder om 22,2 mia. Som kan regnes som en forudbetaling - hvilket nok er fornuftigt nok, da renten ikke er den største herhjemme. Tilsyneladende har man også fået slæbt alt, hvad der kan trækkes ind under det beløb - specielt reservedelene er nok den største elastik i regningen. Finanslovens overslag angav 20 mia.; men det var et overslag.
Tilsyneladende regner Nationalbanken ikke med, at USD kursen holder sig på nuværende lave niveau. Leveringen i 2021 til 2026 forekommer lidt sen - eller rettere meget sen. Men mon ikke man kommer på andre tanker fra fabrikantens side?
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Sædvanlige flextumpevrøvl.
Selvfølgelig er det noget pladder med den støj.
Det er som de klager, der var omkring Kastrup lufthavn - rent nonsens. Der er nogle flextumper, der prøver at presse citronen, fordi de er fallit. De håber på at blive eksproprieret til en bogført værdi. Problemet er, at det er ikke en venstrekreds - udpræget og der er mange stupide DF'ere i Sønderjylland. Formentlig er de fleste kunder i Sydbank - og som sådan fallit.
De nokkefår er jo allerede døve alligevel, så det kan da ikke genere dem.
De tror ejendomsværdien falder - det gør den ikke - ikke af beliggenhedsgrunde.
Det er som de klager, der var omkring Kastrup lufthavn - rent nonsens. Der er nogle flextumper, der prøver at presse citronen, fordi de er fallit. De håber på at blive eksproprieret til en bogført værdi. Problemet er, at det er ikke en venstrekreds - udpræget og der er mange stupide DF'ere i Sønderjylland. Formentlig er de fleste kunder i Sydbank - og som sådan fallit.
De nokkefår er jo allerede døve alligevel, så det kan da ikke genere dem.
De tror ejendomsværdien falder - det gør den ikke - ikke af beliggenhedsgrunde.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Nu har de haft en F-35 på besøg.
Thomas skrev:Selvfølgelig er det noget pladder med den støj.
Det er som de klager, der var omkring Kastrup lufthavn - rent nonsens. Der er nogle flextumper, der prøver at presse citronen, fordi de er fallit. De håber på at blive eksproprieret til en bogført værdi. Problemet er, at det er ikke en venstrekreds - udpræget og der er mange stupide DF'ere i Sønderjylland. Formentlig er de fleste kunder i Sydbank - og som sådan fallit.
De nokkefår er jo allerede døve alligevel, så det kan da ikke genere dem.
De tror ejendomsværdien falder - det gør den ikke - ikke af beliggenhedsgrunde.
Nu har man haft en F-35 på besøg. Jeg tror det, man ville opnå var at kontrollere om flyet passer ind i hardenings. Nogle af de helt gamle kan være tvivlsomme. De er vel indrettet efter Super Sabre, som havde nogenlunde samme længde og vingespan. Det er højden, der bekymrer mig. Den har dobbelt hale og derfor kan den måske komme i problemer nogle steder med halen, der skal ind, hvor taget spidser til.
Det skulle imidlertid ikke være umuligt at klare det ved et "bump" så næsen kommer op og halen ned mens den kører ind og ud. Jeg ved, at det schweiziske flyvevåben havde i sin tid problemet med deres bjerghuler, som de gemte flyene i.
Men det er et område, hvor man ikke bare tager noget på slump.
Hele fidusen er, at når man skal forskyde store styrker så vil man gerne, at det ikke fremgår alt for tydeligt, hvor der er mange fly. På "forklæderne" kan man rimelig let opføre nogle hangarer, så russerne alligevel ikke aner, hvor mange fly, der rent fysisk er til stede.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Nye udgifter?
Det interessante er hvad til?
Det har nok mere at gøre med hvilke våben som flyet kan anvende. Når man ser på timingen, så er det formentlig våben, der kan anvendes fra "svensk" luftrum.
Det har man naturligvis ikke tænkt sig at debattere offentligt.
Det har nok mere at gøre med hvilke våben som flyet kan anvende. Når man ser på timingen, så er det formentlig våben, der kan anvendes fra "svensk" luftrum.
Det har man naturligvis ikke tænkt sig at debattere offentligt.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Øvelser over Nordsøen!
Ja, f.eks.!!!
Der er ikke nogen tvivl om, at vi skal blive meget bedre til at bruge hinandens faciliteter. Bl.a. har Norge de suverænt bedste kurser i arktisk krigsførelse - man bør se på deres glatføre kursus for kampvogne.
Et andet sted, hvor der er skillinger at rationalisere: Reservedele - alle fly er afskyeligt dyre i reservedele - helikoptere er specielt ondartede.
Vi flyver jo alligevel stort set med det samme materiel: Danmark, Norge, Holland, Belgien og Canada.
Vi skal jo alligevel af hensyn til krigsberedskabet have betydelige reservedelsbeholdninger: Dels fordi leveringstider ikke er belejlige i krigstid, dels fordi, når man bruger sagerne og bliver beskudt, så går ting altså i stykker.
Tilsvarende har man altid "for mange" teknikere, fordi når/hvis det går galt, så skal man kunne reparere og vedligeholde. En måde at finansiere det på er, at tage lønarbejde ind fra andre nære allierede. De skal jo alligevel certificeres efter en ensartet standard.
Specielt på sådan noget som reservedele, så vil der være valutakurssvingninger og fabrikanter, der skal have reddet årets omsætning, så de er i stand til at give et godt tilbud på nogle reservedele. Her kan man lige så godt købe stort ind - og så bytte sig frem med andre allierede. I tilfælde med en større ordre på nybygninger (og her tror jeg stadig på 2 Huitfeldt'er og 1 Absalon til - vi skal jo alligevel have afløst de miljøskibe, der er ved at være gamle og utidssvarende), så vil f.eks. motorfabrikanterne evt. være til at tale med omkring levering af reservemotorer, gearkasser osv. Så har man noget at bytte med i påkomne tilfælde.
Jeg tror stadig, at det vil være til Canadas fordel, at anskaffe Huitfeldt'er - evt. bygget på canadisk værft.
F.eks. hvis vi har brug for en ombytningsmotor fra Canada, så kunne det jo være, at man kunne interessere canadierne i et større parti 105 mm. kampvognsammunition?
Palle Lauring sagde: "Danmark er en brugsforening!"
Brug det mod fjenden!
Det er ikke småpenge, vi taler!
I Finansloven var der 20 mia. kr. til F-35. Det blev de facto noget mindre, fordi Nationalbanken kunne kurssikre beløbet, da der blev spekuleret mod USD - så var det bare at købe amerikanske statsobligationer med den rette løbetid.
Reelt blev prisen så 1-2 mia. mindre - og spekulanterne fik en lang næse. Nationalbanken skal jo alligevel ligge med en betydelig beholdning af fremmed valuta og værdipapirer - det kan man jo lige så godt bruge til at købe valuta, når den er billig.
Hvis jeg var chef for DIIS, så kunne det være en relevant aktivitet, at organisere nogle konferencer omkring den problemstilling - for nu at nævne noget, der ligger lige til højrebenet!
Det i stedet for at bruge penge på nogle idioter, der mildest talt ikke har forstand på det, de udtaler sig om.
Der er ikke nogen tvivl om, at vi skal blive meget bedre til at bruge hinandens faciliteter. Bl.a. har Norge de suverænt bedste kurser i arktisk krigsførelse - man bør se på deres glatføre kursus for kampvogne.
Et andet sted, hvor der er skillinger at rationalisere: Reservedele - alle fly er afskyeligt dyre i reservedele - helikoptere er specielt ondartede.
Vi flyver jo alligevel stort set med det samme materiel: Danmark, Norge, Holland, Belgien og Canada.
Vi skal jo alligevel af hensyn til krigsberedskabet have betydelige reservedelsbeholdninger: Dels fordi leveringstider ikke er belejlige i krigstid, dels fordi, når man bruger sagerne og bliver beskudt, så går ting altså i stykker.
Tilsvarende har man altid "for mange" teknikere, fordi når/hvis det går galt, så skal man kunne reparere og vedligeholde. En måde at finansiere det på er, at tage lønarbejde ind fra andre nære allierede. De skal jo alligevel certificeres efter en ensartet standard.
Specielt på sådan noget som reservedele, så vil der være valutakurssvingninger og fabrikanter, der skal have reddet årets omsætning, så de er i stand til at give et godt tilbud på nogle reservedele. Her kan man lige så godt købe stort ind - og så bytte sig frem med andre allierede. I tilfælde med en større ordre på nybygninger (og her tror jeg stadig på 2 Huitfeldt'er og 1 Absalon til - vi skal jo alligevel have afløst de miljøskibe, der er ved at være gamle og utidssvarende), så vil f.eks. motorfabrikanterne evt. være til at tale med omkring levering af reservemotorer, gearkasser osv. Så har man noget at bytte med i påkomne tilfælde.
Jeg tror stadig, at det vil være til Canadas fordel, at anskaffe Huitfeldt'er - evt. bygget på canadisk værft.
F.eks. hvis vi har brug for en ombytningsmotor fra Canada, så kunne det jo være, at man kunne interessere canadierne i et større parti 105 mm. kampvognsammunition?
Palle Lauring sagde: "Danmark er en brugsforening!"
Brug det mod fjenden!
Det er ikke småpenge, vi taler!
I Finansloven var der 20 mia. kr. til F-35. Det blev de facto noget mindre, fordi Nationalbanken kunne kurssikre beløbet, da der blev spekuleret mod USD - så var det bare at købe amerikanske statsobligationer med den rette løbetid.
Reelt blev prisen så 1-2 mia. mindre - og spekulanterne fik en lang næse. Nationalbanken skal jo alligevel ligge med en betydelig beholdning af fremmed valuta og værdipapirer - det kan man jo lige så godt bruge til at købe valuta, når den er billig.
Hvis jeg var chef for DIIS, så kunne det være en relevant aktivitet, at organisere nogle konferencer omkring den problemstilling - for nu at nævne noget, der ligger lige til højrebenet!
Det i stedet for at bruge penge på nogle idioter, der mildest talt ikke har forstand på det, de udtaler sig om.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
F-35 Lightning til Grønland
Kommer oveni bestillingen på 27.
Det passer nogenlunde med den rabat, som kurssikringen har fremskaffet, så i princippet er pengene til anskaffelsen allerede bevilget.
Men nok så interessant er, at F-35 (som jeg formodede) rent faktisk har rækkevidde til at nå det nordøstlige Grønland. Om ikke andet så som afvisningsberedskab. Det kan være at "stealth" ryger sig en tur i den opgave; men den kan gøre det!
Der kan evt. blive tale om Keflavik - med bjergningsalternativ på Mestersvig.
Det smarte vil være at gøre det fra Keflavik, fordi det så også vil dække Island.
Under alle omstændigheder er det ikke gratis.
Men det er noget landsforræderne Nazi-Marie og Trump har kostet os. Trump har ikke så meget forrådt Danmark; men USA.
Det passer nogenlunde med den rabat, som kurssikringen har fremskaffet, så i princippet er pengene til anskaffelsen allerede bevilget.
Men nok så interessant er, at F-35 (som jeg formodede) rent faktisk har rækkevidde til at nå det nordøstlige Grønland. Om ikke andet så som afvisningsberedskab. Det kan være at "stealth" ryger sig en tur i den opgave; men den kan gøre det!
Der kan evt. blive tale om Keflavik - med bjergningsalternativ på Mestersvig.
Det smarte vil være at gøre det fra Keflavik, fordi det så også vil dække Island.
Under alle omstændigheder er det ikke gratis.
Men det er noget landsforræderne Nazi-Marie og Trump har kostet os. Trump har ikke så meget forrådt Danmark; men USA.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Der er én interessant oplysning
F-35 produktionen er større end almindeligt troet.
Det skal nok være rigtigt! Det giver i hvert fald mening med den rabat, som vi har fået på F-35.
Det tyder på, at vi kan have F-35 operative ret hurtigt og kan gå i gang med at indføre Taifun.
Det skal nok være rigtigt! Det giver i hvert fald mening med den rabat, som vi har fået på F-35.
Det tyder på, at vi kan have F-35 operative ret hurtigt og kan gå i gang med at indføre Taifun.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Lightning F-35
» F-35 Lightning II og Skrydstrup.
» Storbritannien og F-35 Lightning?
» Overfaldet på Pearl Harbor.
» F-35 Lightning II og Skrydstrup.
» Storbritannien og F-35 Lightning?
» Overfaldet på Pearl Harbor.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|