Air Transport Wing, Ålborg
Side 1 af 1
Air Transport Wing, Ålborg
Der er i Forsvarsforliget eksplicit nævnt to ekstra besætninger til Air Transport Wing.
Det er jo selvfølgelig altid rart med flere folk; men sådan er militær planlægning nu engang ikke indrettet.
Det er formentlig ikke så meget et spørgsmål om flere hænder; men om, at de hænder, man har kan sættes til noget andet.
Min formodning er, at de to ekstra besætninger er rent faktisk erstatning for to eskadrillechefer m. næstkommanderende. Det giver så oprettelse af 2 eskadriller.
Den ene er til at finde ud af: 6 C-27J Spartan til en ny eskadrille af de C-27J, som står og keder sig i ørkenen i USA. Det er noget, der kan etableres allerede i år, hvis Tillerson - i egen og USA's interesse - kan få fingeren ud af gasværket. Den amerikanske forsyningstjeneste har jo ikke ligefrem glimret de seneste par år, for nu at være direkte fidel. Det er da rigtigt, at det kan klares; men det koster penge - rigtige penge.
Som før beregnet, så vil der være 12 besætninger i ESK 721. Det er så rimelig let, at fordoble det med reserveofficerer (som 2. piloter f.eks.). Det kan klares med den rådighedstjeneste som reserveofficerer har for deres hyre.
Teknikere er der såmænd nok af, da deres antal afhænger af antallet af flyvetimer og dermed eftersyn. Klargørere (ufaglærte) har man allerede et program for uddannelsen af.
Fidusen ved en C-27J er, at den kan lande og starte snart sagt, hvor det skal være. Hercules har det bedre med de dobbelte faciliteter.
Turboprop flyver lavere end jetfly i almindelighed gør, hvilket vil sige, at der altid er plads i luftrummet til dem. De lette tropper og/eller danske medium vil være på plads inden 48 timer efter en alarmering. De skal kunne genforsynes med (hovedsaglig ammunition) uden at blive rodet ind i det almindelige trafikkaos som en større forstærkning vil betyde. Samtidig kan sårede transporteres hjem til behandling.
Det bedste er at få det lokal hjemmeværn til at rense området; men ellers kan Flyverhjemmeværnet gøre det og nærsikre Flyvepladsen.
Naturligvis kræver det rekognoscering af mulige flyvepladser og kontakt til lokale enheder - typisk hjemmeværnsenheder. Det tager tid; men er egentlig ikke mandskabskrævende.
Fidusen er, at man på den måde kan frigøre lastbilkapacitet til amerikanernes brug - derfor er det også i USA's interesse - desuden vil man kun bruge infrastruk, som amerikanerne alligevel ikke kan benytte.
Det er jo selvfølgelig altid rart med flere folk; men sådan er militær planlægning nu engang ikke indrettet.
Det er formentlig ikke så meget et spørgsmål om flere hænder; men om, at de hænder, man har kan sættes til noget andet.
Min formodning er, at de to ekstra besætninger er rent faktisk erstatning for to eskadrillechefer m. næstkommanderende. Det giver så oprettelse af 2 eskadriller.
Den ene er til at finde ud af: 6 C-27J Spartan til en ny eskadrille af de C-27J, som står og keder sig i ørkenen i USA. Det er noget, der kan etableres allerede i år, hvis Tillerson - i egen og USA's interesse - kan få fingeren ud af gasværket. Den amerikanske forsyningstjeneste har jo ikke ligefrem glimret de seneste par år, for nu at være direkte fidel. Det er da rigtigt, at det kan klares; men det koster penge - rigtige penge.
Som før beregnet, så vil der være 12 besætninger i ESK 721. Det er så rimelig let, at fordoble det med reserveofficerer (som 2. piloter f.eks.). Det kan klares med den rådighedstjeneste som reserveofficerer har for deres hyre.
Teknikere er der såmænd nok af, da deres antal afhænger af antallet af flyvetimer og dermed eftersyn. Klargørere (ufaglærte) har man allerede et program for uddannelsen af.
Fidusen ved en C-27J er, at den kan lande og starte snart sagt, hvor det skal være. Hercules har det bedre med de dobbelte faciliteter.
Turboprop flyver lavere end jetfly i almindelighed gør, hvilket vil sige, at der altid er plads i luftrummet til dem. De lette tropper og/eller danske medium vil være på plads inden 48 timer efter en alarmering. De skal kunne genforsynes med (hovedsaglig ammunition) uden at blive rodet ind i det almindelige trafikkaos som en større forstærkning vil betyde. Samtidig kan sårede transporteres hjem til behandling.
Det bedste er at få det lokal hjemmeværn til at rense området; men ellers kan Flyverhjemmeværnet gøre det og nærsikre Flyvepladsen.
Naturligvis kræver det rekognoscering af mulige flyvepladser og kontakt til lokale enheder - typisk hjemmeværnsenheder. Det tager tid; men er egentlig ikke mandskabskrævende.
Fidusen er, at man på den måde kan frigøre lastbilkapacitet til amerikanernes brug - derfor er det også i USA's interesse - desuden vil man kun bruge infrastruk, som amerikanerne alligevel ikke kan benytte.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Sælg SAS!
» European Air Transport Command
» Transport i Europa
» Hvornår falder Königsberg?
» Rusland og Kina.
» European Air Transport Command
» Transport i Europa
» Hvornår falder Königsberg?
» Rusland og Kina.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum