Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Russiske flådefartøjer i Nordsøen.

Go down

Russiske flådefartøjer i Nordsøen. Empty Russiske flådefartøjer i Nordsøen.

Indlæg af Thomas Ons Dec 27, 2017 12:10 am

Gad vide hvad den fregat og det spionskib vil?

Jeg tror faktisk, det er det samme spørgsmål, som man stiller sig i Søværnet.

Det er jo langt fra en imponerende styrke!

Fra russisk hold tror jeg - og det er rent gætværk fra min side - at russerne er i fuldstændig vildrede: De aner ikke, hvad det er, der foregår.

Den teori med, at russerne vil afbryde de undersøiske kabler med deres ubåde har nok så meget fortalt russerne, at Nato kan følge deres ubåde uden problemer: Hvorfor skulle man ellers være i stand til at angive deres positioner og bevægelser så præcist? Det er så måske bare for at få koldsveden på panden af den russiske flåde: Deres undervandsbåde kan åbenbart ikke gemme sig!

Om det faktisk er sådan eller bare en løs påstand og tankeeksperiment for at skræmme russerne -  det er ikke godt at vide; men personligt kunne jeg godt finde på, at smide sådan noget på bordet - bare for at se reaktionen. Ikke på påstanden om at kablerne er i fare; men at man kan følge ubådene så de kan smaskes til enhver tid i de lavtvandede farvande. Hvis det er tilfældet, er hele argumentationen for ubåde bortfaldet.

Det andet er, at russerne måske ikke vil have, at deres flåde fryses inde i Østersøen. Russerne er jo godt klar over, at der kommer noget fra Nato i februar måned med det næste Nato topmøde. Det er som sådan mere interessant for os, hvor de skibe skal hen efter togtet. Det vil være et spørgsmål om, at Rusland opgiver Østersøen som operativt område? Det er jo efterhånden ved at være klart, at man fra dansk (Nato) side er skide ligeglad med, hvad Rusland mener.
Russerne er jo ikke dummere end, at de har

  • set minefartøjerne
  • set Evertsen i Litauen
  • set forsvaret af Gulland - med dansk deltagelse
  • set de tæsk Putins private formue har fået af Nationalbanken
  • set oprustningen i de Baltiske lande og Polen -  det er ikke så meget de styrker der kommer næste år; men evnen til at forstærke dem. Reelt kan de baltiske lande holdes med tre kampgrupper med tungt panser (terrænet er ikke gunstigt for et større panserangreb). Britiske Challenger 2 der sidder i forberedte stillinger? Øhhh.... hvad har Vladimir tænkt sig at gøre ved det? "Små grønne mænd"?
    Der er masser af moser, hvor de kan forsvinde de næste 2000 år - uden at nogen savner dem.
  • set Tarras har været rimelig afslappet - så afslappet, at det er irriterende. Det er ikke et spørgsmål længere om, at Rusland kan afbryde energiforsyningen - det er et spørgsmål om Rusland i det hele taget kan få adgang til markedet!
    Energipriserne er alt, alt for høje - det ved vi godt; men det gør det interessant for andre leverandører at forsyne området - frem for alt Tyskland - som er dem, der for alvor har brug for massiv energiimport.


Russerne er nok klar over, at der foregår noget i Nordatlanten; men er stærkt i tvivl om: HVAD?

Russerne har da også bemærket, at "Tonka" på Lossiemouth er nedlagt og flyttet til Marham. Når jeg har set det, så har russerne måske også - specielt fordi man ikke har gjort nogen hemmelighed ud af det. GRU's kilde i forsvarsudvalget (Søren Espersen) er flyttet til en post som kommitteret for Hjemmeværnet - og dermed fjernet fra operativt interessante oplysninger.
Sandheden er jo, at Hjemmeværnet er dybt involveret i de danske udstationeringer i f.eks. Mali. Det foregår så via regimenterne; men 1/3 af de danske styrker i udlandet er faktisk hjemmeværnsfolk. Bevogtning af et element i Mali er ikke specielt krævende og man kan altid få en snes hjemmeværnsfolk til at stille op mod gode ord og - navnlig - betaling.
Det giver så også Lars Løkke muligheden for at være næsvis overfor Trump: "Hva', er der nogen klager???" (Ingen tvivl om, at Løkke har lært noget af dem frække tøs til Helle Thorning - ingen får mig til at sige noget ondt om Helle som statsminister). Merkel skal nok blive klogere med infrastrukturen i Nordtyskland - om ikke andet, så fordi vi har både esterne og hollænderne med på holdet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum